❗️محدودیّت خداۍ سلفی (1)
#دارمی امام مشهور #سلفی ها میگوید:
اگر کسی بگوید خدا حد وغایت و انتها ندارد، به گمراهی و ضلالت به سر میبرد.
خدا حدی دارد که جز او نمیداند و جایز نیست کسی برای حد او غایتی متوهم شود ، ولی به حـد ایمان داریم و علم آن را به خدا ارجاع میدهیم، و برای مکان او نیز حدی وجـود دارد❗️ و او بر عرش بالای آسمان ها است ، پس این دو حـد است!!
✍🏻پۍنوشت:
ڪلام دارمۍ صریح است در اینڪه هم ذات خدایشان حد دارد و هم مڪان وۍ حد دارد،و حد داشتن به معنای انتها و غایت داشتن اوست، فلذا از دو جهت محدودیت دارد.
🔚اینست نتیجه #توحید جامعهای که از ماء معین علوم علوی بیبهره باشد!
#نقد_وهابیت
#پاسخ_به_شبهات
#تجسیم #تشبیه #توحید
#پاسخ_به_شبهات_وهابیت
#تکفیر #تکفیری #وهابی #وهابیت
#مطاعن #مطاعن_دشمنان_اهلبیت
عضویت در کانال 👇
🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e 🔰
#امیرالمومنین امام على عليه السلام فرمودند:
مَنِ اهتَمَّ برِزقِ غَدٍ لم يُفلِحْ أبَدا
كسى كه غم روزى فردا را بخورد، هرگز رستگار نشود
📚 غررالحكم حدیث9113
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
#امام_علی #امام_اول #حضرت_امیر
#روایت #روایات_اخلاقی #روایات_علوی
عضویت در کانال 👇
🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e 🔰
🔶 #حضرت_صدیقه راستگوترین افراد 🔶
« #عایشه » میگوید:
«بعد از #پیامبر_اکرم #رسول_خدا صلیاللهعلیهوآلهوسلم کسی را #راستگو تر از #فاطمه سلاماللهعلیها ندیدهام!»
📚 المستدرک جزء ۳ ص ۱۷۵
👈🏼 پ ن: «حاکم نیشابوری» و سلفی برجسته «ذهبی» سند این روایت را صحیح می دانند.
#نقد_وهابیت
#فاطمیه #فدک #غصب_فدک
#حضرت_فاطمه #حضرت_زهرا
#سقیفه #غصب_خلافت #شهادت
#شهادت_حضرت_زهرا #شهادت_حضرت_فاطمه
عضویت در کانال 👇
🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e 🔰
🔷اشو و درون گرایی افراطی
👈اشو به اهمیت عالم درون پی برده است و درباره علت اهمیت آن نیز عواملی را بیان کرده است. یکی از این عوامل، ضرورت اصلاح نگرش های ذهنی برای رسیدن به شادی است. عامل دیگر این که انسان خواهان قدرت های جهانی است. اشو بر این باور است که کسی که می خواهد به قدرت های جهانی دست یابد، باید به قدرت های درونی خویش دست یابد. عامل سوم لزوم زدودن سموم درونی چون خشم، نفرت، کینه و هوس است. این سه عامل در واقع سه رویکرد در بعد درون گرایی محسوب می شود. این رویکردها نکات مثبت و زیبایی است که در این مکتب های معنوی به چشم می آید اما در هیچ یک از تعابیر پیش گفته، خدا جایی ندارد و در واقع چنین رویکردی نشانه آن است که ما عرفان و معنویت را در خدمت انسان و این جهان قرار داده ایم و این امر چیزی نیست جز «عرفان سکولار»، عرفان دنیوی، این جهانی و اومانیسمی.
