eitaa logo
کانال فرق و ادیان
2.6هزار دنبال‌کننده
3.7هزار عکس
619 ویدیو
145 فایل
👇جهت عضویت کلیک کنید. لینک مستقیم عضویت در کانال: https://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e - انتشار مطالب، خبر و آثار در کانال - ارتباط با ادمین - تبلیغات 🔰 @Adminkhatam🔰⁦
مشاهده در ایتا
دانلود
💠کرامت تراشی تا کجا 🔸در تصوف به کمتر مسئله‌ای می‌توان برخورد که از آن کرامتی نساخته باشند. آن‌هم کراماتی که با عقل انسان در تضاد است چه رسد به شریعت اسلامی. 🔹چنانچه در کتاب نفحات‌الانس نقل‌شده است که: 👈«ابوالعباس نهاوندی گربه‌ای داشت، که آن گربه با تعداد بانگ خود خادم خانقاه را از تعداد میهمانانی که قصد آمدن به خانقاه داشتند را باخبر می‌کرد تا به تعداد آن‌ها غذا پخته شود. اما روزی تعداد مهمانان از تعداد بانگ گربه بیشتر شد. ولی گربه به میان آن‌ها آمد و همه را بویید و بر یکی از مهمانان بول کرد. وقتی از آن مرد تحقیق کردند فهمیدند که آن شخص غیرصوفی است و مسلمان نیست.» [1] 🔰اما آیا صاحبان کرامت تراشی به این مطلب دقت نکرده‌اند که چطور گربه از تعداد مهمانان مطلع بوده ولی صوفیان خود بی‌خبر بوده‌اند. این نشان از برتری مقام گربه از صوفیان دارد. ♻️در حقیقت این‌چنین دروغ‌هایی سبب سست شدن ایمان انسان و عدم پذیرش کرامات واقعی اهل‌بیت (علیهم‌السلام) می‌گردد. 📚پی‌نوشت: 1. جامی، نورالدین عبدالرحمان، نفحات الانس، مصحح محمود عابدی، ناشر اطلاعات، تهران، ۱۳۷۰، ص 148. عضویت در کانال👇 🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
💠اشووعدم امکان اثبات وجود خدا 👈وي در جايي مي‌گويد: «خدا را نمي‌توان اثبات كرد. امكان مطرح ساختن هيچ بحثي در موافقت يا مخالفت با خداوند وجود ندارد»1. در جاي ديگر تصريح مي‌كند:هركس به جست‌وجوي دليل براي اثبات خداوند برود، نهايتاً به اين نتيجه مي‌رسد كه او وجود ندارد. از طريق متون و نوشته‌ها فقط به الحاد مي‌رسيد، نه خداشناسي. از كلمات مندرج در متون تنها نتيجه‌اي كه مي‌توان گرفت، اين است كه خدا وجود ندارد. از كلمات هرگز نتيجه‌گيري نخواهيد كرد كه خدا وجود دارد.2 👈اشومعتقد است اثبات خدا امكان‌پذير نبوده واثبات خداوند به وسيلة استدلالات عقلاني را نفي مي‌كند. نقد اولاً، اين سخن درست است كه خداوند قابل تعريف نيست و كسي نمي‌تواند كنه ذات او را درك كند، اما وجود خدا را مي‌توان از راه‌هاي عقلاني و عرفاني اثبات كرد. همان‌گونه كه در علم كلام، فلسفه و عرفاي اسلامي، هريك به طريقي وجود خداوند را از راه استدلال‌هاي خاص خود اثبات كرده‌اند. ثانياً، اگر با استدلال نتوان خداوند را اثبات و يا نفي كرد، چگونه مي‌توان به او ايمان آورد و يا در مورد او سخن گفت. چنان‌كه خود اشو در باب خداوند بسيار سخن گفته، آيا اين غير اين است كه خود معتقد به خداوند است. 1️⃣با خود يكي شو، اشو ، ترجمه مجيد پزشكي، اصفهان، هودين. ص 28 2️⃣ راز بزرگ، ترجمه روان كهريز، تهران، باغ نو.ص 27. عضویت درکانال👇🔻👇 🔰http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
