eitaa logo
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
1.4هزار دنبال‌کننده
48.3هزار عکس
35.1هزار ویدیو
1.6هزار فایل
#نذر_ظهور ارتباط با ما @Zh4653 @zandahlm1357 سلام خدمت بزرگواران این کانال پیروفرمایشات امام خامنه ای باب فعالیت درفضای مجازی ایجاد شده ازهمراهی شما سپاسگزاریم درصورت رضایت ؛کانال را به دیگران معرفی بفرمایید🍃🍃🍃🍃https://eitaa.com/zandahlm1357
مشاهده در ایتا
دانلود
@shervamosigiirani-7 - کانال شعر و موسیقی اصیل ایرانی.mp3
657.5K
🎵 تصنیف : ‌✨🍃🍂🌺🍃🍂🌺🍃🍂🌺 🍃🍂🌺🍃🍂🌺 🍂🌺🍂 🌺 عطش کشتگانیم شبنمی کو به دل زخمی ما مرهمی کو نه به گلزار عالم رنگ و بویی نه به دل بی تو نقش آرزویی ز فراق تو ای جان بی ­شکیبم ز وصال تو ای گل بی ­نصیبم ز غمت بی ­شکیبم، ز رخت بی ­نصیبم به جوارت پناهی که به عالم غریبم نه به گلزار عالم رنگ و بویی نه به دل بی تو نقش آرزویی نفسی پرده از رخ برفکن بدمی رونق یوسف شکن نفسی پرده از رخ برفکن بدمی رونق یوسف شکن نگرفتی سراغم آه نوزیدی به باغم آه ندمیدی تو ای مه آه به شب بی ­چراغم آه 🌺 🍂🌺🍂 🍃🍂🌺🍃🍂🌺 ✨🍃🍂🌺🍃🍂🌺🍃🍂🌺 https://eitaa.com/zandahlm1357
🦋اتْلُ مَا أُوحِيَ إِلَيْكَ مِنَ الْكِتَابِ وَأَقِمِ الصَّلَاةَ إِنَّ الصَّلَاةَ تَنْهَىٰ عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنكَرِ وَلَذِكْرُ اللَّهِ أَكْبَرُ وَاللَّهُ يَعْلَمُ مَا تَصْنَعُونَ 🌿🌺ﺁﻧﭽﻪ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﻛﺘﺎﺏ ﺑﻪ ﺗﻮ ﻭﺣﻲ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ ، ﺑﺨﻮﺍﻥ ﻭ ﻧﻤﺎﺯ ﺭﺍ ﺑﺮﭘﺎ ﺩﺍﺭ ، ﻳﻘﻴﻨﺎً ﻧﻤﺎﺯ ﺍﺯ ﻛﺎﺭﻫﺎﻱ ﺯﺷﺖ ، ﻭ ﻛﺎﺭﻫﺎﻱ ﻧﺎﭘﺴﻨﺪ ﺑﺎﺯ ﻣﻰ ﺩﺍﺭﺩ ; ﻭ ﻫﻤﺎﻧﺎ ﺫﻛﺮ ﺧﺪﺍ ﺑﺰﺭﮒ ﺗﺮ ﺍﺳﺖ ، ﻭ ﺧﺪﺍ ﺁﻧﭽﻪ ﺭﺍ ﺍﻧﺠﺎم ﻣﻰ ﺩﻫﻴﺪ ، ﻣﻰ ﺩﺍﻧﺪ . سوره عنکبوت (٤٥) 🌿 ┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
محمد عمران احزاب 48-28 - @TelavatZibaQuran.mp3
31.19M
يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُل لِّأَزْوَاجِكَ إِن كُنتُنَّ تُرِدْنَ الْحَيَاةَ الدُّنْيَا وَزِينَتَهَا فَتَعَالَيْنَ أُمَتِّعْكُنَّ وَأُسَرِّحْكُنَّ سَرَاحًا جَمِيلًا - احزاب 28 ای پیغمبر! به همسران خود بگو: اگر شما زندگی دنیا و زرق و برق آن را می‌خواهید، بیائید تا به شما هدیّه‌ای مناسب بدهم و شما را به طرز نیکوئی رها سازم. 🎵 تلاوت زیبا و ماندگار آیات 28 تا 48 سوره مبارکه احزاب با صدای استاد محمد عمران
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
📝💠📝💠📝💠📝 📝شرح و تفسیر دعای عصر غیبت 8⃣3⃣قسمت سی و هشتم ⬅️ادامه بحث خدمت به امام زمان (عج)👇 ❌طرف