✅اما اسلام نگاهی متفاوت دارد؛ توجه به عالم درون دلایلی دارد که مهم ترین آن قرب الهی و آشتی با خداست. تمامی روایاتی که در رابطه با معرفت نفس وجود دارد شاهدگویا بر این حقیقت است که اهمیت عالم درون به دلیل خداشناسی و نزدیکی به حریم قدس ربوبی است. انسان نازله ای از خداست، اگر بخواهد به منزل اصلی خویش باز گردد راه بازگشت از درون می گذرد و هر چه باطن آدمی پاک تر باشد انسان به او نزدیک تر و هر چه آلودگی های او فزونی یابد، بُعد انسانی هم افزون خواهد شد.
📚تحلیل وبررسی مکتب اشو،محمدتقی فعالی
#عرفان_کاذب_اشو
#درون_گرایی_افراطی
عضویت درکانال🔻👇🔻
🔰http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
💠عرفانهای کاذب و درون گرایی افراطی
👌انسان دارای دو بُعد است: بُعد بیرونی و بُعد درونی. درون گرایی یکی از اصول مهم هر مسلک معنوی است. انسان ها را از زوایه توجه به درون و بیرون می توان به سه دسته تقسیم نمود: بعضی از آنها «برون گرای افراطی» اند یعنی ذهن و روح آنها مملو از داده های خارجی است و هیچ التفاتی به درون خویش ندارند. پیداست که اکثر آدمیان این گونه اند.
☑️دسته دیگر «درون گرای افراطی اند». آنها که با سمت ریاضات مشقت بار می روند، از جامعه می برند و به گوشه انزوا می خزند. عرفان اسلامی هر دو رویکرد را نادرست می شمارد و به «جلوت بیرون و خلوت درون» توصیه می کند. یک سالک مؤمن باید ضمن آن که دارای روابط سازنده با دیگران است درون خویش را از عالم بیرون جدا سازد و باطن خویش را یکسره در اختیار خدا قرار دهد. او باید اغیار را از نفس خویش بزداید و در درون خود فقط یاد یار را جای دهد. این تعادل و توازن دو جهان درون و بیرون انسانی بر اساس تفکر اسلامی.
📚تحلیل وبررسی مکتب اشو،محمدتقی فعالی
#عرفان_کاذب_درون_گرایی
#افراطی_مخالف_اسلام
عضویت درکانال🔻👇🔻
🔰http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
💠نشانه اولیاء الهی از دیدگاه صوفیه
🔸آنچه در کتب صوفیه بهوفور یافت میشود ادعاهای بیپایه و اساس است که برخی از محققین نیز از عمق ادعاهای آنها پرده برداشته و به آنها اشاره کردهاند. چنانچه محقق شهیر دکتر غنی درباره ادعاهای صوفیان مینویسد: «خلاصه عقیده صوفی این است که فوق عالم مرئی و محسوس عالمی است ... و اتصال به آن عالم مخصوص به اصفیا و برگزیدگان حق است که "اولیاءالله" هستند... صوفیه برگزیدگان مسلمین هستند و اولیاء برگزیدگان صوفیه.» [1]
🔹دلیلی که دکتر غنی برای این ادعای صوفیه مطرح میکند این است که: «به عقیده صوفیه "اولیاء" کسانی هستند که مقام قدس دارند و به خدا نزدیکاند و نشانه نزدیکی آنها این است که قادر بر اعمال فوق الطبیعه هستند یعنی کرامت و خوارق عادت دارند.» [2]
🔻حال باید گفت که اگر صوفیان برگزیدگان الهی از میان مسلمین هستند، پس جایگاه خاندان عصمت و طهارت (علیهم السلام) در این میان چست؟
🔰اگر نشانه اولیاءالله بودن و نزدیکی به خداوند متعال، توانایی بر انجام امور خارقالعاده است، در این صورت مرتاضان هندی گوی سبقت را از صوفیان ربودهاند و درنتیجه باید از صوفیان برتر و نزدیکترین افراد به خداوند متعال باشند.
📚پینوشت:
1دکتر غنی، قاسم، تاریخ تصوف در اسلام، نشر زوار، تهران، 1386، ج 2، صص 241-242.
