روانشناسی قلب 70.mp3
7.18M
#فایل_صوتی_روانشناسی_قلب 70
🎧آنچه خواهید شنید؛
❣آرامش
محصول سلامت قلبه!
قلب سالم،هم قدرت دفع اضطراب روداره
وهم درآغوش خداشادترین زندگی روتجربه میکنه.
قلبمونو،به سلامتی برسونيم
🕌در محضر امام روح الله (۱۶۹)
💠 شما سوار مقام بشو، مقام سوار شما نشود
📌 امام خمینی (ره ):
باید خدمتگزار اینها [مردم]باشیم و شرافت همه ما به این است که خدمت به خلق خدا بکنیم ... شما سوار مقام بشو مقام سوار شما نشود. این دو تا مثل راکب و مرکوبند. اگر انسان روحیه اش طوری باشد که سوار بشود بر هر مقامی که برای او پیش می آید و مهار کند او را، این به سعادت نزدیک می شود.و اگر روحیه ضعیف باشد و وقتی که به یک مقامی رسید او سوار آدم بشود، او هر جا دلش بخواهد انسان را می برد تا به هلاکت می رساند. من از خدای تبارک و تعالی استدعا میکنم که شما را موفق کند به اینکه خدمت بکنید به این خلق.
📚 صحیفه نور،جلد 15،صفحه 82
#لبیک_یا_خامنه_ای
#جمهوری_اسلامی_حَرم_است
#امام_خمینی
📌 بازنشر کلیه مطالب جهت روشنگری عموم مردم ، با ذکر #صلوات، بدون ذکر منبع هم مجاز است.
@zandahlm1357
هر روز با امام رضا
@zandahlm1357
@HashtominEmam
آرشیو
مطالب صفحه هرروز با امام رضا (ع)
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
نماز در اوّل وقت و يك شمش طلا مرحوم كلينى، راوندى و برخى ديگر از بزرگان به نقل از شخصى به نام ابراه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نماز صبح
شيخ صدوق در عيون از ابوعلي بيهقي از محمد بن يحيي صولي نقل كرده است كه: مادر پدرم كه نام او غدر بود براي من گفت كه مرا با چند كنيز از كوفه خريدند و نزد مأمون آوردند از نظر خوراک و پوشاک و زر در خانة او گويا در بهشت بوديم پس او مرا به امام رضا (ع) بخشيد وقتي به خانة او آمدم، خبري از آن چيزها نبود. در آنجا زني بود كه ما را شب بيدار ميكرد و به نماز واميداشت و اين انجام اين کار از همه سختتر بود و من آرزو ميكردم كه از خانه او بيرون آيم تا اين كه مرا به
جد تو عبدالله بن عباس داد و آنجا چون بهشت بود. او ميگويد كه من از احوال امام رضا (ع) هيچ ياد ندارم غير از اين كه ميديدم كه با عود هندي بخور ميكرد و بعد از آن گلاب و مشك به كار ميبرد و در اول وقت نماز صبح ميخواند پس به سجده ميرفت و سر بر ميداشت تا آفتاب بلند ميشد سپس براي « رسيدگي » كارهاي مردم برميخاست و كسي نميتوانست صدايش را بلند كند و با مردم كم سخن ميگفت.
(كرامات رضويه ج ۲ ص ۳۴۲)
#دانستنیهای امام رضا علیه السلام
https://eitaa.com/zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
وضعیت سیاسی و فرهنگی شیعیان در دوره امامت امام رضا (علیه السلام) اشاره بسترشناسی و شناخت وضعیت دور
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
- وضعیت سیاسی جامعة اسلامی معاصر امامت امام رضا (علیه السلام)
دورة بیست سالۀ امامت امام رضا (علیه السلام) (۱۸۳ ۲۰۳ ه. ق) با دوران حکومت سه خلیفة عباسی یعنی هارون (۱۷۰ ۱۹۳ ه. ق)، امین (۱۹۳ ۱۹۸ ه. ق) و مأمون (۱۹۸ ۲۱۸ ه. ق) مصادف بود که در ادامه به آنها پرداخته میشود.
