eitaa logo
احمد حیدری
158 دنبال‌کننده
2.7هزار عکس
206 ویدیو
4 فایل
سلام ! گاهی برخی احادیث اهل بیت علیهم السّلام دل می برند؛ این کمترین چنین می پندارد که اگر لذّت مطالعه آن را با شما خوبان به اشتراک بگذارد، نیک خواهد بود. آدرس کانال: https://eitaa.com/Ahmadheydari12 انتقاد و پیشنهاد: @AhmadHeydari54
مشاهده در ایتا
دانلود
زبان كليد هر خير و شرّى است امام باقر عليه السلام می فرمايد: «إِنَّ هَذَا اللِّسَانَ مِفْتَاحُ كُلِّ خَيْرٍ وَ شَرٍّ، فَيَنْبَغِي لِلْمُؤْمِنِ أَنْ يَخْتِمَ عَلَى لِسَانِهِ، كَمَا يَخْتِمُ عَلَى ذَهَبِهِ وَ فِضَّتِهِ؛ اين زبان كليد هر خير و شرى است، پس سزاوار است كه مؤمن مُهر بر زبانش زند، همچنان كه بر طلا و نقره ‏اش مهر مى‏ زند». يعنى زبان يك عضو كليدى است و توجّه ما هم به آن بايد به لحاظ كليدى بودن آن باشد، درب هر خير و شرى را با اين كليد مى ‏توان باز كرد. ولى بايد توجه داشت كه اين كليد فقط براى باز كردن درب خيرات باشد، براى اصلاح ذات البين، نصيحت خلق، امر به معروف و نهى از منكر مورد استفاده قرار گيرد، نه براى افساد ذات البين، فضيحت خلق، امر به منكر و نهى از معروف، همچنان كه طلا و نقره را در كيسه كرده و درب آن را بسته و مُهر مى ‏كنيم تا مبادا چيزى از آنها بدون اراده ما خارج شود. در يك جمله بايد گفت: «كليد هر سعادت و شقاوتى اين زبان است». 📚 تحف العقول‏، ابن شعبه حرانى، ص298. 📖 مطالعه تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0429621 @Ahmadheydari12
پنج توصيه از امير المؤمنين عليه السلام‏ امام امير المؤمنين عليه السلام می فرمايد: «أُوصِيكُمْ بِخَمْسٍ لَوْ ضَرَبْتُمْ إِلَيْهَا آبَاطَ الْإِبِلِ لَكَانَتْ لِذَلِكَ أَهْلًا: لَا يَرْجُوَنَّ أَحَدٌ مِنْكُمْ إِلَّا رَبَّهُ، وَ لَا يَخَافَنَّ إِلَّا ذَنْبَهُ، وَ لَا يَسْتَحِيَنَّ أَحَدٌ مِنْكُمْ إِذَا سُئِلَ عَمَّا لَا يَعْلَمُ أَنْ يَقُولَ لَا أَعْلَمُ، وَ لَا يَسْتَحِيَنَّ أَحَدٌ إِذَا لَمْ يَعْلَمِ الشَّيْ‏ءَ أَنْ يَتَعَلَّمَهُ، وَ عَلَيْكُمْ بِالصَّبْرِ فَإِنَّ الصَّبْرَ مِنَ الْإِيمَانِ كَالرَّأْسِ مِنَ الْجَسَدِ، وَ لَا خَيْرَ فِي جَسَدٍ لَا رَأْسَ مَعَهُ وَ لَا [خَيْرَ] فِي إِيمَانٍ لَا صَبْرَ مَعَه». شما را به پنج چيز سفارش مى‏ كنم كه اگر براى تحصيل آن شتران راهوار را به سرعت حركت دهيد [و همه جا را براى به‏ ست آوردن آن بگرديد] سزاوار است: 1. هيچ يك از شما جز به پرورگارش اميدوار نباشد [و دل نبندد]. 2. هيچ كس جز از گناه خود نترسد. 3. هيچ كس از شما اگر چيزى را از او پرسيدند كه نمى ‏داند، حيا نكند و [صريحا] بگويد: نمى ‏دانم. 4. و اگر كسى از شما چيزى را نمى‏ دانست، از فرا گرفتن آن خجالت نكشد. 5. بر شما باد كه صبر و استقامت پيشه كنيد، زيرا صبر در برابر ايمان همچون سر است در برابر تن؛ تن بى سر فايده ‏اى ندارد، همچنين ايمان بدون صبر». 📚 نهج البلاغة (للصبحي صالح)، ص482، کلمات قصار، حکمت82. @Ahmadheydari12
کسی که عذر نپذيرد، بر حوض کوثر وارد نشود امام سجّاد عليه السلام می فرمايد از پدرم امام حسين عليه السلام شنيدم که فرمود: «اگر مردى در اين گوشم - اشاره به گوش راست خود كرد - مرا دشنام دهد و در [گوش] ديگرى از من پوزش بخواهد، پوزش او را مى پذيرم. چرا كه امير المؤمنين على بن ابى طالب عليه السلام برايم نقل كرد كه از جدّم رسول خدا صلى الله عليه و آله شنيد كه مى فرمايد: "بر حوض كوثر وارد نمى شود كسى كه عذر را نپذيرد از کسی که عذرش موجّه باشد يا غير موجّه"؛ لَو شَتَمَني رَجُلٌ في هذِهِ الاُذُنِ - و أَومَأ إلى اليَمين - وَاعتَذَرَ لي فِي الاُخرى لَقَبِلتُ ذلِكَ مِنهُ، وذلِكَ أنَّ أميرَ المُؤمِنينَ عَلِيَّ بنَ أبي طالِبٍ عليه السلام حَدَّثَني أنَّهُ سَمِعَ جَدّي رَسولَ اللّه ِ صلى الله عليه و آله يَقولُ: "لا يَرِدُ الحَوضَ مَن لَم يَقبَلِ العُذرَ مِن مُحِقٍّ أو مُبطِلٍ"». 📚 نظم درر السمطين في فضائل المصطفى و المرتضى و البتول و السبطين(ع)، زرندی، محمد بن عز الدين، ص266. 📖 مطالعه تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0429629 @Ahmadheydari12
