یک آیه در روز
804 ) 🌺 هُمْ وَ أَزْواجُهُمْ فی ظِلالٍ عَلَی الْأَرائِكِ مُتَّكِؤُنَ 🌺 💐 ترجمه آنان و همسرانشان در
.
2⃣ «هُمْ وَ أَزْواجُهُمْ فی ظِلالٍ عَلَی الْأَرائِكِ مُتَّكِؤُنَ»
در آیه قبل از سرگرم و خوش بودن بهشتیان سخن گفت
و در این آیه از اینکه آنان در کنار همسرانشاناند؛
🎎شاید این مویدی است بر اینکه اصلیترین منظور از آن خوشی وسرگرمی، لذتی است که فرد از همسر خویش میبرد.
@Yekaye
یک آیه در روز
804 ) 🌺 هُمْ وَ أَزْواجُهُمْ فی ظِلالٍ عَلَی الْأَرائِكِ مُتَّكِؤُنَ 🌺 💐 ترجمه آنان و همسرانشان در
.
3⃣ «هُمْ وَ أَزْواجُهُمْ»
مقصود از «زوجهایشان» که همراه با آنان در سایههای بهشتی بر تختهای مجلل تکیه زدهاند چیست؟
🍃الف. همسران دنیاییشان که با هم عاشقانه در مسیر خدایی زیستند و اینک در بهشت هم در کنار هماند.
📚(مجمعالبیان، ج8، ص672)
🔖توضیح بیشتر در تدبر4 https://eitaa.com/yekaye/2297
🍃ب. حوریهای بهشتی که در واقع همسران بهشتیای هستند که خداوند برایشان آفریده است.
📚(مجمعالبیان، ج8، ص672)
🍃ج. با توجه به اینکه یکی از معانی «زوج» قرین و همنشین است، چهبسا یکی از معانی این آیه - در کنار معانی فوق - قرینها و همنشینهای بهشتیشان و سایر مومنانی است که در بهشت با همدیگر هستند.
🔖(چنانکه در جای دیگر از این در کنار هم بر سریرههای بهشتی سخن گفت: «عَلى سُرُرٍ مُتَقابِلينَ» (حجر/47؛ صافات/44)
🍃د. ...
@Yekaye
یک آیه در روز
804 ) 🌺 هُمْ وَ أَزْواجُهُمْ فی ظِلالٍ عَلَی الْأَرائِكِ مُتَّكِؤُنَ 🌺 💐 ترجمه آنان و همسرانشان در
.
4⃣ «هُمْ وَ أَزْواجُهُمْ فی ظِلالٍ عَلَی الْأَرائِكِ مُتَّكِؤُنَ»
در قیامت،
🔻در حالی که اغلب افراد بشدت از همسران و سایر نزدیکان خویش فراریاند
(يَوْمَ يَفِرُّ الْمَرْءُ مِنْ أَخيهِ؛ وَ أُمِّهِ وَ أَبيهِ؛ وَ صاحِبَتِهِ وَ بَنيهِ؛ عبس/34-36)؛
🔺عدهای هستند که نهتنها از همسران خویش فراری نیستند، بلکه همراه با همسرانشان در سایههای بهشتی بر تختهای مجلل تکیه میزنند.
♦️ واز آنجا که در قیامت، هر دوستیای جز دوستیای که بر مدار تقوا باشد به دشمنی تبدیل میشود
(الْأَخِلاَّءُ يَوْمَئِذٍ بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ عَدُوٌّ إِلاَّ الْمُتَّقينَ؛ زخرف/67)،
میتوان نتیجه گرفت که پیوند زناشویی اینان تماماً بر مدار تقوا بوده، که مایه مودت و رحمتی شده
(خَلَقَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْواجاً لِتَسْكُنُوا إِلَيْها وَ جَعَلَ بَيْنَكُمْ مَوَدَّةً وَ رَحْمَةً؛ روم/21)
که تا بهشت امتداد یافته است.
💠نکته تخصصی #انسانشناسی (افق #خانواده در اسلام)
قبلا بارها درباره اینکه در انسان غریزه جنسیاش هم در مدار فطرتش قرار دارد و از این جهت خانواده در انسان ماهیتاً با خانواده در حیوانات متفاوت است، نکاتی بیان شد.
💢این آیه نیز موید دیگری است بر اینکه اگر غریزه جنسی انسان در مدار صحیح خود قرار بگیرد، امری صرفاً دنیوی نیست و در وضعیت بهشتی انسان نیز موثر است. 💢
✳️اینکه نقل شده بزرگانی همچون علامه طباطبایی تا سالها بعد از رحلت همسرشان – آن هم همسری که در سنین پیری وی را از دست دادهاند، سنینی که دیگر رمقی برای غریزه جنسی نمانده - در فراغ وی میگریستند، حکایت از آن دارد که اگر غریزه جنسی در مدار صحیحش قرار گیرد چگونه تا بهشت انسان را همراهی میکند و شریک زندگی انسان در دنیا، در بهشت نیز با وی و مایه خوشحالی و خرسندی وی خواهد بود.
