eitaa logo
کانال فرق و ادیان
2.6هزار دنبال‌کننده
3.7هزار عکس
619 ویدیو
145 فایل
👇جهت عضویت کلیک کنید. لینک مستقیم عضویت در کانال: https://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e - انتشار مطالب، خبر و آثار در کانال - ارتباط با ادمین - تبلیغات 🔰 @Adminkhatam🔰⁦
مشاهده در ایتا
دانلود
💠سنگ انداختن به ابلیس ممنوع 🔸حج یکی از فروعات دین اسلام است که از اهمیت بسزایی برخوردار است. همه فرقه‌های اسلامی بر مساله حج متفق القول هستند و آن را از عبادات خاص دین اسلام به شمار می‌‌آورند. 🔹در این میان برخی از صوفیه با تکیه بر اعتقاد به اعتذار ابلیس و جایگاه خاصی که برای شیطان قائل هستند، هرگونه توهین و افترا یا تحقیر شیطان را مذمت کرده و از آن تبری می‌جویند. 🔻عبدالرحمن جامی درباره یکی از بزرگان صوفیه می‌گوید: «ابوالعباس قصاب سنگ انداختن بر ابلیس را دور از جوانمردی می شمارد.»[1] 🔻گفته‌ی ابوالعباس قصاب با توجه به داستان حضرت ابراهیم (علیه السلام) و سنگ انداختن ایشان به شیطان در سه مرحله، اشتباه است، زیرا پیامبری از پیامبران اولوالعزم خداوند به شیطان سنگ انداخته است. 🔰همچنین پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله) در انجام مراسم حج، رمی جمرات کرده و سنت حضرت ابراهیم (علیه السلام) را احیا کرده است، پس چگونه صوفیان سنگ انداختن به شیطان را دور از جوانمردی می‌دانند؟ 📚پی‌نوشت: 1.جامی عبدالرحمن، تذکره الاولیاء، چاپ منوچهری، ص ۵۵۹. عضویت در کانال👇 🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
🔔 🔹 حضرت موسی در کاخ فرعون، غرق رفاه و آسایش بود ولی به دنیا پشت نموده و فرار کرد از کاخ نشینی و فرعونیان و فساد شان؛ 🔹 به پاداش همین هجرت و حق طلبی، پروردگارش حکمت و پیامبری نصیبش نمود و به اوج رساند مرتبتش را! 🤔 ما چقدر از دست دنیا فراری هستیم که اینهمه توقع رحمتش را داریم؟! 👇👇👇👇 🌴 آیه 21 سوره شعراء 🌴 🕋 فَفَرَرْتُ مِنكُمْ 👈فَوَهَبَ لِي رَبِّي حُكْمًا وَجَعَلَنِي مِنَ الْمُرْسَلِينَ ⚡️ترجمه: و چون از نزد شما گريختم،👈 سپس پروردگارم به من حكمت (و دانش) بخشيد و مرا از پيامبران قرار داد. عضویت در کانال👇 🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
ترتولیان، وحدت در عین تثلیث، را چگونه معنی می کند؟ ترتولیان در باب وحدت در عین تثلیث می گوید آنها سه هستند اما نه از حیث مقام و منزلت؛ بلکه از حیث درجه و رتبه (رابطه ی علّی)؛ نه به لحاظ جوهر؛ بلکه به لحاظ صورت (نحوه ی وجود)؛ نه از حیث قدرت؛ بلکه از حیث نوع؛ اما در عین حال دارای یک جوهر (موضوع) یک مقام و یک قدرت (وحدت تدبیر) اند؛ چون او یک خداست که با توجه به او این درجات، صورت ها و انواع، تحت نام: پدر، پسر و روح القدس قلمداد می شوند. ____ فلسفه ی آباء کلیسا، هری اوسترین ولفسن، ترجمه ی علی شهبازی، ص 357. لینک عضویت در کانال👇 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e
🛑 علیه السلام دومین نشست از سلسله نشست‌های علمی را با عنوان و از دیدگاه آیین برگزار می‌کند. 🎙سخنران: جناب آقای دکتر علیرضا شجاعی عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب، گروه ادیان شرق دبیر علمی نشست: جناب دکتر سیدمرتضی فری‌زنی ⏰ زمان: یکشنبه ۲۱ آذرماه ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۳۰ 📎 لینک حضور: https://vc.miu.ac.ir/mashhad ⛔️ به شرکت کنندگان در این نشست علمی تقدیم می‌گردد. عضویت در کانال👇👇 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽کلیپ آشنایی با تفکرات اشو ✅آمیختن حق وباطل 🎤استادمحمدجوادادبی عضویت درکانال🔻🔻🔻🔻 🔰http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
💠استفاده از موسیقی یکی از راه‌های جذب صوفیه 🔸نقش موثر موسیقی را در زندگی انسان‌ها نباید نادیده گرفت. از این‌رو اغلب فرقه‌ها این ابزار تاثیرگذار را غنیمتی جهت پیش‌برد اهداف فرقه‌ای و رونق بخشیدن به مجالس و محافل خود می‌شمرند، لذا برای جذب مخاطبان خود از موسیقی استفاده می‌کنند. 🔻اما سوال اینجاست که بر اساس آموزه‌های تصوف، چه کسانی می‌توانند از این راه استفاده کنند؟ 🔰در پاسخ به این سوال گفته شده: «آنچه مسلم است این است که استفاده معنوی از موسیقی از دیدگاه تصوف امکان‌پذیر نیست، مگر با صیقل دادن نفس و کشتن اژدهای درونی که تنها راه نجات دادن مرغ روح است و آماده ساختن آن از برای معراجی که موسیقی معنوی امکان‌پذیر می‌سازد.»[1] ♻️بنابر ادعای ذکر شده در متن مذکور، استفاده معنوی از موسیقی در تصوف بعد از صیقل دادن نفس و کشتن اژدهای درونی امکان‌پذیر است، در حالی که صوفیان امروزی در مجالس خود برای افراد مبتدی و تازه وارد موسیقی را تجویز می‌کنند و این خلاف مبانی صوفیه است و درحقیقت سوء استفاده از موسیقی برای جذب افراد به شمار می‌رود. 📚پی‌نوشت: 1. نصر سیدحسین، تصوف و تاثیر آن در موسیقی، مجله مقام موسیقایی، شماره 3، 1377 ،صص 176 و 177. عضویت در کانال👇 🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
مراد ترتولیان از نوع فردی بودن شخص های تثلیث چیست؟ واژه ی لاتینی species را در اینجا نباید به معنای طبقه خاصی از افراد، بلکه [باید] به معنای عرفی نُمود گرفت! اما این را نیز می توان افزود که منظور از اصطلاح نمود در اینجا متضاد بود یا واقعیت نیست زیرا همانطور که دیدیم او هر عضو تثلیث را یک شیء یعنی یک موجود واقعی می داند. می‌توان واژه نوع را که اینک به معنای نمود گرفتیم در اینجا به معنای روئیت پذیری گرفت؛ بنابراین منظور ترتولیان از این که آنها از حیث نوع، سه هستند این است که پدر وجودی بی منشاء دارد، نامرئی است. پسر که از پدر، نشأت گرفته مرئی است و روح القدوس که از پدر و پسر نشات گرفته، مرئی تر است. __ فلسفه ی آباء کلیسا، هری اوسترین ولفسن، ترجمه ی علی شهبازی، ص 360. لینک عضویت در کانال👇 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e
