یک آیه در روز
☀️۶۶) داوودبنسرحان میگوید: از امامصادق (علیه السلام) دربارهی غیبت سؤالکردم. امام (علیه السلام)
☀️۶۷) الف. در منابع اهل سنت از عایشه نقل کردهاند که:
یکبار زن کوتاهقدی آمد در حالی که رسول الله ص نشسته بود. با انگشتم اشارهای به پیامبر ص کردم [که نشان دادم که او چقدر قدکوتاه است].
پیامبر ص فرمود: غیبتش را کردی!
☀️ب. و نیز نقل کردهاند: شخصی نزد پیامبر ص بود. وقتی خواست بلند شود که برود دیدند در برخاستنش عجز و ناتوانیای دارد [= به طور عادی از جا بلند نمیشود؛ بلکه همچون افراد افلیج از جا برمیخیزد].
یکی از حضار گفت: فلانی چقدر عاجز و ناتوان است!
رسول الله ص فرمود: همانا گوشت او را خوردید و غیبتش را کردید.
☀️ج. در نقل دیگری، بعد از این سخن رسول الله ص، آنها گفتند: یا رسول الله ص! ما همان چیزی که در او بود را گفتیم.
فرمود: اگر چیزی میگفتید که در او نبود آنگاه به او تهمت زده بودید.
☀️د. و از معاذ بن جبل روایت شده است که ما نزد رسول الله بودیم. ذکر شخصی به میان آمد جماعت حاضر گفتند جز طعامی به او بدهند نمیخورد؛ و جز مرکبی که برایش آماده کنند سوار نمیشود و چقدر آدم ضعیف و ناتوانی است!
رسول الله ص فرمود: غیبت برادرتان را کردید.
گفتند: یا رسول الله ص! آیا درباره چیزی که در او وجود دارد سخن بگوییم غیبت است؟
فرمود: همین کافی است که درباره برادرتان در خصوص امر [ناخوشایند]ی که در او هست سخن بگویید.
📚الدر المنثور، ج6، ص96
☀️الف. أخرج الخرائطی و ابن مردویه و البیهقی عن عائشة رضی الله عنها قالت:
أقبلت امرأة قصیرة و النبی صلی الله علیه [و آله] و سلم جالس؛ قالت: فأشرت بإبهامی إلی النبی صلی الله علیه [و آله] و سلم.
فقال النبی صلی الله علیه [و آله] و سلم: لقد اغتبتها.
☀️ب. أخرج ابن جریر و ابن مردویه و البیهقی عن أبی هریرة رضی الله عنه:
ان رجلا قام من عند النبی صلی الله علیه [و آله] و سلم، فرؤی فی مقامه عجز. فقال بعضهم ما أعجز فلانا؟!
فقال رسول الله صلی الله علیه [و آله] و سلم: قد أكلتم الرجل و اغتبتموه.
☀️ج. أخرج البیهقی عن معاذ بن جبل رضی الله عنه قال:
ذكر رجل عند النبی صلی الله علیه [و آله] و سلم فقالوا: ما أعجزه؟!
فقال رسول الله صلی الله علیه [و آله] و سلم: اغتبتم الرجل!
قالوا: یا رسول الله! قلنا ما فیه.
قال: لو قلتم ما لیس فیه فقد بهتموه.
☀️د. أخرج ابن جریر عن معاذ بن جبل رضی الله عنه قال:
كنا عند رسول الله صلی الله علیه [و آله] و سلم، فذكر القوم رجلا؛ فقالوا: ما یأكل الا ما أطعم و لا یرحل الا ما رحل له، و ما أضعفه!
فقال رسول الله صلی الله علیه [و آله] و سلم: اغتبتم أخاكم!
قالوا: یا رسول الله! و غیبة بما یحدث فیه؟!
فقال: بحسبكم أن تحدثوا عن أخیكم بما فیه.
@yekaye
یک آیه در روز
☀️۷۳) از امام صادق ع روایت شده است که فرمودند: غیبت نکن، که از تو غیبت خواهد شد؛ و برای برادرت چاله
.
☀️۷۴) از جابر بن عبدالله انصاری روایت شده است:
ما نزد رسول الله ص بودیم که بناگاه بوی مردار متعفنی بلند شد.
رسول الله ص فرمود: آیا میدانید که این بوی چیست؟ بوی کسانی است که غیبت مردم را میکنند.
📚الدر المنثور، ج6، ص96
و أخرج أحمد عن جابر بن عبد الله قال:
كنا مع رسول الله صلی الله علیه [و آله] و سلم، فارتفعت ریح جیفة منتنة.
فقال رسول الله صلی الله علیه [و آله] و سلم: أ تدرون ما هذه الریح؟ هذه ریح الذین یغتابون الناس.
@yekaye
یک آیه در روز
☀️۷۶) الف. در فرازی از روایتی که قسمتی از آن در شماره ۶۱ گذشت، آمده است: و پیامبر ص از غیبت نهی کرد
.
☀️ ۷۷) در منابع اهل سنت روایت شده است که:
الف. عایشه گفت: «لا یغْتَبْ بَعْضُكُمْ بَعْضاً: غیبت همدیگر را نکنید»؛ من نزد رسول الله ص بودم؛ خانمی عبور کرد که دامن بلندی داشت که روی زمین کشیده میشد. من گفتم: این خانم دامندراز است.
رسول الله ص فرمود: [آنچه خوردی از دهانت] بیرون بینداز!
پس تکه گوشتی را [از دهان] بیرون انداختم!
☀️ب. پیامبر ص به گروهی رسید و فرمود: [لای دندانهایتان را] خلال کنید!
گفتند: ای پیامبر خدا! به خدا سوگند که ما امروز غذایی نخوردهایم.
فرمود: اما من گوشت فلانی را لای دندانهایتان میبینم؛ و آنان غیبت وی را کرده بودند.
📚الدر المنثور، ج6، ص95
☀️الف. أخرج ابن أبی الدنیا فی ذم الغیبة و الخرائطی فی مساوی الأخلاق و ابن مردویه و البیهقی فی شعب الایمان عن عائشة قالت:
«لا یغْتَبْ بَعْضُكُمْ بَعْضاً» فانی كنت عند رسول الله صلی الله علیه [و آله] و سلم فمرت امرأة طویلة الذیل فقلت یا رسول الله انها الطویلة الذیل فقال النبی صلی الله علیه [و آله] و سلم الفظی!
فلفظت بضعة لحم.
