🔸معجزه جاودان
قرآن آفتابی که غروب ندارد
نقد گفته های دکتر سها در فضای مجازی
تالیف آیت الله العظمی سبحانی
انشاء الله بزودی منتشر خواهد شد
https://eitaa.com/e_sobhani
https://eitaa.com/AGLOESHG
https://eitaa.com/BANK_AGLOESHG
سید عبدالکریم کشمیری قدس سره:
وقتی با شیخی با هم به قبرستان تخت فولاد، سر قبر بابا رکن الدین رفتیم، یکی از اولیاء(حاج حسین سلیمانی) خدا وارد شد و من و آن شیخ را به نجف اشرف برد و سیر داد و برگرداند، این مکاشفه نبود.«روح و ریحان،ص۶۷»
https://eitaa.com/AGLOESHG
https://eitaa.com/BANK_AGLOESHG
🔻جریان های مخالف #فلسفه_اسلامی در حوزه
آیت الله #ممدوحی:
1️⃣ #مکتب_تفکیک: این مكتب تفكیك اگر خوب دقت كنید، معنایش این است كه عقل در اعتقاد ما هیچ لازم نیست، بنابراین مسائل دینی ما به هیچ وجه عقلانی نیست. مگر میشود در دنیای امروز چنین دینی را به مردم اعلام كرد؟ كه یك دینی است كه #عقل هیچ ارتباطی با آن ندارد؟ اصلاً نمیفهمند چه میگویند؛ بله عقل نمیتواند ما را به حقایق اولیه برساند، بلكه باید به سراغ انبیاء برویم اما اثبات انبیاء، خدا، وحی و همه اینها به فلسفه و عقل احتیاج دارد.
2️⃣ #انجمن_حجتیه: این گروه قائلند عقل به مسائل فلسفی نمیرسد و یا میگویند فلسفه باعث میشود كه انسان از اصل هدفی كه دارد باز بماند.اینها خیلی پرت هستند؛ از دلیل و استدلال و تعقل و مانند اینها فاصله دارند؛ بدون اینكه متوجه لوازم حرفشان باشند، این حرفها را میزنند.
🔸 غالباً درس نخوانده هستند. رئیسشان آقای #حلبی بود، آن آقای حلبی اصلاً با فلسفه رابطه نداشت، ضد بود؛ و كسی كه نسبت به یك علم صد در صد ضدیت دارد، به دنبال آن علم نمیرود تا ببیند كه چه خبر است.
3️⃣ جریانهای #غربگرا: نمیدانند كه فلسفه چیست؛ اصلاً آنها مسأله هستی را نمیتوانند تصور كنند. فلسفه موضوعش هستیِ مطلق است؛ تصور این امر به یك ذهنی که فوق ذهن مادی است، احتیاج دارد؛ فلسفههای مادی، غیر از عالم طبیعت، چیزی را نمیشناسند.
کانال فلسفه و عرفان 👇
@AGLOESHG
@BANK_AGLOESHG
استاد ناشناس.mp3
4.49M
تصنیف زیبای و شنیدنی «بشنو از نی»
استاد ناشناس
@AGLOESHG
4_5938353772089575431.pdf
1.39M
زندگی نامه خودنوشت علامه محمد قزوینی
به مناسبت سالگشت رحلتش
@AGLOESHG
پاسخ به شبهات.mp3
12.43M
پاسخ استاد #حشمت_پور به شبهات قرآنی ذیل:
1.آیا قرآن کلام الله است؟
2.آیا الله برای اعراب جهالیت بوده است؟
3.آیا قرآن رویاهای حضرت محمد (ص) بوده است؟
4.آیا قرآن در زمان پیامبر (ص) موجود نبود ؟
5.آیا در قرآن تعارض وجود دارد؟
نقل از کانال استاد
کانال فلسفه و عرفان 👇
https://eitaa.com/joinchat/1963720741C05b59f4cf3
#عرفان
#ماهیت_معرفت_عرفانی
دکتر #مسعود_اسماعیلی
اثر شایسته تقدیر چهارمین جشنواره #نشان_دهخدا
عضو هیات علمی گروه فلسفه پژوهشکده حکمت ودین پژوهی
به بهانه انتخاب کتاب #ماهیت_معرفت_عرفانی نوشته حجت الاسلام دکتر #مسعود_اسماعیلی عضو هیات علمی گروه فلسفه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در چهارمین جشنواره #نشان_دهخدا به معرفی اجمالی این اثر خواهیم پرداخت:
ماهیت معرفت عرفانی، معطوف به این مسأله است که «معرفت عرفانی چه نوعی از شناخت بوده، چه مقوِّمات و مؤلفههای اصلی دارد؟». جایگاه این بحث در دانش فلسفه عرفان بوده و با مباحث فراعرفان و وجودشناسی ارتباط وثیقی دارد.