📝💠📝💠📝💠📝 📝شرح و تفسیر دعای عصر غیبت 9⃣3⃣قسمت سی و نهم 📖در فراز بعدی دعا «وَ تَوَفَّنٰا عَلیٰ مِلَّتِهِ» می گوید؛ خدایا پایان عمر جان ما را بر دین امام زمان (عج) بگیر. 👌یعنی خدایا اگر توفیق شهادت را به ما ندادی، این توفیق را به ما بده که دینمان، همین اعتقاد به امام زمانی که داریم تا آخر عمر همراهمان باشد. یک روزی نشود که این شک ها و تردید ها در هنگام مرگ، ما را از امام زمانمان دور بکند!😔 ⚠️و نشود که موقع مرگ شک و تردید به سراغ ما بیاید و شیطان نگذارد که کلمه ی شهادتین را بگوییم. واقعا زمان غیبت، زمان سختی است!! 📢باز هم تکرار می کنم، این روایت معروفی که امام صادق (ع) میفرمایند؛ «رَبَّنَا لَا تُزِغْ قُلُوبَنَا بَعْدَ إِذْ هَدَیْتَنا...» [ آل‌عمران/8] این آیه را زیاد بخوانید، چون امروز بر صراط مستقیم هستید، نمی دانید که آیا فردا هم هستید یانه⁉️ ❌همان دکتر سروشی که مثال زدیم، کارش به جایی رسیده که صراحتا می گوید قرآن کلام خدا نیست و پیغمبر (ص) این حرف ها را می زند. بعد جالب است مثال هم می آورد می گوید سوره ی حمد را نگاه بکنید 💠«بِسْمِ اللهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحیٖمِ، الْحَمْدُلِلَّه رَبِّ العالَمِینَ.. یعنی حرف بنده است با خدا و از زبان خدا یقینا نیست.. ❌به او می گویند خدا ممکن است خودش، خودش را خطاب بکند. می گوید نه، امکان ندارد!! می گویند بعضی از آیات قرآن می گوید″قُل″ یعنی بگو، یعنی ای پیغمبر بگو! می گوید نه، ممکن است پیغمبر (ص) خودش با خودش حرف بزند. می گویند چه طور پیغمبر خودش با خودش حرف می زند، ولی خدا نمی تواند با خودش حرف بزند؟ ⭕️چه شد که این افراد این طوری می شوند؟ این دکتر سروش از لحاظ علمی بالاست، حتی شاید نماز شبش را هم بخواند‼️ چون کافر نیست خودش را مثلا مسلمان می داند! فقط می گوید قرآن کلام خدا نیست و امام زمانی وجود ندارد و به قول خودش مسلمان است.. علم بالاست، اما می بینید..❌ ⚜علم ایمان آور نیست! لزوما این نیست که شما عالم باشید، پس با ایمان هم باشید! مگر خوارج کم علم داشتند، ایمان نداشتند. یک پیرمرد هیچ سوادی ندارد ولی ایمانی دارد که خیلی از ماها ممکن است نداشته باشیم! ⚠️اینکه می گوییم این دعا (دعای عصر غیبت) را بخوانید، چون این دعا پر مغز است. شما هر چه برای دنیا و برای سعادت آخرت بخواهید در این دعا جمع است. ⚠️ ✅می گوید «وَ تَوَفَّنٰا عَلیٰ مِلَّتِهِ..» خدایا اگر من توفیق شهادت در رکاب امام عصر (عج) را نداشتم، حداقل مرگ من را در این راه قرار بده! 🔹ادامه دارد ... 💽برگرفته از فایل شماره (۳) شرح و تفسیر دعای عصر غیبت 🎤استاد احسان عبادی ۳۹ 📝💠📝💠📝💠📝 ================
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
💠☀️💠☀️💠☀️💠 ☀️اخلاق مهدوی☀️ ◀️قسمت صد و پنجاه و سوم ✍در ادامه بحث های مربوط به اخلاق مهدوی و بحث د
