هر روز با امام رضا
@zandahlm1357
@HashtominEmam
آرشیو
مطالب صفحه هرروز با امام رضا (ع)
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
زيارت معصومين و شادى مؤ من در عرفه مرحوم شيخ مفيد و ديگر بزرگان، به نقل از علىّ بن اءسباط كه يكى از
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
زينب كذّابه و درندگان
در دوران حكومت ماءمون، زنى به نام زينب مدّعى بود كه از ذرّيّه حضرت فاطمه زهراء عليها السلام مى باشد و با اين روش از مؤ منين پول
مى گرفت و مايحتاج زندگى خود را تأ مين مى كرد و بر ديگران فخر و مباهات مى ورزيد.
وقتى حضرت علىّ بن موسى الرّضا عليهما السلام اين خبر را شنيد، آن زن را احضار نمود ؛ و سپس تكذيبش كرد و فرمود: اين زن، دروغ گو و سفيه است، زينب در كمال وقاحت به امام عليه السلام گفت: همان طور كه تو اصل و نسب مرا تكذيب و ردّ مى نمائى، من نيز سيادت و نسب تو را تكذيب مى كنم.
حضرت رضا عليه السلام به ناچار، جريان را براى مأ مون بازگو نمود و چون زينب كذّابه را نزد خليفه آوردند، حضرت فرمود: اين زن دروغ مى گويد ؛ و او از نسل حضرت علىّ و فاطمه زهراء عليها السلام نمى باشد.
بعد از آن، اظهار نمود: چنانچه او راست و حقّ مى گويد، او را نزد درّندگان بيندازيد، تا حقيقت ار بر همگان روشن شود ؛ چون درّندگان به نسل زهراء عليها السلام گزندى نمى رسانند.
هنگامى كه زينب چنين مطلبى را شنيد، گفت: اوّل خودت نزد درّندگان برو، اگر حقّ با تو بود كه سالم بيرون مى آئى.
حضرت بدون آن كه سخنى بگويد برخاست و به سمت محلّى كه درّندگان در آنجا جمع آورى شده و نگه دارى مى شدند، حركت نمود.
ماءمون به حضرت گفت: ياابن رسول اللّه! كجا مى روى؟
امام عليه السلام فرمود: سوگند به خدا، بايد نزد درّندگان
بروم تا حقيقت امر ثابت گردد ؛ پس هنگامى كه حضرت وارد آن محلّ شد و نزديك درّندگان رسيد، تمامى آن حيوانات متواضعانه روى دُم هاى خود نشستند و حضرت كنار يكايك آنها آمد و دستى بر سرشان كشيد و آنها را نوازش نمود و سپس با سلامتى خارج گرديد.
آن گاه به خليفه فرمود: اكنون اين زنِ دروغ گو را نزد آنها بفرست تا دروغ او براى عموم روشن گردد.
و چون ماءمون از آن زن خواست تا به سمت درّندگان برود ؛ زن ملتمسانه از رفتن به آن محلّ خوددارى مى كرد، تا آن كه خليفه دستور داد تا او را به اجبار وارد آن محلّ كرده و رهايش نمايند.
با ورود زينب به داخل آن محلّ، درّندگان از هر طرف حمله كرده و او را دريدند و بدون آن كه خونى بر زمين ريخته شود، نابودش كردند و به عنوان زينب كذّابه معروف گرديد.
#دانستنیهای امام رضا علیه السلام
https://eitaa.com/zandahlm1357
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 #نماهنگ #حرم_امام_رضا _صحن _قدس
ما از مکتب امام حسین(ع) و جنگجویان میدانهای نبرد هستیم
ما ایل امام رضا(ع) هستیم و هرگز با ستم همپیمان نمیشویم
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
💠 حکومت سراسر عدل امام مهدی(عج) ▪️وَقُلْ رَبِّ أَدْخِلْنِي مُدْخَلَ صِدْقٍ وَأَخْرِجْنِي مُخْرَجَ
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 در نهایت پیروزی از آن ماست
▪️قُلْ كُلٌّ مُتَرَبِّصٌ فَتَرَبَّصُوا فَسَتَعْلَمُونَ مَنْ أَصْحابُ الصِّراطِ السَّوِيِّ وَ مَنِ اهْتَدي؛ [طه ۱۳۵]
▪️بگو: «همه (ما و شما) در انتظاريم! (ما در انتظار وعده پيروزي، و شما در انتظار شكست ما!) حال كه چنين است، انتظار بكشيد! امّا به زودي ميدانيد چه كسي از اصحاب صراط مستقيم و چه كسي هدايت يافته است!
