#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
.......: ۱۶- تسلیم، بزرگترین فلسفه تکلیف پرتوی از اسرار نماز » تسلیم، بزرگترین فلسفه تکلیف بدون شک
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
.......:
۱۷- بهانه یا تحقیق؟
پرتوی از اسرار نماز » بهانه یا تحقیق؟
با توجه به آنچه گذشت، معلوم میشود که کسانی هستند که روحیه تعبّد و تسلیم ندارند و در پی بهانه اند تا شانه از بار تکلیف و دینداری خالی کنند. از این رو مسئله «تحقیق» را عنوان میکنند و برای هر دستور دینی، دنبال فلسفه و دلیل میگردند و خیلی هم خود را روشنفکر جا میزنند. قرآن کریم نسبت به برخی از اینگونه افراد درباره اعتقاد به قیامت میفرماید:
«بَلْ یُرِیدُ الْإِنسَنُ لِیَفْجُرَ أَمَامَهُ، یَسْئَلُ أَیَّانَ یَوْمُ الْقِیَمَةِ؟ » (۱۳۹) گروهی میخواهند راه گناه را در پیش گیرند، میپرسند: روز قیامت کی است؟
آنان مثل کودکان بهانه گیری هستند که هر لحظه بهانه میگیرند و آن که انجام شد، بهانه ای دیگر. قرآن درباره چنین کسانی میگوید:
«وَإِن یَرَوْاْ ءَایَةً یُعْرِضُواْ وَیَقُولُواْ سِحْرٌ مُّسْتَمِرٌّ» (۱۴۰) اگر نشانه ای از قدرت خدا و معجزات انبیاء مشاهده کنند اعراض کرده، میگویند: این هم همان سحر و جادوی معمولی و همیشگی است!
اینان در مقابل مکانیک وپزشک ومدهای خارجی ووسوسههای نفس و تمایلات شیطانی تسلیم اند وچون وچرا ندارند، ولی وقتی نوبت به دستور دین میرسد، اهل تحقیق و استدلال میشوند و قیافه هم میگیرند.
یک برخورد
روزی کسی پرسید: چرا نماز صبح دو رکعت است؟ گفتم نمی دانم. دستور خداوند است و باید انجام دهیم. همین که فهمید نمی دانم، قیافه روشنفکری گرفت و گفت: دنیا، دنیای علم است، امروز دیگر دین بدون علم صحیح نیست و... پرسیدم: حال تو بگو: چرا برگ درخت انار کوچک است ولی برگ درخت انگور بزرگ و پهن؟
گفت: نمی دانم، من هم همان قیافه را گرفته، گفتم: دنیا، دنیای علم است، علم باید ثابت کند و... اندکی از غرورش کاسته شد. گفتم برادر! قبول داریم که دنیا، دنیای علم است، ولی نه به این معنی که همه اسرار هستی را باید همین امروز بدانیم. حتماً میان برگ باریک انار و برگ پهن انگور و مزه میوه هایشان، رابطه ای در کار است که هنوز، برگ شناس و خاک شناس و گیاه شناس و میوه شناس، آنرا کشف نکرده است. پس وجود
اسرار را میپذیریم ولی ادعای فهمیدن همه آنها را هرگز از هیچکس قبول نمی کنیم.
راستی... اگر ما قبل از عمل، اوّل فلسفه احکام را بدانیم، آنگاه عمل کنیم، پس خدا پرستی و تسلیم کجا میرود؟ وحی، برتر از علم و اسرار آمیزتر از دانش بشری است. روشنفکران چرا هر قانون و برنامه را میپذیرند ولی در برابر قوانین خدا و دین، در تنگنا قرار میگیرند و اهل منطق! میشوند؟
دینی (قرآن و حدیث) بشناسیم، سپس به جزئیات و اسرار آن برسیم. اینک، به گوشه ای از نظرهای مکتب وحی پیرامون نماز، توجه کنید:
نماز، از مهمترین سفارشهای انبیا بوده و از بارزترین مصادیق عبادت است. حضرت لقمان به فرزندش میگوید:
پسرکم! نماز را بر پای دار: «یَبُنَیَّ أَقِمِ الصَّلَوةَ» (۱۴۱)
نماز، داروی نسیان و وسیله ذکر خداوند است: «أَقِمِ الصَّلَوةَ لِذِکْرِی » (۱۴۲)
نماز، پیمان خداوند است.