2.همان
#نقد_تصوف
#خارق_العاده
#مرتاض
#اولیاء_الهی
عضویت در کانال👇
🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
💠سنگ انداختن به ابلیس ممنوع
🔸حج یکی از فروعات دین اسلام است که از اهمیت بسزایی برخوردار است. همه فرقههای اسلامی بر مساله حج متفق القول هستند و آن را از عبادات خاص دین اسلام به شمار میآورند.
🔹در این میان برخی از صوفیه با تکیه بر اعتقاد به اعتذار ابلیس و جایگاه خاصی که برای شیطان قائل هستند، هرگونه توهین و افترا یا تحقیر شیطان را مذمت کرده و از آن تبری میجویند.
🔻عبدالرحمن جامی درباره یکی از بزرگان صوفیه میگوید: «ابوالعباس قصاب سنگ انداختن بر ابلیس را دور از جوانمردی می شمارد.»[1]
🔻گفتهی ابوالعباس قصاب با توجه به داستان حضرت ابراهیم (علیه السلام) و سنگ انداختن ایشان به شیطان در سه مرحله، اشتباه است، زیرا پیامبری از پیامبران اولوالعزم خداوند به شیطان سنگ انداخته است.
🔰همچنین پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله) در انجام مراسم حج، رمی جمرات کرده و سنت حضرت ابراهیم (علیه السلام) را احیا کرده است، پس چگونه صوفیان سنگ انداختن به شیطان را دور از جوانمردی میدانند؟
📚پینوشت:
1.جامی عبدالرحمن، تذکره الاولیاء، چاپ منوچهری، ص ۵۵۹.
#نقد_تصوف
#رمی_جمرات
#شیطان #ابلیس
#ابوالعباس_قصاب
عضویت در کانال👇
🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
🔔 #تفکـــر_در_آیات_قــــرآن
🔹 حضرت موسی در کاخ فرعون، غرق رفاه و آسایش بود ولی به دنیا پشت نموده و فرار کرد از کاخ نشینی و فرعونیان و فساد شان؛
🔹 به پاداش همین هجرت و حق طلبی، پروردگارش حکمت و پیامبری نصیبش نمود و به اوج رساند مرتبتش را!
🤔 ما چقدر از دست دنیا فراری هستیم که اینهمه توقع رحمتش را داریم؟!
👇👇👇👇
🌴 آیه 21 سوره شعراء 🌴
🕋 فَفَرَرْتُ مِنكُمْ 👈فَوَهَبَ لِي رَبِّي حُكْمًا وَجَعَلَنِي مِنَ الْمُرْسَلِينَ
⚡️ترجمه:
و چون از نزد شما گريختم،👈 سپس پروردگارم به من حكمت (و دانش) بخشيد و مرا از پيامبران قرار داد.
#قرآن
عضویت در کانال👇
🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
ترتولیان، وحدت در عین تثلیث، را چگونه معنی می کند؟
ترتولیان در باب وحدت در عین تثلیث می گوید آنها سه هستند اما نه از حیث مقام و منزلت؛ بلکه از حیث درجه و رتبه (رابطه ی علّی)؛ نه به لحاظ جوهر؛ بلکه به لحاظ صورت (نحوه ی وجود)؛ نه از حیث قدرت؛ بلکه از حیث نوع؛ اما در عین حال دارای یک جوهر (موضوع) یک مقام و یک قدرت (وحدت تدبیر) اند؛ چون او یک خداست که با توجه به او این درجات، صورت ها و انواع، تحت نام: پدر، پسر و روح القدس قلمداد می شوند.
____
فلسفه ی آباء کلیسا، هری اوسترین ولفسن، ترجمه ی علی شهبازی، ص 357.
