eitaa logo
کانال فرق و ادیان
2.6هزار دنبال‌کننده
3.7هزار عکس
619 ویدیو
145 فایل
👇جهت عضویت کلیک کنید. لینک مستقیم عضویت در کانال: https://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e - انتشار مطالب، خبر و آثار در کانال - ارتباط با ادمین - تبلیغات 🔰 @Adminkhatam🔰⁦
مشاهده در ایتا
دانلود
⭕️اشو و نفی الگو ☑️ویاز یک طرف می گوید:هیچ راهی وجود ندارد مگر این که خود شما یک بودا بشوید.1 ✅و در جای دیگر به طور کلی هرگونه مدل و الگو را نفی می کند:ممکن است انسان با عقل خودش فکر کند که یک مدل دارد. حماقتی از این بالاتر نیست. سعی کنید شبیه خودتان باشید. هیچ کس دیگری هم شبیه شما نیست. لزومی ندارد که شبیه بودا شوید.2 👈اشو از یک طرف به الگو برداری از بودا تشویق میکند وازطرف دیگر هرگونه مدل و الگو را نفی میکند. 📚1- اشو، راز بزرگ ترجمه ی روان کهریز، ص 62. 2- همان، ص 183 عضویت درکانال http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e
🔷اشو مکتب خود را یک مذهب و خودش را مدرس دیانت نو میداند. 1 🔹از مجموع مطالب پیش گفته به دست می آید که محدوده ی نفی و سلب های اشو فراوان است. ☑️در مکتب اشو علم و تکنولوژی نفی می شود، فلسفه نفی می شود، قانون نفی می شود، شریعت نفی می شود، فقه و مناسک نفی می شود، زیارت، دعا، نیایش، اعتقادات، توسل به واسطه، توبه و زهد نفی می شود. همه چیز تصادفی است؛ لذا تقدیر هم نفی می شود. مذهب هم سرانجام نفی می شود. اما از پی این همه نفی ها و کنارگذاردن ها تنها چیزی که اثبات می شود عشق است. آن هم عشق زمینی و خاکی که در نهایت به شهوت و سکس ختم می شود. تنها چیزی که مقدس است و پل آسمان است و باعث اتحاد با نیروانه است، رابطه ی جنسیِ طولانی مدت است و این است «معنویت مدرنِ اشو» 📚1-اشو، گل های جاودانگی، ترجمه ی محسن خاتمی، ص 48. عضویت درکانال🔻👇🔻👇 🔰http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
💠ترس صوفیه قدیم از کرامت 🔸در حالی که صوفیه امروزی کرامت اولیاء را دست‌مایه فخرفروشی به غیر مشایخ قرار داده‌اند، اسماعیل بن محمد مستملی بخاری از بزرگان صوفیه، معتقد است: 👈«از میان بزرگان تصوف، آنهایی که کرامت را روا می‌دارند، آن را از کسی روا می‌دانند که از کرامات چنان ترسد که از بُت. بدان سبب که هر چه بنده با وی بیارامد (آرامش یابد) و آن دون(غیر) حق باشد، وی را از حق ببراند(ببُرد). پس بنده چون کرامات بیند، باید که از مکر و استدراج بترسد و در ادامه به کرامتی از بایزید اشاره می‌کند که روزی به کرانه دریایی بیامد، دریا لب به لب فراز آورد تا وی بگذرد. ابویزید چون آن را دید روی به آسمان کرد و گفت: المکر المکر و بازگشت.»[1] 🔰بنابراین صوفیان قدیم برخلاف صوفیان امروزی، از کرامت دوری می‌گزیدند، زیرا می‌ترسیدند کرامت مکر خداوند باشد یا در طریق استدراج گرفتار شوند. 📚پی‌نوشت: 1. مستملی بخاری اسماعیل بن محمد، شرح التعرف لمذهب التصوف، تهران، اساطیر، 1365، صص 959 و 960. عضویت در کانال👇 🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
