eitaa logo
هوالحکیم🌷محمّدحسین صالحی
1.3هزار دنبال‌کننده
1هزار عکس
391 ویدیو
207 فایل
﷽💫طلبه ای ساده محضر اساتیدعظیم القدر @abedini ⚡لیسانس نرم افزار ⚡ارشدمهندسیIT با پایان نامه برگزیده کشوری درجشنواره علامه حلی ⚡دکترای عرفان اسلامی zil.ink/salehi786 💠پاسخها @Salehi786 📲نرم‌افزار @SalehiApps ✅تدریس @Shia_erfan و @Sania_Ashar @mSalehi
مشاهده در ایتا
دانلود
مهدی+رسولی-+یاعلی+یا+عظیم+و+یا+غفور+و+یا+کریم-+میلاد+امام+حسن+مجتبی+علیه+السلام.mp3
14.12M
🌸یا علیُ یا عظیمُ یا غفورُ یا کریم 🌸 مےبرم نام کریمُ مےپرم چون یا کریم 🌸 نیمه‌ی ماهِ خدا، ماهِ خدا پیدا شده 🌸 فاطمه مادر شده‌ست و مرتضی بابا شده 🌸 فهو الکریم، ابنُ الکریم، و جَدُّهُ خَیرُ الانام 🌸 تو جوانان بهشتی را بهشتی سروری 🌸 تو معزُّ المؤمنينی از همه بالاتری 🌸 ما همه یکتاپرستانِ سرِ کوی توییم 🌸 مِیْ نخورده جزو مستانِ سر کوی توییم 🌸 🔊 🔸 @Salehi786
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
03 - فلسفه و توحید - تفسیر سوره اخلاص -ماه رمضان ۱۴۴۵ - ۷ فروردین ١۴۰٣ .mp3
46.41M
🔸 جلسه ٣ (پایانی) 🔻 فلسفه و توحید (در سوره اخلاص) | 🔹توجه قرآنی و برهانی و عرفانی به توحید در ماه مبارک رمضان | دوره فلسفه اسلامی در مدار توحید 📌١۵رمضان۱۴۴۵ -٧فروردین١۴۰٣ 🔻تصاویر ساختار سوره اخلاص👇مورد اشاره طی هر ٣ جلسه 🌐 eitaa.com/salehy/3420 🔹 🔖 شعر شمس مغربی 🌐 eitaa.com/shia_erfan/396 🔖متون روایات در دو معنای اسم «الصمد»: ⚡هم «معنای نفسیِ الصمد» که سیّد و تو پُر و غنی بالذات و عین وجود و عین کمالات به تمامیت است 🌐 eitaa.com/shia_erfan/34 ⚡و هم «معنای اضافیِ الصمد» که رفع همه نیازهای خلق، مقصود و مصمود بسوی اوست 🌐 eitaa.com/shia_erfan/35 🔹 🔖حدیث امام باقر (علیه السلام) در تفسیر صمدیت با «معنای باطنی پنج حرف الصمد» 🌐 eitaa.com/shia_erfan/39 🔖احادیث امام صادق (علیه السلام) در معرفت به خدای حاضر (و نه غایب): ⚡«إِنَّ مَعرِفَةَ عَينِ اَلشَّاهِدِ قَبلَ صِفَتِهِ» 🌐 eitaa.com/shia_erfan/402«والاِسمُ غَيْرُ اَلْمُسَمَّى ... مَن عَبَدَ اَلْمَعنَى دُونَ الاِسمِ فَذَاكَ التَّوْحِيد» 🌐 eitaa.com/shia_erfan/398«و مَن عَبَدَ الاِسمَ وَ الْمَعْنَى فَقَد أَشرَكَ» 🌐 eitaa.com/shia_erfan/399 ⚡«اُعْبُدِ اللهَ الْوَاحِدَ الْأَحَدَ الصَّمَدَ اَلْمُسَمَّى بِهَذِهِ الْأَسمَاءِ دُونَ الْأَسمَاء» 🌐 eitaa.com/shia_erfan/404 🔖 و نیز فرمودند: «لَا يُدرِكُ مَخلُوقٌ شَيْئاً إِلَّا بِاللّٰه، وَ لَا تُدرَكُ‏ مَعرِفَةُ اللهِ إِلَّا باللّٰه» 👇 🌐 eitaa.com/shia_erfan/401 🔹کمیته فلسفه اسلامی انجمن الهیات کشور 🔹 @EtehadieElahiatKeshvar 🔸 @Salehi786 @Salehy