- هارون (۱۷۰ ۱۹۳ ه. ق)
هارون، پنجمین خلیفة عباسی بود که در سن ۲۱ یا ۲۲ سالگی به حکومت رسید. [۱] علاقة او به جنگ چنان بود که دربارۀ او گفته شده که: «رشید جنگ را دوست میداشت و عادت داشت یک سال به حج و یک سال به جنگ برود. او زرهی بر تن میکرد که بر پشت آن کلمة «حاج» و بر جلوی آن کلمة «غازی» نوشته شده بود». [۲]
دوران وی، شاهد ناآرامیهایی در نقاط مختلف حکومتی بود، از جمله در دوران وی، قیام دو برادر علوی به نامهای یحیی وادریس، فرزندان عبدالله بن حسن رخ داد که یحیی در مشرق و برادرش ادریس در سرزمین مغرب قیام کرد.
هارون توانست یحیی را فریفته و با وعدة امان، او را به بغداد کشانیده و به قتل برساند، [۳] اما ادریس بن عبدالله که به شمال آفریقا و سرزمین مغرب گریخته بود، توانست در آنجا با کمک قبایل بربر در مقابل حکومت هارون ایستادگی کند و هرچند هارون با خدعه توانست وی را نیز با سم به قتل برساند، اما غلام وفادار ادریس یعنی راشد، سرپرستی خانواده اش را به عهده گرفته
و با کمک او، فرزند ادریس – که در زمان قتل پدرش هنوز متولد نشده بود و پس از تولد، او را به نام پدرش، ادریس نامیدند- پس از رسیدن به حد حکومت و سلطنت جانشین پدر شد و حکومت بربر را به دست آورد. [۱] در واقع ادریس دوم، بنیانگذار واقعی دولت ادریسیان است. پس از استقلال کامل ادریسیان (ادارسه) و ناامیدی عباسیان از سرکوب آنان، هارون برای آنکه از خطر حملات آل ادریس به قلمرو خلافت در امان بماند، به ابراهیم بن اغلب اجازه داد تا با اختیارات بسیار، برافریقیه (تونس) حکم راند. [۲] پس در دوران هارون، تشکیل نخستین دولت مستقل شیعی یعنی ادارسه، و در پی آن تأسیس دولت نیمه مستقل اغالبه به منظور خنثی کردن اثر دولت ادارسه را شاهدیم.
به اعتقاد برخی محققان ونویسندگان معاصر، هارون پس از رهایی یافتن از این دو نهضت بزرگ علوی، با دیدة ترس و نگرانی به فرزندان بیت علوی مینگریست و از این رو پیشوایان آنها را دستگیر و به حیاتشان پایان داد که در رأس آنها عبدالله بن حسن و محمدبن یحیی و عباس بن محمد و امام موسی بن جعفر (علیه السلام) بودند. [۳]
امام موسی کاظم (علیه السلام) مدت چهار سال (۱۷۹-۱۸۳ه) از عمر شریفش را در زندانهای هارون الرشید سپری نمود [۴] و سرانجام
هارون فرمان قتل امام (علیه السلام) را صادر کرد [۱] و امام (علیه السلام) در سال ۱۸۳ ه. ق به شهادت رسید. [۲]
رفتار سرکوب گرانة هارون در این سالها با علویان، شدت تقیۀ امام (علیه السلام) و یارانش را به دنبال داشت که این امر باعث توسعة سازمان وکالت [۳] در زمان امام کاظم (علیه السلام) شده بود تا ازآن طریق، امام (علیه السلام) و شیعیانش باهم در ارتباط باشند، اما این شدت تقیه و از آن طرف زندانهای طولانی مدت امام (علیه السلام) و سپس شهادت ایشان در زندان، آثار سویی برای شیعه و جامعة شیعی به جای گذاشت که از آن جمله میتوان به ایجاد بزرگترین انشقاق در جامعة شیعی یعنی تشکیل فرقة واقفه اشاره کرد. چنانکه پیشتر هم بیان شد، عده ای از پیروان و شیعیان امام (علیه السلام) اعم از سودجویان و عده ای از دنباله روان نادان آنها، [۴] برای این غیبتهای امام (علیه السلام) در طول حیاتش و سپس شهادت ایشان، دلایل وروایات مختلف آورده، و ایشان را مهدی موعود دانستند. پس شرایط سیاسی دورة هارون مقارن با زمان امامت امام موسی کاظم (علیه السلام) تأثیر بسزایی در به
----------
[۱]: ابو جعفر محمدبن جریر طبری، تاریخ الأمم و الملوک، تحقیق محمد ابوالفضل ابراهیم، الطبعۀ الثانیۀ، دارالتراث، بیروت، ۱۳۸۷/۱۹۶۷، ج۸، ص۲۳۰.
