#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
📗کتاب صوتی #انسان_دویست_و_پنجاه_ساله قسمت 8⃣
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
9.mp3
13.2M
📗کتاب صوتی
#انسان_دویست_و_پنجاه_ساله
قسمت 9⃣
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥امام خامنه ای : آرام باشید این چیزهایی که شما میبینید اینها حوادث طبیعیه یک راه دشوار به سمت قله است هیچ انتظار نباید داشت که اگر ما بخواهیم بریم قله توچال یا قله دماوند در راه چاله نباشد سنگ نباشد باد نباشد دود نباشد گازنباشد مگه میشود اما داریم میریم داریم میریم مهم اینه اصلا نگران نباشید این حوادث وجوددارد اگر این حوادث نبودباید تعجب میکردیم .......
*لطفا در تمام گروها نشر دهیدتادرثواب باماشریک شوید .*
*اللهم عجل لولیک الفرج*
➣
📜 #یڪـــآیــهقـــــرآن
بگو: ای بندگان من ڪه بر خویشتن
زیادهروی روا داشتهاید از #رحـمت
خدا نومید مشوید! در حـقیقت خدا
همه گــناهان را میآمـــــرزد ڪه او
خــود آمـــرزنده مهـــــربان اســــت.
📒سوره مبارڪه زمرآیه ۵۳
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥فراز
✅فرازی های زیبا
💠باصدای استاد محمود شحات انور
📖شعراء
🕌مصر
هدایت شده از #مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
14.39M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
دعای عهد تصویری
https://eitaa.com/zandahlm1357
هدایت شده از #مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
هر روز با امام رضا
@zandahlm1357
@HashtominEmam
آرشیو
مطالب صفحه هرروز با امام رضا (ع)
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
.......: حضرت رسول سه مرتبه كلام خود را تكرار كرد و جز اميرالمؤمنين كسي جواب نداد. پيامبر اكرم در هم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
.......:
سخنان تابناک امام رضا (ع)
آيا بدون شناخت امام رضا عليه السلام و بهره گيري از نور و دانش و معارف او ميتوان ادعاي پيروي از حضرتش را داشت؟ و چگونه کسي که از سنن معصومان عليه السلام تبعيت نکرده و از نورهدايت آنان بهره مند نشده در روز قيامت اميد شفاعت پيامبر صلي الله عليه و آله و اهل بيت او را دارد؟!
بر ماست که در گفتارها و وصاياي آنان که به مثابه گنجينههاي تمام ناشدني و نعمتهاي بي نظيرند، بخوبي کاوش کنيم.
امام هشتم ميراثي عظيم از معارف و علوم، بويژه در حکمت الهي و بيان فلسفه و علل احکام و رد بر مذاهب باطله، از خويش بر جاي نهاده است.
در اين مطلب قصد داريم تعدادي از سخنان اين امام بزرگوار را بيان نماييم تا از آنها بهره مند شويم.
علي بن شعيب گويد:
" بر ابوالحسن الرضا عليه السلام وارد شدم. از من پرسيد: اي علي! زندگي کدام يک از مردم بهتر است؟ عرض کردم: سرورم! شما از من بدان آگاه تريد. فرمود: اي علي! هر کس که زندگي ديگري در زندگي او نکو شود. اي علي! زندگي کدام يک از مردم بدتر و ناگوارتر است؟ عرض کردم: شما داناتريد؟
فرمود: کسي که ديگري در زندگي او زندگي نکند. اي علي! با نعمتها، همسايه خوبي باشيد که آنها رام نشده هستند و اگر از قومي گرفته شدند
به آنها باز نخواهند گشت.