☀️ب. أخرج عبد بن حمید عن عكرمة رفع الحدیث إلی النبی صلی الله علیه [و آله] و سلم:
أنه لحق قوما، فقال لهم: تخللوا.
فقال القوم: و الله یا نبی الله ما طعمنا الیوم طعاما!
فقال النبی صلی الله علیه [و آله] و سلم: و الله انی لأری لحم فلان بین ثنایاكم؛ و كانوا قد اغتابوه.
@yekaye
☀️۷۹) از رسول الله ص روایت شده است:
شب معراج بر گروهی گذر کردم که صورتهایشان را با ناخنهایشان میخرشیدند. گفتم: جبرئیل! اینها کیستند؟
گفت: اینان کسانیاند که غیبت مردم را میکردند و متعرض آبروی مردم میشدند.
📚مجموعة ورام، ج1، ص115؛
📚إرشاد القلوب (للدیلمی)، ج1، ص116؛
📚كشف الریبة، ص6؛
📚عوالي اللئالي، ج1، ص276؛
📚الدر المنثور، ج6، ص96
وَ عَنْ أَنَسٍ قَالَ ص:
مَرَرْتُ لَیلَةً أُسْرِی بِی عَلَی قَوْمٍ یخْمِشُونَ وُجُوهَهُمْ بِأَظْفَارِهِمْ [بِأَظَافِیرِهِمْ] فَقُلْتُ: یا جَبْرَئِیلُ مَنْ هَؤُلَاءِ؟
قَالَ: هَؤُلَاءِ الَّذِینَ یغْتَابُونَ النَّاسَ وَ یقَعُونَ فِی أَعْرَاضِهِمْ.
@yekaye
☀️۸۰) روایت شده که خداوند به حضرت موسی ع وحی کرده است:
کسی که بمیرد در حالی که از غیبت توبه کرده است، آخرین کسی است که وارد بهشت شود؛ و اگر بمیرد در حالی که بر آن گناهش اصرار داشته اولین کسی است که وارد جهنم میشود.
📚إرشاد القلوب (للدیلمی)، ج1، ص116
وَ أَوْحَی اللَّهُ إِلَی مُوسَی ع:
مَنْ مَاتَ تَائِباً عَنِ الْغِیبَةِ فَهُوَ آخِرُ مَنْ یدْخُلُ إِلَی الْجَنَّةِ وَ مَنْ مَاتَ مُصِرّاً عَلَیهَا فَهُوَ أَوَّلُ مَنْ یدْخُلُ النَّارَ.
@yekaye
☀️۸۱) الف. از رسول الله ص روایت شده است:
روز قیامت شخصی را در پیشگاه خداوند حاضر میکنند و نامه عملش را به دستش میدهند؛ پس حسناتی را که انجام داده در آن نمیبیند. میگوید: خداوندا! این نامه من نیست چرا که در آن طاعتم را نمیبینم.
به او گفته شود: همانا پروردگارت «نه خطا مىكند و نه فراموش مىنمايد» (طه/۵۲). به خاطر غیبت کردن از مردم، عملت رفت!
سپس شخص دیگری را میآورند و نامه عملش را به او میدهند و او در آن طاعات فراوانی میبیند؛ میگوید: خداوندا! این نامه عمل من نیست؛ من این طاعات را انجام ندادهام.
میفرماید: همانا فلانی غیبت تو را کرد در نتیجه حسناتش به تو داده شد.
📚جامع الأخبار(للشعیری)، ص147
عَنْ سَعِیدِ بْنِ جُبَیرٍ عَنِ النَّبِی ص أَنَّهُ قَالَ:
یؤْتَی بِأَحَدٍ یوْمَ الْقِیامَةِ یوقَفُ بَینَ یدَی اللَّهِ وَ یدْفَعُ إِلَیهِ كِتَابُهُ فَلَا یرَی حَسَنَاتِهِ؛ فَیقُولُ: إِلَهِی لَیسَ هَذَا كِتَابِی؛ فَإِنِّی لَا أَرَی فِیهَا طَاعَتِی.
فَیقَالُ: إِنَّ رَبَّكَ «لَا یضِلُّ وَ لا ینْسی»، ذَهَبَ عَمَلُكَ بِاغْتِیابِ النَّاسِ.
ثُمَّ یؤْتَی بِآخَرَ وَ یدْفَعُ إِلَیهِ كِتَابُهُ، فَیرَی فِیهِ طَاعَاتٍ كَثِیرَةً؛ فَیقُولُ: إِلَهِی مَا هَذَا كِتَابِی فَإِنِّی مَا عَمِلْتُ هَذِهِ الطَّاعَاتِ!
فَیقُولُ: إِنَّ فُلَاناً اغْتَابَكَ فَدُفِعَتْ حَسَنَاتُهُ إِلَیكَ.
📚شبیه همین مضمون با عباراتی متفاوت در إرشاد القلوب (للدیلمی)، ج1، ص116 نیز ذکر شده است.
☀️ب. از رسول الله ص روایت شده که فرمودند:
روز قیامت بندهای را میآورند و نیکیهایش در کفهای و بدیهایش را در کفه دیگری میگذارند و کفه بدیها سنگینتر میشود. پس نامهای میآورند و در کفه نیکیها میگذارند و این کفه سنگینتر میشود.
می گوید: پروردگارا! این نامه چیست؛چرا که هیچ عملی نبود که من در روز یا شب انجام داده باشم مگر اینکه قبلا در کفه اعمالم گذاشته شده بود.
به او گفته شود: اینها چیزی است که درباره تو گفته شد و تو از آن مبرا بودی؛ و بدین سبب نجات مییابد.
📚الدر المنثور، ج6، ص97؛
📚بحار الأنوار، ج106، ص 112 ؛
📚الكشكول للشيخ البهائي، ص 66، به نقل از رياض السالكين في شرح صحيفة سيدالساجدين، ج5، ص370
و أخرج الحكیم الترمذی عن ابن عمر قال قال رسول الله صلی الله علیه [و آله] و سلم:
یجاء بالعبد یوم القیامة فتوضع حسناته فی كفة و سیئاته فی كفة فترجح السیئات فتجیء بطاقة فتوضع فی كفة الحسنات فترجح بها. فیقول: یا رب ما هذه البطاقة؟ فما من عمل عملته فی لیلی و نهاری الا و قد استقبلت به.
فقیل: هذا ما قیل و أنت منه برئ. فینجو بذلك.
