#یادمرگ ۱۸
اِبْنُ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ عَبْدِ اَلرَّحْمَنِ بْنِ اَلْحَجَّاجِ
عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ
قَالَ«...
فَإِنَّ مَنْ تَوَاضَعَ لِلَّهِ رَفَعَهُ اَللَّهُ
وَ مَنْ تَكَبَّرَ خَفَضَهُ اَللَّهُ
وَ مَنِ اِقْتَصَدَ فِي مَعِيشَتِهِ رَزَقَهُ اَللَّهُ
وَ مَنْ بَذَّرَ حَرَمَهُ اَللَّهُ
وَ مَنْ أَكْثَرَ ذِكْرَ اَلْمَوْتِ أَحَبَّهُ اَللَّهُ»
«هركس بزرگى ورزد، خدايش او را بىمقدار گرداند
و هركس در زندگى ميانهروى كند خدايش روزى دهد
و هركس ولخرجى كند، خداوند محرومش سازد
و هركس بسيار به ياد مرگ باشد خداوند او را دوست بدارد.
🔸شرح علامه محمدباقر مجلسی بر این فراز از حدیث در مرآةالعقول:
«و من أكثر ذكر الموت أحبه الله لأن كثرة ذكر الموت توجب الزهد في الدنيا و الميل إلى الآخرة و ترك المعاصي و سائر ما يوجب حبه تعالى.»
📚 #الکافی ج ۲، ص ۱۲۲
@zekrolmout
#یادمرگ ۱۹
امير المؤمنين علي عليه السلام :
«ألا مُستَيقِظٌ مِن غَفلَتِهِ قَبلَ نَفادِ مُدَّتِهِ؟...»
@zekrolmout
#یادمرگ ۲۰
🔰 فرازی از دعای عرفه اباعبدالله الحسین علیهالسلام:
«فَبِأیِّ شَیْءٍ اَسْتَقْبِلُکَ یا مَوْلایَ اَبِسَمْعی اَمْ بِبَصَری اَمْ بِلِسانی اَمْ بِیَدی اَمْ بِرِجْلی اَلیْسَ کُلُّها نِعَمَکَ عِندی وَبِکُلِّها عَصَیْتُکَ»
ای مولای من با چه وسیلهای با تو روبرو شوم؟ آیا با گوشم، یا با دیدهام، یا با زبانم، یا با دستم، یا با پایم، آیا این همه نعمتهای تو نزد من نیست؟ و من به همه اینها تو را معصیت کردم...
❓تو چه حالتی هستیم وقتی خدا رو ملاقات میکنیم؟
@zekrolmout
#یادمرگ
🔰 «کجا از مرگ هراس دارد آنکه به جاودانگی روح در جوار رحمت حق آگاه است؟»
شهید آوینی
📍گلزارشهدای قم
@zekrolmout
#یادمرگ
🔰 «شهدا، اصحاب آخرالزمانی سیدالشهدا علیهالسلام هستند. پیام آنها عشق و اطاعت است و وفاداری.»
شهید آوینی
📍گلزار شهدای کرمان
@zekrolmout
#یادمرگ ۲۱
📜آخرین نامه ای که امام حسین علیهالسلام از کربلا برای جمعی از بنی هاشم و برادرش محمد حنفیّه نوشته است:
«بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیم
امّا بَعد
فَکَأنَّ الدُّنیا لَمْ تَکُنْ
وَ کَأنَّ الْآخِرَةَ لَمْ تَزَلْ
وَ السَّلام»
«به نام خدای بخشنده مهربان،
امّا بعد،
پس گویا دنیایی نبوده
و گویا آخرت همیشه بوده است».
#من_الغریب 🥀
@zekrolmout
#یادمرگ ۲۲
📜هنگامی که حضرت سید الشّهدا (ع) آهنگ رفتن بهسوی عراق را نمودند، در مکّه مکرّمه سخنرانی کردند که مردم همه ایستادند که به سخنان ایشان گوش فرا دهند...
وَ رُوِیَ أَنَّهُ علیهالسلام لَمَّا عَزَمَ عَلَی الْخُرُوجِ إلَی الْعِرَاقِ قَامَ خَطِیبـًا، فَقَال:
الْحَمْدُ لِلَّهِ، مَاشَآءَ اللَهُ، وَلاَ قُوَّه إلاَّ بِاللَهِ،
وَصَلَّی اللَهُ عَلَی رَسُولِهِ.
▪️خطَّ الْمَوْتُ عَلَی وُلْدِ ءَادَمَ مَخَطَّ الْقِلاَدَه عَلَی جِیدِ الْفَتَه.
وَمَا أَوْلَهَنِی إلَی أَسْلاَفِی اشْتِیَاقَ یَعْقُوبَ إلَی یُوسُفَ.