زمینه اصلی خیزش چنین مباحثی در جامعه علمی ما نظریات غربی است. بنابراین این کتاب، در آغاز به دیدگاههای غربیان میپردازد و در سرانجام، نظریات استحصال شده از آثار متفکران اسلامی ارائه میشود. ساختار این کتاب، براساس نظریات موجود تنظیم شده است. فیلسوفان دین و عرفان در غرب در این زمینه، چند نظریه مهم ارائه نمودهاند. کما اینکه عارفان اسلامی به ویژه ابنعربی و اتباع وی، و فیلسوفان اسلامی، فارابی، ابنسینا، شیخ اشراق و صدرالمتألهین، به این موضوع پرداختهاند؛
مجموع این نظریات، در هفت گروه جای میگیرند که در ذیلشان پانزده نظر، به تفصیل ارائه، ارزیابی، مقایسه و داوری نهایی شدهاند و درنهایت، راه برای عرضه نظریاتی جدید، گشوده شده است.
👈🏿تاریخ انتشار خبر ۱۳۹۷/۸/۳۰👉🏿
منبع
@iictchannel
https://eitaa.com/AGLOESHG
https://eitaa.com/BANK_AGLOESHG
t.me/AGLOESHG
شبهات قرانی.mp3
7.6M
پاسخ تکمیلی استاد حشمت پور به شبهات قرآنی شیخ یحیی زاده خطیر :
1.آیا قرآن کلام الله است؟
2.آیا در قرآن تعارض وجود دارد؟
کانال فلسفه و عرفان 👇
https://eitaa.com/joinchat/1963720741C05b59f4cf3
رهبرمعظم انقلاب:
امام (رضوان الله علیه) چکیده و زبدهى مکتب ملاصدراست؛
نه فقط در زمینهى فلسفىاش،
در زمینهى عرفانی هم همین جور است.
ديدار اساتید، فضلا، مبلغان / ۸ آذر ۸۷
@AGLOESHG
امام خمینی(قدس سرّه الشریف) و ولایت فقیه
استاد احمد عابدی:
به عقيده ملاصدرا اگر كسى مى خواهد حكمت متعاليه سياسى را بنا نهد، بايد اهل سير و سلوك و چله نشينى باشد. پيروان ملاصدرا معمولا اين چنين بودند.
امام خمينى(ره) نيز از آن جمله است... امام در مدت دو، سه روز پيامى صادر مى كنند و در ديدار عمومى يا خصوصى، بياناتى ايراد مى نمايند و پس از آن تا چهل روز هيچ خبرى نيست. پس از آن باز يك سخنرانى و صدور اعلاميه و آنگاه تا چهل روز ديدارى انجام نمى شود. كاملا مشخص است كه ايشان در حال چله نشينى بوده اند.
امام حرف هاى اصلى را در باب ولايت فقيه، در همين چله ها بيان كردند. در سال هاى آغازين نهضت، امام هيچ گاه تعبير ولايت مطلقه فقيه را به كار نبردند.
ولايت مطلقه اصطلاحى عرفانى است كه در هيچ كتاب فلسفى يا كلامى يافت نمى شود؛ در حالى كه عرفا آن را به كار مى بردند... امام در حال چله نشينى، مبانى اساسى انديشه سياسى خويش را بيان مى كنند.
منبع: سیاست متعالیه از منظر حکمت متعالیه، دفتر اول نشست ها و گفتگوها، ص ۲۰۹_۲۱۰
منبع
@Ahmad_aabedi
https://eitaa.com/AGLOESHG
https://eitaa.com/BANK_AGLOESHG
فلسفه و عرفان
بحر وجوب و امکان @AGLOESHG
توضیح کوتاه در مورد تصویر بالا که برخی دوستان سوال داشتند
اولا:تصویر مربوط به رساله اصول ثلاثه در علم توحید منسوب به مولانا جلال الدین رومی است به زبان ترکی_عربی
ثانیا: اینکه عارفان در مورد چینش نظام هستی و ابتدا و انتهای آن نظرشان بر این است که در قوس نزول این سیر از مقام ذات شروع و سپس تعین اول و تعین ثانی و بعد عالم ارواح سپس عالم مثال و عالم ماده و به انسان ختم می شود و نزد عُرفا هر کدام از این عوالم و تعینات اسما مختلفی دارند که تصویر فوق اسما مختلف هر مقام را به ترتیب نام برده است.
