یک آیه در روز
790) 🌺 وَ خَلَقْنا لَهُمْ مِنْ مِثْلِهِ ما یرْكَبُونَ 🌺 💐 ترجمه و برایشان مثل آن، چیزی را که سوار
.
3⃣ «وَ خَلَقْنا لَهُمْ مِنْ مِثْلِهِ ما یرْكَبُونَ»
انسان مومن در همه لحظاتش خود را در محضر خداوند میبیند؛
کسی که توجه دارد که:
🔹آن چیزهایی را که بر آن سوار میشویم، همه آفریدههای خدا هستند؛
🔹و تمامی آفریدههای خداوند – حتی اگر ما نفهمیم - به تسبیح او مشغولاند (وَ إِنْ مِنْ شَيْءٍ إِلاَّ يُسَبِّحُ بِحَمْدِهِ وَ لكِنْ لا تَفْقَهُونَ تَسْبيحَهُم؛ اسراء/44)،
آنگاه
در هنگام سوار شدن بر مرکب نیز در یاد خدا و همراه با فرشتگان است
(حدیث 1 https://eitaa.com/yekaye/1978)
@yekaye
یک آیه در روز
790) 🌺 وَ خَلَقْنا لَهُمْ مِنْ مِثْلِهِ ما یرْكَبُونَ 🌺 💐 ترجمه و برایشان مثل آن، چیزی را که سوار
.
4⃣ «وَ خَلَقْنا لَهُمْ مِنْ مِثْلِهِ ما یرْكَبُونَ»
چرا بعد از آیه شب و روز و خورشید و ماه، سراغ مرکب رفت و این اندازه بر آن تاکید کرد (از آیه قبل تا دو آیه بعد درباره مرکب بحث میکند)
🍃الف. شب و روز و خورشید و ماه، مهمترین نمادهای گردش زماناند؛ و مرکب هم مهمترین عاملی است که گردش انسان در زمین را مهیا میسازد.
🍃ب. شب و روز و خورشید و ماه، دائما دگرگونی را به همراه دارند؛ و مرکب و سفر کردن هم انسان را دائما در معرض دگرگونیها قرار میدهد.
💠نکته تخصصی #انسانشناسی
از مهمترین سوالات درباره انسان – که تقریبا مورد توجه تمامی مکاتب انسانشناسی (آنتروپولوژی) است – این است که چرا انسانها با اینکه به لحاظ بیولوژیکی بسیار به هم نزدیکاند، اما این اندازه زندگی متنوعی دارند؟!
🔹(در سایر حیوانات، اگر تنوعی در زندگی اجتماعیشان مشاهده میشود، به تنوع بیولوژیکیِ آنها برمیگردد؛ شبیه تنوع زندگی اجتماعی گونههای مختلف مورچه؛ اما در انسان گاه نژادهای مختلف یک سبک زندگی دارند و گاه مردم یک نژاد دارای سبک زندگیهای بسیار متفاوتاند).
یکی از مهمترین پاسخها به این پرسش، پاسخ مکاتب اشاعهگراست؛
که مهمترین عامل را این میداند که انسانها امکانهای متنوعی برای سفر کردن دارند که این امکانها زمینهساز تنوع فرهنگی میشود.
🔹(توجه شود که بسیاری از حیوانات هم سفرهای زمستانی و تابستانی و ... دارند؛ اما سفرهای آنان کاملا به نحو غریزی و به یک صورت خاص و غالبا به صورت جمعیِ کاملا از پیش طراحی شده (=غریزی) است؛ اما همین که حداوند ابزارهای متنوعی را برای سفر در اختیار انسانها قرار داده، نوع سفرهای انسان را متفاوت کرده، و این زمینه تنوع عظیم فرهنگی در آدمیان را پدید آورده است.)
از این رو،
همان گونه که گذر زمان، وضعیتهای جدیدی را برای انسان پیش میآورد، امکان سفر در عرصههای مکانی گوناگون نیز در زندگی انسان بسیار اثرگذار است.
🍃ج. ...