🔺وَخُیِّرَ لِی مَصْرَعٌ أَنَا لاَقِیهِ؛
کَأَنِّی بَأَوْصَالِی تَتَقَطَّعُهَا عُسْلاَنُ الْفَلَوَاتِ بَیْنَ النَّوَاوِیسِ وَکَرْبَلاءَ؛
فَیَمْلاَنَ مِنِّی أَکْرَاشـًا جُوفـًا، وَأَجْرِبَه سُغْبـًا.
لاَ مَحِیصَ عَنْ یَوْمٍ خُطَّ بِالْقَلَمِ.
▪️رِضَا اللَهِ رِضَانَا أَهْلَ الْبَیْتِ؛
نَصْبِرُ عَلَی بَلاَئِهِ، وَیُوَفِّینَا أُجُورَ الصَّابِرِینَ.
لَنْ تَشُذَّ عَنْ رَسُولِ اللَهِ صَلَّی اللَهُ عَلَیْهِ وَءَالِهِ لُحْمَتُهُ، وَهِیَ مَجْمُوعَه لَهُ فِی حَظِیرَه الْقُدْسِ، تَقِرُّ بِهِمْ عَیْنُهُ، وَیُنْجَزُ لَهُمْ وَعْدُهُ.
▪️مَنْ کَانَ فِینَا بَاذِلاً مُهْجَتَهُ،
وَمُوَطِّنـًا عَلَی لِقَآءِ اللَهِ نَفْسَهُ،
فَلْیَرْحَلْ مَعَنَا....؛
فَإِنَّنِی رَاحِلٌ مُصْبِحـًا إنْ شَآءَاللَهُ تَعَالَی.»
- - - - - - - - - - - - - - -
حمد و سپاس سزاوار خداست.
آنچه را که خدا بخواهد خواهد شد؛
و قوّه و قدرتی نیست مگر به خدا؛ و درود بر رسول و فرستاده او باد!
◾️مرگ بر فرزندان آدم بهمثابه گردنبند بر گردن دختر جوان کشیده و بسته شده است؛
و من در آرزو و اشتیاق ملاقات و دیدار رفتگان از خاندان خود هستم، همانند اشتیاقی که یعقوب به دیدار یوسف داشت؛
🔺و برایم جایی معین و انتخاب شده است که باید پیکرم در آنجا بیفتد و من باید به آنجا برسم.
گویا میبینم که بندبند مرا گرگان بیابان بین نَواویس و کربلا از هم جدا میسازند و از من شکمبههای تهی خود را پر میکنند و انبانهای گرسنه خود را سرشار مینمایند. فرارگاهی نیست از روزی که در قلم تقدیر گذشته است.
▪️رضای خدا رضای ما اهلبیت است.
بر امتحانات و بلاهای او شکیبایی مینماییم و او اجر و مزد شکیبایان را بهطور کامل به ما عنایت خواهد نمود.
پاره تن رسول خدا (ص) از او دور نمى شود، در بهشت به او مى پیوندد، باعث روشنى چشم او و انجام شدن وعدهاش مى شود.
▪️پس کسی که در میان ماست و حاضر است جان خود را ایثار کند و خون دل خود را فدا کند و برای لقای خدا نفس خود را آماده نموده است، با ما کوچ کند که من در صبحگاهان عازم رحیل هستم؛ إنشآءاللهتعالَی.»
📚ابن طاووس، اللّهوف، صفحه ۶۰ و ۶۱
#من_الغریب 🥀
@zekrolmout
#یادمرگ ۲۳
🔸الْمَوْتِ عَلى سَبیلِ إِحْیاءِ الْحَقِّ🔸
امام حسین علیهالسلام در حدیثی می فرمایند:
«لَیْسَ شَأْنِی شَأْنُ مَنْ یَخافُ الْمَوْتَ،
ما اَهْوَنَ الْمَوْتِ عَلى سَبیلِ نَیْلِ الْعِزِّ وَ إِحْیاءِ الْحَقِّ،
لَیْسَ الْمُوتُ فِی سَبیلِ الْعِزِّ إِلاّ حَیاةً خالِدَةً
وَ لَیْسَتِ الْحَیاةُ مَعَ الذُّلِّ إِلاَّ الْمَوْتَ الَّذِی لا حَیاةَ مَعَهُ،
اَفَبِالْمَوْتِ تُخَوِّفُنِی؟
هَیْهاتَ طاشَ سَهْمُکَ
وَ خابَ ظَنُّکَ
لَسْتُ اَخافُ الْمَوْتَ،
اِنَّ نَفْسِی لاَکْبَرُ مِنْ ذلِکَ
وَ هِمَّتِی لاَعْلى مِنْ أَنْ أَحْمِلَ الضَّیْمَ خَوْفاً مِنَ الْمَوْتِ
وَ هَلْ تَقْدِرُونَ عَلى اَکْثَرَ مِنْ قَتْلی؟!