💠☀️💠☀️💠☀️💠 ☀️اخلاق مهدوی☀️ ◀️قسمت صد و پنجاه و چهارم 👌یکی دیگر از مباحثی که آقای مجتبی تهرانی در بحث دعا مطرح می کند و در اجابت اثر دارد ″مکان و زمان″⏰ دعا هست. یعنی اگر انسان در مکان خاصی دعا بکند دعایش سریع تر به اجابت می رسد تا یک مکان دیگر. 👈مثلا ما در روایات داریم؛ مسجدالحرام، مسجد النبی، حرم ائمه بزرگوار، مسجد کوفه، مسجد سهله🕌 و یا در بعضی روایات به طور کلی مساجد. هر جایی که انسان دسترسی ندارد به جای دیگری که دسترسی دارد. مثلا طرف کنار کعبه هست برو مسجدالحرام. طرف مثل ما هست برو مسجد دعا🤲 بکن. اینها نقش دارد. 👤معاویة بن عمار از اصحاب بسیار خوب امام صادق (ع) از ایشان نقل می کند؛ امام صادق می فرمایند پدر بزرگوارم (یعنی امام باقر) وقتی می‌خواستند حاجتی را از خدا✨ طلب بکنند به مسجد می رفتند و در آنجا دعا می کردند. اینجا 📝نوشته مسجد و اصلا ننوشته کدام مسجد بود، بله امام باقر در مدینه بود شاید بگوییم مسجدالنبی رفته، ولی اینجا امام کلا گفته مسجد، هر نوع مسجدی🕌. پس می بینید که مسجد رفتن و دعا کردن اثر دارد. 🗓زمان هایی هم هستند که در آنها اگر انسان دعا بکند خدا یک نگاه مهربانانه تری به آن می کند🍃، نگاهی می کند که دعایش را مستجاب تر بکند. ایشان بحث ماه رمضان را مطرح می کند شب های قدر و.. اما در ایام غیر ماه رمضان 🌙شب های جمعه فرصت خوبی هست. ایام البیض هر ماه، یعنی شب سیزدهم و شب چهاردهم و شب پانزدهم🌛هر ماه را ایام البیض می‌گویند. بیض یعنی سفید به عربی. 🌀چرا می گویند ایام البیض⁉️ چون شب سیزده، شب چهارده، شب پانزده ماه تقریبا کامل است. شب چهارده کامل است، سیزده و پانزده هم تقریبا کامل است🌝 و زمین روشن است به این خاطر می‌گویند ایام البیض. این ایام هم دعا مستجاب است. شب و روز جمعه، اعیاد مهم مثل غدیر و بعثت🎉 و.. ‌دعا مستجاب است. مخصوصا سحر، سحر هر شب یکی از زمانهای مهم استجابت دعاست. متأسفانه ما اینها را توجه نمی کنیم. 📚ما روایت داریم در رابطه با شب جمعه که امام باقر (ع) می فرمایند؛ خدا در هر شب جمعه از عرش 📣خودش ندا می کند، (شب جمعه یعنی از اذان مغرب روز پنج شنبه تا اذان صبح روز جمعه) از اول شب تا آخر شب خدا ندا می دهد آیا بنده مؤمنی👥 هست که از من طلب بکند چه امور دنیایی چه آخرتی، چه دینش چه دنیایش، که من جوابش را بدهم، کسی هست اینها را بخواهد.. خدا وقتی دارد درخواست🍃 می دهد بیایید یعنی اجابت می کنم. بنده ای هست توبه کند و به من برگردد و من توبه اش را بپذیرم. این اثر شب جمعه ست. ⏳زمان در دعا بسیار بسیار اثر دارد. آیه قرآن داریم وقتی برادران یوسف از غلطی که کردند پشیمان شدن و پیش حضرت یعقوب رفتن گفتند😔 «يَا أَبَانَا اسْتَغْفِرْ لَنَا ذُنُوبَنَا إِنَّا كُنَّا خَاطِئِينَ» ما اشتباه کردیم.. بعد حضرت یعقوب چی گفت⁉️ گفت «سَوْفَ أَسْتَغْفِرُ لَكُمْ رَبِّی» آنهایی که عربی خوانید می دانید «سَوْفَ» یعنی آینده، در آینده استغفار می کنم. در 📑روایات می‌گویند حضرت یعقوب صبر خواست بکند تا شب جمعه بشود، تا شب جمعه استغفار بکند که دعا مستجاب تر است. 