اثبات علم در خداوند
قوله علیه السلام: وَ کَیْفَ یَخْفَی عَلَیْکَ یَا إِلَهِی مَا أَنْتَ خَلَقْتَهُ.
معصوم در اثبات علم به نحو اتمّ و اکمل از برای حق تعالی عرض مینماید که چگونه میشود که مخفی و مستور باشد بر تو چیزی که تو او را ایجاد فرموده[ای]، که اشاره به اثبات علم است از طریقه علم به علّت تامّه که مستلزم علم به معلول است، چنان که از اثر و معلول هم علم به علّت حاصل میشود، که یکی را دلیل « لِمّ » گویند، و دیگری را دلیل « إنّ ».
چنان که حق تعالی اثبات علم از برای خود مینماید از روی دلیل اوّل که: « أَ لاَ یَعْلَمُ مَنْ خَلَقَ وَ هُوَ اللَّطِیفُ الْخَبِیرُ [۲] »، که استفهام انکاری است. یعنی: چگونه
عالم به اشیاء نباشد و حال آن که آنها را خلق نموده، با وجود آن که علم به علّت که خود ذات مقدس باشد، مستلزم علم به معلوم است، چنان که مشهود است که وقتی که انسان علم به وجود و حضوراتش که علّت است حاصل نمود، علم به حرارت لازم او است، و علم به طلوع شمس که علّت است پیدا شد، علم به وجود نهار بالتبع حاصل است ؛ زیرا که: کلّما طلع الشمس فالنهار موجودة، و علم به وجود اربعه مستلزم است علم به زوجیت را الی غیر ذلک.
چنان که گاهی از اثر و معلول علم به مؤثّر و علّت پیدا میشود، مثل این که دیدن دخان از دور مستلزم علم به وجود آتش است، و دیدنِ بنا و صنایع دقیقه، دلالت بر وجود بنّا و صانع، و دیدن کتابت که اثر است، دلالت بر وجود کاتب و مؤثر مینماید.
چنان که از این طریقه ثانی از آثار پی به مؤثر بردن، موسی علیه السلام استدلال نمود وقتی که فرعون از او دلیل اثبات خدا و کنه حقیقت سؤال نمود به « من »، و « مای حقیقیه »، کما قال تعالی: « قَالَ فِرْعَوْنُ وَ مَا رَبُّ الْعَالَمِینَ [۱] »، چون حق تعالی سوای وجود بحت بسیط ماهیتی ندارد که ذات او را محدود نموده و بتواند عقل احاطه به کنه او پیدا نماید، به این جهت تعریف کنه ذات غیر ممکن است، لهذا موسی علیه السلام اثبات او را به آثار او نموده.
----------
[۲]: ۳ - سوره مبارکه ملک، آیه ۱۴.
[۱]: ۱ - سوره مبارکه شعراء، آیه ۲۳.
قال: « رَبُّ السَّماواتِ وَ الاْءَرْضِ [۲] »، یعنی: این آثار و صنایع و آیات آفاقی و انفسی و سما و سماوی و ارض و ارضی، دلالت بر وجود صانع و رب عالم مینماید. و چون فرعون از حقیقت سؤال نمود، و موسی علیه السلام با آثار جواب داد و به ظاهر مطابق با سؤال او نبود ؛ به حضّار محضر خود گفت از روی استهزاء و
سخریه: « إِنَّ رَسُولَکُمُ الَّذِیآ أُرْسِلَ إِلَیْکُمْ لَمَجْنُونٌ [۱] »، یعنی این فرستاده به سوی شما مجنون است، چه، ارتباطی در محاورات و تکلّمات او نیست، زیرا که من از چیزی سؤال مینمایم و او از چیزی جواب میدهد.
باری، « لطیف » در آیه شریفه چون مقابل غلیظ و کثیف است، لهذا به معنی تجرّد است، و تجرّد همه جا مناط علم است، چنان که مادیت و جسمیت مناط غیبت و جهل است.
