eitaa logo
بشری
225 دنبال‌کننده
23.8هزار عکس
9.6هزار ویدیو
125 فایل
بشری
مشاهده در ایتا
دانلود
♦️ تصویر کلان از دستاوردهای انقلاب قسمت اول 📍بیانیه‌ «» رهبر حکیم انقلاب اسلامی، یک روح حاکم دارد که در مرتبه‌ای بالاتر از محتوا قرار گرفته و می‌تواند برای تحلیل وضع موجود و ترسیم راهبرد برای هر حوزه‌ای، چراغ راهنما باشد. اجزای این روح حاکم بر بیانیه را می‌توان «نگاه کلی و فرابخشی در مقابل نگاه جزئی و بخشی» و «نگاه فرآیندی در مقابل نگاه اینجا و اکنونی» دانست و بر اساس آن، درباره‌ بایدها و نبایدهای راهبردهای اقتصادی در نیز سخن گفت. 📍حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در این بیانیه یک تصویر کلان از دستاوردهای انقلاب ارائه کرده‌اند که اجزای این تصویر با وجود اهمیت زیادی که دارند، هرگز نمی‌توانستند به تنهایی نمایشگرِ «برکات بزرگ» انقلاب باشند. مولفه‌ها و متغیرهایی چون ثبات و امنیت کشور، زیرساخت‌های حیاتی و اقتصادی، مشارکت مردمی، ارتقای بینش سیاسی مردم، سنگین‌تر شدن کفه‌ عدالت در تقسیم امکانات عمومی کشور، افزایش عیار معنویت و اخلاق، ایستادگی در برابر قُلدران و مستکبران بین‌المللی و... در کنار هم نماد باشکوهی ساخته‌اند که اگر هریک به صورت مجزا ارائه می‌شد، می‌توانست پرسشی درباره‌ وضعیت دیگری، در ذهن مخاطب ایجاد کند. 📍ویژگی دیگر این تصویر کلان این است که درهم‌تنیدگی ساحت‌های مختلف و تاثیر و تاثرات آنها بر یکدیگر را به نمایش می‌گذارد. فی‌المثل، ایستادگی در مقابل قُلدران بین‌المللی، بدون تکیه‌ جمعی بر قدرتی فوق مادی، ثبات و امنیت داخلی، حضور موثر مردم در صحنه یا داشتن زیرساخت‌های حیاتی نمی‌تواند ممکن باشد، هرچند طبیعتا میزان نقش‌آفرینی مولفه‌های گوناگون، متفاوت است. هر دستاوردی که در یک حوزه حاصل می‌شود، به حوزه‌های دیگر سرریز می‌کند و روی شکل‌گیری دستاوردی در ساحتی دیگر، تاثیر می‌گذارد. 📍ندیدن این تصویر بزرگ و کلان، انسان را گرفتار جزئی‌نگری و بخشی‌نگری می‌کند و نخستین آفت ویرانگر این نگاه آنست که وقتی اشکالی و ضعفی در یک بخش و جزء ظاهر شد، تبدیل به مسئله‌ اصلی و بلکه تنها مسئله‌ ذهنِ بخشی‌نگر می‌شود و صاحبش، اگر به خاطر یک دستمال قیصریه را به آتش نکشد، حتما در پرتگاه ناامیدی و بی‌تحرکی می‌غلطد. انسان کلان‌نگر اما با دیدن قصورها و تقصیرها و ناملایمات و حتی شکست‌ها و ناکامی‌ها در یک بخش، به بن‌بست نمی‌رسد. موفقیت‌ها و پیشرفت‌ها و تحرک‌ها را در سایر اجزاء سیستم می‌بیند و از تجربه‌ همان ناکامی‌هایی که ذهن بخشی‌نگر را به بن‌بست می‌رساند، برای ساختن موفقیت بهره می‌برد. ادامه دارد ... 🌿🌺 کمیته زنان مردمی نیروهای انقلاب اسلامی🌺🌿 🌺 @zanan_enghelaby
#انتظار 🌾 آخرین جمعه ی سال است کجایی آقا؟... #دارد_زمان_آمدنت_دیر_میشود 🌿🌺 کمیته زنان #جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی🌺🌿 🌺 @zanan_enghelaby
♦️ تصویر کلان از دستاوردهای انقلاب قسمت دوم: 📍آفت دیگر جزئی‌نگری، غفلت از تأثیر و تأثرات بخش‌های گوناگون بر یکدیگر است که هم می‌تواند به پیشرفت کاریکاتوری در یک حوزه و عقب‌ماندگی در حوزه‌ای دیگر منجر شده و هم مانع سرریز توانمندی‌ها، دستاوردها و ظرفیت‌ها از حوزه‌ای به حوزه‌ دیگر شود. انسان جزئی‌نگر، از یک پیکر صرفا یک عضو را می‌بیند و فقط برای پرورش آن عضو برنامه‌ریزی می‌کند. نگاه بخشی نمی‌تواند برای حل مسئله و نقصی که در یک حوزه پیدا می‌شود، از ابزارهای موجود در بخش‌های دیگر بهره ببرد. 