هدایت شده از #مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
صفحه
من نهج البلاغه میخوانم
https://eitaa.com/zandahlm1357
🌴#کلمات_قصار_نهج_البلاغه
🌹#حکمت_شماره_236
و قال عليهالسلام
وَ اللَّهِ لَدُنْيَاكُمْ هَذِهِ أَهْوَنُ فِي عَيْنِي مِنْ عِرَاقِ خِنْزِيرٍ فِي يَدِ مَجْذُومٍ.
امام عليه السلام فرمود:
به خدا سوگند اين دنياى شما در نظر من از استخوان خنزيرى كه در دست شخص جذامى باشد پستتر است!
شرح و تفسير
پستى دنيا در نظر امام عليه السلام
امام عليه السلام در اين كلام حكيمانه شدت تنفر خود را از زرق و برق دنيا بيان كرده مىفرمايد:«به خدا سوگند اين دنياى شما در نظر من از استخوان خنزيرى كه در دست شخص جذامى باشد پستتر است»؛ (وَ اللَّهِ لَدُنْيَاكُمْ هَذِهِ أَهْوَنُ فِي عَيْنِي مِنْ عِرَاقِ خِنْزِيرٍ فِي يَدِ مَجْذُومٍ) .
«عِراق» با كسره و ضمۀ عين، جمع «عَرق»(بر وزن فرق) به معناى استخوانى است كه گوشت آن را كنده باشند.
امام عليه السلام با اين تشبيه كه بيان فرموده رساترين تعبير را در مورد تنفرش از زرق و برق دنيا ذكر كرده است. استخوان بىگوشت ارزشى ندارد به ويژه اگر استخوان حيوان نجس العين مانند خنزير باشد و مخصوصاً اگر در دست انسان بيمار مبتلا به جذام باشد كه همه از وى فرار مىكنند! سوگندى كه در آغاز اين سخن آمده و تعبير به «دنياكم» (دنياى شما) مطلب را روشنتر مىسازد.
ابن ابىالحديد در شرح اين كلام مىگويد: به جانم سوگند كه حضرت در اين گفتارش صادق و هميشه صدق و راستى پيشۀ وى بود و كسى كه در سيره و روش زندگى او در آن زمان كه در مقام ولايت ظاهرى بود و آن زمان كه در كنار، قرار داشت بنگرد صحت اين كلام را درمىيابد (چرا كه او در هر دو حالت در نهايت بىاعتنايى به دنيا بود). ١امام عليه السلام در طول كلماتى كه از نهج البلاغه از آن حضرت نقل شده بىاعتنايى خود را به مقامات دنيوى و مواهب آن با تعبيرات مختلفى بيان كرده كه هر كدام از ديگرى گوياتر و فصيحتر است.
در خطبۀ «شقشقيه» چنين بيان فرمود:
«وَ لَأَلْفَيْتُمْ دُنْياكُمْ هذِهِ أَزْهَدَ عِنْدي مِنْ عَفْطَةِ عَنْزٍ» ١(اگر براى احقاق حقوق مظلومان نبود مهار ناقۀ خلافت را بر پشتش مىافكندم و رهايش مىساختم و در آن هنگام) در مىيافتيد كه ارزش اين دنياى شما در نظر من از آب بينى بز كمتر است.
در خطبۀ ٢٢٤ آمده است كه مىفرمايد:
«وَ إنَّ دُنْياكُمْ عِنْدي لَأهْوَنُ مِنْ وَرَقَةٍ في فَمِ جَرادَةٍ تَقْضَمُها ؛اين دنياى (پر زرق و برق) شما در نظر من از برگ جويدهاى كه در دهان ملخى باشد خوارتر و بىارزشتر است.
در مقدمۀ خطبۀ ٣٣ خوانديم كه ابن عباس مىگويد: در منطقۀ «ذىقار» خدمت امام عليه السلام رسيدم در حالى كه پارگى كفش خود را مىدوخت، حضرت رو به من كرد و گفت: قيمت اين كفش چقدر است؟ من عرض كردم: قيمتى ندارد.
