eitaa logo
یا علی مدد حیدر
267 دنبال‌کننده
490 عکس
296 ویدیو
261 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سَعْدِ بْن أَبِي وَقَّاص بخاطر سه ویژگی امیرالمؤمنین علیه السلام ، حاضر به سب و ناسزاگویی برآن حضرت نشد بازگشت به فهرست (لیالی قدر)
سَعْدِ بْن أَبِي وَقَّاص بخاطر سه ویژگی امیرالمؤمنین علیه السلام ، حاضر به سب و ناسزاگویی برآن حضرت نشد حَدَّثَنَا قُتَيْبَةُ بْنُ سَعِيدٍ، وَمُحَمَّدُ بْنُ عَبَّادٍ - وَتَقَارَبَا فِي اللَّفْظِ - قَالَا: حَدَّثَنَا حَاتِمٌ وَهُوَ ابْنُ إِسْمَاعِيلَ - عَنْ بُكَيْرِ بْنِ مِسْمَارٍ، عَنْ عَامِرِ بْنِ سَعْدِ بْنِ أَبِي وَقَّاصٍ، عَنْ أَبِيهِ، قَالَ: أَمَرَ مُعَاوِيَةُ بْنُ أَبِي سُفْيَانَ سَعْدًا فَقَالَ: مَا مَنَعَكَ أَنْ تَسُبَّ أَبَا التُّرَابِ؟ فَقَالَ: أَمَّا مَا ذَكَرْتُ ثَلَاثًا قَالَهُنَّ لَهُ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَلَنْ أَسُبَّهُ، لَأَنْ تَكُونَ لِي وَاحِدَةٌ مِنْهُنَّ أَحَبُّ إِلَيَّ مِنْ حُمْرِ النَّعَمِ، سَمِعْتُ رَسُولَ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُولُ لَهُ، خَلَّفَهُ فِي بَعْضِ مَغَازِيهِ، فَقَالَ لَهُ عَلِيٌّ: يَا رَسُولَ اللهِ خَلَّفْتَنِي مَعَ النِّسَاءِ وَالصِّبْيَانِ؟ فَقَالَ لَهُ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: «أَمَا تَرْضَى أَنْ تَكُونَ مِنِّي بِمَنْزِلَةِ هَارُونَ مِنْ مُوسَى؟ إِلَّا أَنَّهُ لَا نُبُوَّةَ بَعْدِي» وَسَمِعْتُهُ يَقُولُ يَوْمَ خَيْبَرَ «لَأُعْطِيَنَّ الرَّايَةَ رَجُلًا يُحِبُّ اللهَ وَرَسُولَهُ، وَيُحِبُّهُ اللهُ وَرَسُولُهُ» قَالَ فَتَطَاوَلْنَا لَهَا فَقَالَ: «ادْعُوا لِي عَلِيًّا» فَأُتِيَ بِهِ أَرْمَدَ، فَبَصَقَ فِي عَيْنِهِ وَدَفَعَ الرَّايَةَ إِلَيْهِ، فَفَتَحَ اللهُ عَلَيْهِ، وَلَمَّا نَزَلَتْ هَذِهِ الْآيَةُ: {فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَأَبْنَاءَكُمْ} [آل عمران: 61] دَعَا رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ عَلِيًّا وَفَاطِمَةَ وَحَسَنًا وَحُسَيْنًا فَقَالَ: «اللهُمَّ هَؤُلَاءِ أَهْلِي» صحيح مسلم (ج4،ص1871،ح 32 - (2404). عامر بن سعد بن ابى وقّاص ، از پدرش روايت كرده است كه در يكى از روزها ، معاوية بن ابى سفيان به سعد دستور داد [تا به حضرت على بن ابيطالب عليه السّلام ناسزا بگويد! «سعد» از دستور او سرپيچى كرد ] . معاويه ، از وى پرسيد : به چه سبب على را آماج ناسزا و دشنامت قرار نمي دهي ؟ سعد گفت : بخاطر آن كه سه فضيلت از رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله در شأن على عليه السّلام شنيده ام كه با توجه به آن ها، هيچگاه به سبّ و دشنام آن حضرت ، اقدام نمى ‏كنم و هر گاه يكى از آن ها براى من بود ، بهتر و ارزنده‏تر از شتران سرخ مو بود كه در اختيار من باشد . 1 . در كارزارى ، رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله ، حضرت على عليه السّلام را به جانشينى خود ، در مدينه باقى گذاشت و حضرت على عليه السّلام به عرض رسانيد : يا رسول الله ! مرا به خلافت بر زنان و كودكان گماشته اي ؟! رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله در پاسخ او ، فرمود : آيا خرسند نيستى از اين كه جايگاه تو نسبت به من ، همانند جايگاه هارون ، به حضرت موسى عليه السّلام باشد ؛ با اين تفاوت كه پس از من پيغمبرى مبعوث نمى ‏شود . 