💠دلایل قرآنی صوفیه برای امکان صدور کرامت 🔸صوفیه برای اثبات امکان و جواز صدور کرامت از سوی اولیاء و کسانی که دعوی نبوت ندارند، به آیاتی از قرآن کریم استناد می‌کنند. 🔹ازجلمه، آیاتی که مبتنی است بر یافتن طعام‌های آسمانی نزد حضرت مریم (علیه السلام) توسط حضرت زکریا (علیه السلام) [آل عمران/37] و نیز ریختن خرمای تازه از نخل خشک شده برای حضرت مریم (علیه السلام) [مریم/25] ؛ آیاتی که حاکی از قدرت عفریتی است بر حاضر کردن تخت ملکه سبا نزد حضرت سلیمان (علیه السلام) [نمل/ 38 - 40]؛ داستان مصاحبت حضرت موسی (علیه السلام) و بنده ای از بندگان خدا(حضرت خضر) و کراماتی که از وی صادر شد و نیز قصه اصحاب کهف و خواب ایشان که تفصیل هر دو داستان را در سوره کهف می‌توان نام برد. 🔰با توجه به استنادجویی به داستان‌های قرآنی در کتب صوفیه، می‌توان یکی از اصلی‌ترین عوامل پیدایش کرامات و طرح آن را در همین مقابله‌جویی مقام معنوی اولیاء با انبیاء و سنجش کرامات با معجزات، از سوی مریدان جست‌وجو کرد. [1] ♻️بنابراین صوفیه برای مشروعیت بخشی و اتصال مقام هدایت انبیاء به مشایخ خود، دست به شبیه‌سازی مشایخ به انبیاء و اولیایی که در قرآن صاحب کرامت بودند، زدند. 📚پی‌نوشت: 1. قربان پور آرانی حسین و حیدری رامشه ناهید، از کرامات تا خرافات، ادیان و عرفان، سال چهل و هفتم، شماره دوم، 1393، صص 285 و 286. علیه‌السلام عضویت در کانال👇 🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
آیا شخص های تثلیث، وجود واقعی دارند؟ ظاهراً در آغاز عصر دفاعیه پردازان، برداشتی از تثلیث در مسیحیت پدید آمد، که بعدها در بدعت های پراکسئاس، نوئتوس و سابلیوس تبلور یافت. طبق این دیدگاه توحید را از این طریق می‌توان حفظ کرد که تمایز میان سه عضو تثلیث را نه تمایزی واقعی بلکه تمایزی اسمی بدانیم. واژه های پدر، پسر و روح القدس، که در وصف الوهیت می آیند، نام ها، محمول ها یا صفاتی بیش نیستند و وجود واقعی ندارند. آبای دفاعیه پرداز در مقابل این دیدگاه معتقدند که سه عضو تثلیث، موجوداتی واقعی اند و نه صرفاً اسم و لذا تمایز میان آنها تمایزی واقعی است نه اسمی. به اعتقاد آنها، این سه عضو به همان اندازه واقعی اند که اشیای جزئی، بنا به فلسفه ارسطو. و اما فرد در فلسفه ارسطو چیزی است که عددا یکی است در نتیجه افراد بسیار عددا بسیارند و تفاوت میان افراد، تفاوت عددی است؛ از این‌رو یوستین شهید با استفاده از این واژگان ارسطویی، بر این دیدگاه اصرار می ورزد که لوگوس عددا و نه در اندیشه و نه فقط اسما از پدر متمایز است. دیدگاه یوستین شهید از آن زمان تا کنون مقوم دیدگاه سنتی و راست کیش بوده است. ______________ فلسفه ی آباء کلیسا، هری اوسترین ولفسن، ترجمه ی علی شهبازی، ص 343. لینک عضویت در کانال👇 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e
💠بی‌نیازی از اهلبیت(ع) در اندیشه صوفیان 🔸یکی از اعتقادات و وظایف شیعیان در هر عصر و زمان، اطاعت از ائمه‌ی معصومین (علیهم‌السلام) است، که بنابر آیه ولایت، خداوند متعال اطاعت از ایشان را بر همه واجب کرده است. ⭐️«يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَطِيعُوا اللَّهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ وَأُولِي الْأَمْرِ مِنْكُمْ[نسا/59]» 🔻اطاعت از رسول خدا (صلی الله علیه و آله) و ائمه‌ی معصومین (علیهم‌السلام) هم در حیات و هم در ممات ایشان، بر همه مسلمانان واجب است که کلام آنان متصل به علم الهی است و در همه زمان‌ها کاربرد دارد. 