💠اعتراف شیخ صوفی به تصنعی بودن قطب 🔸یکی از انحرافات فرقه‌ی صوفیه، قطب‌سازی و ادعای مقامات معنوی برای قطب است که او را تا جایگاه امام معصوم (علیه السلام) بالا برده و برای فریب مردم و رسیدن به مقاصد دنیوی خود، مقامات و کرامت‌های دروغین برای این اقطاب ذکر کرده‌اند. 🔹چنان‌چه اقطاب در نوشته‌های گنابادیه، مظهر تام خداوند، خلیفه الهی، نایبان امام، محل نزول وحی و الهام الهی معرفی شده‌اند.[1] 🔻کیوان قزوینی که مدت‌ها در خدمت اقطاب فرقه گنابادیه بوده و از طرف چندین قطب اجازه ارشاد داشت و بعدها از تصوف جدا شد، درباره‌ی قطب می‌نویسد: 👈«از عمرم قسمت مهمی در شناخت اقطاب امروزه دنیا تلف شد. حالا می‌توانم فتوا دهم که امروز موضوع قطبّیت وجود خارجی ندارد، همه متصنّع و کیسه خود پرکن هستند.» [2] 🔰این شیخِ صوفی، که مدتی سرسپرده‌ی اقطاب فرقه‌ی گنابادی زمان خود بود، قطب و قطبیت در صوفیه را ساختگی و حتی «کلیه‌ی مشایخ سلسلۀ گنابادیه را تکذیب و همه‌ی آنان را دنیا خواه و جاه طلب می‌دانست.»[3] ♻️این تعریف و تمجید از قطب و در ادامه اعتراف به تصنعی دانستن آن از طرف کیوان قزوینی، نشان دهنده بی‌اساس بودن قطب و قطبیت است. 📚پی‌نوشت: 1.گنابادی، ملاسلطان محمد، ولایت‌نامه، انتشارات حقیقت، تهران، 1380، ص 71. 2.کیوان قزوینی، عباس علی، راز گشا، به اهتمام محمود عباسی، ناشر محمود عباسی، 1376، ص133. 3.همان عضویت در کانال👇 🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
🔹سمینار تخصصی نقد بهائیت استاد ارائه دهند: سرکار خانم فاطمه هنروران استاد ناقد: دکتر حجت حیدری چراتی دبیرجلسه: حجت الاسلام فخرآور زمان: سه شنبه 1400/09/23 ساعت: 10:00 الی 11:00 لینک ورود به جلسه: https://b2n.ir/a95618 عضویت در کانال👇 https://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e
38.37M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽 اتحاد بین مسلمین و معنای و محوریت 🎤 حضرت استاد 🔻 بین مسلمین از نظر یعنی در برابر اسلام متفق بودن و در برابر دشمنان، وحدت کلمه داشتن؛ این یک ضرورت است, در برابر دشمنان بایستی مسلمین اتحاد داشته باشند. 👈بنده عرضم این است که همیشه بایستی دنبال اتحاد باشیم و برای این جهت رعایت و ضرورت دارد شکی در این جهت نیست اما میخواهم عرض کنم که در ضمن این جهات بایستی خودمان را حفظ کنیم این به معنا نیست که ما از مبانی اعتقادی مان کوتاه بیاییم بعضی از مبانی اعتقادی را یا انکار کنیم و یا کمرنگ کنیم و یا از اهمیت آن مبانی بکاهیم. عضویت در کانال 👇 🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e 🔰
💠کرامات سازی برای مشایخ صوفیه قبل از تولد 🔸از انحرافات اخلاقی و اعتقادی برخی از صوفیان، جذب مرید با کرامت‌سازی بی حدوحصر برای مشایخ است. 🔻 چنان‌که عده‌ای این مسئله را از حد به در کرده و کرامت‌سازی را به تمامی مراحل حیات شیخ و حتی به پیش از حیات و پس از وفات او نسبت دادند. 