پس حق تعالی در آیه مبارکه، اولاً اثبات علم را برای ذات خود مینماید، از راه لطافت و تجرّد خود، و بعد اثبات علم خود را بماسوی خود مینماید از راه علم خود به ذات خود که علّت است. و علم به علّت فهمیدی که مستلزم علم به معلول است.
و قال: « أَ لاَ یَعْلَمُ مَنْ خَلَقَ وَ هُوَ اللَّطِیفُ الْخَبِیرُ [۲] »، یعنی: چگونه میشود که عالم به ذات خود نباشد، با آن که او لطیف و مجرد است؟ و چگونه عالم بماسوی نیست با آن که خالق ماسوی است؟ و حال آن که علم به علّت مستلزم علم به معلول است، پس او است « خبیر بما کان و ما یکون ».
----------
[۲]: ۲ - سوره مبارکه مریم، آیه ۶۵.
[۱]: ۳ - سوره مبارکه شعراء، آیه ۲۷.
[۲]: ۱ - سوره مبارکه ملک، آیه ۱۴.
.......:
📚✍ #شرحی بر صحیفه سجادیه
میرزا ابراهیم سبزواری وثوق الحکماء
https://eitaa.com/zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
بخل نکوهیده ترین شعر عرب، شعر اخطل است که گفته است: بعضی وقتی مهمانشان از دور آشکار میشود و سگ آنه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آیه نفاد
در باره ی آیه وَ لَوْ أَنَّ مٰا فِی الْأَرْضِ مِنْ شَجَرَةٍ أَقْلاٰمٌ وَ الْبَحْرُ یَمُدُّهُ مِنْ بَعْدِهِ سَبْعَةُ أَبْحُرٍ مٰا
نَفِدَتْ کَلِمٰاتُ اللّٰهِ... [۱]، شیخ شهاب الدین احمد بن ادریس قرافی میگوید: لو اگر بر دو چیز اثباتی داخل شود، هر دو منفی خواهد شد، و اگر بر دو جمله نفی وارد شود، هر دو ثبوتی میگردد. نتیجه این کلام این است که باید کلمات اللّٰه پایان پذیرد، در حالی که چنین نیست. نظر این آیه حدیث پیامبر است که فرموده است:
نعم العبد صهیب لولم یخف اللّٰه لم یعصه. مطابق آنچه گفته شد معنای حدیث این است که خوف از خدا موجب عصیان است.
در حالی که چنین نیست.
ابن عصفور میگوید: لو در حدیث به معنای ال است و برای مطلق شرط آمده است، شمس الدین خسروشاهی نیز گوید: لو در اصل لغت برای ربط است و عرفاً به آنچه گذشت مشهور شده است و حدیث به معنای لغوی لو باید حمل شود.
شیخ عزالدین بن عبدالسلام میگوید: گاهی یک چیز، دو علت دارد، و با نبود یکی، آن چیز معدوم نمی شود. اینجا نیز مردم عصیان نمی کنند چون میترسند، وقتی خوف نباشد، عصیان میآید، و پیامبر فرموده است که دو چیز در صهب جمع شده و مانع معصیت او شده است. خوف و اجلال.
برخی پاسخ داده اند که جواب لو حذف شده است (لم لو یخف اللّٰه عصمه اللّٰه).
آنچه من به آن معتقدم این است که لو برای ربط دو چیز میآید، ولی گاهی برای قطع ربط نیز استعمال شده است مثلاً میگویی لو لم یکن زید عالما لاکرم لشجاعته، این کلام جواب پرسش سائل است که میپرسد وقتی عالم نیست اکرام نمی شود؟ شما بین عدم علم و عدم اکرام که تصور ربط وجود داشته، قطع کرده ای، نه اینکه بین عدم علم و اکرام ربط ایجاد کنی.
در این حدیث و آیه نیز مسئله همین است. چون غالباً عدم عصیان با خوف مرتبط است.
پیامبر این ارتباط را قطع کرده و میفرماید اگر نترسد باز هم عصیان نمی کند، و چون نزد مردم غالباً اگر درختها قطع شوند و دریاها مرکب گردند و همه چیز نوشته شود اینها تمام میشوند. خدا این ارتباط را قطع کرده و میفرماید کلمات خدا تمام نمی شود.
