eitaa logo
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
1.4هزار دنبال‌کننده
48.1هزار عکس
35هزار ویدیو
1.6هزار فایل
#نذر_ظهور ارتباط با ما @Zh4653 @zandahlm1357 سلام خدمت بزرگواران این کانال پیروفرمایشات امام خامنه ای باب فعالیت درفضای مجازی ایجاد شده ازهمراهی شما سپاسگزاریم درصورت رضایت ؛کانال را به دیگران معرفی بفرمایید🍃🍃🍃🍃https://eitaa.com/zandahlm1357
مشاهده در ایتا
دانلود
مرواریدهای بی نشان - ناصر کاوه.pdf
23.42M
انتشار رایگان pdf کتاب تمام رنگی، «»، ، «کتاب شهدای زنان» پرافتخار کشورم، جمهوری اسلامی، که به دست و... به شهادت رسیدند... این کتاب را بخوانید و برای اینکه در ثواب آن شریک باشید، آنرا منتشر کنید.... ارادتمند
.......: ورود به نور با بهره از ولایت بالجمله، پس ولا و محبت نفس خارج می‌نماید کفّار را از نور روحانیه و ایمان فطری، المشار الیه فی قوله صلوات اللّه علیه: « کلّ مولود یولد علی الفطرة » [۱]، أی فطرة الإسلام إلی ظلمات صفات النفسانیة الشهویة البهیمیة و السبعیة الغضبیة، إلی أن کدر الأرواح، و أظلمت بهذه الظلمات، و تخلّق بأخلاق النفوس الأرضیة، کما أنّ بولایة اللّه و تربیته و تدبیره أخرج النفوس المستعدّة عن ظلمات الطبیعة الی أنوار القدسیة و أخلاق الملکیة، حتی تنوّرت بنور الإیمان و المعارف، و علت الی عالم القدس و أعلی علیّین، مع کونها سفلیة أرضیة، کما قال تعالی: « لَقَدْ خَلَقْنَا الاْءِنسَانَ فِی أَحْسَنِ تَقْوِیمٍ [۲] » بحسب روحه الذی هو من عالم النور، « ثُمَّ رَدَدْنَاهُ أَسْفَلَ سَافِلِینَ [۳] » بإفساد الاستعداد بالکفر و متابعة الهوی و الطاغوت، « إِلاَّ الَّذِینَ آمَنُوا [۴] ». نزع روح و نفیس زیرا که انسان چون مرکّب است از عالم امر و عالم خلق، لهذا از برای او دو جزء است، یکی روحانی نورانی علوی من عالم الأمر و الملکوت الأعلی، و دیگری ظلمانی سفلی از عالم خلق و هو جسد [۵] الطبیعی ؛ و از برای هر یک از دو جزء شوق و میل مفرط است به عالم خود، کما قیل: میل جان اندر ترقّی و شرف میل تن در کسب [۶] اسباب و علف [۷] و قصد الروح الی عالمه، و هو جوار ربّ العالمین و مجاورة المقرّبین. و میل النفس و هواها الی عالمها، و هو أسفل السافلین. و بین نفس و روح مادام العمر تغالب و تقاوم ؛ است ؛ زیرا که هر یک اراده دارد که مسخّر نموده صاحب خود را، و مطیع نماید در تحصیل حوائج. و از برای هر یک اولیائی است، پس ولیِّ روحْ، خدا و جنود و احزاب او، ملائکه است، از مباشرین معارف و اخلاق حسنه و قوای روحانیه. و ولیِّ نفس، طاغوت و جنود او جهالات و صفات ذمیمه و قوای نفسانیه است. و مجادله و مدافعه ثابت است بین آنها در فضای قلب انسانی تا آن که مملکت قلب مفتوح شود از برای هر یک از آن دو، پس حکم و غلبه مر اوراست، کما فی الخبر: « إن غلب عقله علی شهوته فهو أعلی من الملائکة، و إن غلبت شهوته علی عقله فهو أدنی من البهایم » [۱] . کما قیل: از دو قوم آسوده از جنگ و حراب این بشر با دو مخالف در عذاب [۲] پس اگر غلبه برای حزب اللّه بود به علاماتی که تعرفها ارباب العقول، أ نّه خلق للجنة، فسابق القضاء و التقدیر. پس می‌باشد خدا متولّی امر او [و] مخرجه من الظلمات التی هی دواعی النفسانیة بحسب فطرة النفس الی نور العرفان و فعل الخیر. و اگر بود غلبه برای حزب شیطان معلوم أ نّه للنار، و یسّر له أسباب المعصیة لحکمة الهیة و مصلحة قدریة. پس می‌باشد شیطان و جنود او، اولیاء و متولّی امر او، و مخرجوه من النور الذی کان له بحسب الفطرة الی ظلمات الدنیاویة من الشهوات و اللذات التی یرغبهم الطاغوت فیها، و کلّ ذلک غیر خارجة عن قضاء اللّه و قدره، کما قال تعالی: « فَمَن یُرِدِ اللَّهُ أَن یَهْدِیَهُ یَشْرَحْ صَدْرَهُ لِلاْءِسْلامِ وَ مَن یُرِدْ أَن یُضِلَّهُ یَجْعَلْ صَدْرَهُ ضَیِّقًا حَرَجًا [۳] ». ---------- [۱]: ۱ - الکافی، ج ۲، ص ۱۲ ؛ بحارالأنوار، ج ۳۹، ص ۳۲۸ ؛ عدّة الداعی، ص ۳۲۳. [۲]: ۲ - سوره مبارکه تین، آیه ۴. [۳]: ۳ - همان، آیه ۵. [۴]: ۴ - همان، آیه ۶. [۵]: ۵ - کذا. [۶]: ۶ - مصدر: + و. [۷]: ۷ - مثنوی معنوی، مولوی، د ۳، ص ۷۸۷، « منجذب شدن جان نیز... ». [۱]: ۱ - بسنجید: مشکاة الانوار، ص ۴۳۹ ؛ بحارالأنوار، ج ۵۷، ص ۲۹۹. [۲]: ۲ - مثنوی معنوی، مولوی، د ۴، ص ۹۱۱، « در تفسیر این حدیث مصطفی... ». [۳]: ۳ - سوره مبارکه انعام، آیه ۱۲۵. .......: 📚✍ بر صحیفه سجادیه میرزا ابراهیم سبزواری وثوق الحکماء https://eitaa.com/zandahlm1357
.......: دیدن جن إِنَّهُ یَرٰاکُمْ هُوَ وَ قَبِیلُهُ، مِنْ حَیْثُ لاٰ تَرَوْنَهُمْ، کشاف در تفسیر آیه می‌گوید: این آیه نشان می‌دهد که جن به چشم دیده نمی شود، و برای انسان آشکار نمی شود وی اختیار ندارد که خود را ظاهر کند، و کسی که ادعای دیدن آنها کند، بی اساس است. ولی فخر رازی می‌گوید: آیه هیچ دلالتی بر دیده نشدن جن ندارد، و حرف زمخشری بی اساس است چرا که بسیاری از مردم، جن را دیده اند و رسول خدا و اولیاء او با جن ملاقات کرده اند. کلام بیضاوی نیز مثل فخر رازی است. او نیز می‌گوید جن قابل دیدن است. حکمت افلاطون افلاطون شاگردان خود را به سه دسته تقسیم کرده بود. اشراقیها، رواقیها و مشائیها. اشراقیها: آن دسته از شاگردان او بودند که لوح عقل آنها از نقش هستی خالی و پرتوهای نور حکمت از لوح نفس افلاطون بدون واسطه شدن عبارت، بر آنها می‌درخشید و آنان از اشارتهای استاد بهره مند می‌شدند. رواقیها: آن دسته از شاگردان او هستند که در رواق خانه افلاطون می‌نشستند و فنون حکمت را از عبارات و اشارات او می‌گرفتند. مشائیها: آن دسته از شاگردان بودند که در رکاب او حرکت می‌کردند و حکمت را در طول راه از او می‌گرفتند و ارسطو از این دسته است. البته برخی گفته اند مشائیها کسانی هستند که در رکاب ارسطو حرکت می‌کردند. شیخ بهاء https://eitaa.com/zandahlm1357
29.34M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❇️ سلسله جلسات کارگاه 31 💠 جلسه 1️⃣3️⃣ 🔰پاسخ به شبهات ولایت فقیه ⬅️ شبهه وجود روایات نهی از قیام های قبل ظهور 🎤 🔸انتشار فایلها آزاد و بلامانع است 👌 مبانی ولایت فقیه خود را قوی کنید تا در فتنه های آتی در امان باشید