🔸 تصاویر ساختار سوره اخلاص👆 🔹اشاره شده در دوره فلسفه و توحید (در سوره اخلاص) | طی ٣ جلسه 🔹کمیته فلسفه اسلامی انجمن الهیات کشور 🔹 @EtehadieElahiatKeshvar 🔸 @Salehi786 @Salehy
24.33M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸انسان احتیاج دارد به لطافت روحی 🔻دل باید لطیف باشد و ظرف محبت خدا باشد. برای این لطافت یافتن باید کنیم. 🔹 نصایح معنوی 🔸 @Salehi786 @Salehy
بسم الله ⚡ « اِستَفتِ قَلبَک ، اِستَفتِ نَفسَک » 🔸 تاثیر طاعت در قرار قلب و نفس، و تاثیر گناه در بی‌قراری و اضطراب قلب و نفس 🔸 🔻امشب در شب قدر، قلب و نفس خویش را مُلهم و متصل به فطرت الهی‌اش کنیم و آن را به نور پیامبر و امیرالمؤمنین و اهل بیت (علیهم السلام) پاک و طاهر نماییم. قرب و وصال به آن حقایق قدسی و عین طهارت، موجب طهارت قلب و نفس ماست. 🔸 🔸در متن روایت نبوی میفرماید: 🔻عن وابصة بن معبد الأسدی، قال: أتيت رسول اللَّه (صلى اللَّه عليه و آله)، و أنا أريد أن لا أدع شيئًا من البر و الإثم إلا سألته عنه، و حوله عصابة من المسلمين يستفتونه، فجعلت أتخطاهم، فقالوا: إليك يا وابصة عن رسول الله (صلى اللَّه عليه وآله) - فقلت: دعونى فأدنو منه فإنه أحب الناس إلىّ أن أدنو منه. 🔻 قال رسول الله (صلی الله علیه و آله) : "دعوا وابصة، ادن يا وابصة" -مرتين أو ثلاثا-، - قال: فدنوت منه حتى قعدت بين يديه. 🔻فقال رسول الله (صلى الله عليه و آله) : "يا وابصة، أخبرك عما جئت تسأل عنه أم تسألني؟ - قلت: يا رسول الله بل أخبرني. 🔻قال : جئت لتسأل عن البر والإثم. - فقلت: نعم! 🔻فجمع أنامله (أصابعه الثلاث) فجعل ينكت بهن في صدری و يقول: 🔸يا وابِصَةُ! ⚡« اِستَفتِ قَلبَكَ ، اِستَفتِ نَفسَكَ » -ثلاث مرات -، ⚡ البِرُّ ما اطمَأنَّ إلَيهِ القَلبُ، و اطمَأنَّت إلَيهِ النَّفسُ، ⚡ و الإثمُ ما حاكَ في النَّفسِ، و تَرَدَّدَ في الصَّدرِ ، و إن أَفتَاكَ النّاسُ و أفتَوكَ. 🔸 ✅ ترجمه: 🔸نقل از وابصة بن معبد الأسدى هست که گفت: من به نزد رسول خدا (صلی الله علیه و آله) رسیدم و می‌خواستم که چیزی از کارهای نیک و گناه باقی نماند مگر آنکه از آن حضرت در مورد آنها سؤال کنم. و در اطراف او جمعی از مسلمانان بودند که از او سؤال می‌کردند. پس از میان مسلمین عبور کردم، مردم گفتند: به تو ای وابصه از رسول خدا (ص) [سخنش می‌رسد]. ⚡گفتم: مرا رها کنید که به ایشان نزدیک‌تر شوم، پس همانا او محبوب‌ترین مردم نزد من است که میخواهم به او نزدیک شوم. 