eitaa logo
گاه نگاشته ها / علی رئیسی
168 دنبال‌کننده
375 عکس
69 ویدیو
581 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
💭 مردی که صد سال بعد باید به ارزش او پی ببرند 📝استاد مطهری: 🔹علامه طباطبایی سَلَّمَهُ الله تعالی، این مرد بسیار بسیار بزرگ و ارزنده، مردی است که صد سال دیگر باید بنشینند و آثار او را تجزیه و تحلیل کنند و به ارزش او پی ببرند. این مرد واقعاً یکی از خدمتگزاران بسیار بسیار بزرگ اسلام است. او مجسمه تقوا و معنویت است. در تهذیب نفس و تقوا مقامات بسیار عالی را طی کرده است. من سالیان دراز از فیض محضر این مرد بزرگ بهره‌مند بوده‌ام و الآن هم هستم. 🔸کتاب تفسیر المیزان ایشان یکی از بهترین تفاسیری است که برای قرآن مجید نوشته شده است. بهترین تفسیری است که در میان شیعه و سنّی از صدر اسلام تا امروز نوشته شده است. بسیار بسیار مرد عظیم و جلیل‌القدری است. 🔹البته ایشان تنها در ایران شناخته نیستند بلکه در دنیای اسلام شناخته هستند. در اروپا و آمریکا، یکی از کسانی که در دنیای اسلام او را به صورت یک متفکر بزرگ می‌شناسند و سراغش می‌آیند ایشان هستند. 🔹ایشان هم شخصیت اسلامی دارد (شخصیتش تنها شخصیت شیعی نیست) و هم شخصیت علمی جهانی. این مرد، بسیار مرد جلیل‌القدر و عظیم‌المنزله‌ای است. 📚 احیای تفکر اسلامی، ص26 ⌛️ 24 آبان، سالروز رحلت استاد علامه طباطبایی
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
🔻به‌بهانه سالروز بزرگداشت علامه طباطبایی؛ نسخه‌الکترونیکی ویژه‌نامه حکیم‌الهی منتشر شد+ دانلودPDF ⬇️ hawzahnews.com/detail/News/468573
📢📢 کانال (صوت دروس برترین و محبوبترین اساتید حوزه علمیه قم) ➖➖➖➖➖➖➖➖ فهرست بخشی از مطالب کانال: 🔰 استاد حیدری فسایی 🔆 رسائل ، مکاسب ، کفایه ، اصول فقه http://eitaa.com/joinchat/4081451008C6f5fc0d836 ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 🔰استاد علی فرحانی 🔆 الموجز ، بدایه الحکمه، لمعه، اشارات بوعلی، مناهج الوصول امام خمینی http://eitaa.com/joinchat/4081451008C6f5fc0d836 ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 🔰 استاد اسدپور 🔆الموجز، المنطق (شیخ محمدرضا مظفر) http://eitaa.com/joinchat/4081451008C6f5fc0d836 ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 🔰 استاد سید مهدی هاشمیان 🔆 صمدیه ، سیوطی ، مغنی http://eitaa.com/joinchat/4081451008C6f5fc0d836 ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 🔰 استاد سید مصطفی حسینی نسب 🔆 رجال، رسایل، کفایه http://eitaa.com/joinchat/4081451008C6f5fc0d836 ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 🔰 استاد علی شورگشتی 🔆 لمعه، مکاسب http://eitaa.com/joinchat/4081451008C6f5fc0d836 ➖➖➖➖➖➖➖➖ 🔰 استاد حائری 🔆 دروس تمهیدیه فی الفقه الاستدلالی ، قواعد فقهیه ، حلقات http://eitaa.com/joinchat/4081451008C6f5fc0d836 ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 🔆 نهایه الحکمه ، مبادی العربیه ، کلیات فلسفه (استاد شیروانی) ، بدایه النحو ، جواهر البلاغه، مختصر المعانی، تدریس آثار شهید مطهری و... http://eitaa.com/joinchat/4081451008C6f5fc0d836 🔸🔹🔸🔹ان شاء الله به مرور صوت دروس اساتید دیگر در کانال قرار می گیرد.⚜
