تریتارینیسم و تریتئیسم
روش کلاسیک برای توضیح مبانی سه گانه ی تثلیث (یک ذات و سه شخص) قانع کننده نیست. این امر تنها به دلیل نبودِ واژه ی Homoousios (هم جوهری) در کتاب مقدس نیست؛ بلکه به این دلیل است که سخن از جوهر و طبیعت مشترک، tritheism را هم به اندازه ی Trinitarianism (یک ذات و سه شخص) متبلور و برجسته می سازد؛ زیرا میان tritheism (یگانگی و فردیت هر یک از سه خدای پدر، پسر و روح القدس) و Trinitarianism که در آن، یگانگیِ سه شخصِ به طور کامل خداست، تفاوتی نیست. تعبیر one essence (یک جوهر) در سه شخص (الوهیت) که کاملا خدایند، این سه شخص را یک خدا نمی کند؛ بلکه یک سه خدای کامل می سازد.
نتیجه آن که اصطلاح هم جوهری که باسیلیدس به کار بست و در میانه ی اعتراضات و در شورای نیقیه تصویب شد، کمکی به تثلیث نمی کند؛ بلکه قرابتی را میان Trinitarianism و tritheism
پدید می آورد.
____
https://www.christiandiscipleschurch.org/content/theological-metamorphosis-chapter-13
#تثلیث
#تریتارینیسم
#تریتئیسم
#باسیلیدس
#هم_جوهری
#Trinitarianism
#tritheism
لینک عضویت در کانال👇
http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e
#حدیث
🌼🌸🌼🌸🌼🌸
🏷 او را بشناسيد!
🔅 #پیامبر_اکرم_(ص) :
🔸 «اى مردم! اين حسين، فرزند على است. او را بشناسيد. سوگند به آن كه جانم در دست اوست، او و دوستدارانش و دوستداران دوستدارانش در بهشت اند» .
🔹 «يا أيُّهَا النّاسُ هذا الحُسَينُ بنُ عَلِىِّ فَاعِرفُوهُ فَوَ الَّذي نَفسِى بِيَدِهِ إِنَّهُ لَفي الجَنَّةِ و مُحِبِّهِ فِي الجَنَّةِ و مُحِبِّي مُحِبِّيهِ في الجَنَّةِ».
📚 الأمالى ، صدوق ، ص ۳۵۵
#امام_حسین علیه السلام
#پیامبر_اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم)
عضویت در کانال👇
🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
🔶 طريقهای فراوان نقل #حدیث_غدیر (5) 🔶
طُرُق روايت غدير در قرون آغازين اسلام بسيار فراوان بوده كه علماء گاهي كتابهاي قطور و چند جلدي فقط خاص آن تاليف مي كرده اند.
#ابن_كثیر دمشقي #سلفی هم در مورد اين كتاب #طبری میگويد:
وقد رأيت له كتابا جمع فيه أحاديث غدير خم في مجلدين ضخمين وكتابا جمع فيه طريق حديث الطير.
كتابي را از ابن جرير طبري ديدم كه احاديث غدير را در ۲ جلد قطور و ضخيم آورده است و كتابي كه در آن طرق #حدیث_طیر را آورده بود.
📚 البداية والنهاية ج۱۱ ص۱۴۷
#نقد_وهابیت
#امیرالمومنین
#پاسخ_به_شبهات
#غدیر #غدیرخم #امامت
#غدیر_خم #ولایت #الولایة
عضویت در کانال 👇
🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 #کلیپ دگرگونی عالم پس از #عاشورا در کتب #اهل_سنت
🎤 حجت الاسلام #یزدانی
#نقد_وهابیت
#امام_حسین #اباعبدالله
#کربلا #تبری #برائت_از_دشمنان
#توسل #شفاعت #گریه #اهلسنت
#اهل_سنت #محرم #عاشر_من_محرم
عضویت در کانال 👇
🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e 🔰
💠جایگاه عزاداری در فرقه گنابادیه
🔸یکی از انحرافات فرقه گنابادیه این است که کربلا و عاشورا در تفکرات این فرقه جای ندارد.
