📖 اختلاف قرائت
🔹إِنِّي
▪️اهل مکه (ابن کثیر) و مدینه (نافع) و بصره (ابوعمرو) و ابوجعفر (از قراء عشره) به صورت «إِنِّيَ» (فتحه روی یاء) قرائت کردهاند
▪️اما بقیه به صورت «إِنِّی».
📚(معجم القرائات، ج7، ص475)
🔹فَاسْمَعُون
▪️این کلمه را عموما با کسره نون (که علامت حذف یای متکلم وحده است) قرائت کردهاند؛
▪️اما از یعقوب و سلام به صورت «فَاسْمَعُونی» نیز قرائت شده؛
▪️ و در روایتی غیرمشهور (روایت عصمة) از عاصم (از قرآء کوفه) به صورت «فَاسْمَعُونَ» هم روایت شده ست
📚(البحر المحيط، ج9، ص57 ؛ معجم القرائات، ج7، ص475)
که نحاس آن را یک لحن و لهجه دانسته است که به هنگام وقف چنین میشده است.
📚(اعراب القرآن، ج3، ص263)
@yekaye
☀️1) از امام صادق ع روایت شده است:
ایمان اقرار و عمل است؛ و اسلام اقرار کردن بدون [ملاحظهی] عمل است.
📚الكافي، ج2، ص24؛ جامع الأخبار(للشعيري)، ص36
عَلِيٌّ عَنْ أَبِيهِ عَنِ ابْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنِ الْعَلَاءِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ عَنْ أَحَدِهِمَا ع قَالَ:
الْإِيمَانُ إِقْرَارٌ وَ عَمَلٌ وَ الْإِسْلَامُ إِقْرَارٌ بِلَا عَمَلٍ.
@yekaye
☀️2) الف. از امام باقر ع روایت شده است:
ایمان آن است که در دل مستقر گردد و به خداوند عز و جل رساند و عمل به طاعت خداوند و تسلیم شدن به امر او آن را تصدیق نماید.
📚الكافي، ج2، ص26
عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ سَهْلِ بْنِ زِيَادٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ جَمِيعاً عَنِ ابْنِ مَحْبُوبٍ عَنْ عَلِيِّ بْنِ رِئَابٍ عَنْ حُمْرَانَ بْنِ أَعْيَنَ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ سَمِعْتُهُ يَقُولُ:
الْإِيمَانُ مَا اسْتَقَرَّ فِي الْقَلْبِ وَ أَفْضَى بِهِ إِلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ صَدَّقَهُ الْعَمَلُ بِالطَّاعَةِ لِلَّهِ وَ التَّسْلِيمِ لِأَمْرِه
☀️ب. از امام صادق ع روایت شده است:
ایمان سخن گفتن است بدانچه باید سخن گفت و معرفتی است به عقل و پیروی کردن است از رسول.
📚جامع الأخبار(للشعيري)، ص36
وَ عَنِ الصَّادِقِ ع عَنْ آبَائِهِ عَنِ النَّبِيِّ ص قَالَ:
الْإِيمَانُ قَوْلٌ بِمَقُولٍ [مَقْبُولٌ] وَ عِرْفَانٌ بِالْعُقُولِ وَ اتِّبَاعُ الرَّسُولِ.
@yekaye
☀️3) سلّام جُعفی میگوید:
از امام صادق ع از ایمان سوال کردم.
فرمود: ایمان آن است که خداوند اطاعت شود و عصیان نگردد.
📚الكافي، ج2، ص33
عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى عَنْ يُونُسَ عَنْ سَلَّامٍ الْجُعْفِيِّ قَالَ:
سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع عَنِ الْإِيمَانِ فَقَالَ الْإِيمَانُ أَنْ يُطَاعَ اللَّهُ فَلَا يُعْصَى.
@yekaye
یک آیه در روز
772) 🌺 إِنِّي آمَنْتُ بِرَبِّكُمْ فَاسْمَعُونِ 🌺 💐 ترجمه من به پروردگار شما ایمان آوردم؛ پس، از م
.
