eitaa logo
اهل کتاب
135 دنبال‌کننده
152 عکس
1 ویدیو
4 فایل
اهل کتاب صادق معرفی کتاب و ترویج فرهنگ مطالعه و تفکر «هرکس‌باکتاب‌ها‌آرام‌گیرد هیچ‌آرامشی‌راازدست‌نداده‌است....» #امام‌علی‌؏ ارتباط با مدیر @ibrahimshojaat صفحه‌ی اینستاگرام: Instagram.com/ahleketab
مشاهده در ایتا
دانلود
تقابل در بنیان‌های سیاست تقابلی از جنس داستان‌های کودکانه که پشت هر کلمه‌ای از آن، دنیایی از جنگ و جدال خوابیده است. شاید سردمدار جهانی این نوع از کتاب‌های داستانی_سیاسی، کتاب‌های جرج اورول یعنی کتاب و باشد که نویسنده اقدام به سخره کشیدن نظام‌های سوسیالیستی و کمونیستی در دوران اوج شکوفائیشان کرده است. اما ما در این کتاب با متنی از نویسنده خوش نام داخلی مواجه هستیم که در مقابل نظام‌های دموکراتیک نگاشته شده است. در حقیقت این کتاب پرده از دو نوع استعمار دموکراتیک برداشته است. نوع اول آن را در بسیاری از رژیم‌های مستبد آسیایی و آفریقایی و حتی آمریکای لاتین می‌توان یافت و نوع دوم و روتوش شده آن را در نظام‎های سیاسی اروپایی و آمریکایی باید جستوجو کرد. داستان این کتاب ماجرای یک پادشاه است که بیست و پنج فرزند دارد و به هنگام مرگ تصمیم می‌گیرد که بنای نظام رای گیری را برای انتخاب دوره‌ای پادشاه ‌های آتی برای اولین بار توسط مردم و از بین بیست و پنج فرزند خود را بگذارد و این خود آغاز ماجراهای بعدیست. نکته مهم و جالب توجه در این گونه کتاب‎های سیاسی که حرف خود را در قالب کنایه و تمثیل می‌گویند این است که شما تمام مشکلات موجود در کشور را به راحتی با مثال‌های موجود در آن‌ها تطبیق می‌دهید و این یعنی پذیرفتن مبدا مشکلات که نویسنده به شما القا کرده است. حال مبدا آن حکومت دموکراسی باشد یا کمونیستی فرقی نمی‌کند؛ چراکه شما با تطبیق مثال‌ها، در دام نویسنده افتاده‌اید و پیش فرض‌های او را پذیرفته‌اید. در خوانش از این دست کتاب‌ها دقت و تمرکز کافی را حتما مد نظر داشته باشید. بمانیم
همه ما مدیریتی‌ها درسی را به نام مدیریت تولید در ترم‌های ابتدایی خود خوانده یا می‌خوانیم. همان طور که می‌دانید، یکی از سرفصل‌های اصلی این درس، فصل تولید ناب است. تولید ناب همان را همان اکسیری می‌نامند که ژاپن توانست به مدد آن، از رکود اقتصادی دهه شصت میلادی عبور کند و بهره‌وری خود را دچار تحول کند. تاریخچه و هدف کلی این نوع از تولید به خوبی در کتاب‌های تولیدی ما آمده است اما حلقه مفقوده‌ای که ما را از درک و به کار بستن آن دور می‌کند، چگونگی و چرایی ابعاد مختلف این نظام تولیدی است که نه در کتاب‌های تولیدی آمده است و نه اساتید تولیدمان به خوبی برایمان توضیح می‌دهند. بی‌شک مهم‌ترین کارخانه برای ایجاب این نوع از نظام تولیدی، کارخانه‌جات تویوتا می‌باشد که مبدا این نوع نظام نیز محسوب می‌شود. کتاب حاضر به زبان ژاپنی نگاشته و از ژاپنی به انگلیسی ترجمه شده است. مترجم فارسی زبان نیز از نسخه انگلیسی آن استفاده کرده است. با همه‌ی این تفاسیر، کتاب حاضر به خوبی توانسته است که بسیاری از مفاهیم ارزشمند تولید ناب را توضیح دهد. هرچند که در نهایت برای درک واقعی مفهوم تولید ناب، نیاز به حضور در یکی از کارخانه‌جات ژاپن هست. با کتاب تازه بمانید بمانیم