تبیین هویت نسبی، راه حلی شوم مایکل ری نگران است که هویت نسبی فرد را به یک ضدواقع گرایی فاجعه بار الهیاتی متعهد کند. تثلیث با چالش خرد ستیزی روبروست. یک راه حل برای توجیه تثلیث، پیگیری هویت نسبی است؛ اما آن، به خودی خود یک آموزه بحث برانگیز است و حتی اگر توشه متافیزیکی اش را بپذیریم، ممکن است برای اهداف الهیاتی مناسب نباشد. مایکل ری نگران است که هویت نسبی فرد را به یک ضدواقع گرایی فاجعه بار الهیاتی متعهد کند. بسیاری از فیلسوفان جذب ضد واقع گرایی هستند، اما پذیرش آن به عنوان بخشی از راه حل مشکل تثلیث فاجعه بار است. ------ https://iep.utm.edu/trinity/ لینک عضویت در کانال👇 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e
💠زمینه‌سازی تشکیل سلسله نوربخشیه 🔸به گفته برخی از منابع صوفیه، سید علاءالدین محمد موسوی در سال 765‌ هجری قمری در‌ قاین‌ متولد‌ شد. در سـن هـفت‌ سالگی‌ قرآن را حفظ کرد و در مدت کوتاهی در عـلوم مـتبحر شـد. 🔹سید‌ محمد بعد از ابراز علاقه به تصوف، با‌ خواجه‌ اسحاق‌ ختلانی مرید سید علی هـمدانی بـیعت کرد و مراحل فـقر و سـلوک را طی نمود. 🔻خواجه اسحاق با اتکاء به‌ خوابی کـه دیـده بود، به سید محمد لقب نوربخش داد و در حالی که قرار بود خرقه را به عبدالله برزش آبادی بپوشاند، اما آخرین خرقه سید علی همدانی را به نوربخش پوشانید و او را بـر مـسند ارشاد نشاند و نه فقط خانقاه و تـمامی‌ امور سالکین را به او واگـذاشت [1]، بـلکه با او بیعت و مریدان خود را نـیز بـه این کار تشویق کرد. 🔰بدین طریق نوربخش تازه از راه رسیده، نورچشمی خواجه اسحاق شد و زمام امور را به دست گرفت تا زمینه تشکیل سلسله نوربخشیه مهیا گردد. 📚پی‌نوشت: 1. مولوی محمد شفیع، مقاله نوربخشیان، مجله معارف، شماره 27، 1371، ص 79. عضویت در کانال👇 🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
🌸🌼🌸🌼🌸🌼 🕌گنج های نیکوکاری امام باقر عليه السلام : أربَعٌ مِن کُنُوز البِر ّ: کِتمانُ الحاجَة وَ کِتمانُ الصَّدَقَةِ وَ کِتمانُ الوَجَع وَ کِتمانُ المصیبَةِ. چهار چیز از گنج های نیکوکاری است: پنهان داشتن حاجت، صدقه پنهانی، نهان داشتن درد و نهان داشتن مصیبت. 🔸تحف العقول ص 295 علیه السلام عضویت در کانال👇 🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
💠وجه اشتراک صوفیه و فرقه انحرافی احمد الحسن 🔸خواب ازجمله منابع معرفتی و حجیتی در بین فرق صوفیه، بلکه در بین تمام فرق و عرفان‌های کاذب است که رواج زیادی در بین آن‌ها دارد و از آن برای اثبات حجیت فرقه استفاده می‌کنند. 🔹در این بین صوفیان با جریان انحرافی احمد الحسن وجه اشتراک بسیار پررنگی دارند. کما اینکه برخی از سران تصوف برای اثبات قطبیت، به خواب متوسل شده‌اند. 🔻به‌عنوان نمونه صفی علیشاه در جواب صدرالعرفا در مورد اجازه قطبیت خود می‌گوید: «از مولا علی امیرالمؤمنین (علیه السلام) شخصاً در خواب اجازه گرفته‌ام.» [1] 🔰لذا صوفیان اهمیت زیادی به خواب می‌دهند و خواب‌های خود را با آب‌وتاب زیادی به نام واقعه یا مکاشفه در مجالس نقل کرده و به‌وسیله آن به دنبال القای این هستند که دارای جایگاهی والا هستند. ♻️در جریان انحرافی احمد الحسن نیز، از خواب برای اثبات حجیت استفاده می‌کنند و با معرفی خود در خواب به دنبال اثبات حقانیت و جمع‌آوری مرید هستند. 📚پی‌نوشت: 1. واحدی، سیدتقی (صالح علیشاه)، در کوی صوفیان، نشر نخل دانش، تهران، 1392، ص 502. عضویت در کانال👇 🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