فرمود:
«وَ اللّهِ لَهِىَ أحَبُّ الَىَّ مِنْ إمْرَتِكُمْ إلّا أنْ أُقيمَ حَقّاً أوْ أدْفَعْ باطِلاً ؛به خدا قسم اين كفش بىارزش در نظر من محبوبتر از فرمانروايى بر شماست مگر اينكه با اين حكومت حقى را به پا دارم يا باطلى را دفع كنم». ٢
تعبيرات ديگرى از اين قبيل هست كه همه حاكى از بىاعتنايى و عدم وابستگى آن امام بزرگوار به مواهب مادى دنياست.
مرحوم علامۀ مجلسى در بحار الانوار حديث بسيار مشروحى دربارۀ فضايل اميرمؤمنان على عليه السلام نقل كرده كه در پايان آن به حوادث ايام شهادت آن حضرتاشاره شده است؛ وى نقل مىكند:«يك روز پيش از آنكه امام عليه السلام به شهادت برسد مردم به عيادت آن حضرت آمدند و اين در حالتى بود كه حقوق آنها را از بيت المال پرداخته بود و چيزى از دنياى آنها را براى خود انتخاب نكرده بود
«وَ لَمْ يَتَناوَلُ مِنْ بَيْتِ مالِ الْمُسْلِمينَ ما يُساوي عِقالاً وَ لَمْ يَأْكُلْ مِنْ مالِ نَفْسِهِ إلّا قَدْرَ الْبُلْغَةِ ؛و در حالى بود كه از بيت المال مسلمانان حتى به اندازۀ يك عقال (پايبند) شتر براى خود بر نداشته بود و از اموالى كه خودش (با زحمت فراوان) فراهم مىساخت تنها به اندازۀ ضرورت استفاده مىكرد». و همۀ حاضران گواهى دادند كه دورترين مردم از آن حضرت همچون نزديكترين مردم به آن حضرت بود (و هيچگونه تفاوتى در ميان نزديكان و افراد دور يا بيگانه نمىگذاشت)». ١
اين نشان مىدهد كه اگر اميرمؤمنان سخنى دربارۀ دنيا مىگويد عملش نيز كاملاً با آن هماهنگ است.
هدایت شده از #مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
صفحه
گلدان من🌳🌳🌳🌳
با ما همراه باشید👇👇👇
.......:
@zandahlm1357
رموز داشتن دیفن باخیای پر پشت و پهن برگ 👇😍
#دیفن_باخیا رو پشت پنجره جنوبی بزاریدوهروقت سطح خاک خشک شد بهش آب بدید💦👌
دیفن باخیااگه آب زیاد بهش بدین برگهاش زردمیشه وریزش میگیره🌺❌
اگه تازه خریدینش بخاطر جابجایی از گلخونه به خونه طبیعیه چندتا برگاش زردبشه🍂🍂
عزیزان برای داشتن #دیفن_باخیای_پرپشت ببینید👇
اصلاگلدون بزرگ نیازنیست🤚
خاک خوب ومقوی براش خیلی مهمه👌
60درصدخاک برگ,10درصدکودگوسفندی,10درصدماسه بادی و20درصدپوست برنج🌸
برای قلمه زدن ساقشو هفت سانتی برش زده و عمودی یا افقی تو خاک کوکوپیت، پرلیت و خاک برگ بکارید چندماه بعدجونه میزنه🌱🌸🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آموزش #پرپشت_کردن_پتوس
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
.......: توصيه ۹۹) سعي كنيد كارها را بدون عصبانيت و خشونت انجام دهيد و چنانچه مولايمان حضرت علي (عل
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
.......:
توصيه ۱۰۵)
نشانههاي رواني، اجتماعي كه استرس دارند عبارت است از:
۱ احساس بيهودگي
۲ افسردگي
۳ تحريك پذيري
۴ تنفر و انزجار (نسبت به خود)
۵ فرار از جمع (چون منطقي نيست)
۶ عصبانيت
۷ كابوس
۸ تشتت ذهني
۹ احساس منفي نسبت به خود.