خوانش تاریخ و سرگذشت انسان‌ها و ملت‌ها، هم شیرین است و هم مهم. درازای حضور و به وجود آمدن صنایع سنگین و مادر کشور ایران به کمتر از هفتاد سال می‌رسد و قطعا یک از مهم‌ترین صنایع هرکشوری، صنعت خودروی آن کشور می‌باشد. بسیاری عقیده دارند که میزان توفیق صنایع خودرویی در یک کشور به مثابه میزان توفیق صنعت در آن کشور می‌باشد. بسیاری از ما هنگام شنیدن نام کشوری همچون آلمان، ژاپن و حتی آمریکا، اولین نام‌های صنعتی که به ذهنمان خطور می‎کند، نام یکی از خودروسازان آن کشورها می‌باشد، چراکه خودرو محصولی استراتژیک، پرمصرف و ملموس است و این کشورها پرچمداران پیشکسوت این صنعت به شمار می‌روند. جهانیان و ما نیز صنعت خودروسازی کشورمان را با محصولی محبوب به نام به یاد می‌آوریم چراکه نام این خودرو و مردم ایران با یکدیگر در طول تاریخ گره خورده است. خودرویی که با ورود و مونتاژ (ابتدای کار و سپس تولید بخش عمده‌ای از آن) در ایران به واقع انقلابی در صنعت کشور در دهه چهل شمسی رقم زد. انقلابی که هم‎زمان با انقلاب سفید بود و شاید هم مرتبط. شاید تعجب‎آور باشد اما دو برادر مشهدی این انقلاب را رقم زدند. البته از این نکته نیز نباید غافل بود که بدون کمک‌های (و شاید رانت‌ها و لابی‌ها و ...) دستگاه حاکمه، استعداد این دو برادر نیز به مانند بسیاری دیگر از استعدادهای این سرزمین دود می‌شد. با تاسیس شرکت پایه گذار تحولات مهمی در آینده صنعت کشورشان شدند. خواندن کتاب پیکان سرنوشت ما، علاوه بر افزودن آگاهی و اطلاعات تاریخی و حتی فنی، یک فایده مهم دیگر نیز برای مخاطبین خود دارد و آن هم انگیزه‌ای است که همراه با غرور و ارق ملی به شما انتقال داده می‌شود. در پایان جای دارد برای تمامی افرادی که با حسن نیت خود در راه اعتلای علم و صنعت این کشور گام برداشته‌اند، فاتحه‌ای نثار کنیم. بمانیم
زبان شیرین پارسی بر پنج ستون بی‌همتا استوار است: شاهنامه فردوسی، دیوان سعدی، آثار مولانا، آثار عطار نیشابوری و خمسه حکیم نظامی گنجوی. حکیم جمال‌الدین ابومحمد الیاس بن یوسف بن ذکی بن مؤید نظامی گنجوی از جمله حکمای ادب پارسی است که مانند فردوسی و سنایی و خیامو ... شعر پارسی را از قلمرو صرف حس، به پهنه ژرف اندیشه کشانید. اسکندرنامه، مخزن‌الاسرار، خسروشیرین، لیلی و مجنون و هفت پیکر از جمله آثار به جا مانده از نظامی است که به خمسه نظامی معروف شده است. در پایان ابیاتی از اقبالنامه آورده‌ام تا به قول خود نظامی «آب دریا را اگر نتوان کشید _ هم به قدر تشنگی باید چشید» چو خواهی که بر گنج یابی کلید نباید عنان از ریاضت کشید مثل زد در این آنکه فرزانه بود که برناید از هیچ ویرانه دود بسا خواب کاول بود هولناک نشاط آورد چون شود روز پاک بسا چیز کو در دل آرد هراس سرانجام از آن کرد باید سپاس جهان پر شد از دعوی انگیختن برین نطع ترسم ز خون ریختن چو باران فراوان بود در تموز هوا سرد گردد چو برد العجوز چو باران هوا تر نماید ز آب نسوزاند آن چرک را آفتاب چو بر عادت خود درآید خریف هوا دور باشد ز باد لطیف وبا خیزد از تری آب و ابر که باشد نفس را گذرگه سطبر بباید یکی آتش افروختن برو صندل و عود و گل سوختن بمانیم
جنگ روایت‌ها مهم‌تر از حقایق یک واقعه، نحوه‌ی روایت آن واقعه است. ممکن است یک واقعه یا حادثه، ده‌ها نکته داشته باشد که تعدادی از آن‌ها مثبت و تعدادی نیز منفی باشد. حال به راحتی می‌توان با این نکات مثبت و منفی بازی کرد و به انحای مختلف آن واقعه را روایت کرد. روایت‌ها به آن میزانی که باورپذیر و ساده سازی شده و از فکری قوی برخوردار باشند، میان مخاطبین خود مورد استقبال قرار خواهد گرفت؛ نه به آن مقدار که حقیقت را بازگو کنند! حال ما با کتابی مواجه هستیم که یک بسته‌ی روایی جذاب و بدیع از مسئله‌ی اقتصادی در نقاط مختلف جهان را ارائه می‌کند و با استفاده از سیر ملل و اقوام، ما را به یک روایت واحد از آن‌ها می‌رساند؛ روایت توسعه غربی با استفاده از عینک دموکراسی و حقوق مالکیت خصوصی. این کتاب به قدری خوب نوشته شده است که خدشه وارد کردن به نتیجه گیری‌هایش سخت‌تر از پذیرفتن آن‌ها باشد. بخوانیم تا آینده را بهتر بسازیم. ؟ بمانیم