🔔 📢 حرام‌خوارى، قساوت قلب مى‌آورد و زمينه‌ساز گناهان ديگر است، که اسلام آن را به‌ شدّت منع كرده است. ❌ همانگونه كه امام حسين در روز عاشورا خطاب به لشكر مخالف فرمود: «قد ملئت بطونكم من الحرام» 🌸👇باهم ببینیم: ➖➖🚥➖➖🚥➖➖ 🌴 آیه 121 سوره انعام 🌴 🕋 وَلَا تَأْكُلُوا مِمَّا لَمْ يُذْكَرِ اسْمُ اللَّـهِ عَلَيْهِ وَإِنَّهُ لَفِسْقٌ وَإِنَّ الشَّيَاطِينَ لَيُوحُونَ إِلَىٰ أَوْلِيَائِهِمْ لِيُجَادِلُوكُمْ ۖ وَإِنْ أَطَعْتُمُوهُمْ إِنَّكُمْ لَمُشْرِكُونَ ⚡️ترجمه: و از آنچه نام خداوند بر آن برده نشده، نخوريد، چرا كه خوردن آن فسق و خروج از مدار بندگى است. همانا شياطين، به دوستان خود القا مى‌كنند تا به جدال با شما برخيزند (كه مثلًا چه فرقى است ميان حيوان مرده يا ذبح شده) و اگر از آنان اطاعت كنيد، قطعاً شما هم مشرك مى‌شويد. ➖➖🚥➖➖🚥➖➖ 📛 سخت مراقب خوراکت باش که همین لقمه های حرام و غیر خدایی، خیلی ها را فاسق و دشمن حسین علیه السلام می کند بسرعت! ❌ آنقدر همین لقمه های حرام برای شیطان مهم است که با چندین واسطه و ترفند موجّه، بالاخره حرام خورت می کند! ⚠️ که اگر غفلت نمایی و گرفتار یکی از این توجیهات شوی، مثل برق از دایره ایمان خارج میشوی! عضویت در کانال👇 🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
🌸🌼🌸🌼🌸🌼 🕌دعاى غریق برای حفظ ایمان امام صادق عليه السلام فرموده اند: به زودى به شما شبهه رو مى كند، آنگاه بدون و راهنما و پيشواى هدايت كننده خواهيد ماند و در آن وقت نجات پيدا نمى كند مگر كسى كه «دعاى غريق» را بخواند. راوى پرسيد: دعاى غريق چيست ؟ فرمودند: "يا اَللّه ُ يا رَحْمنُ يا رَحيمُ، يا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ، ثَبِّتْ قَلْبى عَلى دينِكَ." راوى كلمه وَالاَْبْصاررا به آن افزوده و چنين خواند: يا مقلب القلوب و الابصار... حضرت فرمودند: خداوند بزرگ، مقلب القلوب والابصار هست ولى اينطور كه من مى گويم بگو: "يا اَللّه ُ يا رَحْمنُ يا رَحيمُ، يا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ، ثَبِّتْ قَلْبى عَلى دينِكَ. [اكثر ايمان ها در اين دوران مستودع و ناپايدار است، لذا بايد از خداوند بخواهد كه ايمانش را حفظ كند و خواندن این دعا با خلوص و توجه، بهترین ذکر برای حفظ ایمان است ] 🔸مهج الدعوات / 332 ـ مفاتيح الجنان علیه السلام عضویت در کانال👇 🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
17.39M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽 ‬‏آبروریزی عجیب و غریب کارنشناس در با 👈 وقتی کارشناس در مناظره با یک جوان شیعه خودش و امامش را می کند! ✍️ سجودی کارشناس شبکه وهابی نور مدعی میشود که نه تنها هرکس بگوید کسی به جز خداوند قادر به زنده کردن مردگان است کافر است، بلکه هرکس چنین شخصی (که قائل به ست) را تکفیر نکند هم کافر است! 🔻داستان زمانی جالب می شود که من با وی تماس میگیرد و به او میگوید که ای که سجودی او را یکی از امامان پنج گانه‌ی خود میداند گفته است که نه تنها پیامبران بلکه انسان های صالح هم قادر به احیاءالموتی هستند! 📺ادامه ماجرا را خودتان در کلیپ ببینید ... ➕پ ن: اینکه سجودی کتاب ابن تیمیه رو نخونده رو به حساب بی سوادیش میذاریم ولی بنظرتون اینکه حتی نمیدونه خودش تو کتاب خودش چی نوشته رو به چه حسابی باید بذاریم آخه؟! ✅ قضاوت با شما عضویت در کانال 👇 🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e 🔰