🔹البته چون اقطاب گنابادیه تا عصر صفویه همه سنی بودهاند کمتر از امام حسین علیهالسلام در تفکرات آنها دیده شده و اگر برخی از اهل سنت که اهل بیت را نیز قبول داشته اند( مثل شاه نعمت الله) در زندگی آنها اثری از عزاداری برای امام حسین علیهالسلام وجود ندارد.
🔻حتی کسانی چون عبد القادر گیلانی عزاداری برای امام حسین علیهالسلام را حرام می داند.{1}
🔻نور علی تابنده قطب گنابادیه در عید سال 81 که مصادف با ایام عزاداری حضرت سیدالشهدا بود به مناسبت عید نوروز پیامی منتشر می نماید که ریشه روضه را می زند و می گوید: دو عید داریم یکی عید قربان و دیگری عید فطر که مراسم رسمی عبادی مثل نماز خواندن در آن برقرار کرده اند و یک عید هفتگی داریم که جمعه است، پس عزا نداریم.{2}
👈بعد در مورد روضه و ذکر مصیبت برای اهل بیت می گوید: در زمان ائمه یاد حضرت به این اسم و به این رسم نبود.{3}
🔰اینکه ایشان گفته اند که ما در زمان ائمه چنین چیزی نداشتیم باید گفت یا تاریخ نخواندهاند یا می خواهند برداشت خودشان رابگویند. البته از کسی که هیچ اطلاعی از اصول اولیه دین هم ندارد بیشتر از این نمیشود توقع داشت.
📚پی نوشت
1-نفحات الانس صفحه 56
2-پیام نوروزی نورعلی تابنده در سال 81
3-همان
#نقد_تصوف
#امام_حسین
#نورعلی_تابنده
#روضه
عضویت در کانال👇
🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
یک اعتراف تکان دهنده درباره ی تثلیث
دکتر چارلز سی ریری، یک پرفسور و استاد الهیات سیستماتیک درباره ی تثلیث می گوید که بسیاری از آموزه هایی که انجیلی ها پذیرفته اند، شاهد و سندی از کتاب مقدس ندارد. او بهترین نمونه در این باره را تثلیث می داند.
But many doctrines are accepted by evangelicals as being clearly taught in the Scripture for which there are no proof texts. The doctrine of the Trinity furnishes the best example of this
او اذعان می کند که تثلیث - حتی یک - شاهدِ کتاب مقدسی ندارد. او می گوید که اگر بنا باشد که ما تنها به آموزه هایی بپردازیم که با کتاب مقدس، پشتیبانی شود، هرگز نمی توان تثلیث را آموزش داد.
If that were so, I could never teach the doctrine of the Trinity or the deity of Christ or the deity of the Holy Spirit. (Basic Theology, pp. 89-90)
-----
https://www.christiandiscipleschurch.org/content/theological-metamorphosis-chapter-13
#تثلیث
#کتاب_مقدس
#شاهد_سند
#سی_ریری
لینک عضویت در کانال👇
http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e
🔶 طريقهای فراوان نقل #حدیث_غدیر (6) 🔶
👈🏼👈🏼 #احمد_بن_حنبل: با معنای #حدیث_غدیر کاری نداشته باشید!
