تصویر سکولار از معنویت، منبع آرامش و شادی و امید و رضایت باید چیزی غیر از خدا و حیات جاوید باشد. آن چیست که در غیبت خدا میتواند برای ما شادی و آرامش حقیقی و پایدار بیاورد و همۀرنج ها و مصائب و ناکامی ها را جبران و تحمل پذیر کند؟
عارف، اما، هم از زندگی خرسند است و هم از مرگ هراسان نیست. او با اتصال و انس با سرچشمۀ حیات و علم و قدرت و زیبایی و رحمت شادمان و مسرور است و عالم را بوستان زیبای هزار رنگی می بیند که جمال آن محبوب ازلی در آن نمودار است. «دلی را کز آسمان و دایرۀ افلاک بزرگتر ست و فراختر و لطیفتر و روشنتر، بدان اندیشه و وسوسه چرا باید تنگ داشتن و عالم خوش را بر خود چو زندان تنگ کردن؟ چگونه روا باشد عالمِ چو بوستان را بر خود چو زندان کردن؟ همچو کرم پیله، لعاب اندیشه و وسوسه و خیالات مذموم بر گِرد نهاد خود تنیدن و در میان زندانی شدن و خفه شدن! ما آنیم که زندان را بر خود بوستان گردانیم. چون زندان ما بوستان گردد، بنگر بوستان ما خود چه باشد!»
البته عارفان هم اهل خوف و حزن هستند، اما خوف آنها از عظمت و کبریایی خداست و حزن آنها از قصورها و تقصیرها و از فراق است، که آن نیز همراه با رجاء و اشتیاق است. اما نسبت به دنیا خوف و حزنی ندارند.
مرگ برای عارف نه پایان خوشی ها بلکه پایان رنجها و آغاز شادی است. غیر عارف نیز ممکن است مرگ را بپذیرد و با آن کنار آید، اما پذیرفتن و تن دادن به مرگ از روی ناچاری غیر از مطلوب دیدن و مشتاق بودن است.
در کف شیر نر خونخواره ای
غیر تسلیم و رضا کو چاره ای
اما عارف طربناک و غزلخوان به سوی مرگ می شتابد.
ای خوش آن روز که پرواز کنم تا برِ دوست
به هوای سر کویش پر و بالی بزنم
آنان «همین که به لب گور رسیدند صد هزار شعلۀ نور بینند. ملک الموت کجاست؟ ایشان را ملک الحیاة است. گور کجاست؟ ایشان را خلاص است از گور و زندان. الدنیا سجن المؤمن.» (شمس تبریزی)
البته زندان بودن دنیا با بوستان بودنش منافاتی ندارد. دنیا با همۀ فراخی-اش نسبت به آخرت زندان و تنگنا است. همچنین عارف گرچه در دنیا نیز با خدا مأنوس و در محضر اوست، اما همچنان حجاب و جدایی برقرار است. با مرگ این حجاب برداشته می شود و این فراق به وصال مبدل می شود.
عارفان در بیان تصویرشان از مرگ از استعاره های گوناگونی استفاده میکنند، همچون آزاد شدن مرغ از قفس، بازگشت غریبی به وطن مألوفش، و رسیدن عاشق به وصال محبوبش. این است که مرگ برای آنها شیرین و خواستنی است، چنانکه حضرت مولی فرمود: «وَ اللَّهِ لَابْنُ أَبِىطالِبٍ انَسُ بِالْمَوْتِ مِنَ الطِّفْلِ بِثَدْىِ أُمِّهِ.» (نهج البلاغة، خطبۀ 5) به خدا سوگند که اُنس پسر ابو طالب به مرگ بیش از انس كودك شيرخوار به پستان مادر است.