----------
[۱]: ۱) - لقمان، ۲۷.
.......:
#کشکول شیخ بهاء
https://eitaa.com/zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
۴۳- قنوت پرتوی از اسرار نماز » قنوت معنای «قنوت»، اطاعت، دعا، توجّه به خدا و خشوع در نماز است. و د
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
۴۵- سلام
پرتوی از اسرار نماز » سلام
پس از تشّهد، در پایان نماز، سه سلام است.
سلام نخست، به رسول خدا،
سلام دوّم، به خود ما و بر بندگان شایسته خدا
سلام سوّم، بر همه فرشتگان، مؤمنان و...
سلام، خواستاری سلامتی و خیر و برکت است.
سلام، یکی از نامهای پروردگار است (۴۲۳) و به این معنی است که آنچه از خداوند دریافت میکنیم، خیر و لطف و حال که صلوات، این همه پاداش دارد و در اهمیتش همین بس که در تشّهد نماز هم آمده، ما هم برای برخورداری از این پاداش ها، تکرار میکنیم: «اللّهم صلّ علی محمّد و آل محمّد»
سلامی که در نماز، بر پیامبر میدهیم، همراه با رحمت و برکات الهی است و این بهترین شکل سلام است.
السلام علیک ایّها النّبیّ و رحمةاللّه و برکاته
سلام ما به پیامبر، قدرشناسی از زحمات اوست که ما را هدایت کرده و با خدا آشنا و مرتبط ساخته است.
نمازگزار، وقتی در سلام نماز، به همه مؤمنان و بندگان صالح و بر خودش سلام میدهد، احساس میکند که تنها نیست و یکی از آحاد امّت بزرگ اسلام است و با مردان خدا در هر جای زمین، احساس همبستگی میکند.
نگاهی به سلام
سلام، غیر از نماز، در برخوردهای مسلمانان در جامعه اسلامی، یکی از آداب معاشرت و ادب و
اخلاق بشمار میآید، آه هم جلب محبّت و دوستی میآند، هم نشان تواضع و فروتنی است، و
هم پاداش بسیار دارد.
خداوند، بر اهل بهشت، سلام میفرستد. [۱] و به پیامبر، دستور میدهد آه در
برخورد با مؤمنان، به آنان سلام بدهد. [۲]
فرشتگان نیز به رستگاران، سلام میدهند. [۳]
[۴] « تَحِیَّتُهُمْ فِیهَا سَلَمٌ »: بهشتیان نیز در برخوردها، به یکدیگر سلام میگویند
در آنها مطرح است. « سلام » این ها، گوشه ای از آیاتی بود آه مسئله
امّا در روایات:
احادیث بسیار فراوانی، درباره سلام و پاداش آن و آیفیّت آن وارد شده آه در آتب حدیثی میتوان
است، اآتفا میآنیم: « سلام » ملاحظه آرد. در اینجا تنها به چند نمونه، آه حاوی نکاتی درباره
----------
[۱]: یس، آیه ٥٨
[۲]: انعام، آیه ٥٤
[۳]: رعد، آیه ٢٤
[۴]: ابراهیم، آیه ٢٣
[۵] « اَبْخَلُ النّاسِ مَنْ بَخِلَ بالسَّلام »
بخیل ترین افراد، آسی است آه در سلام دادن بخیل باشد.
امام صادق علیه السلام سلام آردن به هر آس را، یکی از نشان ههای تواضع، و نداشتن غرور و
[۶] . « تکبّر میشمارد. (مِن التّواضع أن تسلّم علی مَن لقیت
گاهی سلام دادن، وسیله تشویق است و سلام ندادن، نوعی توبیخ و نهی از منکر به حساب
می آید.
پیامبر اسلام صلی الله علیه وآله فرمود: بر افراد، مست، مجسّمه ساز، قمار باز و... سلام نکنید.