@yekaye
☀️۸۲) از امام باقر ع روایت شده است که فرمودند:
هنگامی که روز قیامت شود گروهی را در پیشگاه الهی حاضر میکنند که هیچ حسنهای در نامه عمل خویش نمیبینند. میگویند: خدایا! حسنات ما چه شد؟
خداوند عز و جل میفرماید: غیبت آنها را خورد؛ همانا غیبت حسنات را میخورد همان طور که آتش علوفه [هیزم] را.
📚مستدرك الوسائل، ج9، ص124؛
📚مجموعة ورام، ج2، ص27
الشَّيْخُ الْمُفِيدُ فِي الرَّوْضَةِ، عَنِ الْبَاقِرِ ع أَنَّهُ قَالَ:
إِذَا كَانَ يَوْمُ الْقِيَامَةِ أَقْبَلَ قَوْمٌ عَلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فَلَا يَجِدُونَ لِأَنْفُسِهِمْ حَسَنَاتٍ، فَيَقُولُونَ: إِلَهَنَا وَ سَيِّدَنَا مَا فَعَلْتَ حَسَنَاتِنَا؟
فَيَقُولُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ: أَكَلَتْهَا الْغِيبَةُ إِنَّ الْغِيبَةَ تَأْكُلُ [لَتَأْكُلُ] الْحَسَنَاتِ كَمَا تَأْكُلُ النَّارُ الْحَلْفَاءَ [الْحَطَب].
☀️ب. از امام صادق ع هم روایت شده است :
غیبت حسنات را میخورد همان طور که آتش هیزم را.
📚مصباح الشريعة، ص205؛
📚كشف الریبة (شهید ثانی)، ص9
قَالَ الصَّادِقُ ع
الْغِيبَةُ تَأْكُلُ الْحَسَنَاتِ كَمَا تَأْكُلُ النَّارُ الْحَطَب.
@yekaye
☀️۸۳) از امام صادق از پدرانش از امير مؤمنان عليه السّلام روايت نمودهاند كه پيامبر خدا صلّى الله عليه و آله فرمودند:
چهار گروه هستند كه دوزخيان علاوه بر عذاب و شكنجههاى خود، از آزار آن نيز در عذابند؛ آنان از آب جوشان دوزخ نوشانند و فريادشان به واويلا بلند است. دوزخيان به يكديگر گويند: اين چهار گروه چه كردهاند كه با اين همه عذاب و شكنجهاى كه در آن غوطه مىخوريم از اينان نيز در رنج و عذابيم؟! یکی [از آن چهار گروه] در تابوتى از آتش گداخته آويخته شده؛ و ديگر رودههايش [بيرون ريخته و آن] را با خود مىكشد؛ و دیگری از دهانش چرك و خون جارى است؛ و ديگرى گوشت خود را مىخورد.
به آن كه در تابوت است گفته شود: اين دور مانده از رحمت چه كرده است كه با همۀ آزارهایى كه در آنها غوطهوریم، از او هم اذیت میشویم؟!
گويد: اين دورمانده از رحمت در حالى جان سپرد كه اموالى از مردم بر گردنش بود و قصد ادای آنها و وفای به عهدش را نداشت
سپس آنكه را كه رودههايش [بيرون ريخته و آنها] را مىكشد گفته شود: اين دور مانده از رحمت چه كرده است كه با همۀ آزارهایى كه در آنها غوطهوریم، از او هم اذیت میشویم؟!
گويد: اين دور مانده از رحمت به آلوده شدن بدنش به ادرار اعتنا نمىكرد. [نسبت به طهارت و نجاست لاابالی بود]
سپس به آنكه چرك و خون از دهانش جارى است گفته شود: اين دور مانده از رحمت چه كرده است كه با همۀ آزارهایى كه در آنها غوطهوریم، از او هم اذیت میشویم؟!
گويد: همانا اين دور مانده از رحمت، کارش این بود که ادای این و آن را درآورد و هر سخن زشتى را كه مىديد به آن تکیه میکرد [یا: فسادی برپا میکرد] و با آن مسخرهبازی درمیآورد.
سپس به آنكه گوشتش را مىخورد گفته شود: اين دور مانده از رحمت چه كرده است كه با همۀ آزارهایى كه در آنها غوطهوریم، از او هم اذیت میشویم؟!
گويد: اين دور مانده از رحمت با غيبت، گوشت مردم را مىخورد و در مسیر سخنچينى قدم برمیداشت. [که خداوند عز و جل فرماید: و همانا زن او [=ابولهب] هیزمکش* بود.]
✳️* عبارت اخیر در برخی از نقلها نیامده است؛ و ممکن است شاهد آوردنی از جانب مولف کتاب باشد، نه امام معصوم ع؛ و تعبیر «حمالة الحطب» [هیزمکش] را در این آيه هم به معنای اینکه خاشاک در مسیر پیامبر میریخت که ایشان اذیت شود دانستهاند و هم کنایه از سخن چینی که میان افراد آتش جنگ را برپا میکند (مجمع البيان، ج10، ص85 )؛ و ظاهرا این استشهاد به آیه از باب معنای دوم است و سعدی هم ظاهرا با اقتباس از همین تعبیر میگوید:
میان دو کس جنگ چون آتش است
سخن چین بدبخت هیزم کش است
📚الأمالي( للصدوق)، ص581؛
📚ثواب الأعمال و عقاب الأعمال، ص248؛
📚روضة الواعظین، ج2، ص470-471 ؛
📚كشف الريبة، ص9-10
@yekaye
👇سند و متن حدیث👇
سند و متن حدیث ۸۳
حَدَّثَنَا عَلِيُّ بْنُ أَحْمَدَ بْنِ مُوسَى رِضْوَانُ اللَّهِ عَلَيْهِ قَالَ حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ جَعْفَرٍ أَبُو الْحُسَيْنِ الْكُوفِيُّ الْأَسَدِيُّ قَالَ حَدَّثَنِي مُوسَى بْنُ عِمْرَانَ النَّخَعِيُّ قَالَ حَدَّثَنَا الْحُسَيْنُ بْنُ يَزِيدَ قَالَ حَدَّثَنِي حَفْصُ بْنُ غِيَاثٍ عَنِ الصَّادِقِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ آبَائِهِ عَنْ عَلِيٍّ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص:
أَرْبَعَةٌ يُؤْذُونَ أَهْلَ النَّارِ عَلَى مَا بِهِمْ مِنَ الْأَذَى يُسْقَوْنَ مِنَ الْحَمِيمِ وَ الْجَحِيمِ يُنَادُونَ بِالْوَيْلِ وَ الثُّبُورِ. يَقُولُ أَهْلُ النَّارِ بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ: مَا بَالُ هَؤُلَاءِ الْأَرْبَعَةِ قَدْ آذَوْنَا عَلَى مَا بِنَا مِنَ الْأَذَى [أَذًی]؟ فَرَجُلٌ مُعَلَّقٌ فِي تَابُوتٍ مِنْ جَمْرٍ؛ وَ رَجُلٌ يَجُرُّ أَمْعَاءَهُ [تَجْرِي أَمْعَاؤُهُ صَدِيداً]؛ وَ رَجُلٌ يَسِيلُ فُوهُ قَيْحاً وَ دَماً؛ وَ رَجُلٌ يَأْكُلُ لَحْمَهُ.
