eitaa logo
بصیرت و تشکیلات اسلامی
496 دنبال‌کننده
425 عکس
740 ویدیو
126 فایل
ارائه محتوای تشکیلاتی و مباحث مهدوی... 🏷🏷🏷🏷🏷 #امام_زمان (ارواحنافداه) #تشکیلات_اسلامی #تربیت_اسلامی سایت رسمی: 🌐 ziaossalehin.ir #️⃣ کانال و صفحه ویراستی: @ziaossalehin @sardabir313
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚨 روزمان را با قرآن آغاز کنیم | تلاوت ترتیل صفحه ۱۵۲ ↩️ شامل آیات ۱۲ تا ۲۲ سوره مبارکه 🔻امام صادق (علیه‌السلام) می‌فرمایند: «مَن قَرَأَالقُرآنَ وَ هُوَ شابٌّ مُؤمِنٌ، اِختَلَطَ القُرآنُ بِلَحمِهِ وَ دَمِهِ»؛ هر جوان مؤمنی که قرآن بخواند، قرآن با گوشت و خونش آمیخته گردد. 📚 (اصول کافی ۲/۶۰۳) 🎙 استاد پرهیزگار 🏷 👇 🆔 ☫ @sardabir313
🚨اخلاق تشڪیلاتے (8) 🔻فصل دوم: اصول اخلاقی در کار تشکیلاتی 🔹رازداری: یکی از ارز شهای والای اجتماعی و انسانی رازداری است. در ارتباط با مردم و به خصوص فضای تشکیلات رازداری، موجب جلب اعتماد مخاطب و در نتیجه جذب او خواهد شد. 🔹وفا به عهد: حضرت علی(علیه‌السلام) فرمودند که مبادا به وعد های که به مردم دادی عمل نکنی؛ چرا که این کار خشم خدا و مردم را بر میانگیزاند و دشمنی بزرگ نزد خدا آن است که بگویید و عمل نکنید. همچنین فرمودند: وفاداری و پایبندی به عهد و پیمان سبب الفت است. ادامه دارد... 🏷 👇 🆔 @ziaossalehin_ir
🚨اخلاق تدریس (۳) موضوع: داشتن حسن ظن و نگاهی محبت آمیز به متربی یکی دیگر از صفات لازم برای یک معلم و مربی ،داشتن نگاهی خوش بینانه، محبت آمیز و دور از هر گونه سوء ظن نسبت به متعلم و متربی ستیزه جو و لجباز خویش است. رسول گرامی اسلام در حدیثی می فرمایند که: ✅(نَظَرُ المُومِنِ فی وَجهِ اخِیهِ المُومِن حُبَّاً لَهُ عِبَادَةٌ) نگاه محبت آمیز مومن به چهره برادر مومن خویش،عبادت است. مستدرک الوسائل ج 9 ص152 اگر اندیشه مربی در خصوص متعلمین این چنین باشد که آنان ره گم کردگان و حقیقت جویانی نیازمند به هدایت و روشنگری بوده و هر گونه سخن و رفتار آن ها چه بسا نشانه‌ ای از جهالت و کمی معرفت است بدون تردید تحمل رفتار های غلط و ناسازگار آنان برای مربی و معلم بسیار آسان میگردد. به طور مثال اگر متربی از مربی خویش سوالی نماید و نگاه استاد به این شخص و پرسش او نگاه بدبینانه باشد، به گونه ای که مثلا فکر کند او با سوال خود قصد آزار و اذیت و یا قصد خودنمایی و جلوه گری و یا بر هم زدن جو کلاس و... را دارد،این نگرش او می تواند آفات متعددی داشته باشد. آفاتی نظیر تمسخر کردن و تحقیر کردن و ... 👈گزیده ای از اخلاق تدریس(امیدواریان) ادامه دارد... 🏷 👇 🆔 @ziaossalehin_ir