.......:
#پرتویی از نماز
✍محسن قرائتی
https://eitaa.com/zandahlm1357
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹 آموزش نماز برای کودکان و جوانان
🌸 لطفا به اشتراک بگذارید ثواب
این عمل اجر دنیوی و اخروی دارد
آموزش نماز به کودکان.pdf
4.03M
🌸آموزش #نماز به کودکان
✍ ویژه والدین،مربیان تربیتی
❇️ محتوای ناب و تربیتی
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
.......: وصل : عن مصباح الشّریعۀ، قال الصاد ق علیه السلام : ازینُ اللِّبـاسِ للْمـؤمنینَ لبـاس
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
.......:
فصل دوم در بعض آداب اباحه مکان است
سالک الى اللَّه چون مراتب مکان را به حسب مقامات و نشئات و جودیـه خـود فهمیـد، در آداب
قلبیه اباحه آنها باید بکوشد تا نماز او از تصرّفات غاصبانه ابلیس پلید خارج شود . پس، در مرتبه
اولى به آداب صوریه عبودیت و بندگى قیام کند و وفا به عهود سـابقه عـالم ذر و یـوم المیثـاق
بنماید و دست تصرّف ابلیس را از ملک طبیعت خود دور ک ند تا با صاحب بیت مراوده و محابـه
پیدا نماید و تصرّفاتش در عالم طبیعت غاصبانه نباشد . بعضى از اهل ذوق گوید کـه معنـى آیـه
( شریفه یا ایها الَّذینَ آمنُوا اوفُوا بِالعقُوداحلَّت لَکُم بهیمۀُ الْانْعام 171 .(به حسب باطن، آن اسـت
که حلّیت بهیمه انعام موقوف به وفاء به عهد ولایت است . و در احادیـث شـریفه وارد اسـت کـه
جمیع ارض از امام است و غیر شیعیان غاصـب آن هـستند (172 .(و اهـل معرفـت ولـى امـر را
مالک جمیع ممالک وجود و مدارج غیب و شهود دانند و تصرّف کسى را در آن بى اذن امـام روا ندارد
نویسنده گوید : ابلیس لعی ن عدواللَّه است و تصرّفات او و هر تـصرّف ابلیـسى در عـالم طبیعـت
جائرانه و غاصبانه است؛ پس، سالک الى اللَّه اگر خود را از تحت تصرّفات آن پلیـد بیـرون کـرد،
تصرّفش رحمانى گردد و مکان و ملبس و مطعم و منکح او مباح و پاکیزه شود . و به هـر انـدازه
که در تحت تصرّف ابلیس واقع شود، از حلّیت بیفتد و شرك شیطان در آن دست یابد : پس اگر
اعضاء ظاهره انسان در تصرّف ابلیس واقع شد، اعضاء ابلیسیه شود و غاصب مملکت حـق شـود؛
چنانچه عکوف قواى ملکوتیه در مسجد بدن وقتى مبـاح و عادلانـه اسـت کـه آن قـوا از جنـود
رحمانى باشد، و الّا جنود ابلیس ر ا حقِّ تصرّف در مملکت بدن انـسانى، کـه ملـک حـق تعـالى
است، نمى باشد. و چون دست تصرّف شیطان را از مملکت قلب، که منزلگاه خـاص حـق اسـت،
کوتاه نمود و قلب خود را خالص براى تجلّیات حق نمود و غیر حق را که ابلیس راه است در آن
راه نداد، مساجد ظاهره و باطنه و امکنه ملکیه و ملکوتیه مباح بـراى او گـردد و صـلاة او صـلاة
اهل معرفت گردد. و بدین وِزانْ طهارت مسجد نیز معلوم گردد .