#تثلیث
#وحدت
#ترتولیان
لینک عضویت در کانال👇
http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e
✅ #استقبال_از_هفته_پژوهش
🛑 #پژوهشکده_بین_المللی_امام_رضا علیه السلام دومین نشست از سلسله نشستهای علمی #خشونت_در_ادیان را با عنوان #جنگ و #خشونت از دیدگاه آیین #بودا برگزار میکند.
🎙سخنران: جناب آقای دکتر علیرضا شجاعی عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب، گروه ادیان شرق
دبیر علمی نشست: جناب دکتر سیدمرتضی فریزنی
⏰ زمان: یکشنبه ۲۱ آذرماه ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۳۰
📎 لینک حضور: https://vc.miu.ac.ir/mashhad
⛔️ به شرکت کنندگان در این نشست علمی #گواهی_حضور تقدیم میگردد.
عضویت در کانال👇👇
http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽کلیپ بررسی دیدگاههای اشو
🎤الگوی اشو در مسائل جنسی
#عرفان_کاذب_اشو
#دیدگاه_الگو_مسائل_جنسی
عضویت درکانال👇👇👇
🔰http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽کلیپ آشنایی با تفکرات اشو
✅آمیختن حق وباطل
🎤استادمحمدجوادادبی
#عرفان_کاذب_اشو
#تفکرات_مراقبه_اشراق
عضویت درکانال🔻🔻🔻🔻
🔰http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
💠استفاده از موسیقی یکی از راههای جذب صوفیه
🔸نقش موثر موسیقی را در زندگی انسانها نباید نادیده گرفت. از اینرو اغلب فرقهها این ابزار تاثیرگذار را غنیمتی جهت پیشبرد اهداف فرقهای و رونق بخشیدن به مجالس و محافل خود میشمرند، لذا برای جذب مخاطبان خود از موسیقی استفاده میکنند.
🔻اما سوال اینجاست که بر اساس آموزههای تصوف، چه کسانی میتوانند از این راه استفاده کنند؟
🔰در پاسخ به این سوال گفته شده: «آنچه مسلم است این است که استفاده معنوی از موسیقی از دیدگاه تصوف امکانپذیر نیست، مگر با صیقل دادن نفس و کشتن اژدهای درونی که تنها راه نجات دادن مرغ روح است و آماده ساختن آن از برای معراجی که موسیقی معنوی امکانپذیر میسازد.»[1]
♻️بنابر ادعای ذکر شده در متن مذکور، استفاده معنوی از موسیقی در تصوف بعد از صیقل دادن نفس و کشتن اژدهای درونی امکانپذیر است، در حالی که صوفیان امروزی در مجالس خود برای افراد مبتدی و تازه وارد موسیقی را تجویز میکنند و این خلاف مبانی صوفیه است و درحقیقت سوء استفاده از موسیقی برای جذب افراد به شمار میرود.
📚پینوشت:
1. نصر سیدحسین، تصوف و تاثیر آن در موسیقی، مجله مقام موسیقایی، شماره 3، 1377 ،صص 176 و 177.
#نقد_تصوف
#موسیقی
#صوفیه
عضویت در کانال👇
🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
مراد ترتولیان از نوع فردی بودن شخص های تثلیث چیست؟
واژه ی لاتینی species را در اینجا نباید به معنای طبقه خاصی از افراد، بلکه [باید] به معنای عرفی نُمود گرفت! اما این را نیز می توان افزود که منظور از اصطلاح نمود در اینجا متضاد بود یا واقعیت نیست زیرا همانطور که دیدیم او هر عضو تثلیث را یک شیء یعنی یک موجود واقعی می داند. میتوان واژه نوع را که اینک به معنای نمود گرفتیم در اینجا به معنای روئیت پذیری گرفت؛ بنابراین منظور ترتولیان از این که آنها از حیث نوع، سه هستند این است که پدر وجودی بی منشاء دارد، نامرئی است. پسر که از پدر، نشأت گرفته مرئی است و روح القدوس که از پدر و پسر نشات گرفته، مرئی تر است.