🔅نگاه فرابخشی در اقتصاد و سیاست در ترسیم راهبردهای اقتصادی و برنامه‌ریزی اقتصادی، این نگاه کلان و فرابخشی اهمیت بسیار زیادی دارد. جزئی‌نگری و بخشی‌نگری به ویژه برای مدیران و مسئولان کشور سم است. یک مقام کشوری وقتی نگاه بخشی دارد، مسیر اداره‌ کشور را صرفا از آن بخش ممکن می‌داند و لذا ممکن است نه تنها همه‌ ظرفیت مدیریتی خود را مصروف آن بخش کرده و از ارتقای توانمندی‌ها در حوزه‌های دیگر غفلت کند، بلکه محتمل است به قربانی کردن ظرفیت‌های دیگر برای حل مسائل حوزه‌ای که در کانون توجه او قرار گرفته نیز روی آورد؛ و نهایتا هنگامی که نتوانست در حوزه‌ مورد تمرکز خود موفقیتی کسب کند، خود و کشور را در بن‌بست تصور کند. برای نمونه، ما اگر مدیریت اقتصاد را صرفا از طریق فروش نفت میسر دانستیم، طبیعی است که دشمن ابتدا با تحریم صادرات نفت، مدیریت ما را مختل کند و سپس این خطای محاسباتی را در ذهن ما ایجاد کند که می‌توانیم با مذاکره و قربانی کردن دستاوردهای هسته‌ای، فروش نفت را از سر بگیریم؛ و هنگامی که یک مولفه‌ قدرت را از ما گرفت، تحریم‌ها را بازگرداند و ما را با وعده‌ دوباره برداشتن تحریم نفت، به معامله بر سر مولفه‌های دیگر قدرت دعوت کند. صاحب نگاه فرابخشی و کلان اما به جای افتادن در مسیر قربانی کردن توانمندی‌‌ها و داشته‌های کشور، وقتی می‌بیند دشمن قصد وارد آوردن ضربه به یک حوزه را دارد، ظرفیت‌های سایر بخش‌ها را فعال می‌کند تا ضربات دشمن را بی اثر کند. مدیر کلان‌نگر، وقتی درآمدهای نفتی را دچار اخلال می‌بیند، برای افزایش سهم مالیات در درآمد دولت برنامه‌ریزی می‌کند، هزینه‌های زائد را کاهش می‌دهد، جلوی صرف ارز برای واردات کالاهای مشابه داخلی و غیرضروری را می‌گیرد، برای جایگزینی کالاهای وارداتی برنامه‌ریزی می‌کند، با وضع مقررات و اجرای دقیق آنها منابع و مصارف ارزی کشور را مدیریت می‌کند، پیمان‌های پولی دو و چندجانبه برای مرادوات تجاری امضا می‌کند و ده‌ها اقدام ضدتحریمی دیگر را در دستور کار قرار می‌دهد تا تهدید تحریم را تبدیل به فرصتی برای عبور از اقتصاد نفتی کند. صرفا برای ملموس‌تر شدن این نگاه، خوب است بدانیم سالانه حدود 10 میلیارد دلار کالای دارای مشابه داخلی وارد کشور می‌شود که اگر ممنوع شود، نه تنها کشور از فروش بیش از 400 هزار بشکه نفت در روز برای تأمین ارز این کالاها بی‌نیاز می‌شود، بلکه یک میلیون فرصت شغلی از قِبَل افزایش تولید داخلی ایجاد می شود؛ یا دهک ثروتمند جامعه ما صرفا سه درصد مالیات دریافتی دولت را می‌پردازد که اگر این رقم با جلوگیری از فرارهای مالیاتی فقط به 30 درصد افزایش یابد، معادل نصف درآمدهای نفتی عاید دولت می‌شود و این یعنی دولت می‌تواند به اختیار خود فروش نفت را به نصف برساند و این طلای سیاه را برای مصرف داخلی در صنایع پایین دستی صیانت کند. ادامه دارد ... 🌿🌺 کمیته زنان مردمی نیروهای انقلاب اسلامی🌺🌿 🌺 @zanan_enghelaby
💎 توصیه پیامبر اکرم (ص) در ملاقات‌ها و دید و بازدید‌ها #سبک_زندگی_اسلامی 🌿🌺 کمیته زنان #جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی🌺🌿 🌺 @zanan_enghelaby
بشری
♦️ تصویر کلان از دستاوردهای انقلاب قسمت دوم: 📍آفت دیگر جزئی‌نگری، غفلت از تأثیر و تأثرات بخش‌های
♦️تصویر کلان از دستاوردهای انقلاب قسمت سوم: 📍سیاستمدار کلان‌نگر، حتی وقتی پای میز مذاکره می‌نشیند، چون بر ابزارها و توانمندی‌های گوناگون کشورش اشراف دارد، احساس عجز نمی‌کند، به تهدیدها و خط نشان کشیدن‌های دشمن نیز اعتنا ندارد و به راحتی حاضر به امتیاز دادن و کوتاه آمدن از خطوط قرمز نمی‌شود. او ضعف‌ها و نیازهای طرف مذاکره‌اش را نیز می‌داند، کاملا واقف است که اگر بنا بر تحریم است، ایران است که می تواند اروپای محتاج به گاز ایران را تحریم کند و از این ابزار در مذاکره استفاده می‌کند. اینکه رهبر انقلاب به مذاکره‌کنندگان هسته‌ای و سایر مقامات کشور توصیه کردند به تور علمی و نظامی بروند و با توان کشور آشنا شوند، یا به افول قدرت آمریکا طی دهه‌های اخیر و نیازهای اروپا به ایران توجه کنند، دقیقا برای دست یافتن آنان به این نگاه کلان بود. 