اي علي! بدترين مردمان کسي است که ميهمانش را باز دارد و به تنهايي بخورد و بنده اش را بزند. به خداوند خوش گمان باش. هر کس که گمان خود را به خداوند نکو کند، خداوند نيز او را نااميد نخواهد کرد. و هر که به روزي کم راضي شد، به عمل کم از او راضي خواهد شد و هر که به اندک از حلال خرسند شود، هزينه اش سبک گردد و خانواده اش از نعمت برخوردار خواهد شد و خداوند او را به درد و درمان دنيا بينا سازد و او را به سلامت از دنيا به دارالسلام بيرون برد. بخيل را آرامش، حسود را لذت، ملول را وفا و دروغگو را مروت نيست. " (۱)
و نيز از آن حضرت نقل شده است که فرمود:
" وحشتناک ترين (صحنه ها) براي انسان سه جاست: روزي که زاده ميشود و دنيا را ميبيند، و روزي که ميميرد و آخرت و اهل آن را مشاهده ميکند، و روزي که برانگيخته ميشود و احکامي را ميبيند که در سراي دنيا نديده است. خداوند در اين سه جا بر يحيي و عيسي عليه السلام درود فرستاده است. درباره يحيي فرمود:
وَ سَلامٌ عَليهِ يَومَ وُلِدَ وَ يَومَ يَمُوتُ وَ يَومَ يُبعَثُ حَيّاً. (۲)
" و درود بر او روزي که زاده شد و روزي که ميميرد که زنده برانگيخته
مي شود. "
و درباره عيسي فرمود:
وَالسَّلامُ عَلَيَّ يَومَ وُلِدتُّ وَ يَومَ أَمُوتُ وَ يَومَ أُبعَثُ حَيّاً (۳)
" و درود بر من روزي که زاده شدم و روزي که ميميرم و روزي که زنده برانگيخته ميشوم. "
خرد انسان مسلمان تمام نگردد مگر آنکه در او ده ويژگي باشد: از او اميد خير باشد، از بدي او در امان باشند، خيراندک از سوي ديگران را بسيار شمارد، خير بسيار خود را کم انگارد، هر چه حاجت از او خواهند دلتنگ نشود، در طول عمر خود از دانش جويي خسته نشود، فقر در راه خدا برايش محبوب تر از توانگري باشد، خواري در راه خداوند برايش محبوب تر از سرفرازي در راه دشمن خدا باشد، گمنامي برايش شيرين تر از شهرت و بلندآوازگي باشد. سپس فرمود: دهم، و دهمي چيست؟ گفته شد: چيست؟ فرمود: کسي را نبيند جز آنکه ميگويد او بهتر و پرهيزکارتر از من است.
همانا مردم دو دسته اند: يکي بهتر و باتقواتر از او و ديگر بدتر و پست تر از او. پس چون با بدتر و پست تر از خود ديدار کند، گويد: شايد خوبي اين مرد پنهان باشد اين براي او بهتر باشد و خوبي من نمايان است و اين براي من بدتر است و چون به کسي که بهتر و با تقواتر از اوست برخورد کند براي او فروتني کند تا بدو ملحق شود پس چون چنين کند
، بزرگي اش فزوني گيرد و خوبي اش بهتر شود و يادش نکو گردد و بر اهل زمانه سروري يابد. (۴)
۱- في رحاب ائمة اهل البيت- سيره حضرت امام رضا عليه السلام، ص ۱۴۸.
۲- سوره مريم، آيه ۱۵.
۳- سوره مريم، آيه ۳۲.
۴- في رحاب ائمة اهل البيت- سيرة حضرت امام رضا عليه السلام، ص ۱۴۷.
#دانستنیهای امام رضا علیه السلام
https://eitaa.com/zandahlm1357
بیست دینار دیگر، مال خودت!
بعد از نماز صبح به در خانه ی امام رضا علیه السلام رفتم. امام از خانه بیرون آمدند، نگاهم که به چهره ی امام افتاد خجالت کشیدم چیزی بگویم، سلام کردم، امام ایستادند، نگاه مهربان و پرسش گر حضرت زبانم را باز کرد و گفتم: «قربانت گردم! فلانی از من طلبکار است، دست از سرم بر نمی دارد، آبرویم را برده است... »
امام علیه السلام فرمودند: «همین جا بنشین تا من برگردم! »
غروب شده بود، ماه رمضان بود، نماز خواندم و با خودم گفتم بروم؛ نشستن فایده ای ندارد. برخاستم. امام از در وارد شدند. عده ی زیادی دور
آقا را گرفته بودند و ایشان به همه کمک میکردند. همراه حضرت به داخل خانه شان رفتم. امام علیه السلام فرمودند: «فکر نمی کنم افطار کرده باشی؟ »
گفتم: «نه». دستور دادند برایم غذا آوردند. پس از افطار فرمودند: «متکا را بردار! هر چه پول بود، مال توست». مقداری پول زیر متکا بود، برداشتم. به یکی از غلامان خود فرمودند که مرا به خانهام برساند. چراغ را روشن کردم و دینارها را شمردم؛ ۴۸ دینار بود، من ۲۸ دینار بدهکار بودم. نوشته ای کوچک در میان پولها بود که: «بیست دینار دیگر مال خودت! » [۱]
----------
[۱]: . بحار الانوار، ج ۱۲، ص ۲۸
یک قمقمه دریا....