🔻این در حالی است که عده‌ای از صوفیان، بهره بردن از علم اهلبیت (علیهم‌السلام) را به این دلیل که از دنیا رفته‌اند منع کرده و فقط استفاده از دانش اهل زمان را جایز دانسته‌اند تا اینچنین خود را برتر از حضرات معصومین (علیهم‌السلام) بدانند. 🔻چنان‌که بایزید بسطامی که از اقطاب سلسله صوفیه به‌شمار می‌رود و عده‌ای از صوفیان شیعه، ادامه دهنده‌ی مسلک و اعتقادات وی هستند، این آیه را قبول نداشته و در این‌باره گفته: 👈«شما دانش خود را از سلسله مردگان فرا می‌گیرید در حالی که ما معارف خود را از حضرت حق فرا می‌گیریم که همیشه زنده است و نخواهد مرد.»[1] 🔰این طرز تفکر و عقیده انحرافی، چیزی جز دشمنی صوفیان با اهلبیت (علیهم‌السلام) نیست که اینچنین خود را بی‌نیاز از ایشان می‌دانند. 📚پی‌نوشت 1. ابن عربی، محی‌الدین، الفتوحات المکیه، چاپ بیروت، دار احیاء التراث العربی، چاپ اول، 1442ق، ج1، ص31. عضویت در کانال👇 🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
🔔 🔹 دلت که وصل به خدا شد و ایمانت به قبر و قیامت محکم که شد، همانند ساحران فرعون، حتی در مقابل قطعه قطعه شدن، دست از اعتقاد و ایمانت برنمیداری هرگز 🔹 تمام دنیا هم که تهدید به مرگت کنند تا دست برداری از حسین و قرآن، همچون ساحران مؤمن شده، فقط میگویی بیخیال 👌 ایمان باشد، حسین باشد، هرچه شود، شود 👇👇👇👇 🌴 آیه 49 و 50 سوره شعراء 🌴 🕋 قالَ آمَنْتُمْ لَهُ قَبْلَ أَنْ آذَنَ لَكُمْ إِنَّهُ لَكَبِيرُكُمُ الَّذِي عَلَّمَكُمُ السِّحْرَ فَلَسَوْفَ تَعْلَمُونَ لَأُقَطِّعَنَّ أَيْدِيَكُمْ وَ أَرْجُلَكُمْ مِنْ خِلافٍ وَ لَأُصَلِّبَنَّكُمْ أَجْمَعِينَ 🕋 قَالُوا لَا ضَيْرَ... ⚡️ترجمه: فرعون (كه به خشم آمده بود) گفت: آيا قبل از آن كه به شما اجازه دهم به او ايمان آورديد؟ بى شك او بزرگ شماست كه به شما سحر آموخته است. پس به زودى كيفر خود را خواهيد دانست. حتماً دست‌ها و پاهايتان را از چپ وراست قطع خواهم كرد، وهمگىِ شما را به دار خواهم آويخت. ساحران گفتند: باكى نيست... عضویت در کانال👇 🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
🌸🌼🌸🌼🌸🌼 امیرالمؤمنین عليه السلام: شُكرُ العالِمِ عَلى‏ عِلمِهِ عَمَلُهُ بِهِ وبَذلُهُ لِمُستَحِقِّهِ شُكرگزارى عالم بر علمش عبارت است از: عمل کردنش به آن علم، و گذاشتن آن در اختیار سزامندانش غررالحكم حدیث 5667 علیه السلام عضویت در کانال👇 🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
👈🏼👈🏼 ضرب و شتم بخاطر یک سوال!! (1) 💡بررسی مقوله علم خلفا و گوشه‌هایی از خلق و خوی خلیفه دوم! 🔻مردى نزد آمد و گفت : ما را ملاقات كرد و از ما تفسير آياتى از را پرسيد و گفت : خداوندا! كارى كن كه من بتوانم قرآن را تفسير كنم. روزى در اثنايى كه عمر نشسته بود و با مردم نهار مى خورد، صبيع كه لباس و عمامه‌اى پوشيده بود، سر رسيد... سپس گفت : يااميرالمؤ منين ! معناى آيه : «وَالذّارِياتِ ذَرْواً فَالْحامِلاتِ وِقْراً» چيست ؟ عمر گفت : واى بر تو! تو هستى كه مى خواهى تفسير قرآن بدانى ؟! آنگاه او را برهنه كرد و چندان تازيانه زد كه عمامه از سرش افتاد. سپس ديد كه او موى سرش را بافته و به دو سوى آويخته است . به همين جهت گفت : به خدايى كه جان عمر در دست اوست ! اگر ديدم سرت را تراشيده‌اى سرت را از بدنت جدا مى‌كنم! سپس دستور داد او را در خانه اى حبس كنند. هر روز او را از خانه بيرون مى‌آورد و صد تازيانه مى‌زد !! و چون حالش خوب مى‌شد ، صد تاى ديگر مى زد!!! آنگاه او را سوار شترى كرد و روانه بصره نمود. و به فرماندار خود نوشت كه نشست و برخاست مردم را با وى ممنوع كند و به منبر برود و به مردم اعلام كند كه : صبيع طلب علم نموده ولى به آن نرسيده است ! صبيع بدبخت ، بدينگونه ميان مردم و قوم خود پست و خوار شد تا بدرود حيات گفت.در صورتى كه قبلاً بزرگ قوم خود بود. 📚 تاريخ ابن عساکر ج23ص410 عضویت در کانال 👇 🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e 🔰
تبیین شنیدنی از توحید تلیثی! آبای کلیسا در مخالفت آشکار با فیلون که معتقد بود خدا، یگانه و تنهاست و چیزی با این عنوان که هم سنگ او باشد با او ترکیب نمی شود، بر آنند که آن توحیدی که موسی تبلیغ و عیسی تایید کرد، نه وحدت مطلق بلکه وحدتی نسبی است. وحدتی که ترکیبی از سه عنصر متمایز را در درون خود ممکن می سازد. وحدت حاکمیتی (تدبیر) آبای کلیسا از راه وحدت نسبی در در پی تبیین مسئله تثلیث بودند. نخستین مفهوم وحدت نسبی که به ذهن آنها خطور کرد، وحدت تدبیر بود. گویا آنان بر آن بودند که وحدت خدا به معنای یک موجود مطلقا بسیط نیست؛ بلکه به معنای یک مدبر مطلق جهان است. برداشتی از توحید که با آیاتی از کتاب مقدس و نیز فلسفه پشتیبانی می شد. _________ فلسفه ی آباء کلیسا، هری اوسترین ولفسن، ترجمه ی علی شهبازی، ص344. لینک عضویت در کانال👇 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e
امام على عليه السلام فرمودند: أبلَغُ ما تَستَدِرُّ بهِ الرحمَةَ أن تُضمِرَ لِجَميعِ الناسِ الرحمَةَ بهترين وسيله ريزش رحمت[الهی] این است که خیرخواه همه مردم باشی 📚 غررالحكم ح3353 عضویت در کانال 👇 🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e 🔰
👈🏼👈🏼 ضرب و شتم بخاطر یک سوال!! (2) 🔻سرگذشتی دردناک!‌ تنها به خاطر طرح سوالی که خلیفه پاسخ آن را نمی‌دانست! 📚 سنن دارمي ج1ص255,254 📚 سيره عمر ابن جوزي ص109 📚 تفسير ابن کثير ج4 ص232 📚 اتقان سيوطي ج2ص5 📚 کنز العمال ج1ص228و229 📚 الدرالمنثور ج6ص111 📚 فتح الباري ج8ص17 📚شرح نهج البلاغه ابن أبى الحديد سني معتزلي (في أحوال عمر) ج3 ص 122 طبع مصر و ج 12 / 102 ط مصر بتحقيق أبوالفضل، و ... 👈🏼👈🏼 این حکایت که متاسفانه نمونه های مشابه دیگری هم دارد به وضوح بیانگر عدم سنخیت و تناسب میان خلیفه ادعایی با است. او نه تنها از جهت علمی هیچ تناسبی با نداشت بلکه از جهت اخلاقی و رفتاری هم کوچکترین مشابهتی میان اخلاق او و خلق عظیم نبوی مشاهده نشد. آیا کسی که بناست حافظ مکتب نبوی باشد و قول و فعل او حجت برای دیگران، نباید اندک تناسبی با آورنده و پیام آور دین خاتم داشته باشد؟!! آیا فهم این مطلب نیازمند بحثهای پیچیده کلامی اعتقادی است؟! ای کاش او ادعای خلافت نمیکرد و صرفا خودش را به عنوان یک حاکم سیاسی معرفی مینمود‌. ولی افسوس که سنت و سیرت او و همفکرانش به عنوان صحابی عادل! قرنهاست که سبب گمراهی بسیاری از علاقه مندان درک عمیق و ژرف سیره نورانی پیامبر گردیده است... عضویت در کانال 👇 🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e 🔰