مَرْحَباً بِالْقَتْلِ فِی سَبیلِ اللّهِ،
وَ لکِنَّکُمْ لا تَقْدِرُونَ عَلى هَدْمِ مَجْدی وَ مَحْوِ عِزِّی وَ شَرَفِی
فَإِذا لا أُبالِی بِالْقَتْلِ»؛
«در شأن چون منى نیست که از مرگ بهراسد!
مرگ در راه رسیدن به عزّت و احیاى حق، چقدر آسان است!
آرى مرگ در راه عزّت و سربلندى جز زندگانى جاوید نیست! و زندگى ذلّت بار جز مرگ تهى از زندگى نمى باشد.
آیا مرا از مرگ مى ترسانى؟
هیهات! تیرت به خطا رفت و پندارت بیهوده است!
من آن نیستم که از مرگ بترسم، روحم بزرگ تر و همّتم برتر از آن است که از ترس مرگ زیر بار ستم بروم!
آیا به بیش از کشتن من قادرید؟! خوشا به کشته شدن در راه خدا!
ولى شما بر نابودى عظمت و عزّت و شرف من ناتوانید، حال که چنین است من از کشته شدن باکى ندارم!
📚 احقاق الحق، ج ۱، ص ۶۰۱ و
اعیان الشیعة، ج ۱، ص ۵۸۱.
#من_الغریب 🥀
@zekrolmout
#یادمرگ ۲۴
«فَإِنَّكُمْ لَوْ عَايَنْتُمْ مَا قَدْ عَايَنَ مَنْ مَاتَ مِنْكُمْ لَجَزِعْتُمْ وَ وَهِلْتُمْ وَ سَمِعْتُمْ وَ أَطَعْتُمْ وَ لَكِنْ مَحْجُوبٌ عَنْكُمْ مَا قَدْ عَايَنُوا وَ قَرِيبٌ مَا يُطْرَحُ الْحِجَاب».
همانا اگر آنچه مردگان شما میديدند، میديديد، ناشكيبايی میكرديد و میترسيديد، و میشنيديد و فرمان میبرديد. امّا آنچه آنان به چشم خويش دیدند بر شما پوشيدهاست، و به زودی پرده فرو افتد؛ حقيقت را به شما نيز نشان میدهند.
📚 خطبه ۲۰ #نهجالبلاغه
@zekrolmout
#یادمرگ
«ملّا (ملاصدرای شیرازی) پُلی بست، بیپروا، به جانب وحدتِ وجود و گفت:
«پس به آنجا میرسیم که زمین، خداست، آسمان، خداست، و انسان خدا؛ زیرا همگی زادهی ارادهی مطلق خداوندند، و خداوند، به غیرِ خویش اراده نمیفرماید، زیرا هر چه اراده کند بیرونِ خویش، باز، نامتناهی بودنش، آن بیرون را به درون میآورد و درون و برون، بود و نبود، وجود و موجود را یکی میکند.
و اگر تو قدرِ آن ذرهی نورانی را بدانی، هیچ باکی از تغییر نخواهی داشت و از #مرگ.
پس ای برادران من! به مرگ نیندیشید، چه، برای شما، مرگ و فنایی نیست، چنانکه پروردگار تعالی فرمود: «تو را برای ماندن آفریدم.» زیرا تو خانهات را رها میکنی تا به سرای آرامش خود بروی؛ و آنچه شما را از رفتن بیمناک میسازد، نه رفتن است، که بارهای سنگینِ شماست که پس از مرگ شما بر جای میمانَد و بارهاییست که از پیش شما ناپدید میشود. پس آنها را رها ساز و شاد باش؛ و درود بر او باد که فرمود: «کسانی که سبکبارند نجات مییابند و کسانی که بار سنگین دارند هلاک میشوند». دشواریهای مرگ را بر نَفْس خویش سبک گردان تا یادِ دیدار پروردگار در ذهنت نقش بندد.
پس بدان! آنها که از رفتن اکراه دارند و میترسند، پایشان در گِلِ فساد ماندهاست؛ و الّا این همه نشاط و سلامت که در سفر است مگر کم است که اینطور به توقفگاهِ خویش پیله میکنی و به فراموشی میسپاری این نکته را که همه چیز از اوست، و همه چیز، لاجرم به او باز میگردد؟»
📚 کتاب «مردی در تبعید ابدی»؛ نادر ابراهیمی
@zekrolmout
#یادمرگ ۲۵
🔰 وَ قَدْ رَجَعَ مِنْ صِفِّينَ فَأَشْرَفَ عَلَى الْقُبُورِ بِظَاهِرِ الْكُوفَةِ و قَالَ (علیه السلام):
يَا أَهْلَ الدِّيَارِ الْمُوحِشَةِ وَ الْمَحَالِّ الْمُقْفِرَةِ وَ الْقُبُورِ الْمُظْلِمَةِ، يَا أَهْلَ التُّرْبَةِ، يَا أَهْلَ الْغُرْبَةِ، يَا أَهْلَ الْوَحْدَةِ، يَا أَهْلَ الْوَحْشَةِ، أَنْتُمْ لَنَا فَرَطٌ سَابِقٌ وَ نَحْنُ لَكُمْ تَبَعٌ لَاحِقٌ؛ أَمَّا الدُّورُ فَقَدْ سُكِنَتْ، وَ أَمَّا الْأَزْوَاجُ فَقَدْ نُكِحَتْ، وَ أَمَّا الْأَمْوَالُ فَقَدْ قُسِمَتْ. هَذَا خَبَرُ مَا عِنْدَنَا، فَمَا خَبَرُ مَا عِنْدَكُمْ؟ ثُمَّ الْتَفَتَ إِلَى أَصْحَابِهِ فَقَالَ: أَمَا [وَ اللَّهِ] لَوْ أُذِنَ لَهُمْ فِي الْكَلَامِ لَأَخْبَرُوكُمْ أَنَّ خَيْرَ الزَّادِ التَّقْوى.