https://eitaa.com/zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
☑️متن شبهه و سوال👇👇👇👇👇 من یه سوال داشتم. کجا یه دنیا میشه که یه آدم مثلا مسلمون نماز و روزه و عبادت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
☑️متن شبهه و سوال👇👇👇👇👇
استاد اسلامی سازی دانش درست است یا نادرست؟ اسلامی سازی دانش با آیات و روایات باعث محدود کردن پیشرفت علوم نیست؟
این که رهبری میگویند علوم انسانی غربی است و باید اسلامی شود یعنی چه؟ آیا علوم تجربی هم شامل این اسلامی سازی میشود؟
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
✅متن پاسخ به شبهه👇👇👇👇👇
🔸این سوالی که شما پرسیدید یک سوال خیلی مفصلی هست و با چند دقیقه جواب دادن ...
☝️🏻اسلامی سازی به این معنا نیست که ما از علوم غربی استفاده نکنیم. خود رهبری هم فرمودند غربی ها چیزهای خوب هم دارند، پس این به این معنا نیست که کلا بخواهیم علوم غربی را کنار بگذاریم.
📚اما یکسری موارد مثلا مثل فلسفه، شما وقتی بخواهی فلسفه رو نگاه بکنی، مثلا فلسفه افلاطون رو مطالب الحادی و کفر رو هم داره، شما اون مطالب رو کنار بگذارید برمبنای دین نگاه بکنید. یا حرفهای دانشمندان خارجی حرف های غلطشان رو کنار بگذارید اگر برمبنای دین اسلام جور در نمیاد و بقیه حرفهای خوب رو استفاده بکنید. اسلامی سازی به این معنا نیست که شما کلا علوم غربی رو کنار بگذارید، این اصلا به این معنا نیست!
👈🏻بلکه اساس و بنیان کار بر این است، بسیاری از علوم غربی برمبنای امانیسم هست، برمبنای انسان خداییه. بعضیاشون جدیدا اقتصادشون بر مبنای لیبراله یعنی برمبنای تک محوری و سود فردی، نه سود اجتماعی! خُب این علوم با این نوع مبنا به درد ما نمیخورد، از این نظر باید بیاییم اقتصادمون رو اسلامی کنیم. البته اقتصاد اسلامی به این معنا نیست که از نظریه های غربی استفاده نکنیم، اساسش رو برمبنای اسلام بگذار و از نظرات اونها هم تا جایی که مخالف اسلام نیست میتونیم استفاده کنیم.
#پرسش_پاسخ
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
👤پاسخ دهنده: #استاد_احسان_عبادی
(👆جزو اساتید مهدویت ، پژوهشگر تاریخ و محقق)
13.55M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥| #کلیپ_مهدوی
⭕️ تاثیر مال حلال بر مردم آخرالزمان
🎙حجت الاسلام کفیل
هدایت شده از #مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
هنر آن است ڪه بمیرے پیش از آنڪه بمیرانندت و مبدا و منشا حیات آنانند ڪه چنین مردهاند...
.......:
@zandahlm1357
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خواب عجیب یک نفر
که از شهید سلیمانی پرسیده بود
لحظه شهادت چگونه بود؟
این شبها و روزها سلام ما را به امیرالمومنین برسان...
فدای غربتت که اسم و رسمت عالم را فراگرفته اما نمی توانیم در اینجا اسمت را بیاوریم....
