❤️📝 #دلنوشته بسیار زیبای محمدمهدی همت فرزند #شهید محمد ابراهیم همت در رسای بانوی شهید فاطمه اسدی 🌹
😭روضه مادر گمشده
🩸صد پدر در خون بغلتد گم نگردد مادری...
یک: بعضی چیزها هستند در تاریخ که یکیشان هم زیاد است. بعضی چیزها که کمر قطورترین کتابهای تاریخ هم زیر بار آنها خم میشود؛ مثلا مادر مفقودالاثر برای تمام تاریخ، یکی هم زیاد بود. حالا دوباره یک نفر، یک عمر به دنبال مادرش، خاک را جستوجو کرده است.
مگر ما یک فاطمه نداشتیم در تاریخ؟ مگر کم گریه کردیم برای آن زنی که بین آن همه نامحرم بود؟ مگر قرارمان صد پسر در خون بغلتد گم نگردد دختری نبود؟ حالا چرا این قصهها را برای ما تعریف میکنید؟
من که روضهخوان نیستم و خیلی حرفها از دهان قلم من، بزرگتر است اما این همه گفتند و شنیدیم و شنیدید، چرا دوباره یکی باید بیاید و دم دروازه فاطمیه برایمان روضه مادر بخواند؟
دو: بعضی چیزها هستند توی تاریخ که با همه چیز فرق دارند؛ مثلا ما در زندگیمان خیلی مادر دیده بودیم که چشم به راه فرزند بودند، ۴۶هزار جفت چشم مادرانه که یکیشان مادربزرگ مادری خودم بود. دیده بودیم به سمت سر کوچه باز و بسته میشدند و حالا یکی آمده و میگوید یک جفت چشم هست که با همه چشمها فرق میکند.
یک جفت چشم دخترانه که سی و چند سال به یک چارچوب فلزیای دوخته شده بود که روزی مادر از آن بیرون زده و قرار بود زود برگردد. خودش که برنگشت هیچ، خبری هم از او نیامد. آنقدر که وقتی آمدند و گفتند این استخوانهایی که در این جعبه چوبی است مال مادرت است، آن چشمها به گریه افتادند.
برای اینکه از دیدن یک جنازه خوشحال شوی یا باید مثل سنگ شده باشی یا مثل باران. او معلوم بود باران است، از قطرههای روی صورتش معلوم بود.
سه: بعضی چیزها هستند در تاریخ که هیچوقت اثرشان از بین نمیرود؛ مثلا اثر زخمی که روی چشمهای دختری افتاده که گهوارهای خالی را سی و چند سال تکان داده هیچوقت خوب نمیشود.
میگویند خاک سرد است، اما نه آن خاکی که روی گهواره و پستانک و لباسهای نوزاد را میپوشاند. آن خاکی سرد است که سینه داغدیده را میپوشاند. بله، بعضی چیزها هستند که یکیشان هم برای یک عمر زیاد است، مثل داغ!
آخ داغ، داغ، داغ... بله آقای قاضی، اگر سینه سوخته ما خوب شد، سینه سوخته آن زن هم خوب میشود.
چهار: اینها را گفتیم اما بعضی چیزها هستند که هم کم اند و هم زیادند. مثلا با خودم فکر میکنم برای چهارپاره استخوان زنی که سی و چند سال توی قبری که خودش برای خودش کنده بوده خوابیده، برای زنی که کلی شکنجه شده و روی آرامش ندیده، برای زنی که استخوانهای گلوله خوردهاش ترک برداشته یک مادر شهید رشیده کافی بود تا بیاید و کفن کند و تربت و گلاب بپاشد. لازم نبود همسر شهید همدانی و مادران شهیدان عسکری و حدادیان و قاسمی و میانلو بیایند.