🔻رسول خدا (صلی الله علیه و آله) فرموند: وابصه را ​​رها کنید! سپس دو یا سه بار فرمودند: «ای وابصه نزدیک بیا». 🔻وابِصه گفت: پس به ایشان نزدیک شدم، تا اینکه جلوی رویشان نشستم. ✅ پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) فرمودند: ای وابِصَه، من به تو بگویم سؤالت چیست یا خودت از من می‌پرسی؟ 🔻وابصه گفت: شما بفرمایید. 🔸حضرت فرمود: آمده ای که از هر برّ و نیکی، و هر اثم و گناهی سؤال کنی. گفت: بله یا رسول الله! برای همین آمده‌ام‌. 🔸آنگاه پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) انگشتانشان (سه انگشت دستش) را جمع کردند، و با آنها پی در پی (سه‌بار) به سینه من می‌زدند، و می‌فرمود: 🔻اى وابصه! ⚡«قلبِ خود را جستجو و استفتا کن، نفسِ خود را جستجو و استفتا کن». (سه بار این جمله را فرمودند). ⚡برّ و نیکی و طاعت آن چيزى است كه قلب به آن آرام می‌گيرد و نفس بدان اطمئنان و قرار می‌يابد. ⚡ و اثم و گناه آن چيزى است كه در نفس آرام و قرار نگيرد و در صدر و سينه بى‌تابى می‌كند (و نفس را به اضطراب و پریشانی مشوّش می‌کند)، هرچند مردم یکی پس از دیگری [به جواز آن کار گناه] به تو حكم كنند و فتوا دهند [اما تو باید از آن پرهیز نمایی]. 🔹 🔻علامه طباطبایی (ره): این روایت از آیه شریفه «وَ نَفْسٍ وَ ما سَوَّاها فَأَلْهَمَها فُجُورَها وَ تَقْواها» (الشمس، ۸) [1] خبر می‌دهد، مؤید این دست روایات معنایی است که ما برای اثم و گناه بیان کردیم. 🔻شهید مطهری (ره): [این روایت] یعنی خدا این شناخت را به صورت یک الهام فطری به قلب هر انسانی الهام فرموده است، و این‌ شعر مولوی که: "گفت پیغمبر که «استفتوا القلوب»" همین حدیث را بیان می‌کند. 🔹 🔻پی‌نوشت [1]: سوره شمس آیه۸: ⚡ "سوگند به نفس که براستی خدای تعالی چقدر آن را بی عیب آفریده، و بدی‌ها و خوبی‌هایش را به آن الهام کرده، در نتیجه هر انسانی به وسیله این الهام الهی، درک می‌کند چه کاری فجور و گناه است، و چه کاری تقوا و خوب است." 🔹 🔹منابع: 📌المیزان، ج۵ ص١٩٠؛ و نیز اشاره به معنای اثم در ج٢ ص١٩٢ 🌐 lib.eshia.ir/12016/5/190 🌐 lib.eshia.ir/12016/2/192 📌فلسفه اخلاق، استاد شهید مرتضی مطهری، ج١ ص۵۵. 🌐 lib.eshia.ir/50024/1/55 📌الدر المنثور في التفسير بالماثور (للسيوطي)، ج٣ ص١١ 🌐 lib.eshia.ir/41689/3/11 📌 معجزات النبی (صلی الله علیه و آله)، ص٢٣٣و٢٣۴ 🌐 noorlib.ir/en/book/view/2406/معجزات-النبی-صلی-الله-علیه-و-سلم?pageNumber=234&viewType=html 📌تاريخ دمشق (لابن عساكر)، ج١٠ ص١١١ 🌐 lib.efatwa.ir/40314/10/111 📌كنز العمّال، ج٣ ص۴٣٢، ح٧٣١٢؛ 🌐 shamela.ws/book/2677/1859 📌الجامع الكبير (للسيوطي)، ج١٢ ص٧٨۵ ح٢٧۵۴۴؛ مسند احمد، ج۴ ص٢٢٨؛ المعجم الكبير (للطبرانى)، ج٢٢ ص١۴٨ ح۴٠٣. 