راستی آن طرفها فاطمیه را چطور برگزار
می کنند؟
🎙#حجتالاسلامامینیخواه
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
#کلیپ_تصویری 📺سخنرانی استاد حسینی قمی ✍️موضوع: اگر نگران عاقبت بخیری فرزندت هستی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
hafez 01.mp3
4.14M
اَلا یا اَیُّهَا السّاقی اَدِرْ کَأسَاً و ناوِلْها
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
طلب آمرزش یکی از بزرگان صوفیه گفته است: بد کردم و اعتذار بدتر ز گناه چون هست در این عذر سه دعوی ت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
.......:
معرفت
یکی از حکماء گوید: اگر میخواهی پروردگارت را بشناسی، بین خود و معاصی دیواری از آهن بساز.
خسرو
ما بی خبر از نظاره بودیم
جان رفت و خبر نکرد ما را
ضمیری
عشق آمد و صبر از دل دیوانه برون رفت
صد شکر که بیگانه از این خانه برون رفت
بابا نصیبی
وای به روزگار من در تو اگر اثر کند
ناله و آه نیمه شب گریه صبحگاهیم
#کشکول شیخ بهاء
https://eitaa.com/zandahlm1357
هدایت شده از #مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
صفحه
من نهج البلاغه میخوانم
https://eitaa.com/zandahlm1357
🌴#کلمات_قصار_نهج_البلاغه
🌹#حکمت_شماره_193
و قال عليهالسلام
إِنَّ لِلْقُلُوبِ شَهْوَةً وَ إِقْبَالاً وَ إِدْبَاراً، فَأْتُوهَا مِنْ قِبَلِ شَهْوَتِهَا وَ إِقْبَالِهَا
فَإِنَّ الْقَلْبَ إِذَا أُكْرِهَ عَمِيَ.
امام عليه السلام فرمود:
براى دلهاى (آدميان) علاقه و اقبال و (گاه) تنفر و ادبار است. هنگامى كه مىخواهيد كارى انجام دهيد از سوى علاقه و اشتياق وارد شويد،
زيرا اگر قلب را مجبور به كارى كنند نابينا مىشود
شرح و تفسير
با نشاط كارها را آغاز كنيد
امام عليه السلام در اين گفتار حكيمانه به يك نكتۀ اساسى روانشناسى اشاره كرده مىفرمايد:«براى دلهاى (آدميان) علاقه و اقبال و (گاه) تنفر و ادبار است هنگامى كه مىخواهيد كارى انجام دهيد از سوى علاقه و اشتياق وارد شويد، زيرا اگر قلب را مجبور به كارى كنند نابينا مىشود»؛ (إِنَّ لِلْقُلُوبِ شَهْوَةً وَ إِقْبَالاً وَ إِدْبَاراً، فَأْتُوهَا مِنْ قِبَلِ شَهْوَتِهَا وَ إِقْبَالِهَا، فَإِنَّ الْقَلْبَ إِذَا أُكْرِهَ عَمِيَ).
منظور از «قلب» و «قلوب» در اين عبارت، عقل و فكر انسان است كه حالات مختلفى دارد؛ گاهى در حال نشاط و علاقه به انجام دادن كارى و زمانى در حال تنفر و بىميلى و بىعلاقگى است. هر گاه در حال نشاط؛ مثلاً نشاط بر عبادات، به سراغ عبادت مىرويم و مىتوانيم با حضور قلب عبادت را به نحو كامل احسن به پايان ببريم؛ اما در حالى كه تمايلات درونى موافق نيست كار به زحمت انجام مىشود و ايجاد خستگى و ناراحتى مىكند.