🕛پس ببینید در 24 ساعت شبانه روز ایام ‌سحر بسیار تأکید شده، بین الطلوعین هم همچنین. یا در یک روایتی آمده ثلث آخر شب، یعنی شما از اذان مغرب تا اذان صبح فردا را زمان بگیر⏱ تقسیم بر سه کن، آن یک سوم آخر یعنی مثلا از ساعث ۲ شب تا پنج صبح، این ثلث آخر بسیار ارزشمند است. 👥بزرگان دینی ما اکثرا ثلث آخر شب را بیدار بودند. حداقل ایام تعطیلات که می‌توانیم، شما کارمندی، کار داری و .. ولی ایام تعطیل📆 که می شود، ایام تعطیل که ما می توانیم این برنامه را داشته باشیم، ثلث آخر شب را بیدار باش بعد از نماز صبح🌤 بگیر بخواب، اینکه می ‌شود ما از این فرصت ثلث آخر شب استفاده بکنیم. هر کاری با تکرار و تمرین می شود، متأسفانه یک مقدار کسل هستیم. افضل اوقات برای دعا سحر هست، سحرها را فراموش نکنیم. 🔹ادامه دارد .... 💽برگرفته از سخنرانی"اخلاق مهدوی" فایل شماره (35) 🎤استاد احسان عبادی 154 💠☀️💠☀️💠☀️💠 ________________
هر روز با امام رضا .......: @zandahlm1357
ماجرای ساخت سقاخانه اسماعیل طلا_5992405192480393060.mp3
8.85M
‍🎙 حجت الاسلام شهاب 🎵‌ ماجرای ساخت سقاخانه اسماعیل طلای حرم امام رضا علیه السلام https://eitaa.com/zandahlm1357
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍃🌸🍃 من دست خالی آمدم، دست من و دامان تو سرتا به پا درد و غمم، درد من و درمان تو پای من از ره خسته شد، بال و پرم بشکسته شد هر در به رویم بسته شد، جز درگه احسان تو https://eitaa.com/zandahlm1357 ┄┅┅❁💚❁┅┅┄
هنر آن است ڪه بمیرے پیش از آنڪه بمیرانندت و مبدا و منشا حیات آنانند ڪه چنین مرده‌اند... .......: @zandahlm1357
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 نماهنگ| باز هم ... 💠 آنهایی که در کنار اروند با دستان بسته، زنده زنده در زیر خروارها خاک مدفون شدند ┄──┄──┄──┄─ا 🌴 | 1365 https://eitaa.com/zandahlm1357
1_263830571.mp3
1.95M
خدایا خودت فرمودی که⚜خُلِقَ الاِنسانُ ضَعیفا⚜ مگه من اشرف مخلوقاتت نیستم پس چرا اینقدر ضعیف خلقم کردی؟ مجموعه فوق العاده زیبا که درمان ریشه ای بسیاری از افسردگی ها و سردرگمی های انسان هست 🌺 🍃 جلسه33👏👏 🍃🌺👇 https://eitaa.com/zandahlm1357
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
.......: من نهج البلاغه میخوانم .......: @zandahlm1357 💠💠💠💠💠💠💠
🌴 🌹 لاَ يَتْرُکُ النَّاسُ شَيْئاً مِنْ أَمْرِ دِينِهِمْ لاِْسْتِصْلاَحِ دُنْيَاهُمْ إِلاَّ فَتَحَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مَا هُوَ أَضَرُّ مِنْهُ. امام(عليه السلام) فرمود: مردم چيزى از امور دينشان را براى اصلاح دنيايشان ترک نمى کنند مگر اين که خداوند زيان بارتر از آن را به روى آنها مى گشايد