@yekaye
791) وَ إِنْ نَشَأْ نُغْرِقْهُمْ فَلا صَریخَ لَهُمْ وَ لا هُمْ ینْقَذُونَ
ترجمه
اگر بخواهیم آنان را غرق کنیم، پس نه فریادرسی برایشان باشد، و نه آنان نجات داده شوند؛
سوره یس (36) آیه43
1397/4/18
25 شوال 1439
⚫️ سالروز شهادت امام جعفر صادق ع فخر عالم شیعه و گسترشدهنده تعالیم ناب اسلام محمدص صلی الله علیه و آله بر همه شیعیان و محبان آن حضرت تسلیت باد⚫️
@yekaye
به منبر میرود دریا، به سویش گام بردارید
هلا! اسلام را از چشمه اسلام بردارید
مبادا از قلمها جابیفتد واژهای اینک
که بر منبر قدح کج کرده ساقی جام بردارید
سَلونی را هدر کردند روزی مردمان، امروز
بپرسیدش! از اسرار جهان ابهام بردارید
الا ای شاعران! چشمان او آرایه وحی است
برای ما از آن باران کمی الهام بردارید
نسیم صبح صادق میوزد از گیسوی صادق
از آن مضمون پیچیده جناس تام بردارید
به فرزندان، به اهل خانه، جز ایشان، که میگوید؟
«غلام خستهام خفته! قدم آرام بردارید»
اگر فرمان او باشد، نباید پلک برهم زد
به سوی شعله چون هارون مکّی گام بردارید
رُویَّ عَن امامِ جعفر الصّادق لَه الرّحمَه
به جز احکام او چشم از همه احکام بردارید ...
🔸شاعر:
#سیدحمیدرضا_برقعی
https://eitaa.com/shere_aeini/612
@yekaye
🔹صریخَ
قبلا بیان شد که
▪️ماده «صرخ» در اصل به صدای بلند دلالت میکند و برخی تاکید کردهاند که صدایی است که برای درخواست کمک بلند میشود و تفاوتش با یاری گرفتن (معونة و غواث) در همین است که درخواست کمک با فریاد و صدای بلند همراه است.
▪️«مُصرِخ» (ما أَنَا بِمُصْرِخِكُمْ وَ ما أَنْتُمْ بِمُصْرِخِيَّ؛ ابراهیم/۲۲) به معنای «فریادرس» است و «صریخ» (وَ إِنْ نَشَأْ نُغْرِقْهُمْ فَلا صَريخَ لَهُم؛ یس/۴۳) هم به همان معناست، و در خصوص کسی به کار میرود که در شدتها و تنگناها نزد او به فریادرسی میروند.
🔖جلسه 737 http://yekaye.ir/al-fater-35-37/
🔹ینْقَذُونَ
▪️در بحث از آیه 23 همین سوره اشاره شد که ماده «نقذ» دلالت دارد بر نجات دادن و خلاص کردن از ورطه و از محیط شر و بلا و درباره تفاوت «نقذ» با کلمات متشابه نیز توضیحاتی ارائه شد.
🔖جلسه 770 http://yekaye.ir/ya-seen-36-23/
📖اختلاف قرائت
اغلب کلمه «نغرق» را از باب افعال خواندهاند (نُغْرِقْهُمْ)
اما از حسن قرائت آن در باب تفعیل (نُغَرِّقْهُمْ) روایت شده است.
📚(البحر المحيط، ج9، ص71)
@yekaye
☀️1) امام صادق ع از رسول الله روایتی را نقل کردهاند که برخی از اموری که خداوند انسانها را از ورود در آن برحذر داشته را برمیشمرند.
یکی از آنها این است که:
همانا خداوند تبارک و تعالی برای شما خوش نداشت که در هنگام طوفان بر کشتی سوار شوید.
📚الأمالي( للصدوق)، ص302
حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ مُوسَى بْنِ الْمُتَوَكِّلِ رَحِمَهُ اللَّهُ قَالَ حَدَّثَنَا سَعْدُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ قَالَ حَدَّثَنَا إِبْرَاهِيمُ بْنُ هَاشِمٍ عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ الْحَسَنِ الْقُرَشِيِّ عَنْ سُلَيْمَانَ بْنِ جَعْفَرٍ الْبَصْرِيِّ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ الْحُسَيْنِ بْنِ زَيْدِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ عَنْ أَبِيهِ عَنِ الصَّادِقِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ أَبِيهِ عَنْ آبَائِهِ ع قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص
إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى كَرِهَ لَكُمْ … رُكُوبَ الْبَحْرِ فِي هَيَجَانِه.