📍سیاستمدار کلان‌نگر، هرگز برای «توسعه‌ بدون عدالت» برنامه‌ریزی نمی‌کند و می‌داند که توزیع غیرعادلانه‌ امکانات در سطح کشور، شاید در یک منطقه‌ خاص جغرافیایی دستاورد محسوب شود، اما نتیجه‌ کلی آن، خسارت بزرگ‌تر در سطح ملی است. مدیر کلان‌نگر، برای سرریز توانمندی‌ها از حوزه‌های پیشرفته به حوزه‌های نیازمند می‌اندیشد و برنامه‌ریزی می‌کند. فناوری‌های مورد نیاز خودرو را با استفاده از ظرفیت‌های فنی حوزه‌ دفاع تأمین می‌کند و از توانمندی‌ها و امکانات صنعت نفت، برای استفاده در کشاورزی برنامه‌ریزی می‌کند و... 🔅نگاه فرآیندی و پر کردن فاصله واقعیت‌ها و بایدها 📍نگاه فرآیندی در مقابل نگاه اینجا و اکنونی، جزء دیگری از روح حاکم بر بیانیه‌ی «» است که باید بر مدیریت اقتصاد و برنامه‌ریزی اقتصادی حاکم باشد. بر مبنای این نگاه فرآیندی است که رهبر معظم انقلاب به جای مقایسه‌ ایران امروز با فرانسه و انگلیس امروز، مخاطب بیانیه را به مقایسه روندهای طی شده در 40 سال نخست انقلاب‌های کشورهای غربی فرا می‌خواند. در نتیجه‌ چنین مقایسه‌ای است که معجزه‌ انقلاب اسلامی را می‌توان لمس کرد و تصویری واضح از آینده‌ این روند، ترسیم کرد. این نگاه فرآیندی است که با مشاهده‌ واقعیت‌های امروز، خود را در بن‌بست «ناتوانی» نمی‌بیند و از حرکت به سوی قله ناامید نمی‌شود؛ هم فاصله‌ میان واقعیت‌های امروز و آرمان‌ها را می‌بیند که باید طی شود، و هم بر اساس واقعیت 40 سال گذشته، این فاصله‌ها را طی‌شده و لذا طی‌شدنی می‌داند و با مقایسه‌ توانمندی‌های امروز و دیروز، از طی شدن پرقدرت‌ترِ فاصله‌ واقعیت‌ها و بایدها در آینده سخن می‌گوید. ادامه دارد ... 🌿🌺 کمیته زنان مردمی نیروهای انقلاب اسلامی🌺🌿 🌺 @zanan_enghelaby
🌸فصل خانه تکانی 🔅دلت را آب و جارو کن بهار از راه می‌آید #حول_حالنا_الی_احسن_الحال 🌿🌺 کمیته زنان #جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی🌺🌿 🌺 @zanan_enghelaby
بشری
♦️تصویر کلان از دستاوردهای انقلاب قسمت سوم: 📍سیاستمدار کلان‌نگر، حتی وقتی پای میز مذاکره می‌نشیند
♦️تصویر کلان از دستاوردهای انقلاب قسمت چهارم 📍نگاه اینجا و اکنونی اما از دیدن راه‌های طی شده برای رسیدن به وضعیت امروز، چه درباره‌ خود و چه درباره‌ دیگران، ناتوان است؛ داشته‌ها و توانمندی‌های دیگران را نه حاصل یک فرآیند (Process) تدریجی که یک فرآورده‌ (Product) دفعی می‌داند و چون خود در موقعیت حاضر، از آن داشته‌ها محروم است، خود و مردم خود را ناتوان می‌بیند. اظهاراتی نظیر «ما فقط در پخت آبگوشت بزباش و قورمه‌سبزی توان رقابت داریم» اولا حاصل نگاه بخشی و ثانیا ناشی از نگاه اینجا و اکنونی است که هم اظهار ناتوانی است و هم القای ناامیدی. صاحب این نگاه چون در لحظه به نقطه‌ای می‌نگرد که رقیب در آن قرار دارد، از برداشتن گام‌های کوچک به سوی آن نقطه ناامید است؛ غافل از اینکه رقیب، با همین گام‌های کوچک و بلکه به مراتب کوچک‌تر، به آن نقطه رسیده است. 📍سیاستمداری که نگاه فرآیندی دارد در مدیریت تدوین برنامه‌ها و راهبردهای اقتصادی نه عجول است و نه ناامید. عجول نیست چرا که می‌داند یک شبه نمی‌توان ره صد ساله رفت و ناامید نیست چرا که می‌داند این راه طی شدنی است. این است که از برداشتن گام های کوچک به سوی هدف غفلت نمی‌کند و اساسا هیچ قدمی را کوچک نمی‌شمارد، بلکه ضروری‌اش می‌داند و آن را استوار برمی‌دارد. 📍گرایش به رویکرد «توسعه‌ بسیط» (Extensive Development) در برنامه‌ریزی اقتصادی، ناشی از همین نگاه عجولانه اینجا و اکنونی است. در توسعه‌ بسیط، تیراژِ تولید اهمیت دارد نه توان تولید. این است که فی‌المثل به جای برنامه‌ریزی برای دستیابی به فناوری تولید قطعات خودرو و مدیریت سرریز فناوری به صنعت خودرو، برای افزایش تیراژ خودرو برنامه‌ریزی می‌شود و چه مسیری راحت‌تر و کوتاه‌تر از مونتاژ قطعات وارداتی؟ صاحب نگاه فرآیندی اما در برنامه‌ریزی پیشرفت، سیاست صنعتی تدوین می‌کند و برای دستیابی به فناوری و توان تولید برنامه‌ریزی کرده و منابع مادی و معنوی کشور را برای تحقق این برنامه بسیج می‌کند. چراکه واقف است که وقتی توانِ تولید ایجاد شد، به میزان نیاز بازار عرضه انجام خواهد شد و نیازی به تعیین میزان تولید در برنامه‌ 5 ساله نیست. 📍درباره‌ حاکمیت نگاه فرابخشی و فرآیندی بر مدیریت اقتصاد، باید عینک نزدیک‌بینِ «بخشی‌نگری» و «اینجا و اکنون بینی» را از چشم برداشت. این باید، هم در چهل سال گذشته تجربه شده و دستاوردهای امروز حاصل آن است، و هم فاصله‌هایی میان آرمانِ حاکمیت آن بر اذهان همه‌ مدیران وجود دارد که با قرار گرفتن نسل «جوانِ مومن دانا و پرانگیزه» در ساختار مدیریتی کشور طی خواهد شد. ✍یاسر جبراییلی 🌿🌺 کمیته زنان مردمی نیروهای انقلاب اسلامی🌺🌿 🌺 @zanan_enghelaby
▪️این صف‌آرایی برای محکومیت کشته شدن بیست فرانسوی شارلی ابدو یادتون هست؟ آیا برای کشته شدن چهل و نه مسلمان نیوزلند هم این محکومیت اتفاق می‌افتد؟! 💬 خلیل‌الله بلوچی 🌿🌺 کمیته زنان #جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی🌿🌺 🌺 @zanan_enghelaby
بشری
♦️نشست آینده‌پژوهی گفتمان انقلاب اسلامی در حوزه مسائل با نگاه به بیانیه با حضور: 🔅 خانم دکتر فریبا علاسوند: عضو هیأت علمی مرکز تحقیقات زن و خانواده و عضو شورای سیاست‌گذاری حوزه‌های علمیه خواهران 🔅خانم دکتر مریم اردبیلی: پژوهشگر حوزه زنان و آینده‌پژوه 🔅خانم دکتر زهرا داورپناه: عضو هیأت علمی مرکز تحقیقات زن و خانواده قسمت اول 🌸خانم دکتر علاسوند: موضوع بحث ما، نگاه آینده‌پژوهانه و آینده‌نگرانه به حوزه و با توجه به بیانیه مهم رهبر معظم انقلاب با عنوان انقلاب، تطبیق با مباحث است. طبیعتا آینده‌پژوهی و آینده‌نگری مبتنی بر فهم وضعیت موجود است. من یک بررسی کردم و دیدم نیاز به تفسیر ندارد و با دو سه کلیک می‌توانید به تحقیقات متعددی مربوط به وضعیت‌سنجی دست یابید که در مرحله تحلیل هم نیستند، در مرحله فراتحلیل هستند. یعنی آنقدر تحقیقات متعدد چه محلی، چه منطقه‌ای و چه ملی در حوزه صورت گرفته که امروز محققان بیشتر ترجیح می‌دهند همان تحقیقات را بررسی کنند و زحمت تحقیق مجدد به خودشان نمی‌دهند. بنابراین حرف‌های که من می‌زنم خیلی استثنایی نیستند و برآمده از همین تحقیقات هستند. 📍در حوزه وضعیت‌سنجی چند مسأله وجود دارد که لازم است به آن توجه کنیم. مسائل مادر، زن، خانواده، عشق و روابط جنسی مسائلی هستند که برای فهم وضعیت زن و خانواده در امروز باید اینها را فهم کرد و بررسی کرد که الان در چه شرایطی هستند. اینکه بگوییم امروز ایران در چه شرایطی است را خیلی‌ها بررسی می‌کنند؛ در جامعه‌شناسی، زن در این موقعیت است، خانواده در این موقعیت است. حتی از آن عبور می‌کنند و ممکن طرح و برنامه ارائه دهند. به نظرم به این سهولت نیست. یعنی فهم وضعیت در جامعه ایرانی، انقدر صریح نیست. ممکن است مقاله‌ای در زمینه زن یا خانواده یا هر چیز دیگری، بنظر درست برسد اما در یک اتفاقی، حرکتی و در یک مقیاس بزرگی دقیقا برعکس آن رخ می‌دهد. خود مقوله زن دچار دگردیسی شده و تعداد قابل توجهی که نمی‌شود آن را نادیده گرفت دقیقا دنبال زن در چارچوب انقلاب اسلامی، الگوی زن تراز اول انقلاب اسلامی هم هستند. بنابراین یکی از پیچیده ترین جامعه‌های قابل بررسی، جامعه ایرانی است که به‌دلیل عنصر سنت، مذهب یا زیست بوم ایرانی هنوز خیلی قدرتمند در مقابل تحولات مدرن قرار دارد. بنابراین ممکن است ده‌ها نشانه برای مخالفت با چیزی که می‌گوییم بیاورید؛ بخصوص طلاب می‌گویند ما هرچه خودمان و اطرافیان‌مان را نگاه می‌کنیم اصلا در این مجموعه‌ای که شما زن می‌گویید نمی‌گنجد. ادامه دارد ... 🌿🌺 کمیته زنان مردمی نیروهای انقلاب اسلامی🌺🌿 🌺 @zanan_enghelaby
