eitaa logo
احمدحسین شریفی
6.1هزار دنبال‌کننده
351 عکس
361 ویدیو
24 فایل
حاوی سخنرانیها و نوشته ها و معرفی آثار و فعالیتهای استاد شریفی. عضو هیئت علمی و استاد تمام فلسفه موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم ادمین کانال: @Mahdiadmin2
مشاهده در ایتا
دانلود
♦️زنان اصلی‌ترین قربانیان لیبرالیسم 🔸تظلم‌خواهی گسترده زنان فرانسوی در شهر تولوز در اعتراض به خشونت‌های جنسی و آزار زنان در فرانسه! 🔻بر اساس آمار منتشر شده از سوی برخی از انجمن‌های حامی زنان در فرانسه در سال ۲۰۲۳ بیش از ۲۷۰۰۰۰ زن قربانی خشونت توسط شریک زندگی خود شده‌اند. نکته: فرانسه مهد لیبرالیسم است! بدون تردید، مهم‌ترین ارمغان لیبرالیسم برای زنان غربی، تبدیل کردن آنها کالایی جنسی برای بهره‌برداری مردان بوده است. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
◻️فلسفه، جامع‌نگری و تصمیم‌گیری 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ فیلسوفان به دلیل نگاهی کلان و کلی که به هستی دارند، بهتر از دیگران می‌دانند که بسیاری از مسائل و موضوعات اجتماعی، چندوجهی و چند بعدی‌اند. هر مسأله‌ای جنبه‌ها و جهات عدیده‌ای دارد. به همین دلیل، هر مسأله‌ای می‌تواند راه‌حل‌های عدیده‌ای هم داشته باشد. مدیرانی که فاقد چنین نوع نگاهی باشند، ممکن است به نخستین راه‌حل و پاسخی که به ذهنشان می‌رسد، قانع شوند و بدون بررسی همه جوانب مسأله، به «تصمیم» برسند؛ تصمیمی که لزوماً ممکن است بهترین تصمیم نباشد و اهداف مورد نظر را تأمین نکند! البته همین نوع نگاه اگر دقت نشود، «می‌تواند» آسیب‌هایی را هم به دنبال داشته باشد؛ فی المثل «ممکن است» موجب رکود و رخوت و توقف در مسائل اجتماعی شود! زیرا ارائه راه‌حل‌های مختلف و متنوعی که هر کدام در جای خود می‌تواند درست باشد، موجب سردرگمی و ترس از تصمیم‌گیری شود. به تعبیر امیرمؤمنان علیه السلام «إِذَا ازْدَحَمَ‏ الْجَوَابُ‏ خَفِيَ الصَّوَاب‏» (نهج البلاغه، حکمت ۲۴۳) به علاوه در میان راه‌حل‌های پرشماری که برای هر مسأله‌ای وجود دارد، اگر کسی مبتلا به وسواس فلسفی «پیدا کردنِ بهترین راه‌حل» شود، احتمالاً راه‌حل‌ها و پاسخ‌های او از مصداق «نوش‌دارو بعد از مرگ سهراب» خواهد بود. زیرا در مسائل اجتماعی و مدیریتی عنصر «زمان» و «سرعت» بسیار مهم است. جامعه و سازمان، معطل پیدا کردن بهترین راه‌حل نمی‌ماند. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
◻️شرایط لازم برای تبدیل دانشگاه به قوه عاقله کشور ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔸از نگاه رهبر فرزانه انقلاب اسلامی،‌ سه عنصر مهم برای تحول دانشگاه و تبدیل شدن آن به قوه عاقله کشور، عبارتند از: یک. مسئله‌یابی و درگیر شدن با مسائل کشور؛ دو. تربیت فرهنگی و اخلاقی و هویّتی دانشجویان؛ سه. صیرورت دائمی در محیط دانشگاه. (سخنرانی ۲۰ خرداد ۱۳۹۷) @Ahmadhoseinsharifi 🌹