شرح و تفسير نتيجه تخريب دين براى دنيا امام(عليه السلام) در اين گفتار حکيمانه خود اشاره مى کند به نکته مهمى درباره تعارض دين و دنيا و کسانى که دنيا را بر احکام دينشان ترجيح مى دهند و مى فرمايد: «مردم چيزى از امور دينشان را براى اصلاح دنيايشان ترک نمى کنند مگر اين که خداوند زيان بارتر از آن را به روى آنها مى گشايد»; (لاَ يَتْرُکُ النَّاسُ شَيْئاً مِنْ أَمْرِ دِينِهِمْ لاِْسْتِصْلاَحِ دُنْيَاهُمْ إِلاَّ فَتَحَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مَا هُوَ أَضَرُّ مِنْهُ). اشاره به اين که در بسيارى از اوقات، دستورات دينى و منافع دنيوى در برابر هم قرار مى گيرند و رعايت هر يک سبب ضايع شدن ديگرى است. انسان هاى موحد و يکتاپرستان حقيقى که هيچ مؤثرى را در عالم جز به فرمان خدا نمى دانند به منافع دنيوى خويش پشت پا مى زنند و براى حفظ دين و ايمان و اطاعت فرمان هاى الهى مى کوشند، از اين رو رحمت الهى شامل حالشان مى شود و بهتر از آن عايدشان مى گردد. به عکس آنها که دينشان را فداى دنيا و وظايف الهى خود را فداى منافع دنيوى مى کنند خداوند بدتر از آنچه را از آن بيم داشتند به سراغشان مى فرستد. فى المثل کسانى هستند که حج واجب خود را که بر طبق حکم شرع جنبه فوريت دارد به تأخير مى اندازند مبادا تشکيلات مادى آنها گرفتار رکود شود. در حديثى از امام باقر(عليه السلام) مى خوانيم: «مَا مِنْ عَبْد يُؤْثِرُ عَلَى الْحَجِّ حَاجَةً مِنْ حَوَائِجِ الدُّنْيَا إِلاَّ نَظَرَ إِلَى الْمُحَلِّقِينَ قَدِ انْصَرَفُوا قَبْلَ أَنْ تُقْضَى لَهُ تِلْکَ الْحَاجَةُ; هيچ کس حاجتى از حوايج دنيا را بر حج مقدم نمى دارد مگر اين که ناگهان نگاه مى کند حجاج خانه خدا که آثار حج در چهره آنها نمايان است از اين سفر باز گشتند پيش از آنکه حاجت او برآورده شده باشد».(1) در حديث ديگرى که در کتاب شريف کافى از امام صادق(عليه السلام) آمده مى خوانيم که حضرت به يکى از اصحاب خاصش «سماعه» فرمود: «مَا لَکَ لاَ تَحُجُّ فِي الْعَامِ فَقُلْتُ مُعَامَلَةٌ کَانَتْ بَيْنِي وَبَيْنَ قَوْم وَأَشْغَالٌ وَعَسَى أَنْ يَکُونَ ذَلِکَ خِيَرَةٌ فَقَالَ لاَ وَاللَّهِ مَا فَعَلَ اللَّهُ لَکَ فِي ذَلِکَ مِنْ خِيَرَة; چرا امسال حج نمى روى؟ عرض کرد: معامله اى ميان من و گروهى است و گرفتارى هايى دارم و شايد خير، در آن باشد. امام(عليه السلام)فرمود: چنين نيست».