#پوستر | شهری از اخلاص ⚪️ سالگردشهادت فرمانده شجاع دفاع‌مقدس، شهردار مخلص و خدوم(ارومیه) "سردار شهید مهدی باکری" 25 اسفندماه، روز شهردار ▫️ خانه‌طراحان‌انقلاب‌اسلامی ▫️ طراح گرافیک: سینا رعیت‌دوست ▫️ طراح شعار: پویا سرابی 🌿🌺 کمیته زنان #جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی🌺🌿 🌺 @zanan_enghelaby
همه ما تلف شدنی ها 🔸بی‌بی‌سی که برای چاقو خوردن یک سفیدپوست در لندن، قبل از اینکه اصلا ماجرا روشن شود از تیتر «حمله تروریستی» استفاده میکند خبر از «تلفات» چهل و‌نه مسلمان در نیوزلند داده. بی‌بی‌سی درست میگوید. سفیدپوستان بریتانیایی، این «از مابهتران چشم آبی» مظلومانه ترور میشوند و ما خاورمیانه‌ای ها و ما مسلمانان «تلف» میشویم. مثل گاو و گوسفندی که به مسلخ برده میشوند. 🔸بی‌بی‌سی درست میگوید. یک میلیون نفرمان در عراق و چند صدهزار نفرمان در افغانستان «تلف» شدند. با دخالت نظامی کارفرمای بی‌بی سی، دولت فخیمه بریتانیا. بی‌بی‌سی درست میگوید. ما «تلف» میشویم. چند ده هزار نفرمان در یمن «تلف» شدند و هر روز دارند بیشتر تلف میشوند. با بمبهایی که کارفرمای بی‌بی‌سی به سعودی فروخت و بی‌بی‌سی هم وظیفه‌ سازمانیش را انجام داد و تیتر زد «جنگ نیابتی ایران در یمن». بی‌بی‌سی درست میگوید. یک ملت کامل از جمع ما، یعنی ملت فلسطین، هفتاد سال است به صورت جمعی دارد «تلف» میشود، با دخالت مستقیم سیاسی دولت بریتانیا. دویست هزار نفرمان در لیبی در قفسهای خرید و فروش برده نگه داری میشوند و منتظرند تا «تلف» شوند، قفسهایی حاصل از دخالت نظامی دولت صاحب بی‌بی‌سی. 🔸اما بر بی‌بی‌سی حرجی نیست. وظیفه بی‌بی‌سی گیج کردن و آشفته کردن ذهن ما و از بین بردن شاخصهای تشخیص درست و غلط و ظالم و مظلوم و قاتل و مقتول است. وظیفه بی‌بی‌سی است که کاری کند که ما با دولتهایی که ما را تحریم اقتصادی کرده‌ و گرسنه کرده‌اند بیشتر همدلی کنیم تا با خودمان. وظیفه بی‌بی‌سی است که حتی بحث حمله نظامی و تجاوز نظامی به خاک ایران را طبیعی و قابل قبول جلوه دهد. اصلا دولت بریتانیا برای همین منظور سالی چند ده میلیون پوند از دهن مردم هرروز فقیرتر شده کشورش میزند و خرج این ماشین جنگ نرم میکند. (و دروغ میگویند که بی‌بی‌سی فارسی سازمانی عمومی است. بی‌بی‌سی فارسی ربطی به سازمان کلی بی‌بی‌سی ندارد و بودجه‌اش مستقیم از وزارت خارجه می‌آيد). 🔸بر بی‌بی‌سی حرجی نیست. بر ما چرا. بر ما که چون بردگانی سربراه شب به شب منتظریم تا قصابی که چاقو بر گلوی ما گذاشته و قرنها غارتمان کرده، با صورتهای اجاره شده از کسانی که زمانی ایرانی بوده‌اند دستهای پرخونش را بزک کند و جهان را برای ما تفسیر کند و به بگوید چگونه ببینیم و چگونه بیندیشیم. بر ما که ذهن خود را شب به شب برای استعمار شدن در اختیار ارباب میگذاریم. ما. ما همه مسلمانها وهمه خاورمیانه‌ای ها و همه جهان سومی‌های تلف شدنی که آبی که پیش از ذبح شدن جلویمان گذاشته‌اند را با ولع مینوشیم. علی علیزاده 🌿🌺 کمیته زنان مردمی نیروهای انقلاب اسلامی🌺🌿 🌺 @zanan_enghelaby
♦️نشست آینده‌پژوهی گفتمان انقلاب اسلامی در حوزه مسائل با نگاه به بیانیه : قسمت دوم 📍به هرترتیب ما در فهم مسئله زن و اینکه مشابه این مقوله دقیقا چه کسی است، قطعا دچار تحول شده‌ایم. ما دو تا قطب داریم، زنانگی و مردانگی. عده‌ای در قطب زنانگی قرار دارند و زن بودن، المان‌ها و احساسات و ویژگی‌های زن بودن را پذیرفته‌اند و عده‌ای نیز قطب مردانگی یعنی منتها الیه مرد بودن را پذیرفته‌اند. کسانی که تکیه‌گاه بودن، غیرتی بودن، حامی بودن را تمجید می‌کنند. کسانی که در ذهن‌ها از نظر سنتی، مردانگی نامیده شده‌اند و در این قطب هستند. یک بخشی هم این وسط وجود دارد و بیشتر آدم‌ها هم در این حد وسط هستند؛ هم زنانگی دارند و هم مردانگی. نه از منظر روانشناختی؛ از منظر هویت زن بودن و مرد بودن. یعنی ما در منتهاالیه زن بودن بایستیم و بگوییم زن بودن یعنی این! و یک زن یا مرد کامل و تام باشیم. از نظر هویتی این دو