یک آیه در روز
846) 📖 إِنَّما ذلِكُمُ الشَّيْطانُ يُخَوِّفُ أَوْلِياءَهُ فَلا تَخافُوهُمْ وَ خافُونِ إِنْ كُنْتُمْ
.
2⃣ «إِنَّما ذلِكُمُ الشَّيْطانُ يُخَوِّفُ أَوْلِياءَهُ فَلا تَخافُوهُمْ»
شیطان
نه فقط مومنان را میترساند؛
بلکه قبل از مومنان، دوستداران خودش را هم میترساند؛
🤔و با این ترساندن و وعدههای دروغ دادن است که میتواند بر آنها سوار شود؛
چنانکه در جای دیگر فرمود: «الشَّيْطانُ يَعِدُكُمُ الْفَقْرَ وَ يَأْمُرُكُمْ بِالْفَحْشاء: شیطان به شما وعده فقیر شدن میدهد و شما را به فحشاء وادار میکند» (بقره/268)
@Yekaye
یک آیه در روز
846) 📖 إِنَّما ذلِكُمُ الشَّيْطانُ يُخَوِّفُ أَوْلِياءَهُ فَلا تَخافُوهُمْ وَ خافُونِ إِنْ كُنْتُمْ
.
3⃣ «إِنَّما ذلِكُمُ الشَّيْطانُ يُخَوِّفُ أَوْلِياءَهُ»
مقصود از این عبارت «يُخَوِّفُ أَوْلِياءَهُ» چیست؟
🍃الف. از آنجا که فعل «یخوّف» از افعالی است که دو مفعول میگیرند (کسی را از چیزی ترساندن) علیالقاعده یکی از مفعولهایش محذوف (در تقدیر) است، و آن محذوف می تواند مفعول دوم باشد؛ یعنی شیطان دوستان خود، یعنی منافقان و بیماردلان و سستعنصران را، که در میان مسلمانان حضور دارند،
🌱الف.1. از لشکر دشمن،
🌱الف.2. از صدماتی که در همراهی با مسلمانان ممکن است متوجه آنان شود،
🌱الف.3. از ....
میترساند.
📚(مجمعالبیان، ج2، ص890؛ البحر المحیط، ج3، ص440)
🍃ب. آن محذوف می تواند مفعول دوم باشد؛ یعنی منظور از این عبارت، «يُخَوِّفُکم أَوْلِياءَهُ» بوده باشد [چنانکه در برخی از قرائات غیرمشهور چنین هم قرائت شده است] یعنی شما را از دوستداران خود میترساند
📚(زجاج، ابوعلی فارسی و ...؛ به نقل از مجمعالبیان، ج2، ص890)؛
که در این صورت، این مطلب، تعبیر دیگری است از مضمونی که در آیه 173 گذشت که: «إِنَّ النَّاسَ قَدْ جَمَعُوا لَكُمْ فَاخْشَوْهُمْ: همانا مردم علیه شما جمع شدهاند؛ پس، از آنان بترسید!»
📚(البحر المحیط، ج3، ص440)
🍃ج. میتوان جمله را همانند حالت الف تحلیل کرد با این تفاوت که چهبسا مرجع ضمیر «ه» در «أَوْلِياءَهُ»، نه شیطان، بلکه خداوند باشد؛ یعنی شیطان «اولیاءه المومنین: اولیای مومن خدا» را میترساند؛ به تعبیر سادهتر، مقصود این است که «شیطان مومنان را از کافران میترساند».
📚(ابنعباس، مجاهد، قتاده، به نقل از مجمعالبیان، ج2، ص890)
🍃د. میتواند «يُخَوِّفُ أَوْلِياءَهُ» در معنای «يُخَوِّفُ بأَوْلِيائِهِ» باشد، یعنی حرف جر حذف شده و اصطلاحاً منصوب به نزع خافض باشد (شبیه «لِيُنْذِرَ بَأْساً شَدِيداً» که به معنای «لينذركم ببأسٍ شديدٍ» است)؛ یعنی شیطان با دوستان خود [شما را] میترساند
📚(مجمعالبیان، ج2، ص890؛ البحر المحیط، ج3، ص440)
که معنایش بسیار شبیه حالت قبل میشود؛ و چنانکه اشاره شد در برخی از قرائات غیرمشهور این گونه هم قرائت شده است.
🍃ه. ...