💠اشو وعشق بدون هدف ❇️در باور اشو عشق هدفی ندارد، مقصودی ندارد، عشق دیوانگی خاص خود را دارد. در نگاه او عشق، متعلق ندارد و عاشق هر روز می تواند به کسی دل ببندد، اساساً مهم نیست معشوق چه کسی باشد، مهم آن است که انسان فقط عاشق باشد. این نشانه ی یک انسان سرگشته و حیران است، چنین عشقی جز سرگشتگی چیزی نخواهد بود. از سوی دیگر عشق اشو عشقی زمینی است و عشق زمینی، عاشق را نابود نمی کند بلکه بالعکس معشوق را برای خود می خواهد. خودبینی، سودپرستی، حرص و هوا در این عشق ها آشکار و پیداست ولی در عشق های حقیقی چون اثری از معشوق پیدا شود عاشق چنان فانی شود که تمام وجود عاشق را پاک می کند. در عشق زمینی نفس است که میل شدید آن، آدمی را به سوی کسی می خواند ولی در عشق های حقیقی، خداوند است که با جان بخشیدن انسان را از خویش می ستاند و در خود فانی می کند. در این جنبش، جسم اثر می کند و در آن جوشش جان. 📚تحلیل وبررسی مکتب اشو،محمدتقی فعالی عضویت درکانال🔻👇🔻👇 🔰http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
🔷هدف از زندگی در نگاه قرآن و اشو 🔹در نگاه اشو هدف نهایی زندگی، شادی است اما در آموزه های قرآنی، هدف زندگی، بندگی خداست. این بندگی، برای خدا سودی نداشته و تمام منافع آن به خود انسان می رسد. فرمود:و ما خلقت الجن و الإنس إلا لیعبدون* ما ارید منهم من رزق و ما ارید أن یطعمون؛( ذاریات/ 57 و 56) و جن و انس را نیافریدم جز برای آنکه مرا بپرستند(و از این راه تکامل یابند و به من نزدیک شوند). از آنان هیچ روزیی نمی خواهم و نمی خواهم که مرا خوراک دهند. خداوند انسان را آفرید تا رحمت خویش را فراگیر سازد:و لا یزالون مختلفین* الا من رحم ربک ولذلک خلقهم؛(هود/ 119 و 118). اگر پروردگارت می خواست، همه مردم را یک امت (بدون هیچ گونه اختلاف) قرار می داد؛ ولی آنها همواره در اختلاف اند مگر کسی را که پروردگارت رحم کند و برای همین (پذیرش رحمت) آنها را آفرید. تعبیر «لذلک خلقهم» اشاره به علت و غایت دارد و معنای آن این است که من انسان ها را آفریدم تا به آنها رحمت رسانم اما خودشان به اختلاف با یکدیگر می پردازند و به همین دلیل از رحمت من دور می شوند لذا راه دستیابی به رحمت بیکران حق، کاستن از اختلافها و رفتن به سوی وحدت و انسجام است. بنابراین هدف از زندگی قرب به خداست. آدمی به دنیا آمده تا از ماسوا غایب گردد، خانه دل را صیقل دهد. انس با دوست آدمی را به معراج می برد و آتش عشق را در دل او شعله ور می کند. 📚تحلیل وبررسی مکتب اشو،محمدتقی فعالی عضویت درکانال👇🔻👇🔻 🔰http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
🔷اشو و مراقبه بدون هدف 🔹در عرفان اسلامی مراقبه ، دارای چهارمرحله :مشارطه، مراقبه، محاسبه و معاتبه است. سالک صبح با خدا عهد و پیمان قلبی می بندد تا عیوب و اشتباهات خود را ترک و طبق رضایت حق عمل نماید. او در طول روز از نفس خود مواظبت می کند تا آنچه را که به آن عهد بسته، وفادار بماند. وی به هنگام شامگاهان اعمال روزانه خود را مرور می کند تا ببیند کدامیک از آنها با مشارطه او مطابقت دارد و کدام ندارد. به تعبیری او حساب خود می کشد و محاسبه نفس می نماید. وضعیت