فَقِيلَ لِصَاحِبِ التَّابُوتِ: مَا بَالُ الْأَبْعَدِ قَدْ آذَانَا عَلَى مَا بِنَا مِنَ الْأَذَى؟
فَيَقُولُ: إِنَّ الْأَبْعَدَ قَدْ مَاتَ وَ فِي عُنُقِهِ أَمْوَالُ النَّاسِ لَمْ يَجِدْ لَهَا فِي نَفْسِهِ أَدَاءً وَ لَا وَفَاءً.
ثُمَّ يُقَالُ لِلَّذِي يَجُرُّ [تَجْرِي] أَمْعَاءَهُ: مَا بَالُ الْأَبْعَدِ قَدْ آذَانَا عَلَى مَا بِنَا مِنَ الْأَذَى؟
فَيَقُولُ: إِنَّ الْأَبْعَدَ كَانَ لَا يُبَالِي أَيْنَ أَصَابَ الْبَوْلُ مِنْ جَسَدِهِ.
ثُمَّ يُقَالُ لِلَّذِي يَسِيلُ فُوهُ قَيْحاً وَ دَماً: مَا بَالُ الْأَبْعَدِ قَدْ آذَانَا عَلَى مَا بِنَا مِنَ الْأَذَى؟
فَيَقُولُ: إِنَّ الْأَبْعَدَ كَانَ يُحَاكِي فَيَنْظُرُ إِلَى كُلِّ كَلِمَةٍ خَبِيثَةٍ [حنية] فَيُسْنِدُهَا [فيفسد بها] وَ يُحَاكِي بِهَا.
ثُمَّ يُقَالُ لِلَّذِي يَأْكُلُ لَحْمَهُ: مَا بَالُ الْأَبْعَدِ قَدْ آذَانَا عَلَى مَا بِنَا مِنَ الْأَذَى؟
فَيَقُولُ: إِنَّ الْأَبْعَدَ كَانَ يَأْكُلُ لُحُومَ النَّاسِ بِالْغِيبَةِ وَ يَمْشِي بِالنَّمِيمَةِ. [قَالَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ: وَ امْرَأَتُهُ حَمَّالَةَ الْحَطَبِ].
❇️شبیه این مضمون در خصوص دو گناه دوم و چهارم نگاه کنید به
📚مجموعة ورام، ج1، ص116؛
📚كشف الریبة (شهید ثانی)، ص7 ؛
📚 الدر المنثور، ج6، ص96
@yekaye
☀️۸۴) از رسول الله ص
و نیز از امام رضا ع (الإختصاص، ص242 )
روایت شده است:
کسی که پرده حیا را انداخت دیگر غیبتی ندارد
[=ذکر بدیهای او غیبت محسوب نمیشود]
📚تحف العقول، ص45؛
📚مشكاة الأنوار، ص234؛
📚عوالي اللئالي، ج1، ص264؛
📚نهج الفصاحة، ص733؛
📚الدر المنثور، ج6، ص97
قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص:
مَنْ أَلْقَى جِلْبَابَ الْحَيَاءِ فَلَا غِيْبَةَ لَهُ.
@yekaye
☀️۸۵) الف. از پیامبر ص روایت شده است:
آیا از اینکه فاجر را یاد کنید که مردم وی را بشناسند خودداری میکنید؟! او را بدانچه در اوست یاد کنید تا مردم از او برحذر باشند.
📚كشف الريبة، ص35؛ مرآة العقول، ج10، ص421؛ بحار الأنوار، ج72، ص232؛ تفسير جوامع الجامع، ج4، ص156
قَالَ النَّبِيُّ ص
أَ تَرْعَوْنَ عَنْ ذِكْرِ الْفَاجِرِ حَتَّى يَعْرِفَهُ النَّاسُ؟! اذْكُرُوهُ بِمَا فِيهِ يَحْذَرُهُ النَّاسُ.
☀️ب. این حدیث در منابع اهل سنت این گونه روایت شده است:
آیا از اینکه فاجر را یاد کنید خودداری میکنید؟! او را بدانچه در اوست یاد کنید تا مردم وی را بشناسند و از او برحذر باشند.
📚الدر المنثور، ج6، ص97
أخرج البیهقی و ضعفه من طریق بهز بن حكیم عن أبیه عن جده قال قال رسول الله صلی الله علیه [و آله] و سلم:
أ ترعون عن ذكر الفاجر اذكروه بما فیه كی یعرفه الناس و یحذره الناس
☀️ج. به امام رضا ع منسوب است که فرمودهاند:
فاجر و شرابخوار و قمارباز غیبت ندارند [=ذکر گناهشان غیبت محسوب نمیشود].
📚الفقه المنسوب إلى الإمام الرضا عليه السلام، ص206
وَ لَا غَيْبَةَ لِلْفَاجِرِ وَ شَارِبِ الْخَمْرِ وَ اللَّاعِبِ بِالشِّطْرَنْجِ وَ الْقِمَار
@yekaye
☀️۸۶) از پیامبر ص روایت شده است:
در مورد فاسق آنچه در اوست بیان کنید تا مردم از او برحذر باشند.
📚التبيان في تفسير القرآن، ج9، ص349؛ مجمع البيان، ج9، ص202
روي انه صَلى اللَّهُ عَليه و آله قال:
قولوا في الفاسق ما فيه كي يحذره الناس
☀️ب. از امیرالمومنین ع روایت شده است:
کسی که فاسق است غیبت ندارد [=ذکر بدیهای او غیبت محسوب نمیشود].
📚عيون الحكم و المواعظ (لليثي)، ص19؛تصنيف غرر الحكم و درر الكلم، ص463
قال امیرالمومنین ع:
الْفَاسِقُ لَا غَيْبَةَ لَهُ.