گفتگوی شبستان با دکتر فنائی اشکوری رهاورد فکر و قلم علامه طباطبایی(ره) برای علوم انسانی اسلامی http://www.shabestan.ir/detail/News/740035
📌آیا شیخ شاگرد شیخ بوده است؟ در منابع مختلف و از جمله در الفهرست شیخ طوسی (نگرید: الفهرست، چاپ نشر الفقاهة، ص 238) نام ابوجعفر محمّد بن علی بن حسین بن موسی بن بابویه قمی معروف به شیخ صدوق (م 381 ق) در زمرۀ مشایخ شیخ مفید قرار گرفته است و تصریح شده که شیخ مفید کتب و رِوایات جناب صدوق را نقل می‌کرده است. این نکته، که البتّه در صحّت آن ظاهراً جای تردید نیست، موجب تعجّب و حتّی خرده گیری برخی بر شیخ مفید در خصوص نحوۀ مواجهه و خطاباتش با شیخ صدوق در رسالۀ شده است. کسانی که عبارات شیخ مفید در حقّ شیخ صدوق را در تصحیح الاعتقاد نظاره کرده و نقدهای تند و تیز او را بر آراء و دیدگاه هایی که صدوق در رسالۀ الاعتقادات بیان کرده است، در نظر می‌آورند از خود می‌پرسند که: مفید را چه شده است که اینچنین بی محابا و جسورانه در حقّ استاد خودش سخن گفته و رعایت جانب استاد و مقام استادی او را نکرده است؟ برخی نیز پس از ذکر اختلافات متعدّدِ این دو عالم عظیم القدر در باب مسائل اعتقادی، چنین اختلاف نظر شدید و عمیق عقیدتی میان استاد و شاگرد را مایۀ شگفتی دانسته‌اند. به نظر می‌رسد که در این موارد یک نکتۀ ساده مورد غَفلت واقع شده که در صورت توجّه به آن، قدری از شگفتی ناظران و خرده گیری ناقدان در خصوص نحوۀ مواجهۀ شیخ مفید با شیخ صدوق کاسته می‌شود. نکتۀ یادشده ـ چنانکه برخی از دانشوران نیز بدان اشاره کرده‌اند ـ آن است که شیخ صدوق هیچگاه استاد رسمی و معلّم مکتبیِ شیخ مفید نبوده است بگونه‌ای که وی سالیانی چند از محضرش دانش آموخته باشد. بنا به قول نجاشی (کتاب الرجال، ص 389) شیخ صدوق در سال 355، و بنا به نظر برخی دیگر در سال 352 قمری¹ سفری کوتاه به بغداد داشته است ؛ و احتمالاً در طول همین سفر، شیخ مفید (رضوان الله علیه) مدّت کوتاهی موفّق به درک محضر صدوق (علیه الرحمة) شده و به استماع حدیث از او پرداخته است.  لذا همانطور که مرحوم علاّمه شیخ محمّد رضا جعفری تذکار داده است با توجّه به مدّت کوتاه (کمتر از یک سال) اقامت شیخ صدوق در بغداد و همچنین اینکه در این مدّت کوتاه هم استماع تمام کتب و روایات شیخ صدوق بطور طبیعی برای شیخ مفید میسّر نبوده و بنابراین بیشتر مرویّات مفید از صدوق نیز از طریق بوده نه از راه سماع، نباید رابطۀ میان شیخ صدوق و شیخ مفید را رابطۀ استادی و شاگردی به معنای متداول و متعارف خودش دانست. در