مقصد چهارم در آداب قلبیه وقت است و در آن دو فصل است
فصل اول
بدان که اهل معرفت و اصحاب مراقبه را به قدر قوت معرفـت آنهـا بـه مقـام مقـدس ربوبیـت و
اشتیاق آنها به مناجات حضرت بارى عزّ اسمه، از اوقات صـلوات، کـه میقـات مناجـات و میعـاد
ملاقات با حق است، مراقبت و مواظبت بوده و هست .
آنان که مجذوب جمال جمیل و عاشق و دلباخته حسن ازلنـد و از جـام محبـت سرمـست و از
پیمانه الست بیخودند، از هر دو جهان رسته و چشم از اقالی م وجود بسته و به عزّ قـدس جمـال
اللَّه پیوسته اند؛ براى آنها دوام حضور است و لحظه اى از ذکر و فکر و مشاهدت و مراقبت مهجور
نیستند. و آنان که اصحاب معارف و ارباب فضائل و فواضلند و شریف النّفس و کـریم الطّینۀانـد،
چیزى را به مناجات حق اختیار نکنند و از خلوت و منا جات حقْ خود او را طالبند و عزّ و شرف
و فضیلت و معرفت را همه در تذکّر و مناجات با حق دانند . اینان اگر توجه به عالم کنند و نظـر
به کونین اندازند، نظر آنها عارفانه باشد، و در عالم حق جـو و حـق طلبنـد و تمـام موجـودات را
جلوه حق و جمال جمیل دانند - عاشقم بر همه عالم ( که همه عالم از اوست 173 .(اینان اوقـات
صلوات را به جان و دل مواظبت کنند و از وقت مناجات با حق انتظـار کـشند، و خـود را بـراى
میقاتگاه حق حاضر و مهیا کنند . دل آنها حاضـر اسـت و از محـضرْ حاضـر را طلبنـد و احتـرا
محضر را براى حاضر کنند، و عبودیت را مراودت و معاشرت با کامل مطلق دانند و اشتیاق آنهـا
براى عبادت از این باب است .
و آنان که مؤمن به غیب و عالم آخرت و شیفته کرامات حضرت حق جلّ جلاله انـد و نعمتهـاى
ابدى بهشتى و لذّتها و بهجتهاى دائمى سرمدى را با حظوظ داثره دنیاویه و لذائذ ناقصه موقّتـه
مشوبه مبادله نکنند، نیز در وقت عبادات که بذر نعم اخرویه است قلوب خود را حاضر نماینـد و
از روى دلچسبى و اشتیاق قیام به امر کنند، و از اوقات صلوات، که وقت حصول نتـایج و کـسب
ذخایر است، انتظار کشند، و چیزى را به نعم جاویدان اختیار نکنند . اینان نیز چون قلب آنهـا از
عالم غیب با خبر است و ایمان قلبى به نعم همیشگى و لذّات دائمه عالم آخرت آوردنـد، اوقـات
خود را غنیمت شمارند و تضییع اوقات خود نکنند . اولئک اصـحاب الجنَّـۀِ و اربـاب النعمـۀِ هـم
فیها خالدون .
این طوایف که ذکر شد، و بعض دیگر که ذکر نشد، خود عبادات نیز براى آنها لـذّاتى اسـت بـه
حسب مراتب آنها و معارف آنان؛ و کلفـت تکلیـف بـراى آنهـا بـه هـیچ وجـه نیـست . ولـى مـا
بیچارههاى گرفتار آمال و امانى و بسته زنجیرهاى هوى و هوس و فرورفتگـان در بحـر مـسجور
ظلمانى عالم طبیعت که نه بویى از محبت و عشق به شامه روحمان ر
سیده و نه لذّتى از عرفـان
و فضیلت را ذائقه قلبمان چشیده، نه اصحاب عرفـان و عیـانیم و نـه اربـاب ایمـان و اطمینـان .
