یک آیه در روز
772) 🌺 إِنِّي آمَنْتُ بِرَبِّكُمْ فَاسْمَعُونِ 🌺 💐 ترجمه من به پروردگار شما ایمان آوردم؛ پس، از م
.
3⃣ «إِنِّي آمَنْتُ بِرَبِّكُمْ فَاسْمَعُونِ»
وقتی این مومنی که به حمایت از فرستادگان الهی آمد استدلالهایش را درباره ضرورت بندگی خدا بیان کرد،
به مردم رو کرد و گفت: من به این خدایی که معرفی کردم و پروردگار شما نیز هست، ایمان آوردم؛ پس، شما هم سخن مرا بشنوید و در آن بیندیشید تا شما هم هدایت شوید.
📚(مجمعالبیان، ج8، ص658؛ البحر المحيط، ج9، ص57)
💠ثمره #اخلاقی_اجتماعی
🔺وظیفه همگانی تبلیغ🔺
او به اقرار به ایمان بسنده نکرد، بلکه دیگران را هم به شنیدن دعوت کرد:
پس،
دعوت دیگران تنها وظیفه کسانی که مستقیما از جانب خداوند فرستاده شدهاند نیست؛
🔹هر کسی که ایمان میآورد در حد توان خود وظیفه دارد دیگران را به دین حق دعوت کند.
@yekaye
یک آیه در روز
772) 🌺 إِنِّي آمَنْتُ بِرَبِّكُمْ فَاسْمَعُونِ 🌺 💐 ترجمه من به پروردگار شما ایمان آوردم؛ پس، از م
.
4⃣ «إِنِّي آمَنْتُ بِرَبِّكُمْ فَاسْمَعُونِ»
بهترين راه دعوت، دعوت عملى است.
📚(تفسير نور، ج7، ص533)
اول خودش ایمان آورد و ایمانش را ابراز کرد و به بعد دیگران گفت گوش دهید که من چه گفتم و چه کار کردم.
@yekaye
یک آیه در روز
772) 🌺 إِنِّي آمَنْتُ بِرَبِّكُمْ فَاسْمَعُونِ 🌺 💐 ترجمه من به پروردگار شما ایمان آوردم؛ پس، از م
.
5⃣ «إِنِّي آمَنْتُ بِرَبِّكُمْ فَاسْمَعُونِ»
با توجه به اینکه حرف عطف «فَـ» بین دو جمله وی آمده معلوم میشود این گونه نیست که گفته باشد «به من گوش دهید که ایمان آوردم»
بلکه ابتدا گفته «من به پروردگار شما ایمان آوردم» سپس گفته: «به من گوش دهید».
پس،
گفت به من گوش بدهید؛ اما نگفت چه چیزی را؟
چرا؟
و منظورش چه بود؟
🍃الف. منظورش توجه دادن بود به همین اعلام ایمان آوردنش. ما هم در فارسی میگوییم: من ایمان آوردم؛ ببینید!
🍃ب. منظورش تاکیدی بود بر تمامی مطالبی که گفته بود: سخنانی را که گفتم خوب بشنوید و بدانها توجه کنید؛ در این صورت میبینید که اینکه من ایمان آوردم کار دستی بود و شما هم ایمان خواهید آورد.
🍃ج. منظورش نه صرف شنیدن، بلکه تایید کردن بود: حالا یا خطاب به قومش بدین معنا که: شما هم بپذیرید؛ یا خطاب به فرستادگان الهی که: شما هم شاهد باشید.
🍃د. اینجا چهبسا خداوند میخواهد بفرماید که او بعد از این ابراز ایمان، شروع کرد به سخن گفتن و دعوت مردم؛ اما چون از مفاد آنچه گفته شد بقیه سخنانش معلوم میشود، خداوند بقیه سخنان وی را در کتاب خود نیاورده است.
🍃ه. ...
@yekaye
773) 🌺 قيلَ ادْخُلِ الْجَنَّةَ قالَ يا لَيْتَ قَوْمي يَعْلَمُونَ 🌺
💐ترجمه
گفته شد به بهشت داخل شو! گفت: ای کاش قوم من میدانستند؛
سوره یس (36) آیه26
1397/3/25
1 شوال 1439
💐🌹🌷 عید سعید فطر، عید بندگی و موعد دریافت جوایز الهی بر همه مومنان مبارک باد 🌷🌹🌸
💢 اللَّهُمَّ أَدْخِلْنِي فِي كُلِّ خَيْرٍ أَدْخَلْتَ فِيهِ مُحَمَّداً وَ آلَ مُحَمَّدٍ وَ أَخْرِجْنِي مِنْ كُلِّ سُوءٍ أَخْرَجْتَ مِنْهُ مُحَمَّداً وَ آلَ مُحَمَّد صَلَوَاتُكَ عَلَيْهِ وَ عَلَيْهِم 💢
@yekaye
🔹الْجَنَّة
قبلا بیان شد که ماده «جن» در اصل به معنای «پوشش» (ستر) و مخفی شدن (تستّر) میباشد که مشتقات فراوانی از آن ساخته شده و در قرآن کریم به کار رفته است؛
از جمله:
▪️«جِنّ» موجودی است که همانند انسان اختیار و تکلیف دارد؛ اما از ما انسانها پوشیده و مستور است و به همین جهت به او «جن» گفته میشود؛
▪️«جِنّة» (سبأ/۴۶) گاه به معنای «جنون» و دیوانگی هم به کار میرود از این جهت که گویی عقل شخص مخفی شده است؛ هرچند درباره «مجنون» (دیوانه) (دخان/۱۴) این احتمال هم مطرح است که از این جهت چنین نامیده شده که گمان می کردند دیوانها کسی است که جنیان بر او تسلط پیدا کردهاند
▪️«جَنَانُ الليل» و «جُنُون الليل» هر دو به معنای «پوشش شب» است؛ «جَنَّ عَلَيْهِ اللَّيْلُ» (انعام/۷۶) یعنی شب او را پوشاند.