توصيه ۱۰۵)
هدايت يا مديريت كردن استرس، شامل موارد زير است.
۱ هوشياري و مواظبت در برابر استرس (دور كردن يا دور شدن از منبع استرس زا با تغيير دادن چيزي يا رويه اي).
۲ پذيرش آن وضعيت (مثلاً بناست آب شهر يا گاز قطع شود با اطلاع از آن وضعيت و پذيرش آن پيش بيني آب ذخيره يا كپسول گاز را داشته باشيم). استرس كمتر ميشود.
۳ ايجاد مقاومت در خود از طريق رژيم غذايي مناسب (كم حجم و كم چربي) ورزش (نسبت بهر سني نوعي ورزش توصيه ميشود ولي در هر حال روزانه ۳۰ دقيقه كه حداقل آن پياده روي است تعطيل نشود).
۴ تغيير دريافت خود از وضعيت با تغيير خويشتن.
توصيه ۱۰۶)
توصيه ميشود در برخورد با ديگران انعطاف پذير باشيد و گهگاهي خود را به تعلل بزنيد و كمي شوخ طبع گرا باشيد (نه زياد).
توصيه ۱۰۷)
توصيه ميشود هيچ چيز جايگزين اعتقاداتتان را نگيرد و بعضاً پيش ميآيد مشتري بر اثر حواس پرتي پول بيشتري به شما ميدهد و يا شما اشتباهاً مبلغ زيادتري به حساب ديگري پرداخت ميكنيد، اگر يكي از دو طرف متوجه شدند ملزم به پرداخت و برگرداندن حق الناس ميباشند.
توصيه ۱۰۸)
شخصي از معصوم پرسيد چكار كنم كه خوشم باشد آنحضرت فرمودند: دنبال چيزي هستي كه خداوند متعال در دنيا نيافريده چون انسان در رنج و سختي آفريده شده است و اگر خوشي وجود داشته باشد يا موقتي است و يا بي خيالي است. خوشي واقعي در بندگي خداوند متعال است.
توصيه ۱۰۹)
پيشنهاد ميشود از تلاشهاي خود بهره مند شويد و بقول آقا اميرالمؤمنين كه ميفرمايند:
بنوش و بنوشان، بپوش و بپوشان. همچون نابخردان حريص مباش كه عمري بجمع آوري دينار و درهم صرف كرده و خود با كفني ناچيز بدرود حيات گفته اين فرومايگان خزانه دار غيرند و همال مظالم لذا توصيه ميشود خودتان را هم يك وارث بدانيد و براي دنيا و آخرتتان توشه برگيريد چون اكثر وارثان بتوافق در اجراي وصيت نمي رسند. كه گفته اند مرگ غني مقدمه جنگ وارث است. رحمت بروح كسي كه بمرد و كفن نداشت.
خلاصه المکاسب📚
نويسنده: عباسعلي حقيقي زاده✍
https://eitaa.com/zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
.......: نوشتار تربیتی"خانواده و زوجین" ⚛️ دور دوم / قسمت ۳۵ 📝 محور بحث: #آرامش_کلامی 💠 قسم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نوشتار تربیتی"خانواده و زوجین"
⚛️ دور دوم / قسمت ۳۶
📝 محور بحث: #آرامش_کلامی
💠 قسمت نوزدهم
به چند مورد از نکات پایانی(جمعبندی) مبحث ارتباط کلامی اشاره کردیم.
3⃣ ارتباط ضعیف مجموعه ای از مشکلات را بوجود می آورد. مانند:
➖ سوءتفاهم
➖ احساس تنهایی
🔸 ارتباط ضعیف به معنای کم حرف زدن نیست، گاهی بد حرف زدن ارتباط ضعیف است. در جامعه ما انسان هایی که احساس تنهایی می کنند در حال افزایش است و این در حالی است که دور و بر شان شلوغ است چون ارتباط خوب ندارند.