مقوله مخدوش شده است و خیلی‌ها ترجیح می‌دهند وسط قرار گیرند. کما اینکه در میان پسران هم کسانی هستند که به سمت زنانگی حرکت کرده‌اند. همیشه طوری بوده که وقتی به پسری می‌گفتیم رفتارت دخترانه است، ناراحت می‌شد. اما الان بدلیل کمرنگ شدن مرزهای زنانگی و مردانگی، نه به لحاظ اخلاقی بلکه به لحاظ هویتی، این دسته‌بندی را نمی‌پذیرند. به مدارس یا خانواده‌ها نگاه ‌کنید؛ دقیقا نشان می‌دهد که متوسط مردم علاقه مندند مرزهای زن و مرد را نادیده بگیرند. مفهوم جندر یعنی احساس من به عنوان زن بودن و مرد بودن. یعنی آنچه که در بساط فرهنگی و اجتماعی باعث شده من احساس زنانگی یا مردانگی کنم. فرد می‌گوید جنسیت یعنی آن امر فرهنگی اجتماعی که به من القا می‌کند تو دختر یا پسر هستی، می‌تواند سیال و تغییرپذیر باشد. این بحث را من از مجالس خانگی شاهد بودم تا محافل دانشگاهی و این عجیب است. اگر حواسمان نباشد و از حلقه هم‌فکر و هم‌زیستان خودمان جدا نشویم، متوجه این ناپدید شدن مرزهای جنسیت و ایده نفوذپذیری جنسیت نخواهیم شد. 📍مسأله دوم، مقوله است. مفهوم به عنوان الهه مقدس ایثار، فداکاری و گذشت به شدت دچار تحول شده است. اینکه به عنوان نماد اصولاً شخصیت‌اش فناست، عشق‌اش، هویت‌اش در این است که خودش را فنا کند، دچار تحول شده است. خیلی این حرف انعکاس داده شده که "یک وقتی هم برای خودت بگذار!" یک زن همه هویتش مادری نیست!" من زیاد از جوان می‌شنوم که همه آنچه که ما مسئول همه آنچه در تربیت بچه‌هایمان اتفاق می‌افتد نیستیم. وقتی در مقابل قصور کودک‌شان احساس گناه می‌کنند، دختران جوان و آینده می‌گویند این هیچ ارتباطی به شما ندارد. نمی‌خواهم بگویم قابل تبرئه نیست. من از تغییر صحبت می‌کنم. این تغییر مهم است. این تغییر باعث شده مدلی از فانتزی پدید بیاید که قبلا نبوده است. مثلا که برای بچه خود عرصه‌هایی را باز کند و بگوید تو می‌توانی آزاد باشی، انتخاب راحت‌تری داشته باشی، بیشتر با هم برویم و لذت ببریم؛ به‌جای اینکه نگران آینده فرزندش باشیم. این نوع که امروز می‌بینیم هم متأثر از تغییر بسیاری از ارزش های اصلی و ذاتی و مهم خانواده است. ادامه دارد ... 🌿🌺 کمیته زنان مردمی نیروهای انقلاب اسلامی🌺🌿 🌺 @zanan_enghelaby
اسمی گره گشاتر از اسم جواد نیست جایی به باصفائی باب المراد نیست #امام_جوانم🌺🍃 🌺 میلاد حضرت جواد الائمه علیه السلام مبارک ‌باد 🌿🌺 کمیته زنان #جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی🌿🌺 🌺 @zanan_enghelaby
▪️تفاوت واکنش روزنامه ی شرق به دو حمله‌ی تروریستی در پاریس و #نیوزیلند آبشخور نشریات زنجیره ای با بی بی سی و رسانه های معاند یکی است! #NewZealandTerroristAttack #Christchurch 🌿🌺 کمیته زنان #جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی🌿🌺 🌺 @zanan_enghelaby
💐🌺🎉میلاد حضرت امام جواد مبارک باد 💐🌺🎉 🌿🌺 کمیته زنان #جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی🌺🌿 🌺 @zanan_enghelaby
بشری
♦️نشست آینده‌پژوهی گفتمان انقلاب اسلامی در حوزه مسائل #زنان با نگاه به بیانیه #گام_دوم: قسمت دوم
♦️نشست آینده‌پژوهی گفتمان انقلاب اسلامی در حوزه مسائل با نگاه به بیانیه : قسمت سوم: 📍سومین مسأله، مقوله عشق است. در این موضوع به خصوص در اروپا و در محافل آکادمیک درباره عشق رمانتیک صحبت شده است. اما در ایران مسأله جدیدی است. عناصر مختلفی هم به آن دامن زده‌اند. آن خرد جمعی جنسی جامعه طوری تغییر کرده که مفهوم عشق در خانواده به شدت تغییر کرده است. فیلم‌هایی که در قالب صحبت‌های کوتاه با دختر و پسرهای جوان است را ببینید؛ بنظر می‌رسد رابطه عشقی بینشان برقرار است اما خود آنها تعریفشان از رابطه‌شان عشق نیست. فقط یک نیاز است که شاید بدنی است. در خود خانواده‌ها هم به همین کیفیت است. تغییر سوگیری خانواده چند کارکردی به خانواده عشق رمانتیک بسیار بسیار اثر دارد. یعنی اگر خانواده‌ای برای 5 تا کارکرد شکل می‌گیرد و یکی از این کارکردها به طور طبیعی مختل شود، مثلا عشق زن و شوهر ضعیف بشود، یا مشکل اقتصادی داشته باشند، به‌خاطر 4 کارکرد دیگر خانواده پابرجا می‌ماند. اما اگر خانواده تک‌کارکردی شود، آن هم فقط و فقط عشق رمانتیک باشد، خیلی طبیعی است که خانواده دچار شکست می‌شود. 