----------
[۵]: بحارالانوار، ج ٧٣، ص ٤
[۶]: بحارالانوار، ج ٧٣، ص ٣
و در حدیث است: نزدیک ترین افراد به اخلاق پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله و لطف خداوند، کسی است که ابتدا سلام کند. [۱]
امام رضا علیه السلام میفرماید: هر کس در سلام کردن (یا جواب سلام دادن) میان فقیر وغنی فرق بگذارد، خداوند در قیامت بر او غضب میکند. [۲]
گرچه سلام کردن مستحب است، ولی پاسخ آن واجب است و بهتر است که جواب سلام، گرمتر و با تحیّت بیشتر نسبت به اصل سلام باشد. قرآن میفرماید:
«وَإِذَا حُیِّیْتُمْ بِتَحِیَّةٍ فَحَیُّواْ بِأَحْسَنَ مِنْهَآ أَوْ رُدُّوهَآ» [۳]
هر گاه مورد تحیّت و لطف قرار گرفتید (و به شما سلام دادند) شما جواب بهتر، یا همانند آن بدهید و احترام کنید.
سلام کردن، نه تنها سبب کوچک شدن نیست، بلکه عزّت و محبوبیّت میآورد. رسول خدا صلی الله علیه وآله به همه، حتّی به کودکان سلام میکرد و به این کار، افتخار مینمود. [۴]
در حدیث است: برای یک سلام، هفتاد ثواب است که ۶۹ ثواب به سلام دهنده است و یک اجر، برای پاسخ دهنده میباشد. [۵]
قرآن دستور میدهد: وقتی وارد خانهها میشوید، بر خود سلام کنید، سلام و تحیّتی از سوی خداوند که مبارک و پاک است. [۶] امام باقر علیه السلام در تفسیر آن میفرماید: منظور، سلام کردن فرد به اهل خانه است. [۷] چرا که همسر و فرزندان، چون جان انسانند و اینگونه برخورد، از نظر قرآن پاک و مبارک است و نشان محبّت و صفای زندگی و از بین برنده خستگی هاست.
گرچه سلام کردن، موجب افتخار است، نه عار، ولی بهتر است که کوچک بر بزرگتر، رونده بر ایستاده، گروه کم بر گروه زیاد سلام کنند. [۸]
پایان بخش سلام را، روایتی از امیر مؤمنان قرار دهیم.
فرمود: رسولخدا صلی الله علیه وآله بر زنان و مردان سلام میکرد.
امّا خود علی علیه السلام، بر زنان جوان سلام نمی کرد، و میفرمود: میترسم جواب نرم آنان در من اثر بگذارد، و پیش از آنکه به پاداش سلام برسم، به دام وسوسه بیفتم.
علامه مجلسی در توضیح این حدیث مینویسد:
آن حضرت که چنین میکرد و چنین میگفت: برای یاد دادن به امّت بوده تا مردم، تماس با زنان جوان را کم کنند. وگرنه امام معصوم، هرگز دچار وسوسه نمی گردد. [۹]
----------
[۱]: ۴۳۲) بحارالانوار، ج ۷۳، ص ۱۲.
[۲]: ۴۳۳) قصارالجمل، ج ۱، ص ۳۲۱.
[۳]: ۴۳۴) نساء، آیه ۸۶.
[۴]: ۴۳۵) بحارالانوار، ج ۷۳، ص ۱۰.
[۵]: ۴۳۶) بحارالانوار، ج ۷۳، ص ۱۱.
[۶]: ۴۳۷) نور، آیه ۶۱.
[۷]: ۴۳۸) تفسیر نمونه، ج ۱۴، ص ۵۵۳.
[۸]: ۴۳۹) میزان الحکمه، ج ۴، ص ۵۳۸.
[۹]: ۴۴۰) بحارالانوار، ج ۴۰، ص ۳۳۵.
#پرتویی از نماز
✍محسن قرائتی
https://eitaa.com/zandahlm1357
❓سوال: چطور فرزندم را به نماز خواندن ترغیب کنم؟
✅ پاسخ آیتالله حائری شیرازی:
💎 نمازتان را قشنگ بخوانید. سجادۀ پاکیزه و مرتب بیندازید. یک اتاق یا محل خاصی برای نمازتان داشته باشید. آنجا معطر باشد.