➖ کاهش اعتماد به نفس
🔹 یکی از رمز های موفقیت اعتماد به نفس است و اعتماد به نفس یعنی باور داشتن توانائی های خدا دادی، یعنی اعتماد به نفس مساوی موفقیت.
➖ فشار روانی بالا
🔻 مانند خانمی که مشکلات اش را راحت به همسرش بیان می کند و همین سبب کم شدن فشار های درونی می شود.
و کسی که راحت نمی تواند حرفش را بزند فشار روانی بیشتری را تحمل می کند.
➖ خشم
◽️ مثلا خانمی می گفت که وقتی غذا پنج دقیقه دیر میشه آقا خیلی ناراحت و اعصبانی میشه، آخه این همه اعصبانیت نداره! و این به خاطر فشار هایی است که در طول مدتی در او جمع شده و با یک اتفاق کوچک (مانند کبریت در انبار باروت) زمینه خالی شدن این فشار شده.
🔮با ما همراه باشید.
#نوشتار_تربیتی
#خانواده_زوجین
#روابط_زوجین
#کلام
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
#پارت12 پک فوق العاده از حال بد به حال خوب
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
track-13-مهارت حل مسیله-قسمت دوم-دکتر داودی نژاد.mp3
19.9M
#پارت13
پک فوق العاده از حال بد به حال خوب
شنیدن این صوت بشدت برای حال خوب شما مفید است ‼️😍
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
چرا محبت میکنم اثر نمیگذاره 😥😥
چرا قدررررر شناس نیستن🥴🥴
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
.......: اهل ذکر آل محمداند مراد از اهل ذکر علی و أئمه از اولاد آن حضرت علیهم السّلام اند که عدیل ا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
.......:
نقل آیه در طریقۀ خلافت خلفاء اربعه و جواب آن
شیخ- در آیه ۲۹ سوره ۴۸ (فتح) صریحا میفرماید مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللّٰهِ وَ الَّذِینَ مَعَهُ أَشِدّٰاءُ عَلَی الْکُفّٰارِ رُحَمٰاءُ بَیْنَهُمْ تَرٰاهُمْ رُکَّعاً سُجَّداً یَبْتَغُونَ فَضْلاً مِنَ اللّٰهِ وَ رِضْوٰاناً سِیمٰاهُمْ فِی وُجُوهِهِمْ مِنْ أَثَرِ السُّجُودِ [۱] این آیه شریفه از جهتی فضل و شرف أبی بکر رضی اللّه عنه را ثابت میکند و از جهة دیگر طریقۀ خلافت خلفاء راشدین رضی اللّه عنهم را معیّن مینماید بخلاف آنچه جامعۀ شیعه ادعا مینمایند که علی کرم اللّه وجهه خلیفۀ اول میباشد این آیه صراحة علی را خلیفۀ چهارم معرفی مینماید.
داعی- از ظاهر آیۀ شریفه چیزی که دلیل بر طریقۀ خلافت خلفاء راشدین و فضل أبی بکر باشد دیده نمی گردد البته لازم است توضیح دهید که این صراحت در کجای آیه است که مکشوف نمی باشد.
شیخ- دلالت آیه بر فضیلت و شرافت خلیفه ابی بکر رضی اللّه عنه آنست که در اول آیه با کلمه و الذین معه اشاره بمقام آن مرد شریف شده که در لیلة الغار با پیغمبر صلّی اللّه علیه و سلّم بوده است.
و امّا طریقۀ خلافت خلفاء راشدین در این آیه با کمال صراحت واضح است زیرا مراد از و الذین معه أبی بکر رضی اللّه عنه است که در غار ثور لیلة الهجرة با پیغمبر بوده است و مراد از أشدّاء علی الکفّار عمر بن الخطّاب رضی اللّه عنه است که بسیار
----------
[۱]: ۱) محمد (ص) فرستادۀ خدا است و یاران و همراهانش بر کافران بسیار سخت دل و با یکدیگر بسیار مشفق و مهربان اند آنان را بسیار در حال رکوع و سجود بنگری که فضل و رحمت خدا و خوشنودی او را میطلبند بر رخسارشان از اثر سجده نشانهای نورانیت پدیدار است.
