eitaa logo
احمد حیدری
158 دنبال‌کننده
2.7هزار عکس
206 ویدیو
4 فایل
سلام ! گاهی برخی احادیث اهل بیت علیهم السّلام دل می برند؛ این کمترین چنین می پندارد که اگر لذّت مطالعه آن را با شما خوبان به اشتراک بگذارد، نیک خواهد بود. آدرس کانال: https://eitaa.com/Ahmadheydari12 انتقاد و پیشنهاد: @AhmadHeydari54
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از پاسخ به شبهات
❗️ ظلم و بی عدالتی در سن بلوغ دختران! واداشتن دختران در 9 سالگی (6سال پيشتر از پسران) به تکالیف دینی تبعیض و بی عدالتی نیست؟ ✍️ پاسخ اجمالی: 🔹 به خاطر شرایط فیزیولوژیک، رشد بدنی، عقلانی و روانی دختران زودتر از پسران صورت می گیرد و تکلیف بر قدرت عقلانی، توانایی جسمی و «بلوغ» مترتب است. «بلوغ» به معناى رسيدن به سنّ خاصّى است كه انسان در آن سن «آمادگى انجام كار مورد نظر را دارد». تعیین زمان بلوغ شرعی دختران چند سال زودتر از پسران، بر اساس صلاحیت طبیعی و به معنای هماهنگی قوانین تشریع با مقررات تکوین است. 🔹 از طرفی زودرس بودن دوره بلوغ جنسی دختران در مقایسه با پسران، باعث قرار گرفتن آنان در معرض گناه می شود؛ اما اسلام با بیان لزوم مسئولیت پذیری دختران از همان سن در قبال احکام شرعی، زمینه پیشگیری از گناه و واکسینه شدن از خطاها در آنان ایجاد می کند. 🔹 ضمن اینکه بلوغ مراحل و صورت بندی های مختلفی دارد و بر اساس همین مراحل فقها، عباداتی را که ممکن است برای دختران در سن پایین مشقت بار باشد، با یک سری از احکام جایگزین، مورد تخفیف قرار داده اند. شارع مقدس در این موضوع که متناسب با هر سن و توانی، چه خواسته هایی را از شخص مکلف بخواهد، ظرافت ها و دقت ها و اقضائات مورد نیاز را لحاظ کرده است. ✍️ پاسخ تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0411882 ___________
هدایت شده از پاسخ به شبهات
⁉️ عایشه نزدیکترین فرد به پیامبر(ص) هنگام رحلت؟! آیا این ادعا که نزدیکترین شخص به پیامبر(ص) هنگام رحلت عایشه بوده صحیح است؟! ✍️ پاسخ اجمالی: این ادعا را که رسول خدا هنگام وفات، سرش در دامن عایشه بود، غیر از خود عایشه دیگرى نقل نکرده است. اما این که آن حضرت به هنگام وفات به سینه على تکیه داده بود، از على، ابن عباس، ام سلمه، عبداللّه بن عمرو، شبعى، على بن الحسین، و سایر ائمه اهل بیت(ع) نقل شده است. لذا این سخن از نظر سند رجحانش بیشتر و به مقام رسول خدا(ص) لایق تر است. ✍️ پاسخ تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0323983 📖 مطالعه بیشتر درباره همسران پیامبر: makarem.ir/maaref/fa/category/articles/27347 ___________
هدایت شده از پاسخ به شبهات
🔰 مظلوميت مضاعف امام حسن(ع) در حیات سیاسی و تحلیل های تاریخی امام حسن مجتبی(ع) از خانه تا لشگرگاه در معرض خیانت بود، یارانی داشت که با سنگین شدن کفه قدرت در جناح مقابل، به آن سو متمایل می شدند. یارانی داشت که به راحتی خود را در برابر پول می فروختند. افرادی در لشگر خود داشت که بواسطه شایعات از پشت بر امام خویش شمشیر کشیدند. امام با کسانی به جنگ معاویه می رفت که رهبری امام را فقط با انگیزه قومی تقابل سنّتی و تاریخی عراق با شام و یا خصومت با عثمانی مذهبان و خاندان بنی امیه، پذیرفته بودند. آیا اینان حاضر می شوند که تا پای جان با معاویه بجنگند؟ این در حالی است که جنگ فقط با حضور شیعیان خالص می توانست به نابودی نسل شیعه منجر شود. امام حسن(ع) در زمانه خود، از پس و از پیش، از خودی و دشمن مکّار، آماج ضربه شمشیر، شایعه، تهمت و اهانت بود. نیز در زمانه ما آماج تهمت، کج فهمی و غفلت مدعیان دانش و عوام ناآگاه به صورت همزمان است. این یعنی ظلم مضاعف در حق سرور جوانان بهشت و یکی از مصداق های بارز آیه طهارت و عصمت. عدم تحلیل درست جزئیات حوادث منتهی به این واقعه و بی توجهی به سیره سیاسی آن حضرت، موجب پدید آمدن برخی شبهات و پندارهای ناصواب راجع به شخصیت آن امام همام، شده است. لذا در ادامه به مرور اجمالی حوادث منجر به این صلح و پیش زمینه ها و عوامل آن می پردازیم. 📖 مطالعه یادداشت: http://mk6.ir/XhPgP 📖 مطالعه بیشتر درباره امام حسن(ع): http://mk6.ir/OqPwO __
هدایت شده از پاسخ به شبهات
⚫️ آخرین لحظات عمر پیامبر(ص) از زبان علی(ع) امیر مؤمنان علی(ع) در خطبه 197 نهج البلاغه آخرین لحظات حیات شریف رسول خدا(ص) را اینچنین توصیف می نماید: «وَ لَقَدْ قُبِضَ رَسُولُ اللَّهِ صلى الله عليه و آله وَ إِنَّ رَأْسَهُ لَعَلَى صَدْرِي. وَ لَقَدْ سَالَتْ نَفْسُهُ فِي كَفِّي، فَأَمْرَرْتُهَا عَلَى وَجْهِي. وَ لَقَدْ وُلِّيتُ غُسْلَه صلى الله عليه و آله وَالْمَلائِكَةُ أَعْوَانِي، فَضَجَّتِ الدَّارُ وَ الْأَفْنِيَةُ. مَلَأٌ يَهْبِطُ، وَ مَلَأٌ يَعْرُجُ، وَ مَا فَارَقَتْ سَمْعِي هَيْنَمَةٌ مِنْهُمْ. يُصَلُّونَ عَلَيْهِ حَتَّى وَارَيْنَاهُ فِي ضَرِيحِهِ. فَمَنْ ذَا أَحَقُّ بِهِ مِنِّي حَيًّا وَ مَيِّتاً؟...»؛ (رسول خدا (ص) در حالى که سرش بر سینه ام قرار داشت، قبض روح شد، نفْس او در دستم روان گشت. سپس آن را به چهره کشیدم. من عهده دار غسل او بودم، در حالى که فرشتگان مرا یارى مى کردند. در و دیوار و صحن خانه، به ضجّه درآمده بودند. گروهى [از فرشتگان] به زمین مى آمدند و گروهى به آسمان مى رفتند و گوش من از صداى آنان که آهسته بر آن حضرت نماز مى خواندند، خالى نمى شد! تا زمانى که او را در قبر به خاک سپردیم. چه کسى به آن حضرت در حیات و مرگش از من سزاوارتر است؟ ...). 🔗 لینک مطلب: http://mk6.ir/KaTdL 📖 مطالعه بیشتر درباره پیامبراعظم(ص) با بیش از 590 مطلب: http://mk6.ir/BgVfD _____________
هدایت شده از پاسخ به شبهات
❓ حدیث دواة و قلم در منابع اهل سنت حدیث دواة و قلم در منابع اهل سنت چگونه نقل شده است؟ ✍️ پاسخ اجمالی: از ابن عباس نقل شده: وقتی بیماری پیامبر(ص) شدت یافت، فرمود: «کاغذ و قلم بیاورید تا نوشته ای بنگارم که با داشتن آن هرگز گمراه نخواهید شد». عمر گفت: «بیماری بر پیامبر(ص) غالب آمده، کتاب خدا ما را بس است». مسلم بدون اینکه نامی از گوینده جسارت ببرد، واژه هذیان را به کار برده. ابن ابی الحدید: این حدیث را بخاری و مسلم در صحیح خود ذکر کرده اند، وهمه محدثان در صحت آن اتفاق دارند. سعید بن جبیر آنرا از ابن عباس نقل کرده و جسارت را به شخصی غیر از عمر نسبت داده بدون اینکه نامی از او ببرد. ✍️ پاسخ تفصیلی: http://mk6.ir/DlWnA 📖 مطالعه بیشتر درباره رحلت رسول خدا(ص): http://mk6.ir/HeWmU _____________
هدایت شده از makarem.ir