بعد حساب میکنم برای بلند کردن این همه داغ و زخم از توی کاور تفحص و چیدن یکییکی استخوانها لای کفن، آن هم زنی که صدای گریههای نوزادش در گوشاش پیچیده و هیچ کاری از دستش برنیامده و تمام مادرهای دنیا هم جمع شوند کم است. برداشتن این داغ کار یکی دو نفر نیست. برداشتن این داغ یک اربعین روضه است.
پنج: بعضی چیزها هستند که هزارتایشان هم کم است؛ مثلا دلیل برای آدمی که نمیخواهد مظلومیت یکی دیگر را بپذیرد.
چندتا از این گلها باید در باغچههای باور کاشت تا ثمر بدهد؟
عکساش را به مادرم نشان دادم. مادرم که معلمی بود در پاوه، مادرم که همان سالها و در همان خاک با معلمی دیگر که بعدها فرمانده سپاه پاوه شد، یعنی پدرم آشنا شده بود، پرسیدم میشناسید؟
بغض کرد. گفت:«خاک ما از این گلها کم دارد؟ از پدرت بپرس، ما از این آتشها زیاد به خرمنمان افتاده است!»
✍محمد مهدی همت
📰 روزنامه جامجم ۲۲ آبان ۱۴۰۰
#ایران_قوی
💕پادشاهی به همراه غلامش سوار کشتی شدند
غلام هرگز دریا را ندیده بود شروع به گریه و زاری کرد و همچنان می ترسید و هر کاری می کردند آرام نمی شد و پادشاه نمی دانست که باید چکار کند
حکیمی در کشتی بود به پادشاه گفت اگر اجازه بدهی من آرامش میکنم و پادشاه قبول کرد
حکیم گفت غلام را در دریا بیاندازند
پس چند بار دست و پا زدن گفت تا او را بیرون آوردند.
رفت در گوشه ای ساکت و آرام نشست و دیگر هیچ نگفت
پادشاه بسیار تعجب کرد و گفت حکمت کار چه بود؟
گفت او مزه غرق شدن را نچشیده بود و قدر در کشتی بودن و سلامتی را نمی دانست
به راستی قدر عافیت کسی میداند که به مصیبتی گرفتار آید...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#استوری
اومده آیینه خدا، نوادهی علی مرتضی
🌺 میلاد با سعادت امام حسن عسکری(ع) مبارک
#میلاد_امام_حسن_عسکری
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
حکومت عبدالملک مروان نزدیک مرگش در کاخ خود، رختشویی را دید که لباسها را برای شستن به زمین میزد، گف
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
عمل و زبان
معاذ بن جبل میگوید: به رسول خدا صلی الله علیه و آله گفتم: مرا به عملی خبر ده که با آن داخل بهشت شوم و مرا از جهنم دور نماید. پیامبر فرمود: سئوال مهمی پرسیدی و البته بر کسی که آن را انجام دهد آسان است. خدا را پرستش نما و چیزی را شریک او قرار نده، نماز را بپادار، زکات ده، رمضان روزه بگیر و حج برو. سپس فرمود: آیا تو را به راههای خیر راهنمایی نکنم؟ گفتم: آری؛ فرمود: روزه سپر است، صدقه خطا را خاموش میکند چون آب که آتش را خاموش میکند و نماز انسان در دل شب، شعار صالحان است. سپس پیامبر این آیه را تلاوت کرد. تَتَجٰافیٰ جُنُوبُهُمْ عَنِ الْمَضٰاجِعِ یَدْعُونَ رَبَّهُمْ خَوْفاً وَ طَمَعاً وَ مِمّٰا رَزَقْنٰاهُمْ یُنْفِقُونَ. [۱]
پس فرمود: آیا تو را خبر دهم به اساس هر کار و ستون دین و فراز کوهان آن؟ گفتم: آری، فرمود: اساس هر کار اسلام و ستون آن نماز و فراز کوهان آن جهاد است. سپس فرمود: آیا تو را خبر دهم به معیار آن؟ گفتم: بلی، فرمود: زبانت را در اختیار بگیر. گفتم: ای پیامبر خدا آیا ما به آنچه میگوییم مؤاخذه میشویم. فرمود: مادرت بعزایت ای معاذ، آیا انسانها به خاطر آنچه از زبانشان عایدشان میشود، با صورت (بینی) در آتش نمی افتند.