🔰 وصایایی از رسول خدا صلی الله علیه و آله رسول خدا صلی الله علیه و آله در ضمن وصایایی به مولای متقیان علی علیه السلام می فرماید: 🔹 يا عَلِيُّ! مَنْ خَافَ النَّاسُ لِسَانَهُ، فَهُوَ مِنْ أَهْلِ النَّارِ يا على! هر كه مردم از زبانش ترسند، اهل آتش (دوزخ) است. 🔹 يا عَلِيُّ! شَرُّ النَّاسِ مَنْ أَكْرَمَهُ النَّاسُ اتِّقَاءَ شَرِّهِ يا على! بدترين مردم كسى است كه مردم از ترس شرّش به او احترام كنند. 🔹 يا عَلِيُّ! شَرُّ النَّاسِ مَنْ بَاعَ آخِرَتَهُ بِدُنْيَاهُ، وَ شَرٌّ مِنْ ذَلِكَ مَنْ بَاعَ آخِرَتَهُ بِدُنْيَا غَيْرِهِ يا على! بدترين مردم كسى است كه آخرتش را به دنيایش بفروشد، و بدتر از او كسى است كه آخرتش را به دنياى ديگرى بفروشد. 📚 مكارم الأخلاق، ص433. @Ahmadheydari12
پدران معنوی امت بسم الله الرّحمن الرّحیم 🔹 عنْ سَيِّدِ النَّبِيِّينَ مُحَمَّدِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ خَاتَمِ النَّبِيِّينَ (ص) أَنَّهُ قَالَ: إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى فَرَضَ عَلَيْكُمْ طَاعَتِي وَ نَهَاكُمْ عَنْ مَعْصِيَتِي، وَ أَوْجَبَ عَلَيْكُمْ اتِّبَاعَ أَمْرِي وَ فَرَضَ عَلَيْكُمْ مِنْ طَاعَةِ عَلِيٍّ بَعْدِي مَا فَرَضَهُ مِنْ طَاعَتِي، وَ نَهَاكُمْ مِنْ مَعْصِيَتِهِ عَمَّا نَهَاكُمْ عَنْهُ مِنْ مَعْصِيَتِي، وَ جَعَلَهُ أَخِي وَ وَزِيرِي وَصِيِّي وَ وَارِثِي، وَ هُوَ مِنِّي وَ أَنَا مِنْهُ، حُبُّهُ إِيمَانٌ وَ بُغْضُهُ كُفْرٌ، وَ مُحِبُّهُ مُحِبِّي وَ مُبْغِضُهُ مُبْغِضِي، وَ هُوَ مَوْلَى مَنْ أَنَا مَوْلَاهُ وَ أَنَا مَوْلَى كُلِّ مُسْلِمٍ وَ مُسْلِمَةٍ، وَ أَنَا وَ إِيَّاهُ أَبَوَا هَذِهِ الْأُمَّةِ.(1) 🔹 از پيغمبر (ص) نقل شده كه فرمود: به راستى خداى تبارك و تعالى طاعت مرا بر شما فرض كرده و نافرمانى مرا بر شما نهی كرده، و پيروى از امر مرا بر شما واجب ساخته و پس از من بر شما فرض كرده است طاعت على (ع) را چنانچه فرض كرده طاعت مرا، و بر شما نهی كرده نافرمانى على را چنانچه نهی كرده نافرمانى مرا، و او را برادر و وزير و وصى و وارث من قرار داده، او از منست و من از او، دوستيش ايمانست و دشمنيش كفر، دوستدارش دوستدار منست و دشمنش دشمن من، و او مولای هر كس است كه من مولای اويم و من مولاى هر زن و مرد مسلمانم، و من و او دو پدر اين امت هستيم. 🔹 انسان‏ها داراى پيوندهاى مختلف مادّى و معنوى هستند. گاه رابطه، نسبى و خويشاوندى است؛ مثل رابطه پدر و فرزند، يا مادر و فرزند، يا خواهر و برادر، يا عمو و برادرزاده، يا پسردايى و پسرعمّه و مانند آن. و گاه رابطه، سببى است؛ مثل رابطه زن و شوهر، يا رابطه عروس و پدرشوهر، يا داما و مادرزن و مانند آن. و گاه پيوند قبيلگى است؛ مثل اين كه فلان كس از فلان قبيله، و ديگرى از قبيله ديگرى است. و گاه پيوند، گروهى و حزبى است؛ مثل اين كه فلان كس وابسته به فلان گروه، و ديگرى عضو حزب و گروه ديگرى است. برخى از پيوندهاى مذكور اختيارى و برخى غير اختيارى است. 🔹 آنچه گفته شد همه پيوندهاى مادّى است، و پيوندهاى ديگرى نيز وجود دارد كه معنوى است. مثلًا پيوند اخوّت و برادرى كه خداوند متعال در آيه 10 سوره حجرات آن را براى مؤمنان مطرح كرده «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ» يك پيوند معنوى است. و يا اين جمله كه حضرت رسول صلى الله عليه و آله فرمود: «أَنَا وَ عَلِىٌّ ابَوا هَذِهِ الامَّةِ؛ من و على پدران اين امّت هستيم» يك پيوند معنوى ميان پيامبر اسلام (ص) و على (ع) و امّت اسلامى است.(2). 📚 منابع: (1). الأمالي( للصدوق)، ص14-15، «المجلس الرابع»،‏ حدیث6. (2). داستان ياران، آيت الله العظمى مكارم شيرازى (مدظله)، ص176. @Ahmadheydari12
حضرت زینب(س) و مقابله با اندیشه جبر پس از حادثه عاشورا مزدوران يزيد، با استفاده از ترویج جبر، شروع به تبليغ كردند و پيروزى ظاهری يزيد را خواست خدا قلمداد كردند. لکن حضرت زينب و امام سجاد(ع) كه از شگرد تبليغى دشمن آگاه بودند، اين پايگاه فكرى بنی اميه را هدف قرار داده با سخنان متين و مستدل خود به شدت آن را كوبيدند و يزيد و يزيديان را مسئول اعمال و جناياتشان معرفى كردند. 📖 مطالعه تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0321417 @Ahmadheydari12