عبادات الهیه را تکلیف و کلفت دانیم و مناجات با قاضى الحاجات را سربار و تکلّف شماریم . جـز
دنیا، که معلف حیوانات است، رکون به چیزى نداریم و جز به دار طبیعت، که معتکـف ظالمـان
است، تعلّ قى نداریم . چشم بصیرت قلبمـان از جمـال جمیـل کـور و ذائقـه روح از ذوق عرفـان
مهجور است .
بلى، سرحلقه اهل معرفت و خلاصـه اصـحاب محبـت و حقیقـت ابیـت عنْـد ربـى یطْعمنـى و
( یسقینى 174 (فرماید. خدایا، این چه بیتوته است که در دار الخلوت انس محمد (ص) را بـا تـو
بوده. و این چه طعام و شراب است که با دست خود این موجود شـریف را چـشاندى و از همـه
عوالم وارهاندى . آن سرور را رسد که فرماید : لى معاللَّه وقْـت لا یـسعه ملَـک مقَـرَّب و لا نَبـى
( مرْسل 175 .(آیا این وقت از اوقات عالم دنیا و آخرت است؟ یا وقـت خلوتگـا ه قـاب قوسـین و
طرح الکونین است؟ چهل روز موسى کلیم صوم موسوى گرفت و به میقات حق نایل شد و خدا
فرمود: تَم میقات ربه اربعینَ لَیلَۀً (176 .(با این وصف به میقات محمدى نرسد و با وقت احمدى
تناسب پیدا نکند . به موسى علیه السلام در میعادگاه فَاخْلَع نَعلَ ( یک 177 (خطاب رسید، و آن را
به محبت اهل تفسیر کردند، و به رسول ختمى امـر بـه حـب علـى شـد . در قلـب از ایـن سـرّ
جذوهاى است که دم از او نزنم؛ تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل
#آداب الصلاة امام خمینى رضوان االله تعالی علیه
https://eitaa.com/zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
#صوت 🔹 چند دقیقه با #حکومت اسلامی ⬅️ قسمت هشتم... استاد #رحیم_پور ازغدی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❌ شبهه
می گویند امام زمان می آید
اما نمی آید
بدبخت انسانی که منتظر است.
او کیست که می آید ؟چرا می آید ؟
کسی که در جنگ جهانی نیامد
میلیون ها تن سلاخی شدند
زنانی بی آبرو شدند نیامد
از گرسنگی انسانها گربه خوردند نیامد
به جوانان در بند ها تجاوز شد نیامد
هزاران نفر این روزها در حال مردن هستند ولی نمی آید.
کجاست؟
کی می آید؟
می آید که چه کند؟
جنگ افروزی کند؟
انتقام یک بانو را بعد از هزاران سال بگیرد؟
انتقام کشتار عاشورا را از نسلهای بعدی بگیرد؟
دو سوم مردم جهان را بکشد؟
چه انتظاری می کشند منتظران؟
#مهدویت
✅ پاسخ
✍ حجتالاسلام دکتر قربانی مقدم
🔹 خلاصه اشکال نویسنده متن فوق آن است که اگر امام زمانی وجود دارد، چرا با دیدن این همه ظلم و جنایت در طول تاریخ، ظهور نمیکند و جلوی مفاسد را نمی گیرد؟ برای پاسخ به این شبهه ابتدا می گویم:
فرض کنید اصلاً امام زمان وجود ندارد، چرا خود خدای مهربان این همه ظلم را میبیند اما جلوی آن را نمیگیرد؟ اگر اشکالی در این زمینه وجود دارد، به خدای سبحان هم وارد است. یعنی همین ایراد را میتوان به خداباوران هم گرفت (صرف نظر از اینکه دین دارند یا ندارند و اگر دین دارند، چه دینی دارند.)
▫️ممکن است کسی اساسا منکر خدای مهربان باشد که بحث با چنین کسی درباره امام زمان علیه السلام بی فایده است، بلکه باید ابتدا اصیل ترین اعتقاد دینی یعنی خداباوری را برای وی توضیح داد.
🔹جالب است بدانید که اتفاقا هزاران سال پیش از نویسنده متن فوق، یعنی در هنگام خلقت اولین انسان، فرشتگان همین سوال را از خدای سبحان پرسیدند:
قالوا أَتَجعَلُ فيها مَن يُفسِدُ فيها وَيَسفِكُ الدِّماءَ ؛ فرشتگان به خدا گفتند: آیا قصد داری روی زمین کسی را قرار دهی که فساد و خونریزی می کند؟ (بقره: ۳۰)
اما خدای سبحان پاسخ داد: «من چیزی می دانم که شما نمی دانید» و سپس گوشه ای از مقامات و کمالات انسان را به رخ فرشتگان کشید.
🔹بله! خلقت انسان خلقت خاصی است. بنا نیست خدای سبحان یا امام زمان به اجبار زمینی عاری از هرگونه فساد و تباهی ایجاد کنند، نه اینکه نتواند (عالم فرشتگان عالمی است سراسر نور و پاکی)، بلکه از آنجایی که انسان جانشین خدا بر روی زمین است (بقره: ۳۰)، بنا است که خود انسان ها با اختیار و اراده و شعور خود، جهانی بهشت گونه بر زمین ایجاد کنند.
🔹ممکن است سوال شود که پس نقش امام زمان در این خصوص چیست؟ پاسخ واضح است: ایشان رهبر است، و رهبر زمانی رهبری می کند که جامعه بشریت جایگاه او را شناخته و رهبری او را به رسمیت بشناسند. به عبارت ساده، زمانی که مردم دنیا (و نه فقط شیعیان) اصلاح وضع موجود را از حضرت مطالبه کنند و گام هایی عملی در این راستا بردارند، در این هنگام است که میتوان به ظهور ایشان امیدوار بود چرا که به درستی به ما یاد داده اند که «از تو حرکت از خدا برکت» و معنای صحیح انتظار هم چیزی جز همین حالت نیست.
🔹با این توضیح معلوم می شود که مفهوم انتقام از بانوی پهلوشکسته یا عاشورا، انتقام از کسانی است با کشتن رهبران الهی مسیر سعادت انسان را منحرف کرده و آگاهی و سعادت حقیقی انسان را مخدوش کرده اند.
🔹اما اینکه ایشان دوسوم مردم جهان را می کشد، از تخیلات نویسنده است که نیازی به پاسخ دادن ندارد.
▫️ ﷽
🔹آیا بدحجاب تر شدیم؟
🔹آیا بدحجابی مساوی است با بی دینی؟
🔹آیا بدحجابی ها سیاسی است؟
شبهه ای که وجود دارد اینست که آیا رشد بدحجابی در ایران نشانه بیدینی است؟ آیا بدحجابی بدتر شده است؟ آیا بانوان ما نسبت به سال 57 بی تقواترشدند؟ آیا بدحجابی سیاسی است؟ پس چرا می گوئید جامعه معنوی ترست؟
به نظر می رسد بدحجابی در جامعه ما بد روایت شده است. این روایت نادرست باعث شده واکنش ها به بدحجابی عجیب و غریب باشد. یکی فکر می کند بدحجابی در ایران سیاسی است و تلاش میکند آن را به براندازی نزدیک کند و دیگری فکر می کند بدحجابی در ایران ناشی از کاهش دین ورزی است و تلاش می کند اصلا اهمیت حجاب را منکر شود.
اما واقعا ریشه بدحجابی در جامعه ماچیست؟ ماجرا را از منظری متفاوت ببینید.
🔹بدحجاب تر؟
گزارش اخیر مرکز پژوهشهای مجلس نشان میدهد حدود 30 تا 40 درصد جامعه حجاب شرعی دارند. اما بقیه که حجاب شرعی ندارند اعتقادشان به حجاب چیست؟ نتایج 3 پژوهش رسمی سازمان تبلیغات و ارزشها و گرایش ایرانیان وزارت ارشاد و کتاب وضعیتسنجی پوشش و آرایش ایرانیان، نشان می دهد 90درصد جامعه به حجاب شرعی اعتقاد و آن را ضروری می دانند و 85 درصد آن را مانع ارتکاب گناه در جامعه می دانند. اما اشکال این است که اما در مصداق حجاب تابع عرف، راحت طلبی و زیباپسندی هایی هستند که منشاء غربی دارد.
این آمار یعنی جامعه نسبت به ضرورت حجاب و جنبه دینی و شرعی آن، کاملا معتقد عمل میکند اما در مصداق دچار غفلت است. یعنی بین قرائت شرعی حجاب و قرائت عرفی آن از سر غفلت تفاوت قائل شده است. مضافا اینکه هرچند پوشش رکن اصیل حجاب است اما حقیقت حجاب حیا و عفت است. امری که در قاطبه¬ی زنان جامعه ی ما وجود دارد.
بنابراین بدحجابی در جامعه نه منشا سیاسی دارد و نه نشانه¬ی بی دینی.
حضور پرشور زنان با پوشش های مختلف در صحنه های انقلابی مانند راهپیمایی ها، تشییع شهدا، انتخابات، راهیان نور و همینطور مجالس مذهبی مانند اعتکاف، اربعین، شبهای قدر و مجالس سیدالشهدا نیز اینکه بدحجابی سیاسی است یا نشانه ی بی دینی است را کاملاً رد می کند.
🔹خطای تحلیل ایستا
تحلیل نقطه ای یعنی مقایسه زنان در سال 97 با زنان در سال 57 بدون اینکه شرایط جامعه تحلیل شود. اساسا تقوای جامعه را باید در حرکت تحلیل کرد. برای اینکه تقوا را تحلیل کنیم باید شرایط و هجمه دشمن و قدرت شیطان را هم در نظر گرفت. همجه ی سنگین رسانه های شیطانی در این سالها به هیچ وجه با وضعیت سال 57 و قبل از آن قابل مقایسه نیست. تقوا در مسیر حرکت و اجتماعی شدن شکل میگیرد نه سر سجاده و در خلوت و انزوا. با این سخن باید سوال کرد خانم بدحجاب در جامعه امروز با این حجم از هجمههای شیطانی چه میزان جلوتر از زنان سال 57 است؟ از این گذشته زن در جامعه امروز در سطوح مختلف علمی و خدمت رسانی حضور دارد. امری که در گذشته هیچ نشانه ای از آن نبوده است.
🔹حجاب پرقدرت
نکته مهمتر از همه رشد کیفی حجاب است. حجاب پرقدرت، حجابی است که از سر جهل و #میراث_خانواده و... نیست، بلکه امروزه حجاب ابعاد انقلابی پیدا کرده است و #نشانه یک اعتقاد راستین به مبارزه و #جهاد است. چنین حجابی را در کدام برهه از تاریخ سراغ داریم؟
❌ شبهه
اگر خدا روزی رسان است، پس چرا بسیاری از کودکان در دنیا همانند آفریقا از گرسنگی تلف میشوند؟؟
✅ پاسخ
✍ حجتالاسلام دکتر قربانی مقدم
🔻پیش از پاسخ به این شبهه نکتهای یادآوری میشود:
🔹این جهان بر اساس سنتهایی (قوانین) اداره می شود که تخلف از آن ممکن نیست. از بین آنها، دو مورد از زیربنایی ترین سنن هستند که عدم توجه به آنها باعث فهم غلط در فلسفه زندگی انسان و در نتیجه شبهه و سوال در رابطه انسان و خدا میشود. اول اختیار انسان و دیگری آزمایش انسان.