----------
[۱]: ۱) - از بستر پهلو میگیرند و با بیم و امید پروردگارشان را میخوانند و از آنچه به آنها روزی داده ایم، انفاق میکنند. سجده، ۱۶.
https://eitaa.com/zandahlm1357
هدایت شده از #مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
صفحه
من نهج البلاغه میخوانم
https://eitaa.com/zandahlm1357
🌴#کلمات_قصار_نهج_البلاغه
🌹#حکمت_شماره_180
و قال عليهالسلام
اَلطَّمَعُ رِقٌّ مُؤَبَّدٌ.
امام عليه السلام فرمود:
طمع بردگى جاويدان است.
شرح و تفسير
بردگى جاويدان!
امام عليه السلام در اين كلام نورانى به آثار زيانبار طمع اشاره كرده مىفرمايد:«طمع بردگى جاويدان است»؛ (الطَّمَعُ رِقٌّ مُؤَبَّدٌ) .
حقيقت طمع، علاقۀ شديد به امور مادى است كه در دست ديگران است و شخص طماع براى رسيدن به آن هر گونه خضوع و ذلت را مىپذيرد و به همين دليل همچون بردهاى است در برابر كسى كه طمع از او دارد و طماع غالباً اين صفت رذيله را با خود حفظ مىكند از همين رو امام عليه السلام آن را نوعى بردگى ابدى شمرده است.
افراد طمعكار انسانهاى ضعيف، زبون، دونهمت و فاقد شخصيتاند و چون اعتماد به نفس ندارند سعى مىكنند از طريق وابستگى به ديگران به مقصود خود برسند.
در مقابل اين صفت رذيله فضيلتى است كه از آن به عنوان
«يأس عَمّا في أيدِى النّاسِ ؛قطع اميد از آنچه در دست ديگران است» تعبير شده و به بيان ديگر قناعت به آنچه خود دارد. در احاديث اسلامى به اين موضوع اشاره شده است.
در مورد اصل طمع مرحوم كلينى بابى در جلد دوم كافى عنوان كرده و احاديث نابى در ذيل آن آورده است؛ از جمله از امام باقر عليه السلام نقل مىكند كه فرمود:
«بِئْسَ الْعَبْدُ عَبْدٌ لَهُ طَمَعٌ يَقُودُهُ وَ بِئْسَ الْعَبْدُ عَبْدُ لَهُ رَغْبَةٌ تُذِلُّهُ ؛چه بد انسانى است آن كس كه طمعى دارد كه وى را به هر سو مىكشاند و چه بد انسانى است كسى كه علاقه به چيزى دارد كه سبب ذلت او مىشود». ١
در مورد قطع اميد از آنچه در دست مردم است امام على بن الحسين عليهما السلام مىفرمايد:
«رَأَيْتُ الْخَيْرَ كُلَّهُ قَدِ اجْتَمَعَ في قَطْعِ الطَّمَعِ عَمّا في أيْدِى النَّاسِ ؛تمام خوبىها را در قطع اميد از آنچه در دست مردم است ديدم». ٢
حديثى از امام صادق عليه السلام مىخوانيم در جواب اين سؤال كه چه چيز ايمان را در قلب راسخ و ثابت مىدارد مىفرمايد:
«الْوَرَعُ» (تقوا و پرهيزگارى) و در پاسخ اين پرسش كه چه چيز ايمان را از قلب انسان خارج مىكند مىفرمايد:
«الطَّمَعُ» . ٣
شخص طماع در واقع نه اعتمادى به خدا دارد و نه ايمان درستى به رزاقيت او به همين دليل دست نياز به سوى اين و آن دراز مىكند.