بعد از جنگ صفین، علی علیهالسلام از کنار قبرستان پشت دروازه کوفه عبور کرد و اینطور مردگان را خطاب قرار داد:
«ای ساکنان دیار وحشت، ای ساکنان سرزمین تنهایی، ای غریبان، ای بیکسان، ای اهالی خاک!
شما قبل از ما به این دیار آمدید و ما نیز به زودی به شما ملحق خواهیم شد.
امّا خانههایتان دیگران در آن سکونت گزیدند و امّا زنانتان با دیگران ازدواج کردند، و امّا اموال شما در میان دیگران تقسیم شد. این خبری است که ما داریم، حال شما چه خبر دارید؟ (سپس به اصحاب خود رو کرد و فرمود) بدانید که اگر اجازه سخن گفتن داشتند، شما را خبر میدادند که: بهترین توشه، تقوا است.»
📚 حکمت ۱۳۰ #نهجالبلاغه
@zekrolmout
#یادمرگ ۲۶
عن اسماعیل بن مسلم السّکونى عَنِ الصّادِقِ جَعفَرِ بنِ مُحَمَّدٍ عَلَیهِمَا السَّلامُ عَن اَبیهِ عَن آبائِهِ عَلَیهِمُ السَّلامُ قالَ، قالَ عَلِىٌّ عَلَیهِالسَّلامُ:
«مَا اَنزَلَ المَوتَ حَقَّ مَنزِلَتِهِ مَن عَدَّ غَدا مِن اَجَلِهِ.»
«هرکسى که فردا را جزو مهلت عمر خود بداند، مرگ را درست نشناخته و آن را در جایگاه حقیقى خود قرار نداده است.»
(امالی صدوق، ص ۱۰۸)
@zekrolmout
﷽
#یادمرگ
🔰 بعد از جنگ صفین، وقتی امیرالمؤمنین در حال برگشت بودند، در منزل «حاضرین» توقف کردند و نامهای را به عنوان وصیتنامه به فرزندشان امام حسن مجتبی علیهالسلام نوشتند.
در #نهجالبلاغه، با نامهی ۳۱ شناخته میشود و بعد از نامهی معروف مالک اشتر، طولانیترین نامهی این کتاب است. این نامه، یک دورهی کامل درس اخلاق، تهذیب نفس، خودسازى، تربیت نفوس و سیر و سلوک الى الله است و در حقیقت از سى بخش تشکیل مىشود که حدود ده بخش از آن در مورد یاد مرگ است.
اینکه امیرالمؤمنین علی علیهالسلام بعد از جنگی سخت و در میانهی راه، ناگاه تصمیم به نوشتن وصیتنامه میکند، آن هم با این مفاهیم و شیوهی نگارش که ابتدا خود و مخاطب نامه، یعنی پسرش را اینگونه معرفی میکند:
🔹 «از پدرى در آستانه فنا و معترف به گذشت زمان، كه عمرش روى در رفتن دارد و تسليم گردش روزگار شده، نكوهشكننده جهان، جاىگيرنده در سراى مردگان، كه فردا از آن جا رخت برمىبندد، به فرزند خود كه آرزومند چيزى است كه به دست نيايد، راهرو راه كسانى است كه به هلاكت رسيدهاند و آماج بيماریهاست و گروگان گذشت روزگار. پسرى كه تيرهاى مصائب به سوى او روان است، بنده دنياست و سوداگر فريب، و وامدار مرگ و اسير نيستى است و همپيمان اندوهها و همسر غمهاست، آماج آفات و زمينخوردهی شهوات و جانشين مردگان است».
جای تفکر و تأمل زیادی را باقی میگذارد.
📌 انشاءالله قصد داریم در چند بخش، مطالبی که دربارهی #یادمرگ است از این نامهی شریف را با هم مطالعه کنیم. اما از آن جا که این نامه سراسر نور و درس است برای ما، پیشنهاد میشود کل مطالب نامه را همگی بخوانیم و سرلوحه زندگی قرار دهیم.