🔆در حقیقت،
اسلام افق #زندگی_مطلوب_خانوادگی انسان را در دنیا خلاصه نمیکند
و میخواهد انسانها چنان ازدواج کنند و از ازدواج خود بقدری خرسند شوند که همراهی زوجین در بهشت هم ادامه داشته باشد❗️
و این را مقایسه کنید با آن ازدواجهایی که در روز قیامت، شخص از همسر و فرزند خود هم گریزان است ❗️
که همین گریزان بودن هم نشان از امتداد اثر ازدواج آنان در آخرت دارد:
یعنی این گونه نیست که همچون حیوانات از هم کامی گرفته باشند و دیگر کاری به کار هم نداشته باشند؛ و نسبتشان با هم شبیه نسبتشان با سایر مردمی باشد که ربطی به زندگیشان ندارند؛
بلکه همان زندگی غیرموحدانهای که با هم در پیش گرفتند مایه تشدید عذاب آنان خواهد شد و در قیامت همانند سایر پیوندهای ظاهرا صمیمانهی غیرتقوامداری که به دشمنی تبدیل میشود (زخرف/67)، این پیوند خانوادگی هم به بیزاری آنها از یکدیگر تبدیل خواهد شد‼️
@Yekaye
یک آیه در روز
804 ) 🌺 هُمْ وَ أَزْواجُهُمْ فی ظِلالٍ عَلَی الْأَرائِكِ مُتَّكِؤُنَ 🌺 💐 ترجمه آنان و همسرانشان در
.
5⃣«هُمْ وَ أَزْواجُهُمْ فی ظِلالٍ عَلَی الْأَرائِكِ مُتَّكِؤُنَ»
🌱چه خوب است که انسان شریک و همسری برای زندگیاش انتخاب کند که در بهشت هم با هم باشند🌳
و البته صرفاً «انتخاب خوب کردن» ملاک نیست؛
🌿شاید آنچه در پیوند عمیق این دو روح – که امتدادش تا بهشت ادامه یابد - نقش بیشتری دارد،
🌱با هم بار سختیها و ناملایمات زندگی را بر دوش کشیدن،
🌱با هم مسیر صحیح در زندگی را پیمودن،
🌱و تا حد امکان از خطاهای طرف مقابل چشمپوشی کردن،
باشد.
@Yekaye
یک آیه در روز
804 ) 🌺 هُمْ وَ أَزْواجُهُمْ فی ظِلالٍ عَلَی الْأَرائِكِ مُتَّكِؤُنَ 🌺 💐 ترجمه آنان و همسرانشان در
.
6⃣ «هُمْ وَ أَزْواجُهُمْ فی ظِلالٍ ...»
مقصود از این «ظلال» چیست؟
🍃الف. سایه درختان بهشتی 📚(مجمعالبیان، ج8، ص672) ویا همچنین سقف و سراهایی که سایههای دلچسبی دارد📚(المیزان، ج17، ص101)
🍃ب. سایهبانها و پوششهایی که مانع میشود دیگران خلوت آنان را نظارهگر شوند📚 (مجمعالبیان، ج8، ص672)
🍃ج. سایه فضل و رحمت الهی، که آنان را در برگرفته است.
🍃 د. چهبسا سایه استعاره از امتداد وجودی خودشان باشد؛ چنانکه سایه هرکس و هر چیزی امتداد وجودی اوست؛ و آنگاه منظور آیه چهبسا اشاره به این باشد که نعمتهای بهشتی که بهشتیان در آن غوطهورند امتداد وجودی و ثمره حقیقت پاک ذات خودشان است.
🍃ه. ...
@Yekaye
یک آیه در روز
804 ) 🌺 هُمْ وَ أَزْواجُهُمْ فی ظِلالٍ عَلَی الْأَرائِكِ مُتَّكِؤُنَ 🌺 💐 ترجمه آنان و همسرانشان در
.
7⃣ «هُمْ وَ أَزْواجُهُمْ فی ظِلالٍ عَلَی الْأَرائِكِ مُتَّكِؤُنَ»
مقصود از «اریکهها» که بهشتیان بر آن «تکیه میزنند» چیست؟
🍃الف. تختهای مجلل بهشتی که با حجلههایی آذین شدهاند
🔖حدیث1 https://eitaa.com/yekaye/2289
و📚(مجمعالبیان، ج8، ص672)
🍃ب. مقصود، نشستنی است همچون نشستن پادشاهان [چنانکه میگویند بر اریکه سلطنت تکیه زد؛ اما مقصود این نیست که حتما روی تختی نشست]، چرا که موظف به انجام هیچ کاری نیستند
📚(مجمعالبیان، ج8، ص672)
و همه امکانات برایشان مهیاست.