🔹با توجه به این نکته و در جواب شبهه فوق باید دانست که منظور از اینکه خدا روزی رسان است؛ یعنی تمام نعمتها و روزیها از سوی او سرچشمه میگیرد و اینکه او برای تمام انسانها و موجودات به اندازه کافی رزق و روزی مقدر کرده است.
🔻اما این بدان معنا نیست که چون روزی مادی انسان از قبل مشخص و معین شده، اعمال انسان نقشی در آن ندارد و آنرا کم و زیاد نمیکند و یا هیچ فردی از گرسنگی نخواهد مرد. بهرهمندی از رزق خدا شرایطی دارد که با وجود آن شرایط روزی به فعلیت میرسد. (همانگونه که در قرآن، خداوند هدایتگر همهی انسانها و موجودات معرفی شده (سوره طه؛ ۵۰) ولی این به این معنا نیست که هیچ کس به دلیل سوءاستفاده از اختیار خود یا اسباب دیگر مانند شیاطین جن و انس، به گمراهی کشیده نمیشود.)
🔹بنابراین کسانی که سعی و تلاشی در به دست آوردن روزی نمیکنند، قطعاً شرط جلب روزی را اجرایی نکردهاند.
یا کسانی که با اسباب قطعِ روزی (مانند ستمگران، بیماری و...) مبارزه نکردهاند هم شرط دیگری را از کسب نکردهاند.
🔻یا کسانی که در برابر شکر نعمتهایی که خداوند به آنها داده کفران نعمت میکنند، اینان خود درهای گشایش روزی را به روی خود میبندند.
قرآن کریم در این زمینه داستانی را از امتهای گذشته نقل میکند:
«وَ ضَرَبَ اللهُ مَثَلاً قَرْیَةً کانَتْ آمِنَةً مُطْمَئِنَّةً یَأْتیها رِزْقُها رَغَداً مِنْ کُلِّ مَکانٍ فَکَفَرَتْ بِأَنْعُمِ اللهِ فَأَذاقَهَا اللهُ لِباسَ الْجُوعِ وَ الْخَوْفِ بِما کانُوا یَصْنَعُون»؛ خداوند (براى آنان که کفران نعمت میکنند،) مثالى زده است. منطقه آبادى که امن و آرام و مطمئن بود و همواره روزیش از هر جا میرسید، امّا به نعمتهاى خدا ناسپاسى کردند و خداوند به سبب اعمالى که انجام میدادند، لباس گرسنگى و ترس را بر اندامشان پوشاند. (نحل؛ ۱۱۲)
🔹و البته همانطور که گفته شد گاهی نیز تنگی روزی برای آزمایش و امتحان است:
«وَ لَنَبْلُوَنَّکُمْ بِشَیْءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَ الْجُوعِ وَ نَقْصٍ مِنَ الْأَمْوالِ وَ الْأَنْفُسِ وَ الثَّمَراتِ وَ بَشِّرِ الصَّابِرینَ»؛ قطعاً همه شما را با چیزى از ترس، گرسنگى، و کاهش در مالها، جانها و میوهها، آزمایش میکنیم و بشارت ده به استقامت کنندگان. (بقره؛ ۱۵۵)
🔹خلاصه اینکه وقتی گفته میشود رزق همه برعهده خداست، همراه با شرایط آن گفته شده است. مانند اینکه مدیر یک کاروان به اعضای آن بگوید: «هیچ زاد و توشه ای لازم نیست همراه بیاورید همه برعهده من است» حال برای دریافت سهمیه باید قوانین گروه رعایت شود، اگر دزدی به کاروان حمله کرد، با آن مقابله شود، در مصرف آذوقه زیاده روی نکرد و نهایتاً اینکه فراموش نشود این دنیا محل آزمایش انسان است و گاهی لازم است از راه کم و زیاد شدن روزی امتحان شود.