شما نمازتان را بخوانید، بچه میآید کنارتان نماز میخواند. وقتی نماز خواند، به او جایزه بدهید. نمیخواهد وادارش کنید، خودش، خودش را وادار میکند.
💎 شما همین اندازه که نماز باحالِ شیرینِ خودتان را میخوانید، بچه از نمازتان خوشش میآید. همینطور که خدا خوشش میآید، بچهات هم خوشش میآید. اما تو وقتی نمازت را زود زود میخوانی، بچه هم خوشش نمیآید. خدا هم خوشش نمیآید. یک نماز بخوان که خدا خوشش بیاد تا بچهات هم خوشش بیاید. چون بچه، فطرت الهی دارد.
💎 اگر یک توهینی، یک حرف تندی، اشتباهی به بچهات زدی، صدایش کن و بگو من این رفتار را با شما کردم، الان متوجه شدم که اشتباه بود. من را حلال کن. طبیعتاً میگوید حلال کردم. شما بگویید نه. خدا هم باید من را حلال کند. دو رکعت نماز بخوان و از خدا بخواه که خدا من را ببخشد. من را بخاطر رفتار اشتباهم با تو، مجازات نکند.
میدانی بچه چه میگوید؟ پیش خودش میگوید: «زنده باد نماز». اما اگر نکردی، شیطان میرود در ذهنش میگوید نگاه کن بابایت 50 سال نماز میخواند اما حق تو را ضایع کرده. حالا هم که فهمیده، به روی خودش نمیآورد! تو هم 50 سال نماز بخوانی بعدش میشوی مثل این بابا !!
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 «راز بهترین هدیه!»
✍️ نویسنده: ملکمحمد
🎤 با اجرای: ناهید هاشمنژاد، مریم مهدیزاده، راحیل سادات موسوی، سما سهرابی و محمد علی حکیمی
🎞 تنظیم: محمدعلی حکیمی و محسن معمار
🔷 مناسب سن ۴ سال به بالا
💠 موضوع اهمیت به نماز است که در آن پسر بچهای به دنبال هدیهای برای مادرش میگردد؛ اما در نهایت با کسی آشنا میشود که راز بهترین هدیه دنیا را به او میگوید.
🔷🔸💠🔸🔷
@zandahlm1357
✍️ پاسخ به شبهات دانش آموزی
9⃣ چرا فقط مسلمانان هستند که یکدیگر را میکشند؟ آیا دلیل این جنگ و خونریزیهای مسلمانان، دین نیست؟
📝 1ـ جواب اجمالی:
🔶 اول: اگر یک دزدی لباس پلیس را بدزدد و با آن لباس دزدی کند، آیا مردم میگویند پلیس دزدی کرده است؟! مسلما کسی اینطور نمیگوید. چون آن طرف دزد بوده و اصلا پلیس نبوده که گناه را پای پلیس بنویسند.
🔸 یک عده کافر و دشمن اسلام آمدهاند با هدف ضربه زدن به اسلام و مسلمانان، لباس مسلمانی پوشیدند و الله اکبر گفتند و خود را مسلمان معرفی کردند. بعد از مدتی که گذشت و در بین مسلمانان جا افتادهاند و اعتماد مسلمانان را جلب کردهاند. آیا در این صورت باید گفت اسلام و مسلمانی بد است؟ خود دشمنان اسلام بارها اعتراف کردهاند که چنین کاری کردهاند و نمونه آن هم داعش که توسط آمریکا و همفکرانشان درست شد.
🔷 دوم: تصور کنید چند نفر که با هم اتحاد دارند، از یک گنج مهم دفاع میکنند. اگر یک عده افراد سودجو بخواهند آن گنج را از دست آنها خارج کنند یک نقشه میکشند تا اتحاد آنها را بر هم بزنند مثلا پیش هر کدام میروند و از بدی دیگری میگویند که فلانی قصد دارد شما را نابود کند و گنج را برای خودش بردارد. با این کار اتحاد آنها را تبدیل به اختلاف میکنند. تا آنها درگیر اختلافات خودشان هستند، دشمنان گنج را برمیدارند.