@Yekaye
یک آیه در روز
846) 📖 إِنَّما ذلِكُمُ الشَّيْطانُ يُخَوِّفُ أَوْلِياءَهُ فَلا تَخافُوهُمْ وَ خافُونِ إِنْ كُنْتُمْ
.
4⃣ «إِنَّما ذلِكُمُ الشَّيْطانُ يُخَوِّفُ أَوْلِياءَهُ»
ظاهرا این آیه اشاره است به آیه 173 که فرمود ««الَّذينَ قالَ لَهُمُ النَّاسُ إِنَّ النَّاسَ قَدْ جَمَعُوا لَكُمْ فَاخْشَوْهُمْ: کسانی که مردم بدانان گفتند همانا مردم علیه شما جمع شدهاند؛ پس، از آنان بترسید!»
اگر چنین باشد،
🤔این آیه از مواردی است که کلمه «شیطان» را در مورد انسانها به کار برده است؛
و این مطلب در قرآن نمونههای دیگری هم دارد که معروفترینش این است: «مِنْ شَرِّ الْوَسْواسِ الْخَنَّاسِ الَّذِي يُوَسْوِسُ فِي صُدُورِ النَّاسِ مِنَ الْجِنَّةِ وَ النَّاسِ» (ناس/4-6)
📚(المیزان، ج4، ص65)
@Yekaye
یک آیه در روز
846) 📖 إِنَّما ذلِكُمُ الشَّيْطانُ يُخَوِّفُ أَوْلِياءَهُ فَلا تَخافُوهُمْ وَ خافُونِ إِنْ كُنْتُمْ
.
5⃣ «إِنَّما ذلِكُمُ الشَّيْطانُ يُخَوِّفُ أَوْلِياءَهُ فَلا تَخافُوهُمْ»
مقصود از «هم» در این آیه (که نباید از آنها ترسید) کیست؟
🍃الف. همان «ناس» اول در آیه 173 (الَّذينَ قالَ لَهُمُ «النَّاسُ» إِنَّ النَّاسَ قَدْ جَمَعُوا لَكُمْ)، یعنی از آن مردمی که میخواهند شما را بترسانند و اینجا نیز آنان را به عنوان شیطان معرفی کرد، نترسید.
📚(المیزان، ج4، ص65)
🍃ب. «ناس» دوم در آیه 173 (الَّذينَ قالَ لَهُمُ النَّاسُ إِنَّ «النَّاسَ» قَدْ جَمَعُوا لَكُمْ)، یعنی از مردمی که علیه شما جمع شدهاند نترسید.
📚(البحر المحیط، ج3، ص440)
🍃ج. همان «اولیاؤه» است در معنایی که اولیاؤه را مفعول اول بگیریم؛یعنی شیطان شما را از دوستانش (کفار) میترساند؛ پس شما از دوستان شیطان نترسید.
📚(البحر المحیط، ج3، ص440)
🍃د. ...
@Yekaye
یک آیه در روز
846) 📖 إِنَّما ذلِكُمُ الشَّيْطانُ يُخَوِّفُ أَوْلِياءَهُ فَلا تَخافُوهُمْ وَ خافُونِ إِنْ كُنْتُمْ
.
6⃣ «إِنَّما ذلِكُمُ الشَّيْطانُ يُخَوِّفُ أَوْلِياءَهُ فَلا تَخافُوهُمْ»
اگر شیطان مومنان و مسلمانان را ترساند، هر که تصمیم دارد زبان و سخنشان الهی باشد، باید که آنان را از این ترساندن برحذر دارد و به آنها امید بدهد.
به تعبیر دیگر،
هر گونه شايعهاى كه مايهى ترس و يأس مسلمانان گردد، شيطانى است❗️
و افراد ترسوى ميدانهاى نبرد، يار شيطان و تحت نفوذ شيطانند‼️
در مقابل، مؤمنان شجاع، از ولايت شيطان دورند.
📚(تفسير نور، ج2، ص203)
📝تاملی با خویش
همه میدانیم که الان در وضعیت جنگ اقتصادی بسر میبریم و مهمترین پشتوانه این جنگ اقتصادی جنگ روانیای است که دشمن به راه انداخته است.
ما چه اندازه در این جنگ روانی وارد شدهایم⁉️
آیا میترسیم و به ترسیدن دامن میزنیم؟
یا میکوشیم کسانی را که دچار ترس شدهاند از ترس بیرون آوریم؟
🤔براستی این شاخص خوبی است که ببینیم در حزب شیطان عمل میکنیم یا در حزب خداوند⁉️
بویژه دقت کنید که ادات حصر (إنما) آورد؛ یعنی تنها و تنها شیطان است که در مسیر ترساندن گام برمیدارد.