✅نکته: با وجود کثرت عوامل قطع رزق و روزی، باز هم خدای مهربان از برخی از آنان گذشت میکند و علیرغم عدم شایستگی کافی، رزق بسیاری از ما را تأمین میکند.
#سوال_کاربران
❓بسیاری از همراهان مکرراً میپرسند که گاهی در گروههایی که عضو هستیم، اطلاعیه ای میبینیم مبنی بر اینکه مثلاً «صاحب این عکس گم شده آن را در گروهها پخش کنید تا پیدا شود» یا مثلاً «فلان دکتر با شماره تلفن فلان گفته من مجانی بیماران نیازمند را مجانی درمان میکنم این مطلب را پخش کنید تا به دست نیازمندان برسد» و.... حال سوال این است که با توجه به اینکه پخش آن کمک به دیگران و به نوعی کار خیر است، انتشار آن صحیح است؟
✅ پاسخ
در فضای مجازی اصل را در بر دروغ و شایعه بودن بگذارید. هیچ چیزی صحیح نیست مگر آنکه از منبع شناخته شده و معتبری صادر شده باشد.
هدف از اینگونه مطالب گاهی جنگ روانی است، گاهی اذیت کردن صاحب عکس یا صاحب شماره تلفن است، گاهی از سر کنجکاوی است، یعنی سازنده پیام وسعت انتشار پیامش را رصد میکند و لذت میبرد و دهها انگیزه دیگری که موجب تولید اینگونه محتواها میشود.
بنابراین در اصل "خیر" بودن این کارها تردید جدی است و چه بسا انتشار آن موجب اذیت و آزار دیگران خواهد شد.
#سواد_رسانه
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
🦋هنر زن بودن (قسمت21 ) ♨️داوری های نادرست و غیر عادلانه و ظلم و تحقیر زن باعث شده که زن: 🚫_جای
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ج 22 هنر زن بودن6-2-94.mp3
49.03M
🦋هنر زن بودن (قسمت 22 )
♨️داوری های نادرست و غیر عادلانه و ظلم و تحقیر زن باعث شده که زن:
🚫_جایگاه خود را نداند.
🚫_به زن بودنش افتخار نکند.
🚫_برای مردگونه بودن تلاش کند.
✅ مباحثی که ان شاء الله قرار است در "هنر زن بودن" بررسی شود
🎵استاد محمدجعفرغفرانی
🔰حجاب، یاری دهندهای برای رسیدن به رتبهی معنوی عالی
🔹رهبرانقلاب: باید مسائل ارزشی اسلام در جامعهی ما احیاء بشود. مثلاً مسألهی حجاب، یک مسألهی ارزشی است. مسألهی حجاب، مسألهیی است که اگرچه مقدمهیی است برای چیزهای بالاتر، اما خود یک مسألهی ارزشی است. ما که روی حجاب اینقدر مقیدیم، به خاطر این است که حفظ حجاب به زن کمک میکند تا بتواند به آن رتبهی معنوی عالی خود برسد و دچار آن لغزشگاههای بسیار لغزندهیی که سر راهش قرار دادهاند، نشود.
⬅️ مروری بر توصیههای حضرت آیتالله خامنهای به شورای فرهنگیاجتماعی زنان و خانواده
🗓 ۱۳۷۰/۱۰/۰۴
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
ماجرای تحول پریناز خانم صفریان🌷🌺🌷🌺❤️🌹❤️🌹🥰🥰 #پارت_دوم ━━═━━⊰❀🦋❀⊱━━═━
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 #کلیپ
🎙سخنرانی شیرین حاج آقا قرائتی
🛑 اگر با محبت جذب نکنیم بی عرضهایم