◽️امام کاظم از پدر بزرگوارشان(ع) دربارة اين آية شريفه چنين نقل ميکند که حضرت فرمود: «صراط سوي» همان قائم است و هدايت يافته کسي است که به پيروي از ايشان توفيق يابد و مثل اين آيه در کتاب خدا آية «وَ إِنِّي لَغَفَّارٌ لِمَنْ تابَ وَ آمَنَ وَ عَمِلَ صالِحاً ثُمَّ اهْتَدي» است؛ يعني کسي که به ولايت ما هدايت يابد» [البرهان ج۳ ص۷۹۲]
▪️آیه های مهدوی
▪️شماره ۱۰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#امام_زمان عجل
🔹توکل یعنی چه؟(۱)
1⃣ قسمت اول: توکل خیلی سخته❗️
این نیست که فقط بگی خدایا توکل بر تو❗️
⬅️در سبک زندگی غربی، حرص موتور زندگیه ولی در سبک زندگی اسلامی، توکل...
https://eitaa.com/zandahlm1357
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📀 فیلم کوتاه شهیدانه زیستن
📼 این قسمت : سهم مردم
👌🏻 دیدن این فیلم زیبا ،
👌🏻 برای مسئولین واجب است .
📼 #حق_الناس #شهدا #درسنامه
🎥 #شهیدانه_زیستن #طرح_درس
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
تفسیر نسخ و بدا و أما النسخ و البداء فی مقدورات اللّه باعتبار وقوعها فی الألواح القدریة من القدر ال
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ملائکه مؤکل بر باران و ابر
قوله علیه السلام: وَ خُزَّانِ الْمَطَرِ وَ زَوَاجِرِ السَّحَابِ.
الخزینة و المخزن: هو ما یخزن فیه الشی ء. و خزّان المطر: أی الحافظین له، قال تعالی: « وَ إِن مِّن شَیْ ءٍ إِلاَّ عِندَنا خَزَآئِنُهُ وَ مَا نُنَزِّلُهُ إِلاَّ بِقَدَرٍ مَّعْلُومٍ ». [۸]
و «مطر» اطلاق میشود بر کلّ ما ینزل من السماء، کما قال تعالی: « وَ أَمْطَرْنَا
عَلَیْهَا حِجَارَةً مِّن سِجِّیلٍ ». [۱]
و زجر: به معنی منع است، و زواجر جمع او.
و مراد به جریان المطر ملائکه موکّلین بر سحاب اند که « ودق » را که رطوبات صاعده باشد در منافذ خود ضبط مینمایند، تا امر به انزال و ارسال برسد.
و زواجر سحاب، مقصود ملائکه موکّلین بر ریاح اند که منع مینمایند سحاب را از جهتی، و یسوقه الی جهة أمر اللّه تعالی [بها]، و یبسطها فی السماء کیف یشاء.
پس ملائکه ای که بر ریاح و بر بخار منعقد موکّل ند او را معلّق و معوّق در هوا به خلاف میل طبیعی آب که به واسطه ثقل مایل به مرکز است نگاه میدارند، چون امر خدا به نزول قطرات صادر شد ملائکه موکّله بر ریاح قطعات سحاب را سوق داده، به هم ملصق و منضمّ نموده، متراکم مینمایند، و در غلبه فشار، اجزاء سحاب را به یکدیگر رطوبات منافذ او را به عصر خارج مینمایند، و چون ملایکه و صنایع مقهور و مسخّر حقّ و ایادی عمّاله اویند، لهذا فعل آنها را نسبت به ذات مقدّس دهد، به مصداق: « وَ أَنزَلْنَا مِنَ الْمُعْصِرَاتِ مَآءً ثَجَّاجًا [۲] »، یعنی: ما نازل نمودیم از فشرده شدهها که سحاب باشد ماء سیال را « لِنُخْرِجَ بِهِ حَبًّا وَ
نَبَاتًا [۳]
----------
[۸]: ۲ - سوره مبارکه حجر، آیه ۲۱.