📝 ۲_ پاسخ تکمیلی در لینک زیر:
https://btid.org/fa/news/193491
📎 #دانش_آموزی
📎 #نوجوان
📎 #پاسخ_به_شبهات
📎 #جنگ_مسلمانان_باهم
✍️ پاسخ به شبهات دانش آموزی
🔟 چرا من که سید هستم و جدم به امامان بر میگردد، گناهم دو سه برابر حساب میشود؟
📝 1ـ جواب:
🔶 اول: اگر یک انسان بزرگی که یک مسئولیت بزرگ داشته باشد مثلا رهبر یک جامعه وقتی دستور میدهد که مردم کار زشت نکنید. اما یک عده کار زشت انجام دهند مسلما وظیفهی اوست که آنهایی که کار زشت انجام دادهاند را تنبیه کند. حال اگر در بین این کسایی که کار زشت انجام دادهاند فرزندان و نوههای خود آن رهبر هم باشند، آنها را هم مثل دیگران تنبیه میکند اما وقتی میخواهد آنها را تنبیه کند رو به آنها میکند و میگوید: فرزندانم شما دیگر چرا؟! فرزندان وقتی این جریان را میبینند خودشان شرمنده میشوند. و این شرمندگی خودش یک تنبیه بیشتر برای آنهاست. در حالی که تنبیه و مجازات آنها مثل دیگران است. سادات هم در آخرت چنین حالتی دارند و هیچ تفاوتی در عذاب و مجازات آنها با غیرسادات نیست. تنها همان شرمندگی خودشان هست که از جدشان میکشند و شاید همان شرمندگی از مجازات برای آنها سختتر باشد. چون آبروی جدشان را بردهاند. البته اگر از سادات و فرزندانی باشند که شرم و حیا داشته باشند.
🔷 دوم: بنابراین برای خدا فرقی ندارد که فرزند امام باشی یا فرزند دشمن امام باشی(جعفر کذاب باشی یا محمد بن ابیبکر باشی) طبق اعمالت با شما رفتار میکند.
📝 ۲_ لینک مطلب:
https://btid.org/fa/news/193368
📎 #دانش_آموزی
📎 #نوجوان
📎 #پاسخ_به_شبهات
📎 #گناه_سادات
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#شبهات_دانش_آموزی
🔆 پاسخ به شبهه " چرا اسلام اجازه تحقیق درباره ادیان دیگر را به ما نمی دهد و اگر دین خود را عوض کنیم مرتد می شویم و حکم ما اعدام است !!!! این چه دینی است که اجازه تفکر نمی دهد "
🎤 #استاد_احسان_عبادی از اساتید مهدویت کشور
👈 برای جلوگیری از منحرف شدن دانش آموزان و نوجوانان این کلیپ را نشردهید
#پاسخ_به_سوالات
#لبیک_یا_خامنه_ای
📌 بازنشر کلیه مطالب جهت روشنگری عموم مردم ، با ذکر #صلوات ، بدون ذکر منبع هم مجاز است.
@zandahlm1357
قرآن مخالف اشتغال بانوان در بیرون خانه؟ ‼️
👇👇👇
♨️سوال:
🔰با توجه به وضعیت موجود جوامع مختلف و وارد شدن زنان در فضای بیرون خانه برای کار ،آیا قرآن کریم برای کار کردن بانوان در بیرون از منزل برنامه ای دارد؟ آیا مانع این عمل است؟ یا اینکه با این عمل موافق است؟
✍پاسخ:
✅در ابتدا لازم به ذکر است که قرآن کریم در مباحث اقتصادی تامین نیاز خانه وخانواده را برعهده مردان قرار داده است: «الرِّجالُ قَوَّامُونَ عَلَى النِّساءِ بِما فَضَّلَ اللَّهُ بَعْضَهُمْ عَلى بَعْضٍ وَ بِما أَنْفَقُوا مِنْ أَمْوالِهِمْ؛[نساء/34].اما اگر به هر دلیلی این تامین نیاز توسط مرد انجام نشد، زن می تواند با رعایت نکات زیر در بیرون منزل برای تامین نیازهای مالی خانواده کار کند:
1⃣. زن چاره ای جز کار کردن در بیرون منزل نداشته باشد که در این صورت می تواند در بیرون منزل کار کند: «... وَ أَبُونا شَيْخٌ كَبير؛[قصص/23] و پدر ما پير مرد كهنسالى است (و قادر بر اين كارها نيست.)!» کما اینکه دختران حضرت شعیب(علیه السلام)نیز به خاطر اضطرار در بیرون منزل کار می کردند.»