حدیث شریف #غدیر بلاشک متفق علیه و اسناد آن فوق #تواتر است، روایتی با سند صحیح در کتاب #السنة #ابی_بکر_الخلال وجود دارد که نشان می دهد #ابن_حنبل (امام #اهل_سنت) چندان با حدیث شریف غدیر میانه خوبی نداشته است؛
ابی بکر #الخلال در دو جای کتاب "السنة" می نویسد:
وأخبرنی زکریا بن یحیى أن أبا طالب حدثهم أنه سأل أبا عبد الله عن قول النبی لعلی من کنت مولاه فعلی مولاه ما وجهه قال لا تکلم فی هذا دع الحدیث کما جاء
از احمد بن حنبل سوال شد که #پیامبر_اکرم #رسول_خدا (صلی الله علیه و آله) به #امیرالمومنین (علیه السلام) فرمودند: من کنت مولاه فعلی مولاه، چرا چنین فرمودند؟ احمد بن حنبل گفت: حرف نزن، #روایت را نقل کن و با معنایش کاری نداشته باش
📚 السنة (ط دار الرایة) ج۲ ص۳۴۶
وأخبرنا أحمد بن محمد بن مطر أن أبا طالب حدثهم قال سألت أبا عبدالله عن قول النبی لعلی من کنت مولاه فعلی مولاه ما وجهه قال لا تکلم فی هذا دع الحدیث کما جاء
📚 السنة (ط دار الرایة) ج۲ ص۳۴۸
اما سند روایت:
محقق کتاب "دکتر عطیة الزهرانی" سند دو روایت را صحیح می داند
إسناده صحیح
إسناد هذا الأثر صحیح
👈🏻 سوال از اهل سنت:
چرا احمد بن حنبل سفارش می کرد با معنای حدیث غدیر کاری نداشته باشید؟
#نقد_وهابیت
#امیرالمومنین
#پاسخ_به_شبهات
#غدیر #غدیرخم #امامت
#غدیر_خم #ولایت #الولایة
عضویت در کانال 👇
🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e 🔰
#اخلاقمهدوی 3⃣2⃣
💠 این قلب، خدا را میخواهد.
💢 یک راه مطمئن و آسان که میتوان با انجام آن همیشه خدا را در نظر داشت، ذکر و یاد خداست.
💢 ذکر خدا اطمینان و آرامش قلب میآورد و اضطراب و نگرانی را از وجود انسان میبرد؛ از ارتکاب گناهان صغیره و کبیره و تکرار آنها جلوگیری میکند و وسوسه های شیطان را خنثی میکند.
💢 کسی که فراوان به یاد خداست یعنی او را دوست دارد، و وقتی خدا را با صفاتی مانند حکیم، علیم، رحمان و رحیم یاد کردی، این صفات خدا تو را به سمت پدر نازنینی سوق میدهد و خدا یاد و انتظار او را در دلت زنده میکند.
📚 رعد/۲۸؛ عنکبوت/۴۵؛ آل عمران/۱۳۵؛ اعراف/ ۲۰۱
#امام_زمان علیهالسلام
عضویت در کانال👇
🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
💠ابوحامد غزالی مدافع یزید!
🔸واقعه کربلا از وقایعی است که نه قابلانکار است و نه میتوان اصل آن را تحریف کرد.
🔻جنگی که یاران خداوند که در آن شهید شدند؛ امام حسین(علیهالسلام) و اهلبیت و یاران باوفای او بودند و در طرف مقابل دشمنان خدا، یزید بن معاویه و عبیدالله بن مرجانه و عمر بن سعد و شمر و یاران آنها بودند.
🔻ابو حامد محمد غزالی در دفاع از یزید مینویسد: «لعن مسلمانان جایز نیست و یزید مسلمان است و نسبت قتل یا امر یا رضای به قتل حسین به او کردن سوءظن به مسلمین است و به حکم کتاب و سنت حرام و هر کس گمان صحت این نسبت کند در غایت رعونت (حماقت) است...و برفرض که بر مسلمی قتل مسلمی ثابت شود نزد اشاعره موجب کفر نیست و تواند بود (احتمال دارد) که قاتل بعد از توبه بمیرد و لعن کافر بعد از توبه جایز نیست فکیف به قاتل و چگونه معلوم میشود که یزید توبه نکرده پس لعن هیچ مسلمان جایز نیست و هر که لعن کند او را فاسق و معصیتکار خواهد بود...»1
🔰حال سؤالی که میبایست از فرقه گنابادیه پرسید:
آیا شما یزید را لعن میکنید یا نه؟
و یا امام غزالیِ شما با این گفتارش مسلمان است یا یزیدی؟
آیا محمد غزالی لعنهایی که از ائمهی معصومین نسبت به قاتلین سیدالشهداء (علیهالسلام) واردشده است؛ علیالخصوص در زیارت عاشورا، را مشاهده کرده است؟
📚پینوشت:
[1]. طهرانی؛ ابوالفضل بن ابوالقاسم، شفاء الصدور فی شرح زیاره العاشور؛ جلد ١، ناشر: مرتضوی؛ تهران، ١٣٧۶، صفحه 438-439.