__
فلسفه ی آباء کلیسا، هری اوسترین ولفسن، ترجمه ی علی شهبازی، ص 360.
#تثلیث
#نوع_فردی
#روئیت_پذیری
#ترتولیان
لینک عضویت در کانال👇
http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e
💠اعتراف شیخ صوفی به تصنعی بودن قطب
🔸یکی از انحرافات فرقهی صوفیه، قطبسازی و ادعای مقامات معنوی برای قطب است که او را تا جایگاه امام معصوم (علیه السلام) بالا برده و برای فریب مردم و رسیدن به مقاصد دنیوی خود، مقامات و کرامتهای دروغین برای این اقطاب ذکر کردهاند.
🔹چنانچه اقطاب در نوشتههای گنابادیه، مظهر تام خداوند، خلیفه الهی، نایبان امام، محل نزول وحی و الهام الهی معرفی شدهاند.[1]
🔻کیوان قزوینی که مدتها در خدمت اقطاب فرقه گنابادیه بوده و از طرف چندین قطب اجازه ارشاد داشت و بعدها از تصوف جدا شد، دربارهی قطب مینویسد:
👈«از عمرم قسمت مهمی در شناخت اقطاب امروزه دنیا تلف شد. حالا میتوانم فتوا دهم که امروز موضوع قطبّیت وجود خارجی ندارد، همه متصنّع و کیسه خود پرکن هستند.» [2]
🔰این شیخِ صوفی، که مدتی سرسپردهی اقطاب فرقهی گنابادی زمان خود بود، قطب و قطبیت در صوفیه را ساختگی و حتی «کلیهی مشایخ سلسلۀ گنابادیه را تکذیب و همهی آنان را دنیا خواه و جاه طلب میدانست.»[3]
♻️این تعریف و تمجید از قطب و در ادامه اعتراف به تصنعی دانستن آن از طرف کیوان قزوینی، نشان دهنده بیاساس بودن قطب و قطبیت است.
📚پینوشت:
1.گنابادی، ملاسلطان محمد، ولایتنامه، انتشارات حقیقت، تهران، 1380، ص 71.
2.کیوان قزوینی، عباس علی، راز گشا، به اهتمام محمود عباسی، ناشر محمود عباسی، 1376، ص133.
3.همان
#نقد_تصوف
#قطب
#کیوان_قزوینی
عضویت در کانال👇
🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
#سه_شنبه_های_سمیناری
🔹سمینار تخصصی نقد بهائیت
استاد ارائه دهند: سرکار خانم فاطمه هنروران
استاد ناقد: دکتر حجت حیدری چراتی
دبیرجلسه: حجت الاسلام فخرآور
زمان: سه شنبه 1400/09/23
ساعت: 10:00 الی 11:00
لینک ورود به جلسه:
https://b2n.ir/a95618
عضویت در کانال👇
https://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e
38.37M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽 #کلیپ اتحاد بین مسلمین و معنای #وحدت_اسلامی و محوریت #حدیث_ثقلین
🎤 حضرت استاد #میلانی
🔻 #اتحاد بین مسلمین از نظر #سیاسی یعنی در برابر #دشمنان اسلام متفق بودن و در برابر دشمنان، وحدت کلمه داشتن؛ این یک ضرورت است, در برابر دشمنان بایستی مسلمین اتحاد داشته باشند.
👈بنده عرضم این است که همیشه بایستی دنبال اتحاد باشیم و برای این جهت رعایت #ادب و #حسن_معاشرت ضرورت دارد شکی در این جهت نیست اما میخواهم عرض کنم که در ضمن این جهات بایستی #مبانی_اعتقادی خودمان را حفظ کنیم این به معنا نیست که ما از مبانی اعتقادی مان کوتاه بیاییم بعضی از مبانی اعتقادی را یا انکار کنیم و یا کمرنگ کنیم و یا از اهمیت آن مبانی بکاهیم.