🔰به آن گونه که از قرن هشتم به بعد، برای شیخ از زمان ولادت، بلکه در مواردی پیش از تولد، تا هنگام مرگ، حیاتی ویژه و شگفت و مقدس شمرده می‌شد که تمامی دوران آن پر از انواع کرامات است. [1] 👈نمونه‌ای از این کرامت‌سازی مربوط به شیخ صفی‌الدین اردبیلی است. با نگاهی سطحی بر فهرست کتاب "صفوه الصفا" اثر ابن بزاز اردبیلی، می‌توان موارد ذکر شده را به وضوح مشاهده کرد. عنوان فصل اول مقدمه کتاب صفوه الصفا "خبر نبوی بر ظهور شیخ صفی الدین" و فصل دوم "خبر اولیاء الله بر ظهور شیخ صفی الدین" است. و در فصل دوم از باب اول، عنوان "در کرامت وقت حمل شیخ صفی الدین" دیده می شود. [2] ♻️این کرامت‌سازی صوفیه برای مشایخ خود، نشانگر افراط در بیان کرامات مشایخ صوفیه جهت بهره‎برداری از آن است. 📚پی‌نوشت: 1. صدری‌‌نیا باقر و ابراهیم پور نمین محمد، دگرگونی گستره کرامات در مناقب‌نامه‌های مشایخ تصوف، فصلنامه ادبیات عرفانی و اسطوره‌شناختی،شماره 37، 1393،ص 146. 2. ابن بزاز اردبیلی،صفوه الصفا،مصحح غلامرضاطباطبایی مجد، ناشر مصحح، 1373،ص 55 به بعد. عضویت در کانال👇 🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
💠کرامات صوفیه از ایام طفولیت 🔸از کرامات عجیب صوفیه، نقل داستانهایی در مورد عبادت و روزه‌داری بزرگان صوفیه همچون سهل تستری و عبدالقادر گیلانی در ایام طفولیت و شیرخوارگی است! 🔹چنانچه نقل شده شیخ عبدالقادر گیلانی مجموع روزهای ماه رمضان را در ایام طفولیت شیر نخورد و یوم‌الشک نیز شیر نخورد و درنهایت معلوم شد که آن روز از ماه مبارک رمضان بوده است. [1] 🔻همچنین عطار از ابو طلحه نقل کرده است که: «سهل تستری آن روز که از مادر متولد شد روزه بود، یعنی شیر نخورد تا وقت نماز. یا خود سهل گفته است که سه ساله بودم که قیام شب داشتم و در چهل شبانه‌روزی، یک مغز بادام می‌خوردم.» [2] 🔰این کرامات بیشتر به افسانه شبیه بوده و زاده‌ی تخیلات نویسندگان صوفی است. تا قبل از خواندن این افسانه‌سرایی‌ها چنین چیزی به فکر و ذهن انسان خطور نمی‌کند که شخصی در بدو تولد و طفولیت اهل روزه باشد. آن‌هم روزه‌داری در طفولیتی که برای هیچ‌یک از صدوبیست و چهار هزار پیامبر و اوصیاء آن‌ها بیان نشده است. 📚پی‌نوشت: 1.جامی نورالدین عبدالرحمان، نفحات الانس، مصحح محمود عابدی، ناشر اطلاعات، تهران، ۱۳۷۰، ص 507. 2.عطار، فریدالدین، تذکره الاولیاء، به ‌ کوشش نیکلسون، انتشارات صفی ‌ علیشاه، 1375 ش، ج 1، صص 252 و 268. عضویت در کانال👇 🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
💠نوع کرامات صوفیانه 🔸اگر کسی درکرامت‌سازی‌هایی که صوفیه به اولیاء خود نسبت داده‌اند دقت نماید، برای او روشن می‌شود که آنچه به‌ این عنوان به آنها نسبت داده شده در واقع کرامت نیست. 🔹ازجمله آن‌ها می‌توان به هفتاد هزار ختم قرآن در یک روز، یا به زیر آب رفتن یک صوفی در فواصل نمازهای یومیه و بیرون نیامدن از زیر آب، یا ترک طعام در طول روزها بلکه ماه‌های متمادی اشاره کرد.[1] 🔰علت رد این‌گونه کرامت‌سازی‌ها این است که اولاً وقوع این‌گونه کرامات ثابت نیست و در قرن‌های بعدی نیز جز خودشان(غیر از صوفیه)، کسی نقل نکرده‌است. ثانیاً اینکه برفرض قبول وقوع برخی از آن‌ها، بازهم دلیل بر حقانیت و ولایت و تقرب او نزد خداوند متعال نمی‌باشد. زیرا مرتاضین هندی هم توانایی انجام بسیاری از کارهای خارق العاده که به‌عنوان کرامت نزد صوفیه مطرح است را دارند. 📚پی نوشت 1.جامی نورالدین عبدالرحمان، نفحات الانس، مصحح محمود عابدی، ناشر اطلاعات، تهران، ۱۳۷۰، ص 21 و 24. عضویت در کانال👇 🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