🌐 shamela.ws/book/127677/9728 📌نقل مشابه در بحار ج١٨ ص١١٨ 🌐 hadith.inoor.ir/hadith/230047 🔸 @Salehi786 @Salehy
بسم الله 🔸عقل و دین 🔸 🔻 در مورد نبوی «اِستَفتِ قَلبَک ، اِستَفتِ نَفسَک»، پرسیده‌اند: ⚡اینگونه روایت برای بحث «عقل و دین» چگونه است؟ کسانی که ادعای کفایت عقل و بی نیازی از دین دارند دنبال این مطالب هستند. 🔸 🔸 : 🔻این مطلبتان بنظر بنده هم رسیده بود، اما چند نکته مهمتر بنظر میرسد: 🔸١. تطابق تشریع و تکوین 🔻روایت در مقام بیان شیوه‌ی استخراج گزاره‌های دینی از قلب و نفس نیست، بلکه در مقام بیان تطبیق تشریع در گزاره‌های دین با تکوین در آثار واقعیه در قلب و نفس است. دقت در این است که احکام دین الهی و دستورات برّ و نیکی و اثم و گناه در آن، اوامر خالقِ همین قلب و نفس انسان‌اند، و دینِ قَیِّمِ انسان مطابق ساختار احسن تقویمِ خلقت و قَوامِ فطرت انسانی است که بر «فطرت الله» خلق شده است، ولذا رعایتِ این دینِ قَیِّم و حنیف و مستقیم شدن با آن موجب قوامِ حقیقتِ انسان و حفظ سلامتِ فطرت و شکوفایی استعدادهای فطری انسان است: ⚡لَقَد خَلَقْنَا الْإِنْسانَ فِي أَحْسَنِ تَقوِيمٍ (التین ۴) ⚡فَأَقِمْ وَجْهَكَ لِلدِّينِ الْقَيِّمِ مِنْ قَبْلِ أَنْ يَأْتِيَ يَوْمٌ لا مَرَدَّ لَهُ مِنَ اللّهِ يَوْمَئِذٍ يَصَّدَّعُون (الروم۴٣) ⚡فَأَقِمْ وَجْهَكَ لِلدِّينِ حَنِيفاً فِطْرَتَ اللّهِ الَّتِي فَطَرَ النّاسَ عَلَيْها لا تَبْدِيلَ لِخَلْقِ اللّهِ ذلِكَ الدِّينُ الْقَيِّمُ وَ لكِنَّ أَكْثَرَ النّاسِ لا يَعْلَمُون (الروم ٣٠) 🔹 🔸٢. پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) انسان کامل و مصدر دین الهی‌ست که دائماً پاسخ سؤالات از شیوه کمال انسان نزد اوست، ولذا کشف تطبیق امر تشریعیِ دین با فطرت تکوینی انسان در صفحه‌ی پاک نفس او به تضمینِ «عصمت و طهارت محض الهی» ابراز و آشکار می‌شود: ⚡ إِنَّهُ لَقُرْآنٌ كَرِيمٌ، فِي كِتابٍ مَكْنُونٍ، لا يَمَسُّهُ إِلاَّ الْمُطَهَّرُونَ، تَنْزِيلٌ مِنْ رَبِّ الْعالَمِين (الواقعه، ٧٧ الی ٨٠) ⚡إِنَّما يُرِيدُ اللّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَ يُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيراً (احزاب، ٣٣) ⚡أَنْزَلْنا إِلَيْكَ الذِّكْرَ >> لِتُبَيِّنَ لِلنّاسِ ما نُزِّلَ إِلَيْهِمْ وَ لَعَلَّهُمْ يَتَفَكَّرُونَ (النحل، ۴۴) ⚡إِنّا أَنْزَلْنا إِلَيْكَ الْكِتابَ بِالْحَقِّ >> لِتَحْكُمَ بَيْنَ النّاسِ بِما أَراكَ اللّهُ وَ لا تَكُنْ لِلْخائِنِين خَصِيماً (النساء، ١٠۵) 🔹 🔸٣. احکام و حدود دینی یک اعتبارات محض نیست (مثل اعتبارات بشری)، بلکه حقایقی برخاسته از واقعیت محضِ خدای سبحان در هستی‌ست، که خداوند متعال این نقشه‌ی الهی را در «حقیقتِ انسانِ کامل» (اولیاء محمّدیّین علیهم السلام) آشکار نموده است، ولذا تخلف از این نقشه و حدود الهی در دین، موجب ظلم به نفس خودِ انسان و پریشانی و اضطراب و تشویش در اوست: ⚡مَنْ يَتَعَدَّ حُدُودَ اللّهِ فَقَدْ ظَلَمَ نَفْسَهُ (الطلاق، ١) ⚡وَ كُلَّ إِنسانٍ أَلْزَمْناهُ طائِرَهُ فِي عُنُقِهِ وَ نُخْرِجُ لَهُ يَوْمَ الْقِيامَةِ كِتاباً يَلْقاهُ مَنْشُوراً، اقْرَأْ كِتابَكَ كَفى بِنَفْسِكَ الْيَوْمَ عَلَيْكَ حَسِيباً، مَنِ اهْتَدى فَإِنَّما يَهْتَدِي لِنَفْسِهِ وَ مَنْ ضَلَّ فَإِنَّما يَضِلُّ عَلَيْها... (الإسراء، ١٣ الی ١۵) 🔻آن کتاب نفس معصومین (علیهم السلام) است که به اراده الهی در «علم و عمل» کامل و بدون نقص و خطاست، تا الگو و اسوه در نقشه حرکت انسان‌ها شوند، و نعمتِ هدایت با نمایش تمام و کامل آن بصورت مصداقی برای همه شناخته شود: ⚡لَقَدْ كانَ لَكُمْ فِي رَسُولِ اللّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِمَنْ كانَ يَرْجُوا اللّهَ وَ الْيَوْمَ الْآخِرَ وَ ذَكَرَ اللّهَ كَثِيراً (احزاب، ٢١) ⚡قَد كانَت لَكُم أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ فِي إِبْراهِيمَ وَ الَّذِينَ مَعَهُ... لَقَد كانَ لَكُم فِيهِم أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِمَن كانَ يَرْجُوا اللّهَ و الْيَوْمَ الْآخِرَ و مَن يَتَوَلَّ فَإِنَّ اللّهَ هُوَ الْغَنِيُّ الحَمِيد (الممتحنه، ۴تا۶) ⚡ الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَ رَضِيتُ لَكُمُ الْإِسْلامَ دِيناً (المائده، ٣، نزول در واقعه غدیر) 🔹 🔸٣. استنطاق و استفتا از قلب و نفس در روایت مذکور (اِستَفتِ قَلبَک ، اِستَفتِ نَفسَک)، به نطق آوردن وجدانِ فطرت و قلب و حقیقتِ نفس انسان است که به واقعیت و حقیقتش همیشه ثابت است (نه بازیگری خیال و اوهام که دائماً در تضاد و تغییرند). 🔻فرد گناهکار هم ولو به ندای وجدان و فطرتش گوش نکند و در ظاهر اقرار به حق ننماید، و جهنمِ آتش گناهان را در سوزاندن و پریشان کردن نفس خودش بپا کند، اما باز هم وقتی به باطنی‌ترین و درونی‌ترین لایه‌های وجودش رجوع کند آنجا به حال نفس خودش آگاه و بصیر است و در باطن اقرار به وضعیت حقیقت جانش دارد و می‌داند که خودش با گناهانش موجب تخریبِ حقیقتِ خود شده است: ⚡ بَلِ الْإِنْسانُ عَلى نَفْسِهِ بَصِيرَةٌ، وَ لَوْ أَلْقى مَعاذِيرَه (القیامة، ١۴و١۵)