1⃣ «إِنِّي آمَنْتُ بِرَبِّكُمْ فَاسْمَعُونِ»
درباره اینکه خطاب وی در این «ربکم» و «فاسمعون» به چه کسانی بوده، سه دیدگاه مطرح بوده است:
🍃الف. هر دو خطاب به فرستادگان الهی بوده است.
📚(ابنمسعود ، و ابنعباس؛ به نقل الدر المنثور، ج5، ص262)
🍃ب. هر دو خطاب به قوم خودش بوده است.
📚(ابنعباس، وهب و کعب؛ به نقل البحر المحيط، ج9، ص57)
🍃ج. خطاب در «ربکم» به فرستادگان الهی؛ و در «فاسمعون» به قوم خودش بوده است.
📚(به نقل البحر المحيط، ج9، ص57)
💠نکته #تفسیری
گوینده دیدگاه سوم معلوم نیست و در کتب تفسیری فقط اشاره کردهاند که «گفته شده»؛
به لحاظ سیاق، عبارتِ «ربکم»، با اینکه مخاطب، فرستادگان الهی باشند سازگارتر است؛
و عبارت «فاسمعون» - و نیز تعبیر «الیه ترجعون» که قبلا گفت - با اینکه مخاطب قوم خودش باشد، تناسب بیشتری دارد.
اینکه در یک کلام واحد دو ضمیر پشت سر هم دو مرجع متفاوت داشته باشد بسیار بعید است؛ و معنای اصلی بین همان دوتای اول است.
🔸برخی از مفسران، برای ترجیح یکی بر دیگری استدلالهایی آوردهاند 📚(مثلا الميزان، ج17، ص78)
اما استدلالهای ایشان قانعکننده به نظر نمیرسد
و به نظر میرسد مشکل ایشان در این است که به امکان استفاده از لفظ در بیش از یک معنا توجه ندارند؛
در حالی که هیچ ایرادی ندارد که
▪️خود این مومن چنین کرده باشد
(یعنی یک جمله گفته اما هر دو گروه را مخاطب قرار داده با دو اراده مستقل؛
▫️شبیه اینکه یک نفر در داخل میوهفروشی میوهاش را جلوی پیشخوان میگذارد و همان موقع میبیند که کسی میخواهد از در مغازه بیرون رود، اما در را به جای اینکه بکشد، هل میدهد؛ او میگوید: «بِکِش!» و هم فروشنده و کشیدن (وزن کردن) میوه مد نظرش است؛ و هم آن مشتری و کشیدن درب❗️)
▪️ و یا خداوند از این جمله چنان ارادهای در کلامش کرده باشد
(یعنی وی دو مطلب گفته باشد، اما خداوند در قرآنش با این یک جمله که ظرفیت بیان دو مطلب مستقل را دارد به هر دو گفته وی اشاره کرده باشد.)
♦️و همین که کلامی به کار میرود که یک قسمتش به یک معنا نزدیکتر و قسمت دیگرش به معنای دیگر نزدیکتر است، قرینه خوبی است که متکلم هر دو معنا را با هم مورد نظر قرار داده است.
🔹با این توضیح هر دو معنا را میتوان مستقلا صحیح دانست و از هریک میتوان نکاتی استنباط کرد که در ادامه توضیح داده میشود.
@yekaye
یک آیه در روز
772) 🌺 إِنِّي آمَنْتُ بِرَبِّكُمْ فَاسْمَعُونِ 🌺 💐 ترجمه من به پروردگار شما ایمان آوردم؛ پس، از م
.
2⃣ «إِنِّي آمَنْتُ بِرَبِّكُمْ فَاسْمَعُونِ»
وقتی این مومنی که به حمایت از فرستادگان الهی آمد استدلالهایش را درباره ضرورت بندگی خدا بیان کرد، به آن فرستادگان رو کرد و گفت: من به پروردگارتان ایمان آوردم؛ پس، اقرار مرا بشنوید و در پیشگاه خداوند بر ایمان من شهادت دهید.
📚(الميزان، ج17، ص78)
💠نکته #اخلاقی_اجتماعی
🔺عرضه ایمان در پیشگاه فرستادگان خدا🔺
او به اقرار به ایمان بسنده نکرد،
بلکه از آن فرستادگان الهی درخواست کرد که به اقرار او توجه کنند:
♦️یکی از اقداماتی که بسیاری از اوقات مومنان واقعی در پیشگاه کسانی که رسالت الهی را عهده دار بودند انجام میدادند، عرضه دین و ایمانشان بر آنان بوده است تا بر ایمان آنان شهادت دهند و اگر احیانا اشتباهی دارند بدانان تذکر دهند.