خدای خوب ابراهیم انتشارات شهید ابراهیم هادی پس از دوگانه سلام بر ابراهیم، که توانست با جلب توجه و استقبالی بی‌نظیر از سوی مخاطبین جهانی خود به یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌های دفاع مقدس مبدل شود، کتاب دیگری را در ادامه این دوگانه منتشر کرد تا پرده از برخی ابعاد شخصیتی این بزرگوار بردارد. کتاب خدای خوب ابراهیم به بررسی ویژگی‌ها و صفات شخصیتی شهید ابراهیم هادی و تطبیق آن‌ها با آیات قرآن مجید می‌پردازد. یقینا شهدایی همچون شهید ابراهیم هادی، ظرفیت پژوهش‌های علمی و هنری بسیاری دارد که می‌بایست هرچه بیشتر و در قالب‌های متفاوت به آن‌ها پرداخته شود. بمانیم
یک آذری بزرگ یازده آذر زادروز بزرگ مردی است که توانست با آثارش صفحه‌ای نو بر کتاب ادبیات پارسی بیافزاید. چندی پیش کتابی به نام قصه‌های جلال را خواندم که مجموعه‌ای متشکل از داستان‌های کوتاهی بود که به خوبی نگاشته شده بود. داستا‌ن‌های جلال معمولا پیرامون مسائلی است که حول احوالات جلال می‌گذشته است. قصه‌های جلال از هشت داستان کوتاه با عنوان‌های تجهیز ملت، پستچی، شوهر آمریکایی، دفترچه بیمه، عکاس بامعرفت، دید و بازدید عید، زیارت و تابوت نگاشته شده است. داستان زیارت داستانی بس خواندنی است که به نظر نگارنده این داستان کوتاه، یکی از زیباترین نوشته‌ها در بین آثار جلال می‌باشد. خدایش بیامرزد بمانیم
یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌های چند وقت اخیر بازار کتاب و به خصوص بازار رمان در ایران، کتاب خانم الیف شافاک، یعنی کتاب چهل قانون شمس است که در ایران با نام ملت عشق بیشتر شناخته می‌شود. قبل از شناخت این کتاب و موضوع آن باید نویسنده‌ی آن را شناخت تا متوجه برخی جزئیات و خرق عادات موجود در این کتاب شد. خانم شافاک که نویسنده‌ای ترک تبار می‌باشد، در استراسبورگ فرانسه از والدینی ترک و بریتانیایی به دنیا آمد و پس از جدایی والدینش، به همراه مادرش به ترکیه بازگشت. شافاک در سال‌های ۲۰۰۴–۲۰۰۳ با درجهٔ استادیاری در دانشگاه میشیگان و بعد در بخش مطالعات خاور نزدیک دانشگاه آریزونا مشغول به کار شد و از ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۹ نیز ستون‌نویس روزنامهٔ تایم بود. کتاب ملت عشق او روایتی بسیار جذاب از زندگی شمس تبریزی و آشنایی او با مولوی را به نمایش می‌گذارد که بی‌شک قلم این روایت، قلمی درخور این داستان می‌باشد. در این کتاب ما با پانزده راوی همراه می‌شویم که هر یک، برهه‌ای را روایت می‌کنند و داستان را تکمیل می‌کنند. نکته اساسی این کتاب آن است که برخی مفاهیم والای اسلامی و فقهی در آن به صورت مستقیم و غیرمستقیم رد می‌شود، در صورتی که خود شخص جناب مولوی قبل از عرفان خود، به عنوان یک فقیه در جامعه و روزگار خود شناخته می‌شده است و این خود نشان از جمع فقه و عرفان اسلامی در نگاه مولوی دارد. همچنین در قسمت‌های مختلف این کتاب، ما با رویکردهای فمینیستی مواجه می‌شویم که سعی در عادی‌انگاری و ترویج برخی شئون غیراسلامی را دارد. در نهایت همانطور که ابتدا گفته شد نمی‌شود از قلم قوی نویسنده و میزان محبوبیت بالای این اثر گذشت و تا هنگامی که نویسندگان آشنا با عرفان اسلامی و تاریخ به سمت نگارش چنین آثاری نروند، حق واقعی حکما و عرفایی چون مولوی و حافظ و سعدی ادا نخواهد شد و چنین کتبی سردمدار معرفی عرفای مسلمان و استفاده از آن‌ها در مسیر امیال خود خواهند بود. بمانیم