☀️ج. از امام صادق ع روایت شده است:
فاسقی که به فسقش تجاهر میکند [= آشکارا مرتکب فسق و گناه میشود] نه حرمتی دارد و نه غیبتی.
📚الأمالي( للصدوق)، ص39
حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ هَارُونَ رِضْوَانُ اللَّهِ عَلَيْهِ قَالَ حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ عَنْ أَبِيهِ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ جَعْفَرِ بْنِ جَامِعٍ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ الْبَرْقِيِّ عَنْ هَارُونَ بْنِ الْجَهْمِ عَنِ الصَّادِقِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ ع قَالَ:
إِذَا جَاهَرَ الْفَاسِقُ بِفِسْقِهِ فَلَا حُرْمَةَ لَهُ وَ لَا غِيبَةَ.
@yekaye
☀️۸۷) روایت شده که امام صادق ع درباره آیه «خداوند دوست ندارد آشکار کردن سخن به بدی را مگر در مورد کسی که به او ظلم شده است« (نساء/۱۴۸) فرمودند:
آشکار کردن سخن به بدی آن است که درباره شخصی در خصوص آنچه در وی هست سخن گفته شود.
📚تفسير العياشي، ج1، ص: 283
أَبُو الْجَارُودِ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع فِي قَوْلِ اللَّهِ «لا يُحِبُّ اللَّهُ الْجَهْرَ بِالسُّوءِ مِنَ الْقَوْلِ إِلَّا مَنْ ظُلِمَ» قَالَ:
الْجَهْرُ بِالسُّوءِ مِنَ الْقَوْلِ أَنْ يُذْكَرَ الرَّجُلُ بِمَا فِيهِ.
✅نتیجه:
یکی از موارد جواز غیبت، جایی است که ظلمی به کسی شده باشد.
@yekaye
☀️۸۸) الف. از امام صادق ع روایت شده از پدرشان (امام باقر ع) که فرمودند:
سه نفرند که حرمتی ندارند:
هواپرستی که بدعتی میگذارد؛ و حاکم ستمگر؛ و فاسقی که آشکارا مرتکب فسق میشود.
📚قرب الإسناد، ص176؛
📚الكافي، ج8، ص128
السِّنْدِيُّ بْنُ مُحَمَّدٍ، عَنْ أَبِي الْبَخْتَرِيِّ، عَنْ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ، عَنْ أَبِيهِ عَلَيْهِ السَّلَامُ قَالَ:
ثَلَاثَةٌ لَيْسَتْ لَهُمْ حُرْمَةٌ: صَاحِبُ هَوًى مُبْتَدَعٍ، وَ الْإِمَامُ الْجَائِرُ، وَ الْفَاسِقُ الْمُعْلِنُ الْفِسْقِ»
☀️ب. از امیرالمومنین ع از رسول الله ص روایت شده که فرمودند:
چهار نفرند که غیبتشان غیبت محسوب نمیشود:
فاسقی که آشکارا مرتکب فسق میشود؛ و
پیشوای دروغگویی که اگر به او نیکی کنی سپاسگزاری نکند و اگر بدی کنی نبخشد؛ و
کسانی که نسبت به مادران بذلهگویی میکنند*؛ و
کسی که از جماعت مسلمانان بیرون میرود و بر امتم طعنه میزند و بر آنان شمشیر میکشد.
📚النوادر (للراوندي)، ص18
قَالَ عَلِيٌّ ع: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص:
أَرْبَعَةٌ لَيْسَ غِيبَتُهُمْ غِيبَةً
الْفَاسِقُ الْمُعْلِنُ بِفِسْقِهِ وَ
الْإِمَامُ الْكَذَّابُ إِنْ أَحْسَنْتَ لَمْ يَشْكُرْ وَ إِنْ أَسَأْتَ لَمْ يَغْفِرْ وَ
الْمُتَفَكِّهُونَ بِالْأُمَّهَاتِ* وَ
الْخَارِجُ مِنَ الْجَمَاعَةِ الطَّاعِنُ عَلَى أُمَّتِي الشَّاهِرُ عَلَيْهَا بِسَيْفِهِ.
✳️پی نوشت
* درباره عبارت «الْمُتَفَكِّهُونَ بِالْأُمَّهَاتِ» اهل لغت گفتهاند مقصود عبارت است از «الذين يشتمونهنّ ممازحين: کسانی که از باب مزاح و شوخی به مادران دشنام میدهند». یعنی تعابیر رکیک و نامناسب خطاب به مادران به کار میبرند تا دیگران را بخندانند.
📚النهاية في غريب الحديث و الأثر، ج3، ص466؛
📚لسان العرب، ج13، ص524
@yekaye
☀️۸۹) ابن ابی یعفور حدیثی را از امام صادق ع روایت کرده، که فراز پایانیاش ناظر به یکی از موارد جواز غیبت است.
این حدیث را که شیخ طوسی در دو کتاب از کتب اربعه آورده، ظرفیت سوءتفاهم دارد؛ اما شیخ صدوق همین حدیث را بدون این فراز آخرش و با طول و تفصیلی بیشتری در یکی دیگر از کتب اربعه آورده است؛ که توجه به آن عبارات محذوف میتواند جلوی سوءتفاهم در خصوص عبارات محل بحث را بگیرد.
عباراتی که داخل کروشه خواهد آمد همگی از متن شیخ صدوق (من لایحضره الفقیه) است؛ که یا با متن دو کتاب شیخ طوسی اختلاف و یا مازاد داشته است.