ازاينرو در حكمت ٣١٢ اين جمله آمده است كه مىفرمايد:
«إنّ لِلْقُلُوبِ إقْبالاً وَ إدْباراً؛ فَإذا أقْبَلَتْ فَاحْمِلُوها عَلَى النَّوافِلِ، وَ إذا أدْبَرَتْ فَاقْتَصِرُوا بِها عَلَى الْفَرائِضِ ؛دلها گاهى پرنشاط و زمانى بىنشاط است؛ آنگاه كه نشاط دارند آنها را بر انجام دادن مستحبات (علاوه بر واجبات) بگماريد و هنگامى كه بىنشاطاند تنها به انجام دادن واجبات قناعت نماييد». همين مضمون در كتاب شريف كافى از پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله نقل شده ١ و با تعبير مشروحترى در كلام امام على بن موسى الرضا عليه السلام ديده مىشود؛ آنجا كه فرمود:
«إِنَّ لِلْقُلُوبِ إقْبالاً وَ إدْباراً وَ نِشاطاً وَ فُتُوراً فَإذا أقْبَلَتْ بَصُرَتْ وَ فَهِمَتْ وَ إذا أدْبَرَتْ كَلَّتْ وَ مَلَّتْ فَخُذُوها عِنْدَ إقْبالِها وَ نِشاطِها وَ اتْرُكُوها عِنْدَ إدْبارِها وَ فُتُورِها ؛دلها اقبال و ادبار و نشاط و سستى دارند. هنگامى كه اقبال كند (و پرنشاط باشد) حقايق را به خوبى مىبيند و مىفهمد و هنگامى كه ادبار كند، ناتوان و ملول مىگردد، بنابراين در هنگام ادبار و نشاط به سراغ آن برويد و در هنگام ادبار و فتور آن را رها سازيد». ٢
حقيقت اين است كه روح آدمى نيز مانند جسم او حالات مختلف دارد؛ گاه انسان از نظر جسمى خسته و ناتوان است؛ در اين هنگام اگر كارى به او واگذارند به يقين به صورت كامل انجام نخواهد گرفت؛ يا خطا و اشتباه مىكند يا ناقص به جا مىآورد؛ اما هنگامى كه جسم انسان داراى نشاط و قدرت و نيرو است، هر كارى را به خوبى انجام مىدهد. روح انسان نيز همينگونه است و به تعبير بعضى از عرفا گاه در حالت قبض است و گاه بسط؛ در حالت قبض بايد فشارى به خود نياورد؛ اما در حالت بسط انسان بايد با شتاب به سراغ اهداف سازنده برود.
مطالعه در حال نشاط لذتبخش و عميق و پرفايده و در حال ملالت و ادبار خستگىآور و بسيار سطحى و گاه آميخته با انواع اشتباهات است.
به همين دليل در همه جاى دنيا براى بهرهورى بيشتر از كار كارگران و كارمندان، سعى مىكنند عوامل نشاط را براى آنها فراهم آورند و مرخصىها، جايزهها و تزيين محل كار و اطراف آن و استفاده از درختان سرسبز و باغچههاى پرگل همه براى ايجاد نشاط است. البته آنها از وسايل نامشروعى مانند انواع موسيقى نيز براى اين كار استفاده مىكنند.
در شريعت اسلامى نيز براى ايجاد نشاط، مخصوصاً در مورد عبادات، عوامل مختلفى ديده مىشود. وضو گرفتن پيش از نماز به يقين نشاطآور است.
مضمضه و استنشاق آب در دهان و بينى افزون بر نظافت، ايجاد نشاط مىكند.
دستور داده شده قرآن و اذان با صداى زيبا و صوت حسن خوانده شود تا نشاطآور باشد. جمعه و جماعت ايجاد نشاط در عبادت مىكند و از همه مهمتر فصاحت و بلاغت قرآن خود عامل مهمى براى نشاط در قرائت قرآن است كه تا اعماق قلب انسان نفوذ مىكند. همچنين وعدههاى حقيقى براى مطيعان و نيكوكاران و مجاهدان و شهيدان به نعمتهاى بسيار لذتبخش بهشتى نشاطآور است.
بسيارى از غذاها كه در قرآن مجيد به آنها اشاره شده نيز غذاهاى نشاطآور است. خواب شب كه به آن توصيه شده رفع ملال مىكند و نشاط مىآورد.
اين موضوع از آيات و روايات به كتب فقهى ما نيز نفوذ كرده و بعضى از فقها تصريح كردهاند كه نوافل را به هنگام عذر مىتوان ترك كرد و يكى از عذرها را غم و اندوه شمردند. مرحوم نراقى در كتاب مستند مىگويد: منظورشان اين نيست كه در اين حال استحباب ندارد، چرا كه اگر در آن حال نيز به جا آورده شود اجماع بر صحت و ثواب آن است بلكه منظور اين است كه در مورد چنين اشخاصى تأكيد بر نافله نمىشود سپس به روايت بالا كه از كتاب كافى نقل كرديم اشاره مىكند.