یک آیه در روز
754) 🌺 لَقَدْ حَقَّ الْقَوْلُ عَلى أَكْثَرِهِمْ فَهُمْ لا يُؤْمِنُونَ 🌺 💐 ترجمه قطعا آن گفته در مو
.
3⃣ «أَكْثَرِهِمْ ... لا يُؤْمِنُونَ»
مخالفت اكثريّت، نبايد مبلّغ و رهبر را دلسرد كند.
📚(تفسير نور، ج9، ص523)
@yekaye
یک آیه در روز
754) 🌺 لَقَدْ حَقَّ الْقَوْلُ عَلى أَكْثَرِهِمْ فَهُمْ لا يُؤْمِنُونَ 🌺 💐 ترجمه قطعا آن گفته در مو
.
4⃣ «لَقَدْ حَقَّ الْقَوْلُ عَلى أَكْثَرِهِمْ فَهُمْ لا يُؤْمِنُونَ»
اینکه اکثر افرادی که مورد انذار قرار گرفتهاند ایمان نمیآورند، یک واقعیتی است که قرآن بدان اشاره کرده است؛
پس،
موفقیت یک انذاردهنده، به این نیست که حتما اکثر مخاطبان او ایمان بیاورند؛
و
ایمان نیاوردن اکثریت لزوما دلیلی بر ناکارآمدی ویا ناتوانی وی در تبلیغ دین نیست.
✅ نکته
آن کسی که ایمان نیاوردن اکثر مردم در زمان حضرت نوح را دلیل بر ضعف مدیریتی حضرت نوح قلمداد میکرد، از اولیات معارف قرآنی بویی نبرده است‼️
@yekaye
یک آیه در روز
754) 🌺 لَقَدْ حَقَّ الْقَوْلُ عَلى أَكْثَرِهِمْ فَهُمْ لا يُؤْمِنُونَ 🌺 💐 ترجمه قطعا آن گفته در مو
.
5⃣ «فَهُمْ غافِلُونَ ... فَهُمْ لا يُؤْمِنُونَ»
غفلت، زمينه ساز كفر است.
📚(تفسير نور، ج9، ص523)
@yekaye
یک آیه در روز
754) 🌺 لَقَدْ حَقَّ الْقَوْلُ عَلى أَكْثَرِهِمْ فَهُمْ لا يُؤْمِنُونَ 🌺 💐 ترجمه قطعا آن گفته در مو
.
6⃣ «تَنْزيلَ الْعَزيزِ الرَّحيمِ ... لَقَدْ حَقَّ الْقَوْلُ عَلى أَكْثَرِهِمْ فَهُمْ لا يُؤْمِنُونَ»
خداوند قبلاً وعده داده کسانی را که ایمان نمیآورند و از شیطان پیروی میکنند به جهنم ببرد کسانی که ایمان نمیآورند
🔹 «فَالْحَقُّ وَ الْحَقَّ أَقُولُ لَأَمْلَأَنَّ جَهَنَّمَ مِنْكَ وَ مِمَّنْ تَبِعَكَ مِنْهُمْ أَجْمَعِينَ» (ص/84-85)
و در این آیه تاکید میشود که این وعدهای است که حتما محقق خواهد شد.
📖 تذکر: جدی بودن جهنم
برخی گمان کردهاند با توجه به مهربانی عظیم الهی وعدههای عذاب خداوند محقق نخواهد شد❗️
در حالی که
🔺 همان خدایی که در آیات قبل بر رحیم بودنش تاکید شده، خبر قطعی داده که این وعده محقق شده است؛🔺
و در آیات دیگری از قول جهنمیان هم بر تحقق این وعده تاکید کرده است. (مثلا در زمر/72؛ صافات/31؛ قصص/63)
مشکل این افراد آن است که توجه ندارد که عذابهای اخروی، باطن باورها و اعمال دنیوی خود افراد است، نه یک امر قراردادی و اعتباری.
باطن کفر، آتش جهنم است هرچند شخص کافر در دنیا فرد ظاهرالصلاحی به نظر برشد.
✳️ تبصره
اینکه کافر قطعا جهنمی است از مسلمات قرآنی است؛
اما باید توجه کرد که کافر در اینجا مقصود کسی است که حقیقت بر او عرضه شده و عناد ورزیده باشد، نه جاهل قاصر؛
از این رو،
🔺بسیاری از افرادی که ما اصطلاحاً آنها را کافر میدانیم، معلوم نیست نزد خدا کافر محسوب شوند؛
🔻و نیز بسیاری از کسانی که ظاهرا مسلمان هستند، چون منافقاند حقیقتا کافر هستند.
پس مقصود از اینکه کافران حتما جهنمیاند اصلا این نیست که مسلمانان شناسنامهای به بهشت میروند و غیرمسلمانان شناسنامهای به جهنم❗️
#اعتقادی
@yekaye
755) 🌺 إنَّا جَعَلْنا في أَعْناقِهِمْ أَغْلالاً فَهِيَ إِلَى الْأَذْقانِ فَهُمْ مُقْمَحُونَ 🌺
💐ترجمه
همانا در گردنهایشان غل و زنجیرهایی گذاشتهایم که [دستهایشان بالا آمده] تا به چانههاست، پس آنان سر بالا نگهداشتهشدگاناند.