📌 پیام حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی(مدّظلّه) در پی وقایع منطقه قره باغ پس از اشغال ظالمانه این منطقه در سال ها پیش، دوباره آتش جنگ در این منطقه برافروخته شده و خون مسلمانان مظلوم آن دیار بر زمین ریخته و برخی نیز از خانه و کاشانه خود آواره شدند که مسئولیت این امور متوجه مسببان اولیه آن یعنی اشغالگران می باشد‌ http://mk6.ir/BgCcR 🆔 @makarem_ir
هدایت شده از پاسخ به شبهات
روز اول ربیع الاول: ۱ق. لیلة المبیت و هجرت پیامبر (ص) ۱۱ق. هجوم به خانه حضرت زهرا(س) ___________ علت «هجرت» پیامبر(ص) از مکه به مدینه؟ ✍️ پاسخ اجمالی: سران قريش از وجود پيغمبر(ص) احساس خطر شديدى كردند كه اگر برنامه آن حضرت به همین صورت ادامه يابد به زودى همه قدرت خويش را از دست خواهند داد و شهر مكّه برایشان به صورت زندانى در خواهد آمد، بنابراين تصميم گرفتند يكى از این سه برنامه را در برابر آن حضرت اجرا كنند: يا حضرت را به قتل برسانند و يا براى هميشه زندانى كنند و يا از مكّه تبعيد نمايند، اكثريت آنها كشتن حضرت را ترجيح دادند لذا پيغمبر اكرم(ص) به فرمان پروردگار تصميم گرفت از دايره محاصره به طرز اعجازآميزى خارج شود و شبانه راه مدينه را پيش گيرد. ✍️ پاسخ تفصیلی: http://mk6.ir/YgGdW 📖 مطالعه بیشتر درباره هجرت: http://mk6.ir/XsWoW ___________ حادثه هتک حرمت خانه حضرت زهرا(س) در کلام «ابن عبد ربّه» ✍️ متن اجمالی: «ابن عبد ربه» درباره هتک حرمت خانه حضرت زهرا(س) چنین آورده است: «ابوبكر، عمر را فرستاد تا افرادی که در خانه فاطمه هستند را بيرون كند و در صورت امتناع با آنان نبرد كند! عمر با مقدارى آتش به سوى آنها روانه شد، ناگاه با فاطمه روبه رو شد. دختر پيامبر گفت: اى فرزند خطاب آمده اى خانه ما را بسوزانى؟ او در پاسخ گفت: بلى مگر اينكه در آنچه امّت وارد شدند، شما نيز وارد شويد». او همچنین نقل می کند که ابوبکر در بستر بیماری گفت: «ای کاش خانه فاطمه را نمى گشودم هر چند آن را براى نبرد بسته بودند». ✍️ متن تفصیلی: http://mk6.ir/CcQhO 📖 مطالعه بیشتر درباره شهادت حضرت زهرا: http://mk6.ir/AyBoX ___________
هدایت شده از makarem.ir
🔸راویان واقعه «لیلة المبیت» از اهل سنت 🔸تکذیب واقعه «لیلة المبیت» توسط ابن تیمیه 🔸شأن نزول آيه «ليلة المبيت» از منظر روايات اهل سنت عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "واقعه ليلة المبيت": http://mk6.ir/YpByR 🆔 @makarem_ir
هدایت شده از پاسخ به شبهات
امام حسن(ع) پیشنهاد دهنده صلح نبود نکته‌ ای که در تبیین موضع امام حسن(عليه السلام) در مساله صلح با معاویه اهمیت دارد، آن است که امام(ع) خود درخواست صلح را مطرح نکرده است. بلکه این معاویه بود که می‌ خواست بدون دردسر عراق را تصرف کند و لذا اصرار داشت تا امام(ع) را راضی به کناره ‌گیری از حکومت کند. در برابر این نظر، برخی از منابع، به تبع شایعاتی که در همان زمان نشر می‌ شده - و کسانی از راویان اخبار، آنها را به عنوان خبر تاریخی گزارش کرده اند - چنین وانمود کرده‌ اند که امام(عليه السلام) خود صلح را مطرح کرده و طبعا به آن تمایل داشته است.(22) در رد این نظر، شواهدی وجود دارد که به آنها اشاره می‌ کنیم. نخستین شاهد خبر «یعقوبی» است که می‌ گوید: معاویه گروهی را به «ساباط مدائن» فرستاد تا درباره صلح با امام حسن(علیه السّلام) سخن بگویند. این همان ملاقاتی است که امام در آن، صلح را رد کرده است.