سیدمهدی شجاعی ترجمهای روان از این نامه به همراه تعدادی دیگر از روایات موضوعی مرتبط از امیرالمؤمنین را در کتاب «آیین زندگی» نوشته است.
پینوشت: اطلاعات این نوشته از کتاب «پیام امام امیرالمؤمنین» (با موضوع: شرحی تفسیرگونه از نهجالبلاغه) نوشتهی آیتالله مکارم شیرازی برگرفته شدهاست.
📜 #نامه_۳۱_نهجالبلاغه
📌 بخش اول
@zekrolmout
یاد مرگ
﷽ #یادمرگ 🔰 بعد از جنگ صفین، وقتی امیرالمؤمنین در حال برگشت بودند، در منزل «حاضرین» توقف کردند و نا
#یادمرگ ۲۷
📜 #نامه_۳۱_نهجالبلاغه
📌 بخش دوم
«أَحْيِ قَلْبَكَ بِالْمَوْعِظَةِ وَ أَمِتْهُ بِالزَّهَادَةِ وَ قَوِّهِ بِالْيَقِينِ وَ نَوِّرْهُ بِالْحِكْمَةِ وَ ذَلِّلْهُ بِذِكْرِ الْمَوْتِ وَ قَرِّرْهُ بِالْفَنَاءِ وَ بَصِّرْهُ فَجَائِعَ الدُّنْيَا وَ حَذِّرْهُ صَوْلَةَ الدَّهْرِ وَ فُحْشَ تَقَلُّبِ اللَّيَالِي وَ الْأَيَّامِ وَ اعْرِضْ عَلَيْهِ أَخْبَارَ الْمَاضِينَ وَ ذَكِّرْهُ بِمَا أَصَابَ مَنْ كَانَ قَبْلَكَ مِنَ الْأَوَّلِينَ وَ سِرْ فِي دِيَارِهِمْ وَ آثَارِهِمْ»
قلبت را به موعظه زنده دار؛
و به پرهيزگارى و پارسايى بميران؛
و به يقين نيرومند گردان؛
و به حكمت روشن ساز؛
و به ذكر مرگ خوار و ذلیل كن؛
و وادارش نماى كه به مرگ خويش اقرار كند.
چشمش را به فجايع اين دنيا بگشاى؛
و از حمله و هجوم روزگار و كژ تابیهاى شب و روز برحذر دار.
اخبار گذشتگان را بر او عرضه دار؛
و از آنچه بر سر پيشينيان تو رفته است آگاهش ساز؛
و بر خانه ها و آثارشان سیر کن.
📚 نامه ۳۱ #نهجالبلاغه | وصایای امیرالمؤمنین به امام حسن مجتبی علیهماالسلام
@zekrolmout
یاد مرگ
#یادمرگ ۲۷ 📜 #نامه_۳۱_نهجالبلاغه 📌 بخش دوم «أَحْيِ قَلْبَكَ بِالْمَوْعِظَةِ وَ أَمِتْهُ بِالزَّهَ
#یادمرگ ۲۸
📜 #نامه_۳۱_نهجالبلاغه
📌 بخش سوم
«فَانْظُرْ فِيمَا فَعَلُوا وَ عَمَّا انْتَقَلُوا وَ أَيْنَ حَلُّوا وَ نَزَلُوا، فَإِنَّكَ تَجِدُهُمْ قَدِ انْتَقَلُوا عَنِ الْأَحِبَّةِ وَ حَلُّوا ديارَ الْغُرْبَةِ وَ كَأَنَّكَ عَنْ قَلِيلٍ قَدْ صِرْتَ كَأَحَدِهِمْ، فَأَصْلِحْ مَثْوَاكَ وَ لَا تَبِعْ آخِرَتَكَ بِدُنْيَاكَ».
و دقیق ببین که آنان چه کردند؟!
از که جدا شدند؟!
به کجا کوچ کردند و در کدام منزل فرود آمدند؟!
(بیتردید به این نتیجه خواهی رسید که:)
آنان از یاران جدا شدند و هجرت به دیار غربت کردند.
و چنان است که تو در اندک زمانی، یکی از آنان خواهی بود.
پس جایگاه ابدیات را سامان بخش.
و اخرتت را به دنیایت مفروش.
📚 نامه ۳۱ #نهجالبلاغه | وصایای امیرالمؤمنین به امام حسن مجتبی علیهماالسلام
@zekrolmout
یاد مرگ
#یادمرگ ۲۸ 📜 #نامه_۳۱_نهجالبلاغه 📌 بخش سوم «فَانْظُرْ فِيمَا فَعَلُوا وَ عَمَّا انْتَقَلُوا وَ أ
#یادمرگ ۲۹
📜 #نامه_۳۱_نهجالبلاغه
📌 بخش چهارم
«فَتَفَهَّمْ يا بُنَىَّ وَصِيَّتى، وَاعْلَمْ اَنَّ مالِكَ الْمَوْتِ هُوَ مالِكُ الْحَياةِ، وَ اَنَّ الْخالِقَ هُوَ الْمُميتُ، وَ اَنَّ الْمُفْنِىَ هُوَ الْمُعيدُ، وَ اَنَّ الْمُبْتَلِىَ هُوَ الْمُعافى، وَ اَنَّ الدُّنْيا لَمْ تَكُنْ لِتَسْتَقِرَّ اِلاّ عَلى ما جَعَلَهَا اللّهُ عَلَيْهِ مِنَ النـَّعْماءِ وَ الاِْبْتِلاءِ، وَ الْجَزاءِ فِى الْمَعادِ، وَ ما شاءَ مِمّا لا نَعْلَمُ».