پ ن:
-البته ذات نه مقام است و نه حکمی می پذیرد خلافاً للاستاد یزدان پناه.
-قیصری بین ذات و عالم عقل یک تعین را می پذیرد و آن واحدیت است ودر مورد تعین اول نظر خاصی دارند خلافاً للعُرفا.
-امام خمینی(ره) انتهای سیر را چون فیلسوفان ماده اولی(هیولا) می داند نه انسان خلافاً للعُرفا.
-تصویر ارتباطی به طلسمات و علوم غریبه ندارد و مقصود از بَحر وجوب و امکان همان عالم وجوب و امکان است نه آب دریا.
💎 کودک هفتاد ساله!
علامه #جوادی_آملی :
زمان و عمر هر كسی از حيطه نفس او بيرون نيست و عمر حقيقی انسان را نبايد با دفعات گردش زمين به دور خورشيد محاسبه كرد.
اين عمر بيرونی برای ثبت در شناسنامه به كار می آيد.
عمر مفيدی كه خدا به آن سوگند ياد می كند: (لعمرك إنّهم لفي سكرتهم يعمهون) همان مقدار سير و سلوک درونی اوست.
بنابراين ممكن است انسان در شناسنامه پنجاه يا هشتاد سال عمر داشته باشد
ولی در سير و سلوک هنوز كودک باشد.
پس كودكان هفتاد ساله، سالمندانی هستند كه از رشد عقلی برخوردار نبوده اند، چنان كه سالمندانِ كودک همان خردسالانی هستند كه كار كلان كرده و يک شبه ره صدساله را طی نموده اند.
📔 تفسیر موضوعی، ج۲ (توحید در قرآن)، ص۱۵۹
کانال فلسفه و عرفان 👇
https://eitaa.com/joinchat/1963720741C05b59f4cf3
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ضرورت گسترش دانش به زبان روز
علامه #جوادی_آملی
کانال فلسفه و عرفان 👇
https://eitaa.com/joinchat/1963720741C05b59f4cf3
🔸حضرت آیة الله العظمی #جوادی_آملی در پیام #اربعین_رحلت آیة الله #امینی:
عالم ربانی، حکیم متاله و متخلق به اخلاق الهی حضرت آیت الله حاج شیخ ابراهیم امینی (قدس سره) عظیمی بود که نه تنها به مقدار عظمتش شناخته نشده بود بلکه به کمتر از آن هم شهرت نیافت. بنده که سالیان متمادی اسفار را با ایشان مباحثه میکردم می دانم که چقدر عمق فکری داشتند.
قریب به یک قرن زندگی کردند، لعب نداشتند، لهو نداشتند، بازی نداشتند. نه اهل بازی بود و نه می شد او را بازی گرفت.
کانال فلسفه و عرفان 👇
https://eitaa.com/joinchat/1963720741C05b59f4cf3
💯سخنی متین نزد محققین
قال الزركشي:
"اعلم ان بعض الناس يفتخر و يقول كتبت هذا و ما طالعت شيئا من الكتب و يظن انه فخر و لايعلم ذلك غاية النقص، فانه لايعلم مزية ما قاله على ما قيل و لا مزية ما قيل على ما قاله، فبماذا يفتخر؟!"