#نقد_تصوف
#غزالی
#یزید
#امام_حسین علیهالسلام
عضویت در کانال👇
🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
🔶 #غدیریه #کمیت 🔶
«کُمیت» شاعر معروف دوران #امام_باقر علیهالسلام، در قصیده مشهور خود معروف به « #هاشمیات » چنین میسراید:
و در روز درخت بزرگ، یعنی درخت غدیرخم، ولایت را برای او آشکار کرد، البته اگر اطاعت می شد. و لی مردمان، این ولایت را با یکدیگر داد و ستد کردند، ومن ندیده ام کالایی به این با ارزشی داد و ستد شود.
📚 کتاب شریف الغدیر ج۲ ص۲۱۵
#نقد_وهابیت
#امیرالمومنین
#پاسخ_به_شبهات
#غدیر #غدیرخم #امامت
#غدیر_خم #ولایت #الولایة
عضویت در کانال 👇
🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 #کلیپ نظر علمای #اهل_سنت در مورد #زیارت و مخالفت با #وهابیت
🎤 شیخ #علی_جمعه مفتی اهل #مصر
#نقد_وهابیت
#پاسخ_به_شبهات
#پاسخ_به_شبهات_وهابیت
#تکفیر #تکفیری #وهابی #وهابیت
#مطاعن #مطاعن_دشمنان_اهلبیت
عضویت در کانال 👇
🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e 🔰
یگانگیِ تثلیث، یگانگی تحدید
تثلیثی ها در شناساندنِ خدای عالم از ذاتی سخن می گویند که دارای سه شخص است. آنها ذات را پاسخی به چیستی (what) و شخص های تثلیث را پاسخی به کیستیِ (who) خدا می دانند.
یک چالش این ادعا این است که:
مقدمه ی ۱. سه شخص تثلیث (خدای پدر، خدای پسر و خدای روح القدس) کس هایی هستند.
م. ۲. این سه کس با هم تمایز دارند. نسبت هر یک از آن ها با آن دو، دیگر (other) است. خدای پسر از خدای پدر زاده می شود و نه بر عکس.
م. ۳. پیامد سه کسِ دیگر از هم شدن ماهیت (حد وجود) داری است؛ وگرنه چرا سه کس؟
م. ۴. ماهیت، محدودیت است.
در نتیجه سه خدای تثلیث، محدود و نه خدای کامل اند.
#تثلیث
#خدای_پدر
#خدای_پسر
#کیستی
#دیگر_بودن
#ماهیت_تمایز
لینک عضویت در کانال👇
http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e
💠تقدس تراشی برای فریب مردم
🔸در فرقهها و علیالخصوص در فرقههای صوفیه تمام آن مجموعه اعم از مشایخ و مأذونین و ... چهرهای کاریزما و خاص از قطب خود به تصویر میکشند و در فرقههای صوفیه بنا بر اقتضائی که دارد قطب و بزرگ فرقه را انسانی فوقالعاده مقدس و عرفانی معرفی میکنند.
🔻لذا قطب در نظر یک مرید اگرچه یک انسان است ولی آن را مافوق بشر تصور میکند تا جایی که اگر گناه و معصیتی هم از قطب ببیند اینطور تصور میکند که قطب گناه نمیکند و اینطور توجیه میکند که مشکل از من است نه از قطب، چراکه امکان ندارد قطب گناه کند و قطعاً مشکل از دید من نسبت به این مسئله است!