او از دو حال بیرون نیست؛ یا به عهد خود عمل کرده است که شکر بر او واجب می شود یا پایبند به پیمان خویش نبوده است که معاتبه نفس می کند. بنابراین مراقبه نفس برنامه روزانه سالکی است که قصد لقای حق کرده و به عنوان رکنی از مشارطه و محاسبه محسوب می شود. 1 ✅حال اگر مراقبه ای که اشو بر اساس تعالیم بودا یا ذن از آن دم می زند را با حضور قلب در عرفان اسلامی قیاس گیریم به دست می آید که حضور قلب، هدفمند است یعنی قلب باید برای خدا خالص و حاضر گردد تا به او نزدیک شده انیس یار شود اما مراقبه یا مدیتیشن هدف روشن و واضحی ندارد. گیریم انسان مراقبه ای ژرف داشت، پرسشی که به ذهن می آید این که تا چه شود؟ و چه امر مهمی تحقق یابد؟ 📚1- منازل السائرین، ص 148. . عضویت درکانال👇🔻👇 🔰http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
سلام الله علیها هر دختری که دختر زهرا نمی شود هر بانویی که زینب کبری نمی شود دار و ندار حضرت حیدر، مجلّله جز تو کسی که "زینت بابا" نمی شود 💫💞 💫💞 💫💖 عضویت در کانال👇 🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
آباء کلیسا، به چه معنا، موحد بودند؟ ارسطو واژه واحد را واژه ای نسبی می دانست. او ۵ گونه وحدت را برمی‌شمرد: ۱. واحد بالعرض؛ ۲. وحدت اتصال (ناشی از ترکیبِ شماری از اشیاء که مجموعه ی منفردی را شکل دهد)؛ ۳. وحدت موضوعی (عنصرِ مشترک در دو چیز)؛ ۴. وحدت جنسی؛ ۵. واحد بالنوع آبای کلیسا که هر یک از اعضای سه گانه تثلیث را یک نوع فردی می دانستند، چنین نتیجه گرفتند که وحدت این سه عضو، قابل قیاس است با آنچه که ارسطو بدون هیچ تمایزی وحدت موضوع، وحدت جنس، وحدت مفهوم یا ذات یا نوع می نامد. __________ فلسفه ی آباء کلیسا، هری اوسترین ولفسن، ترجمه ی علی شهبازی، صص 346 - 347. لینک عضویت در کانال👇 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e
تثلیث در ترسیم ترتولیان ترتولیان با تایید این دیدگاه راست کیشانه که اعضای تثلیث موجوداتی واقعی اند، درباره پسر می‌گوید که باید او را به دلیل خصوصیت جوهرش، امری جوهری در عالم واقع دانست به گونه ای که بتوان او را یک چیز و شخص خاص دانست و بنابراین چون دومین شخصیت تقوم یافته نسبت به خداست، بتوان او را رقم زننده دو، یعنی پدر و پسر، خدا و لوگوس دانست. ترتولیان اعضای تثلیث را اموری جوهری در عالم واقع (فردی واقعی/یک نوعِ فردیِ واقعی) که هر یک از آنها دارای خصوصیت خاص جوهرِ خود (علامت مشخصه ی واقعی، بدین معنا که خصوصیت پدر این است که هیچ علت وجودی ندارد،خصوصیت پسر این است که پدر، علت وجودی اوست و خصوصیت روح‌القدس، این است که هم پدر و هم پسر را به عنوان علت وجودی خود دارد ) از لحاظ عددی متمایز (افراد متمایز) و نیز شی ء و شخص خاص (یک فرد واقعی، نه یک اندیشه و یا نام صرف) توصیف می کند. __________ فلسفه ی آباء کلیسا، هری اوسترین ولفسن، ترجمه ی علی شهبازی، صص 353 - 354. لینک عضویت در کانال👇 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e