(2) يا مثلاً انسان هنگامى که مشغول نماز مى شود به دليل بعضى از کارهاى دنيا آن را به سرعت تمام مى کند و چه بسا ارکان نماز آنچنان که لازم است انجام نمى شود. اين گونه افراد که نمازشان را فداى منافعشان مى کنند به گفته اميرمؤمنان(عليه السلام) به جايى نمى رسند. در حديثى مى خوانيم: «إِذَا قَامَ الْعَبْدُ فِي الصَّلاَةِ فَخَفَّفَ صَلاَتَهُ قَالَ اللَّهُ تَبَارَکَ وَتَعَالَى لِمَلاَئِکَتِهِ أَمَا تَرَوْنَ إِلَى عَبْدِي کَأَنَّهُ يَرَى أَنَّ قَضَاءَ حَوَائِجِهِ بِيَدِ غَيْرِي أَمَا يَعْلَمُ أَنَّ قَضَاءَ حَوَائِجِهِ بِيَدِي; هنگامى که انسانى مشغول نماز شود و نمازش را (براى رسيدن به حوايج دنيا) کوتاه کند، خداوند به فرشتگانش مى فرمايد: آيا اين بنده مرا نمى بينيد گويى گمان مى کند برآورده شدن حاجاتش به دست ديگرى است. آيا نمى داند انجام حوايجش همه در دست من است؟».(3) آنچه گفته شد در مورد حاجات فردى است; اما حاجات و نيازهاى اجتماعى نه تنها از اين قاعده مستثنا نيست بلکه شمول اين قاعده نسبت به آنها قوى تر و آشکارتر است; مثلاً ـ به گفته مرحوم «مغنيه» در شرح نهج البلاغه خود ـ سران کشورهاى اسلامى، امروز دستور جهاد و دفاع از حريم اسلام و کيان مسلمين را براى منافع مادى که دولت هاى استعمارى به آنها ارائه مى دهند رها کرده اند و خداوند آنها را از هر دو محروم ساخته است; در دست بيگانگان ذليل و خوار شده اند و دنياى آنها نيز تأمين نگشته است. اگر دقت کنيم آنچه مولا در اين سخن حکيمانه بيان فرموده به اصل توحيد افعالى بازگشت مى کند و جلوه اى از جلوه هاى «لا مُؤَثِّرَ فِى الْوُجُودِ إلاّ اللهُ» محسوب مى شود. قرآن مجيد مى گويد: «(وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرى آمَنُوا وَاتَّقَوْا لَفَتَحْنا عَلَيْهِمْ بَرَکات مِنَ السَّماءِ وَالاَْرْضِ وَلکِنْ کَذَّبُوا فَأَخَذْناهُمْ بِما کانُوا يَکْسِبُونَ); اگر اهل شهرها و آبادى ها ايمان مى آوردند و تقوا پيشه مى کردند درهاى برکات آسمان و زمين را به روى آنها مى گشوديم ولى (پيامبران الهى و دستورات ما را) تکذيب کردند و ما آنها را گرفتار نتيجه اعمالشان کرديم».(4) (1). من لا يحضره الفقيه، ج 2، ص 220، ح 2226. (2). کافى، ج 4، ص 270، ح 1. (3). همان، ج 3، ص 269، ح 10. (4). اعراف، آيه 96.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌴 🌹 رُبَّ عَالِم قَدْ قَتَلَهُ جَهْلُهُ، وَعِلْمُهُ مَعَهُ لاَ يَنْفَعُهُ. امام(عليه السلام) فرمود: چه بسيار دانشمندى که جهلش او را کشته، در حالى که علمش با اوست; اما به حالش سودى نمى بخشد
شرح و تفسير عالم جاهل منش در اين گفتار حکيمانه و کوتاه و پرمعنا امام به عالمان بى عمل و آلوده به رذائل اخلاقى اشاره کرده مى فرمايد: «چه بسيار دانشمندى که جهلش او را کشته در حالى که علمش با اوست; اما به حالش سودى نمى بخشد»; (رُبَّ عَالِم قَدْ قَتَلَهُ جَهْلُهُ، وَعِلْمُهُ مَعَهُ لاَ يَنْفَعُهُ). همان گونه که در بالا اشاره شد امام(عليه السلام) در اين عبارت کوتاه و پرمعنا از عالمان نادانى سخن مى گويد که جهلشان