فلسفه خواندن نتنها کار سختی نیست، بلکه بسیار جذاب و لذت بخش نیز می‌باشد؛ اما آیا برای فیلسوف شدن، صرفا خوانش کتب فلسفی کافیست؟ً! کتاب حاضر یکی از کتاب‌های معروف و با تیراژ میلیونی می‌باشد که با هدف تعلیم مبانی فلسفی و تاریخ به نوجوانان توسط آقای یاستین گوردر در سال 1990 میلادی در کشور نروژ نگاشته شده است. داستان با دختری به نام سوفی که در آستانه پانزده سالگی است آغاز می‌شود و این دختربچه تحت تعلیم یک فیلسوف، با تاریخ فلسفه غرب به صورت خلاصه و سریع آشنا می‌شود و در حین این جلسات آموزشی اتفاقاتی می‌فتد که باعث جذابیت هرچه بیشتر متن می‌شود. نکته جالب این کتاب، ساختار فلسفی داستان آن است که بیست سال بعد، ما شاهد همان ساختار فلسفی در فیلم Inception، ساخته فیلسوف معاصر غربی، کیریستفر نولان هستیم و این شاید نمایانگر طرز تفکر و تفلسف مهم‌ترین فلاسفه معاصر غربی می‌باشد. در مجموع با توجه شخصیت‌ها و موقعیت‌هایی که به خوبی در این داستان آورده شده‌اند و همچنین با نگاه به هدف کتاب که عمق بخشی به تفکرات و شخصیت مخاطب خود است، قطعا با کتابی قابل تحسین و خواندنی برای قشر نوجوان و جوان روبرو می‌باشیم. در پایان آرزو می‌کنم که روزی علما و اندیشمندان ما نیز چنین آثاری داستانی در حوزه فلسفه اسلامی بنویسند و اثری ماندگار در این حوزه برای نسل‌های متمادی بیافریند. بمانیم
کتاب حاضر مجموعه‌ای از دست نوشته‌های استاد فقید، مرحوم علی صفایی حائری است که در سال 1354 به رشته تحریر در آمده است. همان گونه که از اسم این اثر بر می‌آید، ما بیشتر با یک روایت تحلیلی از تاریخ که اجمالا دربردارنده‌ی سیاست دول معاصر ایران، از اواخر قاجار تا همان سال نگارش، روبرو هستیم. البته در قسمتی از متن، نگارنده به علل عدم توفیق امیرکبیر نیز ‌پرداخته است. کتاب حاضر در عین اجمال، سرشار از نکاتی ریز و درشت از صفحه‌های تاریخ این مرز و بوم است که از زاویه دید ریزبینانه‌ی استاد نشات گرفته‌ است و خوانش آن برای اقشار مختلف، جذاب و آموزنده خواهد بود. بمانیم
«وَالَّذينَ جاهَدوا فينا لَنَهدِيَنَّهُم سُبُلَنا ۚ وَإِنَّ اللَّهَ لَمَعَ المُحسِنينَ» جهاد مقدس است و این تقدس به فرد جهادی نیز منتقل می‌شود. اما این الفاظ نیستند که باعث تقدس می‌شوند بلکه مفاهیم هستند که علت می‌شوند. جهاد ساختار خود را دارد، پس شما نمی‌توانید یک ساختار معیوب و آلوده را منتسب به آن کنید و انتظار قداست داشته باشید. کتاب حاضر روایتی خوب از یک ساختار نوظهور جهادی در ابتدای انقلاب اسلامی است که ما را با مدیریت جهادی بیشتر آشنا می‌کند. در حقیقت یک مورد مطالعاتی مهم و تلخ از تاریخ سازمان‌های اسلامی ما به شما می‌رود. جهاد سازندگی پاسخ به یک نیاز مهم بود که در طول دو دهه مدیران و وزرای مربوطه توانستند احساس نیاز به آن را ارضا کنند، اما اصل نیاز همچنان باقی است. این روایت خوب را با دقت بخوانید. بمانیم