@yekaye
☀️2) از چندین تن از ائمه اطهار روایتی نقل شده است که حضرت امیرالمومنین ع در یک مجلس چهارصد باب از آنچه دین و دنیای انسان مسلمان را آباد میکند، به برخی از اصحابش آموخت. قبلا فرازهایی از این روایت قبلا گذشت ، در یکی از فرازها میفرمایند:
هریک از شما که از غرق شدن میترسد این را بخواند:
«بِسْمِ اللَّهِ مَجْراها وَ مُرْساها إِنَّ رَبِّي لَغَفُورٌ رَحِيمٌ» بِسْمِ اللَّهِ الْمَلِكِ الْحَقِّ «ما قَدَرُوا اللَّهَ حَقَّ قَدْرِهِ وَ الْأَرْضُ جَمِيعاً قَبْضَتُهُ يَوْمَ الْقِيامَةِ وَ السَّماواتُ مَطْوِيَّاتٌ بِيَمِينِهِ سُبْحانَهُ وَ تَعالى عَمَّا يُشْرِكُون»
«به نام خداست روانشدنش و لنگر انداختنش، بى گمان پروردگار من آمرزنده مهربان است» (هود/41)
به نام خداوندی که پادشاه بحق است
«خدا را آن چنان كه بايد نشناختهاند، و حال آنكه زمين يكسره در قبضه [قدرت] اوست در روز قيامت، و آسمانها درپيچيده به دست اوست؛ او منزّه است و برتر است از آنچه [با وى] شريك مىگردانند.» (زمر/67)
📚الخصال، ج2، ص619
حَدَّثَنَا أَبِي رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ حَدَّثَنَا سَعْدُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ قَالَ حَدَّثَنِي مُحَمَّدُ بْنُ عِيسَى بْنِ عُبَيْدٍ الْيَقْطِينِيُّ عَنِ الْقَاسِمِ بْنِ يَحْيَى عَنْ جَدِّهِ الْحَسَنِ بْنِ رَاشِدٍ عَنْ أَبِي بَصِيرٍ وَ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ حَدَّثَنِي أَبِي عَنْ جَدِّي عَنْ آبَائِهِ ع أَنَّ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ ع عَلَّمَ أَصْحَابَهُ فِي مَجْلِسٍ وَاحِدٍ أَرْبَعَمِائَةِ بَابٍ مِمَّا يُصْلِحُ لِلْمُسْلِمِ فِي دِينِهِ وَ دُنْيَاهُ قَالَ ع ...
مَنْ خَافَ مِنْكُمُ الْغَرَقَ فَلْيَقْرَأْ «بِسْمِ اللَّهِ مَجْراها وَ مُرْساها إِنَّ رَبِّي لَغَفُورٌ رَحِيمٌ» بِسْمِ اللَّهِ الْمَلِكِ الْحَقِّ «ما قَدَرُوا اللَّهَ حَقَّ قَدْرِهِ وَ الْأَرْضُ جَمِيعاً قَبْضَتُهُ يَوْمَ الْقِيامَةِ وَ السَّماواتُ مَطْوِيَّاتٌ بِيَمِينِهِ سُبْحانَهُ وَ تَعالى عَمَّا يُشْرِكُون»
@yekaye
☀️3) حدیثی طولانی از امام کاظم ع خطاب به هشام بن حکم روایت شده است. در فرازی از آن آمده:
هشام! همانا لقمان به فرزندش گفت:
در برابر حق تواضع داشته باش تا عاقلترین مردم باشی؛ و همانا زیرک در پیشگاه حق، رام است.
فرزندم! همانا دنیا دریایی عمیق است که عالَم فراوانی در آن غرق شده،
پس کشتی تو در آن تقوای الهی باشد و دیوارش ایمان و بادبانش توکل و ناخدایش عقل و قطبنمایش علم و سُکّانش صبر.
📚الكافي، ج1، ص16
أَبُو عَبْدِ اللَّهِ الْأَشْعَرِيُّ عَنْ بَعْضِ أَصْحَابِنَا رَفَعَهُ عَنْ هِشَامِ بْنِ الْحَكَمِ قَالَ قَالَ لِي أَبُو الْحَسَنِ مُوسَى بْنُ جَعْفَرٍ ع
... یَا هِشَامُ إِنَّ لُقْمَانَ قَالَ لِابْنِهِ تَوَاضَعْ لِلْحَقِّ تَكُنْ أَعْقَلَ النَّاسِ وَ إِنَّ الْكَيِّسَ لَدَى الْحَقِّ يَسِيرٌ يَا بُنَيَّ إِنَّ الدُّنْيَا بَحْرٌ عَمِيقٌ قَدْ غَرِقَ فِيهَا عَالَمٌ كَثِيرٌ فَلْتَكُنْ سَفِينَتُكَ فِيهَا تَقْوَى اللَّهِ وَ حَشْوُهَا الْإِيمَانَ وَ شِرَاعُهَا التَّوَكُّلَ وَ قَيِّمُهَا الْعَقْلَ وَ دَلِيلُهَا الْعِلْمَ وَ سُكَّانُهَا الصَّبْر.
@yekaye