◻️دانشجو، «علم» و «اخلاق» 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔹بدون تردید، دانشجو، محور اصلی همه فعالیت‌ها در دانشگاه است. اساساً فلسفه وجودی مدیریت دانشگاه و اساتید دانشگاه و کادر اداری دانشگاه، خدمت به دانشجو و تلاش در جهت تعلیم و تربیت دانشجو است. هدف از تأسیس دانشگاه این نبوده و نیست که راهی برای استخدام عده‌ای و وسیله‌ای برای ارتزاق عده‌ای به عنوان هیئت علمی یا کارمند ایجاد شود. هدف، تربیت دانشجو به عنوان «آینده‌ساز جامعه» است. 🔻دو عنصر اصلی و محوری و البته «تفکیک‌ناپذیر» در تربیت دانشجو عبارتند از: یک. «عنصر علم و تحقیق و کارآیی علمی و جوشیدن استعدادهای علمی» دو. «روحیه و تدین و حرکت صحیح و سالم‌سازی معنوی و روحی» 🔸نکته مهم این است که این دو عنصر از هم تفکیک‌ناپذیرند. نمی‌توان گفت که بخشی از مدیریت دانشگاه متکفل و مسئول «تربیت علمی» است و بخش دیگر، مشغول «تربیت دینی و فرهنگی» دانشجو! به تعبیر حکیمانه رهبر انقلاب، حضرت امام خامنه‌ای: «در دانشگاه‌ها، این دو عنصر بایستی بدون تفکیک از یکدیگر، با قدرت و با ظرفیت کامل کشور، تعقیب بشود» (۲۰ آذر ۱۳۷۰ در دیدار اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی) @Ahmadhoseinsharifi 🌹
◻️انسان: «جاندار ناطق» یا «حیوان ناطق»؟ 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔸«حیوان ناطق»، یکی از دیدگاه‌های شایع و رایج فیلسوفان در «تعریف انسان» است. این دیدگاه از سوی برخی از معاصران و برخی از اخلاقیون و عرفان‌مسلکان مورد طعنه و بعضاً تمسخر نیز قرار گرفته است که آری فیلسوفان، آدمیان را در زمره «حیوانات» به شمار آورده و تنها تمایز او با گاو و الاغ و گوسفند و امثال آن را «ناطقیت» یا «قدرت درک کلیات» دانسته‌اند! در حالی که عارفان، انسان را از ملائکه نیز بالاتر دانسته و معتقدند «من ملک بودم و فردوس برین جایم بود»! 🔹در حالی که اگر اندکی دقت می‌شد، می‌دانستیم که فیلسوفان به دنبال بیان تمایز با انعام و دوابّ و چارپایان و خزندگان و چرندگان و درندگان نبوده‌اند. اساساً فیلسوفان اولیه، یعنی اندیشمندانی مثل کِنْدی (م250ق)، فارابی (م339ق)، ابن‌حزم (م456ق) و راغب اصفهانی (م502ق)، به هنگام تعريف انسان، برای بیان جنس او از کلمه «حيوان» (که در ادبیات متأخرین به معنای «چارپایان یا چرندگان و درندگان و خزندگان و ...» است) استفاده نمی‌کردند؛ بلکه انسان را نوعی از انواع جنس «حیّ» (یعنی موجود زنده یا جاندار) می‌دانستند. [هر چند منظور کسانی که از کلمه «حیوان» هم استفاده کرده‌اند، هرگز حیوان به معنای چارپایان و چرندگان و ... نبوده است؛ بلکه حیوان به معنای «موجود دارای حیات» بوده است. اما برخی از متأخرین بدون دقت کافی، گمان کرده‌اند که فیلسوفان، انسان را در زمره حیوانات و چارپایان و ... طبقه‌بندی کرده‌اند!] توضيح آنکه در تعریف