2⃣. در صورت کار کردن در بیرون از منزل چناتچه در محیط کار مردان نیز حضور دارند از اختلاط و... به پرهیزند: «قالَتا لا نَسْقي حَتَّى يُصْدِرَ الرِّعاء»[قصص/23]همان طور که دختران حضرت شعیب(علیهالسلام) به حضرت موسی(علیهالسلام) گفتند:ما [اين دامهايمان را] آب نمىدهيم تا [اين] شبانان [دامهايشان را] برگردانند وبروند.
3⃣. رفت و آمد با رعایت موازین شرعی انجام شود و از ارتباط زیاد با نامحرم وگفت وگو و... خود داری شود: «فَلا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَيَطْمَعَ الَّذي في قَلْبِهِ مَرَضٌ وَ قُلْنَ قَوْلاً مَعْرُوفاً [احزاب/32] پس به گونه اى هوس انگيز سخن نگوييد كه بيماردلان در شما طمع كنند، و سخن شايسته بگوييد.»
4⃣. رعایت حیا ( در راه رفتن ورفتار وگفتار) : «فَجاءَتْهُ إِحْداهُما تَمْشي عَلَى اسْتِحْياء؛[قصص/25] ناگهان يكى از آن دو(زن) به سراغ او آمد در حالى كه با نهايت حيا گام برمى داشت»
👈نتیجه: قرآن کریم کار کردن واشتغال زنان را دربیرون منزل ،بارعایت حیا وعدم اختلاط واضطرار مجاز می داند.
♻️@zandahlm1357
🔴تولید محتوا یا انتشار محتوا ، مسئله این است!
❓آیا صحیح است که اکثر نیروهای انقلابی به انتشار محتوا بپردازند؟
❓اصلا ما چقدر نیرو برای انتشار محتوا نیاز داریم؟
❓اگر اکثریتِ نیروها فقط منتشر کننده باشند ، پس چه کسی محتوا تولید کند؟
💢آری... قطعا تعداد منتشر کنندگان محتوا باید از تولید کنندگان محتوا بیشتر باشد ، اما برای غلبهی فکری بر جریان های مخالف انقلاب باید بتوانیم #کلام_حق خود را در قالب های مختلف مثل متن کوتاه ، مقاله ، کتاب ، عکسنوشته ، فیلم ، سرود ، فیلم سینمایی و... بریزیم و به میزان زیاد تولید محتوا داشته باشیم تا انتشار دهندگان نیز به وظیفهی خود عمل کنند و دستشان برای انتشار باز باشد!
♨️هنگامی که این متن را میخوانید این سوال مهم را از خود بپرسید که ؛ «آیا تخصص تولید محتوا دارید؟» اگر پاسخ شما مثبت است پس شروع به تولید محتوا کنید و اگر منفی است از همین الان به فکر کسب تخصص [اعم از #تخصص_علمی و تخصص ساخت کلیپ یا عکس و...] برای تولید محتوا باشید!
🚫ما تولید کنندهی محتوا کم داریم!
✍ میلاد خورسندی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفاً همه تو گروههاتون ارسال کنید( به خاطر شهدا )
@zandahlm1357
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
چرا مچ پا و دست و دکمه مانتو ها در مد جدید باز است🤔
این ۴ دقیقه ارزش دیدن رو برای حفظ شخصیت انسان دارد😐
@zandahlm1357
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸 ترویج اذان گویی، روشی غیر مستقیم برای ترویج حجاب🔸
از این اذان گفتن غافل نباشید. اول ظهر که شد بروید بایستید و اذان بگویید. نه اینکه همیشه اذان رادیو را باز کنید. اذان شما یک اثر دیگری دارد. باید صدای اذانتان در #دانشگاه بلند شود. از این عارتان نشود که مثلا بگویند این هم دارد اذان می گوید. بروید پشت دانشکده بایستید و اول وقت، اذان بگویید.