.......: تعيين هجرت پيغمبر (صلّى الله عليه وآله) به عنوان مبدأ تاريخ اسلامى در فرمانى كه پيغمبر (صلّى الله عليه وآله) براى سلمان فارسى و خاندان او صادر كرده، آمده است: «على بن ابى طالب به دستور پيغمبر (صلّى الله عليه وآله) آن را در ماه رجب سال نهم هجرت نوشت». اين نكته دلالت دارد كه در عهد رسول اكرم (صلّى الله عليه وآله) هجرت آن حضرت مبدأ تاريخ بوده، ولى رسميت نداشته است و در عهد عمر با راهنمايى اميرالمؤمنين (عليه السّلام) مبدأ رسمى تاريخ شد. [۲] ---------- [۲]: . جزوۀ تاريخ اسلام، (از هجرت تا رحلت)، على دوانى، ص ۴ به نقل از «اخبار اصفهان» ابونعيم اصفهانى. عطايا و تشكيل ديوان پس از فتوحات چشمگير در عراق و شام، و رسيدن خراج هاى بسيار از اين سرزمين هاى ارزشمند، عمر تصميم گرفت بخشى از اين اموال هنگفت را به ترتيب «معينى» ميان مسلمانان تقسيم كند. اين حقوق از بيت المال را «عطايا» خواندند. خليفه در اين كه با اموال بسيارى كه زايد بر حق غنيمت رزمندگان مرتباً به مدينه مى آمد، چه كند، با برخى اصحاب مشورت كرد، ولى نظر على (عليه السّلام) را نپذيرفت و به رأى وليد بن هشام بن مغيره عمل كرد. ديوان در سال ۲۰ هجرى تشكيل شد. در تعيين مقام و مرتبۀ حقوق بگيران، به ظاهر بالاترين مقام را براى خاندان پيغمبر (صلّى الله عليه وآله) تعيين كرد و از خاندان حضرت، همسران او را بر بقيه و از ميان همسران پيغمبر، عايشه را بر همه برترى داد. حقوق اميرالمؤمنين، حسن و حسين (عليهم السّلام) و هر كس از بنى هاشم را كه در جنگ بدر حضور داشتند، ۵۰۰۰ درهم قرار داد! مهاجرانى كه در جنگ بدر حضور داشتند، ۵۰۰۰ درهم و حقوق انصار را كمتر از مهاجران تعيين كرد. در ميان انصار نيز حقوق اوسى را بيش از خزرجى در نظر گرفت. بدين ترتيب عمر اختلاف طبقاتى را در جامعۀ اسلامى پايه ريزى كرد و آتش اختلاف را ميان عرب شمالى و جنوبى برافروخت. همچنين حقوق مسلمانان غير عرب را كمتر از عرب و مولى و بنده را نيز كمتر از آن‌ها قرار داد. حال آن كه در عهد رسول خدا (صلّى الله عليه وآله) همه به طور يكسان از غنايم بهره مند مى شدند. مى گويند عمر در آخر عمرش به غلط بودن كار خود پى برده و قصد داشت اين تبعيض را از ميان ببرد، ولى اجل به وى مهلت نداد. [۱] سياست عثمان در پرداخت حقوق به مسلمانان، به مراتب بدتر بود، اما با روى كار آمدن اميرالمؤمنين (عليه السّلام) اين تبعيضات به كلّى از ميان برداشته شد، اگرچه تبعات منفى آن از اسباب تزلزل حكومت آن حضرت گرديد. ---------- [۱]: . نگاه كنيد به: تاريخ طبرى، ج ۳، ص ۶۱۳ و تاريخ يعقوبى، ج ۲، ص ۱۵۳ و فتوح البلدان، ص ۶۳ و نهاية الارب ج ۴، ص ۲۸۶ و نيز نگاه كنيد به: فروغ ولايت، ص ۲۵۱ و زندگى تحليلى پيشوايان ما، تأليف عادل اديب، ص ۶۳ و نقش امامان معصوم در حيات اسلام، ص ۸۸. در تعيين ميزان حقوق اصحاب با سابقۀ پيغمبر (صلّى الله عليه وآله) توسط عمر بن خطاب، ميان مورّخان و نقل هاى آنان اختلاف است؛ ولى در تمام نقل ها، ايجاد تبعيض ميان مسلمانان و برترى دادن غير اصولى برخى بر ديگران توسط خليفه از مسلمات است. تشیع ✍️استاد محمد حسین رجبی https://eitaa.com/zandahlm1357