تثلیث بسان مجسمه مجسمه و خاک رس، دو چیز و یک چیز تثلیث (یک ذات و سه شخص)، خرد ستیز است. الهیدانان مسیحی به روش های گوناگون در پی توجیه عقلانی آن هستند. یک راه، دست برداشتن از هویت مطلق و پذیرش روایت هویت نسبی است. با این کار، یگانگی ذات و سه گانگی شخصیت، قابل جمع است. در مقام تشبیه، مشکل تثلیث با مشکل ترکیب مواد problem of material composition مقایسه می شود. یک توده خاک رس که به شکل یک مجسمه ساخته شده را در یاد آورید! مجسمه و توده دقیقاً یک فضا را اشغال می کنند؛ پس یک چیز هستند. فقط یک شی مادی در مکانی که "آنها" اشغال می کنند، هست. اما مجسمه و خاک رس همه ویژگی‌های یکسان all the same properties را ندارند. مجسمه توسط مجسمه‌ساز شکل گرفته است، اما توده‌ شکل نگرفته است. این توده می تواند اساسی ترین تغییرات در شکل را به خود بگیرد؛ از جمله تغییراتی که آن را به مجسمه ای متفاوت تبدیل می کند، اما مجسمه نمی تواند. در نتیجه بدون به هم ریختن قانون لایب‌نیتس falling afoul of Leibniz’ Law نمی‌توانیم مدعی باشیم که مجسمه و توده‌ای از گل وجود دارد و آنها کاملاً یکسان هستند. سخن در این است که مجسمه و خاک رس به عنوان یک شی شمرده شوند. اما کاملاً یکسان نیستند. از این نظر، مشکل ترکیب مادی همان مشکل آموزه تثلیث را مطرح می‌کند: اشخاص، خدای واحد هستند، اما کاملاً یکسان نیستند. ___ https://iep.utm.edu/trinity/ لینک عضویت در کانال👇 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e
🌸🌼🌸🌼🌸🌼 🕌 اصلاح و فساد اخلاقی امام جواد علیه السلام فرمودند: فَسادُ الأخلاقِ بِمُعاشَرَةِ السُّفَهاء، وَ صَلاحُ الأخلاقِ بِمُنافَسَةِ العُقَلاء؛ تباهی اخلاق‌، به سبب معاشرت با سفیهان است، و بهبود اخلاق به سبب همنشینی و انس با خردمندان است. 📝شرح حدیث: روح و اخلاق انسان، رنگ پذیر است. اگر حضور در مکان متعفّن، ‌ما را بدبو می کند، حضور در گلستان و فضای معطّر هم ما را خوشبو می سازد. همچنان که از محیط پیرامون خود و اشیای آن رنگ و تأثیر می پذیریم، خلق و خوی نیک و بد دیگران هم در ما اثر می گذارد. این که گفته اند: تو اول بگو با کیان زیستی پس آنگه بگویم که تو کیستی به یک حقیقت جاودان و فراگیر اشاره دارد. همنشینی با افراد بی خرد و نادان، ‌انسان را در سطح فکر، طرز گفتار، شیوه ی رفتار، نوع زندگی و ارتباط با مردم، با آنان هماهنگ می سازد. انس و همنشینی با عاقلان نیز، ‌رفتار و گفتار انسان را متین و سنگین می کند. همچنان که افراد علاقمند به سلامت و تندرستی، مراقب غذا و هوا و تنفّس و بدن خویش هستند، علاقه مندان به «سلامت روح»، «صلاح اخلاق» هم برای معاشرتهای خود حد و حریمی قایلند و با هر کس رفیق نمی شوند و با هر گروه، مجالست نمی کنند. هم باید نسبت به «دایره ی همنشینان خود» دقت و مراقبت داشت و هم نسبت به دوستان و رفقای ، حساسیّت نشان داد و بر آن نظارت نمود، ‌زیرا تغییر رفتار و گرایش به مفاسد و ضعیف شدن ایمان و اخلاق فرزندان، گاهی در اثر دوستان ناباب است. 🔹کشف الغمّه، ج2، ‌ص349. شرح: حکمت های تقوی، آستان قدس رضوی علیه السلام عضویت در کانال👇 🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