واقع، شیخ صدوق چیزی بیشتر از یک شیخ اجازه برای شیخ مفید نبوده است، و بین «» بودن، و« استاد» بودن به معنای خاصّ خودش تفاوت بسیاری وجود دارد. (نگرید به: جعفری، محمّد رضا، مقدّمۀ تصحیح الاعتقاد، اعداد: مرکز الثقافة الجعفریة للبحوث والدراسات، صص21 ـ 20). بنابراین شیخ مفید صرفاً چند ماهی به اخذ حدیث از شیخ صدوق پرداخته و هیچگاه نزد او اصطلاحی در علومی مثل فقه و کلام ـ آنچنانکه نزد ابن قولویه قمی نموده بود ـ نکرده است. پس شیخ صدوق، چندان هم استاد شیخ مفید بدان معنا نبوده است که توقّع تأثیر پذیری آنچنانی وی از او برود. اکنون اگر رفتار و گفتار شیخ مفید با شیخ صدوق با لحاظ نکتۀ فوق بررسی و تحلیل شود شاید درک اختلاف فکری و منهجی شدید او با صدوق و مواجهۀ اینچنینی وی با او آسان تر گردد.  ـــــــــــــــــــــــــ ۱. جعفری، محمّد رضا، مقدّمۀ تصحیح الاعتقاد، ص ۱۹. به نظر علامه جعفری قول نجاشی مبنی بر ورود شیخ صدوق به بغداد در سال ۳۵۵ خیلی بعید به نظر می رسد. (همان، ص ۲۰). ✍یادداشتی از جناب دکتر در کاتبان: http://ataeinazari.kateban.com/post/2424 ـــ ـــ ـــ ـــ ـــ ـــ ـــ 🆔 @ae_quran_tehran
AyatollahMorvarid-3-LQ-97-2-30.mp3
23.14M
✅سومین پژوهشی در 🔷بخش اول: آیت الله حاج شیخ مهدی 🔻موضوع: بررسی مبانی در @rejalkh
AyatollahMorvarid-2-LQ.mp3
21.64M
✅دومین پژوهشی در 🔷بخش اول: آیت الله حاج شیخ مهدی 🔻موضوع: بررسی مبانی در @rejalkh
AyatollahMorvarid-4-LQ-97-2-31.MP3
10.2M
✅چهارمین پژوهشی در 🔷بخش اول: آیت الله حاج شیخ مهدی 🔻موضوع: بررسی مبانی در @rejalkh
AyatollahMorvarid-5-LQ-97-3-1.mp3
9.3M
✅پنجمین پژوهشی در 🔷بخش اول: آیت الله حاج شیخ مهدی 🔻موضوع: بررسی مبانی در @rejalkh
AyatollahMorvarid-6-LQ-97-3-2.mp3
20.77M
✅ششمین پژوهشی در 🔷بخش اول: آیت الله حاج شیخ مهدی 🔻موضوع: بررسی مبانی در @rejalkh
♦️ قتل عُمر بن خطاب در ماه ذي‌الحجة بوده است، نه ربیع‌الأول؛ تاریخ قتل عُمر بن خطاب در تمام منابع تاریخی -اعم از شیعه و سنی- بدون استثناء در ماه ذی‌الحجه و در روزهای آخر این ماه گفته شده است. اختلاف اقوال در تعیین دقیق روز است؛ روز زخمی شدن و روز فوتش. خنجر خوردنش را اکثر قریب به اتفاق مورخان و تقریباً به اجماع، در بامداد روز چهارشنبه ٢٦ ذی‌الحجه سال ٢٣ق گفته‌اند. و فوتش را اغلب سه روز پس از زخمی شدنش دانسته‌اند. شروع خلافت عثمان را نیز همگی در ابتدای ماه محرّم گفته‌اند. بهرحال شهرت جرح و قتل عُمر بن خطاب در ماه ربیع‌الأول، پایه و استنادی علمی ندارد و بر خلاف اجماع مورخان و لذا فاقد اعتبار است. 