❗️محدودیّت خداۍ سلفی (1) امام مشهور ها میگوید: اگر کسی بگوید خدا حد وغایت و انتها ندارد، به گمراهی و ضلالت به سر میبرد. خدا حدی دارد که جز او نمیداند و جایز نیست کسی برای حد او غایتی متوهم شود ، ولی به حـد ایمان داریم و علم آن را به خدا ارجاع میدهیم، و برای مکان او نیز حدی وجـود دارد❗️ و او بر عرش بالای آسمان ها است ، پس این دو حـد است!! ✍🏻پۍنوشت: ڪلام دارمۍ صریح است در اینڪه هم ذات خدایشان حد دارد و هم مڪان وۍ حد دارد،و حد داشتن به معنای انتها و غایت داشتن اوست، فلذا از دو جهت محدودیت دارد. 🔚اینست نتیجه جامعه‌ای که از ماء معین علوم علوی بی‌بهره باشد! عضویت در کانال 👇 🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e 🔰
امام على عليه السلام فرمودند: مَنِ اهتَمَّ برِزقِ غَدٍ لم يُفلِحْ أبَدا كسى كه غم روزى فردا را بخورد، هرگز رستگار نشود 📚 غررالحكم حدیث9113 عضویت در کانال 👇 🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e 🔰
🔶 راستگوترین افراد 🔶 « » می‌گوید: «بعد از صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم کسی را تر از سلام‌الله‌علیها ندیده‌ام!» 📚 المستدرک جزء ۳ ص ۱۷۵ 👈🏼 پ ن: «حاکم نیشابوری» و سلفی برجسته «ذهبی» سند این روایت را صحیح می دانند. عضویت در کانال 👇 🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e 🔰
🔷اشو و درون گرایی افراطی 👈اشو به اهمیت عالم درون پی برده است و درباره علت اهمیت آن نیز عواملی را بیان کرده است. یکی از این عوامل، ضرورت اصلاح نگرش های ذهنی برای رسیدن به شادی است. عامل دیگر این که انسان خواهان قدرت های جهانی است. اشو بر این باور است که کسی که می خواهد به قدرت های جهانی دست یابد، باید به قدرت های درونی خویش دست یابد. عامل سوم لزوم زدودن سموم درونی چون خشم، نفرت، کینه و هوس است. این سه عامل در واقع سه رویکرد در بعد درون گرایی محسوب می شود. این رویکردها نکات مثبت و زیبایی است که در این مکتب های معنوی به چشم می آید اما در هیچ یک از تعابیر پیش گفته، خدا جایی ندارد و در واقع چنین رویکردی نشانه آن است که ما عرفان و معنویت را در خدمت انسان و این جهان قرار داده ایم و این امر چیزی نیست جز «عرفان سکولار»، عرفان دنیوی، این جهانی و اومانیسمی. ✅اما اسلام نگاهی متفاوت دارد؛ توجه به عالم درون دلایلی دارد که مهم ترین آن قرب الهی و آشتی با خداست. تمامی روایاتی که در رابطه با معرفت نفس وجود دارد شاهدگویا بر این حقیقت است که اهمیت عالم درون به دلیل خداشناسی و نزدیکی به حریم قدس ربوبی است. انسان نازله ای از خداست، اگر بخواهد به منزل اصلی خویش باز گردد راه بازگشت از درون می گذرد و هر چه باطن آدمی پاک تر باشد انسان به او نزدیک تر و هر چه آلودگی های او فزونی یابد، بُعد انسانی هم افزون خواهد شد. 📚تحلیل وبررسی مکتب اشو،محمدتقی فعالی عضویت درکانال🔻👇🔻 🔰http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
💠عرفانهای کاذب و درون گرایی افراطی 👌انسان دارای دو بُعد است: بُعد بیرونی و بُعد درونی. درون گرایی یکی از اصول مهم هر مسلک معنوی است. انسان ها را از زوایه توجه به درون و بیرون می توان به سه دسته تقسیم نمود: بعضی از آنها «برون گرای افراطی» اند یعنی ذهن و روح آنها مملو از داده های خارجی است و هیچ التفاتی به درون خویش ندارند. پیداست که اکثر آدمیان این گونه اند. ☑️دسته دیگر «درون گرای افراطی اند». آنها که با سمت ریاضات مشقت بار می روند، از جامعه می برند و به گوشه انزوا می خزند. عرفان اسلامی هر دو رویکرد را نادرست می شمارد و به «جلوت بیرون و خلوت درون» توصیه می کند. یک سالک مؤمن باید ضمن آن که دارای روابط سازنده با دیگران است درون خویش را از عالم بیرون جدا سازد و باطن خویش را یکسره در اختیار خدا قرار دهد. او باید اغیار را از نفس خویش بزداید و در درون خود فقط یاد یار را جای دهد. این تعادل و توازن دو جهان درون و بیرون انسانی بر اساس تفکر اسلامی. 