انسان از عبارت «حی ناطق ميت» استفاده می‌کند. يعني با دو فصل «ناطق» و «ميت» نوع انسان را از ساير انواع «حيّ» متمايز مي‌کند. نيز در تعريف انسان مي‌گفت: «الحي الناطق الميت»؛ يعني زندة ناطق ميرا. اندلسي هم به هنگام بحث دربارة فصل، همين تعريف از انسان را ذکر مي‌کند. البته توضيح مي‌دهد که منظور از «نطق» در اينجا «کلام و سخن» نيست؛ بلکه قدرت تمييز و تفکر در علوم و صناعات و تجارات و توانايی تدبير امور است. اين معنای از نطق اختصاص به انسان دارد و در ساير حيوانات نيست؛ جز ملائکه و جنيان. در ادامه نيز همين جنس و فصل‌ها را براي انسان بيان مي‌کند با اين توضيح که مي‌گويد معناي اين جنس و فصل‌ها آني نيست که بسياري از مردم تصور مي‌کنند. يعني منظور از «حيً» به عنوان جنس انسان «حيات حيواني» نيست و منظور از «ميت» هم «موت حيواني» نيست و منظور از «نطق» هم «کلام و سخن» نيست. بلکه منظور از «حي» آن حياتي است که در قرآن گفته مي‌شود «لينذر من کان حيا» و منظور از «نطق» هم آن بيان و سخني است که در قرآن گفته شده است «علمه البيان» و منظور از «ميت» هم يعني کسي که شهوت و غضب خود را مقهور مقتضاي شريعت و دين مي‌کند. يعني موت و مرگ ارادي منظور است و نه مرگ طبيعي و بدني. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪️عزاداری بچه‌های حزب‌الله برای سیدحسن نصرالله أين نصرالله أين؟ ليته في الحاضرين نحن اقسمنا يمينا للشهادة السائرين @Ahmadhoseinsharifi 🌹
◻️«نظامیان»، «بازی‌های رایانه‌ای» و «فعالیت‌های فرهنگی و تبلیغی» 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔸یکی از اثرگذارترین و کم‌هزینه‌ترین راه‌های «انتقال پیام» به مخاطبان، طراحی‌ بازی و سرگرمی‌ است. حدود ۲۴۰۰ سال قبل ، فيلسوف بزرگ يونان باستان، آنگاه که جامعه آرمانی و مدينه فاضله مدنظر خود را ترسيم می‌کرد، به فرهنگسازان جامعه توصیه می‌کند که: اگر می‌خواهيد مدينه فاضله را شکل دهيد، يکی از مؤثرترين و البته راحت‌ترين کارها، تغيير و تحول در بازی‌ها و اسباب‌بازی‌های کودکان است. با تمرکز بر بازی‌های کودکان می‌توان به صورت نامحسوس: اولاً، ويژگی‌های شخصيتی کودکان را فهميد؛ چون کودکان در بازی‌ها شخصیت خود را نمایان می‌‌سازند؛ ثانياً، می‌‌توان عواطف و احساساتی همچون خشونت، مهربانی، صبوری و... را از همين بازی‌های کودکانه کشف کرد و در آينده از اين کودکان براي مناصب مورد نياز استفاده کرد؛ ثالثاً، علايق آنان را می‌توان شناخت؛ خلاقيت، ابتکار، مطالعه، تفکر، مهارت‌های عملی و ... را می‌توان از همين بازی‌ها استخراج کرد و با توجه به همين مهارت‌ها مشاغل آينده را تأمين نمود. و رابعاً، از راه بازی‌ها می‌توان رفتارها را تغيير داد. می‌توان کودکان را با اسباب‌بازی و بازی‌های کودکانه، نسبت به تعظيم يک سنت يا تحقير يک سنت و افتخار يا تنفر نسبت به سنن، آداب و رسوم خاصی، تحريک کرد. 