📚 موسوعة التاريخ الإسلامي ٤: ٢٩٩ و ٣٠٠. ــــــــــــــــــــ ❖ جهت تسهیل مراجعه به منابع، عنوان برخی منابع کهن و نیز برخی منابع میانی و متأخر که به ذکر تاریخ قتل عمر بن خطاب یا تاریخ شروع خلافت عثمان پرداخته‌اند در پی آمده است: - الطبقات الكبرى (ابن سعد، ٢٣٠ق)، ج٣، ص٣٦٤ و ٣٦٥؛ - تاریخ خليفة بن خياط (٢٤٠ق)، ص١٠٩؛ - التاريخ الصغير (بخاري، ٢٥٦ق)، ج١، ص٧٥؛ - أنساب الأشراف (بلاذري، ٢٧٩ق)، ج١٠، ص٤٣٩؛ - تاريخ اليعقوبي (٢٨٤ق)، ج٢، ص١٥٩؛ - المعجم الكبير (طبراني، ٣٠٦ق)، ج١، ص٧٠، ح٧٢، ٧٣ و ٧٤؛ - تاريخ الطبري (٣١٠ق)، ج٣، ص٢٦٥ و ٢٦٦؛ - همان، ج٤، ص١٩٣؛ - التنبیه والإشراف (معسودي، ٣٤٦ق)، ص٢٥٠ و ٢٥٣؛ - مروج الذّهب (مسعودي، ٣٤٦ق)، ج٢، ص٣٠٤ و ٣٣١؛ - مسار الشيعة (شيخ مفيد، ٤١٣ق)، ص٢٣؛ - الإستيعاب (ابن عبد البر، ٤٦٣ق)، ج٣، ص١١٥٢؛ - تاريخ مدينة دمشق (ابن عساكر، ٥٧١ق)، ج٤٤، ص٤٦٤ و ٤٦٧؛ - الكامل في التاريخ (ابن أثير، ٦٣٠ق)، ج٣، ص٥٢؛ - وفيات الأعيان (ابن خلكان، ٦٨١ق)، ج٣، ص٤٣٩؛ - العدد القوية لدفع المخاوف اليومية (علي بن يوسف حلي(برادر علامه حلي)، حدود ٧٠٥ق)، ص٣٢٨؛ - الوافي بالوفيات (صفدي، ٧٦٤ق)، ج٢٢، ص٣٠٤؛ - البداية والنهاية (ابن كثير، ٧٧٤ق)، ج٧، ص١٥٥ و ١٥٦؛ - مجمع الزوائد (هيثمي، ٨٠٧ق)، ج٩، ص٧٩؛ - فتح الباري (ابن حجر عسقلاني، ٨٥٢ق)، ج٩، ص١٥؛ - المصباح (جُنة الأمان الواقية وجَنة الإيمان الباقية) (شيخ إبراهيم كفعمي،٩٠٥ق)، ص٥١١ و ٥١٥؛ - بحار الأنوار (علامه مجلسي، ١١١١ق)، ج٥٥، ص٣٧٢؛ - الكُنى والألقاب (شيخ عباس قمي، ١٣٥٩ق)، ج٣، ص١٦٧؛ - مستدرك سفينة البحار (شيخ علي نمازي شاهرودي، ١٤٠٥ق)، ج٢، ص٢١٦؛ @Yusufi_Gharawi
📢 دفاع از کیان احادیث معتبر طبی ◀️ پاسخ های علمی حجت الاسلام شبیری زنجانی، به ادعاهای خلاف واقع مرحوم بهبودی در خصوص احادیث طبی ◀️ بازخوانی یک مناظره مکتوب در سال ۱۳۶۵ که توسط نشریه کیهان فرهنگی در چند شماره منتشر شد. ↔️ در این مناظره مکتوب ابتدا آقای بهبودی ادعاها و مطالب خلاف واقعی را به میراث حدیثی و معتبر شیعه از جمله احادیث طبی وارد میکنند. اما این ادعاها بی پاسخ نمانده و با واکنش بزرگان و علمای آن زمان روبرو می شود از جمله استاد معظم جناب حجت الاسلام شبیری زنجانی در شماره بعدی کیهان فرهنگی پاسخ های علمی و متینی به ایشان می دهند. ✅ متن تفصیلی این مناظره مکتوب را میتوانید در لینک زیر مشاهده نمایید:👇 http://tebona.ir/2018/06/%d8%a7%db%8c%d8%b6%d8%a7%d8%ad%db%8c-%d8%a8%d8%b1
AyatollahMorvarid-2-LQ.mp3
21.64M
✅دومین پژوهشی در 🔷بخش اول: آیت الله حاج شیخ مهدی 🔻موضوع: بررسی مبانی در @rejalkh
AyatollahMorvarid-3-LQ-97-2-30.mp3
23.14M
✅سومین پژوهشی در 🔷بخش اول: آیت الله حاج شیخ مهدی 🔻موضوع: بررسی مبانی در @rejalkh
AyatollahMorvarid-4-LQ-97-2-31.MP3
10.2M
✅چهارمین پژوهشی در 🔷بخش اول: آیت الله حاج شیخ مهدی 🔻موضوع: بررسی مبانی در @rejalkh
AyatollahMorvarid-5-LQ-97-3-1.mp3
9.3M
✅پنجمین پژوهشی در 🔷بخش اول: آیت الله حاج شیخ مهدی 🔻موضوع: بررسی مبانی در @rejalkh
AyatollahMorvarid-6-LQ-97-3-2.mp3
20.77M
✅ششمین پژوهشی در 🔷بخش اول: آیت الله حاج شیخ مهدی 🔻موضوع: بررسی مبانی در @rejalkh