سهراب شاعر نبود! سهراب یک نویسنده‌ی خلاق و بااحساس بود. سهراب یک هنرمند بزرگ تاریخ معاصر ما بود. سهراب یک فرد عاشق بود؛ اما سهراب شاعر نبود، چراکه چیزی که می‌نوشت را نباید شعر به حساب آورد. برخی از این جملات احساسی و موزون است اما شعر نیست. هشت کتاب در حقیقت هشت دفتر از مکتوباتی است که از الهامات و تفکرات خاص و عرفانی سهراب سپهری را نشات گرفته است و در دفترهایی با عنوان‌های مرگ رنگ (1330)، زندگی خواب (1332)، آواز آفتاب (1340)، شرق اندو (1340)، صدای پای آب (1344)، مسافر (1345)، حجم سبز (1346) و ما هیچ، ما نگاه آمده است. خواندن این کتاب در کل توصیه می‌شود، منتهی نباید توقع یک کتاب شعر را از آن داشت چراکه سهراب شاعر نبود. شعر روشنی، من، گل، آب از دفتر حجم سبز: ابری نیست بادی نیست می‌نشینم لب حوض: گردش ماهی‌ها، روشنی، من، گل، آب. پاکی خوشه زیست. مادرم ریحان می‌چیند. نان و ریحان و پنیر، آسمانی بی‌ابر، اطلسی‌هایی تر. رستگاری نزدیک: لای گل‌های حیاط. نور در کاسه مس، چه نوازش‌ها می‌ریزد! نردبان از سر دیوار بلند، صبح را روی زمین می‌آرد. پشت لبخندی پنهان هرچیز. روزنی دارد دیوار زمان، که از آن، چهره من پیداست. چیزهایی هست، که نمی‌دانم. می‌دانم، سبزه‌ای را بکنم خواهم مرد. می‌روم بالا تا اوج، من پر از بال و پرم. راه می‌بینم در ظلمت، من پر از فانوسم. من پر از نورم و شن و پر از دار و درخت. پرم از راه، از پل، از رود، از موج. پرم از سایه برگی در آب: چه درونم تنهاست. بمانیم
کاهن معبد جینجا کتابی که سعی دارد شما را از مسائل سطحی زندگی افراد به ریشه‌های آن رساند. نگاهی که از ابتدا در کتاب دیده می‌شود و ادامه دار است. البته جز این نیز از وحید یامین‌پور نباید انتظار داشت. هرچند که می‌شود اینچنین قضاوت کرد که نویسنده خمیرمایه مورد نیاز این نوع نگاه را به اندازه کافی در دست نداشته است، چراکه سفر او به ژاپن کمتر از پنج روز به طول انجامیده است که برای شناخت دقیق ریشه‌های رفتاری انسان ژاپنی کافی نبوده است و همین باعث شده است که ما با اثر ممتازی روبرو نباشبم. البته قطعا نوشته وحید یامین‌پور فراتر از نکات این پنج روز سفر است. شما در این کتاب با نکات مهم و جالبی روبرو هستید اما در برخی از قسمت‌ها نویسنده در بیان حالات شخصی خود زیاده‌روی کرده است و کتاب را از هدف اصلی خود دور کرده است. البته اگر نویسنده این کار را نمی‌کرد، احتمالا کتاب او کمتر از یکصد صفحه مطلب داشت و همچنین مخاطبین عام نیز از میانه‌های آن خسته می‌شدند. در کل با توجه به نگاه نویسنده و نکات اساسی که در دو فصل انتهایی کتاب آمده است، می‌توان امتیاز قابل قبولی را به این اثر از وحید یامین‌پور داد. بمانیم
آیا هرنوشته‌ای را باید چاپ کرد؟ چندی پیش کتابی را با نام سفر به روسیه 93 از هدایت الله بهبودی مطالعه کردم. نویسنده‌ای که پیش‌تر هم سفرنامه دیگری را به نام سفر به قبله منتشر کرده بود. همانطور که از نام سفر به روسیه 93 مشخص است، این کتاب در حقیقت سفرنامه‌ی سفر آقای بهبودی در سال 1993 (1372) به روسیه است. سفری در اولین سال‌های پساکمونیسم و پس از فروپاشی اتحادیه جماهیر شوروی و در دوران حکومت یلتسین بر روس‌ها. اما کتاب حاضر بیش از هرچیز به یادداشت‌های شخصی و نکته برداری‌های ساده می‌ماند و کمتر حس یک سفرنامه خوب را به شما القا می‌کند. در ضمن، می‌شود از حجم کم کتاب (77 صفحه با مشخصات و عکس‌ها) نیز به سطحی بودن محتوای آن پی برد. هرچند که نویسنده گاهی سعی می‌کند که با بیان یکی دو نکته، سخن از مصرف‌گرایی نسل جدید روس‌ها و خداحافظی با آرمان‌های گذشته به میان آورد اما در نهایت بحثش سربسته باقی می‌ماند. به راستی اگر شما مدیر یک انتشارات بودید، چه ملاک‌هایی را برای چاپ یک نوشته برمی‌گزیدید؟! بمانیم https://ble.ir/ahleketabsadegh http://eitaa.com/ahleketabsadegh