📚تحلیل وبررسی مکتب اشو،محمدتقی فعالی عضویت درکانال🔻👇🔻 🔰http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
💠نشانه اولیاء الهی از دیدگاه صوفیه 🔸آنچه در کتب صوفیه به‌وفور یافت می‌شود ادعاهای بی‌پایه و اساس است که برخی از محققین نیز از عمق ادعاهای آن‌ها پرده برداشته و به آن‌ها اشاره کرده‌اند. چنانچه محقق شهیر دکتر غنی درباره ادعاهای صوفیان می‌نویسد: «خلاصه عقیده صوفی این است که فوق عالم مرئی و محسوس عالمی است ... و اتصال به آن عالم مخصوص به اصفیا و برگزیدگان حق است که "اولیاءالله" هستند... صوفیه برگزیدگان مسلمین هستند و اولیاء برگزیدگان صوفیه.» [1] 🔹دلیلی که دکتر غنی برای این ادعای صوفیه مطرح می‌کند این است که: «به عقیده صوفیه "اولیاء" کسانی هستند که مقام قدس دارند و به خدا نزدیک‌اند و نشانه نزدیکی آن‌ها این است که قادر بر اعمال فوق الطبیعه هستند یعنی کرامت و خوارق عادت دارند.» [2] 🔻حال باید گفت که اگر صوفیان برگزیدگان الهی از میان مسلمین هستند، پس جایگاه خاندان عصمت و طهارت (علیهم السلام) در این میان چست؟ 🔰اگر نشانه اولیاءالله بودن و نزدیکی به خداوند متعال، توانایی بر انجام امور خارق‌العاده است، در این صورت مرتاضان هندی گوی سبقت را از صوفیان ربوده‌اند و درنتیجه باید از صوفیان برتر و نزدیک‌ترین افراد به خداوند متعال باشند. 📚پی‌نوشت: 1دکتر غنی، قاسم، تاریخ تصوف در اسلام، نشر زوار، تهران، 1386، ج 2، صص 241-242. 2.همان عضویت در کانال👇 🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
💠سنگ انداختن به ابلیس ممنوع 🔸حج یکی از فروعات دین اسلام است که از اهمیت بسزایی برخوردار است. همه فرقه‌های اسلامی بر مساله حج متفق القول هستند و آن را از عبادات خاص دین اسلام به شمار می‌‌آورند. 🔹در این میان برخی از صوفیه با تکیه بر اعتقاد به اعتذار ابلیس و جایگاه خاصی که برای شیطان قائل هستند، هرگونه توهین و افترا یا تحقیر شیطان را مذمت کرده و از آن تبری می‌جویند. 🔻عبدالرحمن جامی درباره یکی از بزرگان صوفیه می‌گوید: «ابوالعباس قصاب سنگ انداختن بر ابلیس را دور از جوانمردی می شمارد.»[1] 🔻گفته‌ی ابوالعباس قصاب با توجه به داستان حضرت ابراهیم (علیه السلام) و سنگ انداختن ایشان به شیطان در سه مرحله، اشتباه است، زیرا پیامبری از پیامبران اولوالعزم خداوند به شیطان سنگ انداخته است. 🔰همچنین پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله) در انجام مراسم حج، رمی جمرات کرده و سنت حضرت ابراهیم (علیه السلام) را احیا کرده است، پس چگونه صوفیان سنگ انداختن به شیطان را دور از جوانمردی می‌دانند؟ 📚پی‌نوشت: 1.جامی عبدالرحمن، تذکره الاولیاء، چاپ منوچهری، ص ۵۵۹. عضویت در کانال👇 🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