هدایت شده از #مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
.......:
من نهج البلاغه میخوانم
https://eitaa.com/zandahlm1357
💠💠💠💠💠💠💠
🌹 #کلمات_قصار_نهج_البلاغه
🌴 #شماره_18
وقال عليه السلام :
في الذين اعتزلوا القتال معه:
خَذَلُوا الْحَقَّ، وَلَمْ يَنْصُرُوا الْبَاطِلَ.
درباره كسانى كه از نبرد كردن همراه او خوددارى كردند فرمود:
حق را تنها گذاشتند و باطل را يارى نكردند.
4_6042063217809687277.mp3
43.1K
#ترجمه_گوياى_نهج_البلاغه
🌹 #کلمات_قصار
🌴 #شماره_18
.......:
در حکمت هیجدهم
سخن امام مربوط به بعضی افراد سرشناش از مسلمانان
مانند " سعد بن ابی وقاص " و " عبدالله بن عمر"" است
که در جنگ جمل و صفین با مولا همراهی نکردند
و به دشمنان او نیز نپیوستند
بلکه بی طرف ماندند و به عذرهای واهی متوسل شدند
.......:
🔶شرح حکمت هجدهم👇
«حق را تنها گذشتند و باطل را یارى نکردند»
اشاره به این که گرچه آنها به یارى باطل نشتافتند و در صف مقابل ما قرار نگرفتند، ولى چون به یارى حق برنخاستند و به پیام قرآن که مى گوید:
(فَقاتِلُوا الَّتى تَبْغى حَتّى تَفىءَ إِلى أَمْرِ اللّه) ؛ ( به آن گروه ظالمى که بر ضد پیروان حق و امام مسلمین برخاسته بجنگید تا به فرمان گردن نهند )
عمل نکردند درخور هر گونه سرزنش و ملامتند.
در این که آیا این گروه با على علیه السلام بیعت کرده بودند ولى در مسئله مبارزه با اصحاب جمل و جنایتکاران شام کوتاه آمده بودند یا از ابتدا زیر بار بیعت نرفته بودند، در میان مورخان اختلاف نظر است.
در بعضى از نقل ها آمده که اینها بیعت را پذیرفتند ولى به فرمان امام در مبارزه با اهل باطل عمل نکردند و مطابق برخى دیگر از نقل ها از ابتدا زیر بار بیعت با آن حضرت نرفتند و جزء اقلیت ناچیزى بودند که بر خلاف جمهور مسلمین از بیعت با امام سر باز زدند.
مرحوم علامه شوشترى معتقد است که اکثر روایات حاکى از آن است که این گروه بیعت نکردند.
در اینجا این سؤال پیش مى آید که اگر آنها بیعت نکردند چگونه امام انتظار داشت که به لشکر او بپوندند و با باطل مبارزه کنند.
پاسخ این سؤال روشن است، زیرا اوّلاً جمهور مسلمانان و اکثریت قاطع مهاجران و انصار بیعت کرده بودند و این حجت براى همه مردم بود و ترک بیعت گناه بزرگى بود که از آنها سر زد.👌
ثانیاً به فرض که آنها بیعت نکرده باشند ولى وظایف یک مسلمان را باید انجام دهند و به آیات قرآن باید عمل کنند یعنى همان گونه که نماز و روزه و حج را باید انجام دهند، به آیه شریفه (فَقاتِلُوا الَّتِى تَبْغی حَتّى تَفِىءَ إِلى أَمْرِ اللّه)نیز باید گردن نهند.
این یک وظیفه اسلامی است و به بیعت ربطی ندارد .
به خصوص این که در حدیثى نیز از پیغمبر اکرم(صلى الله علیه وآله) نقل شده است که فرمود: کسى که نسبت به حق بى طرف و بى تفاوت بماند و سکوت اختیار کند شیطان گنگى است.
به ویژه این که کناره گیرى این گونه افراد که به عنوان شخصیت هاى معروف جامعه اسلامى شناخته مى شدند ضربات شدیدترى بر پیکر حق وارد مى کرد.
قابل توجه این که ابن عبدالبر در کتاب استیعاب در شرح حالات «عبدالله بن عمر» مى نویسد که به هنگام وفات مى گفت: 🌱هیچ چیزى ناراحت کننده اى در دلم از امر دنیا نیست جز این که که من با آن گروه ستمگر همراه على بن ابى طالب پیکار نکردم.🌱
🌹 #کلمات_قصار_نهج_البلاغه
🌴 #شماره_19
وقال عليه السلام :
مَنْ جَرَى فِي عِنَانِأَمَلِهِ عَثَرَ بِأَجَلِهِ
كسى كه در مسير آرزوها بشتابد در مرگ خواهد افتاد.