این روزها وقتی صحبت از اسلامی شدن دانشگاه و یا اسلامی شدن علم می‌شود، عده‌ای سوالات، انتقادات و شبهاتی را از قبیل زیر طرح می‌کنند: مگر فیزیک یا جامعه‌شناسی یا ... اسلامی و غیراسلامی دارد؟ علم می‌خواهد به عقب برگردد! علم و دین ارتباط موضوعی ندارند، پس آن‌ها نمی‌توانند اثری بر هم داشته باشند. غرض از اسلامی شدن دانشگاه‌ها این است که همه‌ی افکار دانشگاهیان را در قالب‌های از پیش‌ساخته شده بریزید. منظور از اسلامی کردن مقابله با اندیشه‌های متباین با اسلام و ایجاد خفقان فکری است. منظور از اسلامی کردن علم، پرداختن به معجزات علمی قرآن و سنت است. منظور این است که کتاب‎های درسی علوم، حاوی براهین اثبات وجود خدا باشند. منظور این است که تعالیم دینی را در بحث‌های علوم بگنجانند. منظور این است که منشا علوم به دانشمندان اسلامی نسبت داده شود. و قس علی هذا. راهی جز یافتن پاسخ‌هایی اصولی و با پشتوانه برای این سوالات و شبهات و گشودن مسیر حرکت به سمت اسلام ناب وجود ندارد. در این مسیر یکی از کتاب‌هایی که توانسته است به صورت یک کتاب مرجع شناخته شود، کتاب از علم سکولار تا علم دینی است که توسط دکتر مهدی گلشنی، رئیس و بنیانگذار گروه فلسفه علم دانشگاه صنعتی شریف به رشته‌ی تحریر درآمده است. این کتاب در شش فصل و با عناوین از علم دینی تا علم سکولار، رابطه‌ی علم و دین در دنیای معاصر، اسلام و علوم طبیعت، عوامل موثر در شکوفایی علم در تمدن درخشان اسلامی، وحدت حوزه و دانشگاه و دانشگاه اسلامی تهیه شده است. به نظر می‌رسد که خوانش این کتاب بر تمامی دانشجویان، طلاب و اساتیدی که اعتقاد به توحید و دین دارند و سعی بر اصلاح ساختارهای غیربومی دارند، لازم باشد. بمانیم ble.ir/ahleketabsadegh eitaa.com/ahleketabsadegh
مهم‌ترین قانون هرکشوری، قانون اساسی آن کشور است. ایران نیز پس از انقلاب شکوهمند ۲۲ بهمن ۵۷، قانون اساسی خود را تدوین و در سال ۱۳۵۸ تصویب و به همه‌پرسی گذاشت. پس‌ از آن نیز تنها یک بار و آن هم در سال ۱۳۶۸ این قانون را اصلاح کرد. قانون اساسی ایران ۱۷۷ اصل دارد و این ۱۷۷ اصل پایه‌ی تمامی قوانین موجود در کشور می‌باشد. مدتی است که نشر دوران کتابچه‌هایی را تحت عنوان با آگاهی از قوانین حقوق خود را بدانید روانه بازار کرده است که بسیار کاربردی و مفید هستند. کتابچه‌ی‌ قانون اساسی جمهوری اسلامی نیز یکی از کتب این مجموعه می‌باشد که شایسته است همه‌ی مردم ایران، با هرعنوان و منصب و گرایشی آن را بخوانند و مطابق با آن عمل و همچنین مطالبه‌ی عمل از مسئولین را داشته باشند. بمانیم ble.ir/ahleketabsadegh eitaa.com/ahleketabsadegh
فیض بوک! مجموعه شعرهایی سیاسی و اجتماعی در قالب طنز که شاعر و طنزپرداز معروف کشورمان، آقای ناصر فیض زحمتش را کشیده است. اکثر اشعار این کتاب حول مسائل اجتماعی و گاف‌های سیاسی دوره دوم دولت آقای احمدی‌نژاد می‌گذرد و شاعر تندی نقدهایش را با شیرینی اشعار طنزش تعدیل کرده است. اگر از خواندن شعر زیر خنده بر لبانتان آمد، کل کتاب را بخوانید. مگه طوری می‌شه یک هفته مربٌا نخورین؟ خب می‌خوردین که می‌خوردین! دیگه حالا نخورین وقتی مرغا گم می‌شن، تخم‌شونم گیر نمی‌یاد پس نگردین، می‌بینین نمی‎شه پیدا، نخورین! می‌خوام اول بهتون بگم که تا آخر عمر خوردنی‌ها رو چه شکلی بخورین یا نخورین بعدشم یه جور باید با هم بریم تا ته شعر ببینیم، چیزی مگه درست می‌شه با «نخورین»! می‌زنن موجا به ساحل، همه رو خیس می‌کنن عزیزم! کالباس خشکو لب دریا نخورین! چن تا ظرف_از این یه بار مصرفا همراتون باشه تو سفرها غذا رو، روی مقوا نخورین! همه‌تون ویلا دارین، اون تو یه کاریش بکنین غذای تو خونه رو بیرون ویلا نخورین! هفته هفت روزه، می‌شه چهار روزشو روزه گرفت یعنی امروز اگه خوردین، دیگه فردا نخورین چی می‌شه اون سه روزم شکم چرونی نکنین شک ندارم که می‌شه، یه هفته حتی نخورین! ساندویچو باید از پهنا بهش گازبزنن پس ما هم دیگه اونو از درازا نخورین! میز و صندلی گذاشتن که شما راحت باشین یعنی هر چیزی رو تو هر جا سر پا نخورین اونا چیزی نخورن وقتی همه‌ش این‌جا میان شما هم وقتی همه‌ش مهمونین اون‌جا، نخورین! یک نصفه شبه، نه پسته! نه میوه! نه غذا! هشت صبحم بشه، چیزی نیارن، جا نخورین! حالا شد ساعت نه، در و شد و چیزی اومد اونا خوردن مال‌شونه، شما اما نخورین! خب اینم یه جوری غیبت میشه، فرقی نداره هر چی خواستین بخورین، پشت سر ما نخورین! این جماعت گروی نه، همیشه هشتشون چیزی خوردین، بخورین اما فرادا نخورین! همه حرف من این دو جمله آخرمه یکی «بی ما نخورین» و یکی «تنها نخورین»! شما مردم! روحتون خیلی لطیفه مثل تمبر مشتری خیلی دارین، به شرطی که تا نخورین بمانیم
از چیزی نمی‌ترسیدم! دست‌نوشته‌های حاج قاسم سلیمانی پیرامون سیر زندگی خود از تولد (حتی کمی قبل‌تر) تا حوالی انقلاب اسلامی (1356). اولین کتاب منتشره از انتشارات مکتب حاج قاسم، کتاب جذابی است اما حجم آن بسیار کمتر از آن چیزی بود که انتظار داشتیم (کمی کمتر از 70 صفحه و آن هم با قطع رقعی!). البته مهم‌ترین جذابیت این کتاب، زبان شیرین و روان نویسنده آن است که ما را امیدوار می‌کند ادامه این داستان نیز در آینده برای علاقه‌مندان منتشر شود. نکته جالب اینکه این کتاب به شدت مورد استقبال قرار گرفته است و قبل از سه ماهگی‌اش به یکصدمین چاپ خود دست یافته است! بمانیم ble.ir/ahleketabsadegh eitaa.com/ahleketabsadegh
کتاب عدالت همانا که عدالت مهم‌ترین و والاترین مفهوم اجتماعی است که تمام پیامبران الهی و ائمه اطهار برای تحقق آن در زمین تلاش نموده‌اند. همان‌گونه که خداوند در قرآن می‌فرماید: ﴿لَقَدْ أَرْسَلْنا رُسُلَنا بِالْبَیِّناتِ وَأَنزَلْنا مَعَهُمُ الْکِتابَ وَالْمِیزانَ لِیَقُومَ النّاسُ بِالْقِسْطِ﴾ و همچنین در نهج البلاغه داریم که: «وَقامَ بِالْقِسْطِ فِی خَلْقِهِ وَعَدَلَ عَلَیْهِمْ فِی حُکْمِهِ». اما نکته‌ی ‌مهمی که در ضمن طلب عدالت و فلسفه‌ی عدالت باید به آن پرداخته شود، چگونگی آن است. کتابِ کتاب عدالت دربردارنده‌ی سخنان رهبر انقلاب پیرامون چیستی، چرایی و چگونگی عدالت و عدالت خواهی است که به کوشش مهران کریمی و سید علی کشفی جمع‌آوری و منتشر شده است. خواندن این کتاب را به دوستان دانشجو و طلبه‌ای که مشتاق عدالت و عدالت خواهی با توجه به نظر و دیدگاه رهبر انقلاب هستند، توصیه می‌کنم. بمانیم ble.ir/ahleketabsadegh eitaa.com/ahleketabsadegh