🚨 ویژگی‌های روانی-شناختی متربیان ۷ تا ۱۲ ساله 🔹🔹🔷 بخش چهارم 🔷🔹🔹 🔸کودک نیاز دارد در این دوره سنی با یکسری مسائل قابل حل روبرو شود تا از تفکر درباره انها لذت ببرد. 🔹استعداد یادآوری با افزایش سن زیاد می شود و مطالب بیشتری را می تواند حفظ کند و به خاطر بیاورد. 🔸این رشد استعداد در4/5 تا 11سالگی بین 18-20 کلمه است ، عوامل موثر در این یادآوری علاقه ، تمرکز، دقت و آمادگی برای واکنش سریع است. 🔹حفظ و یاد آوری ارقام و اعداد، 7-11 بین 5تا 6 عدد است که این یادآوری اعداد، مشکل تر از الفاظ است. 🔸کودک در 7سالگی، استعداد 5 جمله گفتاری و نوشتاری داد و در 9/5سالگی این به 6جمله میرسد. 🔹کودک در نوشتن، در 9سالگی 11جمله می نویسد و در 12سالگی، 13مینویسد. 🔸کودک در ابتدای ورود به مدرسه، 2500کلمه میداند و در تعبیرات گفتاری خود از 6 کلمه در یک جمله استفاده میکند. ادامه دارد... 🏷 👇 🆔 @ziaossalehin_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚨 روزمان را با قرآن آغاز کنیم | تلاوت ترتیل صفحه ۱۵۳ ↩️ شامل آیات ۲۳ تا ۳۰ سوره مبارکه 🔻امام علی (علیه‌السلام) می‌فرمایند: «حَقُّ الوَلَدِ عَلَی الوالِدِ اَن یُحَسِّنَ اسمَهُ وَ یُحَسِّنَ اَدَبَهُ وَ یُعَلِّمَهُ القُرآنَ»؛ حق فرزند برپدر این است که او را نام نیکو نهد، به خوبی تربیت کند و به او قرآن بیاموزد. 📚 (نهج‌البلاغه، حکمة ۳۹۹) 🎙 استاد پرهیزگار 🏷 👇 🆔 ☫ @sardabir313
🚨اخلاق تدریس (4) پرهیز از تعجیل در قضاوت ها، برداشت ها و اقدامات ✅حضرت علی علیه السلام در حدیثی می فرمایند: (لا تُعجِّلوا اَلامرَ قَبلَ بُلوغِه فَتَندمُوا) «در کاها قبل از آنکه وقت آن ها برسد عجله نکنید، زیرا موجب پشیمانی است» تحت العقول،ص 110 با توجه به روایت ذکر شده ضرورت اجتناب جدی استاد و مربی از هر گونه قضاوت و برداشت غیر مستند به عنوان یک نکته بسیار مهم تاکید شده. چه بسیار قضاوت های عجولانه که منجر به عکس العمل ها غلط و ناحق و ندامت ها و حسرت های طولانی گشته است. البته منظور ما تنها مذمت(تعجیل در برداشت) از سوالات و سخنان متعلمین نیست؛ بلکه منظوری هر گونه رفتار گفتار، وضعیت ظاهر او مانند انواع خاص پوشش، مدل های مختلف مو، نحوه حجاب و ... است و این نکته را در نظر داریم که یک طبیب ماهر نباید در قضاوت ها و انواع عکس العمل های خویش از پیش فرض ها که از نگرشی غلط ناشی شده بهره گیرد؛ بلکه در خصوص هر یک از متربیان با توجه به شناخت نسبی خود از او اقدام به هر گونه عمل و یا عکس العملی نمایند. 👈گزیده ای از اخلاق تدریس(امیدواریان) ادامه دارد... 🏷 👇 🆔 @ziaossalehin_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚨 روزمان را با قرآن آغاز کنیم | تلاوت ترتیل صفحه ۱۵۴ ↩️ شامل آیات ۳۱ تا ۳۷ سوره مبارکه 🔻پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) می‌فرمایند:: «علَيكُم بتَعَلُّمِ القرآنِ و كَثرَةِ تِلاوَتِهِ»؛ بر شما باد آموختن قرآن و بسيار خواندن آن. 📚[كنز العمّال: 2368] 🎙 استاد پرهیزگار 🏷 👇 🆔 ☫ @sardabir313