شدید العمل بر کفّار بوده و رحماء بینهم عثمان بن عفّان رضی اللّه عنه است که بسیار رقیق القلب و رحم دل بوده و سیماهم فی وجوههم من اثر السجود علی بن أبی طالب کرم اللّه وجهه میباشد.
امیدوارم با نظر پاک شما موافقت نماید و تصدیق نمائید حق با ما است که علی را خلیفۀ چهارم میدانیم نه خلیفۀ أول که خداوند هم در قرآن او را در مرتبه چهارم نام برده.
داعی- متحیرم چگونه جواب عرض نمایم که تصور غرض رانی نشود ولی اگر با نظر انصاف بدون تعصّب بنگرید تصدیق خواهید فرمود که غرضی در کار نیست بلکه غرض کشف حقیقت است.
گذشته از آنکه ارباب تفاسیر در شأن نزول آیه شریفه چنین بیانی ننموده اند حتّی در تفاسیر بزرگ علماء خودتان-و اگر چنین آیه ای در قرآن راجع بأمر خلافت بود روز اوّل بعد از وفات رسول أکرم صلّی اللّه علیه و آله و سلّم در مقابل اعتراضات علی علیه السّلام و بنی هاشم و کبار از صحابه که سرپیچی از بیعت نمودند تمسّک بشاخ و برگهای بی مغز نمی نمودند.
با نقل آیه جواب مسکت بهمه میدادند پس معلوم است آیه را باین معنی که شما نمودید دست و پاهائی است که بعدها تفسیر بما لا یرضی صاحبه نمودند.
زیرا هیچ یک از اکابر مفسرین خودتان از قبیل طبری و امام ثعلبی و فاضل نیشابوری و جلال الدین سیوطی و قاضی بیضاوی و جار اللّه زمخشری و امام فخر رازی و غیر هم چنین معنائی ننمودند پس شما از کجا میگوئید و از چه وقت این معنی و بدست چه اشخاصی جلوه نموده نمی دانم-علاوه در خود آیۀ شریفه موانع علمی و ادبی و عملی در کار است که ثابت میکند هر کس قائل باین قول شده دست و پای بیجائی زده و متوجه نشده است بآنچه علمای بزرگ خودتان در اوّل تفاسیرشان نقل از رسول اکرم صلّی اللّه علیه و آله و سلّم نموده اند که فرمود من فسّر القرآن برأیه فمقعده فی النار [۱] اگر بگوئید تفسیر نیست تأویل است شما که باب تأویل را مطلقا مسدود میدانید علاوه
----------
[۱]: ۱) هر کس تفسیر کند قرآن را برأی خودش پس نشیمنگاه او در آتش است.
بر آنکه این آیۀ شریفه علما و ادبا و اصطلاحا بر خلاف مقصود شما نتیجه میدهد.
شیخ- انتظار نداشتم که جنابعالی در مقابل آیۀ با این صراحت هم استقامت کنید البته اگر ایرادی باین آیه بر خلاف حقیقت دارید بیان نمائید تا کشف حقیقت شود.
نواب- قبله صاحب خواهش میکنیم همان قسمی که تا کنون تقاضاهای ما را پذیرفته اید و مطالب را بقسمی ساده بیان نمودید که تمام جلساء مجلس و غائبین بهره مند شدند اینجا هم خیلی بیشتر رعایت سادگی در کلام بفرمائید که موجب امتنان همگی ما است چون همین آیه است که پیوسته برای ما قرائت شده و همه ما را مجذوب و محکوم بحکم قرآن نموده اند.
داعی- اولا عظمت آیه و نقل قول بازیگران چنان آقایان را مجذوب نموده که از توجه بباطن و ضمایر آیه غافل شده اید و اگر خودتان مختصر توجهی بترکیبات نحوی و معانی ادبی آن مینمودید بر خودتان معلوم میشد که با هدف و مراد شما ابدا مطابقت نمی دهد.
