eitaa logo
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
1.4هزار دنبال‌کننده
48.3هزار عکس
35.1هزار ویدیو
1.6هزار فایل
#نذر_ظهور ارتباط با ما @Zh4653 @zandahlm1357 سلام خدمت بزرگواران این کانال پیروفرمایشات امام خامنه ای باب فعالیت درفضای مجازی ایجاد شده ازهمراهی شما سپاسگزاریم درصورت رضایت ؛کانال را به دیگران معرفی بفرمایید🍃🍃🍃🍃https://eitaa.com/zandahlm1357
مشاهده در ایتا
دانلود
۹- ارزیابی مقام معظّم رهبری از خود در پیشگاه خداوند سؤال دوّم: شما خود را در پیشگاه خداوند چگونه ارزیابی میکنید؟ من خودم را در پیشگاه خداوند یک بنده ی ضعیفی ارزیابی میکنم. این که میگویم، نه تعارف است، نه مجامله است؛ حقیقت مطلب این است. بنده یک بنده ی ضعیفی هستم که حالا یک مسؤولیّت سنگینی هم بر دوش ما گذاشته شده. تلاش میکنیم که ان شاءالله آنچه که بر عهده ی ما است، انجام بدهیم. ۱۰- میزان تحقّق ادّعاهای انقلاب اسلامی پس از بیست سال سؤال سوّم همین ورقه: سؤال مهمّی است. در آغاز، انقلاب اسلامی ادّعاهایی داشت. در حال حاضر بعد از گذشت حدود بیست سال، چقدر به آن ادّعاها رسیده ایم؟ ببینید، این انقلاب بیش از ادّعا، آرمانهایی داشت. انقلاب نیامده بود به مردم ایران پاسخگویی کند؛ انقلاب، انقلاب خود مردم بود. مردم انقلاب کردند با یک آرمانهایی. این آرمانها عبارت بود از ساختن یک ایران آباد، آزاد، مردم آگاه، و با برخورداری از عدالت اجتماعی؛ این آن هدف عمده بوده که مردم داشتند؛ میخواستند از وابستگی نجات پیدا کنند، از عقب ماندگی علمی نجات پیدا کنند، از استبداد و قهر حاکمی که آن روز بر این مملکت حکمفرما بود، نجات پیدا کنند و عدالت اجتماعی در جامعه مستقر شود. میپرسید که ما چقدر به این اهداف رسیده ایم. من عرض میکنم که این اهداف، مسائل تدریجی است؛ اینها چیزهایی است که باید برای آن تلاش کرد، مجاهدت کرد، قدم قدم پیش رفت. نظام اسلامی یک نظام پیش ساخته که نیست - مثل خانه‌های پیش ساخته - یک نظامی است که باید آجر آجر، سنگ سنگ روی هم چید و آن را بالا برد. در اثنای این کار، طبیعی است مشکلاتی پیش بیاید. این مفاهیمی هم که من گفتم - مفهوم عدالت اجتماعی، مفهوم آزادی، مفهوم آگاهی، مفهوم معنویّت، که جزو مبانی این نظام است - مفهومهای ایستا و متحجّر نیستند؛ اینها چیزهایی هستند که برحسب پیشرفت زمان و اقتضائات زمان، مصادیقشان ممکن است تغییر پیدا کند. در اثنای این بنای بسیار پرتلاش و پرزحمت، خیلی طبیعی است که مشکلاتی پیش بیاید؛ چون به طور پیوسته هم باید مهندسی و معماری کرد و مراقب بود که هیچ نقطه ای از این بنا برخلاف جهتِ صحیح ساخته نشود. حالا گاهی ممکن است اختلاف نظر پیش بیاید، گاهی ممکن است کمبود مصالح پیش بیاید، گاهی ممکن است کمبود نیروی کار پیش بیاید، گاهی ممکن است دشمن یک بخشی از این بنا را به منجنیق ببندد و یک گوشه اش را ویران کند، گاهی ممکن است فلان بنّا یا فلان عمله در گوشه ی این بنا یک کاری را ناصحیح و نادرست انجام بدهد - که باید رفت آن را ترمیم کرد - گاهی ممکن است در کسانی که خودشان معمارها و سازندگان بنا هستند، ضعفهایی وجود داشته باشد؛ همه اش هم اینجور نیست که بگوئیم ضعفها تحمیلی و از ناحیه ی دیگران است؛ نه، گاهی در خود آنها هم ضعفهایی هست، تنبلیهایی هست. در این راه، انسان مشکلاتی دارد. همان طوری که گفتم، امکان کمبود مصالح وجود دارد، فراوانی مشکلات پیش می‌آید، رفیق نیمه راه پیش می‌آید، آدمهای طمّاع و قدرت طلب وجود دارند. ما این نظام را باید بسازیم. باید همین طور ذرّه ذرّه و قدم به قدم پیش برویم. البتّه اگر از من بپرسید که چقدر پیش رفته ایم، خواهم گفت خیلی. ما زیاد پیش رفته ایم. همان طور که گفتم، اگر کسی با گذشته ی این کشور آشنا باشد، خواهد دید که ما خیلی پیشرفت کرده ایم. مردم در این کشور به حساب نمی آمدند، امّا امروز مردم محور تصمیم گیریها در این کشورند. معنویّت در این کشور بشدّت مورد تهاجم بود، سعی میشد که معنویّت ازاله بشود؛ امّا امروز چراغ معنویّت در بین این مردم، روشن و پرفروغ است. آن روزها جوانها عمداً به فساد کشانده میشدند. شاید شما شنیده اید که رؤسای کشور و خانواده هاشان، مهمترین شرکای باندهای مواد مخدر در این کشور بودند؛ اوّل بار هروئین را آنها به این کشور آوردند و تقسیم کردند؛ فساد را، اعتیاد را، بدبختی را به دست خودشان ترویج میکردند. امروز شما می‌بینید که نظام در مقابل این مشکلات، با همه ی وجود، عرق ریزان، با تلاش فراوان ایستاده؛ که همه ی دنیا هم این را تصدیق میکنند. آن روز برای مسؤولین کشور کارهای نمایشی در درجه ی اوّل بود. به روستاها، به جاده‌های روستایی، به برق رسانی روستایی، به بقیه ی چیزهایی که در شهرهای دور بود، مطلقا اعتنایی نمیشد. اسم می‌آوردند که ما میخواهیم زبده پرورش بدهیم. در طول پنجاه سال، اینها توانسته بودند حدود صد و پنجاه هزار دانشجو در این کشور داشته باشند. آن روزی که انقلاب پیروز شد، حدود صد و پنجاه هزار دانشجو در تمام این کشور بود. در بعضی از استانها وضعیّت وخیم تر بود. من استان سیستان و بلوچستان تبعید بودم. آن روز دقیقاً آمار فارغ التحصیلان دانشگاهها و دبیرستانهای استان را میدانستم، امّا الان درست یادم نیست.
گمانم در همه ی استان سیستان و بلوچستان سه نفر لیسانسیه نبود! آن روزها این استان حدود ششصد هفتصد هزار جمعیّت داشت - که امروز البتّه جمعیتش دو برابر شده - با این حال سه تا لیسانسیه! تعداد دیپلمه‌های آن استان - چون بنده آنجا آشنا بودم و تحقیق میکردم - یک تعداد بسیار کمی بود؛ فرض کنید مثلاً بیست نفر! عرض کردم؛ آن روز دقیق یادم بود، امّا الان جزئیات یادم نیست. امروز شما ببینید در تمام شهرهای کشور دانشگاه هست، بلکه در خیلی از شهرها دانشگاههای متعدّد وجود دارد؛ دانشجوی فراوان، رشته‌های فراوان، پیشرفتهای علمیِ فراوان. بنابراین ما خیلی پیشرفت کرده ایم. من این را بارها گفته‌ام که آمریکایی‌ها جنگنده‌های خودشان و بقیه ی ابزارها را به ما میفروختند، ولی اجازه نمیدادند مسائل فنّی آن برای ما باز شود. البتّه داستان آن فروش هم داستان عجیبی است. آن روز یک صندوق مشترکی بین ایران و آمریکا بود، با نام اختصاری اس. ام. اف [۱] ؛ که این را بنده همان ماههای اوّل انقلاب که به وزارت دفاع رفتم و آنجا مشغول کار شدم، کشف کردم؛ بعد رفتیم به مجلس و ادامه دادیم، که متأسّفانه تا امروز هم آمریکایی‌ها جواب نداده اند. پول را دولت ایران در آن صندوق میریخت، امّا قیمت جنس را و نوع جنس را و برداشت پول را آمریکایی‌ها به عهده داشتند! شما فکرش را بکنید؛ آمریکایی ها، هم نوع جنس را معیّن میکردند، هم قیمتش را معیّن میکردند، هم خودشان حق برداشت داشتند! وقتی انقلاب پیروز شد، میلیاردها دلار در این صندوق پول بود، که هنوز هم آمریکایی‌ها جوابی نداده اند و آن را به ملّت ایران برنگردانده اند. همین وسیله ی پرنده وقتی می‌آمد ایران و بعد از مدّتی محتاج تعمیر میشد، شما خیال میکنید اینجا تعمیرگاه و کارگاه داشتند؟ ابداً. اینجا باید آن قطعه ای را که خراب شده بود، از داخل هواپیما بیرون می‌آوردند - میدانید؛ قطعه‌های بزرگی هست که خودش گاهی مرکّب از دهها قطعه است - سوار هواپیما میکردند، میبردند آمریکا، ---------- [۱]: S. M. F با یک نوی آن عوض میکردند و می‌آوردند؛ یعنی اجازه نمیدادند که حتّی این قطعه باز بشود و شناسایی بشود! اینجوری با این ملّت رفتار کرده بودند. امروز ایران همان هواپیما را دارد میسازد؛ هواپیمای «تندر»ی که خود پرسنل ما ساختند، پرواز کرد. بنابراین اصلاً قابل مقایسه نیست. بنابراین ما پیشرفت زیادی کرده ایم. منتها اگر از من بپرسید که من به این حد قانعم؟ میگویم ابداً. ما هنوز راه زیادی داریم؛ هم به آن سطحی از عدالت اجتماعی که اسلام از ما خواسته - میدانید اسلام در مسئله ی عدالت اجتماعی خیلی سختگیر است - نرسیده ایم؛ هم به آن سطحی از آزادی که ملّت ایران مستحق و شایسته ی آن است، باید برسیم؛ لذا ما هنوز کار داریم. این راه، راه طولانی ای است. این که من بارها به جوانها میگویم خودتان را آماده کنید، برای همین است. شماها باید این راه را طی کنید. این راه هم راهی است که هر یک کیلومتر یک کیلومترش، تابلوی «توقف ممنوع» هست. در این راه نباید توقف کرد. سربازان عدالت اجتماعی باید خستگی ناپذیر باشند. آن کسانی که در این راههای بلند و آرمانهای بزرگ حرکت میکنند، باید خستگی حس نکنند. یک ملّت، اینجوری به سیادت و آقایی و آرمانهای خودش میرسد؛ هیچ ملّتی با تنبلی نمیرسد. حالا ما بنشینیم بعد از بیست سال بگوئیم خیلی خب، چون ما نتوانستیم همه ی هدفهامان را تأمین کنیم، پس ولش! این «ولش» بزرگترین مصیبت برای یک ملّت است. نخیر، بایستی دنبال کرد. اوّلاً به شما بگویم؛ سرمایه‌هایی که ملّت ایران دارد، بی نظیر است؛ هم سرمایه‌های مادی - منابع، [و مانند آن] - هم سرمایه‌های انسانی، و ضریبهای هوشی بالا در بین جوانها. اوائل انقلاب، من از دوستان قابل اطمینانی که در کشورهای خارجی تحصیل کرده بودند، شنیدم که میگفتند در مجامع درجه ی یک علمی دنیا، در بین دانشجویان، ایرانیها همیشه از لحاظ هوش امتیاز دارند. البتّه خیلیهاشان متأسّفانه کار را و راه را تا آخر ادامه نمیدادند، به خاطر همان دلائلی که آن روز بود. غیر از این سرمایه‌های عظیم انسانی و مادی که خیلی مهم است، ما سرمایه ی بسیار بزرگ «انقلاب اسلامی» را داریم که ما را بیدار کرده، ما را به خود آورده، ما را به ارزشهای انسانی آشنا کرده، ما را به اهمیّت کشورمان - جایگاه مهم سیاسی و جغرافیایی اش در جهان - آشنا کرده. میدانیم که کشور ما کشور بزرگی است و باید به حق خودش از سهم عظمت جهانی - از لحاظ علمی و توسعه ی سیاسی و توسعه ی اقتصادی - نائل شود. نظام ما امروز بدون مبالغه، مردمی ترین نظام دنیاست. یعنی ارتباط بین مردم و مسؤولین، در هیچ جای دنیا اینجوری نیست. این جلسه ای که الان من و شما داریم - که این هم نه تنها جلسه است، نه اوّلین جلسه است، نه ان شاءالله آخرین جلسه - و جلساتی که با مسؤولین دیگر داریم، اینجور
جلسه ای و اینجور صمیمیتی و اینجور ارتباطی هیچ جای دنیا وجود ندارد. دموکراسیهای معروف دنیا در واقع حکومت کارتلها و تراستها و کمپانیهای بزرگ است - که یک گوشه اش در انتخابات اخیر آمریکا خودش را نشان داد - آنها هستند که دارند کار میکنند و در واقع مردم هیچکاره اند؛ ولو حالا خیال هم بکنند که در میدانند؛ که در واقع دستهای کمپانیهاست که در میدان است. پس ما چنین سرمایه‌های عظیمی داریم. البتّه خیلیها سعی میکنند این سرمایه‌ها را از نظر من و شما کم اهمیّت جلوه بدهند؛ اینها کسانی اند که میخواهند این سرمایه‌ها را از دست ما بربایند. همیشه برای بیرون آوردن یک کالای پرارزش از دست کسی، یکی از راههای رائج - که همه ی دلّال صفت‌ها و آدمهای ناباب عالم از آن استفاده کرده اند - این است که توی سر جنس بزنند؛ مدام بگویند آقا این که ارزشی ندارد، این که قیمتی ندارد، برو خودت را راحت کن؛ برای اینکه من و شما قدر سرمایه ی عظیمی را که در اختیار خودمان است، ندانیم. بنابراین باید تلاش