حرمت آبرو، جان و مال مسلمان 🔹 حرمت آبرو، جان و مال مسلمان به قدرى مهم است كه رعايت آن، نشانه مسلمان بودن است و ترك آن، دليل بر بيگانگى از اسلام است. در حديث معروفى از پيامبر اكرم صلّى اللّه عليه و آله مى ‏خوانيم: «وَالْمُسْلِمُ مَنْ سَلِمَ الْمُسْلِمُونَ مِنْ لِسَانِهِ وَ يَدِهِ؛ مسلمان، كسى است كه مسلمانان ديگر از زبان و دست او در امان باشند».(1) 🔹 امام صادق عليه السّلام مطلب را از دايره اسلام و مسلمين فراتر برده و مى ‏فرمايد: «اَلْمُسْلِمُ‏ مَنْ‏ سَلِمَ‏ النَّاسُ‏ مِنْ‏ يَدِهِ‏ وَ لِسَانِهِ،‏ وَ الْمُؤْمِنُ مَنِ ائْتَمَنَهُ النَّاسُ عَلَى أَمْوَالِهِمْ وَ أَنْفُسِهِمْ؛ "مسلمان" كسى است كه مردم از دست و زبانش در امان باشند، و "مؤمن" كسى است كه مردم او را بر مال و جان خود امين بشمرند».(2) 🔹 بالاترین توقع خدا از بنده اش رعایت تقواست؛ چه تقوايى از اين بالاتر كه اذيت و آزار انسان به هيچ كس نرسد و اصول سه گانه احترام انسان‏ها را رعايت كند: «احترام جان و مال و آبرو». 📚 منابع: (1). المحاسن، ‏برقى، ج‏1، ص285، «باب الإسلام و الإيمان‏»، ح426. (2). معاني الأخبار، ابن بابويه، ص239، «باب معنى المسلم و المؤمن و المهاجر و العربي و المولى‏»‏، ح1. @Ahmadheydari12
📜 فرصت عمل و توبه را غنیمت شمارید امير المومنين عليه السلام در يکی از خطبه هايش تاکيد دارد که تا فرصت وجود دارد، بايد توبه کرد؛ ايشان می فرمايند: «فَاعْمَلُوا وَ أَنْتُمْ‏ فِي‏ نَفَسِ‏ الْبَقَاءِ، وَ الصُّحُفُ مَنْشُورَةٌ، وَ التَّوْبَةُ مَبْسُوطَةٌ، وَ الْمُدْبِرُ يُدْعَى وَ الْمُسِي‏ءُ يُرْجَى، قَبْلَ أَنْ يَخْمُدَ الْعَمَلُ وَ يَنْقَطِعَ الْمَهَلُ وَ يَنْقَضِيَ الْأَجَلُ [تَنْقَضِيَ الْمُدَّةُ] وَ يُسَدَّ بَابُ التَّوْبَةِ وَ تَصْعَدَ الْمَلَائِكَةُ؛ اكنون كه در متن زندگى و حيات هستيد، عمل كنيد، [زيرا مهم‏ ترين نتيجه عمر، عمل صالح است] اين در حالى است كه نامه ‏هاى عمل گشوده و بساط توبه گسترده است، فراريان از طاعات خدا به سوى او فراخوانده مى‏ شوند و به بدكاران و گنهكاران اميد عفو داده مى ‏شود. پيش از آنكه چراغ عمل خاموش گردد، مهلت قطع شود و اجل پايان گيرد و پيش از آنكه درهاى توبه بسته شود و فرشتگان [كه مأمور ثبت اعمال نيك و بدند] به آسمان صعود كنند [سخت بكوشيد و فرصت را غنيمت بشماريد]». 📚 نهج البلاغة (صبحی صالح)، ص356، خطبه 237. @Ahmadheydari12
📜 رويشگاه علم و حكمت‏ از نظر امام کاظم عليه السلام امام كاظم عليه السلام مى‏ فرمايد: «يَا هِشَامُ! إِنَّ الزَّرْعَ يَنْبُتُ فِي السَّهْلِ وَ لَا يَنْبُتُ فِي الصَّفَا، فَكَذَلِكَ الْحِكْمَةُ تَعْمُرُ فِي قَلْبِ الْمُتَوَاضِعِ وَ لَا تَعْمُرُ فِي قَلْبِ الْمُتَكَبِّرِ الْجَبَّارِ، لِأَنَّ اللَّهَ جَعَلَ التَّوَاضُعَ آلَةَ الْعَقْلِ وَ جَعَلَ التَّكَبُّرَ مِنْ آلَةِ الْجَهْل».‏(1) ای هشام! زراعت در زمين‏ هاى نرم مى ‏رويد، نه روى سنگ‏ ها. همچنين علم و حكمت تنها در قلب متواضعان جوانه مى ‏زند، نه در قلب متكبران سرکش. چرا که خداوند تواضع را ابزار عقل قرار داده و تكبر را ابزار جهل. شرح كوتاه‏: نخستين گام در راه تحصيل دانش فروتنى است، فروتنى در برابر حق، فروتنى در برابر استاد، و در برابر هركس كه بيشتر از انسان مى ‏داند و مى‏ تواند چيزى به او بياموزد. به همين دليل «جهل» و «تكبّر» معمولًا قرين و همراه يكديگرند، متكبّران حاضر به اعتراف به جهل نيستند، و حتى اگر واقعيّتى با روح غرور و تكبّر آنها نسازد نه تنها آن را انكار مى‏كنند بلكه با آن به مبارزه بر مى‏خيزند، سخن حق را از افراد هم‏رديف يا پايين‏تر از خود نمى ‏پذيرند، و غالباً در جهل مركب مى ‏مانند.(2) 📚 منابع: (1). تحف العقول، ص396، «وصيته (الإمام الكاظم علیه السلام) لهشام و صفته للعقل». (2). يكصد و پنجاه درس زندگى، آيت الله مکارم شيرازی، ص139. @Ahmadheydari12
📜 عاقبت كافرى كه به همسایه مؤمنى نيکی می کرد امام كاظم عليه السلام مى‏ فرمايد: «إِنَّهُ كَانَ فِي بَنِي إِسْرَائِيلَ رَجُلٌ مُؤْمِنٌ وَ كَانَ لَهُ جَارٌ كَافِرٌ وَ كَانَ يَرْفُقُ بِالْمُؤْمِنِ وَ يُوَلِّيهِ الْمَعْرُوفَ فِي الدُّنْيَا فَلَمَّا أَنْ مَاتَ الْكَافِرُ بَنَى اللَّهُ لَهُ بَيْتاً فِي النَّارِ مِنْ طِينٍ فَكَانَ يَقِيهِ حَرَّهَا وَ يَأْتِيهِ الرِّزْقُ مِنْ غَيْرِهَا وَ قِيلَ لَهُ هَذَا بِمَا كُنْتَ تَدْخُلُ عَلَى جَارِكَ الْمُؤْمِنِ فُلَانِ بْنِ فُلَانٍ مِنَ الرِّفْقِ وَ تُوَلِّيهِ مِنَ الْمَعْرُوفِ فِي الدُّنْيَا». در ميان بنى اسرائيل مرد مؤمنى بود كه همسايه‏ اى كافر داشت كه با آن مؤمن خوش رفتارى مى‏ كرد و در كارهاى خير دنيوى با او همراه بود. هنگامى كه آن كافر در گذشت، خداوند خانه ‏اى از گل در دوزخ براى او بنا كرد كه او را از حرارت آتش حفظ مى ‏كرد و روزى ‏اش از غير جهنّم به او مى ‏رسيد، و به او گفته شد: اين پاداش آن خوش رفتارى است كه با فلان همسايه مؤمن خود داشتى و در كارهاى پسنديده دنيوى همراه او بودى. 📚 ثواب الأعمال و عقاب الأعمال، صدوق، ص169. @Ahmadheydari12