از اين فراتر حديثى است كه از رسول خدا صلى الله عليه و آله نقل شده و مىفرمايد:
«الطَّمَعُ يُذْهِبُ الْحِكْمَةَ مِنْ قُلُوبِ الْعُلَماءِ ؛طمع علم و دانش را از دلهاى دانشمندان دور مىسازد». ٤
دليل آن اين است كه علم و دانش نياز به حريت فكر و آزادمنشى دارد در حالى كه شخص طماع چون اسير خواستههاى خويش است نمىتواند درست بينديشد و چه بسا براى رسيدن به مقصود خود كارهاى خلاف ارباب قدرت و مقام را توجيه كند و به بيان ديگر، طمع نوعى مستى و تخدير فكر مىآورد و به طمّاع اجازه نمىدهد درست بينديشد.
براى اينكه بدانيم «طمع» كار انسان را به چه جايى مىرساند كافى است تاريخ طمعكاران را مطالعه و بررسى كنيم.«اشعب» يكى از طمعكاران معروف عرب است كه در ميان آنها به صورت ضرب المثل در آمده است. در حالات او نوشتهاند:«روزى شخصى را ديد كه مشغول بافتن زنبيلى است به او گفت خواهش مىكنم آن را بزرگتر بباف گفت به تو چه مربوط است؟ گفت شايد روزى صاحب آن بخواهد براى من هديهاى بفرستد و بيشتر در اين زنبيل جاى بگيرد.
نيز دربارۀ او گفتهاند: از اشعب طمعكارتر سگ او بود، زيرا روزى عكس ماه را در وسط چاهى ديد خيال كرد گردۀ نانى است براى به چنگ آوردن آن خود را در چاه پرت كرد و مرد.
ابن ابى الحديد قبل از نقل اين دو داستان در شرح نهج البلاغه اين شعر پرمعنا را نقل كرده است:
تَعَفَّفْ وَ عِشْ حُرّاً و لا تَكُ طامِعاً فَما قَطَعَ الْأعْناقُ إلَّا المَطامِعُ
خويشتندارى پيشه كن و آزادمنش زندگى نما و طمع كار مباش چرا كه چيزى جز طمعها گردن انسانها را قطع نكرده است. ١
دربارۀ آثار سوء اين صفت رذيله ذيل حكمت دوم، و همچنين در ذيل بخش بيست و سوم عهدنامۀ مالك اشتر شرح بيشترى آوردهايم و به خواست خدا در ذيل حكمت ٢١٩
(أكْثَرُ مَصارِعِ الْعُقُولِ تَحْتَ بُرُوقِ الْمَطامِعِ» و ٢٢٦
(الطّامِعُ فِي وِثاقِ الذُّلِّ) نيز بحثهايى خواهد آمد.
اين سخن را با حديثى از پيغمبر اكرم پايان مىدهيم: يكى از ياران آن حضرت به نام «ابو ايوب خالد بن زيد» خدمتش رسيده عرض كرد: اى رسول خدا! اندرزى به من ده؛ اندرزى كوتاه تا بتوانم آن را حفظ كنم (و به آن عمل نمايم) پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله فرمود:
«أُوصيكَ بِخَمْسٍ بِالْيَأسِ عَمّا في أيْدِى النّاسِ فَإِنَّهُ الْغِنى وَ إيّاكَ وَ الطَّمَعَ فَإِنَّهُ الْفَقْرُ الْحاضِرُ وَ صَلِّ صَلاةَ مُوَدِّعٍ وَ إيّاكَ وَ ما يُعْتَذَرُ مِنْهُ وَأحِبَّ لِأخيكَ ما تُحِبُّ لِنَفْسِكَ ؛پنج چيز را به تو سفارش مىكنم: از آنچه در دست مردم است مأيوس باش و صرف نظر كن كه اين همان بىنيازى حقيقى است و از طمع بپرهيز كه فقر و تنگدستى ح
اضر است و نمازى را كه مىخوانى آنچنان بخوان كه گويى آخرين نماز توست و مىخواهى با دنيا وداع كنى و از كارهايى كه ناچار مىشوى از آن عذرخواهى كنى بپرهيز و آنچه براى خود دوست دارى براى برادر مسلمانت نيز دوست بدار».