ابن ابی یعفور میگوید:
به امام صادق ع عرض کردم: چگونه عدالت شخصی از مسلمانان معلوم میشود تا گواهی دادن وی به نفع یا ضرر دیگران پذیرفته شود؟
فرمودند:
عدالت را با پوشش (حجاب) و عفت و خویشتنداری در امور مربوط به شکم و زیرشکم و دست و زبان بشناسید؛
و نیز شناخته شود با اجتناب از گناهان کبیرهای که خداوند برای آنها وعده جهنم را داده است مانند شرابخواری و زنا و ربا و عاق والدین شدن و فرار از جبهه جنگ و غیر اینها؛
و چیزی که بر همه اینها دلالت دارد این است که همه عیوب (=گناهان) خویش را مخفی میدارد (= آشکارا گناهی مرتکب نمیشود) تا حدی که بر مسلمانان حرام است که در خصوص ماورای این لغزشها وی را تفتیش کنند و غیبت او را کنند؛
و بر آنان است که رابطه ولایی با او را محترم شمرند [او را پاک و منزه از گناه شمرند] و عدالت وی را بین مردم آشکار کنند؛
و از جمله اینهاست متعهد بودن وی به نمازهای پنجگانه هنگامی که مراقب آنهاست و آنها را در وقتش بجا میآورد با حضور در جماعت مسلمانان؛ و از جماعت آنان در محلهای برگزاری نماز جماعت جز در مواردی که عذری دارد تخلف نمیکند
[پس هنگامی که چنین باشد هنگام نمازهای پنجگانه در محلهای برگزاری نماز حاضر میشود و وقتی در مورد او در قبیله و محلهاش سوال شود میگویند که ما از او جز خوبی ندیدهایم و او مواظب نمازهایش هست و تعهد دارد که سر وقت آنها را در نمازخانه (= مساجد) ادا کند؛ که این امر گواهی و شهادت ادن وی و عدالت داشتن وی را بین مسلمانان تجویز میکند]
و این بدان جهت است که نماز پردهپوش و کفاره گناهان است
[و اگر کسی در محلهای برگزاری نماز حاضر نشود و متعهد به حضور در جماعت مسلمانان نباشد راهی نیست که بتوان شهادت داد که وی نماز میخواند؛ و همانا (یکی از) علت (های) برپایی (نماز) جماعت و جمع شدن برای نماز این است که کسی که نماز میخواند از کسی که نمیخواند و نیز کسی که مراقبت بر وقت نماز دارد از کسی که آن را ضایع میکند معلوم شود]
و اگر این نبود نمیشد در مورد کسی شهادت به صلاح و خوبی داد؛ زیرا کسی که نماز نمیخواند در میان مسلمانان صلاحیتی ندارد؛ چرا که از جانب خدا و رسولش حکم به آتش زدن در خانهاش صادر شده است [زیرا رسول الله ص تصمیم گرفت که گروهی را در خانهشان آتش بزند به خاطر اینکه حضور در جماعت مسلمانان را ترک کرده بودند؛ و در میان آنها بودند کسی که نماز را در خانهاش میخواند ولی از او قبول نمیشد؛و چگونه در بین مسلمانان گواهی و عدالت کسی قبول شود که حکم خد و رسولش بر اینکه در خانهاش آتش زده شود صادر شده است]؛
و رسول الله ص میفرمود:
کسی که در مسجد همراه مسلمانان نماز نمیخواند در صورتی که عذری نداشته باشد نمازی ندارد [= نماز قبول نیست]
و نیز رسول الله ص فرمودند:
کسی که در خانهاش نماز بخواند و از جماعت ما و از جماعت مسلمانان رویگردان باشد بر مسلمانان غیبت کردن از او لازم است؛
و عدالتش بین آنان ساقط میشود و لازم است دوری گزیدن از او؛
و اگر نزد پیشوای مسلمانان برده شود وی او را اندرز میدهد و از این رویه برحذر میدارد؛ پس اگر در جماعت مسلمانان حاضر شد که هیچ؛ وگرنه خانهاش را بر وی آتش میزنند؛
و کسی که در جماعت مسلمانان حاضر شود غیبتش بر آنان حرام و عدالتش نزد آنان ثابت میشود.
📚تهذيب الأحكام، ج6، ص241؛
📚الإستبصار، ج3، ص12-13؛
📚من لا يحضره الفقيه، ج3، ص38-39
@yekaye
👇سند و متن حدیث👇
سند و متن حدیث ۸۹
محمَّدُ بْنُ أَحْمَدَ بْنِ يَحْيَى عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُوسَى عَنِ الْحَسَنِ بْنِ عَلِيٍّ عَنْ أَبِيهِ عَنْ عَلِيِّ بْنِ عُقْبَةَ عَنْ مُوسَى بْنِ أُكَيْلٍ النُّمَيْرِيِّ عَنِ ابْنِ أَبِي يَعْفُورٍ قَالَ:
قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع بِمَا تُعْرَفُ عَدَالَةُ الرَّجُلِ بَيْنَ الْمُسْلِمِينَ حَتَّى تُقْبَلَ شَهَادَتُهُ لَهُمْ وَ عَلَيْهِمْ؟
قَالَ فَقَالَ: أَنْ تَعْرِفُوهُ بِالسِّتْرِ وَ الْعَفَافِ وَ الْكَفِّ عَنِ الْبَطْنِ وَ الْفَرْجِ وَ الْيَدِ وَ اللِّسَانِ وَ يُعْرَفُ بِاجْتِنَابِ الْكَبَائِرِ الَّتِي أَوْعَدَ اللَّهُ عَلَيْهَا النَّارَ مِنْ شُرْبِ الْخَمْرِ وَ الزِّنَا وَ الرِّبَا وَ عُقُوقِ الْوَالِدَيْنِ وَ الْفِرَارِ مِنَ الزَّحْفِ وَ غَيْرِ ذَلِكَ،
وَ الدَّالُّ عَلَى ذَلِكَ كُلِّهِ وَ السَّاتِرُ [/الدَّلَالَةُ عَلَى ذَلِكَ كُلِّهِ أَنْ يَكُونَ سَاتِراً] لِجَمِيعِ عُيُوبِهِ حَتَّى يَحْرُمَ عَلَى الْمُسْلِمِينَ تَفْتِيشُ مَا وَرَاءَ ذَلِكَ مِنْ عَثَرَاتِهِ وَ غِيبَتُهُ [/يَحْرُمَ عَلَى الْمُسْلِمِينَ مَا وَرَاءَ ذَلِكَ مِنْ عَثَرَاتِهِ وَ عُيُوبِهِ وَ تَفْتِيشُ مَا وَرَاءَ ذَلِكَ]؛