[۲]: أبی عبدالله محمد بن عبدوس جهشیاری، کتاب الوزراء و الکُتاب، تحقیق إبراهیم صالح، الطبعۀ الأولی، ابوظبی للثقافة و التراث، ابوظبی، ۱۴۳۰/۲۰۰۹، ص ۳۰۴؛ در مورد جنگها و روابط خارجی رشید، برای نمونه، ر. ک: محمد سهیل طقوش، دولت عباسیان، ترجمه حجت الله جودکی، چاپ اول، پژوهشکده حوزه و دانشگاه، قم، ۱۳۸۰، صص ۱۰۵ ۱۱۵.
[۳]: برای آگاهی از جزئیات ماجرا ر. ک: ابوالفرج اصفهانی، پیشین، صص ۳۸۸ ۴۰۶.
[۱]: ابوالفرج اصفهانی، پیشین، صص ۴۰۶ ۴۰۹.
[۲]: احمد رضا خضری، تاریخ خلافت عباسی از آغاز تا پایان آل بویه، چاپ چهارم، سمت، تهران، ۱۳۸۳، ص ۵۶.
[۳]: مختار اللیثی، پیشین، ص ۳۹۷.
[۴]: اشعری قمی، پیشین، ص۹۳؛ نوبختی، پیشین، صص ۸۴-۸۵.
[۱]: محمد بن علی بن طباطبا معروف به ابن طقطقی، الفخری فی الآداب السلطانیة و الدول الإسلامیة، تحقیق عبدالقادر محمد مایو، الطبعة الأولی، دارالقلم العربی، بیروت، ۱۴۱۸/۱۹۹۷، ص ۱۹۶.
[۲]: محمدبن علی بن شهر آشوب، مناقب آل ابی طالب، تحقیق لجنۀ من أساتذۀ النجف الاشرف، مطبعۀ الحیدریۀ، نجف، ۱۳۷۶ه، ج۳، ص ۴۳۷.
[۳]: در مورد سازمان وکالت در عصر ائمه: ر. ک: جاسم حسین، تاریخ سیاسی غیبت امام دوازدهم«عج»، ترجمه سید محمد تقی آیت اللهی، چاپ دوم، امیرکبیر، تهران، ۱۳۷۷؛ محمدرضا جباری، سازمان وکالت و نقش آن در عصر ائمه:، چاپ اول، انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی«ره»، قم، ۱۳۸۲.
[۴]: منظور، کسانی است که از روی جهالت و نادانی، و مثلاً صرفاً به دلیل سابقة خوب قبلی برخی از یاران امام (علیه السلام)، به پیروی از آنها مبادرت ورزیدند.
وجود آمدن فرقه ای مهم از درون شیعه به نام واقفیه ایفا کرد و اگر تلاشهای
بی وقفة امام رضا (علیه السلام) نبود، میرفت تا تشیع را نابود سازد.
ناآرامیهای حاکم بر بخشهایی از حکومت عباسی، تنها ناشی از حرکتهای علویان نبود بلکه دوران خلافت هارون شاهد شورشهایی از قبیل شورش حمزۀ بن عبدالله خارجی (۱۸۱ ه. ق) [۱] معروف به حمزه آذرک- که از نظر نظامی شاید بتوان گفت که خطرناک ترین و گسترده ترین عملیات نظامی خوارج در زمان مورد بحث یعنی دورۀ امامت امام رضا (علیه السلام) (۱۸۳ ۲۰۳ ه. ق) رخ داد بود، و نیز شورش مردم خراسان که سرانجام وقتی رشید، شخصاً در سال ۱۹۲ ق، برای ساماندهی به اوضاع و فرونشاندن شورش مذکور که به رهبری رافع بن لیث انجام گرفته بود، راهی خراسان شد، [۲] در راه به علت بیماری در سال ۱۹۳ ق در توس درگذشت. [۳]
سبب شورش مردم خراسان، ظلم و ستم فراوان حاکم آنجا یعنی علی بن عیسی بن ماهان گزارش شده است. [۴]
----------
[۱]: برای آگاهی بیشتر از جریان شورش حمزه آذرک، ر. ک: مؤلف مجهول، تاریخ سیستان، تحقیق ملک الشعرای بهار، چاپ دوم، کلاله خاور، تهران، ۱۳۶۶، صص ۱۵۶ به بعد.