🔹نکته مهمی که افلاطون تذکر مي‌دهد اين است که کار فرهنگی در حیطه کودکان آسان‌تر است. اما والدين اهميت اين کار را درک نمی‌کنند. در بسیاری از خانواده‌ها مهم اين است که کودکان چند ساعتي مشغول بازي و سرگرمي باشند تا پدر و مادر به کارهايشان برسند. اينکه بازي و محتواي آن، چگونه باشد، اصلاً برای والدين اهمیت ندارد! مسئولان و مديران جامعه نيز کودکان را در اولویت قرار نمی‌دهند. چون به نظر خودشان اهداف و کارهای کلان را پیگیری می‌‌کنند! افلاطون می‌گوید از اين غفلت والدين و مسئولان استفاده کنيد و در زمين باير و بکر افکار و احساسات کودکان، بينش‌ها و گرايش‌هاي مد نظر خود را بکاريد. 🔻در فصل هشتم از کتاب «سبک زندگی و هنرهای بی‌کلام» از نگاه اسلام نیز به بررسی نقش بازی و اسباب‌بازی و سرگرمی در اصلاح و تغییر اخلاق و سبک زندگی پرداخته‌ام، علاقمندان می‌توانند به آن کتاب مراجعه کنند. 🔸در دنیای امروز نیز با توجه به پیام‌رسان‌های نوین و ابزارهای رسانه‌ای نوپدیدی که در اختیار تک‌تک افراد جامعه قرار دارد، و با توجه به روان‌شناسی تبلیغات، «بازی‌های رایانه‌ای» یکی از بهترین ابزارها برای «انتقال پیام»اند. بازی‌هایی که هر چند ظاهر آنها سرگمی‌ و بازی است؛ اما دریایی از پیام‌های اخلاقی و تربیتی و فرهنگی و تاریخی و سیاسی و اجتماعی را به شکل مستقیم و غیرمستقیم به ذهن و ضمیر مخاطبان منتقل می‌کنند. ♦️به تعبیر رهبر حکیم انقلاب، با «روایت درست و هوشمندانه حوادث بزرگ گذشته» و روایت رشادت‌ها و شهامت‌ها و غیرت‌ها و ایثارهای رزمندگان اسلام در دفاع مقدس و رزمندگان جبهه مقاومت و مدافعان حرم هم می‌توان بسیاری از پیام‌های درست و ارزش‌های انقلابی و اسلامی را به مخاطبان منتقل کرد و هم می‌توان خودبه خود بسیاری از مشکلات را رفع کرد. رهبر فرزانه انقلاب در دیدار با دست‌اندرکاران برگزاری کنگره بزرگداشت شهدای استان اصفهان، ضمن اشاره به ضرورت انجام فعالیت‌های فرهنگی و هنری اثربخش برای انتقال ارزش‌ها و فرهنگ مقاومت و فرهنگ شهداء، فرمودند: «من پیشنهاد میکنم که خود واحدهای نظامی اصفهان هم در این قضیّه فعّال بشوند؛ حالا مثلاً واحدهای سپاه، لشکر امام حسین، لشکر نجف، ... یا مثلاً واحدهای ارتش، پایگاه هشتم، ... مرکز توپخانه در اصفهان و بقیّه‌ی مراکزی که وجود داشتند، اینها بنشینند شرح حوادث و سرگذشت دوران جنگ تحمیلی‌شان یا احیاناً قبل و بعد آن را بیان کنند، به چه وسیله؟ به شکل بازی‌های رایانه‌ای.» 🔸طبیعی است که این توصیه منحصر به سپاهیان و ارتشیان اصفهان نیست؛ بلکه مخاطب آن همه واحدهای نظامی در سراسر کشور است. امید است که ستاد کل نیروهای مسلح کشور، این توصیه و سفارش را بیش از پیش جدی گرفته و با استفاده از ظرفیت‌های علمی و هنری و تبلیغی موجود در دانشگاه‌ها و مراکز فرهنگی کشور و استفاده از ظرفیت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری خود، ساختاری جهادی برای چنین فعالیت‌هایی را سامان‌دهی کند. 🔹محصول و نتیجه و اثر همه تولیدات هنری از جمله بازی‌های رایانه‌ای باید افزایش امید و احساس قدرت و اقتدار و افتخار به هویت خودی باشد. باید تقویت باورها و ارزش‌های اسلامی و انقلابی باشد. باید توجه دادن به نقش ولایت و ولایت‌پذیری در پیروزی‌ها و موفقیت‌ها باشد. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