فَلَمّا جاءَتْهُمْ آياتُنا مُبْصِرَةً قالُوا هذا سِحْرٌ مُبِينٌ، وَ جَحَدُوا بِها وَ اسْتَيْقَنَتْها أَنْفُسُهُمْ ظُلْماً وَ عُلُوًّا فَانْظُرْ كَيْفَ كانَ عاقِبَةُ الْمُفْسِدِينَ (النمل، ١٣و١۴) ⚡قالُوا أَ أَنْتَ فَعَلْتَ هذا بِآلِهَتِنا يا إِبْراهِيمُ، قالَ بَلْ فَعَلَهُ كَبِيرُهُمْ هذا فَسْئَلُوهُمْ إِنْ كانُوا يَنْطِقُونَ، فَرَجَعُوا إِلى أَنْفُسِهِمْ فَقالُوا إِنَّكُمْ أَنْتُمُ الظّالِمُونَ، ثُمَّ نُكِسُوا عَلى رُؤُسِهِمْ لَقَدْ عَلِمْتَ ما هؤُلاءِ يَنْطِقُونَ (الانبیاء، ۶٢ الی ۶۵) 🔸 🔸۴. مدعیان کفایت عقل و بی‌نیازی از دین، اولا حرفشان از وهم و هوس نفسانی‌شان و برخلاف عقل است، چون خود چراغ عقل است اقرار به نیازش به علم و عملِ بدون خطا در حجت معصوم الهی و لزوم تبعیت از دینِ قیّم الهی مطابق فطرتش می‌کند. فقط خداست که عالم محض به تمام ابعاد نفس مخلوقش هست، و حجت معصومش را ظرف ظهورِ کامل علمش (بدون خطا) با الگوی عملی (بدون خطا) برای خلقش نموده است. و عقل حکم می‌کند به تبعیت از علم و عملِ بدونِ خطا. 🔻ثانیا این افراد نمی‌توانند از گزاره‌های دینی برای اثبات ادعایشان استفاده کنند، چون خود همین نقض غرض و ادعای آنهاست و نشانه‌ی نیاز عقل و لزوم تبعیتش از گزاره‌های دین است. 🔻ثالثا، عقل حکم می‌کند برای فهم دین باید با جامع‌نگری تمام گزاره‌ها و جوانب بیان شده در دین را شناخت تا بتوان نتیجه‌ی آن شناخت را بعنوان فهم کامل و دقیق دینی تلقی نمود. ولذا نمی‌شود صرفا با یک برداشت ناقص از یک گزاره، آن فهم ناقص را بعنوان نظر دین ابراز نمود. 🔸 🔸۵. خدای سبحان با حجت عقلی در درون و باطن، انسان را هدایت می‌کند به تبعیت از حجت دینی (در قرآن و عترت) در بیرون و ظاهر، تا اتمام حجّت برای هدایت و سعادت انسان در ظاهر و باطن شده باشد، و عذری برای مجرمان و گمراهان و گناهکاران و ظالمان باقی نماند. 🔻عقل ، حقّ و باطل و صواب و خطا و سعادت و شقاوت و حسن و قُبح و خير و شر را از هم تميز مى دهد و انسان را به خيرات و پيروى از راهنمايى انبيا ، فرا مى خوانَد . (شرح اُصول الكافى ، ص ۱۵۱ ؛ الكافى ، ج ۱ ، ص ۱۶ ، ح ۱۲ ؛ اُصول الكافى ، ج ۱ ، ص ۱۹ ؛ تحف العقول عن آل الرسول صلى الله عليه و آله ، ص ۴۰۷). 