2 . در جنگ خيبر ، از رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله شنيدم ، مى ‏فرمود : پرچم اسلام را به دست كسى مي‌دهم كه خدا و رسول را دوست مى ‏دارد و خدا و رسول هم ، او را دوست مى ‏دارند ! از شنيدن اين سخن همه ما در انتظار اين كه اين فضيلت بزرگ نصب ما گردد ، سر از پا نمي شناختيم ، همان زمان رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله على را به حضور طلبيد . على عليه السّلام را در حالى به حضور حضرت رسول اكرم صلّى اللّه عليه و آله شرف ياب شد كه به درد چشم دچار بود ، رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله آب دهان مبارك را بر چشم حضرت على عليه السّلام ماليد ، ديدگانش شفا يافت و پرچم اسلام را كه يادبود نصرت الهى بود ، به دست او سپرد و از بركت وجود حضرت على عليه السّلام ، فتح و پيروزى نصيب اسلام شد . 3 . هنگامى كه آيه مباهله ) فَقُلْ تَعالَوْا نَدْعُ أَبْناءَنا وَ أَبْناءَكُمْ ؛ آل عمران / 61 ( نازل شد ، رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله ، حضرت على عليه السّلام و حضرت فاطمه و امام حسن و امام حسين عليهم السّلام را به حضور طلبيد و فرمود : بار پروردگارا ! اينان اهل بيت من هستند .
جمله ی سلمان فارسی ،که به فارسی در جریان گفت و توضیح بَلَاذُري از علمای اهل سنت قَالَ سَلْمَانُ الْفَارِسِيُّ حِينَ بُويِعَ أَبُو بَكْرٍ: «كرداذ وناكرداذ» ، أَيْ عَمِلْتُمْ وَمَا عَمِلْتُمْ، لَوْ بَايَعُوا عَلِيًّا لأَكَلُوا مِنْ فَوْقِهِمْ وَمِنْ تَحْتِ أَرْجُلِهِمْ. اگر با امام علی علیه السلام بيعت كنيد از نعمت هاي آسمان و زمين، بهره‌مند خواهيد أنساب الأشراف للبَلَاذُري (م279ه ) ؛ ج 1ص591. بازگشت به فهرست (لیالی قدر)
پیامبری که دستور به وصیت کردو خود وصیت نکرد و از دنیا رفت بازگشت به فهرست (لیالی قدر)
پیامبری که دستور به وصیت کردو خود وصیت نکرد و از دنیا رفت كُتِبَ عَلَيْكُمْ إِذَا حَضَرَ أَحَدَكُمُ المَوْتُ إِنْ تَرَكَ خَيْرًا، الوَصِيَّةُ لِلْوَالِدَيْنِ وَالأَقْرَبِينَ بِالْمَعْرُوفِ حَقًّا عَلَى المُتَّقِينَ (بقره 180) أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: مَا حَقُّ امْرِئٍ مُسْلِمٍ لَهُ شَيْءٌ يُوصِي فِيهِ، يَبِيتُ لَيْلَتَيْنِ إِلَّا وَوَصِيَّتُهُ مَكْتُوبَةٌ عِنْدَهُ برای مسلمانی كه مالی دارد و باید درباره آن،وصیت كند،جایز نیست كه دو شب بر او بگذرد بدون اینكه وصیت‌اش را نوشته باشد صحيح البخاري 256هق ج4ص2ح2738 حَدَّثَنَا طَلْحَةُ بْنُ مُصَرِّفٍ، قَالَ: سَأَلْتُ عَبْدَ اللَّهِ بْنَ أَبِي أَوْفَى رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمَا هَلْ كَانَ النَّبِيُّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَوْصَى؟فَقَالَ: «لاَ»، فَقُلْتُ:كَيْفَ كُتِبَ عَلَى النَّاسِ الوَصِيَّةُ أَوْ أُمِرُوا بِالوَصِيَّةِ؟قَالَ: «أَوْصَى بِكِتَابِ اللَّهِ» طَلحَة بن مُصَرِّف از عبد الله بن أَبی أَوْفَی پرسید: آیا رسول الله  وصیتی كرده بود؟ گفت: خیر. به او گفتند: چرا بر مردم ، وصیت كردن ، لازم شده است یا چرا مردم به آن، امر شده‌اند؟ گفت : رسول الله  برای عمل به كتاب خدا، و صیت كرده بود. صحيح البخاري 256هق ج4ص3ح2740 ابوبکر در آخر عمرش وصیت به خلافت عمر کرد فَإِنِّي قَدِ اسْتَخْلَفْتُ عَلَيْكُمْ عُمَرَ بْنَ الْخَطَّابِ الكامل في التاريخ بن اثير ابوالحسن م 630 هق (2/ 266) / تاريخ الطبري م310 ه ق (3/ 429) وصیت عمر بن خطاب به خلیفه بعدی فَقَالُوا: أَوْصِ يَا أَمِيرَ المُؤْمِنِينَ اسْتَخْلِفْ، قَالَ: مَا أَجِدُ أَحَدًا أَحَقَّ بِهَذَا الأَمْرِ مِنْ هَؤُلاَءِ النَّفَرِ، أَوِ الرَّهْطِ، الَّذِينَ تُوُفِّيَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَهُوَ عَنْهُمْ رَاضٍ، فَسَمَّى عَلِيًّا، وَعُثْمَانَ، وَالزُّبَيْرَ، وَطَلْحَةَ، وَسَعْدًا، وَعَبْدَ الرَّحْمَنِ صحيح البخاري 256هق،ج 5ص15،ح3700 قربون برم خدا رو یک بام و دو هوا رو برای خودشان حسبی کتاب الله ، نیست برای خودشون وصیت به خلیفه بعد هست اما رسول خدا صلوات الله علیه و آله ، طبق حرف بی منطق و بی اساس اهل سنت ، العیاذ بالله نفهمید و وصیت نکرد و وصیت حضرت را از قرآن خواستند بفهمند ولی وصیت خودشون نیازمند کتابت و نگارش بود. رسول خدا وصیت خواست بنویسد گفتندمریض هست و نمی فهمد چه می گوید(العیاذبالله) قَالَ النَّبِيُّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: «هَلُمَّ أَكْتُبْ لَكُمْ كِتَابًا لاَ تَضِلُّوا بَعْدَهُ» فَقَالَ عُمَرُ: إِنَّ النَّبِيَّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَدْ غَلَبَ عَلَيْهِ الوَجَعُ، وَعِنْدَكُمُ القُرْآنُ، حَسْبُنَا كِتَابُ اللَّهِ. صحيح البخاري 256هق ج 7ص 120ح 5669 أَلا لَعْنَةُ اللَّهِ عَلَى الظَّالِمين‏ (هود:18) و اینگونه 🌷امام علي علیه السلام🌷مظلوم شد 💐عید الله الاکبر🌷 عید سعید غدیر خم🌷 بر همه ارداتمندان به مولی المتقین امیر المؤمنین حضرت علی بن ابی طالب علیه السلام مبارک باد💐
سه خصلت و ویژگی علی بن ابی طالب علیه السلام که عمر در حسرت داشتن یکی از آن سه بود حاکم نیشابوری(م405 هق) از علمای اهل سنت صاحب المستدرک علی الصحیحین ، در مستدرک آورده: قَالَ عُمَرُ بْنُ الْخَطَّابِ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ: لَقَدْ أُعْطِيَ عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ ثَلَاثَ خِصَالٍ لِأَنْ تَكُونَ لِي خَصْلَةٌ مِنْهَا أَحَبَّ إِلَيَّ مِنْ أَنْ أُعْطَى حُمْرَ النَّعَمِ قِيلَ: وَمَا هُنَّ يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ؟ قَالَ: «تَزَوَّجُهُ فَاطِمَةَ بِنْتَ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، وَسُكْنَاهُ الْمَسْجِدَ مَعَ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَحِلُّ لَهُ فِيهِ مَا يَحِلُّ لَهُ وَالْرَايَةُ يَوْمَ خَيْبَرَ هَذَا حَدِيثٌ صَحِيحُ الْإِسْنَادِ وَلَمْ يُخَرِّجَاهُ خلیفه دوم گفت: به علی بن ابی طالب سه ویژگی و خصلت داده شده که اگر یکی از آنها برای من بود از داشتن شتران سرخ مو برایم محبوب تر و با ارزش تر بود! پرسیدند این ویژگی ها چیست؟ 1. همسری فاطمه زهرا ؛ علی همسر شخصی به نام فاطمه بنت رسول الله شد، پیامبر دخترش را به علی داد. 2. سکنی در مسجد (تمام درهای منازل که به مسجد راه داشتند غیر از خانه پیامبر صلوات الله علیه و آله و منزل علی علیه السلام مسدود شدند) و اینکه هر آنچه (ورود به مسجد در حالی که غسلِ واجب در گردن هست) برای پیامبر صلوات الله علیه و آله در مسجد حلال است برای علی علیه السلام هم حلال می باشد. 3. پرچم فتح خیبر به دست حضرت علی علیه السلام بود. در پایان حاکم نیشابوری می نویسد این حدیث صحیح الاسناد هست که بخاری و مسلم در صحیح خود نیاودرند. المستدرك على الصحيحين للحاكم ج3 ص 135،ح 4632. بازگشت به فهرست (لیالی قدر)
عید الله الاکبر مبارک باد