▪️«جُنَّةً» مجادلة/۱۶) به «سپر» میگویند برای اینکه رزمنده را در مقابل سلاح دشمن میپوشاند و حفظ میکند.
▪️«جَنَّة» (جمع آن: «جنّات») به بوستان پردرخت میگویند از این جهت که با درختان پوشیده شده است (سبأ/۱۵-۱۶)؛ و به بهشت هم «جنت» گفته شده (آلعمران/۱۳۳)، یا به خاطر تشبیه به باغ و بوستان های زمینی؛ ویا از این جهت است که پاداشی است که فعلا از دیدگان ما پوشیده و مستور است.
▪️«جنين» به بچه گویند مادام که در شکم مادر، پوشیده از دیدگان است.
🔖جلسه 265 http://yekaye.ir/al-hegr-15-27/
@yekaye
☀️1) در حدیث درباره این مومنی که حکایتش در این آیات سوره یاسین گذشت، آمده است که:
او در زندگی و مرگش خیرخواه قومش بود.
📚تفسير جوامع الجامع، ج3، ص385
و ورد فى حديث مرفوع أنّه نصح قومه حيّا و ميّتا.
@yekaye
☀️2) از رسول اکرم ص روایت شده است:
هریک از شما هنگامی که بمیرد، صبح و شام جایگاهش بر او عرضه میشود: اگر از اهل بهشت باشد، در میان بهشتیان؛ و اگر از اهل آتش باشد، در میان جهنمیان؛ و به او گفته میشود: این جایگاه توست تا اینکه خداوند روز قیامت تو را مبعوث فرماید.
🌺صحيح البخاري، ج2، ص99؛ صحيح مسلم، ج4، ص2199؛ مجمع البيان، ج8، ص818
حَدَّثَنَا إِسْمَاعِيلُ، قَالَ: حَدَّثَنِي مَالِكٌ، عَنْ نَافِعٍ، عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عُمَرَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمَا: أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَ [آله و] سَلَّمَ قَالَ:
إِنَّ أَحَدَكُمْ إِذَا مَاتَ عُرِضَ عَلَيْهِ مَقْعَدُهُ بِالْغَدَاةِ وَالعَشِيِّ، إِنْ كَانَ مِنْ أَهْلِ الجَنَّةِ فَمِنْ أَهْلِ الجَنَّةِ، وَإِنْ كَانَ مِنْ أَهْلِ النَّارِ فَمِنْ أَهْلِ النَّارِ، فَيُقَالُ: هَذَا مَقْعَدُكَ حَتَّى يَبْعَثَكَ اللَّهُ يَوْمَ القِيَامَةِ.
@yekaye
☀️3) عقیل، برادر امام علی ع وقتی خبر بیوفایی کوفیان و سرپیچیهای مکرر ایشان از امیرالمومنین ع را میشنود نامهای به ایشان مینوسید و ایشان پاسخی به او میدهند.
در فرازی از این پاسخ آمده است:
اما اینکه از من خواسته بودی که نظرم را درباره وضعیتی که در آن هستم برایت بنویسم؛
نظرم این است که با کسانی که [ریختن خون مسلمانان را بر خود] حلال میشمرند جهاد کنم تا اینکه خداوند را ملاقات نمایم❗️
نه فزونی مردمِ همراهم بر عزتم می افزاید و نه پراکندگیِ آنان از پیرامونم مرا دچار محشت می کند؛
چرا که من برحقم؛
و خداوند با حق است؛
و به خدا سوگند مرگ بر حق را ناخوش ندارم؛
و خوبیها یکسره بعد از مرگ نیست، مگر برای کسی که برحق باشد.
[یعنی این سخن که گفتهاند خوبیها سراسر بعد از مرگ است، تنها درباره کسی است که برحق باشد]
📚الغارات، ج2، ص433
عَنْ زَيْدِ بْنِ وَهْبٍ قَالَ: كَتَبَ عَقِيلُ بْنُ أَبِي طَالِبٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ إِلَى عَلِيٍّ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ حِينَ بَلَغَهُ خِذْلَانُ أَهْلِ الْكُوفَةِ وَ عِصْيَانُهُمْ إِيَّاهُ: … فَأَجَابَهُ عَلِيٌّ ع: «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ مِنْ عَبْدِ اللَّهِ عَلِيٍّ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ إِلَى عَقِيلِ بْنِ أَبِي طَالِب …
وَ أَمَّا مَا سَأَلْتَنِي أَنْ أَكْتُبَ إِلَيْكَ بِرَأْيِي فِيمَا أَنَا فِيهِ فَإِنَّ رَأْيِي جِهَادُ الْمُحِلِّينَ حَتَّى أَلْقَى اللَّهَ لَا يَزِيدُنِي كَثْرَةُ النَّاسِ مَعِي عِزَّةً وَ لَا تَفَرُّقُهُمْ عَنِّي وَحْشَةً لِأَنِّي مُحِقٌّ وَ اللَّهُ مَعَ الْحَقِّ وَ اللَّهِ مَا أَكْرَهُ الْمَوْتَ عَلَى الْحَقِّ وَ مَا الْخَيْرُ كُلُّهُ بَعْدَ الْمَوْتِ إِلَّا لِمَنْ كَانَ مُحِقّا ...
@yekaye