CQACAgQAAx0CSmRjDAACPRxhj33pWi35xcPrEAABTbkT5iGtKBIAAgIIAALG99FRASfdTH_d7DciBA.mp3
11.67M
🌸 #میلاد_امام_حسن_عسکری(ع)
💐میگه هر کسی که سامرا رفته
💐آقا کرمش به مجتبی رفته
🎤 #سید_رضا_نریمانی
👏 #سرود
https://eitaa.com/zandahlm1357
هدایت شده از #مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
صفحه
گلدان من🌳🌳🌳🌳
با ما همراه باشید👇👇👇
.......:
@zandahlm1357
#ژربرا
ژربرا جامزونی:
ژربرا جامزونی یا گل تاب گونه ای از گیاهان گلدار چندساله از جنس Gerbera در خانواده گلستارگان(Asteraceae) و بومی منطقه ترانسوال آفریقای جنوبی است که در سال 1889 توسط رابرت جیمسون کشف شده است.
پرورش تجاری ژربرا در پایان قرن 19 در کمبریج انگلستان و در زمان ریچارد لینچ آغاز شده است.
ژربرا جزء گياهان يکپايه است كه گلهاي نر و ماده روي يك گل آذين قرار ميگيرند. به طور معمول ابتدا گلهاي زبانهاي كه در حاشيه خارجي گلاذين قرار دارند و بعد گلهاي نر داخلي باز ميشوند كه در نتيجه خودباروري در ژربرا با مشكل روبهرو ميشود.
در حال حاضر ژربرا در 25 كشور دنيا پرورش مييابد كه حدود 1200ـ1100 هكتار سطح زير كشت گلخانهاي دارد. پنجاه درصد سطح زير كشت دنيا در كشور هلند و ايتاليا است. در هلند سالیانه بیش از 200 ميليون شاخه گل ژربرا به ارزش حدود 40 ميليون دلار به فروش می رسد. در سال 1379 سطح زيركشت ژربرا در ايران 6/15 هكتار گزارش گرديد. توليد 4 ميليون شاخه گل توسط 137 پرورشدهنده در بازار به فروش رسيده است. به لحاظ اهميت اقتصادي توليد شاخه گل ژربرا از طريق كشت بافت در صدر اولويتهاي تحقيقاتي گياهان زينتي ايران قرار دارد. هم اكنون گياهچههاي ژربرا از شركتهاي هلندي نظير Preesman، Schrurs، Terranigra، florist خريداري و به ايران وارد ميشود، كه اين يكي از بزرگترين موانع پيشرفت صنعت گلكاري در ايران محسوب ميشود. امروزه ميتوان به منظور توسعه توليد گياهان زينتي و توليد ارقام جديد بازارپسند و در نتيجه افزايش صادرات گل از فنون پيشرفته ازدياد نباتات نظير كشت بافت استفاده كرد تا گام مؤثري در جهت افزايش توليد گياهان زينتي و صادرات آنها برداشته شود.https://eitaa.com/zandahlm1357
#ژربرا
علل تمایل به کشت و پرورش ژربرا عبارتند از: 1-پنجمین گل بریده جهان از نظر تولید و فروش میباشد 2-زیبایی و تنوع رنگ زیاد 3-عمر طولانی پس از برداشت 4-عملکرد زیاد 5-فاصله کوتاه بین دوره های برداشت
ژربرا جامزونی دارای ریشه های عمیق بوده و گل های آن بر روی ساقه ای پرزدار تشکیل میشوند و از میان برگهای طوقه ای نیزه ای شکل و با بریدگی های عمیق این گیاه ساقه گل دهنده خارج میشود
برگهای آن به طول 15 تا 45 سانتی متر است و سطح فوقانی آنها سبز تیره و سطح زیرین آن سبز کمرنگ و پوشیده از کرکهای متراکم است.