◻️«بازی»، «تربیت» و «فرهنگ» 🔸بحثی درباره اهمیت توصیه رهبر فرزانه انقلاب به طراحی و تولید بازی‌های رایانه‌ای برای انتقال پیام‌های انقلابی و اسلامی 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ گرچه راه تربیت و اصلاح نفس هیچ‌گاه بسته نیست؛ اما هرقدر سن انسان افزایش می‌‌یابد، تغییر اخلاق و رفتار دشوارتر می‌‌شود. اما چه ویژگی یا ویژگی‌هایی در دوران کودکی و نوجوانی و جوانی وجود دارد که تربیت و ادب‌آموزی در این سنین را راحت‌تر و مهم‌تر و ماندگارتر می‌کند؟ به نظر می‌‌رسد شدت اثرپذیری انسان از مشاهدات و محسوسات و تجربیات حسی در این سنین از هر زمان دیگری بیشتر باشد. در کنار تجربیات علمی، شاید بتوان در این باره به برخی از آیات شریف نیز استناد کرد. خدای متعال مي‌فرمايد: «وَ اللَّهُ أَخْرَجَكُمْ مِنْ بُطُونِ أُمَّهاتِكُمْ لا تَعْلَمُونَ شَيْئاً وَ جَعَلَ لَكُمُ السَّمْعَ وَ الْأَبْصارَ وَ الْأَفْئِدَةَ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ؛ و خدا شما را از شكم مادرانتان بيرون آورد، در حالى كه چيزى نمى‏دانستيد و به شما گوش و ديدگان و دل‌ها داد شايد سپاس گزاريد». کودک وقتی به دنیا می‌‌آید همچون لوح نانوشته‌ای است که هر چیزی را می‌‌توان در آن نگاشت یا همچون مومی است که به هر شکل و قالبی در می‌‌آید. خالق هستی گوش را ابزار شنيدن، چشم را برای ديدن و قلب را براي درک احساسات و عواطف قرار داده است. از طريق بينايي، شنوايي و گرايش‌هاي اوست که شخصيتش شکل مي‌گيرد. بنابراین اگر در کودکي و نوجوانی و نهایتاً جوانی، به درستی تربیت شد، در آينده هم خود سعادتمند خواهد شد و هم در خدمت سعادت و تعالی جامعه خواهد بود. مي‌گويد: پیشه اول کجا از دل رود مهر اول کی ز دل بیرون رود در سفر گر روم بینی یا خُتَن از دل تو کی رود حب الوطن شاید بتوان این جمله در نامه مشهور و نورانی به علیهما السلام را مؤیدی برای برداشت فوق‌الذکر از آیه قرآن نیز دانست: «وَ إِنَّمَا قَلْبُ الْحَدَثِ كَالْأَرْضِ الْخَالِيَةِ مَا أُلْقِيَ فِيهَا مِنْ شَيْ‏ءٍ قَبِلَتْه‏؛ به درستى كه دل نوجوان مانند زمين خالى است كه هرگاه چیزی در آن انداخته شود قبول می‌‌کند.» این آمادگی برای پذیرش از دو جهت است؛ هم از جهت علمي و هم عملي. زيرا از جهت علمي افکار پراکنده و متناقض ذهن او را به خود مشغول نکرده‌اند و از جهت عملي نيز هنوز دل او در اثر گناه، قساوت و سختي پيدا نکرده است. @Ahmadhoseinsharifi 🌹