[۲]: . ابن اثیر، پیشین، ج۶، ص ۲۰۷؛ ابن العبری، تاریخ مختصر الدول، تحقیق انطون صالحا نی الیسوعی، الطبعۀ الثالثة، دار الشرق، بیروت، ۱۹۹۲، ص ۱۳۰.
[۳]: ابن اثیر، پیشین، ص ۲۱۱؛ ابن العبری، پیشین.
[۴]: ابوحنیفه احمد بن داود دینوری، الأخبار الطوال، تحقیق عبدالمنعم عامر، منشورات الرضی، قم، ۱۳۶۸، ص ۳۹۱.
#فرقه_های_درون_شیعی
✍نعمت الله صفری
https://eitaa.com/zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
👇👇👇👇👇👇 قابل توجه اعضاء محترم این مجموعه از فایلها تاریخشون به روز نیست @zandahlm1357
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
چشم به راه - قسمت دوازدهم.mp3
11.59M
👇👇👇👇👇👇
قابل توجه اعضاء محترم این مجموعه از فایلها تاریخشون به روز نیست
@zandahlm1357
26 آبان 1402 - چند دقیقه برای تفکر _ شبکه 4 - ۲۶ آبان ماه ۱۴۰۲.mp3
13.25M
#صوت
#حوزه
🔹از "حکم النفس" تا "حکم الله"
(سکولاریزم در حوزه)
بررسی(اسلام منهای روحانیت و روحانیت منهای اسلام)-حوزه علمیه-۱۳۹۸
چند دقیقه برای تفکر
شبکه_چهار
📅 پخش: ۱۴۰۲/۰۸/۲۶
@zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
🎥 پویانمایی زیبای شهر موشکی 📼 قسمت ۱۰ : مزاحمی به نام جنگنده #کارتون #پویانمایی #انیمیشن
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مجموعه کلیپ های روایتگری 👌
هر روز روایتی از شهدا بشنوید❤️
#روایتگری
شماره ۱۲
کاری از گروه راویان سردار شهید حاج عبد الحسین برونسی 🌹
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
نقش زیارت در تقویت باورهای دینی زیارت ائمه اطهار (علیهم السلام) نقش بسزایی در تقویت و تعمیق باورهای
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مهمی در امام شناسی
بی شک آنچه نقش مهمی در معرفت به ائمه اطهار (علیهم السلام) دارد اطلاع از فضائل، مناقب و معجزات آنان است که در منابع و مصادر غنی و ارزشمند شیعی به وفور ذکر گردیده است.
حضرات ائمه اطهار (علیهم السلام) به جهت اهمیت و بنیادی بودن این مقوله در قالب هایِ مناسبات، موقعیتها و محفلهای گوناگونی به ذکر آن پرداخته اند که از جمله آن هاست فضای زیارت نامه ها؛ که در این گنجینه پربار، فضائل، مناقب، معجزات، مقام، رتبه و حق عظیم خویش را بیان نموده اند.
هفتمین زیارت
یکی از زیارات امیرالمؤمنین (علیه السلام) که به معجزات، فضائل و مقام ویژه حضرت اشاره دارد، زیارتی است که حاج شیخ عباس قمی در کتاب گرانسنگ «مفاتیح الجنان» از مرحوم «سید بن طاووس» به عنوان هفتمین زیارت از زیارات مطلقه امیرالمؤمنین (علیه السلام)
نقل مینماید. [۱]
در این زیارت نامه، پس از سلام به انبیاء و پیامبر رحمت (علیهم السلام)، در قالب ۵۳ سلام، فضائل و معجزات و مناقب امیرالمؤمنین (علیه السلام) ذکر گردیده است، و پس از اتمام سلامها و دستور به بوسیدن ضریح مطهرِ حضرت، دو مرتبه به فضائلی از فضیلتهای حضرت اشاره شده است.
----------
[۱]: . مفاتیح الجنان بخش زیارت امیرالمؤمنین (علیه السلام)، زیارت هفتم به نقل از «مصباح الزائر» سید بن طاووس ۷۵؛ بحار الانوار ۹۷/۳۰۱.
#هفتمین_زیارت
✍#فاطمه_سادات_درچه_ای
https://eitaa.com/zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
نوشتن نیز گوید: اگر سخنی از کسی شنیدی بنویس و نوشته ات را معیار تمیز سخن او قرار ده. تقوا عارفی گ
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نعمت دنیا
عارفی گوید: دنیا برای سه چیز طلب شود، ثروت، عزت، راحتی. هرکه در دنیا زهد ورزد، عزت یابد و آنکه قناعت پیشه کند، ثروتمند شود و آنکه کمتر زحمت کشد، راحتی یابد.