شاهان هخامنشی، بی اعتماد به پزشکان ایرانی ↩️ ↪️ پای سخن که بنشینیم، از بزرگ و مهد بودن قبل از به ویژه دوران صحبت میکنند. اما وقتی را مطالعه میکنیم، در میابیم علم، ایران پیش از اسلام همواره دست به دامان و ی بود. در مواردی که شاهان بیماری بر آنان غلبه میکرد دست به دامان پزشکان بیگانه میشدند و هیچگونه اعتمادی به ایرانی نداشتند و آنهارا از نظر علمی پایین تر از یونانی ها و مصری ها میدانستند. یکی از این موارد، نجات هخامنشی به دست پزشک یونانی (Democedes) است. این ماجرا را مورخ مشهور یونانی روایت میکند: "داریوش شاه هنگامی که به شکار رفته بود دچار سانحه ای شد: هنگامی که از اسب پایین می پرید پایش به شدت پیچ خورد و قوزک پایش در رفت. 👈او از مدتها پیش چند پزشک مصری بسیار نامی در خدمت داشست که برای درمان به انان مراجعه می کرد.👉 اما این بار آنان نتوانستند کاری کنند و برعکس پای شاه را چنان به شدت تکان دادند که بر درد او افزودند. داریوش از شدت درد تا هفت شبانه روز نتوانست بخوابد تا روز هشتم که درد به اوج رسیده بود کسی که قبلاً درباره مهارت دموکِدِس کروتونی در سارد بسیار شنیده بود موضوع را با شاه در میان گذاشت. صفحه ۴۱۷ "با این حال داریوش درمان خود را به او سپرد. دموکدس به جاس استفاده از خشونت با روش های درمان یونانی و ملایمت رفته رفته شاه را به سوی بهبودی برد و خواب را به چشم او بازگرداند تا انکه به زودی کاملا درمان شد 📖 هرودوت،تاریخ هرودوت،انتشارات اساطیر،ترجمه مرتضی ثاقب فر،جلد اول ،صفحه ۴۱۶ و ۴۱۷ goo.gl/qfehw4 👈 اسکن کتاب ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ ✍
شاهان هخامنشی، بی اعتماد به پزشکان ایرانی ↩️ ↪️ پای سخن که بنشینیم، از بزرگ و مهد بودن قبل از به ویژه دوران صحبت میکنند. اما وقتی را مطالعه میکنیم، در میابیم علم، ایران پیش از اسلام همواره دست به دامان و ی بود. در مواردی که شاهان بیماری بر آنان غلبه میکرد دست به دامان پزشکان بیگانه میشدند و هیچگونه اعتمادی به ایرانی نداشتند و آنهارا از نظر علمی پایین تر از یونانی ها و ها میدانستند. یکی از این موارد، نجات به دست یونانی است. این در حدود ۲۵۰۰ سال پیش توانست سرطان سینه آتوسا را بصورت کامل درمان کند این ماجرا را مورخ مشهور یونانی روایت میکند : " برروی سینهٔ دختر و همسر ذمل یا غدهای چرکین پدید آمد که سرباز کرد ولی زخم آن روز به روز گستردهتر شد. تا وقتی زخم کوچک بود آتوسا از شرم آن را پنهان می کرد و به کسی چیزی نمی گفت، اما وقتی جان خود را در خطر دید در پی دموکدس فرستاد و زخم را به او نشان داد. دموکدس قول داد او را درمان کند" و هرودوت در ادامه نقل میکند که آتوسا به صورت کامل درمان شد. 📖 هرودوت،تاریخ هرودوت،انتشارات اساطیر،ترجمه مرتضی ثاقب فر،جلد اول ،صفحه ۴۱۸ و ۴۱۹ 👈🏻 اسکن کتاب goo.gl/L5np2z ⚠️ توجه میفرمایید که این پزشک یونانی آنقدر توانا بود که توانست غده سرطانی درون سینه آتوسا را بصورت کامل درمان کند. ⁉️ حال سوال اینجاست، چرا داریوش همسر آتوسا و یا خود آتوسا هیچ وقت سراغ یک پزشک ایرانی نرفتتد؟ مگر نه اینکه ایران عهد مهد علم و تکنولوژی بوده است؟! ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ ✍🏻