مخصوصاً یک جایی که آدم برای خدا کِنِف می شود [ارزشش بیشتر است]. جاهایی که به آدم بارک الله و احسنت می گویند، این میتواند آدم را جهنمی کند؛ اما جایی که به آدم فحش می دهند ممکن است انسان را بهشتی کند. شما اذان را فراموش نکنید. خدا رحمت کند نواب صفوی را. دستور داده بود به فدائیان اسلام که وقتی اذان شد، هرجا که بودید اذان بدهید. این ها در هر خیابانی که بودند، اول اذان ظهر که می شد هرکدامشان پشت یک مغازه ای یا پشت هر جا که بودند صدای اذانشان بلند می شد.
شما کارهای مبارزه با بی حجابی را به طور #غیر_مستقیم می توانید انجام دهید. بوی اسلام که آمد، بوی اذان که آمد، صدای اذان که بلند شد، یک عده بلند می شوند و می روند وضو میگیرند و نماز می خوانند. شما میخواهید مسئله حجاب را با گفتن حل کنید، توی روی خودش بگویید و حل کنید [اما این خیلی جواب نمی دهد]. این گل را با دست باز نمی کنند، [اگر غنچه گل را با دست باز کنند]، گل دیگر گل نمی شود، گل را باید گذاشت تا خودش باز شود. این امور را باید آبش بدهی، هوایش را درست کنید؛ خودش به موقع باز می شود.
#پویش_اذان
#اذان
@zandahlm1357
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 سخنرانی طوفانی امام جمعه چهاردانگه حجت الاسلام سنجری درمورد کشف #حجاب های اخیر
@zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
تقرب به حضرت فاطمه (عليها السلام) انسان بايد همواره انجام دادن كار خير را غنيمت شمارد و تصور كند كه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پرسشى كه همه جز حضرت فاطمه (عليها السلام)، از پاسخ آن درماندند
اميرمؤمنان على (عليه السلام) مى فرمايد: «من و عده اى از اصحاب رسول خدا (صلى الله عليه و آله) نزد ايشان بوديم كه آن حضرت پرسيد: «بهترين ويژگى زنان چيست؟ » هيچ يك از ما نتوانستيم پاسخ دهيم تا اينكه جلسه به پايان رسيد و از يكديگر جدا شديم. من به سوى فاطمه رفتم و او را از آنچه پيامبر (صلى الله عليه و آله) از ما پرسيده بود، آگاه كردم و گفتم: كسى از ما نتوانست به آن پاسخ دهد. فاطمه (عليها السلام) فرمود: «ولى من پاسخ آن را مى دانم. بهترين ويژگى زنان اين است كه به مردها نگاه نكنند و مردها نيز آنان را نبينند».
نزد رسول خدا (صلى الله عليه و آله) رفتم و عرض كردم: اى رسول خدا! شما پرسيدى چه چيز براى زنان بهتر است. من اكنون پاسخ آن را مى گويم و همان
پاسخى را كه فاطمه (عليها السلام) داده بود، بازگو كردم. آن حضرت فرمود: «تو وقتى نزد من بودى پاسخ اين پرسش را نمى دانستى. چه كسى اين پاسخ را به تو آموخت؟ » عرض كردم: فاطمه. پيامبر (صلى الله عليه و آله) شگفت زده شد و فرمود: «به راستى كه فاطمه پاره تن من است». [۱]
در حقيقت، اين روايت حد عفاف زن را مشخص مى كند. حد عفاف زن آن است كه به گونه اى در جامعه ظاهر شود كه نه خود به نامحرمى نگاه شيطانى كند و نه اجازه دهد كه نامحرمى به او نگاه كند، بلكه
طورى خود را بپوشاند كه نامحرمان حرمت او را نگه دارند.
----------
[۱]: كشف الغمه، عيسي اربلي، ج٢، ص٩۴.
#راهکار تقویت فرهنگ حجاب
https://eitaa.com/zandahlm1357