یاری از دشمن
حکیمی گوید: دشمن دوتاست؛ دشمنی که تو به وی ستم کرده ای، ظلم تو موجب دشمنی وی با تو میشود. دیگری دشمنی است که وی به تو ستم کرده و عداوت تو را برانگیخته است. اکنون اگر مشکلی برای تو پیش آمد، و مضطر به طلب یاری از یکی از آنها شدی، از دومی کمک بگیر و به کمک او اطمینان بیشتری داشته باش.
بردباری
بردباری تو در برابر زیردستان، پوشاننده عیب تو است در برابر بالاتر از تو.
یاد مرده
حکیمی در حال احتضار بود، برادرش به شدت میگریست، محتضر گفت: آرام بگیر، بزودی در مجلسی که نام من به میان آید، میخندید.
ارزش غذا
جالینوس گوید: هدف من از خوردن غذا این است که بخورم تا زنده بمانم ولی غرض دیگران این است که زنده بمانند تا بخورند.
دست و صورت
حکیمی دید کسی دست خود میشست، گفت: خوب بشوی که آن ریحان صورت توست.
کبر
حکیمی گوید: اگر انسان سه مشکل نمی داشت در برابر هیچ کس و هیچ چیز تواضع نمی کرد، فقر، مرض، مرگ. ولی او با وجود این سه باز هم گاهی از کبر دست برنمی دارد.
#کشکول شیخ بهاء
https://eitaa.com/zandahlm1357
🌴#کلمات_قصار_نهج_البلاغه
🌹#حکمت_شماره_267
و قال عليهالسلام
يَا بْنَ آدَمَ، لَا تَحْمِلْ هَمَّ يَوْمِكَ الَّذِي لَمْ يَأْتِكَ عَلَى يَوْمِكَ الَّذِي قَدْ أَتَاكَ، فَإِنَّهُ إِنْ يَكُ مِنْ عُمُرِك يَأْتِ اللّهُ فِيهِ بِرِزْقِكَ.
امام عليه السلام فرمود:
اى فرزند آدم! غم و اندوهِ روزى كه نيامده را بر آن روز كه در آن هستى تحميل مكن، چراكه اگر آن روز، از عمرت باشد خداوند روزىِ تو را در آن روز مىرساند.
(و اگر نباشد، اندوه چرا؟)»
شرح و تفسير
حرص چرا؟
امام عليه السلام در اين گفتار حكيمانه براى پيشگيرى از حرص حريصان مىفرمايد:
«اى فرزند آدم! غم و اندوهِ روزى كه نيامده را بر آن روز كه در آن هستى تحميل مكن، چراكه اگر آن روز، از عمرت باشد خداوند روزىِ تو را در آن روز مىرساند.(و اگر نباشد، اندوه چرا؟)»؛ (يَا بْنَ آدَمَ، لَا تَحْمِلْ هَمَّ يَوْمِكَ الَّذِي لَمْ يَأْتِكَ عَلَى يَوْمِكَ الَّذِي قَدْ أَتَاكَ، فَإِنَّهُ إِنْ يَكُ مِنْ عُمُرِك يَأْتِ اللّهُ فِيهِ بِرِزْقِكَ) .
شك نيست كه منظور امام عليه السلام از اين كلام، نفى آيندهنگرى و تدبير در امور زندگى به خصوص در سطح جامعۀ اسلامى نيست، زيرا هر كسى بايد به آيندۀ همسر و فرزندانش و زمامداران اسلامى به آيندۀ مسلمانان حساس باشند.
در حالات سلمان فارسى كه آگاهى كامل از تعليمات اسلام داشت، آمده است: هنگامى كه سهم خود را از بيتالمال مىگرفت، قوت سال خود را از آن مىخريد و نگهدارى مىكرد.
