#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
تفسیر نسخ و بدا و أما النسخ و البداء فی مقدورات اللّه باعتبار وقوعها فی الألواح القدریة من القدر ال
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ملائکه مؤکل بر باران و ابر
قوله علیه السلام: وَ خُزَّانِ الْمَطَرِ وَ زَوَاجِرِ السَّحَابِ.
الخزینة و المخزن: هو ما یخزن فیه الشی ء. و خزّان المطر: أی الحافظین له، قال تعالی: « وَ إِن مِّن شَیْ ءٍ إِلاَّ عِندَنا خَزَآئِنُهُ وَ مَا نُنَزِّلُهُ إِلاَّ بِقَدَرٍ مَّعْلُومٍ ». [۸]
و «مطر» اطلاق میشود بر کلّ ما ینزل من السماء، کما قال تعالی: « وَ أَمْطَرْنَا
عَلَیْهَا حِجَارَةً مِّن سِجِّیلٍ ». [۱]
و زجر: به معنی منع است، و زواجر جمع او.
و مراد به جریان المطر ملائکه موکّلین بر سحاب اند که « ودق » را که رطوبات صاعده باشد در منافذ خود ضبط مینمایند، تا امر به انزال و ارسال برسد.
و زواجر سحاب، مقصود ملائکه موکّلین بر ریاح اند که منع مینمایند سحاب را از جهتی، و یسوقه الی جهة أمر اللّه تعالی [بها]، و یبسطها فی السماء کیف یشاء.
پس ملائکه ای که بر ریاح و بر بخار منعقد موکّل ند او را معلّق و معوّق در هوا به خلاف میل طبیعی آب که به واسطه ثقل مایل به مرکز است نگاه میدارند، چون امر خدا به نزول قطرات صادر شد ملائکه موکّله بر ریاح قطعات سحاب را سوق داده، به هم ملصق و منضمّ نموده، متراکم مینمایند، و در غلبه فشار، اجزاء سحاب را به یکدیگر رطوبات منافذ او را به عصر خارج مینمایند، و چون ملایکه و صنایع مقهور و مسخّر حقّ و ایادی عمّاله اویند، لهذا فعل آنها را نسبت به ذات مقدّس دهد، به مصداق: « وَ أَنزَلْنَا مِنَ الْمُعْصِرَاتِ مَآءً ثَجَّاجًا [۲] »، یعنی: ما نازل نمودیم از فشرده شدهها که سحاب باشد ماء سیال را « لِنُخْرِجَ بِهِ حَبًّا وَ
نَبَاتًا [۳]
----------
[۸]: ۲ - سوره مبارکه حجر، آیه ۲۱.
[۱]: ۳ - سوره مبارکه هود، آیه ۸۲.
[۲]: ۴ - سوره مبارکه نبأ، آیه ۱۴.
[۳]: ۱ - همان، آیه ۱۵.
.......:
📚✍ #شرحی بر صحیفه سجادیه
میرزا ابراهیم سبزواری وثوق الحکماء
https://eitaa.com/zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
ارتباط با حاکم منصور عباسی به سفیان ثوری گفت: چرا به ملاقات ما نمی آیی؟ سفیان گفت: خدا ما را منع کر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فقر
ابوشمقمق (برخی او را الرقعمق گویند)، سراینده ی ظریفی است. وی به خاطر فقر مالی کمتر از خانه خارج میشد. یکی از دوستانش که وقتی حال او را دید به او گفت: آسوده باش هرکه در دنیا عریان و فقیر است در قیامت بهترین لباسها به تن دارد. ابوشمقمق گفت: اگر این درست باشد من روز قیامت بزاز هستم.
انفاق، دوست
حکیمی گوید: مال را پس از مرگ به دشمنان بسپارم نیک تر میدانم از اینکه در زمان حیاتم به دوستان دست دراز کنم.
*
نیز گوید: دشمنی که چون تو را میبیند از تو چیز میخواهد، از دوستی که چون فقیر شدی از او چیزی طلب کنی، بهتر است
*
هر وقت دشمن به تو نیازمند شود، بقاء تو را میخواهد ولی چون دوست از تو غنی شود دیدار با تو برای وی سخت شود.
#کشکول شیخ بهاء
https://eitaa.com/zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
۱- پیشگفتار تفسیر نماز » پیشگفتار اَلحَمدُ لِلّهِ رَبِّ العالَمینَ وَ صَلَّی اللّهُ عَلی سَیِّدنا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
۲- عبادت چیست؟
تفسیر نماز » عبادت چیست؟
عبادت، هدف آفرینش ماست. قرآن میفرماید: «وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنسَ إِلَّا لِیَعْبُدُونِ» [۱]
کارهایی را که انجام میدهیم، اگر برای رضای خدا باشد، عبادت است؛ گرچه مانند کسب و کار، تحصیل علم، ازدواج و یا خدمت به مردم، برای رفع نیازهای خود یا جامعه باشد.
آنچه یک امر را عبادت میکند، آنست که به انگیزه ای مقدس انجام شود و به تعبیر قرآن رنگ خدایی «صبغة اللّه» [۲] داشته باشد.
----------
[۱]: ۱) سوره ذاریات، آیه ۵۶.