در میان اصحاب ائمه ع نیز این روال رایج بوده است چنانکه
🔹غیر از حکایت معروفی که حضرت عبدالعظیم حسنی، اعتقادات خود را بر امام هادی ع عرضه میکنند و ایشان مهر تایید بر آن مینهند
📚(الأمالي( للصدوق)، ص339؛ كفاية الأثر، ص286-288)
🔹در مورد برخی دیگر از اصحاب ائمه ع نیز چنانکه حکایاتی در این زمینه روایت شده است؛
📚(مانند عرضه اسماعیل بن جعفر بر امام باقر ع؛ الكافي، ج1، ص188) .
🔹در مفاتیحالجنان هم دعایی به نام «دعای عدیله» است که توصیه شده با آن دعا انسان اعتقادات خود را در پیشگاه خداوند و معصومین مطرح کند تا در هنگام مرگ آن اعتقادات را از دست ندهند.
@yekaye
یک آیه در روز
772) 🌺 إِنِّي آمَنْتُ بِرَبِّكُمْ فَاسْمَعُونِ 🌺 💐 ترجمه من به پروردگار شما ایمان آوردم؛ پس، از م
.
3⃣ «إِنِّي آمَنْتُ بِرَبِّكُمْ فَاسْمَعُونِ»
وقتی این مومنی که به حمایت از فرستادگان الهی آمد استدلالهایش را درباره ضرورت بندگی خدا بیان کرد،
به مردم رو کرد و گفت: من به این خدایی که معرفی کردم و پروردگار شما نیز هست، ایمان آوردم؛ پس، شما هم سخن مرا بشنوید و در آن بیندیشید تا شما هم هدایت شوید.
📚(مجمعالبیان، ج8، ص658؛ البحر المحيط، ج9، ص57)
💠ثمره #اخلاقی_اجتماعی
🔺وظیفه همگانی تبلیغ🔺
او به اقرار به ایمان بسنده نکرد، بلکه دیگران را هم به شنیدن دعوت کرد:
پس،
دعوت دیگران تنها وظیفه کسانی که مستقیما از جانب خداوند فرستاده شدهاند نیست؛
🔹هر کسی که ایمان میآورد در حد توان خود وظیفه دارد دیگران را به دین حق دعوت کند.
@yekaye
یک آیه در روز
772) 🌺 إِنِّي آمَنْتُ بِرَبِّكُمْ فَاسْمَعُونِ 🌺 💐 ترجمه من به پروردگار شما ایمان آوردم؛ پس، از م
.
4⃣ «إِنِّي آمَنْتُ بِرَبِّكُمْ فَاسْمَعُونِ»
بهترين راه دعوت، دعوت عملى است.
📚(تفسير نور، ج7، ص533)
اول خودش ایمان آورد و ایمانش را ابراز کرد و به بعد دیگران گفت گوش دهید که من چه گفتم و چه کار کردم.
@yekaye
یک آیه در روز
772) 🌺 إِنِّي آمَنْتُ بِرَبِّكُمْ فَاسْمَعُونِ 🌺 💐 ترجمه من به پروردگار شما ایمان آوردم؛ پس، از م
.
5⃣ «إِنِّي آمَنْتُ بِرَبِّكُمْ فَاسْمَعُونِ»
با توجه به اینکه حرف عطف «فَـ» بین دو جمله وی آمده معلوم میشود این گونه نیست که گفته باشد «به من گوش دهید که ایمان آوردم»
بلکه ابتدا گفته «من به پروردگار شما ایمان آوردم» سپس گفته: «به من گوش دهید».
پس،
گفت به من گوش بدهید؛ اما نگفت چه چیزی را؟
چرا؟
و منظورش چه بود؟
🍃الف. منظورش توجه دادن بود به همین اعلام ایمان آوردنش. ما هم در فارسی میگوییم: من ایمان آوردم؛ ببینید!