در حديث ديگرى آمده است كه وى فلسفۀ اين كار را چنين بيان مىكرد:
«إِنَّ النَّفْسَ قَدْ تَلْتَاثُ عَلَى صَاحِبِهَا إِذَا لَمْ يَكُنْ لَهَا مِنَ الْعَيْشِ مَا تَعْتَمِدُ عَلَيْهِ فَإِذَا هِيَ أَحْرَزَتْ مَعِيشَتَهَا اطْمَأَنَّتْ؛ نفس آدمى هنگامى كه آيندۀ خود را تأمين نبيند دلچركين مىشود ولى زمانى كه معيشت خود را تأمين كرد اطمينان پيدا مىكند». ١بنابراين هرگز منظور امام عليه السلام ترك تلاش و كوشش براى زندگى و تأمين آيندۀ معقول و برنامهريزى براى وابسته نبودن به ديگران نيست، بلكه هدف جلوگيرى از حرص و آز شديدى است كه بسيارى از مردم را فرا مىگيرد و به بهانۀ تأمين آينده دائماً براى ثروتاندوزى تلاش مىكنند و اموالى را گرد مىآورند كه هرگز تا آخر عمر از آن استفاده نكرده، براى ديگران به يادگار مىگذارند.
شاهد اين سخن همان جملهاى است كه در ذيل اين حديث شريف در بعضى از منابع آمده بود كه امام عليه السلام مىفرمايد:
«وَ اعْلَمْ أنَّكَ لا تَكْسِبُ مِنَ الْمالِ شَيْئاً فَوْقَ قُوتِكَ إلّا كُنْتَ فِيهِ خازِناً لِغَيْرِكَ؛ بدان كه تو چيزى از مال را بيش از نياز خود به دست نمىآورى مگر اينكه در آن، خزانهدار براى ديگرى هستى».
مرحوم «مغنيه» در شرح اين كلام، تفسير ديگرى دارد كه مىگويد: اين سخن امام عليه السلام نهى از كار و كوشش نسبت به آينده نيست. چگونه ممكن است نهى از اين كار باشد در حالى كه خود آن حضرت مىفرمايد:
«اِعْمَلْ لِدُنْياكَ كَأَنَّكَ تَعِيشُ أَبَداً (وَ اعْمَلْ لِآخِرَتِكَ كَأَنَّكَ تَمُوتُ غَداً)؛ براى دنيايت آنگونه عمل كن كه گويى تا ابد زندهاى (و براى آخرتت آنگونه عمل كن كه گويا مىخواهى فردا از دنيا بروى)» ١ و اگر كار و تلاش پيگير نباشد، زندگى در دنيا غير ممكن است. منظور امام عليه السلام از كلام بالا اين است كه اگر چيزى هنوز زمانش فرا نرسيده و به دست تو نيامده غمگين مباش و حسرت و اندوه به خود راه نده. شايد چنين چيزى اصلاً وجود پيدا نكند و نبايد شتابزده، غم و اندوه را براى آن به خود راه دهى. چنين غم و اندوهى چه سودى دارد و اى بسا زندگى را بر ما تباه كند و غم و اندوه را بر دل ما مضاعف سازد و ما را از تفكر و تلاش براى واجبات و انجام مسئوليتها بازدارد. ١
ولى آنچه در تفسير اول گفتيم مناسبتر به نظر مىرسد، هر چند جمع بين دو تفسير نيز امكانپذير است.
كلام حكيمانۀ بالا پيام ديگرى هم دارد و آن اينكه نبايد برنامههاى آينده سبب فراموشى برنامۀ روزانه شود؛ مثلاً ملتى امروز با گرسنگى دست به گريبانند، مسئولان براى چند سال بعد طراحى كنند و از وضع امروز غافل شوند.
امام عليه السلام مىفرمايد: غم فردا را بر فكر امروز نيفزا؛ مسئوليت خود را امروز انجام ده، به لطف خدا مشكلات آينده را حل خواهى كرد.
همانگونه كه عكس اين كار نيز درست نيست كه انسان وظيفۀ امروز را براى فردا بگذارد، چراكه فردا وظيفۀ خاص خود را دارد و به گفتۀ شاعر:
كار امروز به فردا نگذارى زنهار كه چو فردا برسد نوبت كار دگر است
در غرر الحكم ذيل گفتار حكيمانۀ بالا اين جمله آمده است:
«وَ إنْ لَمْ يَكُنْ مِنْ عُمْرِكَ فَما هَمُّكَ بِما لَيْسَ مِنْ أجْلِكَ» اشاره به اينكه اگر خداوند عمرى فردا به تو بدهد، وسايل آن را فراهم مىكند و اگر در فردا عمرى نداشته باشى چرا بيهوده خود را مشغول فكر فردا كنى؟