1⃣ در آیات نخستین سوره یس به دو گروه در مقابل انذار پیامبران اشاره کرد:
🔻یک اکثریتی که غافلاند و ایمان نمیآورند و عذاب و هلاکت بر آنان محقق میشود (لَقَدْ حَقَّ الْقَوْلُ عَلى أَكْثَرِهِمْ)
🔺و یک افرادی که از ذکر پیروی میکنند و از خدا خشیت دارند که مشمول مغفرت و اجر کریمانه خواهند شد.
در حکایت هم نمونهای از همین دو را برشمرد:
🔻وقتی پیامبران آمدند اغلب مخالفت کردند و نهایتا مشمول عذاب واقع شدند؛
🔺اما یکی بود که ایمان آورد و به مغفرت و اکرام الهی رسید
📚(المیزان، ج17، ص72)
@yekaye
2⃣ اینکه خداوند فرستادگانی میفرستد و پیامی برای مردم دارد، قطعی است؛
اما این بدان معنا نیست که همین که آنان از جانب خدا آمدهاند کارشان بیهیچ دردسری بر وفق مراد پیش رود.
بلکه عدهای – که کم هم نیستند - بشدت در برابر آنان مقاومت میکنند و اصلا این انذارها هیچ تاثیری در آنان ندارد.
💢این زیر بار حق نرفتن، عمومیت دارد‼️
فرق نمیکند در برابر برترین پیامبر خدا (رسول اکرم ص) باشد
یا در برابر فرستادگانی که حتی نامشان هم بر ما آشکار نیست.
@yekaye
3⃣نهتنها ابلاغ رسالت الهی کار بیمشکل و سادهای نیست؛
بلکه ایمان واقعی آوردن به آنان نیز شخص را با ناملایمات فراوان، آن هم از جانب نزدیکان و همشهریان خود مواجه میکند؛
حتی شاید شدیدتر از مواجهه با خود فرستادگان الهی❗️
(در مورد فرستادگان تهدید به سنگسار و شکنجه کردند؛ اما درباره این مومن، ظاهرا تهدیدشان را عملی کردند و او را کشتند❗️)
@yekaye
4⃣ در سوره یس
🔹ابتدا از وجود دو دسته انذارپذیر و انذارناپذیر سخن گفت،
🔹بعد در آیه 12 بر زنده کردن مردگان و وجود حساب و کتاب دقیق در کار خدا تاکید کرد؛
🔹سپس نمونهای از تقابل این دو گروه را مطرح فرمود؛
🔹و نهایت کار آنان را به اینجا ختم کرد که یکی بهشتی شد و دیگری به هلاکت و وضعیتی حسرتبار مبتلا شد.
♦️شاید هدف از این بیان این است که بفهماند:
وجود مخالفانی در برابر دعوت پیامبران، که چهبسا گاه اکثریت جامعه را تشکیل میدهند، بدین معنا نیست که امور از دست خدا در رفته‼️
کار خدا حساب و کتابی دقیق دارد و زنده شدنِ بعد از مرگ هم هست که آنجا معلوم میشود که حتی اندکی از اعمال گذشته و آینده کسی، فروگذار نشده است.
به تعبیر دیگر،
💢اگر جهان را در دنیا محدود ببینیم در تشخیص حساب و کتاب عالم بیراهه رفتهایم.💢
💠ثمره #فلسفه_دین ( #عدل_الهی )
بسیاری از شبهات ناظر به عدل خدا، مبتنی بر این است که میخواهند حساب و کتاب همه چیز صرفا در دنیا جواب بدهد.
کسی که این مبنای غلط را در پیش بگیرد، طبیعی است که نمیتواند عدل خدا را باور کند❗️
@yekaye
5⃣ تقابل دو #قرائت_رحمانی ، که یکی صواب است و دیگری ناصواب،
نشان میدهد که
💢 #اختلاف_قرائت ممکن است رخ دهد؛ اما این گونه نیست که «وقوع اختلاف #قرائت » به معنای «مُجاز بودن همه قرائتها» باشد💢
بلکه #قرائت_صحیح میتواند چالشزا بودن #قرائت_باطل را برملا کند:
🔹ابتدا خود خداوند تاکید میکند که کسی انذار پیامبران را میپذیرد که رحمانیت خدا را جدی بگیرد؛
و جدی گرفتن رحمانیت او، به آن است که از خدای رحمان خشیت داشته باشد، نه اینکه رحمانیت را بهانهای برای فرار از مسئولیت کند
(آیه11: إِنَّما تُنْذِرُ مَنِ ... خَشِيَ الرَّحْمنَ بِالْغَيْبِ)؛
اما
🔸در مقابل، مخالفان حقیقت، از رحمانیت خدا، در یک برداشت پارادوکسیکال، بیاعتنایی خدا به انسان را نتیجه میگیرند❗️
(آیه 15: وَ ما أَنْزَلَ الرَّحْمنُ مِنْ شَيْءٍ).