کانال فلسفه و عرفان 👇
@AGLOESHG
🌀#فارابي:
#الفيلسوف_الباطل هو الذی تحصل له العلوم النظرية من غير ان يكون له ذلك على كماله الآخر، بأن يوجد ما قد علمه في غيره بالوجه الممكن؛
و #الفيلسوف_البهرج هو الذی يتعلم العلوم النظرية و لم يعود الافعال الفاضلة التي بحسب ملة ما، و لا الافعال الجميلة التي في المشهور بل كان تابعا لهواه و شهواته في كل شيء من اي الاشياء اتفق
و #الفیلسوف_المزور هو الذی تعلم العلوم النظرية من غير ان يكون معدا بالطبع نحوها؛
فان المزور و البهرج، و ان كملا العلوم النظرية، فانهما في آخر الامر يضمحل ما معهما قليلا قليلا، حتى اذا بلغا السن الذی سبيل الفضائل ان يكمل الانسان فيها، انطفت علومهما على التمام؛
و اما الفيلسوف الباطل فهو الذی لم يشعر بعد بالغرض الذی التمست الفلسفة فحصل على النظرية او على جزء من اجزاء النظرية فقط، فرأى ان الغرض من مقدار ما حصل له منها بعض السعادات المظنونة انها سعادة"
رسالة في تحصيل السعادة
# وااسفاه البته با همین مناط و ملاک #فقیهان نیز قابل تقسیم هستند
💢کانال فلسفه و عرفان ⬇️
https://eitaa.com/joinchat/1963720741C05b59f4cf3
الناس موتى وأهل الحب أحياء..
------------------------
مردمان مردگانند و اهل عشق زندگان
https://eitaa.com/AGLOESHG
4_5983275599542618184.mp3
11.22M
🌀داستان مرغان از احمد #غزالی
دکتر نصرالله پورجوادی
✔️کانال فلسفه و عرفان⬇️
https://eitaa.com/joinchat/1963720741C05b59f4cf3
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀دعوت آیه الله جوادی آملی از جوانان برای ورود به حوزه علمیه
نقل از خبرگزاری حوزه
💢کانال فلسفه و عرفان 👇
https://eitaa.com/joinchat/1963720741C05b59f4cf3
✅نقل است که[امام]صادق از ابوحنینفه پرسید که: عاقل کیست؟
گفت: آنکه تمییز کند میان خیر و شر.
صادق گفت: بهایم نیز تمییز توانند کرد، میان آنکه او را بزنند و آنکه او را علف دهند.
ابوحنیفه گفت: نزدیک تو عاقل کیست.
گفت: آنکه تمییز کند میان دو خیر و شر تا از دو خیر خیر الخیرین اختیار کند و از دو شر خیر الشرین برگزیند.
ذکر امام صادق علیه السلام
تذکره الاولیا
عطار نیشابوری
💢کانال فلسفه و عرفان👇
@AGLOESHG
🌀ابن مسكويه:
"سمعتُ بعضَ اهل العلم يحكي عن قاض جليل المحلّ، عالي المرتبة، أنّه همّ بتعلم الهندسة على كبر السن، قال فقلتُ له: ما الذي حملك على ذلك و هو يقدح في مرتبتك، و يطلق ألسن السفهاء عليك، و أنت لاتصل الى كبيرِ حظٍّ منه مع علو السنّ، و حاجة هذا العلم الى زمان طويل، و ذكاء لايوجد الا مع الحداثة و استقبال العمر؟
قال: ويحك! أحسستُ من نفسي بغضا لهذا العلم، و عداوة لأهله، فأحببت أن اتعاطاه لأحبه، و لئلا أبغض علما فأعادي أهله."
[الهوامل و الشوامل، ص١٩٠]
💢کانال فلسفه و عرفان👇
https://eitaa.com/AGLOESHG
فلسفه و عرفان
🌀ابن مسكويه: "سمعتُ بعضَ اهل العلم يحكي عن قاض جليل المحلّ، عالي المرتبة، أنّه همّ بتعلم الهندسة عل
🌀انسانم آرزوست
ابن مسکویه:
شنیدم از اهل علمی که حکایت می کرد از قاضی جلیل القدر و عالی مرتبه(که در سنین بالا اهتمام به یادگیری هندسه داشت) می گفت به او گفتم چه چیز تورا به یادگیری هندسه واداشت در حالی که باتوجه به سن و شغل تو این کار برای تو خوب نیست و نادانان به ضرر تو سخن خواهند گفت و تو نیز بهره زیادی از این علم بخاطر زیادی سن نخواهی برد و فراگیری این علم زمان زیادی می طلبد و تیز هوشی نوجوانان را می طلبد.
قاضی گفت:وای بر تو چه می گویی
من در خودم احساس دشمنی و نفرت نسبت به این علم و اهلش کردم پس خواستم به هندسه بپردازم تا این علم را دوست بدارم تا نسبت به هیچ علمی و دانشمندانش بغض و کینه نداشته باشم.
[الهوامل و الشوامل، ص١٩٠]
پ ن: مخالفان فلسفه و عرفان باید چنین خود را درمان کنند.
💢کانال فلسفه و عرفان
https://eitaa.com/AGLOESHG