(23) بنابراین امام(عليه السلام)، اولین درخواست های معاویه را [براي صلح] رد کرده است. شاهد دیگر نامه‌ های نخست امام(عليه السلام) است که در همه آنها بر موضع جنگ پافشاری شده و در آنها [معاويه] تهدید شده است که اگر تسلیم نشود با سپاه امام(ع) مواجه خواهد شد. شاهد دیگر آن که امام(عليه السلام) در سخنرانی خود با مردم به صراحت بر این نکته تأکید کردند که معاویه صلحی را از ما خواسته است که هیچ شرافت و عزتی در آن نیست. اگر برای جنگ آماده هستید من در کنار شما هستم؛ اما اگر حیات را دوست دارید، بگویید تا صلح او را بپذیریم.(24) زمانی که امام حسن(علیه السّلام) دریافت که مردم از اطراف او پراکنده شده و کوفیان به او خیانت کرده‌ اند، به صلح تمایل یافت. پیش از آن، معاویه او را به صلح دعوت کرده بود؛ اما امام(ع) آن را نپذیرفته بود. در واقع شایعات و دروغ هایی که معاویه درباره صلح منتشر کرد، سبب شد تا جمعی از مورخان اظهار کنند که خود امام(عليه السلام)، صلح را پیشنهاد کرده است. او برای فریب «عبیدالله بن عباس» به او نوشت: «حسن برای صلح با من نامه نگاری کرده است».(25) چنین شایعاتی، بعدها به صورت نقل‌ های تاریخی در آمده و واقعیات را دگرگون کرده است.(26) https://makarem.ir/maaref/fa/article/index/419926
هدایت شده از پاسخ به شبهات
ماجرای جنگ ناتمام امام حسن(ع) با معاویه؟ پس از آن که نامه نگاری میان امام(ع) و معاویه نتیجه ای نداد امام(ع) به معاویه نوشت: بین او و معاویه چیزی جز شمشیر حاکم نخواهد بود. امام(ع) سپاهیان را به فرماندهی «عبیدالله بن عباس» به «نخیله» فرستاد. اما عبیدالله با رشوه معاويه، سپاه امام(ع) را ترک کرد و به معاویه پیوست. سپس بخش اعظم سپاه عراق، به شامیان پیوستند. امام(ع) نیز در «مدائن» توسط یکی از خوارج مجروح شد. شايعه پذبرش صلح از سوی امام(ع) و پيوستن قيس به معاويه و...، باعث شد امام(ع) نتواند كوفيان را برای نبرد متحد كند، در نتیجه امام(ع) صلح تحميلی معاويه را پذیرفت. 📖 مطالعه تفصیلی: https://makarem.ir/maaref/fa/article/index/412929 📖 مطالعه بیشتر درباه امام حسن: https://makarem.ir/maaref/fa/category/articles/27426
مواظب باشیم که در زمین چه کسی بازی می کنیم؟ 1. اصلاح طلبان در در انتهای خط و ورشکستگی: روحانی باید استعفاد دهد و مسئولیت شکست ایده هایش را قبول نکند؛ او کاره ای نبود؛ نه اختیاری داشت و نه امکاناتی؛ نباید ناکارآمدی او به پای اصلاح طلبان نوشته شود. 2. اصول گرایان: روحانی اشتباه می کند استعفا می دهد باید تا آخر کار مسئولیت گند های را که به آورده قبول کند. 3. روحانی: امام حسن(ع) با نظر اکثریت صلح کرد و زمان، زمان صلح است. 4. اصول گرا: با نظر اکثریت تو باید مجازات و اعدام شوی؛ باید استیضاح و برکنارشوی! 5. اصلاح طلب: جناح مقابل شواف استیضاح می دهد و می خواهد آدرس غلط بدهد؛ همه مشکلات گردن تصمیمات نظام است. 6. اصولگرا و لشگر همیشه در صحنه تخریبچی ها: چرا مراجع در برابر تحریف روحانی از صلح امام حسن(ع) ساکت است؟! ا___________ پ.ن: 1. در زمینی یک بازی تعریف شده، تا کسی که از لحاظ علمی و تاریخی می داند حقیقت صلح امام حسن چیست، با طرح ادعایی گزاف، از پاسخ گویی فرار کند. 2. یک جناح بازی خورده که دچار تناقض (استعفا ندادن و استیضاح کردن) شده به یادش می افتند که، چرا مراجع خاموش هستند!!! انگار وقتی در جنگ حزبی و جناحی کم می آورند قرار است از اعتبار مراجع چماق بسازند. 