[۱]: ۳ - سوره مبارکه هود، آیه ۸۲.
[۲]: ۴ - سوره مبارکه نبأ، آیه ۱۴.
[۳]: ۱ - همان، آیه ۱۵.
.......:
📚✍ #شرحی بر صحیفه سجادیه
میرزا ابراهیم سبزواری وثوق الحکماء
https://eitaa.com/zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
ارتباط با حاکم منصور عباسی به سفیان ثوری گفت: چرا به ملاقات ما نمی آیی؟ سفیان گفت: خدا ما را منع کر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فقر
ابوشمقمق (برخی او را الرقعمق گویند)، سراینده ی ظریفی است. وی به خاطر فقر مالی کمتر از خانه خارج میشد. یکی از دوستانش که وقتی حال او را دید به او گفت: آسوده باش هرکه در دنیا عریان و فقیر است در قیامت بهترین لباسها به تن دارد. ابوشمقمق گفت: اگر این درست باشد من روز قیامت بزاز هستم.
انفاق، دوست
حکیمی گوید: مال را پس از مرگ به دشمنان بسپارم نیک تر میدانم از اینکه در زمان حیاتم به دوستان دست دراز کنم.
*
نیز گوید: دشمنی که چون تو را میبیند از تو چیز میخواهد، از دوستی که چون فقیر شدی از او چیزی طلب کنی، بهتر است
*
هر وقت دشمن به تو نیازمند شود، بقاء تو را میخواهد ولی چون دوست از تو غنی شود دیدار با تو برای وی سخت شود.
#کشکول شیخ بهاء
https://eitaa.com/zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
۱- پیشگفتار تفسیر نماز » پیشگفتار اَلحَمدُ لِلّهِ رَبِّ العالَمینَ وَ صَلَّی اللّهُ عَلی سَیِّدنا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
۲- عبادت چیست؟
تفسیر نماز » عبادت چیست؟
عبادت، هدف آفرینش ماست. قرآن میفرماید: «وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنسَ إِلَّا لِیَعْبُدُونِ» [۱]
کارهایی را که انجام میدهیم، اگر برای رضای خدا باشد، عبادت است؛ گرچه مانند کسب و کار، تحصیل علم، ازدواج و یا خدمت به مردم، برای رفع نیازهای خود یا جامعه باشد.
آنچه یک امر را عبادت میکند، آنست که به انگیزه ای مقدس انجام شود و به تعبیر قرآن رنگ خدایی «صبغة اللّه» [۲] داشته باشد.
----------
[۱]: ۱) سوره ذاریات، آیه ۵۶.
[۲]: ۲) سوره بقره، آیه ۱۳۸.
۳- فطرت و عبادت
تفسیر نماز » فطرت و عبادت
بعضی کارهای ما بر اساس عادت است و برخی بر پایه فطرت؛ آنچه عادت است هم میتواند با ارزش باشد، مثل عادت به ورزش و هم میتواند بی ارزش باشد، مانند عادت به سیگار. اما اگر امری فطری شد، یعنی بر اساس فطرت و سرشتِ پاکی که خداوند در نهاد هر بشری قرار داده انجام شد، همواره با ارزش است.
امتیاز فطرت بر عادت آنست که زمان و مکان، جنس و نژاد، سنّ و سال در آن تأثیری ندارد و هر انسانی از آن جهت که انسان است آن را دارا میباشد؛ مانند علاقه به فرزند که اختصاص به نسل و عصر خاصّی ندارد و هر انسانی فرزندش را دوست میدارد. [۱] اما مسائلی مانند شکل و فرم لباس یا غذا، از باب عادت است و در زمانها و مکانهای مختلف، متفاوت است. در بعضی مناطق، چیزی مرسوم است که در جاهای دیگر رسم نیست.