📍این مباحث، مباحثی نیست که فکر کنید ناگهانی از بطن جامعه و فرهنگ ما درآمده است. طبیعتاً خاستگاه این تحولات در اروپا است و جامعه مدرن به دنبال خود آن را ایجاد کرده است. فضل الرحمن؛ روشنفکر مسلمان هندی می‌گوید ما متدینین در مواجهه با مدرنیته می‌توانیم این چند مواجهه را داشته باشیم: یک گروه پدیده مدرن را به عنوان پدیده‌ای نجس و منفور بگیریم و از کنار آن بگذریم. کسانی که این برخورد را با مدرنیته داشتند، مدرنیته آنها را زیر پایش له کرد. گروه دوم کسانی هستند که می‌پذیرند اتفاق بزرگی دارد می‌افتد و البته الزاماتی هم دارد ولی ما باید مواظب باشیم و دامن ما با این پدیده‌ تر نشود. در حالی که عناصر مدرنیته به گونه‌ای وارد زندگی‌شان شده که فکر نمی‌کنند بدون مدرنیته بتوانند زندگی کنند. گمان می‌کنند می‌توانند آن را کنترل کنند. در حالی که این اتفاق نیافتاده است. گروه سوم هم کسانی هستند که مدرنیته را با تمام ابعاد هول‌انگیزش فهم می‌کنند و سعی می‌کنند با آن مواجهه شوند. این گروه وجود دارد؟! یا کاری انجام داده‌اند؟! می‌دانیم نگرانی به این سبک در گروهی وجود دارد. اما اینکه در مقابلش چه کرده‌اند، شخصا نمی‌توانم بگویم چه حدی موفقیت داشته‌اند. نمی‌خواهم بگویم کاری نشده ولی کار مشت‌ پُرکنی نبوده است. زمانیکه دسته‌ای از دانشمندان مسلمان این هشدار را در کشورهای هند و پاکستان و افغانستان دادند ما هنوز در گیر و دار این قصه‌ها نبودیم. جامعه ما در زمان طاغوت دو بخش بود. جامعه بسته حوزه، هنوز بنظرش می‌رسید با پرهیز می‌تواند از این تغییرات دوری کند. اما بعد از انقلاب شرایط فرق کرد کمااینکه مدرنیته هم بساطش گسترده‌تر شده بود. بنظر من اگر بخواهیم با توجه به رهبر انقلاب کاری بکنیم و حرفی بزنیم و از خطابه دست برداریم، بخصوص آنجا که می‌فرمایند: "ما باید کنیم که مقدمه طلیعه ظهور باشد"، قطعا یکی از ارکان آن یک تمدن خانواده‌گراست که برای تمام اعضایش توانمندی در مقابل فشار مدرنیته ایجاد کند. همه ما نیاز داریم اول به یک سطحی از خودآگاهی درباره این جریان برسیم و مردم را نیز به این آگاهی برسانیم. این حرکت باید از خودعاملی در خانواده‌ها شروع شود. ادامه دارد ... 🌿🌺 کمیته زنان مردمی نیروهای انقلاب اسلامی🌺🌿 🌺 @zanan_enghelaby
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 پرواز تاریخی اولین لگرد در ایران 📌پرواز سولویی اولین بالگرد در ایران در شرکت هلکوپاری ایران در کرج انجام شد. ▪️ نام خود را به عنوان اولین خلبان زن بالگرد ثبت کرد و اولین پرواز مستقل خود را انجام داد. 🌿🌺 کمیته زنان مردمی نیروهای انقلاب اسلامی🌺🌿 🌺 @zanan_enghelaby
بشری
♦️نشست آینده‌پژوهی گفتمان انقلاب اسلامی در حوزه مسائل #زنان با نگاه به بیانیه #گام_دوم: قسمت سوم
♦️نشست آینده‌پژوهی گفتمان انقلاب اسلامی در حوزه مسائل با نگاه به بیانیه : قسمت چهارم: 🌸خانم اردبیلی: یک بخشی از فرایندهای آیندپژوهی اینست که پیش‌بینی‌هایی را در عرصه اقتصادی، فرهنگی اجتماعی می‌دهند؛ مثل شبیه‌سازی. گویا در پس زمینه ذهنیمان این است که جبری بر فضای اجتماعی ما حاکم است و آن جبر می‌خواهد آن روندی که تا به حال برساخت کرده را ادامه دهد و ما فقط برویم ببینیم این روند به کجا می‌رسد و آیا می‌توانیم کمی از این نمودار را بالا و پایین کنیم یا نه!