#نقد_وهابیت
#پاسخ_به_شبهات
#پاسخ_به_شبهات_وهابیت
#تکفیر #تکفیری #وهابی #وهابیت
#مطاعن #مطاعن_دشمنان_اهلبیت
عضویت در کانال 👇
🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e 🔰
💠کرامات سازی برای مشایخ صوفیه قبل از تولد
🔸از انحرافات اخلاقی و اعتقادی برخی از صوفیان، جذب مرید با کرامتسازی بی حدوحصر برای مشایخ است.
🔻 چنانکه عدهای این مسئله را از حد به در کرده و کرامتسازی را به تمامی مراحل حیات شیخ و حتی به پیش از حیات و پس از وفات او نسبت دادند.
🔰به آن گونه که از قرن هشتم به بعد، برای شیخ از زمان ولادت، بلکه در مواردی پیش از تولد، تا هنگام مرگ، حیاتی ویژه و شگفت و مقدس شمرده میشد که تمامی دوران آن پر از انواع کرامات است. [1]
👈نمونهای از این کرامتسازی مربوط به شیخ صفیالدین اردبیلی است. با نگاهی سطحی بر فهرست کتاب "صفوه الصفا" اثر ابن بزاز اردبیلی، میتوان موارد ذکر شده را به وضوح مشاهده کرد. عنوان فصل اول مقدمه کتاب صفوه الصفا "خبر نبوی بر ظهور شیخ صفی الدین" و فصل دوم "خبر اولیاء الله بر ظهور شیخ صفی الدین" است. و در فصل دوم از باب اول، عنوان "در کرامت وقت حمل شیخ صفی الدین" دیده می شود. [2]
♻️این کرامتسازی صوفیه برای مشایخ خود، نشانگر افراط در بیان کرامات مشایخ صوفیه جهت بهرهبرداری از آن است.
📚پینوشت:
1. صدرینیا باقر و ابراهیم پور نمین محمد، دگرگونی گستره کرامات در مناقبنامههای مشایخ تصوف، فصلنامه ادبیات عرفانی و اسطورهشناختی،شماره 37، 1393،ص 146.
2. ابن بزاز اردبیلی،صفوه الصفا،مصحح غلامرضاطباطبایی مجد، ناشر مصحح، 1373،ص 55 به بعد.
#نقد_تصوف
#کرامت
#کرامت_سازی
#صفی_الدین_اردبیلی
عضویت در کانال👇
🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
💠کرامات صوفیه از ایام طفولیت
🔸از کرامات عجیب صوفیه، نقل داستانهایی در مورد عبادت و روزهداری بزرگان صوفیه همچون سهل تستری و عبدالقادر گیلانی در ایام طفولیت و شیرخوارگی است!
🔹چنانچه نقل شده شیخ عبدالقادر گیلانی مجموع روزهای ماه رمضان را در ایام طفولیت شیر نخورد و یومالشک نیز شیر نخورد و درنهایت معلوم شد که آن روز از ماه مبارک رمضان بوده است. [1]
🔻همچنین عطار از ابو طلحه نقل کرده است که: «سهل تستری آن روز که از مادر متولد شد روزه بود، یعنی شیر نخورد تا وقت نماز. یا خود سهل گفته است که سه ساله بودم که قیام شب داشتم و در چهل شبانهروزی، یک مغز بادام میخوردم.» [2]
🔰این کرامات بیشتر به افسانه شبیه بوده و زادهی تخیلات نویسندگان صوفی است. تا قبل از خواندن این افسانهسراییها چنین چیزی به فکر و ذهن انسان خطور نمیکند که شخصی در بدو تولد و طفولیت اهل روزه باشد. آنهم روزهداری در طفولیتی که برای هیچیک از صدوبیست و چهار هزار پیامبر و اوصیاء آنها بیان نشده است.