قاتل آنها شده است در اين که چگونه علم و جهل در وجود آن ها جمع مى شود تفسيرهاى مختلفى مى توان بيان کرد. از همه روشن تر اين که علم اگر با عمل همراه نشود همچون جهل است، بنابراين نکوهش امام(عليه السلام) از عالمانى است که از علم خود بهره نمى گيرند و به آن عمل نمى کنند و سبب هلاکت مادى و معنوى آنها مى شود. در حديثى در کتاب شريف کافى از امير مؤمنان على(عليه السلام)مى خوانيم که «إنَّ الْعالِمَ الْعامِلَ بِغَيْرِهِ کَالْجاهِلِ الْحائِرِ الَّذى لا يَسْتَفيقُ عَنْ جَهْلِهِ; شخص عالمى که به علمش عمل نکند مانند جاهل سرگردانى است که از بيمارى جهل بهبود نمى يابد. سپس حضرت در همان روايت مى فرمايد: «بَلْ قَدْ رَأيتُ أنَّ الْحُجَّةَ عَلَيْهِ أعْظَمُ وَالْحَسْرَةُ أدْوَمُ; بلکه حجت الهى را بر او بزرگ تر و حسرت او را پايدارتر ديدم».(1) همين عبارت با اندک تفاوتى در ذيل خطبه 110 نهج البلاغه نيز آمده است. در حديث ديگرى در غررالحکم از همان حضرت مى خوانيم: «عِلْمٌ لا يُصْلِحُکَ ضَلالٌ وَمالٌ لا يَنْفَعُکَ وَبالٌ; دانشى که تو را اصلاح نکند گمراهى است و ثروتى که تو را (در راه خشنودى خدا) سودى نبخشد بدبختى است».(2) اين احتمال نيز وجود دارد که منظور از «جهل» صفات جاهلانه اى مانند غرور و تکبر و خودخواهى و سودجويى و رياکارى باشد; هر گاه علم با اين صفات نکوهيده جاهلانه همراه گردد عالم را به نابودى مى کشاند، همان گونه که در طول تاريخ مصاديق زيادى دارد. آيا طلحه و زبير عالم به احکام اسلام و قرآن نبودند؟ آيا موقعيت على(عليه السلام)را در اسلام و نزد پيغمبر اکرم(صلى الله عليه وآله) نمى شناختند؟ چه شد که علمشان سودى به آنها نبخشيد؟ آيا جز اين است که جاه طلبى و پيروى از هواى نفس آنها را به جنگ جمل کشانيد و نه تنها علمشان به حالشان سودى نداشت، بلکه صفات جاهلانه آنها سبب مرگشان در دنيا و مجازاتشان در آخرت شد. حدود هفده هزار نفر از مسلمانان را به کشتن دادند و هرگز به مقصدشان نيز در دنيا نرسيدند. نيز احتمال مى رود منظور اين باشد که ظواهرى از علم دارد ولى به عمق آن نرسيده است و به تعبيرى ديگر، علم او فاقد بصيرت است همان گونه که در حديثى از امام صادق(عليه السلام) مى خوانيم: «اَلْعامِلُ عَلى غَْيرِ بَصيرَة کَالسّائِرِ عَلى غَيْرِ الطَّريقِ فَلا تُزيدُهُ سُرْعَةُ السَّيْرِ مِنَ الطَّريقِ إلاّ بُعْداً; آن کس که بدون بينش و بصيرت عمل مى کند همانند کسى است که در بيراهه گام بر مى دارد، چنين کسى هر قدر تندتر برود از راه اصلى دورتر مى شود».(3) جمع ميان اين تفسيرها نيز مانعى ندارد.
لینک کانال را با دوستان خود به اشتراک بگذارید تا با دنبال کردن حکمت ها و انشالله با عمل به حکمت ها ، 🌹 مرام علی پررونق تر از نام علی بشه https://eitaa.com/zandahlm1357