گلها متشکل از گلبرگهای شعاعی زیبا به رنگهای زرد صورتی پرتقالی قرمز بنفش سفید و کرم است قطر گلها 5-12 سانتی متر و طول ساقه حدود 25-60 سانتی متر است
این گیاهی دائمی، گرمسیری بوده و حساس به سرما میباشد و حد اقل دما برای این گل 10 درجه سانتی گراد است . دمای ایده آل آن 13 تا18 درجه سانتیگراد میباشد.
ژربرا در شرایط با شدت نور بالا بهتر گل میدهد و روز کوتاه را ترجیح میدهد به عبارتی روز کوتاه اختیاری است
خاک مناسب آن خاک لوم و یا شنی با زهکشی خوب و PH بین 6.5 تا 7 است. خاک باید سبک و غنی از مواد آلی باشد.
بهتر است فواصل آبیاری با خشک شدن خاک سطحی گلدان باشد و از آبیاری زیاد بپرهیزید
بهتر است هر دو هفته يک بار با کود مايع مخصوص گياهان خانگي ، این گیاه را تغذیه نمایید
مراقب باشید، ژربرا در خاکهایی مرطوب با زه کشی نا مناسب دچار پوسیدگی طوقه و ریشه میشود
تکثیر ژربرا از طریق كاشت بذر در دمای 13 تا 18 درجه سانتیگراد در فصل پائیز و یا اول بهار و یا تقسیم گیاه در اول بهار یا تهیه قلمه در فصل تابستان امكانپذیر است.
ازدياد بذري امروزه متداول نيست زيرا تغييرات ژنتيكي زيادي در بين گياهان حاصل از بذر مشاهده ميشود. گياهان حاصل از ازدياد غيرجنسي، شبيه گياهان مادري هستند. بنابراين خصوصيات ژنوتيپ و فنوتيپ گياهان مادري در نتايج ثابت باقي ميماند. از ديار غيرجنسي ژربرا از روشهاي تقسيمبوته، قلمه، ريزقلمه، و ريزازديادي انجام ميشود. عموميترين سيستم براي ازدياد ژربرا ريزازديادي است. در سال 1996 بين گياهان مختلف حاصل از كشت بافت در اروپا ژربرا با 17 ميليون گياهچه در مقام اول قرار داشت.
#ژربرا
چگونه گلهای ژربرا را پرورش دهیم؟ گلهای ژربرا ، با داشتن رنگهای سایه روشن،ظاهری توجه برانگیز دارند. آنها گیاهانی یک ساله و یا چندسالهی ظریفی هستند که گلهایی با ماندگاری طولانی دارند. گلهای ژربرا شاخههای قدرتمندی دارند که آنها را در آب و هوای بد حفظ میکند. بسیاری از مردم برای افزودن رنگ به محیط از این گلها استفاده میکنند و بعد از شکوفه کردن، آنها را بریده و در گلدان میگذارند.
1.
یک گیاه ژربرا از یک بازار گل و گیاه خریداری کنید. آنها گلهای مشهوری هستند و شما قادر به شناساییشان در بسیاری از فروشگاههای فروش گیاهان باغچهای خواهید بود.
1.
گیاه مورد نظر را خوب وارسی کنید. گیاه ایده آلی که شما برمیدارید باید هنوز غنچهاش باز نشده باشد. گلهای شکوفه کرده بعد از کاشت زیاد دوام نمیآورند.
1.
یک مکان آفتابی را برای کاشت انتخاب کنید. گلهای ژربرا به نور کامل آفتاب نیازمندند. در صورتی که در نور کامل خورشید قرار گرفتند و هوا بیش از حد گرم بود، حتماً باید مقدار بیشتری به آنها آب دهید.