🍃ب. منظورش تاکیدی بود بر تمامی مطالبی که گفته بود: سخنانی را که گفتم خوب بشنوید و بدانها توجه کنید؛ در این صورت میبینید که اینکه من ایمان آوردم کار دستی بود و شما هم ایمان خواهید آورد.
🍃ج. منظورش نه صرف شنیدن، بلکه تایید کردن بود: حالا یا خطاب به قومش بدین معنا که: شما هم بپذیرید؛ یا خطاب به فرستادگان الهی که: شما هم شاهد باشید.
🍃د. اینجا چهبسا خداوند میخواهد بفرماید که او بعد از این ابراز ایمان، شروع کرد به سخن گفتن و دعوت مردم؛ اما چون از مفاد آنچه گفته شد بقیه سخنانش معلوم میشود، خداوند بقیه سخنان وی را در کتاب خود نیاورده است.
🍃ه. ...
@yekaye
773) 🌺 قيلَ ادْخُلِ الْجَنَّةَ قالَ يا لَيْتَ قَوْمي يَعْلَمُونَ 🌺
💐ترجمه
گفته شد به بهشت داخل شو! گفت: ای کاش قوم من میدانستند؛
سوره یس (36) آیه26
1397/3/25
1 شوال 1439
💐🌹🌷 عید سعید فطر، عید بندگی و موعد دریافت جوایز الهی بر همه مومنان مبارک باد 🌷🌹🌸
💢 اللَّهُمَّ أَدْخِلْنِي فِي كُلِّ خَيْرٍ أَدْخَلْتَ فِيهِ مُحَمَّداً وَ آلَ مُحَمَّدٍ وَ أَخْرِجْنِي مِنْ كُلِّ سُوءٍ أَخْرَجْتَ مِنْهُ مُحَمَّداً وَ آلَ مُحَمَّد صَلَوَاتُكَ عَلَيْهِ وَ عَلَيْهِم 💢
@yekaye
🔹الْجَنَّة
قبلا بیان شد که ماده «جن» در اصل به معنای «پوشش» (ستر) و مخفی شدن (تستّر) میباشد که مشتقات فراوانی از آن ساخته شده و در قرآن کریم به کار رفته است؛
از جمله:
▪️«جِنّ» موجودی است که همانند انسان اختیار و تکلیف دارد؛ اما از ما انسانها پوشیده و مستور است و به همین جهت به او «جن» گفته میشود؛
▪️«جِنّة» (سبأ/۴۶) گاه به معنای «جنون» و دیوانگی هم به کار میرود از این جهت که گویی عقل شخص مخفی شده است؛ هرچند درباره «مجنون» (دیوانه) (دخان/۱۴) این احتمال هم مطرح است که از این جهت چنین نامیده شده که گمان می کردند دیوانها کسی است که جنیان بر او تسلط پیدا کردهاند
▪️«جَنَانُ الليل» و «جُنُون الليل» هر دو به معنای «پوشش شب» است؛ «جَنَّ عَلَيْهِ اللَّيْلُ» (انعام/۷۶) یعنی شب او را پوشاند.
▪️«جُنَّةً» مجادلة/۱۶) به «سپر» میگویند برای اینکه رزمنده را در مقابل سلاح دشمن میپوشاند و حفظ میکند.
▪️«جَنَّة» (جمع آن: «جنّات») به بوستان پردرخت میگویند از این جهت که با درختان پوشیده شده است (سبأ/۱۵-۱۶)؛ و به بهشت هم «جنت» گفته شده (آلعمران/۱۳۳)، یا به خاطر تشبیه به باغ و بوستان های زمینی؛ ویا از این جهت است که پاداشی است که فعلا از دیدگان ما پوشیده و مستور است.
▪️«جنين» به بچه گویند مادام که در شکم مادر، پوشیده از دیدگان است.
🔖جلسه 265 http://yekaye.ir/al-hegr-15-27/
@yekaye
☀️1) در حدیث درباره این مومنی که حکایتش در این آیات سوره یاسین گذشت، آمده است که:
او در زندگی و مرگش خیرخواه قومش بود.
📚تفسير جوامع الجامع، ج3، ص385
و ورد فى حديث مرفوع أنّه نصح قومه حيّا و ميّتا.