پسرم! وصیتم را بفهم، و بدان که مالک مرگ همان مالک حیات، و هستیبخش همان میراننده، و فناکننده همان بازگرداننده، و گرفتارکننده همان عافیتبخشنده است، و مسلّماً دنیا برقرار نمیماند مگر به همان نظامی که خداوند آن را قرارداده از وضع نعمتها و بلاها، و پاداش روز جزا، و آنچه او بخواهد و ما نمیدانیم.
📚 نامه ۳۱ #نهجالبلاغه | وصایای امیرالمؤمنین به امام حسن مجتبی علیهماالسلام
@zekrolmout
یاد مرگ
#یادمرگ ۲۹ 📜 #نامه_۳۱_نهجالبلاغه 📌 بخش چهارم «فَتَفَهَّمْ يا بُنَىَّ وَصِيَّتى، وَاعْلَمْ اَنَّ م
#یادمرگ ۳۰
📜 #نامه_۳۱_نهجالبلاغه
📌 بخش پنجم
يا بُنَىَّ، اِنّى قَدْ اَنْبَأْتُكَ عَنِ الدُّنْيا وَ حالِها وَ زَوالِها وَ انْتِقالِها،
پسرم! تو را از دنیا و وضع آن و از بین رفتن و دست به دست شدنش آگاه کردم،
وَ اَنْبَأْتُكَ عَنِ الاْخِرَةِ وَ ما اُعِدَّ لاَِهْلِها فيها، وَ ضَرَبْتُ لَكَ فيهِمَا الاَْمْثالَ لِتَعْتَبِرَ بِها وَ تَحْذُوَ عَلَيْها.
و از آخرت و آنچه برای اهلش در آنجا آماده شده خبر دادم، و برای تو در رابطه با هر دو جهان مثلها زدم تا به آنها پندگیری و بر اصول آن گام برداری.
اِنَّما مَثَلُ مَنْ خَبَرَ الدُّنْيا كَمَثَلِ قَوْم سَفْر نَبا بِهِمْ مَنْزِلٌ جَديبٌ فَاَمُّوا مَنْزِلاً خَصيباً وَ جَناباً مَريعاً،
داستان آنان که دنیا را آزمودهاند داستان مسافرانی است که در جایی خراب و همراه با قحطی و تنگی منزل گرفتهاند و عزم رفتن به منطقهای پرنعمت و لذت و محلّی سرسبز و خرم نمودهاند،
فَاحْتَمَلُوا وَعْثاءَ الطَّريقِ، وَ فِراقَ الصَّديقِ، وَ خُشُونَةَ السَّفَرِ، وَ جُشُوبَةَ الْمَطْعَمِ لِيَأْتُوا سَعَةَ دارِهِمْ، وَ مَنْزِلَ قَرارِهِمْ،
رنج راه، و فراق یار، و سختی سفر، و ناگواری طعام را تحمل کرده، تا به خانه فراخ، و منزلگاه امنشان درآیند،
فَلَيْسَ يَجِدُونَ لِشَىْء مِنْ ذلِكَ اَلَماً، وَ لايَرَوْنَ نَفَقَةً فيهِ مَغْرَماً،
بنابراین از آن همه سختیها دردی نمیچشند، و خرج این سفر را خسارت نمی بینند،
وَ لا شَىْءَ اَحَبُّ اِلَيْهِمْ مِمّا قَرَّبَهُمْ مِنْ مَنْزِلِهِمْ، وَ اَدْناهُمْ مِنْ مَحَلِّهِمْ.
و چیزی نزد آنان از آنچه وجودشان را به منزل همیشگی و جاویدشان نزدیک کند محبوبتر نیست.
وَ مَثَلُ مَنِ اغْتَرَّ بِها كَمَثَلِ قَوْم كانُوا بِمَنْزِل خَصيب فَنَبا بِهِمْ اِلى مَنْزِل جَديب،
و مَثَل مردمی که مغرور به دنیا شدند مثل مسافرانی است که در منزلی آباد و پرنعمت بودند و از آنجا به سوی محلی خشک و خراب و بیآبوگیاه بار سفر بندند،
فَلَيْسَ شَىْءٌ اَكْرَهَ اِلَيْهِمْ وَ لا اَفْظَعَ عِنْدَهُمْ مِنْ
پس چیزی نزدآنان ناخوشایندتر وسخت تر از
مُفارَقَةِ ما كانُوا فيهِ اِلى ما يَهْجُمُونَ عَلَيْهِ، وَ يَصيرُونَ اِلَيْهِ.