👈چنانچه نجم رازی از بزرگان صوفیه میگوید: «اگر او (مرید) را به خلاف شرع دستور دهد، اعتقاد پیدا کند که اگرچه ظاهراً خلاف است اما شیخ خلاف نکند.» [1]
📚پی نوشت
[1]. نجم رازی، ابوبکر بن محمد، مرصادالعباد، مصحح ریاحی، نشر علمی و فرهنگی، تهران، 1371، ص 259.
#نقد_تصوف
#مرید
#نجم_رازی
عضویت در کانال👇
🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
💠خطاب حضرت امام خمینی (ره) به اقطاب متکبر صوفیه
🔸شأن و جایگاه غیرواقعی قائل شدن برای قطب، توسط مشایخ صوفیه یا حتی خود قطب باعث میشود که مرید خود را در جایگاهی نبیند که بخواهد درباره قطب قضاوت کند، لذا چشم و گوش خود را بر حقایق میبندد و درواقع قطب و شیخ فرقه میشوند چشم و گوش مرید.
🔻از اینجاست که حضرت امام خمینی (ره) در خطاب به اقطاب متکبر صوفیه میفرمایند:
👈«تو اگر از اولیاء حق و محبین و مجذوبینی، خداوند میداند، به مردم اینقدر اظهار مقام و مرتبت مکن و اینقدر قلوب ضعیفه بندگان خدا را از خالق خود به مخلوق متوجّه مکن و خانه خدا را غصب مکن! بدان که این بندگان خدا عزیزند و قلوب آنها پرقیمت است، باید صرف محبت خدا شود. اینقدر با خانه خدا بازی مکن و به ناموس او دستدرازی نکن فإنّ للبیت ربّا پس اگر در دعوی خود صادق نیستی، در زمره دو رویان و اهل نفاقی». [1]
📚پی نوشت
[1]. مصطفوی، روحالله(امام خمینی)، چهل حدیث، نشر موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، تهران، 1391، ص 162.
#نقد_تصوف
#امام_خمینی
#مرید
عضویت در کانال👇
🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
💠خطاب حضرت امام خمینی (ره) به اقطاب متکبر صوفیه
🔸شأن و جایگاه غیرواقعی قائل شدن برای قطب، توسط مشایخ صوفیه یا حتی خود قطب باعث میشود که مرید خود را در جایگاهی نبیند که بخواهد درباره قطب قضاوت کند، لذا چشم و گوش خود را بر حقایق میبندد و درواقع قطب و شیخ فرقه میشوند چشم و گوش مرید.
🔻از اینجاست که حضرت امام خمینی (ره) در خطاب به اقطاب متکبر صوفیه میفرمایند:
👈«تو اگر از اولیاء حق و محبین و مجذوبینی، خداوند میداند، به مردم اینقدر اظهار مقام و مرتبت مکن و اینقدر قلوب ضعیفه بندگان خدا را از خالق خود به مخلوق متوجّه مکن و خانه خدا را غصب مکن! بدان که این بندگان خدا عزیزند و قلوب آنها پرقیمت است، باید صرف محبت خدا شود. اینقدر با خانه خدا بازی مکن و به ناموس او دستدرازی نکن فإنّ للبیت ربّا پس اگر در دعوی خود صادق نیستی، در زمره دو رویان و اهل نفاقی». [1]
📚پی نوشت
[1]. مصطفوی، روحالله(امام خمینی)، چهل حدیث، نشر موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، تهران، 1391، ص 162.
#نقد_تصوف
#امام_خمینی
#مرید
عضویت در کانال👇
🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
💠خطاب حضرت امام خمینی (ره) به اقطاب متکبر صوفیه
🔸شأن و جایگاه غیرواقعی قائل شدن برای قطب، توسط مشایخ صوفیه یا حتی خود قطب باعث میشود که مرید خود را در جایگاهی نبیند که بخواهد درباره قطب قضاوت کند، لذا چشم و گوش خود را بر حقایق میبندد و درواقع قطب و شیخ فرقه میشوند چشم و گوش مرید.