عبادت و پرستش نیز یکی از امور فطری است و لذا قدیمی ترین، زیباترین و محکم ترین آثار ساختمانیِ بشر، مربوط به معبدها، مسجدها، بتکدهها و آتشکده هاست.
البتّه در شکل و نوع پرستشها تفاوتهای زیادی دیده میشود. یکی تفاوت در معبودها که از پرستشِ سنگ و چوب و بتها گرفته تا خدای عزیز، و یکی در شکل و شیوه عبادت که از رقص و پایکوبی گرفته تا عمیق ترین و لطیف ترین مناجاتهای اولیای خدا تغییر میکند.
هدف انبیا نیز ایجاد روح پرستش در انسان نبوده، بلکه اصلاح
پرستش در مورد شخص معبود و شکل عبادت بوده است.
هزینههای سنگینی که در ساختمان کلیساها، کنیسه ها، معابد هندوها و مساجد صرف میشود، مقدس شمردنِ پرچم، وطن و قهرمانان ملّی، ستایش کمالات و ارزشهای افراد و حتی اشیاء، همه و همه جلوههایی از روح پرستش در وجود آدمی است.
----------
[۱]: ۳) سؤال: اگر علاقه به فرزند فطری است، پس چرا در بعضی از زمانها مثل دوران جاهلیت دختر را زنده به گور میکردند؟ پاسخ: مسائل فطری متعدد است، همانطور که علاقه به فرزند فطری است علاقه به آبرو نیز فطری است. عرب جاهلی، دختر را مایه ننگ خود میدانست چون در جنگها اسیر میشد و قدرت تولید و درآمدِ اقتصادی نداشت، لذا بخاطر حفظ آبروی خود دست از دخترش بر میداشت. راه دور نرویم علاقه به مال و جان هر دو فطری است، اما بعضی جان را فدای مال و بعضی مال را فدای جان میکنند. بنابراین فداکردنِ دختر بخاطر حفظ آبرو با فطری بودنش منافاتی ندارد.
آنها هم که خدا را پرستش نمی کنند، یا مال و مقام یا همسر و فرزند، یا مدرک و مکتب و راه و روش خود را میپرستند و در راه آن تا مرز جانفشانی و دلباختگی پیش میروند و هستی خود را فدای معبودشان میسازند. پرستش در انسان یک ریشه عمیق فطری دارد گرچه انسان خود از آن غافل باشد، به قول مولوی: همچو میل کودکان با مادران...... سِرّ میل خود نداند در لبان
خداوند حکیم هر میل و غریزه ای را در انسان قرار داده، وسیله ارضاء و تأمین آن را نیز در خارج ایجاد کرده است. اگر تشنگی در انسان پیدا میشود، آب آفریده و اگر گرسنگی هست، غذا نیز هست. اگر غریزه جنسی در انسان قرار داده، برای او همسر خلق کرده و اگر قوّه شامّه آفرید، بوئیدنیها را نیز آفرید.
یکی از احساسات عمیق انسان میل به بی نهایت، عشق به کمال و علاقه به بقاست و رابطه با خداوند و پرستش او، تأمین کننده این تمایلات فطری است. نماز وعبادت، رابطه انسان با سرچشمه کمالات، اُنس با محبوب واقعی وپناهندگی به قدرت بی نهایت است.
#تفسیر_نماز
✍محسن قرائتی
https://eitaa.com/zandahlm1357
تا آسمان 146 ؛ ضعف استدلال و شبهات 3.mp3
2.24M
🌺🍃برنامه رادیویی تا آسمان
🔷 #علل_سستی_وترک_نماز
❌ضعف استدلال وشبهات ۲
کتاب صوتی " ۱۱۴ نکته درباره نماز" اثر استاد قرائتی
ناشر :مرکز فرهنگی درسهایی از قرآن
تهیه شده در ایران صدا
با صدای #یاسر_دعاگو
#صد_و_چهارده_نکته_درباره_نماز
#استاد_قرائتی