جدایی از آنچه در آن بودند و رسیدن به جایی که به جانب آن روی میآورند و بدان جا میرسند نیست.
📚 نامه ۳۱ #نهجالبلاغه | وصایای امیرالمؤمنین به امام حسن مجتبی علیهماالسلام
@zekrolmout
یاد مرگ
#یادمرگ ۳۰ 📜 #نامه_۳۱_نهجالبلاغه 📌 بخش پنجم يا بُنَىَّ، اِنّى قَدْ اَنْبَأْتُكَ عَنِ الدُّنْيا وَ
#یادمرگ ۳۱
📜 #نامه_۳۱_نهجالبلاغه
📌 بخش ششم
«وَاعْلَمْ يا بُنَىَّ، اَنَّكَ اِنَّما خُلِقْتَ لِلاْخِرَةِ لا لِلدُّنْيا، وَ لِلْفَناءِ لا لِلْبَقاءِ، وَ لِلْمَوْتِ لا لِلْحَياةِ، وَ اَنَّكَ فى مَنْزِلِ قُلْعَة، وَ دارِ بُلْغَة، وَ طَريق اِلَى الاْخِرَةِ، وَ اَنَّكَ طَريدُ الْمَوْتِ الَّذى لايَنْجُو مِنْهُ هارِبُهُ، وَ لايَفُوتُهُ طالِبُهُ، و لابُدَّ اَنَّهُ مُدْرِكُهُ، فَكُنْ مِنْهُ عَلى حَذَر اَنْ يُدْرِكَكَ وَ اَنْتَ عَلى حال سَيِّئَة قَدْ كُنْتَ تُحَدِّثُ نَفْسَكَ مِنْها بِالتَّوْبَةِ، فَيَحُولَ بَيْنَكَ وَ بَيْنَ ذلِكَ، فَاِذا اَنْتَ قَدْ اَهْلَكْتَ نَفْسَكَ».
پسرم! بدان برای آخرت آفریده شدهای نه برای دنیا، و برای فنا نه برای بقا، و برای مرگ نه برای حیات، در منزلی هستی که باید از آن کوچ کنی، و جایی که از آن به جای دیگر برسی، و خلاصه در راه آخرتی، و صید مرگی هستی که گریزنده از آن را نجات نیست، و از دستِ خواهندهاش بیرون نرود، و ناگزیر او را بیابد. از اینکه مرگ تو را به هنگام گناه دریابد ـ گناهی که با خود میگفتی از آن توبه میکنم ـ برحذر باش، مرگی که بین تو و توبهات مانع گردد، و بدین صورت خود را به هلاکت انداخته باشی.
📚 نامه ۳۱ #نهجالبلاغه | وصایای امیرالمؤمنین به امام حسن مجتبی علیهماالسلام
@zekrolmout
یاد مرگ
#یادمرگ ۳۱ 📜 #نامه_۳۱_نهجالبلاغه 📌 بخش ششم «وَاعْلَمْ يا بُنَىَّ، اَنَّكَ اِنَّما خُلِقْتَ لِلاْخ
#یادمرگ ۳۲
📜 #نامه_۳۱_نهجالبلاغه
📌 بخش هفتم
يا بُنَىَّ، اَكْثِرْ مِنْ ذِكْرِ الْمَوْتِ، وَ ذِكْرِ ما تَهْجُمُ عَلَيْهِ،
وَ تُفْضى بَعْدَ الْمَوْتِ اِلَيْهِ،
ای پسرم! مرگ را پیوسته در نظر بیاور و مقصد این سفر شتابناکت را به خاطر بسپار و ببین که پس از مرگ چهها باید دید و به کجا باید رسید،
حَتّى يَأْتِيَكَ وَ قَدْ اَخَذْتَ مِنْهُ حِذْرَكَ، وَ شَدَدْتَ لَهُ اَزْرَكَ،
تا وقتی مرگت برسد خود را مهیّا، و دامن همت به کمر زده باشی،
وَ لا يَأْتِيَكَ بَغْتَةً فَيَبْهَرَكَ. وَ اِيّاكَ اَنْ تَغْتَرَّ بِما تَرى مِنْ اِخْلادِ اَهْلِ الدُّنْيا اِلَيْها،
نه اینکه مرگ، ناگهانی و غفلتاً در رسد و تو را در سیطرهی خویش بگیرد. از اینکه رغبت دنیاپرستان به دنیا،
وَ تَكالُبِهِمْ عَلَيْها، فَقَدْ نَبَّاَكَ اللّهُ عَنْها،
و حرصشان بر متاع اندک آن تو را فریفته کند برحذر باش، که خداوندت از اوضاع دنیا خبر داده،
وَ نَعَتْ هِىَ لَكَ نَفْسَها، وَ تَكَشَّفَتْ لَكَ عَنْ مَساويها،
و دنیا هم با احوالاتش تو را از زوال خود آگاه نموده، و زشتیهایش را به تو نشان داده،