البته اینان امروزه برای اینکه کسی متوجه تناقض درونی آنان نشود، مقصود خود با ادبیاتی جذاب ارائه میدهند و مخفیانه روی شهوات انسان دست میگذارند:
اقتضای مهربانی خدا این است که انسان را به حال خود رها نکند؛
اما اینان این گونه القا میکنند که "اقتضای آزادی و رهایی انسان این است که خدای مهربان کاری به کار او نداشته باشد"‼️
🔹و در مقابل اینها، آن کسی که ایمان میآورد دقیقا با تمسک به همین رحمانیت خدا، و اینکه همه امورات عالَم، حتی سختیها و بلاها به رحمانیت خدا برمیگردد، منطق مشرکانه آنان را به چالش میکشد
(آیه23: ً إِنْ يُرِدْنِ الرَّحْمنُ بِضُرٍ ...)
@yekaye
6⃣ گاه یک مومن که به پیام پیامبران الهی گوش جان میسپارد، بقدری نزد خداوند منزلت مییابد که همگان را تحتالشعاع خود قرار میدهد:
📜داستان از فرستادگان الهی شروع شد، اما با وارد شدن او به صحنه، دیگر بقیه داستان فقط حکایت او بود و حتی دیگر نامی از آن فرستادگان الهی به میان نیامد❗️
@yekaye
7⃣ خداوند به پیامبرش دستور میدهد که
کسی را که از ذکر پیروی میکند و از خداوند رحمان در خفا خشیت دارد به مغفرت و اجری کریمانه بشارت ده
🔖(آیه11: مَنِ اتَّبَعَ الذِّكْرَ وَ خَشِيَ الرَّحْمنَ بِالْغَيْبِ فَبَشِّرْهُ بِمَغْفِرَةٍ وَ أَجْرٍ كَريمٍ)؛
و در این حکایت،
نشان میدهد که این وعدهای است که قبلا محقق شده است:
ابتدا این مومن،
هم خودش ایمان میآورد و از ذکر پیروی میکند و دیگران را به پیروی از فرستادگان الهی فرامیخواند
🔖(آیه20: ِ اتَّبِعُوا الْمُرْسَلين)،
و هم در توضیحات خود برای چرایی این پیروی، نشان میدهد که واقعا از خدای رحمان خشیت دارد
🔖(آیه23: ً إِنْ يُرِدْنِ الرَّحْمنُ بِضُرٍّ لا تُغْنِ عَنِّي شَفاعَتُهُمْ شَيْئاً وَ لا يُنْقِذُونِ)؛
سپس وقتی به بهشت میرود، اولین آرزویش این است که ای کاش قومم میدانستند که من مشمول مغفرت و اکرام خدا شدم
🔖(آیه27: بِما غَفَرَ لي رَبِّي وَ جَعَلَني مِنَ الْمُكْرَمينَ)
@yekaye
8⃣ قبول انذار به عواملی در درون انسان برمیگردد:
جدی گرفتن هشدارها و در خلوت و نهان هم خدا را جدی گرفتن؛
در مقابل،
از ریشهایترین مشکلات کسانی که ایمان نمیآورند این است که اساساً دعوت پیامبران را جدی نمیگیرند:
آنان را مسخره میکنند و با بهانهجوییها و خرافات دلخوشاند.
در واقع،
اینان
⛔️انسان (و در حقیقت، خودشان) را جدی نگرفته و عظمت انسان را باور ندارند؛
⛔️باور ندارند که خدا با انسان کار دارد و او را به حال خود رها نکرده و انسان قرار است به سوی او برگردد؛
⛔️باور ندارند که قدرت آنان در برابر قدرت خدا هیچ است و اگر چند روزی به آنان مهلت داده شده، از تحت قدرت خدا خارج نیستند؛
⤴️اما کسی که اینها را باور کرد، و نسبت خود و خدا را جدی گرفت، ایمان میآورد؛ آن هم چنان ایمانی که وی را یکراست به اوج بهشت میبَرَد.
@yekaye
779) 🌺 أ لَمْ يَرَوْا كَمْ أَهْلَكْنا قَبْلَهُمْ مِنَ الْقُرُونِ أَنَّهُمْ إِلَيْهِمْ لا يَرْجِعُونَ 🌺
💐 ترجمه
آیا ندیدهاند پیش از آنان چه بسیار از نسلها را هلاک گرداندیم که دیگر آنان سوی آنها بازنمیگردند؟!
سوره یس (36) آیه31
1397/4/1
8 شوال 1439
@yekaye