آشنایی با واژگان کلیدی سه عضو تثلیث در زبان یونانی با یکی از اصطلاحات: ۱. hypokeimenon (موضوع) ؛ ۲. ousia (جوهر) به معنای جوهر نخستین؛ ۳. hypostasis (اقنوم)؛ ۴. prospon (شخص) و در زبان لاتین با اصطلاح: ۱. substantia به عنوان ترجمه ی جوهر به معنای جوهر نخستین و یا با اصطلاح: ۲. persona (شخص) بیان می شوند. _________ فلسفه ی آباء کلیسا، هری اوسترین ولفسن، ترجمه ی علی شهبازی، ص 361. لینک عضویت در کانال👇 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e
💠اشو و زندگی کمونی(1) 🔹اشو شکل جدیدی غیر از ازدواج را برای یک زندگی جمعی پیشنهاد می کند و نام آن را "کمون" می گذارد 🔹"باید شکل های جدیدی از زندگی گروهی پدید آید من برای پرهیز از تداخل واژه ها اسم آن ها را اجتماع یا جامعه نمی گذارم بلکه این زندگی گروهی جدید را کمون می خوانم این واژه بسیار مهمی است مفهوم آن این است جایی که مردم فقط با هم زندگی نمی کنند بلکه ارتباط و پیوند عمیق با یکدیگر دارند.1 🔹اشو نتیجه این کمون را آفرینش انسان نوین می داند. و می گوید همه تلاش من بر یک چیز متمرکز است: آفرینش انسانی نوین مثل "زوربای بودا.2-3 🔹بهشت برین این انسان نوین همین سیاره خاکی خواهد بود" ماقادریم در همین جا بهشتی خلق کنیم ، همین جا بر روی این سیاره خاکی.5 📚1-آینده طلایی ص95. 2- زوربا : اسطوره لذت طلب یونانی.3- آینده طلایی ص 102. 4- آینده طلایی ص 102 عضویت درکانال🔻🔻🔻 🔰http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
💠اشو و زندگی کمونی(2) ✅دورنمای وی از دنیای نوین یعنی دنیای کمون ها دنیایی عاری از خانواده هاست او در مورد معنویتی که در کمون خویش می خواهد به انسان نوین ارائه دهد چنین می گوید: انسان اینجاست تا مشعوف گردد سر ذوق بیاید وتا آنجا که ممکن است زیبا تؤام با آرامش و راحتی زندگی کند.1 ✅از اشو می پرسیم اگر دلیل وی برای مقابله با نهاد خانواده و ایجاد کمون تأمین آرامش و شادمانی باشد، طبیعتاً این آرامش در یک زندگی سالمی شکل می گیرد که بنای آن بر موّدت و محبت گذارده شده و فرزندان به عنوان رحمت الهی چراغ فروزانی هستند که بر زیبایی این زندگی دو چندان می کنند رَبَّنَا هَبْ لَنَا مِنْ أَزْوَاجِنَا وَ ذُرِّیَّاتِنَا قُرَّةَ أَعْیُن.2 پروردگارا! از همسران و فرزندانمان مایه روشنى چشم ما قرار ده . " قرة عین" معادل نور چشم است که در فارسى ، کنایه از کسى که مایه سرور و خوشحالى است .قرة عین به معنى چیزى است که مایه خنک شدن چشم انسان مى شود، یعنى اشک شوق از دیدگان او فرو مى ریزد، و این کنایه زیبایى است از سرور و شادمانى.. 📚1- آینده طلایی ص105. 2- سوره فرقان آیه 74. عضویت درکانال👇🔻👇 🔰http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