@yekaye
☀️2) از رسول اکرم ص روایت شده است:
هریک از شما هنگامی که بمیرد، صبح و شام جایگاهش بر او عرضه میشود: اگر از اهل بهشت باشد، در میان بهشتیان؛ و اگر از اهل آتش باشد، در میان جهنمیان؛ و به او گفته میشود: این جایگاه توست تا اینکه خداوند روز قیامت تو را مبعوث فرماید.
🌺صحيح البخاري، ج2، ص99؛ صحيح مسلم، ج4، ص2199؛ مجمع البيان، ج8، ص818
حَدَّثَنَا إِسْمَاعِيلُ، قَالَ: حَدَّثَنِي مَالِكٌ، عَنْ نَافِعٍ، عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عُمَرَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمَا: أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَ [آله و] سَلَّمَ قَالَ:
إِنَّ أَحَدَكُمْ إِذَا مَاتَ عُرِضَ عَلَيْهِ مَقْعَدُهُ بِالْغَدَاةِ وَالعَشِيِّ، إِنْ كَانَ مِنْ أَهْلِ الجَنَّةِ فَمِنْ أَهْلِ الجَنَّةِ، وَإِنْ كَانَ مِنْ أَهْلِ النَّارِ فَمِنْ أَهْلِ النَّارِ، فَيُقَالُ: هَذَا مَقْعَدُكَ حَتَّى يَبْعَثَكَ اللَّهُ يَوْمَ القِيَامَةِ.
@yekaye
☀️3) عقیل، برادر امام علی ع وقتی خبر بیوفایی کوفیان و سرپیچیهای مکرر ایشان از امیرالمومنین ع را میشنود نامهای به ایشان مینوسید و ایشان پاسخی به او میدهند.
در فرازی از این پاسخ آمده است:
اما اینکه از من خواسته بودی که نظرم را درباره وضعیتی که در آن هستم برایت بنویسم؛
نظرم این است که با کسانی که [ریختن خون مسلمانان را بر خود] حلال میشمرند جهاد کنم تا اینکه خداوند را ملاقات نمایم❗️
نه فزونی مردمِ همراهم بر عزتم می افزاید و نه پراکندگیِ آنان از پیرامونم مرا دچار محشت می کند؛
چرا که من برحقم؛
و خداوند با حق است؛
و به خدا سوگند مرگ بر حق را ناخوش ندارم؛
و خوبیها یکسره بعد از مرگ نیست، مگر برای کسی که برحق باشد.
[یعنی این سخن که گفتهاند خوبیها سراسر بعد از مرگ است، تنها درباره کسی است که برحق باشد]
📚الغارات، ج2، ص433
عَنْ زَيْدِ بْنِ وَهْبٍ قَالَ: كَتَبَ عَقِيلُ بْنُ أَبِي طَالِبٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ إِلَى عَلِيٍّ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ حِينَ بَلَغَهُ خِذْلَانُ أَهْلِ الْكُوفَةِ وَ عِصْيَانُهُمْ إِيَّاهُ: … فَأَجَابَهُ عَلِيٌّ ع: «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ مِنْ عَبْدِ اللَّهِ عَلِيٍّ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ إِلَى عَقِيلِ بْنِ أَبِي طَالِب …
وَ أَمَّا مَا سَأَلْتَنِي أَنْ أَكْتُبَ إِلَيْكَ بِرَأْيِي فِيمَا أَنَا فِيهِ فَإِنَّ رَأْيِي جِهَادُ الْمُحِلِّينَ حَتَّى أَلْقَى اللَّهَ لَا يَزِيدُنِي كَثْرَةُ النَّاسِ مَعِي عِزَّةً وَ لَا تَفَرُّقُهُمْ عَنِّي وَحْشَةً لِأَنِّي مُحِقٌّ وَ اللَّهُ مَعَ الْحَقِّ وَ اللَّهِ مَا أَكْرَهُ الْمَوْتَ عَلَى الْحَقِّ وَ مَا الْخَيْرُ كُلُّهُ بَعْدَ الْمَوْتِ إِلَّا لِمَنْ كَانَ مُحِقّا ...