🔻از اینجاست که حضرت امام خمینی (ره) در خطاب به اقطاب متکبر صوفیه میفرمایند:
👈«تو اگر از اولیاء حق و محبین و مجذوبینی، خداوند میداند، به مردم اینقدر اظهار مقام و مرتبت مکن و اینقدر قلوب ضعیفه بندگان خدا را از خالق خود به مخلوق متوجّه مکن و خانه خدا را غصب مکن! بدان که این بندگان خدا عزیزند و قلوب آنها پرقیمت است، باید صرف محبت خدا شود. اینقدر با خانه خدا بازی مکن و به ناموس او دستدرازی نکن فإنّ للبیت ربّا پس اگر در دعوی خود صادق نیستی، در زمره دو رویان و اهل نفاقی». [1]
📚پی نوشت
[1]. مصطفوی، روحالله(امام خمینی)، چهل حدیث، نشر موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، تهران، 1391، ص 162.
#نقد_تصوف
#امام_خمینی
#مرید
عضویت در کانال👇
🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
🔶 فضائل #امیرمؤمنان علیه السلام نزد منصفین 🔶
#علامه_امینی درباره « #وامق_نصرانی » و شعرش مینویسد :
چه بسا برای دوستداران #امیرالمومنین علیه السلام سرودن این ابیات توسط شخص #مسیحی عجیب و غریب باشد، اما این عجیب نیست؛ زیرا فرد «با انصاف» حتی اگر دینی غیر از #اسلام را بپذیرد، نمی تواند #فضائل امیرالمؤمنین علیه السلام را انکار کند!
📚 کتاب شریف الغدیر ج۳ ص۲۱
#نقد_وهابیت
#امیرالمومنین
#پاسخ_به_شبهات
#غدیر #غدیرخم #امامت
#غدیر_خم #ولایت #الولایة
عضویت در کانال 👇
🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e 🔰
💠ادعای اولی الامر از طرف اقطاب صوفیه
🔸مریدان و پیروان فرقه صوفیه گنابادی باید در تمام امور تابع قطب و شیخ خود باشند و در انجام کارهای خود باید از طرف قطب یا شیخ خود اجازه داشته باشند.
🔹اقطاب این فرقه در توجیه این مسئله به آیهای از قرآن اشاره میکنند و خود را جزء مصادیق این آیه معرفی میکنند، آنان در توجیه این مسئله توجیهات و سخنان مغالطه آمیزی را بیان می کنند. ازجمله اینکه که وقتی اطاعت از پدر و مادر در تمام امور واجب است، پس به طریق اولی اطاعت از پیر و مرشد به عنوان ولی خدا واجب است.
🔰اما برداشت ایشان از واژه "اولی الامر" قطعاً تفسیر به رای است چراکه خلاف تفسیر مفسران و روایات ائمه اطهار (ع) است.
✅امام باقر(ع) در تفسیر این آیه میفرماید: «اولی الامر امامان از فرزندان علی و فاطمهاند، تا آنکه روز قیامت برپا شود».
✅ایشان در جای دیگر نیز فرموده است: «خداوند از اولی الامر فقط ما را قصد کرده است و همه مؤمنان را تا روز قیامت به پیروی ما فرمان داده است» [1]
📚پی نوشت
1.بحرانی، البرهان، اسماعیلیان، ص۳۸۳ و ۳۸۶.
#نقد_تصوف
#اولی_الامر
#مرید
عضویت در کانال👇
🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
#حدیث
🌼🌸🌼🌸🌼🌸
🏴 عاقبت چشمان گریان برای أباعبدالله الحسین (علیهالسّلام)
🔻 امام سجاد علیه السلام:
أَیُّما مُؤْمِنٍ دَمَعَتْ عَیْناهُ لِقَتْلِ الْحُسَیْنِ بْنِ عَلِیٍّ(علیهالسّلام) دَمْعَةً حَتّی تَسِیلَ عَلی خَدِّهِ، بَوَّأَهُ اللهُ بِها فِی الْجَنَّةِ غُرَفاً یَسْکُنُها أَحْقاباً
❇️ هر مؤمنی که چشمانش برای کشته شدن حسین(علیهالسّلام) گریان شود، به گونهای که اشک بر گونههایش سرازیر گردد، خداوند به سبب آن، او را در خانههای بهشتی جای دهد که روزگاران درازی را در آنها به سر بَرَد.