🔻عقل ، با اين كه حجّت باطنى است ، ضامن حجّيت حجّت ظاهرى نيز هست؛ چرا كه عقل، ابتدا خدا و نبوّت را اثبات مى كند و سپس، ضرورت پيروى از خدا و رسولش را نشان مى دهد. (الكافى ، ج ۱ ، ص ۲۵ ، ح ۲۲ ؛ اُصول الكافى ، ج ۱ ، ص ۲۹). 🔻تشخیص معرفت حقیقی در گروِ تشخیص عقل انسان است، البته عقلِ خالصی است که از آشوب جدال و دسیسه خیال پیراسته است، و صدقِ حق را تصدیق، و کذبِ باطل را تکذیب می‌کند. 🔻امام رضا (علیه السلام) فرمود معجزات پيامبران الهی متناسب با اقتضائات زمان خودشان بوده است، که عقول انسان‌ها در آن زمانه بر اساس غلبه آن اعجاز الهی بر سحر و طب و ادب و خطابه و حکمت در زمانه‌شان بتوانند حجت الهی در پیامبران را تشخیص داده و تصدیق کنند. در این هنگام، ابن السکیت از حضرت رضا (علیه السلام) پرسید: ⚡ «فَمَا اَلْحُجَّةُ عَلَى اَلْخَلْقِ اَلْيَوْمَ؟»، امروز حجّت خداوند بر خلق با چیست؟ 🔻حضرت (علیه السلام) فرمود: ⚡«اَلْعَقْلُ يُعْرَفُ بِهِ اَلصَّادِقُ عَلَى اَللَّهِ فَيُصَدِّقُهُ وَ اَلْكَاذِبُ عَلَى اَللَّهِ فَيُكَذِّبُهُ»؛ عقل است که با آن انسان راستگو شناسایی شده، راستی او گواهی می‌شود و نیز دروغگو شناخته شده، دروغ او گواهی می‌شود. - ابن‌السکیت می‌گوید: «هَذَا وَ اَللَّهِ اَلْجَوَابُ» به خدا سوگند که این پاسخ تمام است. 🌐 hadith.inoor.ir/hadith/345735 🌐 hadith.inoor.ir/hadith/103921 والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته 🔸 @Salehi786 @Salehy
26.73M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌸 Amazing God! , my God, he is Amazing... ❤️ 👌گر نگهدار من آنست که من میدانم ، شیشه را در بغل سنگ‌ نگه میدارد ❤ 🔸 @Salehy
بسم الله 🔸«وصالِ ولیّ الله اعظم» سرّ ماه رمضان و شب قدر 🔻 اگر سرّ «ليلة القدر» و سرّ «نزول ملائکه» را در شب‌های قدر بدانیم، همه مشکلات ما آسان می‌شود. 🔸 🔸 : 🔻اگر چنانچه، ما از این حجاب‌های ظلمانی بیرون برویم و همین‌طور اگر موفق بشویم از حجاب‌های نورانی هم بیرون برویم و همه حجاب‌ها را خرق کنیم (بشکافیم)، آن وقت حق را به همه صفات و اسمائش مشاهده می‌کنیم و غیر او کسی‌ نیست، سراب است. البته به آن معنای کاملش، نادری از اولیای خدا به تبع انبیاء موفق شدند و دیگران مراتب پایینتر را، تا برسد به ما که هیچ. 🔻ماه مبارک رمضان که ماه مبارک است ممکن است برای این باشد که ماهی است که ولیّ اعظم؛ یعنی رسول خدا واصل شده است و بعد از وصول، ملائکه را و قرآن را نازل کرده است. به قدرت او ملائکه نازل می‌شوند؛ به قدرت ولی اعظم است که قرآن نازل می‌شود و ملائک نازل می‌شوند. 