🍃ج. مقصود تکیه زدن عزتمندانه است
📚(المیزان، ج17، ص101)
یعنی اشاره است به عزتی که خداوند در آنجا روزی آنان کرده است که بر انجام هر کاری توانا هستند و چیزی بر آنان غلبه نکند.
🍃د. ...
@Yekaye
یک آیه در روز
804 ) 🌺 هُمْ وَ أَزْواجُهُمْ فی ظِلالٍ عَلَی الْأَرائِكِ مُتَّكِؤُنَ 🌺 💐 ترجمه آنان و همسرانشان در
.
8⃣ «هُمْ وَ أَزْواجُهُمْ فی ظِلالٍ عَلَی الْأَرائِكِ مُتَّكِؤُنَ»
اگر کسی چشم دلش باز شود، میبیند بهشتیان را در حالی که بر اریکههایشان تکیه زدهاند.
📜حکایت📜
از امام صادق ع روایت شده است که یکبار رسول الله ص نماز صبح را به جماعت برگزار کرد سپس نگاهش به جوانی در مسجد افتاد که خوابآلودگی از سر و صورتش میبارید و رنگش زرد و بدنش نحیف شده و چشمانش از فرط کمخوابی گود افتاده بود.
رسول الله ص به او گفت: فلانی! چگونه صبح کردی؟
گفت: یا رسول الله ! صبح کردم در حالی که به یقین رسیدهام.
پیامبر ص از سخن وی متعجب گردید و فرمود: هر یقینی را حقیقتی است. حقیقتِ یقین تو چیست؟
گفت: یا رسول الله! یقین من همان است که مرا غمگین کرده و به شببیداری و تشنگی در اوج گرمای روز [= روزهداری] کشانده است؛ نفس من از دنیا و آنچه در آن است بریده است؛ گویی به عرش پروردگارم مینگرم در حالی که حسابرسی آغاز شده و خلایق را برای آن محشور کردهاند و من در میان آنانم؛ و گویی که به اهل بهشت مینگرم که در بهشت متنعماند و از همدیگر احوالپرسی میکنند و بر اریکهها تکیهزدهاند؛ و گویی که به اهل جهنم مینگرم که در آن معذبند و فریادشان بلند شده؛ و گویی که الان فریاد و زوزه آتش را میشنوم که در گوشم طنین انداخته است.
رسول الله ص به اصحابشان فرمودند: این بندهای است که خداوند دلش را به ایمان نورانی کرده است؛ سپس به او فرمودند: بر این وضعیتی که بر آن هستی پایدار بمان.
آن جوان گفت: یا رسول الله! در پیشگاه خداوند برایم دعا کنید که توفیق شهادت در معیت شما را رویم گرداند.
پس رسول الله ص برایش دعا کرد و اندکی نگذشت که در یکی از غزوات پیامبر ص حضور یافت و بعد از نه نفر وی به عنوان نفر دهم به شهادت رسید.
📚الكافي، ج2، ص53
@Yekaye
805 ) 🌺 لهُمْ فیها فاكِهَةٌ وَ لَهُمْ ما یدَّعُونَ 🌺
💐 ترجمه
آنان در آنجا میوهای [عالی و مطبوع] در اختیار دارند و برایشان مهیاست آنچه درخواست کنند.
سوره یس (36) آیه 57
1397/5/3
11 ذیالقعده 1439
🌹🌹میلاد پر خیر و برکت امام رئوف، که بالاخص پناهگاه ما ایرانیان است، بر همه دوستداران اهل بیت مبارک باد🌹🌹
@Yekaye
🔹یدَّعُونَ
قبلا بیان شد که
▪️ماده «دعو» در اصل به معنای «متمایل شدن به جانب کسی با کلام» ویا «خواستن چیزی با توجه و میل به آن» و معادل کلمات فارسی «دعوت کردن و خواندن» است.
به تعبیر دیگر،
▫️دعا همان ندا دادن است با این تفاوت که «ندا دادن» عموما با صدای بلند است، اما دعا میتواند با صدای بلند یا آهسته (نجوی) باشد.
▪️مصدر «دَعْوَى» هم به معنای «ادعا کردن» به کار میرود (فَما كانَ دَعْواهُمْ إِذْ جاءَهُمْ بَأْسُنا؛ اعراف/۵) و هم به معنای «دعا کردن» (وَ آخِرُ دَعْواهُمْ أَنِ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِينَ؛ يونس/۱۰).
🔖جلسه 317 http://yekaye.ir/al-hajj-22-12/
▪️فعل «یدَّعُونَ» در اصل از باب افتعال (اِدتَعَوَ) بوده که بعد از اعلال و ادغعام به صورت «ادَّعی یَدّعی» درآمده است و مصدر آن یعنی «ادعاء» در فارسی نیز رایج است. درباره معنای آن در تدبر 2 توضیحاتی خواهد آمد.
@Yekaye