شیخ- متمنی است خودتان ضمائر و ترکیبات را بیان نمائید ببینیم چگونه مطابقت نمی دهد.
داعی- اما از جهت ترکیبی آیه شریفه خودتان بهتر میدانید که ترکیب این آیه علی الاقوی از دو حال خارج نیست یا
محمد مبتداء است و رسول الله عطف بیان و الذین معه عطف بر محمّد و اشدّاء خبر آن و آنچه بعد از آنست خبر بعد از خبر-و یا و الذین معه مبتداء است و اشدّاء خبر آن و آنچه بعد از آنست خبر بعد از خبر.
روی این قواعد اگر بخواهیم آیه را مطابق عقیده و گفتۀ شما معنی بنمائیم دو قسم معنی ظاهر میشود اگر محمد مبتدا باشد و الذین معه معطوف بر مبتداء و آنچه بعد از آنست خبر بعد از خبر معنای آیه چنین میشود که محمّد صلّی اللّه علیه و آله و سلّم ابی بکر و عمر و عثمان و علی است.
و اگر و الذین معه مبتدا باشد و اشداء خبر آن و آنچه بعد از آنست خبر بعد
از خبر معنای آیه چنین میشود که ابی بکر و عمر و عثمان و علی است-بدیهی است هر طلبۀ مبتدی میداند که این نحوۀ از کلام غیر معقول و خارج از نظم ادب است.
علاوه بر این اگر مقصود از این آیۀ شریفه خلفای اربعه بودند بایستی در فاصله کلمات (و) عاطفه گذارده میشد تا مطابقت با مقصود شما نماید و حال آنکه بر خلاف این معنی میباشد.
جمیع مفسّرین خودتان این آیه شریفه را بحساب تمام مؤمنین آورده اند یعنی میگویند اینها صفات تمام مؤمنین است.
و ظاهر آیه خود دلیل است که این معانی تماما صفات یک نفر است که از اول با پیغمبر بوده نه چهار نفر-و اگر بگوئیم آن یک نفر علی امیر المؤمنین علیه السّلام بوده است با مطابقۀ عقل و نقل اولی بقبول است تا دیگران.
.......:
:
#شبهای پیشاور....
https://eitaa.com/zandahlm1357
@shervamusiqiirani-3 - ضربی شکسته & مثنوی.mp3
2.87M
✨🍃🍂🌺🍃🍂🌺🍃🍂🌺
🍃🍂🌺🍃🍂🌺
🍂🌺🍂
🌺
باز بانگی از نیستان میرسد
غم به دادِ غمپرستان میرسد
بشنوید این شرح هجران، بشنوید
با نیِ نالنده همدستان شوید
بیشما این نای نالان بینواست
این نواها از نفسهای شماست
آن نفس کآتش برانگیزد ز آب
آن نفس کآتش از و آمد به تاب
آن نفس کز این شبِ نومیدوار
برگشاید خنده خورشیدوار
آن نفس کز شوقِ شورانگیزِ وی
بردمد از جانِ نی صدهای و هی
#سایه
🌺
🍂🌺🍂
🍃🍂🌺🍃🍂🌺
✨🍃🍂🌺🍃🍂🌺🍃🍂🌺
🆔 https://eitaa.com/zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
#یک_دقیقه_حرف_حساب 💥 پرده دَری! ✂️ بعضی رفتارهای ما، مانند قیچی روابطمان با دیگران را تکه پار
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپ 🎬
✖️ قهر میکنی که راضیش کنی به کاری که میخوای؟
✖️ توی فشار میذاریش که مجبور شه پیشقدم شه برای آشتی؟
✖️ اونقدر یه چیزی رو کِش میدی که خستهاش کنی، بگه حق با توئه؟
💥 هشدار :
شما حجم عظیمی آتش را با خود حمل میکنید و شاید نمیدانید!
#استاد_شجاعی
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
🔸چرا امام زمان ظهور نمیکند؟ ▫️مگر نمیگویند حضرت بعد از اینکه دنیا را ظلم فرا بگیرد ظهور میکند. الان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا