هدایت شده از #مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
هدایت شده از #مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
هر روز با امام رضا
@zandahlm1357
@HashtominEmam
آرشیو
مطالب صفحه هرروز با امام رضا (ع)
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
.......: ويژگيهاي مؤمن متن حديث صفات المؤمن ۱- الكلينى عن علىّ بن محمّد بن بندار عن إبراهيم بن إسح
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
.......:
شكر يزدان
متن حديث
اَفضَلُ العَقلِ معرفَةُ
الاِنسانِ بِربّه
ز خاطر مبر شكر يزدان پاك كه شكر نعَم نعمت افزون كند بهين دانش اى دوست، آن دانشى است كه ات رهبرى سوى بى چون كند
خشنودى از حق
متن حديث
مَن رَضى َ باليَسيرِ مِنَ الحَلال خفّت مَؤونتهُ
رضا باش بر داده كردگار كه خشنودى از حق بوَد بندگى اگر شاد گردى به اندك حلال سبك بگذرى از پل زندگى
حقّ
متن حديث
المُؤمِنُ اِذا قَدرَ لَم يَأخُذُ اَكثَرَ مِن حَقّه
نكته اى بشنو ز فرزند رسول آن كه مردم را امام و پيشواست گر كه قدرت دست مؤمن اوفتاد بيشتر از حقّ خود هرگز نخواست
هدايت
متن حديث
لاتَطلُبوا الهُدى فى غَيرِ القُرآنِ فَتَضِلّوا
بگفتا رضا، ماه برج ولايت هدايت مجوييد از غير قرآن بجز راه قرآن مپوييد راهى كه گمراهى آخر بوَد حاصل آن
علامات مرد حق
متن حديث
مِن عَلامةِ ايمانِ المُؤمِنِ، كِتمانُ السِّر و الصَّبرُ فى البأساء و الضرّاء و مُداراة النّاس
از علامات مرد حق باشد رازدارى و صبر بر سختى با مدارا به مردمان پويد راه آزادگى و خوشبختى
#دانستنیهای امام رضا علیه السلام
https://eitaa.com/zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
.......: ایمن از آتش حضرت جواد (علیه السلام) فرمود: میان دو کوه طوس، خاکی، از خاکهای بهشت است، هرک
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
.......:
برترین میهمان خداوند
حضرت موسی بن جعفر (علیه السلام) در حدیثی فرمود: چون روز قیامت شود چهار نفر از اولین و چهار نفر از آخرین بر عرش خداوند خواهند بود، چهار نفر از اولین عبارتند از: نوح و ابراهیم و موسی و عیسی (علیه السلام)، و اما چهار نفر از آخرین: محمد و علی و حسن و حسین (علیه السلام)، سپس حضرت در ادامه فرمود: زوار قبر ائمه (علیهم السلام) با ما خواهند بود، بدانید که برترین درجه را زوار قبر فرزندم (رضا (علیه السلام) ) خواهند داشت.
و حضرت رضا (علیه السلام) فرمود: من مظلومانه باسم، کشته میشوم و در کنار هارون دفن میشوم، خداوند تربت مرا محل رفت و آمد شیعیان و دوستانم قرار میدهد، هرکه مرا در غربتم زیارت کند، لازم است که روز قیامت به زیارت او روم.
سوگند به آن که محمد (صلی الله علیه و آله و سلم) را به پیامبری گرامی داشت و او را بر همه مخلوقات انتخاب کرد، هیچ کس از شما نزد قبر من نماز نمی گزارد مگر این که هنگام ملاقات خداوند، شایسته آمرزش است.
سوگند به آن که ما را بعد از پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) به امامت گرامی داشت و به وصیّت مخصوص گردانید، همانا زائران قبر من، برترین میهمانان خداوند عزّوجّل در قیامت هستند.
📚حکایت آفتاب نگاهی به زندگی امام رضا علیه السلام
https://eitaa.com/zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
🔰 سلسله جلسات #انقلابی_تراز_انقلاب 1 💠 فصل اول : #دانشجوی_تراز_انقلاب ( قسمت اول ) 👈 وظایف مهم دان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 سلسله جلسات #انقلابی_تراز_انقلاب 2
💠 فصل اول : #دانشجوی_تراز_انقلاب ( قسمت دوم )
👈 وظایف مهم دانشجویان برای #قوی_شدن و شرکت فعال در #جهاد_تبیین
👈 دانشجوی انقلابی باید چگونه باشد؟
🔗 دیدن کلیپ با کیفیتهای بالاتر در https://www.aparat.com/v/yi8HT
🎤 #احسان_عبادی (مدرس مهدویت و پژوهشگر علوم حدیث و تاریخ)
👌 انقلابی باید قوی شود
☑️متن شبهه و سوال👇👇👇👇👇
استاد ببخشید میشه خواهش کنم بگید چیکار کنیم خدا رو واقعا از ته دل باور کنیم و رابطمون با خدا و امام زمان خوب بشه؟ چون واقعا با این شبهه های قوی امروزی آدم بعضی اوقات احساس ضعف میکنه؟
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
✅متن پاسخ به شبهه👇👇👇👇👇
☝️🏻شبهه ها که اتفاقا قوی نیست،
شبهه هایی که دشمن وارد می کند به قول قرآن «إِنَّ كَيْدَ الشَّيْطانِ كانَ ضَعِيفاً» به قول خودشان فکر می کنند شبهه یشان قوی است اما با چهارتا مطالعه ی ساده می شود شبهه اینها را جواب داد جدی می گویم خیلی شبهه هایشان آنچنان سنگین نیست.
شما تا می توانید اصول عقایدتان را کامل کنید و این باور را داشته باشید که اسلام دین حق هست و قرآن کتاب کامل.
📃اگر شبهه ای دیدید از چندتا استاد پرسیدید بلد نبودن جواب بدهند دلیل بر این نیست که آن شبهه حق است آن اساتید بلد نبودن جواب بدهند، بروید از چهارتا استاد که بلدتر هستند جوابتان را بگیرید. با شبهه ها دلتان را نلرزانید. اصل بر حقانیت اسلام است که هست، اگر شبهه ای جواب داده نشده آن فرد بلد نبود جواب بدهد از چند نفر دیگر که بلد هستند سوال کنید.
#پرسش_پاسخ
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
👤پاسخ دهنده: #استاد_احسان_عبادی
(👆جزو اساتید مهدویت ، پژوهشگر تاریخ و محقق)
هدایت شده از #مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
هنر آن است ڪه بمیرے پیش از آنڪه بمیرانندت و مبدا و منشا حیات آنانند ڪه چنین مردهاند...
.......:
@zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
📖کــتاب صــوتی « ققنوس فـــاتــــــــح » 🔵 زندگــینــــامـــه داستـــانی ســــردار شهـــید مــــح
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
Part09_ققنوس فاتح.mp3
22.67M
📖کــتاب صــوتی
« ققنوس فـــاتــــــــح »
🔵 زندگــینــــامـــه داستـــانی ســــردار شهـــید مــــحـــسـن وزوایــــی
🔷 قـــــســــمـــت 9
🍃🌸
🌸🍃🌸
🍃🌸🍃🌸
🌸🍃🌸🍃🌸
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
.......: تیر خلاص عراقیها خرمشهر را محاصره کرده بودند و صدای انفجار از همه جا بلند بود. در همین وق
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
.......:
حلوای ننه!
در آغاز جنگ، مادرانی بودند که تا خط مقدم حضور مییافتند و مشوق رزمندگان بودند. در جبهه فیاضیه آبادان، پیر زنی با نشاط حتی در سنگرها حضور مییافت و همه او را «ننه» صدا میزدند. وقتی گلولههای خمپاره و توپ به اطراف میخورد با لحنی آرام و مهربان میگفت: «ننه نترسید! ننه چیزی نیست! خدا پشت و پناهتان. » در آن لحظهها و صحنهها کمتر رزمنده ای بود «حلوای ننه» کام او را شیرین نساخته باشد. [۱]
----------
[۱]: همان
مادر ۵ شهید
یکبار چند شهید را با هم برای تدفین آورده بودند. عجب غوغایی بود. یکی از مادران بیش از همه بی تابی میکرد. تلاش برای آرام کردن او چندان نتیجه بخش نبود. ناگهان زنی
که چادر دور کمر گره زده بود پیش آمد در گوش او چیزی گفت که آرام شد و او را با خود همراه کرد. بعد معلوم شد که او مادر شهید است و اکنون پنجمین شهید او را آورده بودند تا به خاک بسپارند.
آن مادر پنجمین شهیدش را با دستهای خود در مزار نهاد و صبور و آرام بالا آمد و با اشاره به جوانان و همرزمان حاضر گفت: «همه شما پسران من هستند و آن که رفت عزیزتر از علی اکبر امام حسین (ع) که نیست. »
سپس ادامه داد: «عزیزان من! جبهه، کربلاست. امام حسین (ع) را تنها نگذارید. » [۱]
----------
[۱]: همان
📚خاطراتی از حضور زنان در دفاع مقدس
https://eitaa.com/zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
.......: ملائکه عمّاله و باطن ملائکه عمّاله اشاره به قواء سبعه نباتیه است که هریک در عملی که مأمور
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
.......:
حمد بی اندازه بر خداوند
قوله علیه السلام: ثُمَّ لَهُ الْحَمْدُ مَکَانَ کُلِّ نِعْمَةٍ لَهُ عَلَیْنَا وَ عَلَی جَمِیعِ عِبَادِهِ الْمَاضِینَ وَ الْبَاقِینَ عَدَدَ مَا أَحَاطَ بِهِ عِلْمُهُ مِنْ جَمِیعِ الاْءَشْیَاءِ، وَ مَکَانَ کُلِّ وَاحِدَةٍ مِنْهَا عَدَدُهَا أَضْعَافاً مُضَاعَفَةً أَبَداً سَرْمَداً إِلَی یَوْمِ الْقِیَامَةِ.
الحمد: مبتدا است، و « له » خبر او است. و علاوه بر آن که لام « له » لام اختصاص است، مع ذلک، خبر، حقّ او تأخیر از مبتدا است، و تقدیم ما هو حقّه التأخیر یفید الحصر.
یعنی حمد خاص خدا است به ازاء هر نعمتی از نِعم ظاهره و باطنه که از او بر
ما است، و به ازاء هر نعمتی که به تمام خلق ذی حیات او است از گذشتگان و باقیان، و به عدد اشیائی که احاطه دارد علم خدا به آنها از ذرات موجودات علوی و سفلی به اَضعاف مضاعف، أی أمثالاً کثیراً أبداً، أی دهراً طویلاً سرمداً، أی دائماً مستمرّاً الی یوم القیامة، انتهاء عمر العالم ؛ و حمدت اللّه بجوامع الحمد، أی بکلمات جمعت أنواع الحمد و الثناء علی اللّه.
.......:
📚✍ #شرحی بر صحیفه سجادیه
میرزا ابراهیم سبزواری وثوق الحکماء
https://eitaa.com/zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
.......: رضی الدین علی لالا جامی در اوائل«ثلث» و آخر «نفحات» میگوید: رضی الدین به هند رفت و در آنج
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
.......:
ابن دهان به خاطر شادی از سلامتی یکی از حکام به او نوشت: مردم برای سلامتی تو نذر کردند که روزه بگیرند، و من نذر کردم افطار کنم، زیرا بهبودی تو عید است و روزه عید هرچند نذری باشد، باطل است.
نذر الناس یوم برئک صوما
غیر انی نذرت وحدی فطرا
عالما ان یوم برئک عید
لا اری صومه و ان کان نذرا
فریاد از ظواهر
خواجه عبداللّٰه انصاری گوید: فریاد از معرفت رسمی و حکمت تجربتی و محبت عاریتی و عبادت عادتی.
#کشکول شیخ بهاء
https://eitaa.com/zandahlm1357
هدایت شده از #مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
صفحه
من نهج البلاغه میخوانم
https://eitaa.com/zandahlm1357
🌴#کلمات_قصار_نهج_البلاغه
🌹#حکمت_شماره_232
و قال عليهالسلام
مَنْ يُعْطِ بِالْيَدِ الْقَصِيرَةِ يُعْطَ بِالْيَدِ الطَّوِيلَةِ.
امام عليه السلام فرمود:
كسى كه با دست كوتاه ببخشد با دست بلند به او بخشيده مىشود. ١
مرحوم سيد رضى مىگويد:«معناى اين كلام اين است كه آنچه انسان از اموال خود در راه خير و نيكى انفاق مىكند هرچند كم باشد خداوند جزا و پاداش او را بسيار مىدهد و منظور از دو دست (دست كوتاه و بلند) در اينجا دو نعمت است كه امام عليه السلام ميان نعمت پروردگار و نعمت انسان را با كوتاهى و بلندى فرق گذاشته است؛ نعمت و بخشش از سوى بنده را كوتاه و آنچه را از ناحيۀ خداوند است بلند شمرده است و اين بدان جهت است كه نعمت خدا همواره چندين برابر نعمت مخلوق است، زيرا نعمتهاى الهى اصل و اساس تمام نعمتهاست؛ تمام نعمتها به او باز مىگردد و از سوى او سرچشمه گرفته مىشود (حتى نعمتى كه انسان آن را به ديگرى مىبخشد آن هم از سوى خداست و با توفيق الهى بذل و بخشش مىشود)»؛
(قالَ الرَّضِيُّ وَ مَعنى ذلِكَ أنَّ ما يُنْفِقُهُ الْمَرْءُ مِنْ مالِهِ فِي سَبيلِ الْخَيْرِ وَ الْبِرِّ وَ إنْ كانَ يَسيراً فَإنَّ اللّهَ تَعالى يَجْعَلُ الْجَزاءَ عَلَيْهِ عَظيماً كَثيراً وَ الْيَدانِ هاهُنا عِبارَةٌ عَنِ النِّعْمَتَيْنِ فَفَرَّقَ عليه السلام بَيْنَ نِعْمَةِ الْعَبْدِ وَ نِعْمَةِ الرَّبِّ تَعالى ذِكْرُهُ بِالْقَصيرَةِ وَ الطَّويلَةِ فَجَعَلَ تِلْكَ قَصيرَةً وَ هذِهِ طَويلَةً لِأنَّ نِعَمِ اللّهِ أبَداً تَضْعُفُ عَلى نِعَمِ الْمَخْلُوقِ أضْعافاً كَثيرَةً إذْ كانَتْ نِعَمِ اللّهِ أصْلُ النِّعَمِ كُلُّها فَكُلُّ نِعْمَةٍ إلَيْها تَرْجِعُ وَ مِنْها تَنْزِعُ) .
شرح و تفسير
فزونى پاداشهاى الهى
امام عليه السلام در اين گفتار نورانى اشاره به تفاوت پاداش الهى نسبت به اعمال بندگان كرده مىفرمايد:«كسى كه با دست كوتاه ببخشد با دست بلند به او بخشيده مىشود»؛ (مَنْ يُعْطِ بِالْيَدِ الْقَصِيرَةِ يُعْطَ بِالْيَدِ الطَّوِيلَةِ) .
اشاره به اينكه عطاى بندگان هرقدر زياد باشد در مقابل عطاى الهى و پاداشهاى بسيار عظيمش كم و كوچك است. قرآن مجيد مىفرمايد: «مَنْ جاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ عَشْرُ أَمْثالِها» ؛هر كس كار نيكى را به جا آورد، ده برابر آن پاداش دارد». ١
در جاى ديگر مىفرمايد: «مَثَلُ الَّذِينَ يُنْفِقُونَ أَمْوالَهُمْ فِي سَبِيلِ اللّهِ كَمَثَلِ حَبَّةٍ أَنْبَتَتْ سَبْعَ سَنابِلَ فِي كُلِّ سُنْبُلَةٍ مِائَةُ حَبَّةٍ وَ اللّهُ يُضاعِفُ لِمَنْ يَشاءُ وَ اللّهُ واسِعٌ عَلِيمٌ» ؛ كسانى كه اموال خود را در راه خدا انفاق مىكنند، همانند بذرى هستند كه هفت خوشه بروياند؛ كه در هر خوشه، يكصد دانه باشد و خدا آن را براى هر كس بخواهد (و شايسته باشد)، دو يا چند برابر مىكند؛ و لطف خدا گسترده، و او (به همه چيز) داناست». ٢
در اين آيه ملاحظه مىكنيم كه پاداش الهى هفتصد برابر و گاهى دو يا چند برابر اين مقدار است كه قابل مقايسه با كار نيك بندگان نيست.
سرانجام در آيۀ ديگرى خداى متعال به بندگان عطاى «غير مجذوذ»(بخشش هميشگى و جاويدان) را نويد مىدهد. ١
البته جاى تعجب نيست؛ عظمت خداوند و وسعت رحمت او و جود و بخشش چنين اقتضايى را دارد و همۀ اينها جزو برنامهاى تشويقى براى ايجاد انگيزههاى قوىتر در بندگان براى انجام كارهاى خير است.
تعبير به «يَد طَويله» (دست بلند) و «يَد قَصيره» (دست كوتاه) كنايه از نعمتهاى بزرگ و كوچك است، زيرا انسان معمولا چيزى را كه مىبخشد با دست خود مىبخشد. در حديثى كه مسلم در كتاب صحيح خود نقل كرده است مىخوانيم كه پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله به همسرانش فرمود:
«أسْرَعُكُنَّ لِحاقاً بي أطْوَلُكُنَّ يَداً ؛از ميان شما كسى زودتر به من ملحق مىشود كه دستش از همه بلندتر باشد» ٢ همسران پيامبر صلى الله عليه و آله معناى اين سخن را نفهميدند و گمان كردند اشاره به همين عضو مخصوص است و گاه طول دست خود را با هم مقايسه مىكردند تا اينكه «زينب بنت جحش»(همسر پيامبر صلى الله عليه و آله) از دنيا رفت و نخستين كسى از همسران پيامبر صلى الله عليه و آله بود كه به آن حضرت ملحق شد و او زنى بود كه بسيار در راه خدا صدقه مىداد و كارهاى خير فراوانى مىكرد حتى وسائلى با دست خود مىساخت و مىفروخت و بهاى آن را در راه خدا انفاق مىكرد اينجا بود كه آنها مراد پيامبر صلى الله عليه و آله را فهميدند.
علامۀ شوشترى رحمه الله بعد از نقل اين سخن در شرح نهج البلاغۀ خود از عايشه چنين نقل مىكند كه زينب (بنت جحش) به مقامى رسيد كه هيچ كس به آن نرسيد؛ پيامبر صلى الله عليه و آله به او بشارت داد كه به زودى به وى ملحق مىشود و همسرش در بهشت خواهد بود. ١
مرحوم «مغنية» تفسير ديگرى براى اين گفتار گرانبهاى مولا كرده و «يَد قَصيره» را اشاره به جهاد در راه خدا و شهادت و امثال آن مىداند در حالى كه اين تفسير مناسبتى با تعبير «يد» ندارد به خصوص اينكه تعبير به «يد» در مورد بخشش در راه خدا در روايات ديگر نيز آمده است. اضافه بر اين چنين تفسيرى سبب مىشود كه «يد طويلة» و «يد قصيرة» با يكديگر هماهنگ نباشند در حالى كه در تفسيرى كه در بالا آمد و مرحوم سيد رضى نيز بعداً ذكر مىكند اين دو يد با يكديگر هماهنگاند و هر دو به معناى بخشش نعمتاند.
مرحوم سيد رضى در اينجا بر خلاف روش معمولى خود، شرح نسبتاً مفصلى براى اين سخن آورده، مىگويد:«معناى اين كلام اين است كه آنچه انسان از اموال خود در راه خير و نيكى انفاق مىكند هرچند كم باشد خدا پاداش او را بسيار مىدهد و منظور از دو دست (دست كوتاه و بلند) در اينجا دو نعمت است كه امام عليه السلام ميان نعمت پروردگار و نعمت انسان را با كوتاهى و بلندى فرق گذاشته است؛ نعمت و بخشش از سوى بنده را كوتاه و آنچه را از ناحيۀ خداوند است بلند شمرده است و اين بدان جهت است كه نعمت خدا همواره چندين برابر نعمت مخلوق است، زيرا نعمتهاى الهى اصل و اساس تمام نعمتهاست؛ تمام نعمتها به او باز مىگردد و از سوى او سرچشمه گرفته مىشود (حتى نعمتى كه انسان آن را به ديگرى مىبخشد آن هم از سوى خداست و با توفيق الهى بذل و بخشش مىشود)»؛ (قالَ الرَّضِيُّ وَ مَعنى ذلِكَ أنَّ ما يُنْفِقُهُ الْمَرْءُ مِنْ مالِهِ فِي سَبيلِ الْخَيْرِ وَ الْبِرِّ وَ إنْ كانَ يَسيراً فَإنَّ اللّهَ تَعالى يَجْعَلُ الْجَزاءَ عَلَيْهِ عَظيماً كَثيراً وَ الْيَدانِ هاهُنا عِبارَةٌ عَنِ النِّعْمَتَيْنِ فَفَرَّقَ عليه السلام بَيْنَ نِعْمَةِ الْعَبْدِ وَ نِعْمَةِ الرَّبِّ تَعالى ذِكْرُهُ بِالْقَصيرَ