❇️آرامش و شادمانی در آموزه های دین 👈اگر افراد یک خانواده مهارت های لازم برای داشتن یک زندگی آرام وشاد را داشته باشند پیوند موجود در آن خانواده پیوندی ناگسستنی خواهد بود. این مهارت ها تعالیمی است که برگرفته از آموزه های وحیانی ومنطبق بر فطرت پاک آدمی می باشد یکی از مهارت های زندگی برگرفته از قرآن کریم مهارت برخورد با همسر می باشد «وَ عَاشرُوهُنَّ بِالْمَعْرُوف»(نساء/19) با زنان به نیکی رفتار کنید. ✅یکى از روشن ترین جلوه گاه ها و موارد خودنمایى مودت و رحمت، جامعه کوچک خانواده است، چون زن و شوهر در محبت و مودت ملازم یکدیگرند و آموزه های دینی سفارش زیادی به ازدیاد این محبت واظهار این مهرورزی کرده اند پیامبرخوبی ها در مورد اظهار محبت به همسر می فرمایند: قَوْلُ الرَّجُلِ لِلْمَرْأَةِ إِنِّی أُحِبُّکِ لَا یَذْهَبُ مِنْ قَلْبِهَا أَبَداً»1واین نوع محبت را به ایمان فرد گره زده اند ویک رابطه دوسویه بین ایمان محبت به همسر می باشد هرچه ایمان بیشتر باشد محبت به همسر بیشتر خواهد بود و هرچه محبت به همسر بیتر باشد موجب ازدیاد ایمان خواهد بود: قَالَ سَمِعْتُ الصَّادِقَ ع یَقُولُ الْعَبْدُ کُلَّمَا ازْدَادَ لِلنِّسَاءِ حُبّاً ازْدَادَ فِی الْإِیمَانِ فَضْلا»2 📚1- الکافی، ج 5، ص 570. 2- وسائل الشیعة، ج 20، ص 24. عضویت درکانال👇👇 🔰http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
❗️محدودیّت خداۍ سلفی (2) اسحاق بن ،محدث وامام سرشناس ، میگوید:«خدا از رگ گردن نزدیکتر است واز خلق در تباین است»حرب میگوید به اسحاق گفتم «بر عرش با حـد است؟» گفت «بلـه، با حــد» ✍🏻پۍنوشت: ترتّب لوازم محدودیت بر خدا موجب اثبات تجزۍ و در نهایت حدوث و مخلوق بودن وی میشود؛ و ثابت میشود شاب امرد ﴿رض﴾ مخلوقۍ متجزۍ ومتناهۍ است. لازم به ذڪر است ڪه اسحاق بن راهویه از سلف صالح اهل سنت به حساب می آید واقوال وۍ الزام آور است. عضویت در کانال 👇 🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e 🔰
پاسخ به توهین اخیر آقای گرگیج.pdf
218.9K
🔻 پاسخ مستدل به توهین عالم اهل سنت و امام جمعه در تریبون نماز جمعه ۱۹ آذر ۱۴۰۰ به علیهم‌السّلام ‌ 👈مطالعه کنید و انتشار دهید عضویت در کانال 👇 🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e 🔰
پاسخ به شبهات گرگيج در مورد مادر امام سجاد عليه السلام.pdf
106.5K
🔻 در مورد مادر عليه السلام، پاسخ مستدل به توهین و شبهات عالم و امام جمعه در تریبون نماز جمعه ۱۹ آذر ۱۴۰۰ به علیهم‌السّلام ‌ 👈مطالعه کنید و انتشار دهید عضویت در کانال 👇 🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e 🔰