📚پینوشت:
1.جامی نورالدین عبدالرحمان، نفحات الانس، مصحح محمود عابدی، ناشر اطلاعات، تهران، ۱۳۷۰، ص 507.
2.عطار، فریدالدین، تذکره الاولیاء، به کوشش نیکلسون، انتشارات صفی علیشاه، 1375 ش، ج 1، صص 252 و 268.
#نقد_تصوف
#کرامت
#سهل_تستری
#عطار
عضویت در کانال👇
🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
💠نوع کرامات صوفیانه
🔸اگر کسی درکرامتسازیهایی که صوفیه به اولیاء خود نسبت دادهاند دقت نماید، برای او روشن میشود که آنچه به این عنوان به آنها نسبت داده شده در واقع کرامت نیست.
🔹ازجمله آنها میتوان به هفتاد هزار ختم قرآن در یک روز، یا به زیر آب رفتن یک صوفی در فواصل نمازهای یومیه و بیرون نیامدن از زیر آب، یا ترک طعام در طول روزها بلکه ماههای متمادی اشاره کرد.[1]
🔰علت رد اینگونه کرامتسازیها این است که اولاً وقوع اینگونه کرامات ثابت نیست و در قرنهای بعدی نیز جز خودشان(غیر از صوفیه)، کسی نقل نکردهاست.
ثانیاً اینکه برفرض قبول وقوع برخی از آنها، بازهم دلیل بر حقانیت و ولایت و تقرب او نزد خداوند متعال نمیباشد.
زیرا مرتاضین هندی هم توانایی انجام بسیاری از کارهای خارق العاده که بهعنوان کرامت نزد صوفیه مطرح است را دارند.
📚پی نوشت
1.جامی نورالدین عبدالرحمان، نفحات الانس، مصحح محمود عابدی، ناشر اطلاعات، تهران، ۱۳۷۰، ص 21 و 24.
#نقد_تصوف
#کرامت
#مرتاض
عضویت در کانال👇
🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
آشنایی با واژگان کلیدی
سه عضو تثلیث در زبان یونانی با یکی از اصطلاحات:
۱. hypokeimenon
(موضوع) ؛
۲. ousia
(جوهر) به معنای جوهر نخستین؛
۳. hypostasis
(اقنوم)؛
۴. prospon
(شخص)
و در زبان لاتین با اصطلاح:
۱. substantia
به عنوان ترجمه ی جوهر به معنای جوهر نخستین
و یا با اصطلاح:
۲. persona
(شخص)
بیان می شوند.
_________
فلسفه ی آباء کلیسا، هری اوسترین ولفسن، ترجمه ی علی شهبازی، ص 361.
#تثلیث
#واژگان_کلیدی
#یونانی_لاتین
لینک عضویت در کانال👇
http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e
💠اشو و زندگی کمونی(1)
🔹اشو شکل جدیدی غیر از ازدواج را برای یک زندگی جمعی پیشنهاد می کند و نام آن را "کمون" می گذارد
🔹"باید شکل های جدیدی از زندگی گروهی پدید آید من برای پرهیز از تداخل واژه ها اسم آن ها را اجتماع یا جامعه نمی گذارم بلکه این زندگی گروهی جدید را کمون می خوانم این واژه بسیار مهمی است مفهوم آن این است جایی که مردم فقط با هم زندگی نمی کنند بلکه ارتباط و پیوند عمیق با یکدیگر دارند.1
🔹اشو نتیجه این کمون را آفرینش انسان نوین می داند. و می گوید همه تلاش من بر یک چیز متمرکز است: آفرینش انسانی نوین مثل "زوربای بودا.2-3
🔹بهشت برین این انسان نوین همین سیاره خاکی خواهد بود" ماقادریم در همین جا بهشتی خلق کنیم ، همین جا بر روی این سیاره خاکی.5
📚1-آینده طلایی ص95. 2- زوربا : اسطوره لذت طلب یونانی.3- آینده طلایی ص 102. 4- آینده طلایی ص 102