4_5864070981265392782.mp3
39K
#ترجمه_گوياى_نهج_البلاغه
🌹 #کلمات_قصار
🌴 #شماره_19
.......:
مولای متقیان در حکمت نوزدهم نهج البلاغه به مساله طول آرزوها و سرنوشتی که دامان انسان رو میگیره ،
اشاره میفرماید
أمل به معناى ⬅️ هر نوع آرزو است،
خواه آرزوى معقول باشد یا نامعقول،
از این رو این واژه در مورد معصومان و اشخاص برجسته نیز به کار رفته آنها را کعبه آمال مى نامند و حتى خداوند به عنوان «منتهى الأمل» شمرده شده که همان آخرین نقطه آرزو است.
در مناجات مفتقرین از مناجات پانزده گانه امام سجاد(علیه السلام)مى خوانیم: «یا مُنْتَهى أَمَلِ الاْمِلینَ»
و در حدیث نیز از پیغمبر اکرم(صلى الله علیه وآله)نقل شده که فرمود:
الاَْمَلُ رَحْمَةٌ لاُِمَّتِی وَلَوْ لاَ الاَْمَلُ مَا رَضَعَتْ وَالِدَةٌ وَلَدَهَا وَلاَ غَرَسَ غَارِسٌ شَجَرا؛
ً آرزو مایه رحمت براى امت من است و اگر آرزو نبود هیچ مادرى فرزندش را شیر نمى داد و هیچ باغبانى درختى نمى کاشت.
زیرا آرزوهاست که انسان را به تلاش و کوشش براى رسیدن به اهداف برتر و بالاتر وا مى دارد.
ولى همین آرزو هرگاه به صورت نامعقول درآید و تبدیل به آرزوهاى دور و دراز و دست نیافتنى شود انسان را چنان به خود مشغول مى دارد که از همه چیز حتى خداوند و مرگ و معاد غافل مى شود و چنان سرگرم مى گردد که ناگهان مرگش فرا مى رسد در حالى که دستش از همه چیز تهى است.👌
درباره طول امل و درازى آرزوها و پیامدهاى سوء آن بحث گسترده اى در روایات معصومان آمده است که به چند نمونه آن اشاره مى شود.
از جمله در حدیثى از امیر مؤمنان على علیه السلام مى خوانیم: اَلأَمَلُ یُفْسِدُ الْعَمَلَ وَیَفْنِی الاَْجَلَ؛
آرزوهاى دراز اعمال انسان را تباه مى کند و مرگ را به فراموشى مى افکند.
در حدیث دیگرى از همان حضرت مى خوانیم:
اَلأَمَلُ سُلْطانُ الشَّیاطینِ عَلَى قُلُوبِ الْغافِلینَ:
آرزوى دور و دراز مایه سلطه شیاطین بر دل هاى غافلان است.
وباز در حدیثى از همان حضرت آمده است:
اَلأَمَلُ کَالسَّرابِ یُغِرُّ مَنْ رَآهُ وَیَخْلِفُ مَنْ رَجاهُ:
آرزوهاى دور و دراز همچون سراب است بیننده را مى فریبد و آن کس را که بر آن دل ببندد مأیوس مى سازد.
یا علی
حکمت ها رو دنبال کنید
انشالله برای اعضای این کانال با عمل به حکمت ها ،
🌹 مرام علی پررونق تر از نام علی بشه
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ لاَ أُظْلَمَنَّ وَ أَنْتَ مُطِيقٌ لِلدَّفْعِ عَنِّي وَ لاَ أَظْلِمَنَّ وَ أَنْتَ الْقَادِرُ عَلَى الْقَبْضِ مِنِّي
وَ لاَ أَضِلَّنَّ وَ قَدْ أَمْكَنَتْكَ هِدَايَتِي وَ لاَ أَفْتَقِرَنَّ وَ مِنْ عِنْدِكَ وُسْعِي وَ لاَ أَطْغَيَنَّ وَ مِنْ عِنْدِكَ وُجْدِي
بار خدايا، درود بفرست بر محمد و خاندانش. كس بر من ستم روا ندارد، زيرا تو را توان دفع ستم از من هست و من بر كس ستم نكنم، زيرا تو قادرى كه مرا از ستمگرى باز دارى
هرگز گمراه نخواهم شد زيرا تو مى توانى مرا به راه هدايت اندازى. هرگز فقير نشوم، زيرا كه توانگرى ام از توست و هرگز گردنكشى نكنم كه قدرت و توان من از توست
Doa20.j13.Parhiz az Zolm v Toghyan_180216002802.mp3
2.59M
#صحیفه_سجادیه 🔺
#استادمحمدعلی_انصاری
شرح دعای بیستم(دعای مکارم الاخلاق)
💠جلسه 33(پرهیز از ظلم و طغیان)
animation.gif
153.2K
یا فاطمة الزهرا
https://eitaa.com/zandahlm1357
4_5877306773391540281.mp3
19.76M
❤️مقتل الزهرا سلام الله علیها😭
❤️ جانسوزترین روضه #فاطمیه
🎤🎤 عبدالرضا هلالی
🎤🎤 حامد زمانی
💠التماس دعا از همه دلسوختگان
👌موسیقی #ایام_فاطمیه
https://eitaa.com/zandahlm1357
💢 زدن کودک 💢
🔴سوال :
سلام فرزند دوسال ونیم دارم که وقتی کار اشتباهش را به او میگوییم مارا میزند لطفا راهنمایی ام کنید
ـــــــــــــــــــ
پاسخ سوال :
🌷 با سلام و تحیت
در ارائه الگو به کودکتان بررسی و ارزیابی کنید که این رفتار منبعث از کدام الگو و رفتار است. لازم است از برخورد خشن در حضور ایشان خودداری شود. کارتون و برنامه های خشن و..می بایست حذف شود
لازم است نیازهای کودک از قبیل نیازهای عاطفی و روانی تامین شود و به اندازه کافی به کودک برای بازی و کنجکاوی وقت و آزادی اختصاص داده شود
از تنبیه و سختگیری نسبت به کودک اجتناب کنید و در صورت تداوم رفتار پرخاشگرانه وی را برای مدتی از توجه محروم کنید و به وی پاسخ ندهید.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
https://eitaa.com/zandahlm1357
💢درمان وسواسی 💢
سوال:
من وسواسی هستم چه کنم درمان کامل شوم؟
ـــــــــــــــــــ
پاسخ سوال :
🌷با سلام و تحیت🌷
لازم است به صورت حضوری با یک روانشناس مشورت کنید
از سطح اضطراب شما لازم است کاسته شود. به همین منظور به خواب، تغذیه و تفریح و ورزش اهتمام داشته باشید. در مورد تغذیه با یک متخصص در طب سنتی مشورت کنید.