سوره یس (36) آیه8
1397/3/3
8 رمضان 1439
🌹💐 سالروز عملیات بیتالمقدس و حماسه فتح خرمشهر
که یادآور زمانی است که به پیروی از رهبرمان باور داشتیم که خدا همهکاره است و «خرمشهر را خدا آزاد کرد»
بر تمامی آنان که هنوز برای آزادی بیتالمقدس لحظهشماری میکنند
و ذلت و حقارت روزافزون برخی از دولتمردان بلاد اسلامی به بهانه مذاکره مسالمتجویانه با دشمنان دین خدا،
در عزم آهنین آنان و باور عمیقشان به تحقق وعدههای الهی خللی ایجاد نکرده است،
مبارک باد.🌷🌹
@yekaye
🔹أَعْناقِهِمْ
▪️ماده «عنق» در اصل بر امتداد در چیزی دلالت میکند
📚(معجم مقاييس اللغة، ج4، ص159)
▪️و أعناق جمعِ «عُنُق» به معنای «گردن» است.
این ماده مشتقات گوناگونی دارد اما در قرآن کریم فقط همین کلمه «عُنق» (و جمع آن، یعنی أعناق) و جمعا 9 بار به کار رفته است.
📖اختلاف قرائت
▫️به جای «في أَعْناقِهِمْ» ،
▫️در قرائت ابنمسعود و نیز در روایتی از قرائت ابنعباس ، «في أيمانهم»
▫️و نیز در روایتی «في أيديهم» قرائت شده است.
📚(مجمع البيان، ج8، ص651 ؛ إعراب القرآن (النحاس)، ج3، ص259 ؛ معاني القرآن (الفراء)، ج2، ص373 ؛ الدر المنثور، ج5، ص259 )
@yekaye
🔹أَغْلالاً
▪️قبلا بیان شد که درباره اصل ماده «غلل» بین اهل لغت اختلاف است.
▫️ ظاهرا در اصلِ این ماده، معنای خلال چیزی قرار گرفتن و نوعی ثبات ایجاد کردن، لحاظ شده است؛ و
▫️برخی آن را به معنای چیزی دانستهاند که حفاظ و واسطه چیز دیگر قرار گیرد؛ و
▫️برخی آن را به معنای داخل کردن چیزی در چیز دیگر که موجب تغییر و تحولی در آن شود، دانستهاند.
▪️از مشتقات رایج این ماده در زبان عربی، «غَلل» است، که آبی است که بین درختان جاری است ویا «غلاله» که لباسی است که زیر لباس اصلی میپوشند.
▪️از مشتقات قرآنی این کلمه میتوان از «غُلّ» و زنجیر (جمع آن: اغلال) نام برد [چیزی که بین اعضای بدن قرار میگیرد و مانع تحرک دلخواه آن میشود]؛ و در قرآن کریم، علاوه بر «غُل: زنجیر» و «اغلال: زنجیرها»، این معنا به صورت مفعول (مغلوله: دستبسته؛ اسراء/۲۹؛ مائده/۶۴) و فعل (غُلَّتْ أَيْديهِم: دستانشان بسته باد؛ مائده/۶۴؛ خُذُوهُ فَغُلُّوهُ: بگیرید و در زنجیرش کنید، حاقه/۳۰) هم به کار رفته است. برخی گفتهاند «غل» زنجیری است که به گردن بسته میشود و از آن سو ما تعبیر «غل» را برای بسته شدن دست هم داریم (غُلَّتْ أَيْديهِم؛ مائده/۶۴) و این هم گفته شده که اساساً غُلّ زنجیری است که دستان را به گردن میبندد 📚(به نقل از المیران، ج17، ص64)
▪️کاربرد دیگرش در قرآن کریم همین تعبیر «غِلّ» (وَ نَزَعْنا ما في صُدُورِهِمْ مِنْ غِلٍّ؛ اعراف/43 و حجر/47) است که به معنای «کینه» و «دشمنی» میباشد که فعل آن بر وزن «غلَّ یغِلُّ» میباشد [که این فعل در قرآن به کار نرفته]؛ و توجه شود که وزن «غَلَّ يَغُلُّ»، که در قرآن کریم به کار رفته (وَ ما كانَ لِنَبِيٍّ أَنْ يَغُلَّ وَ مَنْ يَغْلُلْ…: آلعمران/۱۶۱) به معنای خیانت کردن میباشد.
🔖جلسه 286 http://yekaye.ir/al-hegr-15-47/
@yekaye
🔹الْأَذْقانِ
جمعِ «ذَقَن» است که ذقن به معنای «چانه» است و در ماده «ذقن» نوعی جمع کردن در یکجا نهفته است و به «چانه» به این جهت «ذَقَن» گفته میشود که محلی است که ریش در آنجا جمع میشود و «اذقان» جمعِ «ذَقَن» است.
📚(معجم مقاييس اللغة، ج2، ص357؛ مفردات ألفاظ القرآن، ص328)
این ماده تنها به صورت همین کلمه «أذقان» و 3 بار در قرآن کریم به کار رفته است.
@yekaye
🔹مقْمَحُونَ
ماده «قمح» در اصل برای توصیف حالت سر در وقت نوشیدن آب است که در آن حالت سر رو به بالا قرار میگیرد و به شتری که با بالا گرفتن سرش از خوردن آب امتناع میکند «قامح» گویند.
📚(معجم مقاييس اللغة، ج5، ص24)
و «أقمحت الإبل» یعنی آن شتر سرش را بالا گرفت و بشدت از خوردن آب امتناع کرد
📚(مفردات ألفاظ القرآن، ص683؛ مجمع البيان، ج8، ص649 )
و روایت شده است که وقتی حضرت علی ع خواست «اقماح» را نشان دهد دستش را زیر محاسنش برد چانهاش را محکم گرفت و سرش را بالا برد
📚(البحر المحيط، ج9، ص51 )
📿ماده «قمح» تنها همین یکبار در قرآن کریم به کار رفته است.
@yekaye