1.
به خاک کود دهید. قبل از کاشت بایستی خاک خوب زه کشی شده و کود دار باشد.
1.
یک گودال مناسب برای کاشت گلتان بکنید. باید این گودال جای کافی برای ریشههای گل داشته باشد. تاج گیاه بایستی با بالای گودال هم تراز باشد.
https://eitaa.com/zandahlm1357
.......:
فصل نهم: منع از نگاه داشتن سگ در خانه
در حدیث حسن از حضرت صادق علیه السلام منقول است: مکروه است در خانه مرد مسلمان، سگ بوده باشد.
در حدیث موثّق از آن حضرت منقول است: هیچکس نیست که سگی در خانه نگاه دارد مگر آن که هر روز از ثواب اعمالش یک قیراط کم میشود.
در حدیث صحیح از امیر المؤمنین علیه السلام منقول است: خیر نیست در سگ ها، مگر سگ شکاری یا سگ گله.
از حضرت صادق علیه السلام منقول است: نگاه مدار سگ شکاری را در خانه، مگر آن که میان تو و او دری باشد که بر روی آن سگ بسته شود.
در حدیث موثّق دیگر فرمود: سگهایی که تمام بدن ایشان سیاه است از جنّند. از حضرت رسول صلی الله علیه وآله وسلم منقول است: سگها از ضعیفان جنّند، هرگاه طعام خورید و سگی حاضر باشد یا طعامش بدهید یا دورش کنید که نفسهای بد دارند. و از حضرت صادق علیه السلام منقول است: سگی که سیاه رنگ است یا سفید رنگ یا سرخ یک رنگ باشد، اینها از جنند و سگهای اَبلق مسخ شده اند از جن و انس.
در حدیث صحیح از ابوحمزه منقول است: گفت در خدمت امام جعفر صادق علیه السلام بودم در میان مکه و مدینه، ناگاه آن حضرت ملتفت شدند به جانب چپ، سگ سیاه یک رنگی دیدند، فرمود: چیست تو را. خدا قبیح گرداند تو را چه بسیار تند میروی؟ ناگاه دیدم شبیه به مرغی شد و پرواز کرد. پرسیدم که این چه چیز بود؟ فرمود: این عثم نام دارد و پیک جنّیان است، در این ساعت هشام مرده است او پرواز میکند به هر شهری و خبر مرگ او را میرساند.
در حدیث دیگر منقول است: حضرت رسول خداصلی الله علیه وآله وسلم رخصت دادند جماعتی را که خانههای ایشان دور باشد از آبادانی که سگ نگاه دارند.
در حدیث معتبر از حضرت رسول صلی الله علیه وآله وسلم منقول است: از پی شکار بسیار مروید که بیم ضرر است بر شما و چون صدای سگ و فریاد خر را بشنوید پناه برید به خدا از شر شیطان رجیم، زیرا که آنها میبینند چیزی که شما نمی بینید.
در حدیث موثّق منقول است: حیوانات را با یکدیگر به جنگ انداختن خوب نیست مگر سگ که بتازند بر حیوانات برای شکار کردن.
در احادیث معتبره بسیار وارد شده است که هر حیوانی که سگ تعلیم کرده شکار کند، اگر برسی و جان داشته باشد، آن را ذبح کن و اگر جان نداشته باشد حلال است، اگر در وقت فرستادن سگ "بسم اللَّه" گفته باشی. و هرچه را حیوانات دیگر شکار کند، یا سگی شکار کند که آن را شکار کردن نیاموخته باشند و اگر برسی وقتی که جان داشته باشد و آن را بکشی حلال است و اگر نه حرام است. و هر حیوانی را که شکار کنی به تیر پیکان دار یا بی پیکان که در بدنش فرو رود و آن را بکشد، اگر برسی و جان داشته باشد، آن را ذبح کن و اگر جان نداشته باشد، اگر نام خدا برده ای در وقت تیر انداختن، حلال است. و همچنین اگر به شمشیر و نیزه و حربه ای دیگر شکار کنی این حکم را دارد و اگر به سنگ یا تفنگ یا کمان گلوله و سایر چیزها که آهنی ندارد و به سنگینی میکشد شکار کنی اگر وقتی برسی که جان داشته باشد و بکشی حلال است و اگر نه حرام است.