🔻ولیّ اعظم، به حقیقت قرآن می‌رسد در ماه مبارک و شب قدر، و پس از رسیدن، متنزل می‌کند به وسیله ملائکه -که همه تابع او هستند- قرآن شریف را، تا به حدی که برای مردم بگوید. 🔻قرآن در حد ما نیست، در حد بشر نیست. قرآن سرّی است بین حق و ولیّ الله اعظم که رسول خداست، به تبع او نازل می‌شود تا می‌رسد به اینجایی که به صورت حروف و کتاب در می‌آید که ما هم از آن استفاده ناقص می‌کنیم. 🔻و اگر سرّ «لیله القدر» و سرّ «نزول ملائکه» در شبهای قدر -که الآن هم برای ولیّ الله اعظم حضرت صاحب (سلام الله علیه) این معنا امتداد دارد- سرّ اینها را ما بدانیم، همه مشکلات ما آسان می‌شود. 🔻تمام مشکلاتی که ما داریم برای این است که، ما محجوبیم از اینکه واقعیت را آن طور که هست و نظام هستی را به آن طوری که تنظیم شده است، مشاهده کنیم. 🔻ما گمان می‌کنیم که حیاتِ در اینجا چیزی است و نبودن در اینجا نقصی است، در صورتی که حیات در اینجا نازله آن حقیقتی است که از عالم غیب آمده است و موت -اگر چنانچه موت انسانی باشد- رجوع به همان مرتبه‌ای است که در اول بوده است، و البته مراتب مختلف و شئون مختلف است. 🔻و ما امیدواریم که از فیض ماه مبارک و فیض عید ماه مبارک -که عیدِ وصال است- ما هم حظّی ببریم که بتوانیم در این مشکلاتی که بر ما وارد می‌شود، سرفراز بیرون بیاییم. 🔻تمام چیزهایی که انبیاء آوردند، مقصود آنها بالذات نبوده است؛ تشکیل حکومت مقصود بالذات نیست برای انبیاء. دعوت‌ها هر چه می‌شود مقدمه است برای اینکه انسان را بیدار کنند، انسان را بفهمانند به‌ «او»، ارائه بدهند به «او» که چه بوده است و چه هست و چه خواهد بود و عالم چه جور است وضعش با ذاتِ مقدّس حق‌تعالی. 🔻و ما دستمان از این مسائل کوتاه است و امیدواریم که به برکت اولیای خدا، ما هم یک آشنایی ضعیفی پیدا بکنیم و بعض از حجب، از پیش چشم ما برداشته بشود. خدای تبارک و تعالی که می‌فرماید که: «اللهُ نُورُ السَّموات وَ الْاَرْض» (النور، ٣۵) و «هُوَ الاوَّلُ وَ الآخِرُ وَ الظاهِرُ وَ الباطِن» (الحدید، ٣)، این را ما با قلب‌مان، با وجودمان ادراک کنیم، نه ادراک علمی، [بلکه] مشاهده [و ادراک شهودی]؛ ادراک علمی‌اش آسان است، لکن رسیدن به آنجایی که انسان دریابد این مسائل را، این کار مشکلی است و محتاج به مجاهدت [است]، و انبیاء و اولیاء با مجاهدات خودشان به این مسائل رسیده‌اند. 🔹 📌سخنرانی امام در صبح عید فطر، ١ شوال ١۴۰۵، پنجشنبه ٣۰ خرداد ١٣۶۴ (صحیفه امام ج۱۹ ص۲۸۴ الی ٢٨۶) 🔸 @Salehi786 @Salehy