@yekaye
☀️ 4) از امام صادق ع روایت شده است:
مومن، هنگامی که دیگر نمیتواند سخنی بگوید [= لحظه مرگش فرا میرسد] رسول الله ص میآید و سمت راستش مینشیند و حضرت علی ع میآید و سمت چپش مینشیند.
رسول الله ص به او میگوید:
اما آنچه که بدان امید داشتی اکنون پیش رویت است؛ و آنچه از آن می ترسیدی اکنون از آن ایمن شدهای؛
سپس دری از بهشت بر او گشوده میشود و به او گفته میشود: این منزلگاه تو در بهشت است؛ اگر میخواهی میتوانی به دنیا برگردی و از طلا و نقرههایش بهرهمند شوی!
او میگوید: من نیازی به دنیا ندارم ...
📚دعائم الإسلام، ج1، ص220
عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ ص أَنَّهُ قَالَ:
إِنَّ الْمُؤْمِنَ إِذَا حِيلَ بَيْنَهُ وَ بَيْنَ الْكَلَامِ أَتَاهُ رَسُولُ اللَّهِ ص فَيَجْلِسُ عَنْ يَمِينِهِ وَ يَأْتِي عَلِيٌّ ص فَيَجْلِسُ عَنْ يَسَارِهِ فَيَقُولُ لَهُ رَسُولُ اللَّهِ ص أَمَّا مَا كُنْتَ تَرْجُو فَهُوَ أَمَامَكَ وَ أَمَّا مَا كُنْتَ تَخَافُهُ فَقَدْ أَمِنْتَهُ
ثُمَّ يُفْتَحُ لَهُ بَابٌ مِنَ الْجَنَّةِ فَيُقَالُ لَهُ هَذَا مَنْزِلُكَ مِنَ الْجَنَّةِ فَإِنْ شِئْتَ رُدِدْتَ إِلَى الدُّنْيَا وَ لَكَ ذَهَبُهَا وَ فِضَّتُهَا فَيَقُولُ لَا حَاجَةَ لِي فِي الدُّنْيَا...
@yekaye
یک آیه در روز
773) 🌺 قيلَ ادْخُلِ الْجَنَّةَ قالَ يا لَيْتَ قَوْمي يَعْلَمُونَ 🌺 💐ترجمه گفته شد به بهشت داخل شو!
.
1⃣ «قيلَ ادْخُلِ الْجَنَّةَ»
چنانکه اغلب مفسران هم اشاره کردهاند سیاق آیات نشان میدهد که بعد از اینکه او ایمان خود را علنی کرد او را به قتل رساندند؛
از این رو،
بلافاصله بعد از آن ابراز ایمان، قرآن کریم حکایت میکند که به او گفته شد به بهشت داخل شو!
📚(مثلا مجمع البيان، ج8، ص659، البحر المحیط، ج9، ص57؛ المیزان، ج17، ص79)
📜 بحث و مناقشهای بیهوده❗️
(آیا او را نکشتند⁉️)
نقل شده که برخی به این دلیل که در قرآن اشارهای به قتل نشده، آن را نپذیرفتهاند‼️
▪️ برخی گفتهاند اینکه گفتهاند «به بهشت داخل شو» یعنی بهشت بر او واجب شد، تا اینکه در روز قیامت به بهشت وارد شود❗️
📚(به نقل البحر المحیط، ج9، ص57)
▪️برخی گفتهاند خواستند او را به قتل برسانند، اما خداوند او را به آسمانها برد و در بهشت جای داد ❗️
📚(حسن و مجاهد، به نقل مجمع البيان، ج8، ص659).