در حدیث معتبر از امیر المؤمنین علیه السلام منقول است: شکاری که سگ سیاه یک رنگ بکند، مخورید زیرا که حضرت رسول صلی الله علیه وآله وسلم امر فرموده که، چنین سگی را بکشند و علما حمل بر کراهت کرده اند.
و همچنین نهی وارد شده است از خوردن شکاری که سگی بکند که یهودی یا نصرانی یا مجوسی آن را تعلیم کرده باشند و این را نیز حمل بر کراهت کرده اند. و همچنین مکروه است ماهی را شکار کردن در روز جمعه پیش از نماز، و در شکار ماهی شرط است که آن را زنده از آب به در آورند و در بیرون آب بمیرد و اگر در میان آب بمیرد حرام است و باید که مسلمان به در آورد و اگر کافر به در آورد و مسلمان از او بگیرد و در دست مسلمان بمیرد حلال است و همچنین اگر ماهی خود بر کنار بیفتد و مسلمان آن را بگیرد و زنده باشد حلال است و اگر ببیند که زنده است و دست نگرفته بمیرد خلاف است، و احوط اجتناب است. و شکار ملخ به آن حلال میشود که مسلمان آن را به دست خود یا آلت شکار بگیرد، ملخی که به پرواز نیامده باشد حلال نیست. و بدان که شکار لهو و لعب کردن که مطلب از آن سیر تفریح کردن باشد و زنند و اندازند، جایز نیست و نماز را
در چنین سفری تمام میباید کرد و روزه را میباید گرفت و اگر مطلب روزی عیال و تجارت باشد حلال است و نماز را قصر میکند و روزه را میخوراند.
و چون این رساله گنجایش ذکر مفصل احکام شکار ندارد از محلش طلب باید کرد.
حلیة_المتقین
#https://eitaa.com/zandahlm1357
#تندی_زبان_فرزند
#معرفی_بازی_والیبال_بادکنکی
سلام طاعات قبول خانمی 35ساله هستم دو پسر 11و2/5ساله دارم پسر بزرگم خیلی باهوشه منظمه و مسئولیت پذیره اما زبان تند و تیزی داره و همه از زبان نیش دارش گلایه دارند مدام تیکه میندازه هم در مدرسه و هم در خانه و بیشتر در مقابل من اینطوره تا پدرش .. بی محبته و گستاخی عجیبی در کلامش هست البته پدرش هم این اخلاق رو دارن و من خیلی نگرانم از این بابت به نظرتون چطور میتونم کمکش کنم که این اخلاق رو ترک کنه؟سپاسگزارم
🌸 پاسخ استاد پوراحمد
#روانشناسی_اسلامی_خانواده
#از_شیرگرفتن_کودک
سلام استاد
خسته نباشید.انشاالله اجرتون با خدا
سوالی داشتم از خدمتتون استاد.دختر یک سال و پنج ماهه ای دارم که شیر میخوره ولی به دلیل ضعف جسمانی میخواستم از شیر بگیرمش.اطرافیان برای از شیر گرفتن یه سری راههایی پیشنهاد میدن که به نظرم اشتباه اومد.نظیر چسب زدن و رب زدن و ...
لطفا راهنمایی بفرمایید چه طور این کارو انجام بدم.خیلی ممنون
🌸 پاسخ استاد پوراحمد
#روانشناسی_اسلامی_خانواده
1_5701881368217124871.mp3
2.55M
#از_شیرگرفتن_کودک
🌸 پاسخ استاد پوراحمد
#روانشناسی_اسلامی_خانواده