کرد، باید کار کرد؛ توصیه ی من به شما جوانها این است. البتّه بنده خودم در سنین شماها که بودم - که دوران مبارزه و دوران انقلاب و اینها بود - شب و روز نداشتم. خدا را شکر میکنم که دوره ی جوانی ما با تلاشِ دائم گذشت. امّا الان هم که من از سنین شصت گذشته‌ام و جزو پیرمردها به حساب میایم، خدا را شکر میکنم که الان هم من آسایش و آرامشی برای خودم قائل نیستم. من دائم مشغولم، و تا زنده باشم و بتوانم، همین طور کار خواهم کرد. توصیه‌ام به همه این است که مشغول باشند و کار کنند. پرسشهای دانشجویان ✍مقام معظم رهبری https://eitaa.com/zandahlm1357
کتاب صوتی "روزگار قائم مقامی" ( نگاهی نو به پیشینه و پیامدهای قائم مقامی آقای حسینعلی منتظری)
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🕌در محضر امام روح الله (۳۹) 💠 مواظب اعمال فتنه انگیزان باشید 📌امام خمینی (ره): ملت ایران در هر جا که هست، با کمال دقت مواظب اعمال فتنه‌انگیزان باشد. اینها در بین‌ اقشار آمدند و می‌خواهند ما را باز تحت فشار و اختناق قرار دهند و اربابهای خود را بر ما مسلط کنند. ما همه مکلفیم که با هم این نهضت را حفظ کنیم و دست آنهایی که می‌خواهند بین ما بیندازند قطع کنیم. ما همه موظفیم به حَسَب احکام اسلامی، که گران را از کشور خودمان برانیم و آنها را در بین صفوف خودمان راه ندهیم. 📚 صحیفه نور، جلد ۶، صفحه ۴۸ 📌 بازنشر کلیه مطالب جهت روشنگری عموم مردم ، با ذکر ، بدون ذکر منبع هم مجاز است. @zandahlm1357
هر روز با امام رضا @zandahlm1357 @HashtominEmam آرشیو مطالب صفحه هرروز با امام رضا (ع)
اثبات نبوت پيامبر نبوت پيامبر اسلام (ص) -۲ آيا همين طور در تورات نوشته نشده است؟ دانشمند: چرا همين طور است. امام رو به جاثليق كرد و فرمود: علم تو نسبت به كتاب (شعيا) چگونه است؟ جاثليق: حرف به حرف آن را مي‌دانم. امام: هر دو دانشمند را مخاطب قرار داده فرمود: اين مطلب كه مي‌خوانم ببينيد از كتاب (شعيا) است يا نه: « من در خواب ديدم صورت كسي را كه سوار بر دراز گوش، و پوششهائي از نور او را فرا گرفته بود، و ديدم كسي را كه سوار بر شتر، و همانند ماه مي‌درخشيد »؟ هردو گفتند كه (شعيا) چنين مطلبي را گفته است. امام: روبه نصراني كرد: و فرمود آيا اين مطلب در انجيل هست كه عيسي گفته: « من به سوي پروردگار شما، و خويش مي‌روم و (پارقليطا) [۱]خواهد آمد و او همان كسي است كه حقانيت مرا تصديق مي‌كند، همان طور كه من به حقانيت او گواهي دادم، و اوهمان كسي است كه همه چيز را براي شما تفسير مي‌كند و او همان كسي است كه از رسوائيهاي امتهاي گذشته پرده برمي دارد و او همان كسي است كه ستون كفر را مي‌شكند »؟ جاثليق: از انجيل چيزي نقل نكردي مگر اينكه ما به آن معترفيم. امام: آنچه گفتم در انجيل هست؟ جاثليق: آري. امام: ببينم، انجيل اول را وقتي كه از دست داديد، نزد كه آن را يافتيد؟ و انجيل موجود را چه كسي براي شما آورد؟ جاثليق: ما بيش از يك روز انجيل را گم نكرديم، تا اينكه به وسيلة (يوحنا) و (متي) تازه و نو بدست ما رسيد. امام: چقدر شناخت تو نسبت به... انجيل و دانشمندان آن ناقص است؟ اگر چنين بود كه تو مي‌گوئي معني نداشت كه شما درباره انجيل دچار آن همه اختلاف شويد... وقتي كه انجيل اول مفقود شد، نصارا نزد دانشمندان جمع شدند و گفتند كه عيسي بن مريم كشته شد، و انجيل مفقود گرديد، و شما دانشمند هستيد، نزد شما چيست؟ (الوقا) و (مرقابوس) با آنها گفتند كه انجيل در سينه ما است، وما آن را در روزهاي شنبه، بخش بخش، براي شما بيان مي‌كنيم، از اين جهت اندوهناك نباشيد، و كنيسها نكنيد، كه ما « به ترتيبي كه گفته شد آن را براي شما مي‌خوانيم » تا تمام آن را جمع كنيم. پس از اين مذاكرات (الوقا) و (يوحنا) و (مرقابوس) و (متي) نشستند و انجيل فعلي را بوجود آوردند، و اين چهار نفر شاگردهاي شاگردان عيسي بودند، فهميدي؟ [۲] جاثليق: اين مطلب را تا كنون نمي دانستم و اكنون فهميدم، و پايه شناخت شما نسبت به انجيل برايم معلوم گرديد، و چيزهائي شنيدم كه قلبم به حق بودن آنها گواهي مي‌دهد، و بينشم فزوني يافت. امام: گواهي اين چهار نفر نزد تو چگونه است؟ جاثليق: گواهي آنها نافذ است، اينان دانشمندان انجيلند، و به هر چه گواهي دهند حق است. امام: رو به اهل مجلس كرد و فرمود: گواه باشيد بر او، گفتند: گواهيم، سپس به جاثليق فرمود: سوگند به پسر، و مادرش، مي‌داني كه: (متي) گفته: مسيح فرزند داود فرزند ابراهيم فرزند اسحاق فرزند يعقوب فرزند يهودا، فرزند حضرون، است؟ و (مرقابوس) درباره نسب عيسي گفته: او كلمه خدا است كه خداوند او را در كالبد آدمي قرار داده و انسان گرديده. و (الوقا) گفته كه عيسي بن مريم و مادرش دو نفر انسان بودند از گوشت و خون كه روح القدس در آنها داخل شده. سپس تو مي‌گوئي ازگواهي عيسي بر خويش اين است: « به حق به شما مي‌گويم اي گروه حواريين، به آسمان بالا نمي رود مگر آنكه از آسمان پائين آمده ، مگر سوار شونده برشتر، خاتم پيامبران كه به آسمان مي‌رود و پائين مي‌آيد » چه مي‌گوئي درباره اين سخن؟ جاثليق: اين سخن عيسي است، منكر نيستم. امام: در مورد گواهي الوقا، و مرقابوس، و متي درباره نسب عيسي چه نظري داري؟ جاثليق: آنها بر عيسي دروغ بسته اند. امام: مردم! هم اكنون اين دانشمند آنها را ستايش نكرد، و گواهي داد كه آنها از دانشمندان انجيل اند و گفته آنها حق است؟ جاثليق: اي دانشمند مسلمان، دوست دارم كه مرا در مورد اينان عفو فرمائي؟ امام: بسيار خوب هر چه مي‌خواهي بپرس. جاثليق: ديگري از شما سئوال كند، نه، سوگند كه در دانشمندان مسلمان مانند تو نيست...... امام رضا علیه السلام https://eitaa.com/zandahlm1357
طرح مطالعاتی شهید مطهری 66.mp3
8.99M
❇️ تدریس کتاب ❇️ ( جلسه 3 کتاب جاذبه و دافعه علی) 🎤 با توضیحات استاد احسان عبادی از اساتید مهدویت و پژوهشگر علوم حدیث و تاریخ 👌 کتب شهید مطهری، راهی عالی برای قوی شدن