🌸🌼🌸🌼🌸🌼 💢 امام صادق(عليه السلام) فرمودند : ✍ لا تُبدي الشَّماتَةَ لِأخيكَ فيَرحَمَهُ اللّه ُ و يُصَيِّرَها بِكَ . مَن شَمَتَ بِمُصيبَةٍ نَزَلَت بِأخيهِ لَم يَخرُجْ مِنَ الدّنيا حَتّى يُفتَتَنَ . 👌 از گرفتارى برادرت اظهار شادى مكن كه خداوند به او رحم مى كند و آن گرفتارى را به تو مى رساند. هر كس از گرفتارى و مصيبتى كه به برادرش رسيده است شاد شود ، از دنيا نرود تا خود گرفتار آن شود. 📖 الكافي ، ج۲ ، ص۳۵۹ علیه‌السلام عضویت در کانال👇 🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
💠نظر مولی محمدطاهر قمی درباره کرامات صوفیه 🔸عالم بزرگ محمد طاهر قمی درباره کرامت‌های عجیبی که از صوفیه نقل شده، معتقد است که این‌گونه کرامات نمی‌تواند مورد تأیید الهی باشد. 🔹زیرا اولیاء صوفیه اهل این معنی نبوده‌اند، بسیاری از آنان به جهت فساد اخلاقی متهم و منفور بوده‌اند و در زمره آن‌ها عده زیادی به شاهدبازی و باده‌خواری متهم بوده‌اند... بالاخره آن‌ها با آن‌همه آلودگی که داشتند، هرگز نمی‌توانستند مورد تأیید الهی باشند. [1] 🔻همچنین برای کسانیکه دم از سِحر و جادو و تسخیر شیطان می‌زنند، کرامت و خرق عادت را جایز می‌دانند، لذا نمی‌توان عمل آن‌ها را مورد تأیید الهی دانست. این عالم بزرگ معتقد است که این‌گونه خرق عادات، کرامت نیست، بلکه یا چشم‌بندی و تردستی بوده و یا با الهام از شیطان و استفاده از تزویر و دروغ می‌باشد، زیرا معجزه و کرامت به تأیید الهی انجام می‌گیرد [2] و از این‌گونه مکرهای شیطانی به دور بوده و مورد استفاده عارف حقیقی، برای فریب و جذب مردم قرار نمی‌گیرد. 🔰این در حالی است که صوفیه از علنی کردن این کرامت‌سازی‌ها ابایی نداشته و با نمایش دادن خوارق عادات در پی جذب مردم عوام بوده‌اند. 📚پی‌نوشت: 1. طاهر قمی، مولی محمد، تحفه الاخیار، محقق داود الهامی، نشر مدرسه امام امیرالمؤمنین (ع)، قم، 1369، ص 82. 2. همان، ص 83. عضویت در کانال👇 🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
💠مخالفت علمای عهد قاجار با صوفیه 🔸در ادامه راه مخالفت اهل‌بیت(علیهم السلام) با صوفیه، علمای اعصار مختلف با انحرافات صوفیه به طرق مختلف مخالفت کردند. از جمله مخالفت‌های علمای شیعه با تصوف می‌توان به اعتراض علمای عهد قاجار اشاره داشت. 🔹اکثر فقهای عهد قاجار، همانند اواخر عهد صفوی نسبت به صوفیان با نظر انتقاد می‌نگریستند. 🔻زیرا ظاهراً دعوی مشایخ صوفیه را در باب مقام قطب، همچون قول به مهدویت نوعیه تلقی می‌کردند، بنابراین نفی و رد آن را لازمه اعتقاد تشیع می‌شمردند. 🔻به علاوه قول به وحدت وجود را از مقوله عقاید حلولیه و اتحادیه تلقی می‌کردند و با توجه به اینکه اکثر قدمای مشایخ صوفیه هم به تسنن منسوب بودند یا در سنت افراط و مبالغه داشتند، اکثر فقهای متشرعه در اظهار مخالفت با آنها -با وجود اختلاف در مسلک اخباری یا اصولی- هم‌داستان بودند.[1] 🔰بنابراین مخالفت با تصوف مخصوص علما یا فقهای یک یا چند عصر نبوده و همواره در طول تاریخ اسلام، مخالفت با این جریان انحرافی وجود داشته است. 📚پی‌نوشت: 1.زرین‌کوب عبدالحسین، دنباله جستجو در تصوف ایران، امیرکبیر، تهران، چاپ نهم، 1393، صص 315 و 316. عضویت در کانال👇 🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