هدایت شده از پاسخ به شبهات
❓ اعتقاد به ایمان ابوطالب(ع) در کلام و رفتار پیامبر(ص)؟ آیا پیامبر اکرم(ص ابوطالب(ع) را مؤمن نمی دانستند؟! ✍️ پاسخ اجمالی: کلام و رفتار پیامبر(ص) نشان دهنده آن است که ایشان ابوطالب(ع) را مؤمن می دانسته اند؛ نمونه هایی از این رفتار و گفتار عبارتند از: 1- علاقه رسول خدا(ص) به ابوطالب، چرا که طبق آیه 28 آل عمران، دوست داشتن کافر حرام است. 2- طلب خیر پیامبر(ص) برای ابوطالب. 3- حضور رسول اللّه(ص) در تشییع جنازه ابوطالب. 4- محبت پیامبر اکرم به عقیل به خاطر ابو طالب. 5- نامگذاری سال وفات ابوطالب به سال عزای عمومی. ✍️ پاسخ تفصيلی: makarem.ir/maaref/l/0324775 (ع) (ع) (ص)
🔰 ابوطالب حامی رسالت و مؤمن قریش ابوطالب از جمله کسانی بود که با هزینه کرد همه سرمایه های مادی و معنوی خویش، تأثیر بسیار مهمّی در حفظ اسلام از خطرات جامعه عرب جاهلی داشت. او عموی پیامبر و یکی از صاحبان نفوذ و بزرگان مکه بود. حمایت های او از پیامبر از زمان کودکی و به عهده گرفتن سرپرستی آن حضرت شروع شد. با شروع بعثت نيز او یکی از اولین حامیان نهضت نبوی بود. ابوطالب لحظه ای از حمایت کامل خود از پیامبر- حتی به قیمت رویارویی مستقیم با اشراف قریش - دست نکشید و این حمایت را تا آخرین روزهای حیاتش نیز ادامه داد. ✍️ عناوین مقاله: ابوطالب کیست؟ / حمایت های همه جانبه ابوطالب در همه مراحل حیاتش از پیامبر اکرم(ص) / جایگاه ابوطالب نزد پیامبر اسلام(ص) / ایمان ابوطالب / شواهد ایمان ابوطالب / استدلال مخالفین ایمان ابوطالب به آیات قرآن! / استدلال مخالفین ایمان ابوطالب به احادیث! (ع) (ص) 📖 مطالعه تفصيلی: makarem.ir/maaref/l/0419066
📜 غيبت اين شخص حرام است رسول الله صلّى اللَّه عليه و آله می فرمايد: «مَنْ عَامَلَ النَّاسَ فَلَمْ يَظْلِمْهُمْ، وَ حَدَّثَهُمْ فَلَمْ يَكْذِبْهُمْ، وَ وَعَدَهُمْ فَلَمْ يُخْلِفْهُمْ، فَهُوَ مِمَّنْ كَمَلَتْ مُرُوَّتُهُ وَ ظَهْرَ عَدَالَتُهُ وَ وَجَبَ أَجْرُهُ وَ حَرُمَتْ غِيبَتُهُ». هر كه با مردم داد و ستد كند و به آنها ستم نكند، و با آنها گفتگو كند امّا دروغ نگويد، و به آنها وعده دهد امّا خلاف نكند، مردانگی او تمام و عدالتش آشكار و پاداشش واجب و غيبتش حرام است. 📚 تحف العقول، ابن شعبه حرانى‏، ص57. @Ahmadheydari12
❓بعثت پیامبران چه ضرورتى دارد؟ اولا: براى رسیدن به هدف اصلى آفرینش یعنى «تکامل انسان در تمام زمینه ها» احتیاج به یک سلسله تعلیمات صحیح و خالى از اشتباه و متّکى به واقعیّات وجود انسان است و این تنها در حیطه علم خداوند است که از طریق وحى به پیامبران الهام می شود. ثانیا: انسان براى تربیت اخلاقى نیاز به «مربى و الگو» دارد که از گفتار و رفتار او سرمشق بگیرد؛ لذا انسانى کامل و تربیت یافته از هر نظر لازم است که در این راه پرفراز و نشیب دست او را بگیرد و چه کسى جز پیامبران معصوم مى تواند به عنوان مربى و راهنما برگزیده شود؟ 📖 مطالعه تفصيلی: makarem.ir/maaref/l/0322725 @Ahmadheydari12
📜 چهار سؤال مهم در قیامت رسول الله صلّى اللَّه عليه و آله می فرمايد: «إِذَا كَانَ يَوْمُ الْقِيَامَةِ لَمْ تَزُلْ قَدَمَا عَبْدٍ حَتَّى يُسْأَلَ عَنْ أَرْبَعٍ عَنْ عُمُرِهِ فِيمَ أَفْنَاهُ وَ عَنْ شَبَابِهِ فِيمَ أَبْلَاهُ وَ عَمَّا اكْتَسَبَهُ مِنْ أَيْنَ اكْتَسَبَهُ وَ فِيمَ أَنْفَقَهُ وَ عَنْ حُبِّنَا أَهْلَ الْبَيْتِ». چون روز رستاخيز شود هيچ بنده ‏اى قدم از قدم برندارد تا اينكه از چهار چيز سؤال‏ شود: از عمرش كه در چه سپرى نموده، از جوانيش كه در چه آزموده، از آنچه به دست آورده كه از كجا آورده و در چه موردى صرف كرده است، و از دوستى ما اهل بيت. 📚 تحف العقول، ابن شعبه حرانى‏، ص56. @Ahmadheydari12
❓ مصونیت پیامبران از القائات شیطانی، در دریافت وحی؟ نفوذ وسوسه های شیطانی در وحی انبیاء علاوه بر اینکه ادعای بی اساس و بی دلیلی است، با اصل موضوع بعثت انبیاء منافات دارد و برای همین بر اساس حکمت الهی منتفی است. اگر قرار باشد شیطان بتواند دخل و تصرفی در وحی کند، خداوند از آن مطلع بوده و قادر است آن را رفع کند و چون خداوند متعال می خواهد پیامش به صورت صحیح به بندگانش ابلاغ شود، مانع چنین تلقین های شیطانی خواهد شد. 📖 مطالعه تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0420892 @Ahmadheydari12