همچنین لازم است وقت خود را با برنامه های متنوع پر کنید و از بیکاری فاصله بگیرید.
برای کاهش وسواس از افراد اطراف خود به عنوان الگو استفاده کنید و آنها را مبنای رفتار خود قرار دهید.
لازم است بی اعتنایی کنید و تدریجا از حساسیت خود نسبت به موضوعات مورد وسواس کم کنید. در ابتدا بی اعتنایی برای شما سخت و دشوار است اما خود را وادار به مقاومت کنید.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
#کارشناس_مشاوره2
https://eitaa.com/zandahlm1357
قرنها از شهادت بانوی دو عالم گذشته و تاریخ دقیق شهادت ایشان همچنان بر همگان پوشیده است. برای تاریخ شهادت حضرت فاطمه (س) روایتهای مختلفی از ۴۰ روز تا هشت ماه پس از رحلت پیامبر (ص)ذکر شده است.
اما میان علمای شیعه، دو احتمال معتبر است: هفتاد و پنج روز بعد از رحلت پیامبر(ص) یا نود و پنج روز بعد از رحلت ایشان. بنابراین با توجه به رحلت پیامبر اسلام(ص) در بیست و هشتم صفر، بنا به روایت هفتاد و پنج روز، در مورخه سیزدهم تا پانزدهم جمادی الأوّل، شهادت حضرت زهرا(س) است و این ایام را فاطمیة اوّل می خوانند.
اما بنا به روایت نود و پنج روز، شهادت حضرت(س) در سوم تا پنجم جمادی الثانی است و این ایام را فاطمیه دوم می خوانند. بنابراین؛ ایام فاطمیه جمعا 6 روز می باشد، 3 روز در ماه جمادی الاول و 3 روز در ماه جمادی الثانی.
از قدیم الایام روزهای بین ۱۰ تا ۲۰ جمادی الاول (بنا به روایت ۷۵ روز) را دهه فاطمیه اول و تاریخ ۱ تا ۱۰ جمادی الثانی (روایت ۹۵ روز) دهه فاطمیه دوم گفته میشود. اما تاریخ شروع این دو دهه فاطمیه در سال ۱۳۹۷ چه روزی است؟
تاریخ شروع دهه فاطمیه ۹۷
دهه فاطمیه اول ۹۷: این دهه از روز پنجشنبه ۲۷ دی ماه ۹۷ شروع و در تاریخ یکشنبه ۷ بهمن ماه ۹۷ به پایان میرسد.
دهه فاطمیه دوم ۹۷: این دهه از روز پنجشنبه ۱۸ بهمن ۹۷ شروع و در تاریخ شنبه ۲۷ بهمن ۹۷ به پایان میرسد.
آیا برگزاری مراسم های جشن و مجالس عقد و عروسی در ایام فاطمیه جایز است؟
سه روز 13 و 14 و 15 جمادی الاول و سه روز 1 و 2 و 3 جمادی الثانی بنابر معمول به «فاطمیه» اختصاص دارد ولی در بین این دو برگزاری مراسم عقد و عروسی (با رعایت تمام موازین شرعی) مانعی ندارد.
4_532581721435038662.mp3
672.7K
برای #فاطمیه چه کنیم؟ «حاجآقا دارستانی»
برای فاطمیه باید گریست
باید که جان داد
و دوباره جان دیگری قرض گرفت و نیز دوباره جان داد...
و دیگر بار و هزاران بار...
برای فاطمیه باید از ازدحام کوچه گذشت
از میان نامردمانی رد شد که شانه به شانه خانهای را... نه! کوچهای را... نه! محلهای را محاصره کردهاند