بنا به توصیه چند تن از اساتید خوبم، کتاب گزیده شعرهای اقبال لاهوری را از انتشارات قدیانی در نمایشگاه کتاب امسال خریداری کردم و با این مرد بزرگ و آثار و دغدغه‌هایش کمی آشنا شدم. اقبال لاهوری متولد سال ۱۲۵۶ در شهر سیالکوت در منطقه پنجاب پاکستان (البته در زمان حیات اقبال پاکستان از هندوستان جدا نشده بود) است. وی در خانواده‌ای مذهبی و شیعه تربیت یافت و جوانی او به فعالیت‌های سیاسی_اجتماعی و فعالیت‌های ضداستعماری گره خورد. جالب است بدانید که اقبال لاهوری و سید جمال الدین اسدآبادی در یک عصر می‌زیستند و هر دو برای احیای فکر دینی و جلوگیری از هجوم غرب‌زدگی در تلاش بودند. اقبال نیز به مانند بسیاری از شعرای دیگر، شعر و هنر را مناسب‌ترین قالب برای انتقال معانی و معارف خود یافت و با وجود اینکه زبان اصلی او اردو بود، چندین دفتر شعر بسیار زیبا را به زبان فارسی سرود و همین امر باعث شده است که او را امروز، معروف‎‌ترین شاعر پارسی گوی معاصر شبه‌قاره هند به شمار آوریم. عنصر اندیشه، مهم‌ترین عنصر شعرهای اقبال است. توصیه می‌کنم شعرهای اقبال بخوانید و در آن‎‎‎‌ها تامل بفرمائید. شعر آزادگی اسلامی و راز کربلا: هر که پیمان با هوالموجود بست گردنش از بند هر معبود رست مؤمن از عشق است و عشق از مؤمنست عشق را ناممکن ما ممکن است عقل سفاک است و او سفاک‌تر پاک‌تر چالاک‌تر بیباک‌تر عقل در پیچاک اسباب و علل عشق چوگان باز میدان عمل عشق صید از زور بازو افکند عقل مکار است و دامی میزند عقل را سرمایه از بیم و شک است عشق را عزم و یقین لاینفک است آن کند تعمیر تا ویران کند این کند ویران که آبادان کند عقل چون باد است ارزان در جهان عشق کمیاب و بهای او گران عقل محکم از اساس چون و چند عشق عریان از لباس چون و چند عقل می‌گوید که خود را پیش کن عشق گوید امتحان خویش کن عقل با غیر آشنا از اکتساب عشق از فضل است و با خود در حساب عقل گوید شاد شو آباد شو عشق گوید بنده شو آزاد شو عشق را آرام جان حریت است ناقه اش را ساربان حریت است آن شنیدستی که هنگام نبرد عشق با عقل هوس پرور چه کرد آن امام عاشقان پور بتول سرو آزادی ز بستان رسول الله الله بای بسم الله پدر معنی ذبح عظیم آمد پسر بهر آن شهزاده‌ی خیر الملل دوش ختم المرسلین نعم الجمل سرخ رو عشق غیور از خون او شوخی این مصرع از مضمون او در میان امت ان کیوان جناب همچو حرف قل هو الله در کتاب موسی و فرعون و شبیر و یزید این دو قوت از حیات آید پدید زنده حق از قوت شبیری است باطل آخر داغ حسرت میری است چون خلافت رشته از قرآن گسیخت حریت را زهر اندر کام ریخت خاست آن سر جلوه‌ی خیرالامم چون سحاب قبله باران در قدم بر زمین کربلا بارید و رفت لاله در ویرانه‌ها کارید و رفت تا قیامت قطع استبداد کرد موج خون او چمن ایجاد کرد بهر حق در خاک و خون غلتیده است پس بنای لااله گردیده است مدعایش سلطنت بودی اگر خود نکردی با چنین سامان سفر دشمنان چون ریگ صحرا لاتعد دوستان او به یزدان هم عدد سر ابراهیم و اسمعیل بود یعنی آن اجمال را تفصیل بود عزم او چون کوهساران استوار پایدار و تند سیر و کامگار تیغ بهر عزت دین است و بس مقصد او حفظ آئین است و بس ماسوی الله را مسلمان بنده نیست پیش فرعونی سرش افکنده نیست خون او تفسیر این اسرار کرد ملت خوابیده را بیدار کرد تیغ لا چون از میان بیرون کشید از رگ ارباب باطل خون کشید نقش الا الله بر صحرا نوشت سطر عنوان نجات ما نوشت رمز قرآن از حسین آموختیم ز آتش او شعله‌ها اندوختیم شوکت شام و فر بغداد رفت سطوت غرناطه هم از یاد رفت تار ما از زخمه‌اش لرزان هنوز تازه از تکبیر او ایمان هنوز ای صبا ای پیک دور افتادگان اشک ما بر خاک پاک او رسان بمانیم