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ نگاه به راهیان نور یک نگاه فناورانه است⭕️ ❌باید به گذشته نگاه کنیم ✅افتخار به گذشته ✅امید به آینده 🏷 👇 🆔 @ziaossalehin_ir
🎓 نحوه برخورد با چهره های دشوار 📕 برشی از کتاب «مغناطیس» از مجموعه سه‌جلدی کالک تشکیلات 🏷️  چهره های دشوار به افرادی اطلاق میشود که در بیشتر مواقع بر خلاف عموم دانشجویان رفتاری بهنجار و تسهیل گر ندارند. 🏷 👇 🆔 @ziaossalehin_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚨 روزمان را با قرآن آغاز کنیم | تلاوت ترتیل صفحه ۱۵۵ ↩️ شامل آیات ۳۸ تا ۴۳ سوره مبارکه 🔻امام علی (علیه‌السلام) می‌فرمایند: «مَنِ اتَّخَذَ قَولَ اللهَ دَلیلًا، هُدِیَ اِلَی الَّتی هِیَ اَقوَم»؛ هرکس که سخن خدا را راهنمای خود بگیرد، به استوارترین راه‌ها هدایت می‌شود. 📚 (نهج‌البلاغه، خطبه ۱۴۷) 🎙 استاد پرهیزگار 🏷 👇 🆔 ☫ @sardabir313
روش‌های مقدمه‌ چینی در طرح درس.pdf
2.73M
🚨 روش‌های مقدمه‌ چینی در طرح درس شروع جلسه ویترین کار است و در جذب مخاطب و جلب توجه او بسیار مؤثر است. اما در ورود به طرح بحث‌های جلسات هم ایده‌هایی وجود دارد که آن را مقدمه‌چینی می‌گوییم. اصولا انسان مطلب تازه را وقتی بهتر و آسانتر یاد می‌گیرد که آمادگی لازم (بدنی، ذهنی، عاطفی، اجتماعی و تجربی) را داشته باشد، یعنی هم خود را نیازمند یادگیری احساس کند و بتواند یاد بگیرد و هم میان تجربه‌های قبلی و موضوع تازه ارتباط برقرار شود. به همین دلیل صحبت درباره هر موضوعی با یک مقدمه آغاز می‌شود… ادامه مطلب در قالب فایل PDF 🏷 👇 🆔 @ziaossalehin_ir
🚨 ویژگی‌های روانی-شناختی متربیان ۷ تا ۱۲ ساله 🔸🔸🔶بخش آخر 🔶🔸🔸 🔹سرعت رشد گویایی در سنین 5-13 بسیار سریع است. 🔸رغبت در یادگیری و درک این سن (7-12)، 10دقیقه است. 🔹یادگیری مشاهده ای و تقلید از الگو مؤثرتر است و بهتر است بصورت عینی باشد. 🔸کودک با ورود به مدرسه و تماس با دیگر کودکان، از نسبی بودن نقطه نظر خویش آگاه شده و به نقطه نظرهای متفاوت توجه میکند و خود را بجای دیگران تصور میکند. 🔹خودمداری اش تعدیل شده، به حقوق مساوی پی برده و رعایت میکند. 🔸در مشاهده پدیده های اطراف خود از مرحله چیستی، به مرحله چگونگی و چرائی رسیده است. 🏷 👇 🆔 @ziaossalehin_ir
🚨اخلاق تدریس (5) 🔻 پرهیز از تعجیل در قضاوت ها و برداشت ها (۲) ✅ پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله) در حدیثی می فرمایند: «انَّمَا اَهلَکَ النَّاسَ العَجَلَةُ؛ وَ لَو اَنَّ النَّاسَ تَلشبَّثُوا لَم یَهلِک اَحَدٌ» (همانا عجله در امور مردم را هلاک کرده است و اگر مردم درنگ می کردند، هیچ کس هلاک نمی شد.) وسائل الشیعه ج 27 ص168 🔷با توجه به حدیث بالا مربی حق ندارد تمام افرادی را که