.......: تأسيس پادشاهي پهلوي: ۱۹۱۹- ۱۹۲۵ هدف اين كتاب نگارش تاريخ ايران در فاصله سال‌هاي ۱۹۱۹ تا ۱۹۳۰، با تكيه بر اسناد بايگاني وزارت خارجه آمريكا است؛ دهه آغازين روابط ايران و آمريكا و دوره اي پر حادثه كه در آن، خاندان قاجار سرنگون شد و پهلوي‌ها به قدرت رسيدند. اين پژوهش به دو بخش تقسيم شده است. در فصل‌هاي دوم تا دهم به پيش زمينه و چگونگي تأسيس سلطنت پهلوي مي‌پردازند؛ و در فصل‌هاي يازدهم تا پانزدهم، به نحوه تثبيت اين خاندان جديد پرداخته شده است. تا كنون پژوهش تاريخي مفصلي درباره حوادث سال‌هاي ۱۹۱۹ تا ۱۹۳۰ ايران، بر اساس اسناد قابل اطمينان و به زبان انگليسي انجام نشده است. اميد است كه اين كتاب جبراني براي اين غفلت باشد. علاوه بر اين، علاقه و چشم داشت آمريكا به نفت ايران؛ و درگير بودن با سياست ايران از طريق مستشاران آمريكايي؛ و آثار باستاني ايران، راه آهن ايران، در كنار رابطه ديرپاي فرهنگي و ميسيونرهاي آمريكايي در ايران، موجب شده است كه بايگاني‌هاي ديپلماتيك آمريكا درباره اين برهه از تاريخ ايران، غني و سرشار از اسناد باشد. در پژوهش‌هاي پيشين خود بخشي از اين اسناد را به كار گرفته ام، اما بخش قابل توجهي از اين اسناد دست نخورده باقي مانده است. انگلستان در جولاي ۱۹۱۸ كابينه وثوق الدوله را به قدرت رساند. در ماه‌هاي آگوست تا دسامبر ۱۹۱۸ تلاش بسياري براي به زير كشيدن اين كابينه صورت گرفت، اما انگليسي‌ها اين تلاش‌ها را ناكام گذاشتند. [۱] با فرا رسيدن ژوئيه ۱۹۱۹، وضعيت كابينه وثوق «تزلزل ناپذير» به نظر مي‌رسيد. در فصل دوم اين كتاب، تداوم ثبات كابينه وثوق الدوله را تشريح كرده و سپس به اعلان قرارداد ۹ آگوست ۱۹۱۹ ايران- انگليس و واكنش‌هاي متعاقب آن پرداخته ام. مردم ايران كه مخالفت آمريكا را با اين توافقنامه ديدند، قوت قلب يافته و كابينه را به چالش كشيدند. نارضايتي روز افزون آمريكايي‌ها از قرارداد نفتي سن رمو كه در آوريل ۱۹۲۰ ميان انگليس و فرانسه منعقد شد، تنش‌هاي موجود در كنگره و گزارش نفتي رئيس جمهور ويلسون به كنگره در مه ۱۹۲۰، به مردم ايران جرأت و جسارت بسيار بخشيد. [۲] با افزايش مقاومت‌هاي مردمي و از كنترل خارج شدن استان‌هاي گيلان و آذربايجان، وثوق الدوله در ژوئن ۱۹۲۰ استعفا داد و از كشور فرار كرد. فصل سوم، فروپاشي كابينه او را توضيح مي‌دهد. همان طور كه اتفاقات بعدي نشان مي‌دهد، آشكار است كه در آن شرايط، معاهده ايران انگليس كه در نظر مردم ننگين محسوب مي‌شد، قراردادي مطلوب بود. چرا كه دولت وثوق الدوله، همه آن چيزي بود كه ميان ايران و استبداد نظامي حايل شده بود. همچنين كاملاً روشن است با اينكه دولت آمريكا در لغو اين معاهده مؤثر بود، اما به زودي ايران را تسليم انگلستان كرد. كودتاي ۲۱ فوريه ۱۹۲۱، استبداد نظامي مهارگسيخته اي را به مدت ۶۰ سال بر ايران حاكم كرد و بدين گونه مسير انقلاب سال ۱۹۷۹ را هموار ساخت. در فصل چهارم به كابينه‌هاي موقت مشيرالدوله و سپهدار (ژوئن ۱۹۲۰ تا فوريه ۱۹۲۱) پرداخته ام. اين دوره با نفوذ گسترده بازيگران آمريكايي- انگليسي و پي ريزي تفاهم نامه نفتي هم زمان شده است. [۱] تفاهم با ايالات متحده، معاهده ايران انگليس را دوباره مطرح كرد: انگلستان توانست با برقرار كردن استبداد نظامي كه پس از كودتاي ۲۱ فوريه ۱۹۲۱ به وجود آمد، هر چه بيشتر ايران را تحت كنترل خود درآورد. عده اي معتقدند افزايش مخالفت‌ها عليه كابينه سپهدار در پاييز ۱۹۲۰، منجر به كودتا شد. اين ادعا بسيار فريبنده است؛ بلكه بايد توجه داشت كه اين حوادث هم زمان با خداحافظي ويلسون و روي كار آمدن هاردينگ بود. علي رغم تفاهم نفتي، انگلستان به هيچ وجه نمي توانست خطر كند. «ماجراي ژدس [۲] » كه چندي پيش از كودتا صورت گرفت، بخشي از يك طرح زيركانه براي پيش دستي در برابر هرگونه واكنش معاندانه احتمالي آمريكا بود كه با موفقيت اجرا شد. [۳] فصل پنجم به بررسي كودتايي مي‌پردازد كه سرآغاز دوره جديدي در تاريخ ايران است. در اين كودتا سرهنگ رضاخان، يك افسر قزاق گمنام به قدرت رسيد؛ و بلافاصله پس از كودتا «فرماندهي كل قوا» و وزارت جنگ را به عهده گرفت. فصل پنج همچنين به توصيف شرايط پس از كودتا و دستگيري افراد برجسته مي‌پردازد. در فاصله ۳۰ ماه پس از كودتا و انتصاب رضاخان به عنوان نخست وزير (فوريه ۱۹۲۱ تا اكتبر ۱۹۲۳)، شش كابينه جاي خود را به ديگري دادند و در هر شش دوره رضا وزير جنگ بود. در روزهاي توالي اين كابينه‌هاي «رنگارنگ»، بنيان يك استبداد نظامي ريخته شد. با حمايت‌هاي انگليس، ارتش دائمي بزرگي به وجود آمد كه كنترل دولت بر مناطق دوردست كشور را ممكن مي‌ساخت. اين ارتش به سلاحي خطرناك عليه مخالفين وزير جنگ تبديل شد. همان طور كه در فصل شش تبيين شده است، در پاييز ۱۹۲۲، ميان نخست وزير وقت، قوام السلطنه و رضا منازعه سختي درگرفت. رضا به پشتيباني ارتش، از اين ميدان پيروز بيرون آمد. به مد
د همين پشتيبان، صعود دائمي وزير جنگ ممكن شد. در اكتبر ۱۹۲۳ احمدشاه كه مرعوب اين قدرت روز افزون شده بود، او را به نخست وزيري منصوب كرد و خود كشور را ترك گفت. در مارس ۱۹۲۴، اندكي پس از انتصاب رضا به نخست وزيري، در حالي كه او وزارت جنگ و فرماندهي كل قوا را نيز در اختيار داشت، سعي كرد ايران را به يك جمهوري تبديل كرده و خود را رئيس جمهور بخواند. ---------- [۱]: Majd, Persia in World WarI، صص ۲۷۵-۲۶۳ [۲]: Majd, Oil and the Killing of the American Consul in Tehran، صص ۳۷-۳۳ [۱]: همان، صص ۹۶-۷۷ [۲]: Geddes Affair [۳]: همان، صص ۵۵-۴۵ 📚از قاجار تا پهلوی ✍محمد قلی مجد https://eitaa.com/zandahlm1357
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 محمدرضا پهلوی در سخنرانی اجلاس مجلسین سال ۵۲ درباره افزایش قیمت کالا‌های اساسی نسبت به دو سال قبل می‌گوید: قیمت‌ها از ۲۰۰ تا ۴۰۰ درصد افزایش یافته
1_438389930.MP3
5.27M
💠 سلسله جلسات 15 ✳️ شرح معرفتی و کوتاه 🎤 حجت الاسلام و المسلمین استاد نصوری ( معاونت محترم ارتباطات و تبلیغ مرکز تخصصی مهدویت
آیا میدانید؟ @zandahlm1357 🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃
یک شرکت اندونزیایی نوعی از پلاستیک را اختراع کرده که در صورت خورده شدن توسط حیوانات قابل هضم است و میشود از آن به عنوان غذای ماهی ها استفاده کرد. ‌‌‌‌‌‎‌‎‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ماهی غول پیکر در رود خانه ...!!! ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