فَاِنَّما اَهْلُها كِلابٌ عاوِيَةٌ، وَ سِباغٌ ضارِيَةٌ، يَهِرُّ بَعْضُها بَعْضاً، وَ يَأْكُلُ عَزيزُها ذَليلَها،
زیرا دنیاپرستان سگانی فریادزننده، و درندگانی شکارکننده هستند، یکدیگر را میگزند، زورمندش ضعیفش را میخورد،
وَ يَقْهَرُ كَبيرُها صَغيرَها. نَعَمٌ مُعَقَّلَةٌ،
و بزرگش به کوچکش به قهر و غلبه حمله میکند. گروهی از دنیاداران چهارپایانی مهار شده،
وَ اُخْرى مُهْمَلَةٌ، قَدْ اَضَلَّتْ عُقُولَها، وَ رَكِبَتْ مَجْهُولَها،
و دستهای حیوان رها شدهاند، عقول خود را از دست داده، و به راه نامعلوم قدم نهادهاند،
سُرُوحُ عاهَة بِواد وَعْث، لَيْسَ لَها راع يُقيمُها،
حیوانی چند که در چراگاه آفت که قدم در آنجا قراری ندارد سُر داده شدهاند، نه چوپانی که از آنان نگهداری نماید،
وَ لا مُسيمٌ يُسيمُها، سَلَكَتْ بِهِمُ الدُّنْيا طَريقَ الْعَمى،
و نه چرانندهای که آنها را بچراند، دنیا آنان را به راه کوری و ضلالت برده،
وَ اَخَذَتْ بِاَبْصارِهِمْ عَنْ مَنارِ الْهُدى، فَتاهُوا فى حَيْرَتِها، وَ غَرِقُوا فى نِعْمَتِها،
و دیدگانشان را از دیدن علائم هدایت فرو بسته، در وادی حیرت دنیا سرگردان، و در نعمتهایش غرق،
وَ اتَّخَذُوها رَبّاً، فَلَعِبَتْ بِهِمْ وَ لَعِبُوا بِها، وَ نَسُوا ما وَراءَها.
و آن را به عنوان ربّ انتخاب کردهاند، از این رو دنیا با آنان و آنان با دنیا به بازی پرداختهاند، و آنچه را به دنبال آن است فراموش کردهاند.
📚 نامه ۳۱ #نهجالبلاغه | وصایای امیرالمؤمنین به امام حسن مجتبی علیهماالسلام
@zekrolmout
یاد مرگ
#یادمرگ ۳۲ 📜 #نامه_۳۱_نهجالبلاغه 📌 بخش هفتم يا بُنَىَّ، اَكْثِرْ مِنْ ذِكْرِ الْمَوْتِ، وَ ذِكْرِ
#یادمرگ ۳۳
📜 #نامه_۳۱_نهجالبلاغه
📌 بخش هشتم
«وَ مِنَ الْفَسادِ اِضاعَةُ الزّادِ وَ مَفْسَدَةُ الْمَعادِ».
از زمینههای فساد، ضایع کردن زاد و توشه و تباه کردن معاد است.
📚 نامه ۳۱ #نهجالبلاغه | وصایای امیرالمؤمنین به امام حسن مجتبی علیهماالسلام
در جایی دیگر فرمودند:
عَجِبْتُ لِمَنْ عَرَفَ أَنَّهُ مُنْتَقِلٌ عَنْ دُنْيَاهُ كَيْفَ لَا يُحْسِنُ التَّزَوُّدَ لِأُخْرَاهُ
در شگفتم از کسی که میداند باید از دنیا نقل مکان کند، ولی برای آخرتش توشهی مناسب فراهم نمیکند.
📚 #غررالحکم؛ جلد ۴؛ صفحه ۳۴۳
@zekrolmout
#یادمرگ
به لطف خدا، هشت قسمت از #نامه_۳۱_نهجالبلاغه را با هم خواندیم. از صاحب این سخنان سراسر نور، طلب تفکر و تعمق این مطالب را در جان و قلبمان داریم.
نکتهی قابل ذکر اینکه این قسمتها به صورت متوالی و پشت سر هم در این نامه قرار نگرفته بودند. در قسمتهای مختلف نامه، حضرت یاد مرگ و قیامت میکردند و سفارشاتی میفرمودند. پیشنهاد میکنیم متن کامل نامه را بخوانید که مشق زندگیست.
@zekrolmout
#یادمرگ
🔰 «کلید سعادت دنیا و آخرت»
📌 مفهوم «استعداد للموت» در ادبیات مربوط به مرگ و معاد به معنی «کسب آمادگی برای مرگ و معاد» است.
#آمادگی_مرگ
@zekrolmout