[۲]: ۲) سوره بقره، آیه ۱۳۸.
۳- فطرت و عبادت
تفسیر نماز » فطرت و عبادت
بعضی کارهای ما بر اساس عادت است و برخی بر پایه فطرت؛ آنچه عادت است هم میتواند با ارزش باشد، مثل عادت به ورزش و هم میتواند بی ارزش باشد، مانند عادت به سیگار. اما اگر امری فطری شد، یعنی بر اساس فطرت و سرشتِ پاکی که خداوند در نهاد هر بشری قرار داده انجام شد، همواره با ارزش است.
امتیاز فطرت بر عادت آنست که زمان و مکان، جنس و نژاد، سنّ و سال در آن تأثیری ندارد و هر انسانی از آن جهت که انسان است آن را دارا میباشد؛ مانند علاقه به فرزند که اختصاص به نسل و عصر خاصّی ندارد و هر انسانی فرزندش را دوست میدارد. [۱] اما مسائلی مانند شکل و فرم لباس یا غذا، از باب عادت است و در زمانها و مکانهای مختلف، متفاوت است. در بعضی مناطق، چیزی مرسوم است که در جاهای دیگر رسم نیست.
عبادت و پرستش نیز یکی از امور فطری است و لذا قدیمی ترین، زیباترین و محکم ترین آثار ساختمانیِ بشر، مربوط به معبدها، مسجدها، بتکدهها و آتشکده هاست.
البتّه در شکل و نوع پرستشها تفاوتهای زیادی دیده میشود. یکی تفاوت در معبودها که از پرستشِ سنگ و چوب و بتها گرفته تا خدای عزیز، و یکی در شکل و شیوه عبادت که از رقص و پایکوبی گرفته تا عمیق ترین و لطیف ترین مناجاتهای اولیای خدا تغییر میکند.
هدف انبیا نیز ایجاد روح پرستش در انسان نبوده، بلکه اصلاح
پرستش در مورد شخص معبود و شکل عبادت بوده است.
هزینههای سنگینی که در ساختمان کلیساها، کنیسه ها، معابد هندوها و مساجد صرف میشود، مقدس شمردنِ پرچم، وطن و قهرمانان ملّی، ستایش کمالات و ارزشهای افراد و حتی اشیاء، همه و همه جلوههایی از روح پرستش در وجود آدمی است.
----------
[۱]: ۳) سؤال: اگر علاقه به فرزند فطری است، پس چرا در بعضی از زمانها مثل دوران جاهلیت دختر را زنده به گور میکردند؟ پاسخ: مسائل فطری متعدد است، همانطور که علاقه به فرزند فطری است علاقه به آبرو نیز فطری است. عرب جاهلی، دختر را مایه ننگ خود میدانست چون در جنگها اسیر میشد و قدرت تولید و درآمدِ اقتصادی نداشت، لذا بخاطر حفظ آبروی خود دست از دخترش بر میداشت. راه دور نرویم علاقه به مال و جان هر دو فطری است، اما بعضی جان را فدای مال و بعضی مال را فدای جان میکنند. بنابراین فداکردنِ دختر بخاطر حفظ آبرو با فطری بودنش منافاتی ندارد.
آنها هم که خدا را پرستش نمی کنند، یا مال و مقام یا همسر و فرزند، یا مدرک و مکتب و راه و روش خود را میپرستند و در راه آن تا مرز جانفشانی و دلباختگی پیش میروند و هستی خود را فدای معبودشان میسازند. پرستش در انسان یک ریشه عمیق فطری دارد گرچه انسان خود از آن غافل باشد، به قول مولوی: همچو میل کودکان با مادران...... سِرّ میل خود نداند در لبان
خداوند حکیم هر میل و غریزه ای را در انسان قرار داده، وسیله ارضاء و تأمین آن را نیز در خارج ایجاد کرده است. اگر تشنگی در انسان پیدا میشود، آب آفریده و اگر گرسنگی هست، غذا نیز هست. اگر غریزه جنسی در انسان قرار داده، برای او همسر خلق کرده و اگر قوّه شامّه آفرید، بوئیدنیها را نیز آفرید.
یکی از احساسات عمیق انسان میل به بی نهایت، عشق به کمال و علاقه به بقاست و رابطه با خداوند و پرستش او، تأمین کننده این تمایلات فطری است. نماز وعبادت، رابطه انسان با سرچشمه کمالات، اُنس با محبوب واقعی وپناهندگی به قدرت بی نهایت است.
#تفسیر_نماز
✍محسن قرائتی
https://eitaa.com/zandahlm1357
تا آسمان 146 ؛ ضعف استدلال و شبهات 3.mp3
2.24M
🌺🍃برنامه رادیویی تا آسمان
🔷 #علل_سستی_وترک_نماز
❌ضعف استدلال وشبهات ۲
کتاب صوتی " ۱۱۴ نکته درباره نماز" اثر استاد قرائتی
ناشر :مرکز فرهنگی درسهایی از قرآن
تهیه شده در ایران صدا
با صدای #یاسر_دعاگو
#صد_و_چهارده_نکته_درباره_نماز
#استاد_قرائتی