📜 بينای خود و کور عيوب دگران باش امام حسين عليه السّلام می فرمايد: «كسى كه عيب جوى ديگران نباشد، در برابر عيب جويان بى عذر نماند؛ مَنْ لَمْ يَكُنْ لِأَحَدٍ عَائِباً لَمْ يَعْدَمْ مَعَ كُلِّ عَائِبٍ‏ عَاذِراً». همه ابناء بشر برای خود عيب هایی دارند؛ امّا کسانی که در پی عيب های ديگران نيستند، همواره مشغول عيوب خويش و در صدد عيب زدايی از خود هستند؛ لذا بهانه ها را از عيب جويان می گيرند. نیز هر عمل خيرخواهانه و عمل بدخواهانه و پرهيز ما درباره ديگران می تواند بر طبق سنّت های الهی و بنابر خاصيّت اعمال به خود ما برگردد. 📖 مطالعه تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0429494 @Ahmadheydari12
احمد حیدری
📜 بينای خود و کور عيوب دگران باش امام حسين عليه السّلام می فرمايد: «كسى كه عيب جوى ديگران نباشد، در
حکمت ها و موعظه های امام حسین عليه السلام مواعظ الحسین (ع) 40 مطلب 1. كاری مكن كه ناگريز از عذرخواهى باشی 2. پنج کار انجام بده؛ آنگاه هرچه می خواهی گناه کن! 3. سلام هفتاد حسنه دارد كه ... 4. حل مشكل از گناه مخواه! 5. مراتب و انگيزه های عبادت 6. خوراك سگ هاى جهنم 7. مجازات تدريجی برای بنده طغيانگر 8. نعمت پروردگارت را بازگو 9. آفریدگان را نیافریدیم، مگر برای ... 10. خير دنيا و آخرت در چيست؟ 11. نيازهاى مردم به شما از نعمت‏ هاى خدا بر شماست 12. ستم در حق بنده بی پناه 13. مثل باران باش 14. درخواست کمک مالی از نظر امام حسين (ع) 15. شکر نعمت، نعمتت افزون کند 16. باگذشت ‏ترين مردم کيست؟ 17. گره گشايی و اندوه زدايی از بندگان خدا 18. هر كه بخشش كرد، سرورى يافت و هر كه بخل ورزيد، فرومايه شد 19. اگر دارايى ات براى تو نباشد تو براى آن هستى 20. شرط تکلیف، نزدِ باری تعالی 21. بهترين مردم در پيوند خويشاوندى 22. ارزش اخلاص در کار خير 23. سرعت، مسابقه و تعجيل در خيرات 24. تقوای الهی و ثمرات آن 25. بهشت را به بها می دهند، نه به بهانه! 26. تو نيکی می کن و در دجله انداز 27. بينای خود و کور عيوب دگران باش 28. دنياپرست نمی تواند ديندار باشد 29. حقيقت مرگ؟ 30. رابطه تغذيه و اخلاق 31. مرگ‏ بهتر از زندگى ننگين است! 32. جدال و مراء از شيطان است 33. چشم پوشی از مال مردم؛ والاترين منزلت 34. مدارا ، کليد گشايش در بن بست ها 35. نيازمند را نوميد مکن؛ كه بر خويشتن ارج گزارى 36. حق عبادت يا عبادت شايسته 37. قلوب شيعيان ما از غِشّ و دغل پاک است 38. کم گوی و گزيده گوی چون دُرّ 39. خداترسان فردای قيامت در امانند 40. کسی که عذر نپذيرد، بر حوض کوثر وارد نشود 📖 مطالعه: makarem.ir/maaref/fa/category/articles/144357 بعد از بازکردن لینک، روی هر عنوان کلیک کنید، تا متن کامل هر عنوان را مطالعه فرمایید. @Ahmadheydari12
🔰 سفر آخرت، از منظر امام زین العابدین علیه السلام زُهرى، از علماى اهل سنت، مى‌گوید: على بن الحسین(ع) را در شبى از شب ‌هاى سرد زمستان دیدم که بر پشت خود مقدار قابل توجهى آرد حمل مى‌کرد. عرض کردم: اى فرزند رسول خدا! این چیست؟ فرمود: مى‌خواهم به سفرى بروم، در حال آماده کردن زاد و توشه سفر هستم. زُهرى گفت: این غلام من آن را براى شما مى ‌آورد. امام(ع) نپذیرفت. زُهرى اصرار کرد و گفت: خودم براى شما مى ‌آورم. باز هم امام(ع) نپذیرفت و فرمود: من خودم باید چیزى را که در سفرم مایه نجات من است بر دوش کشم. تو را به خدا سوگند مى‌ دهم! که به ‌سراغ کار خودت برو. زُهرى مى‌گوید: من از امام(ع) جدا شدم و بعد از چند روز حضرت را ملاقات کردم و گمان نمودم که حضرت موفق نشده به سفر برود. عرض کردم: یابن رسول الله! پس چرا به آن سفرى که فرموده بودید نرفتید: امام(ع) فرمود: اى زهرى! آنچه تو گمان کردى نبوده منظورم سفر آخرت بود، من براى آن آماده مى ‌شدم و آماده شدن براى این سفر به این است که انسان از حرام پرهیز کند و در راه خیر انفاق نماید: «رَأَى الزُّهْرِيُّ عَلِيَّ بْنَ الْحُسَيْنِ لَيْلَةً بَارِدَةً مَطِيرَةً وَ عَلَى ظَهْرِهِ دَقِيقٌ وَ حَطَبٌ وَ هُوَ يَمْشِي فَقَالَ لَهُ يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ مَا هَذَا قَالَ أُرِيدُ سَفَراً أُعِدُّ لَهُ زَاداً أَحْمِلُهُ إِلَى مَوْضِعٍ حَرِيزٍ فَقَالَ الزُّهْرِيُّ فَهَذَا غُلَامِي يَحْمِلُهُ عَنْكَ فَأَبَى قَالَ أَنَا أَحْمِلُهُ عَنْكَ فَإِنِّي أَرْفَعُكَ عَنْ حَمْلِهِ فَقَالَ عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ لَكِنِّي لَا أَرْفَعُ نَفْسِي عَمَّا يُنْجِينِي فِي سَفَرِي وَ يُحْسِنُ وُرُودِي عَلَى مَا أَرِدُ عَلَيْهِ أَسْأَلُكَ بِحَقِّ اللَّهِ لَمَّا مَضَيْتَ لِحَاجَتِكَ وَ تَرَكْتَنِي فَانْصَرَفْتُ عَنْهُ فَلَمَّا كَانَ بَعْدَ أَيَّامٍ قُلْتُ لَهُ يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ لَسْتُ أَرَى لِذَلِكَ السَّفَرِ الَّذِي ذَكَرْتَهُ أَثَراً قَالَ بَلَى يَا زُهْرِيُّ لَيْسَ مَا ظَنَنْتَهُ وَ لَكِنَّهُ الْمَوْتُ وَ لَهُ كُنْتُ أَسْتَعِدُّ إِنَّمَا الِاسْتِعْدَادُ لِلْمَوْتِ تَجَنُّبُ الْحَرَامِ وَ بَذْلُ النَّدَى وَ الْخَيْر». 📚 علل الشرایع، ابن بابویه، محمد بن على‌، ج 1، ص231. 📖مطالعه تفصیلی: http://mk6.ir/FaLsJ @Ahmadheydari12
📜 مقام معنوی خوش اخلاق ترین ها رسول خدا (ص) می فرمايد: «إِنَّ أَحَبَّكُمْ إِلَيَّ وَ أَقْرَبَكُمْ مِنِّي يَوْمَ الْقِيَامَةِ مَجْلِساً أَحْسَنُكُمْ خُلُقاً وَ أَشَدُّكُمْ تَوَاضُعاً وَ إِنَّ أَبْعَدَكُمْ مِنِّي يَوْمَ الْقِيَامَةِ الثَّرْثَارُونَ‏ وَ هُمُ‏ الْمُسْتَكْبِرُونَ‏؛[1] محبوب ‏ترين شما نزد من و نزديك‏ ترين شما به من در روز قيامت كسى است كه از همه اخلاقش بهتر و از همه متواضع‏ تر باشد و دورترين شما از من روز قيامت مستكبرانند». اميرمؤمنان على (ع) نيز مى ‏فرمايد: «أَكْمَلُكُمْ إِيمَاناً، أَحْسَنُكُمْ خُلُقاً؛[2] کاملترين شما از حيث ايمان، خوش اخلاق ترين شماست». 📚 منابع: [1] . بحار الأنوار، علامه مجلسى، ج68، ص385. [2] . عيون أخبار الرضا عليه السلام، ابن بابويه، ج‏2، ص38. @Ahmadheydari12
❓ چرا فلسفه انتظار ما به مشکلاتمان گره خورده است؟ آیا اگر مشکلی نداشته باشیم، نباید منتظر امام زمان باشیم؟! انتظار عامل تخدیر کننده ای نیست که موجب انفعال شیعه در برابر مشکلات و حواله دادن شان به آینده ای نامعلوم شود. برعکس، شیعیان همواره با استمداد از آموزه های قرآنی که سرنوشت بشر را در دستانش معرفی می کند به اصلاح مشکلات خود پرداخته اند. بر همین اساس ظهور را فقط به معنای فرصتی برای رفع مشکلات شان نمی دانند و شمایل آن را زمانه ای برای به فعلیت رسیدن همه جنبه های انسانی و آسمانی وجود انسان به عنوان خلیفه الله در زمین ترسیم می کنند. جنبه هایی که حتی در پیشرفته ترین کشورها هم به منصه ظهور نرسیده است و زاییده عشق آدمی به آگاهى، زيبايى و نيكى است. ظرفیت های به فعلیت نرسیده جامعه بشری برای ایستادن در بالاترین نقطه کمال این حوزه های سه گانه خود دلیل این است که باید روزی حکومتی عادلانه بر جهان حاکم شود که آنها را برآورده سازد. 📖 مطالعه تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0428990 @Ahmadheydari12
⁉️ ظهور نکردن امام موعود شیعه با وجود تشکیل حکومتهای شیعی!؟ مصونیت امام زمان(عج) از خطر گزندهای دشمنان و ستمکاران فقط یکی از دلایل غیبت حضرت شان است، اما این غیبت حکمت های دیگری نیز دارد که مهم ترین آنها آمادگی روانی و اجتماعی و فرهنگی جامعه بشری برای ظهور و برپایی حکومت عدل جهانی است. یعنی احساس یأس از تمامی مکاتب انسانی و غیروحیانی و احساس نیاز به نوع دیگری از حکومت. به عبارت دیگر یکی از حکمت های غیبت مهدی موعود(عج) ذخیره یک حجت الهی برای تحقق یافتن تام و کامل اراده خداوند در سراسر جهان است. آنچه برای تحقق این امر لازم است آمادگی در سطح وسیع و جهانی است نه در حد حکومت محلی و محدود شیعه. حضرت مهدی(عج) قرار است اسلام را فراگیر و عدل را در سراسر جهان حاکم کند. 📖 مطالعه تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0428997 @Ahmadheydari12
معارف و شبهات مهدویت در شاخه امام زمان(عج) با 792 مطلب، با عناوینی چون: - حل مشکلات، فلسفه انتظار؟! - طول عمر شايسته پيامبر(ص) يا امام(ع)؟! - تعارض عقیده مهدویّت شیعی با سیر تکامل تمدن بشری! - اختلاف بین مسلمین در مسئله «مهدویّت»! - ظهور نکردن امام موعود شیعه با وجود تشکیل حکومتهای شیعی! - وضعیت مؤمنان راستین در «آخرالزّمان» - جزئیّات علائم و مفاسد آخر الزمان در روایات - مصلح بزرگ جهانى و آینده جهان - آغاز جنگ جهانی سوّم و ظهور مصلح جهانی! - مسئله «انتظار» و حل نشدن در مفاسد محيط؟ - مسئله «انتظار» ابزاری برای تخدیر توده ها! - اثرات سازنده «انتظار» در روح و جان؟ - «انتظار» اعتقادی اسلامی یا تفکّری وارداتی؟ - عوامل زمینه ساز برای «حکومت جهانی» - نگاهي به مفهوم «انتظار»؟ - فرضیه «جبر استعماری» و مسئله «انتظار»! - نگاهي به فلسفه «انتظار» - «عقيده انتظار» سبب ركود و عقب ماندگي جوامع اسلامي! - تطبیق «دجّال» بر رهبران ستمگر و فریبکاران - فراگیر شدن ظلم و فساد در آخر الزمان - ترویج فساد، به منظور تعجیل در ظهور! - «ظهور» معطل مهیا شدن «313 نفر»؟! - منافات روایات «علائم ظهور» با احادیث «نفی توقیت»! - فرق ميان «علائم ظهور» و «شرائط ظهور» - منافات دعای فرج با روایات «نهی از عجله در ظهور»؟! - اصلاح تمام مردم در حکومت امام زمان(عج)؟! - خصوصیات مصلح جهانى در روایات اسلامى - اعتقاد به مصلح جهانى، در نزد فرق و مذاهب اسلامی - اعتقاد به مصلح جهانی در میان غربیان؟ - مصلح جهانی در کتب عهد جدید؟ - مصلح جهانی در کتب عهد قدیم؟ - مصلح جهانی در کتب برهمائیان و هندیان - مصلح جهانی در کتب زردشتیان - ادیان زنده، در عصر ظهور؟ (عج) (عج) https://makarem.ir/maaref/fa/category/articles/27416
📜 صاحبان سه خصلت در دنيا مجازات می شوند امام باقر عليه السلام از امير مؤمنان عليه السلام نقل مى ‏كند كه فرمود: «ثَلَاثُ خِصَالٍ لَا يَمُوتُ صَاحِبُهُنَّ أَبَداً حَتَّى يَرَى وَبَالَهُنَّ: الْبَغْيُ‏ وَ قَطِيعَةُ الرَّحِمِ‏ وَ الْيَمِينُ الْكَاذِبَةُ يُبَارِزُ اللَّهَ بِهَا؛ سه خصلت است كه دارندگان آن از دنيا نروند، تا مجازات و نتيجه آن را در دنيا ببينند: ستم ‏كردن، قطع رحم كردن و قسم‏ خوردن به دروغ كه به وسيله آن با خدا مبارزه شود». 📚 الکافی، ج2، ص347، «بَابُ قَطِيعَةِ الرَّحِم‏»، ح4. @Ahmadheydari12
🔷 رابطه متقابل تقوا و روزه داری خداوند در قرآن کريم می فرمايد: «اى كسانى كه ايمان آورده ‏ايد، روزه بر شما نوشته شده است، آن گونه كه بر امت هايی كه قبل از شما بودند، نوشته شده بود». بلافاصله فلسفه اين عبادت را در يك جمله كوتاه، اما بسيار پرمحتوا چنين بيان مى‏ كند: «شايد پرهيزكار شويد». با جمله آخر حکمت تشريع روزه، ايجاد روح «تقوا» در مؤمنين بيان شده است. در آيه دیگر می فرمايد: «خداوند [اعمال صالح و عبادات را] تنها از پرهيزكاران مى ‏پذيرد». لذا روزه از فرد بی تقوا پذيرفته نيست. روزه مثل هر عبادات و عمل صالحی، ثوابی دارد که بی تقوايی و گناه آن ثواب را پاک می کند. چرا که که فرق است بين «قبولى» و «صحت» عمل، چه بسا عملى صحيح باشد، اما مورد قبول درگاه خداوند قرار نگيرد. جايی که هوای نفس حکومت می کند، فرصت ظهور و به فعليت رسيدن دين و دينداری نيست و گُل عبادت در زمين «پرهيز» شکوفا می شود. 📖 مطالعه تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0429634 @Ahmadheydari12
📚 احکام نیت روزه ❓ چگونگی نیت کردن روزه‌ی ماه رمضان؟ سؤال: آیا می ‌توان در شب اول ماه رمضان، برای تمام ماه نیت روزه کرد؟ پاسخ: كافى است كه در هر شب از ماه مبارك رمضان براى روزه فردا نيّت كند، ولى بهتر است كه در شب اوّل ماه، علاوه‌ی ‏براين، نيّت روزه همه ماه را نيز بنمايد. ❓ زمان نیت کردن در روزه‌ی ماه رمضان؟ سؤال: آیا برای نیت کردن روزه ماه رمضان زمان خاصی تعیین‌شده است؟ پاسخ: نيّت وقت معيّنى ندارد، بلكه هر موقعى تا قبل از اذان صبح نيّت كند كافى است و همین‌که براى خوردن سحرى برمی‌خیزد، اگر از او سؤال شود منظورت چيست؟ بگويد: «قصد روزه‌دارم» كافى است. ❓ وظیفه شخص در صورت فراموشی نیت روزه‌ی ماه رمضان؟ سؤال: چنانچه فردی نیت روزه را در ماه رمضان فراموش نماید وظیفه‌ی او چیست؟ پاسخ: اگر در ماه رمضان نيّت را فراموش كند چنانچه تا قبل از اذان ظهر يادش بيايد و فوراً نيّت كند و كارى كه روزه را باطل می‌کند انجام نداده باشد روزه‌اش صحيح است، امّا اگر بعدازظهر نيّت كند صحيح نيست. 📖 مطالعه تفصیلی: http://makarem.ir/ahkam/fa/category/index/10 @Ahmadheydari12
هدایت شده از اجتهاد
جدول وظیفه بیماران نسبت به روزه.pdf
162.7K