ایات مهدوی 30.MP3
8.21M
💠 سلسله مباحث ❇️جلسه ۲۸ 🎤 با توضیحات حجت الاسلام و المسلمین ( معاونت مرکزتخصصی مهدویت کشور و معاونت فرهنگ ، آموزش و پژوهش بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) کشور)
533.4K
باسلام🌹 🍃🌺تقدیم به خوبان 🍃🌹 🌺رباعیات از🍃دلگویه نادر🍃🌺 🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺 ما همه جامانده های جبهه ائیم قهرمانانیم همه. رزمنده ائیم. رفته اند.یاران ولی ما مانده آئیم ازتمام شهدا .. شرمنده ائیم 🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺 ماهمان ارتش روح الله ائیم رهروان راه. ثارالله ائیم درصف امت حزب الله ائیم باامام خامنه ای همرائیم 🍃🌺🍃 لشکری داریم ما مازندرانیها غیور جانفدای حضرت آقای بیداروصبور یک اشاره .گردهد.فرمانده کل قوا هرچه بدخواه وطن رامی فرستیم مابه گور ای رفیق من بیا. .یادشهیدان باشیم یاداین آلاله های. .خاک ایران باشیم نکنیم دوری ازاین دسته گلای فاطمی عاشقانه یادشان .باصددل و جان باشیم 🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃 التماس دعا.🍃🌺🍃.... شادی روح شهدا صلوات🌺🍃 خادم‌‌ الحسین ..🍃🌺🍃 ...توحیدی کریمی🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴 ارسالی از اعضاء @zandahlm1357
توحید افعالی اما توحید افعالی آن که: تمام آثار و افعالی که در قاطبه افراد انسان و حیوان حتی در ذوات طبایع و اجرام مشاهده می‌شود موحّد کلیةً باید مبدأ آثار را خدا داند، که اگر چیزی را سوای حق تعالی مستقّلاً مؤثّر آثار تصوّر نماید به مقتضای: « وَ مَا تَشَآؤُنَ إِلاَّ أَن یَشَآءَ اللَّهُ [۱] »، «و لا حول و لا قوّة الاّ باللّه» [۲] هنوز در شرک خفی است، نه در توحید حقیقی ؛ و به این لحاظ است آیه شریفه: « وَ مَا رَمَیْتَ إِذْ رَمَیْتَ وَ لَکِنَّ اللَّهَ رَمَی [۳] »، و نیز ایماء به این مقام است قوله تعالی: « وَ یُعَذِّبْهُمُ اللَّهُ بِأَیْدِیکُمْ [۴] » کما قیل: گر گزندت رسد، ز خلق مرنج که نه راحت رسد ز خلق، نه رنج [... ] ---------- [۱]: ۱ - سوره مبارکه تکویر، آیه ۲۹. [۲]: ۲ - اقتباس از سوره مبارکه کهف، ۳۹. [۳]: ۳ - سوره مبارکه انفال، آیه ۱۷. [۴]: ۴ - سوره مبارکه توبه، آیه ۱۴. گر چه تیر [۱] از کمان همی گذرد از کمان دار بیند اهل خرد [۲] چنان که بظاهر، حیات ظاهریه اشیاء به ماء است، به مفاد: « وَ جَعَلْنَا مِنَ الْمَآءِ کُلَّ شَیْ ءٍ حَیٍّ [۳] »، نسبت به خود فرماید: « هُوَ یُحْیِی وَ یُمِیتُ [۴] »، و اضاءه عالم به ظاهر از شمس و قمر است، به خود منسوب نموده که: « اللَّهُ نُورُ السَّماواتِ وَ الاْءَرْضِ [۵] »، أی اللّه منوّر السماوات و الارض. و نیز با آن که به وسایل و وسایط آباء سبعه و أمّهات اربعه و تأثیر أشعه شمسیه و قمریه، و به معاونت مَلَک نامیه موکّله بر نباتات تکمیل اشجار و زراعات می‌شود، مع ذلک یسقط الآثار عن