وَ يَجِبَ عَلَيْهِمْ تَوْلِيَتُهُ [/تَزْكِيَتُهُ] وَ إِظْهَارُ عَدَالَتِهِ فِي النَّاسِ
[وَ يَكُونَ مَعَهُ] التَّعَاهُدُ لِلصَّلَوَاتِ الْخَمْسِ إِذَا وَاظَبَ عَلَيْهِنَّ وَ حَافَظَ [/حَفِظَ] مَوَاقِيتَهُنَّ بِإِحْضَارِ [/حُضُورِ] جَمَاعَة [من] الْمُسْلِمِينَ وَ أَنْ لَا يَتَخَلَّفَ عَنْ جَمَاعَتِهِمْ فِي مُصَلَّاهُمْ إِلَّا مِنْ عِلَّةٍ؛
[فَإِذَا كَانَ كَذَلِكَ لَازِماً لِمُصَلَّاهُ عِنْدَ حُضُورِ الصَّلَوَاتِ الْخَمْسِ فَإِذَا سُئِلَ عَنْهُ فِي قَبِيلَتِهِ وَ مَحَلَّتِهِ قَالُوا مَا رَأَيْنَا مِنْهُ إِلَّا خَيْراً مُوَاظِباً عَلَى الصَّلَوَاتِ مُتَعَاهِداً لِأَوْقَاتِهَا فِي مُصَلَّاهُ فَإِنَّ ذَلِكَ يُجِيزُ شَهَادَتَهُ وَ عَدَالَتَهُ بَيْنَ الْمُسْلِمِينَ]
وَ ذَلِكَ أَنَّ الصَّلَاةَ سِتْرٌ وَ كَفَّارَةٌ لِلذُّنُوبِ
[وَ لَيْسَ يُمْكِنُ الشَّهَادَةُ عَلَى الرَّجُلِ بِأَنَّهُ يُصَلِّي إِذَا كَانَ لَا يَحْضُرُ مُصَلَّاهُ وَ يَتَعَاهَدُ جَمَاعَةَ الْمُسْلِمِينَ وَ إِنَّمَا جُعِلَ الْجَمَاعَةُ وَ الِاجْتِمَاعُ إِلَى الصَّلَاةِ لِكَيْ يُعْرَفَ مَنْ يُصَلِّي مِمَّنْ لَا يُصَلِّي وَ مَنْ يَحْفَظُ مَوَاقِيتَ الصَّلَوَاتِ مِمَّنْ يُضَيِّعُ]
وَ لَوْ لَا ذَلِكَ لَمْ يَكُنْ لِأَحَدٍ أَنْ يَشْهَدَ عَلَى أَحَدٍ بِالصَّلَاحِ، لِأَنَّ مَنْ لَمْ يُصَلِّ [لَا يُصَلِّي] فَلَا صَلَاحَ لَهُ بَيْنَ الْمُسْلِمِينَ؛
لِأَنَّ الْحُكْمَ جَرَى فِيهِ مِنَ اللَّهِ وَ مِنْ رَسُولِهِ ص بِالْحَرَقِ [فَإِنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص هَمَّ بِأَنْ يُحْرِقَ قَوْماً فِي مَنَازِلِهِمْ لِتَرْكِهِمُ الْحُضُورَ لِجَمَاعَةِ الْمُسْلِمِينَ وَ قَدْ كَانَ مِنْهُمْ مَنْ يُصَلِّي فِي بَيْتِهِ فَلَمْ يَقْبَلْ مِنْهُ ذَلِكَ وَ كَيْفَ تُقْبَلُ شَهَادَةٌ أَوْ عَدَالَةٌ بَيْنَ الْمُسْلِمِينَ مِمَّنْ جَرَى الْحُكْمُ مِنَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ مِنْ رَسُولِهِ ص فِيهِ الْحَرَقُ] فِي جَوْفِ بَيْتِهِ [بِالنَّهَارِ]:
قَالَ [وَ قَدْ كَانَ يَقُولُ] رَسُولُ اللَّهِ ص: لَا صَلَاةَ لِمَنْ لَا يُصَلِّي فِي الْمَسْجِدِ مَعَ الْمُسْلِمِينَ إِلَّا مِنْ عِلَّةٍ؛
وَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص: لَا غِيبَةَ إِلَّا لِمَنْ صَلَّى فِي بَيْتِهِ وَ رَغِبَ عَنْ جَمَاعَتِنَا وَ مَنْ رَغِبَ عَنْ جَمَاعَةِ الْمُسْلِمِينَ وَجَبَ عَلَى الْمُسْلِمِينَ غِيبَتُهُ؛
وَ سَقَطَتْ بَيْنَهُمْ عَدَالَتُهُ وَ وَجَبَ هِجْرَانُهُ
وَ إِذَا رُفِعَ إِلَى إِمَامِ الْمُسْلِمِينَ أَنْذَرَهُ وَ حَذَّرَهُ فَإِنْ حَضَرَ جَمَاعَةَ الْمُسْلِمِينَ وَ إِلَّا أَحْرَقَ عَلَيْهِ بَيْتَهُ
وَ مَنْ لَزِمَ جَمَاعَتَهُمْ حَرُمَتْ عَلَيْهِمْ غِيبَتُهُ وَ ثَبَتَتْ عَدَالَتُهُ بَيْنَهُمْ.
📚تهذيب الأحكام، ج6، ص241؛
📚الإستبصار، ج3، ص12-13؛
📚من لا يحضره الفقيه، ج3، ص38-39
@yekaye
☀️۹۰) الف. از امیرالمومنین ع روایت شده است:
غیبت کردن، تلاشِ آدم ناتوان است.
📚نهج البلاغة، حکمت۴۶۱
قَالَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ ع:
الْغِيبَةُ جُهْدُ الْعَاجِز.
☀️ب. از رسول الله ص روایت شده که فرمودند:
شش خصلت است که هیچ مومنی از دنیا نرود و یکی از این خصلتها را داشته باشد مگر اینکه خداوند ضمانت کرده که وی را به بهشت ببرد:
[آخرین موردش] شخصی که نیت و تصمیمش این باشد که غیبت هیچ مسلمانی را نکند؛ پس اگر بر این روال بمیرد خداوند ضمانت کرده است که وی را به بهشت ببرد.
📚الدعوات (للراوندي)، ص227
قَالَ رسول الله ص:
خِصَالٌ سِتٌّ مَا مِنْ مُسْلِمٍ يَمُوتُ فِي وَاحِدَةٍ مِنْهُنَّ إِلَّا كَانَ ضَامِناً عَلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ أَنْ يُدْخِلَهُ الْجَنَّةَ:
... وَ رَجُلٌ نِيَّتُهُ أَنْ لَا يَغْتَابَ مُسْلِماً فَإِنْ مَاتَ عَلَى ذَلِكَ كَانَ [ضَامِناً] عَلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَل.
@yekaye
☀️۹۱) از رسول الله ص روایت شده که فرمودند:
ترک کردن غیبت نزد خداوند عز و جل محبوبتر از ده هزار رکعت نماز مستحبی است.
📚الدعوات (للراوندي)، ص293
عَنِ النَّبِيِّ ص [أَنَّهُ] قَالَ:
تَرْكُ الْغِيبَةِ أَحَبُّ إِلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ مِنْ عَشَرَةِ آلَافِ رَكْعَةٍ تَطَوُّعا.