🔖جدول وظیفه‌ی بیماران نسبت به روزه 🏷آماده شده توسط فرهنگستان علوم پزشکی کشور و مرکز موضوع شناسی احکام فقهی 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔷 اقسام روزه بر اساس تقوا، امساک و خودداری 1. روزه عام: عبارت است از امساك و خوددارى از مبطلات روزه، كه در روايات به اين نوع روزه اشاره شده؛ على عليه السلام مى ‏فرمايند: «كَمْ مِنْ صَائِمٍ لَيْسَ لَهُ مِنْ صِيَامِهِ إِلَّا الْجُوعُ وَ الظَّمَأُ؛ چه بسا روزه‏ دارانى كه از روزه خود جز گرسنگی و تشنگى، بهره ‏اى ندارند». همچنين رسول خدا صلى الله عليه و آله فرموده ‏اند: «رُبَّ صَائِمٍ حَظُّهُ مِنْ صِيَامِهِ الْجُوعُ وَ الْعَطَشُ‏؛ چه بسا روزه ‏دارى كه بهره ‏اش از روزه گرفتن، گرسنگى و تشنگى است». چرا که اين افراد چشم، گوش و زبانشان روزه نيست؛ بلكه مشغول گناه است. 2. روزه خاص: روزه دار علاوه بر اينكه از مبطلات روزه خوددارى مى ‏كند، از گناهان چشم، گوش، زبان، دست و پا و ساير جوارح نيز اجتناب مى‏ كند. امام على عليه السلام مى‏ فرمايند: «الصِّيَامُ اجْتِنَابُ الْمَحَارِمِ، كَمَا يَمْتَنِعُ الرَّجُلُ مِنَ الطَّعَامِ وَ الشَّرَابِ‏؛ روزه دورى كردن از حرام‏ هاست، آن گونه كه انسان از خوردن و آشاميدن دورى مى‏ كند». حضرت زهرا عليها السلام نيز مى ‏فرمايند: «مَا يَصْنَعُ الصَّائِمُ بِصِيَامِهِ، إِذَا لَمْ يَصُنْ لِسَانَهُ وَ سَمْعَهُ وَ بَصَرَهُ وَ جَوَارِحَهُ!؛ اگر روزه‏ دار زبان و گوش و چشم و اعضا و جوارح خود را نگه ندارد، روزه به چه كارش مى‏ آيد!». 3. روزه اخص: عبارت است از دورى روزه دار از مبطلات روزه؛ و همچنين اعضا و جوارح او هم از گناه دورى كند؛ بعلاوه، دل او هم روزه باشد و توجّه به خدا داشته باشد. امام على عليه السلام مى‏ فرمايند: «صَوْمُ الْقَلْبِ خَيْرٌ مِنْ صِيَامِ اللِّسَانِ، وَ صَوْمُ اللِّسَانِ خَيْرٌ مِنْ صِيَامِ الْبَطْنِ؛ روزه قلب بهتر است از روزه زبان، و روزه زبان بهتر است از روزه شكم». 📖 مطالعه تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0429634 @Ahmadheydari12
📚 منع اطباء از روزه گرفتن به خاطر سنگ کلیه ❓ سؤال: متأسّفانه كليه ام سنگساز است. بدين جهت پزشك مرا از روزه منع كرده، و دستور داده كه روزانه حداقل 10ليوان آب بنوشم. آيا نظر ايشان، كه فردى متديّن مى باشد، لازم الاتبّاع است؟ اگر روزه بگيرم، و به علّت عدم شرب مايعات در روزه هاى ماه رمضان، كليه ام طبق پيش بينى پزشك دچار مشكل شود، آيا مرتكب معصيت شده و روزه ام باطل است؟ ✍️ پاسخ: کسی که بر اثر تجربه يا گفته پزشک يقين دارد و يا احتمال قابل توجهی می دهد روزه برايش ضرر دارد، روزه اش صحيح نيست و نبايد روزه بگيرد. بنابراین هر گاه از گفته طبيب حاذق متعهّد خوف ضرر پيدا كنيد كه روزه برايتان ضرر دارد، روزه را افطار مى كنيد؛ و چنانچه پس از ماه مبارك توانستيد، قضاى آن را به جا آوريد. و اگر بيمارى شما تا ماه رمضان سال بعد ادامه پيدا كرد، قضا بر شما واجب نيست؛ بلكه براى هر روز فقط يك مدّ طعام (هفتصد و پنجاه گرم، گندم، برنج و مانند آن) به فقيرى مى پردازيد. و با توجّه به اينكه اشتياق زيادى براى روزه گرفتن داريد، خداوند ان شاء الله به شما اجر روزه داران را عنايت خواهد كرد. 📖 مطالعه تفصیلی: makarem.ir/ahkam/fa/category/index/46852
🔷 اخلاق رسول خدا چگونه بود؟ در حديثى امام حسين عليه السلام از پدر بزرگوارش على عليه السلام درباره ويژگى‏ هاى زندگى پيامبر صلى الله عليه و آله و اخلاق آن حضرت سؤال كرده و على عليه السلام به طور مشروح پاسخ آن را داده است. ما بخشى از اين حديث را ذكر مى‏ كنيم: «كَانَ‏ دَائِمَ‏ الْبِشْرِ، سَهْلَ‏ الْخُلُقِ،‏ لَيِّنَ الْجَانِبِ، لَيْسَ بِفَظٍّ وَ لَا غَلِيظٍ وَ لَا صَخَّابٍ وَ لَا فَحَّاشٍ وَ لَا عَيَّابٍ وَ لَا مَزَّاحٍ وَ لَا مَدَّاحٍ، يَتَغَافَلُ عَمَّا لَا يَشْتَهِي، فَلَا يُؤْيِس‏ مِنْهُ، وَ لَا يُخَيِّبُ فِيهِ مُؤَمِّلِيهِ، قَدْ تَرَكَ نَفْسَهُ مِنْ ثَلَاثٍ: الْمِرَاءِ وَ الْإِكْثَارِ وَ مَا لَا يَعْنِيهِ، وَ تَرَكَ النَّاسَ مِنْ ثَلَاثٍ: كَانَ لَا يَذُمُّ أَحَداً وَ لَا يُعَيِّرُهُ وَ لَا يَطْلُبُ عَثَرَاتِهِ وَ لَا عَوْرَتَهُ؛‏ رسول خدا (ص) همواره خوشرو، سهل گير و ملايم بود، هرگز خشن و سنگدل و پرخاشگر و بدزبان و عيب ‏جو نبود و زياد شوخی نمی کرد و مديحه ‏گر نبود، از آنچه نمى ‏پسنديد تغافل می کرد، هيچ كس از او مأيوس نمى ‏شد، و هر كس به در خانه او مى ‏آمد نااميد باز نمى ‏گشت، سه چيز را از خود رها كرده بود: «مجادله‏ در سخن»، پرگويى، و دخالت در كارى كه به او مربوط نبود، و سه چيز را در مورد مردم رها كرده بود: كسى را مذمت نمى ‏كرد، و او را سرزنش نمى کرد، پی گير لغزش ‏ها و عيب‏ هاى پنهانى مردم نبود». 📚 عيون أخبار الرضا عليه السلام، ابن بابويه (صدوق)، ج‏1، ص315-320، «باب ما جاء عن الرضا (ع) في صفة النبي»، ح1. 📖 مطالعه تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0429684 @Ahmadheydari12