الکلّ، و یستند إلی ذاته الشریف، و قال: « ءَأَنْتُمْ تَزْرَعُونَهُ أَمْ نَحْنُ الزَّارِعُونَ [۶] »، چنان که تصویر اشکال به ظاهر فعل مصوّره است از او سلب نموده و اضافه به خود دهد، «و الله یصوّرکم فی الأرحام کیف یشاء» [۷]، الی غیر ذلک، لذا قیل: مؤثّر حقّ شناس اندر همه جای ز حدّ خویشتن بیرون منه پای [۸] و به این نظر است که چون منجّمون آثار این عالم عنصریات را مستقّلاً از حرکات و اتصالات و مقارنات کواکب دانسته، و هر شکلی از اشکال آنها را منشأ اثری تصوری نمایند و گویند: لزحل کذا و کذا من الآثار، و للمشتری کذا و کذا، و للشمس والقمر کذا و کذا، و لم یشعروا بمقام التوحید أسند التکذیب الیهم، و قال الرسول: « المنجّمون یکذّبون بربّ الکعبة » [۱]، یعنی: چون از قصور فهم آنها را بذاته مؤثّر این آثار دانند کأ نّه تکذیب به فاعلیت و ربوبیت حق تعالی نموده اند، کما قیل: منجم کو [۲] ز ایمان بی نصیب است اثر گوید از این شکل غریب است [۳] و قال تعالی توبیخاً لهم: « وَ یَجْعَلُونَ لِمَا لاَ یَعْلَمُونَ نَصِیبًا مِمَّا رَزَقْنَاهُمْ تَاللَّهِ لَتُسْئَلُنَّ عَمَّا کُنتُمْ تَفْتَرُونَ [۴] » علی اللّه، یعنی منجّمین و طبیعیین [۵] و دهریین قرار می‌دهند از برای اشیاء عدیم الشعور کواکب نصیب و حظّی از برای آن چیزهائی که ما رزق افراد بشر قرار داده ایم. یعنی: تکمیل ارزاق خودشان را که ما مستقلا به آنها عنایت کرده ایم نسبت به حرکات افلاک و سیر کواکب عدیم الشعور می‌دهند، به خدا قسم که ما از آنها سؤال و مؤاخذه می‌نمائیم از این بهتان و افتراء آنها، که فعل ما را نسبت به غیر ما می‌دهند، با آن که: « وَ مَا مِن دَابَّةٍ فِی الاْءَرْضِ إِلاَّ عَلَی اللَّهِ رِزْقُهَا [۶] »، چه معلوم است که مبدأ اثر در اعیان ممکنات وجود است، اعمّ از وجود سماء و سماوی، و ارض و ارضی، و وجود در همه جا از ناحیه حقّ است، پس آثار کلا و طرّاً از او است، لذا قیل: موحّد [۷] را که وحدت در شهود است نخستین نظره بر نور وجود است [۸] ---------- [۱]: ۵ - اصل: پیش. [۲]: ۶ - گلستان، سعدی شیرازی، حکایت ۲۴، « ملک زوزن را خواجه... ». [۳]: ۷ - سوره مبارکه انبیاء، آیه ۳۰. [۴]: ۸ - سوره مبارکه یونس، آیه ۵۶. [۵]: ۱ - سوره مبارکه نور، آیه ۳۵. [۶]: ۲ - سوره مبارکه واقعه، آیه ۶۴. [۷]: ۳ - اقتباس از سوره مبارکه آل عمران، آیه ۶. [۸]: ۴ - گلشن راز، شبستری، جواب از « سؤال از ناسیت قرب و بعد... ». [۱]: ۵ - در مصادر حدیثی معتبر یافت نشد. ولیکن بسنجید: بستان السیاحة، ۵۰۰. [۲]: ۶ - مصدر: چون. [۳]: ۷ - گلشن راز، شبستری، « قاعده تفکر در آفاق ». [۴]: ۸ - سوره مبارکه نحل، آیه ۵۶. [۵]: ۹ - اصل: طبیعین. [۶]: ۱ - سوره مبارکه هود، آیه ۶. [۷]: ۲ - مصدر: محقق. [۸]: ۳ - گلشن راز، شبستری، جواب از « سؤال در ماهیت فکرت ». .......: 📚✍ بر صحیفه سجادیه میرزا ابراهیم سبزواری وثوق الحکماء https://eitaa.com/zandahlm1357