⛔️مبادا نقش شیطان را بازی کنیم‼️
@Yekaye
یک آیه در روز
846) 📖 إِنَّما ذلِكُمُ الشَّيْطانُ يُخَوِّفُ أَوْلِياءَهُ فَلا تَخافُوهُمْ وَ خافُونِ إِنْ كُنْتُمْ
.
7⃣ «إِنَّما ذلِكُمُ الشَّيْطانُ يُخَوِّفُ ...»
شيوه ارعاب و تهديد، سياست دائمى قدرتهاى شيطانى است.
📚(تفسير نور، ج2، ص203)
@Yekaye
یک آیه در روز
846) 📖 إِنَّما ذلِكُمُ الشَّيْطانُ يُخَوِّفُ أَوْلِياءَهُ فَلا تَخافُوهُمْ وَ خافُونِ إِنْ كُنْتُمْ
.
8⃣ «إِنَّما ذلِكُمُ الشَّيْطانُ يُخَوِّفُ أَوْلِياءَهُ فَلا تَخافُوهُمْ وَ خافُونِ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنينَ»
از علائم مومن این است که در جنگ روانی دشمن دچار ترس و هراس نمیشود؛ بلکه تنها و تنها از خدا میترسد.
@Yekaye
یک آیه در روز
846) 📖 إِنَّما ذلِكُمُ الشَّيْطانُ يُخَوِّفُ أَوْلِياءَهُ فَلا تَخافُوهُمْ وَ خافُونِ إِنْ كُنْتُمْ
.
9⃣ «فَلا تَخافُوهُمْ وَ خافُونِ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنينَ»
ظاهرا انسان بین دو خوف، مخیر است: خوف فقط از خدا یا خوف از همه چیز!
در واقع،
🔺کسی که خدا را قبول دارد، او را همهکاره عالم میدانند، پس تنها و تنها از او می ترسد؛ و کسی که از خدا بترسد و کارهایش را با خدا تنظیم کند، از هیچ چیزی نخواهد ترسید، چرا که هیچکس در مقابل خداوند هیچ کاری نمیتواند بکند؛
🔻اما کسی که خدا را جدی نگرفته و از خدا نترسد، شیطان او را از هر چیزی میتواند بترساند.
🔖 جلسه قبل، حدیث 3 https://eitaa.com/yekaye/3357
@Yekaye
یک آیه در روز
846) 📖 إِنَّما ذلِكُمُ الشَّيْطانُ يُخَوِّفُ أَوْلِياءَهُ فَلا تَخافُوهُمْ وَ خافُونِ إِنْ كُنْتُمْ
.
🔟 «فَلا تَخافُوهُمْ وَ خافُونِ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنينَ»
نفرمود «ان تکونوا مومنین»، بلکه با صیغه ماضی آورد و فرمود: «ان کنتم مومنین». چرا؟
🍃الف. شاید میخواهد اشاره کند که آن ایمان را قبلا باید کسب کرده باشید تا در موقعیت خطر، از غیر خدا نترسید.
🍃ب. صیغه ماضی دلالت بر قطعیت یافتن مطلب دارد برخلاف صیغه مضارع که دلالت بر در جریان بودن و هنوز قطعی نشدن مطلب دارد. شاید میخواهد بگوید باید ایمان به قطعیت و تمامیت رسیده باشد که انسان فقط از خدا بترسد و از غیر او نترسد.
🍃ج. ...
@Yekaye
847) 📖 وَ لا يَحْزُنْكَ الَّذينَ يُسارِعُونَ فِي الْكُفْرِ إِنَّهُمْ لَنْ يَضُرُّوا اللَّهَ شَيْئاً يُريدُ اللَّهُ أَلاَّ يَجْعَلَ لَهُمْ حَظًّا فِي الْآخِرَةِ وَ لَهُمْ عَذابٌ عَظيمٌ 📖
💢ترجمه
و مبادا تو را غمگین کنند کسانی که در کفر میشتابند، که آنان هرگز هیچ زیانی به خداوند نخواهند رساند؛ خداوند میخواهد برای آنها بهرهای در آخرت قرار ندهد و آنان را عذابی عظیم است.
1397/8/21
4 ربیعالاول 1440
سوره آلعمران (3) آیه 176
@Yekaye