▪️ همچنین نقل میکنند که گفته شده این سخن که «به بهشت داخل شو» را قومش از باب استهزاء به او گفتند❗️
📚 (به نقل از المیزان، ج17، ص79)
در پاسخ باید گفت که:
🔹اولاً سیاق آیات (بویژه جملات خود وی که میگوید «مرا مورد مغفرت قرار داد» نه اینکه «قرار خواهد داد») دلالت دارد که او را به قتل رساندند؛ بویژه که در آیه 28 که از نزول عذاب بر قوم وی سخن گفته، تعبیر «من بعده» را به کار برده است؛
▫️و از ابنعطیه هم نقل شده که احادیث و روایات متعددی که بیان میکند او را کشتند وارد شده است
(به نقل از البحر المحیط، ج9، ص57)
▫️و حتی درباره چگونگی کشتن وی هم نظراتی نقل شده است:
🔺برخی گفتهاند که او را زیر مشت و لگد کشتند
📚(ابنمسعود، به نقل مجمع البيان، ج8، ص659)
🔺یا سنگسار کردند
📚(قتاده، به نقل مجمع البيان، ج8، ص659؛ سدی، به نقل البحر المحیط، ج9، ص57)؛
🔺یا زنده به گور کردند
📚(کلبی، به نقل البحر المحیط، ج9، ص57)؛
🔺ویا زنده زنده سوزاندند
📚(حسن، به نقل البحر المحیط، ج9، ص57).
🔹ثانیاً چنانکه علامه طباطبایی هم تذکر میدهد خود آن سخنان نیز سخنانی تحکمآمیز و بیدلیل است؛
و نهتنها هیچ شاهدی در آیه ندارد بلکه برخی از آنها با سیاق آیه ویا با ادامه آیه نیز ناسازگار است.
📚(المیزان، ج17، ص79)
@yekaye
یک آیه در روز
773) 🌺 قيلَ ادْخُلِ الْجَنَّةَ قالَ يا لَيْتَ قَوْمي يَعْلَمُونَ 🌺 💐ترجمه گفته شد به بهشت داخل شو!
.
2⃣ «قيلَ ادْخُلِ الْجَنَّةَ قالَ يا لَيْتَ قَوْمي يَعْلَمُونَ»
او مردمش را به ایمان به خدا و فرستادگان الهی دعوت کرد؛ اما او را کشتند❗️
نکته جالب توجه این است که بعد از این که به او گفتند به بهشت داخل شو؛ اولین چیزی که گفت: این بود که ای کاش قوم من میدانستند‼️
یعنی،
مردان خدا حتّى بعد از مرگ و شهادت نيز در فكر زندهها هستند.
📚(تفسیر نور، ج9، ص535)
💠نکته تخصصی #انسانشناسی
برخی انسانها چنان روح عظیمی دارند که هر بدیای هم بر آنان وارد شود، در عمق وجودشان جز خوبی و خیرخواهی یافت نمیشود؛
چنان خیرخواه مردمان خویشاند، که حتی اگر به دست آنها کشته شوند و از دنیا هم بروند، باز دلشان میخواهد آنان هدایت شوند
🔖 حدیث1 https://eitaa.com/yekaye/1574
شاید این سخنان او دریچهای شود به فهم اندکی از دلسوزی فراوان پیامبر اکرم برای این امت، تا حدی که خداوند نهیب زد که گویا از فرط این همه دلسوزی که چرا اینان ایمان نمیآورند، داری جانت را از دست میدهی:
فَلَعَلَّكَ باخِعٌ نَفْسَكَ عَلى آثارِهِمْ إِنْ لَمْ يُؤْمِنُوا بِهذَا الْحَديثِ أَسَفاً،کهف/6؛ لَعَلَّكَ باخِعٌ نَفْسَكَ أَلاَّ يَكُونُوا مُؤْمِنين (شعراء/3)
🔱تاملی با خویش
آیا ما نیز این گونهایم؟
یا به محض دیدن اندک ناملایماتی از جانب مردم، ... ؟!
@yekaye
یک آیه در روز
773) 🌺 قيلَ ادْخُلِ الْجَنَّةَ قالَ يا لَيْتَ قَوْمي يَعْلَمُونَ 🌺 💐ترجمه گفته شد به بهشت داخل شو!
.
3⃣ «قيلَ ادْخُلِ الْجَنَّةَ»
برخی بقدری پاک و خالص و بیآلایشاند که به محض اینکه از دنیا میروند، خطاب میآید به بهشت داخل شو‼️
💠بحث تخصصی #انسانشناسی
رسیدن به مقام خلوص و پاکی محض (= مقام عصمت)، منحصر در پیامبران و امامان نیست.
💢انسانهای عادی هم میتوانند این گونه پاک و خالص شوند.💢
@yekaye