؛ این یک برداشت ساده‌انگارانه است. یک عرصه عمیق‌تر اینست که نه پیش‌بینی آینده، بلکه بصیرت نسبت به آینده داشته باشیم. یعنی لایه‌ها عمیق‌تر آنچه که موضوع مورد نظر است را نگاه کنیم؛ آن سطوح عمیق گفتمانی و بعد روایت و اسطوره‌ای که آن واقعیت را برساخت کرده است. آن نوک کوه یخ‌زده برون‌‌زده و مشکلات را به ما نشان داده؛ آن را به دقت در بیاوریم و تحلیل کنیم. خیلی از فرآیندهای ما تا به حال در ، به خصوص در حوزه عموما در سطح بوده است. سطح کار را هدف قرار دادیم و نوک کوه را خواستیم بتراشیم. شما اگر نوک یخی که عمده‌اش زیر آب است را بتراشید، بقیه‌اش بالا می‌آید و مشکل همچنان پا برجاست. بماند که چه مقاومت‌هایی ایجاد می‌شود. مثلا در بحث عفاف و در کشور، یکی از ریشه‌های اصلی در تبرج، افراطی است که از سطح عرف فاصله دارد؛ در بحث -عفاف را با کمی فاصله می‌گویم- در تحقیقات قطعا مشخص شده آن بخش از زنان و دختران آن کرامتی که می‌خواستند در بخش‌های دیگر داشته باشند را احساس نکردند و با این تبرج به نوعی می‌خواهند هویت و اهمیتی در جامعه پیدا کنند. بلاشک یکی از ریشه‌های اصلی اختلالات پوشش و در جامعه، احساس کمبود شان و کرامت در است. اما عمده طرح‌هایی که داریم و حتی در شبکه‌های اجتماعی توسط متدینین انجام می‌شود، برخورد تند با بدحجابان است. من کاری ندارم که باید برخورد قانونی بشود یا خیر، کاری به درستی یا غلطی کار ندارم. می‌گویم ببینید مشکل کجاست. نوک کوه را داریم می‌تراشیم؛ اگر نگوییم داریم تیشه به ریشه می‌زنیم. اگرچه به هیچ‌وجه نمی‌توانیم منکر این باشیم که در همه سطوح حتی در سطح ظاهری کار باید انجام بشود اما بسنده کرده به آن سطح ما را زمین می‌زند. یک مجموعه از کارهای آینده‌پژوهانه این است که ببینید واحد مسئله‌ساز چیست؟ ساختار قدرتی که آن را شکل داده چیست؟ مسئله در چارچوبی که ایجاد شده حل نمی‌شود بلکه باید این فریم شکسته شود و دوباره چارچوب‌بندی صورت گیرد تا امکان حل مسئله را داشته باشیم. و این در اینکه ساختار توانمندسازی جنسیتی ما و نگاه به زن از چه جنس است، به شدت موضوعیت پیدا می‌کند. مثلا یکی از کارکردهای هر دو جنس در عرصه روابط جنسی و زناشویی است. وقتی که زن فقط به عنوان ابژه جنسی نگاه بشود، دو روی سکه دارد. یک رویش تمدن مادی غرب است که می‌گوید زن ابژه جنسی است و آن را غلبه داده و به عموم جامعه می‌آورد و در معرض نمایش قرار می‌دهد؛ تبرج‌های افراطی، برهنگی و.... . سوی دیگر، که خومان خیلی اوقات نمی‌بینیم، این است که ما به عنوان یک جامعه دینی و متدین گاهی به زن به عنوان ابژه جنسی نگاه می‌کنیم. ابژه جنسی که بهتر است پوشیده باشد و در خانه بماند. این یکی ابژه جنسی پوشیده و آن دیگری ابژه برهنه است. به هر حال همه ابژه جنسی هستند. آنوقت شما می‌بینید در گفتمان زن در انقلاب اسلامی، این نسبت‌ها تناسب ندارند، مثلا 20% عقلانی، 20% خانواده، 20% کارکرد اجتماعی، 20% پوشش و . یکدفعه می‌بینید همه‌اش را می‌پوشاند صددرصد می‌شود. در هر تریبونی فقط راجع به حرف می‌زنند. چرا؟ این بازی کردن در زمین دشمن است. این یعنی ابژه‌ای می‌خواهیم که فقط در محیط خانواده باشد و به ابعاد و کارکردهای دیگرش کاری نداریم. این دو طرف چنان زخم‌هایی به روح زن می‌زنند که یک عده از از این روزنه فرار می‌کنند. در تمدن غربی راهش را تفکرات فمینیستی می‌دانند؛ کنار گذاشتن زنانگی و محدود کردن آن به یک رابطه جنسی. بعدها این وضعیت تغییر یافت اما انگاره اصلی همین بود. این طرف ما چه داریم؟! این طرف علم مقام زن را باید کسی بلند کند و از افراط‌ها و تفریط‌ها و انحرافات جلوگیری کند. اما این علم را نهاد دینی بلند نمی‌کند. البته رهبران انقلاب بلند کرده‌اند. ادامه دارد ... 🌿🌺 کمیته زنان مردمی نیروهای انقلاب اسلامی🌺🌿 🌺 @zanan_enghelaby
📸 حدیث‌نگاشت| برگی از کلام امام جواد (ع) 🔹به مناسب سالروز ولادت امام محمدتقی (ع) @iqnanews 🌿🌺 کمیته زنان #جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی🌺🌿 🌺 @zanan_enghelaby