3. در ماجرای بنزین جناح راست مجلس قیافه مردم دوستی گرفت که روحانی می خواهد با تنش اقتصادی نظام را نابود کند و جناح چپ گفت که چرا مجلس در راس امور نیست و به ما نگفتند؟! رئیس جمهور گفت من روز جمعه باخبر شدم. در نهایت همه چیز به نام رهبر نوشته شد و مراجع نیز به خاطر واکنش های فوری انتقادی سنگ روی یخ شدند. ___________
هدایت شده از پاسخ به شبهات
❓ دلایل پذیرش صلح توسط امام حسن(ع)؟ ✍️ پاسخ اجمالی: دلایل چندی سبب شد تا امام نتواند به مقصد اصلی که جنگ شرافتمندانه با معاویه بود دسترسی پیدا کند، لذا ضرورت دید تا برای حفظ اصل اسلام و نیز جلوگیری از خونریزی بی‌ نتیجه، از جنگ خودداری کند. اینک مواردی از آن دلایل: 🔹 الف: سستی مردم در حمایت از امام، از مهمترین دلایل اقدام امام برای اتخاذی موضع جدید بود. هیچ‌کس نمی‌ تواند مدعی شود که امام به جنگ با معاویه اعتقاد نداشته است. سخنان و مواضع او کاملاً خلاف این نکته را ثابت می‌ کند. ماجرای «ساباط» یکی از مهمترین نشانه‌ ها برای روشن ساختن عدم قابلیت مردم در ادامه جنگ بود. در آنجا بود که امام به قول شیخ «مفید»، دریافت که مردم او را خوار کرده‌ اند. 🔹 ب: نکته دیگری که دلیل صلح را از دید امام روشن می‌ کند، آن است که اساسا بر پایی جنگ در شرایط عادی، منوط به حضور مردم بوده و حاکم در حد خاصی می‌ تواند، آنان را به حضور در جنگ وادار کند. در واقع دو نکته را باید از یکدیگر جدا کرد، یکی آن که آیا حاکم مسلمانان می‌ تواند به هر صورت و حتی در شرایط مخالفت آشکار اکثریت مردم، جنگ را آغاز کند؟ اگر چنین کاری را می‌ تواند انجام دهد، در چه شرایطی؟ نکته دوم آن که به فرض حاکم بتواند چنین کند، آیا چنین کاری به مصلحت مسلمانان است یا نه؟ امام مجتبی(ع) زمانی که می‌ دید مردم خود مایل به داشتن چونان امامی نیستند و حاضر به حفظ موقعیت خویش در برابر شام نیستند، طبیعی بود که او بعد از نصایح لازم که بخش عمده را پدرش پیشاپیش کرده بود، عراق را رها کرده و به مدینه برود. 🔹 ج: یکی دیگر از دلایل امام برای پذیرش صلح، آن بود که اقدام مزبور برای حفظ شیعیان انجام شده است. معترضان به امام از دو گروه بودند، کسانی که از افراطیون خارجی بوده و به همین دلیل با امام علی(ع) نیز درگیر شده بودند و گروهی از شیعیان که روحیه انقلابی و آتشین داشته و با تسامح میانه‌ ای نداشتند. آنها با صلح مخالف بوده و گاه‌ و بی‌ گاه به امام اعتراض می‌ کردند. از میان معترضان کسانی بودند که امام را «مُذِلُّ الْمُؤْمِنِینَ» می‌ خواندند. امام در برابر، اقدام به پذیرش صلح را «عزت‌آور» دانسته و خود را «مُعِزُّ الْمُؤْمِنِینَ» معرفی می‌ کردند. دلیل این امر را نیز چنین یاد می‌ کردند: «زمانی که دیدم شما قدرت کافی در اختیار ندارید، کار را تسلیم کردم تا من و شما بمانیم». از عبارات دیگر آن حضرت، چنین به دست می‌ آید که مقصود از ماندن آنها و خود، حفظ تشیع بوده است. امام در سخنی، اقدام خود را شبیه سوراخ کردن کشتی توسط آن عالِم همراه موسی(ع) کرد که هدف او حفظ کشتی برای صاحبانش بود. ✍️ پاسخ تفصیلی: http://mk6.ir/XiGiJ 📖 مطالعه بیشتر درباه امام حسن(ع): http://mk6.ir/PxUrH ___________