مثلا نوعی خاص از پوشش را به کار گرفته اند اعم از مذکر و یا مؤنث، با یک چوب رانده، در حق همه آنها یک جور قضاوت نماید و با لاابالی و آلوده دانستن آنها به اقدامات غلط رو آورد. بسیار اتفاق افتاده است که ظاهر افراد، با شخصیت واقعی و باطنی ایشان بسیار فاصله داشته. چه بسیار افرادی که در ظاهر شبیه افراد بی تفاوت هستند؛ ولی در عمل و در باطن بسیار مقید و شایسته هستند. پیامبر اکرم (صلوات الله علیه) در این مورد می فرمایند: ✅«ایاکُم وَ العَجَلة الی احَدٍ فَلَعَلَّه مومنٌ وَ اَنتُم لا تَعلَمونَ» (بر حذر باشید نسبت به عجله نمودن به هر شخصی، زیرا ممکن است او مؤمن باشد و شما ندانید) البته این سخن بدان معنی نیست که ظاهر افراد نمی تواند هیچگونه معرفی برای افکار و شخصیت واقعی آنها باشد، یا اینکه این نوع پوشش و رفتار ظاهری آنها صحیح و بدون عیب است؛ خیر، بلکه تنها اشاره به آن دارد که برای شناخت یک شخص باید تمامی راههای شناخت را طی نمود و تا حدی قابل قبول او را شناخت و سپس برای اصلاح و هدایت هر فرد از طریق مناسب و خاص او اقدام کرد. 📚 گزیده ای از اخلاق تدریس (امیدواریان) ادامه دارد... 🏷 👇 🆔 @ziaossalehin_ir
🚨اخلاق تشڪیلاتے (9) 🔻فصل دوم: اصول اخلاقی در کار تشکیلاتی 🔷نگهداشت نیرو چگونه نیروها را نگه داریم؟ بعضیها نیرو میکنند اما نمی توانند آنها را نگه دارند. امیرالمؤمنین علیه السلام فرمودند: عاجزترین مردم کسی است که برادر و دوست پیدا نکند و عاجزتر از او کسی است که دوستی را که پیدا کرده، از دست بدهد. 🔻 رعایت نکات اخلاقی زیر، دوستی های ما را دوام می بخشد. 🔹خوش خلقی: اگر کسی رفتارش نرم باشد دوستیهایش دوام پیدا میکند. فرمول جذب؛ نرمش و خوش خلقی است. فرمول نگهداری هم همین است. اثر اول خوش خلقی جذب است، اثر دوم، نگهداری نیرو و اثر سوم، تبدیل مخالفان به موافقان است. امیرالمؤمنین(علیه السلام) میفرمایند: در برابر کسی که با تو به خشونت رفتار میکند، نرمی پیش گیر؛ که به زودی او در برابر تو نرم خواهد شد. 🔹خودسازی: تا خودمان را نسازیم نمی توانیم دیگران را بسازیم و تا خودمان را رهبری نکنیم نمی توانیم دیگران را رهبری کنیم. امام خمینی(ره) در این خصوص كلمات عبرت آوري می فرمايد: مبارك آن وقتي است كه خودمان را بسازيم و دنبال آن، كشور را. خداوند در قرآن می فرماید: تا مردم تغییر را از خودشان شروع نکنند، خدا سرنوشت آ نها را تغییر نمی دهد. 🔹چهرۀ گشاده: حضرت علی (علیه السلام) فرمودند: چهرۀ گشاده داشتن، دام دوستی است. تا محبوب نباشیم نمی توانیم جذب کنیم. کسی که محبوب شد، به او خو شبین می شوند و حر فهایش را می پذیرند. این سنت خداوند است که محبت مؤمنان را در دلها قرار می دهد و پیامبر در قلۀ ایمان و عمل صالح قرار دارد. ادامه دارد... 🏷 👇 🆔 @ziaossalehin_ir