@yekaye
☀️۹۲) از امامصادق (علیه السلام) نقلشده که فرمودند:
از رسولخدا (صلی الله علیه و آله) سوال شد: «کفّارهی غیبتکردن چیست»؟
رسولخدا (صلی الله علیه و آله) فرمودند: «هر زمان به یاد کسی که غیبتش کردی، افتادی، از خداوند برایش طلب آمرزش کنی».
📚الكافي، ج2، ص357؛
📚من لا يحضره الفقيه، ج3، ص377؛
📚الدر المنثور، ج6، ص97 ؛
📚الأمالي (للمفيد)، ص172
عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عَنْ أَبِيهِ عَنْ هَارُونَ بْنِ الْجَهْمِ عَنْ حَفْصِ بْنِ عُمَرَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ:
سُئِلَ النَّبِيُّ ص مَا كَفَّارَةُ الِاغْتِيَابِ؟
قَالَ: تَسْتَغْفِرُ اللَّهَ لِمَنِ اغْتَبْتَهُ كُلَّمَا ذَكَرْتَهُ .
@yekaye
☀️۹۳) الف. از رسول الله ص روایت شده که فرمودند:
اگر کسی نسبت به برادرش ظلمی در خصوص آبرو یا مال وی مرتکب شده، پس از وی حلالیت بطلبد قبل از آن که روزی برسد که در آنجا دینار و درهمی نیست و از حسنات او بردارند؛ و اگر حسنهای نداشته باشد از سیئات آن شخص مظلوم بردارند و بر سیئات وی بیفزایند.
📚كشف الريبة، ص73
عَنِ النَّبِيِّ ص:
مَنْ كَانَتْ لِأَخِيهِ عِنْدَهُ مَظْلِمَةٌ فِي عِرْضٍ أَوْ مَالٍ فَلْيَسْتَحْلِلْهَا [فَلْيَتَحَلَّلْهَا] مِنْهُ مِنْ قَبْلِ أَنْ يَأْتِيَ يَوْمٌ لَيْسَ هُنَاكَ دِينَارٌ وَ لَا دِرْهَمٌ يُؤْخَذُ مِنْ حَسَنَاتِهِ فَإِنْ لَمْ تَكُنْ لَهُ حَسَنَاتٌ أُخِذَ مِنْ سَيِّئَاتِ صَاحِبِهِ فَيَزِيدُ عَلَى سَيِّئَاتِهِ.
☀️همین حدیث با اندک تفاوتی در نهج الفصاحة، ص501 آمده است و شروعش این است که خداوند رحمت کند کسی را که ...
رحم اللَّه عبدا كانت لأخيه عنده مظلمة في عرض أو مال فجاءه فاستحلّه قبل أن يؤخذ و ليس ثمّ دينار و لا درهم فإن كانت له حسنات أخذ من حسناته و إن لم تكن له حسنات حملوا عليه من سيّئاته.
☀️ب. و در روایت دیگری از رسول الله ص آمده است:
هنگامی که امتها در پیشگاه خداوند متعال در روز قیامت به زانو درآیند خطاب آید: هرکس اجرش برعهده خداوند متعال است بپا خیزد؛ پس کسی برنخیزد مگر کسی که در دنیا ظلمی را که در حقش شده باشد عفو کرده باشد؛ و این همان سخن خداوند است که فرمود: «پس کسی که عفو کند و اصلاح نماید پس اجر او برعهده خداست» (شوری/۴۰)
📚كشف الريبة، ص73؛
📚بحار الأنوار، ج72، ص243؛
📚تفسير القرآن العظيم (ابن أبي حاتم)، ج11، ص33 ؛
📚الدر المنثور، ج6، ص11
وَ فِي خَبَرٍ آخَرَ [عن ابن عباس عن رسول الله]:
إِذَا جَثَتِ الْأُمَمُ بَيْنَ يَدَيِ اللَّهِ تَعَالَى يَوْمَ الْقِيَامَةِ نُودُوا لِيَقُمْ مَنْ كَانَ أَجْرُهُ عَلَى اللَّهِ تَعَالَى فَلَا يَقُومُ إِلَّا مَنْ عَفَا فِي الدُّنْيَا عَنْ مَظْلِمَتِهِ.
@yekaye
یک آیه در روز
🔷ج. وَ لا یغْتَبْ بَعْضُكُمْ بَعْضاً أَ یحِبُّ أَحَدُكُمْ أَنْ یأْكُلَ لَحْمَ أَخیهِ مَیتاً فَكَرِهْ
🔹د. وَ اتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ تَوَّابٌ رَحیمٌ
☀️۹۴) در فرازی از نامه امیرالمومنین به اهل مصر (وقتی محمد بن ابیبکر را به حکومت آنجا میفرستاد) آمده است:
و بدانید که نزدیکترین حالتی که بنده به رحمت و مغفرت دارد هنگامی است که به طاعت خداوند عمل میکند و خالصانه به توبه روی میآورد؛ پس بر شما باد تقوای خداوند عز و جل؛ که همانا تقوا چنان خوبی جمع میکند که غیر آن چنین جمعی نکند؛ و با آن چنان خیری به دست آید که از غیر آن به دست نیاید اعم از خیر دنیا و خیر آخرت.
📚الغارات، ج1، ص147؛
📚الأمالي (للطوسي)، ص25
عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ الْحَسَنِ عَنْ عَبَايَةَ قَالَ: كَتَبَ عَلِيٌّ ع إِلَى مُحَمَّدٍ وَ أَهْلِ مِصْرَ: «أَمَّا بَعْدُ ...
... وَ اعْلَمُوا أَنْ أَقْرَبَ مَا يَكُونُ الْعَبْدُ إِلَى الرَّحْمَةِ وَ الْمَغْفِرَةِ حِينَ يَعْمَلُ بِطَاعَةِ اللَّهِ وَ مُنَاصَحَتِهِ فِي التَّوْبَةِ فَعَلَيْكُمْ بِتَقْوَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فَإِنَّهَا تَجْمَعُ مِنَ الْخَيْرِ مَا لَا يَجْمَعُ غَيْرُهَا وَ يُدْرَكُ بِهَا مِنَ الْخَيْرِ مَا لَا يُدْرَكُ بِغَيْرِهَا خَيْرُ الدُّنْيَا وَ خَيْرُ الْآخِرَة...
@yekaye