#عرفان_نوظهور_اشو
#کمون_ازدواج_زندگی_گروهی
عضویت درکانال🔻🔻🔻
🔰http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
💠اشو و زندگی کمونی(2)
✅دورنمای وی از دنیای نوین یعنی دنیای کمون ها دنیایی عاری از خانواده هاست او در مورد معنویتی که در کمون خویش می خواهد به انسان نوین ارائه دهد چنین می گوید: انسان اینجاست تا مشعوف گردد سر ذوق بیاید وتا آنجا که ممکن است زیبا تؤام با آرامش و راحتی زندگی کند.1
✅از اشو می پرسیم اگر دلیل وی برای مقابله با نهاد خانواده و ایجاد کمون تأمین آرامش و شادمانی باشد، طبیعتاً این آرامش در یک زندگی سالمی شکل می گیرد که بنای آن بر موّدت و محبت گذارده شده و فرزندان به عنوان رحمت الهی چراغ فروزانی هستند که بر زیبایی این زندگی دو چندان می کنند رَبَّنَا هَبْ لَنَا مِنْ أَزْوَاجِنَا وَ ذُرِّیَّاتِنَا قُرَّةَ أَعْیُن.2
پروردگارا! از همسران و فرزندانمان مایه روشنى چشم ما قرار ده . " قرة عین" معادل نور چشم است که در فارسى ، کنایه از کسى که مایه سرور و خوشحالى است .قرة عین به معنى چیزى است که مایه خنک شدن چشم انسان مى شود، یعنى اشک شوق از دیدگان او فرو مى ریزد، و این کنایه زیبایى است از سرور و شادمانى..
📚1- آینده طلایی ص105. 2- سوره فرقان آیه 74.
#عرفان_کاذب_کمون
#اشو_خانواده_آرامش
عضویت درکانال👇🔻👇
🔰http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
❇️آرامش و شادمانی در آموزه های دین
👈اگر افراد یک خانواده مهارت های لازم برای داشتن یک زندگی آرام وشاد را داشته باشند پیوند موجود در آن خانواده پیوندی ناگسستنی خواهد بود. این مهارت ها تعالیمی است که برگرفته از آموزه های وحیانی ومنطبق بر فطرت پاک آدمی می باشد یکی از مهارت های زندگی برگرفته از قرآن کریم مهارت برخورد با همسر می باشد «وَ عَاشرُوهُنَّ بِالْمَعْرُوف»(نساء/19) با زنان به نیکی رفتار کنید.
✅یکى از روشن ترین جلوه گاه ها و موارد خودنمایى مودت و رحمت، جامعه کوچک خانواده است، چون زن و شوهر در محبت و مودت ملازم یکدیگرند و آموزه های دینی سفارش زیادی به ازدیاد این محبت واظهار این مهرورزی کرده اند پیامبرخوبی ها در مورد اظهار محبت به همسر می فرمایند: قَوْلُ الرَّجُلِ لِلْمَرْأَةِ إِنِّی أُحِبُّکِ لَا یَذْهَبُ مِنْ قَلْبِهَا أَبَداً»1واین نوع محبت را به ایمان فرد گره زده اند ویک رابطه دوسویه بین ایمان محبت به همسر می باشد هرچه ایمان بیشتر باشد محبت به همسر بیشتر خواهد بود و هرچه محبت به همسر بیتر باشد موجب ازدیاد ایمان خواهد بود: قَالَ سَمِعْتُ الصَّادِقَ ع یَقُولُ الْعَبْدُ کُلَّمَا ازْدَادَ لِلنِّسَاءِ حُبّاً ازْدَادَ فِی الْإِیمَانِ فَضْلا»2
📚1- الکافی، ج 5، ص 570. 2- وسائل الشیعة، ج 20، ص 24.
#عرفان_کاذب_آرامش
#خانواده_مودت_دین
عضویت درکانال👇👇
🔰http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