📚بحارالانوار، ج ۴۴، ص ۲۸۱
#امام_سجاد علیه السلام
#گریه
#امام_حسین علیهالسلام
عضویت در کانال👇
🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
27.97M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🏴 شب ششم #محرم #هیئت_خانگی
🕯#زمینه
🏴 حضرت قاسم(ع) پسر 13ساله امام حسن (ع) 😔🏴
🎤 محمود کریمی
#امام_حسین
#محرم
عضویت در کانال👇
🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
🔶 #حدیث_غدیر یقینی است 🔶
« #ابن_کثیر » عالم مشهور و مورد اعتماد #وهابیت در «البدایه و النهایه» ج۷ ص۶۸۱ آورده است:
استادم ابوعبدالله #ذهبی ( از مفاخر #اهل_سنت و مؤلف صدها کتاب) درباره حدیث #غدیر رسالـه ای جداگـانه نوشتـه و در آن میگویـد: «حدیـث مَن کُنتُ مَولاه… متواتر بوده و #یقین دارم که #پیامبر_اکرم #رسول_خدا صلی الله علیه و آله و سلم این جمله را فرموده است.»
📚 کتاب شریف الغدیر جلد۱ ص۵۷۳
👈🏻 پ ن: مرحوم علامه سیدعبدالعزیز طباطبایی رساله #شمس_الدین_ذهبی درباره حدیث غدیر را منتشرنموده است.
#نقد_وهابیت
#امیرالمومنین
#پاسخ_به_شبهات
#غدیر #غدیرخم #امامت
#غدیر_خم #ولایت #الولایة
عضویت در کانال 👇
🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e 🔰
وحدت تثلیث، وحدت حقیقی یا غیر حقیقی
واحد، حقیقی یا غیر حقیقی است. واحد حقیقی، موجود واحدی است که بدون واسطه، متصف به صفت وحدت میشود؛ مانند: انسان واحد که مستقیماً به صفت وحدت متصف شده است. واحدِ غیر حقیقی، واحدی است که با واسطه به صفت وحدت، متصف شود؛ مانند: انسان و اسب که در حیوانیت مشترک اند؛ یعنی انسان و اسب به واسطه ی حیوانیت به این صفت وحدت متصف شدهاند.
با این تعریف، وحدتِ تثلیث، وحدتی غیر حقیقی است؛ زیرا:
وحدت سه عضو تثلیث با واسطه (ذات یا جوهر) است.
ترتولیان در مورد وحدت مشترک اعضای تثلیث، از واژه ی جوهر بهره می برد. مراد او از وحدت جوهر، وحدت موضوع است. به نظر ترتولیان، موضوع مشترک، همان پدر است.۲
____
۱. معارف عقلی، فصل نامه علمی ترویجی، مرکز پژوهشی دایره المعارف علوم عقلی اسلامی، سال هشتم، شماره اول، پیاپی ۲۶، بهار ۱۳۹۲، ص۱۱.
۲. فسفه ی آبای کلیسا، هری اوسترین ولفسون، ترجمه ی علی شهبازی، صص 354 - 355.
#واحد_غیر_حقیقی
#تثلیث
#جوهر
#موضوع_مشترک
#ترتولیان
لینک عضویت در کانال👇
http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e
🔶 #غدیریه #حسان_بن_ثابت 🔶
«حسان بن ثابت » شاعر و #صحابه #پیامبر_اکرم صلی الله علیه و آله و سلم در حضور انبوه جمعیت مسلمین، سخنوران و خطبای اقوام عرب، این قصیده را سرود:
پیامبر مسلمانان، روز #غدیر در وادی #خم به آنان ندا داد، به ندای #رسول_خدا گوش فرا دهید
پس فرمود چه کسی #مولا و نبی شماست؟
پس هرکه من مولای اویم، پس این علی مولای اوست و بر شماست که پیرو راستین او باشید.