🚨 مدیر مجموعه، پیامبر مجموعه است! 🔻 به یقین بر طبق روایات اسلامی حضور در هر مجموعه ای ضروری است، چرا که در بعضی روایات سفارش شده است که حتی در هنگام سفرهای کوتاه دو نفره نیز یکی از خود را به عنوان تصمیم‌گیرنده انتخاب کنید. به این معنا که در هر مجموعه‌ای حضور یک نفر مدیر به منظور اتخاذ تصمیمات نهایی ضروری است. 🔹 از طرفی ضرورت حضور حجت خدا بر زمین نیز این دیدگاه را تائید می‌کند که مدیر نمی‌تواند وجود نداشته باشد. البته مدیر یک تشکل باید از ویژگیهای خاصی هم برخوردار باشد به این معنا که علاوه بر علم مدیریت، چگونگی اتصال به خدا را نیز بلد باشد و بیشتر از دیگران خود را ملزم به ارتباط باعالم معنا بداند، همان‌گونه که نماز شب برای رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم) واجب بود. چون حضرت وظیفه تربیتی داشتند. 🔸 اما جدای از این مطالب، بحث دیگری که در مدیریت تشکیلاتی مطرح می‌شود، چگونگی تربیت کردن به نحوی است که در نبود مدیر، مسیر او هم‌چنان روشن بماند. برای تحقق این مهم نیز مدیر به صبر و تعامل احتیاج دارد. صبر و تعاملی که در نهایت او را به تکلیف مداری خواهد رساند. روشن است که رسیدن به این مرحله بسیار سخت خواهد بود چرا که این تکلیف مداری به نوعی کار پیغمبری است. 🔺 بنابراین به می‌فهماند که نباید در او، ، تشکل و در هیچ کس و چیز دیگری باقی بماند، چون همه این‌ها در خدمت تو و برای توست. در این رویکرد، در تشکل مدیر و مربی و متربی برادر یکدیگرند و مثل برادر در کنار یکدیگرند. روشن است که در این شرایط مرید و مرادی شکل نخواهد گرفت، چون کسی داناتر و بالاتر از دیگری نیست. در واقع ایجاد رابطه‌های زیبا بر مبنای منطق و معنویت و شریعت است که باعث می‌شود دوستی‌ها و حرکت‌های تربیتی الی‌الابد طراحی شوند و به سمت جلو پیش بروند و این پیامبرگونه حرکت کردن است. 🏷 👇 🆔 @ziaossalehin_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚨 روزمان را با قرآن آغاز کنیم | تلاوت ترتیل صفحه ۱۵۶ ↩️ شامل آیات ۴۴ تا ۵۱ سوره مبارکه 🔻پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) می‌فرمایند:: «مَن عَلَّمَ آیَةً فی کِتابِ اللهِ تَعالی، کانَ لَهُ اَجرُها ما تُلِیَت»؛ هر که آیه‌ای از کتاب خدا را به دیگری بیاموزد، پاداش آن آیه، تا زمانی که خوانده می‌شود به او نیز می‌رسد. 📚(مستدرک الوسائل، ۴/۲۳۵) 🎙 استاد پرهیزگار 🏷 👇 🆔 ☫ @sardabir313
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚨 بیانات بیدارگر (قدس‌سره) درباره مناجات شعبانیه ❞ امام صادق علیه‌السلام مثل آن آدمی که در معصیت غرق است مناجات می‌کند؛ برای این که می‌بیند که خودش هیچ نیست و هر چه هست نفْس است و هر چه کمال است از اوست. ❝ 👈 مناجات شعبانیه را اینجا بخوانید 🏷 👇 🆔 @ziaossalehin_ir