آنجا بود که #پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم دعا کرد: خداوندا #دوست بدار دوست دارانش را؛ و آن کس را که با علی دشمنی کند، #دشمن بدار.
📚 کتاب شریف الغدیر ج۲ ص۵۰
#نقد_وهابیت
#امیرالمومنین
#پاسخ_به_شبهات
#غدیر #غدیرخم #امامت
#غدیر_خم #ولایت #الولایة
عضویت در کانال 👇
🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e 🔰
💠تاکید متون صوفیه بر سنی بودن بزرگانشان
🔸ادعایی که صوفیه مبنی بر شیعه بودن بزرگان خود میکنند با اعتراف مولفان مشهور صوفیه تعارض دارد.
🔹خود صوفیه بزرگان و سران سابق خود را به سنیگری معرفی کردهاند.
🔻کتابهایی نظیر "تذکره الاولیاء" و "نفحات الانس" و "طبقات الصوفیه" را ملاحظه نمایید تا مصداق گفتار ما روشن گردد.
🔰مثلا "علی بن عثمان جلابی" که یکی از اقطاب صوفیه است، گفته: «صوفی حقیقی ابوبکر است.» (۱)
🔰و شیخ عطار نیز در منطق الطیر میگوید:
خواجه اول که یار غار اوست
ثانی اثنین اذهما فی الغار اوست
هر چه حق از بارگاه کبریا
ریخت در صدر شریفش مصطفی
آن همه در سینه صدیق ریخت (۲)
♻️علاوه بر موارد ذکر شده، شرح حالی که از بزرگان صوفیه در کتابهایی همچون "طبقات الصوفیه" آمده است، بر سنی بودن بزرگان صوفیه تاکید دارند.
📚پینوشت:
۱.الهامی داوود، موضع تشیع در برابر تصوف، مکتب اسلام، قم، 1378، ص 68
۲. عطارنیشابوری، منطق الطیر، قلم کیمیا، تهران، 1391، فی فضائل خلفا.
#نقد_تصوف
#عطار_نیشابوری
#سنی #شیعه
عضویت در کانال👇
🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
💠چرایی گرایش اهل سنت به تصوف
🔸رشد و نمو صوفیه از صدر اسلام تاکنون، بیشتر در میان اهلسنت بوده و فرقههای معدودی از صوفیه از قرن هشتم به بعد متمایل به شیعه شدهاند.
🔹در اینجا سوال این است که چرا اول بار اهلسنت زیر بار چنین انحرافی رفتند؟
🔻در جواب باید گفت در دو قرن اول هنگامی که مردم در اطراف شخصیتهایی غیر از معصومین (علیهم السلام) جمع شدند و از ایشان حدیث میگرفتند، شیعه اطراف امیرالمومنین و اهلبیت عصمت و طهارت بود و چون شیعیان به سرچشمه حقایق الهی دسترسی داشتند، دیگر نیازی نداشتند به سراغ دیگران بروند.
🔻اما اهلسنت فاقد چنین مرجع دینی مطمئن بودند، لذا چارهای نداشتند جز اینکه به دنبال هر صاحب ادعایی بروند.[1]
🔰و همین امر سبب انحراف در عقاید اولیه اهلسنت و تمایل ایشان به تصوف شد. زیرا بزرگان صوفیه از امور باطنی و جذابی صحبت میکردند که مخاطبین خود را مجذوب میکرد ولی از بیان کردن رابطه این امور با دین اسلام سخنی به میان نمیآوردند.
📚پینوشت
1. الهامی داوود، موضع تشیع در برابر تصوف، مکتب اسلام، قم، 1378، صص 66 و 67.
#نقد_تصوف
#اهل_سنت
#اهلبیت
عضویت در کانال👇
🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