چون بلال از ضعف شد همچون هلال
رنگ مرگ افتاد بر روی بلال
جفت او دیدش بگفتا وا حرب
پس بلالش گفت نی نی وا طرب
تا کنون اندر حرب بودم ز زیست
تو چه دانی مرگ چون عیشست و چیست
این همی گفت و رخش در عین گفت
نرگس و گلبرگ و لاله میشکفت
گفت جفتش الفراق ای خوشخصال
گفت نی نی الوصالست الوصال
گفت جفت امشب غریبی میروی
از تبار و خویش غایب میشوی
گفت نی نی بلک امشب جان من
میرسد خود از غریبی در وطن
گفت رویت را کجا بینیم ما؟
گفت اندر حلقۀ خاص خدا
حلقۀ خاصش به تو پیوسته است
گر نظر بالا کنی نه سوی پست
اندر آن حلقه ز رب العالمین
نور میتابد چو در حلقه نگین
گفت ویران گشت این خانه دریغ
گفت اندر مه نگر منگر به میغ
کرد ویران تا کند معمورتر
قومم انبُه بود و خانه مختصر (مولوی)
@dreshkevari. 🌹🌺🌸💐🌼🌷🌻🌹
moalefe-shakhes.mp3
32.28M
#صوت
💯🔊 #بشنوید
🔶 دومین پیش نشست علمی #همایش فلسفه دین اسلامی
🔰 نشست علمی "مولفهها و شاخصههای #فلسفه_دین_اسلامی"
🎙 سخنرانان:
#حمیدرضا_شاکرین، #محمد_محمدرضایی و #رسول_رسولی_پور
🆔 @iictchannel
📚طریقههای شیعی ایران
ناشناخته بودن درویشگری ایرانی در حوزۀ شرقشناسی، انگیزهای بود برای عرفانپژوه سرشناس آلمانی، ریشارد گراملیش، که دست به پژوهشی علمی بزند و از این رهگذر خلاء موجود را جبران کند. حاصل تحقیقِ دقیق و کار طاقتفرسای او اثری گرانسنگ است در معرفی سه طریقة بزرگ ایران: ذهبیّه، نعمتاللّهیّه و خاکساریّه.
کتاب حاضر در سه بخش به ترتیب در شرح سلسلهها و دستاوردهای ادبی بهویژه در ارتباط با تاریخ جدیدتر، شرح عقاید و قیاس آنها با میراث بهجا مانده از تصوف پیشینه و شرح آداب و سنن آنها برپایۀ تحقیقات میدانی، منابع شفاهی مورد اعتماد و استناد به انبوه منابع کهن و معاصر عرفان اسلامی شکل گرفته است. به قول بِرند راتکه، این اثر فشردهای فوقالعاده از پژوهش میدانی و شناخت منابع است که در آن برای نخستینبار دنیای صوفیگری مدرن ایرانی باز نموده شده است.
طريقههای شيعی ايران؛ ذهبيه، نعمتاللهيه و خاكساريه، ريشارد گرامليش، ترجمۀ شيرين شادفر، نشر نامک، چاپ اول ۱۳۹۹، ۸۶۳صفحه، ۱۹۰۰۰۰تومان
@Bookcitycc
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
گردو (https://gerdoo.me) یک فراجستجوگر ایرانی هست که به تازگی شروع به کار کرده. در فاز اول نتایج خودش رو از گوگل میگیره و به کاربر نشون میده ولی به تدریج امکانات بیشتری بهش اضافه میشه و از گوگل مستقل میشه.
اگه گردو رو توی مرورگرتون به عنوان جستجوگر پیشفرض قرار دادید از طریق @gerdoodotme در تلگرام به ما پیام بدید.
آموزش تغییر جستجوگر پیشفرض مرورگر اینجاست:
https://gerdoo.me/guidance_install/
2020_12_09 17-55-49 .cid.d722b35ebfee2fd8.mp3
39.94M
#صوت
💯🔊 #بشنوید
🔶 سومین پیش نشست علمی #همایش فلسفه دین اسلامی
🔰 نشست علمی " تمایزات فلسفه دین اسلامی با فلسفه دین تحلیلی و قاره ای"
🎙 سخنرانان: پروفسور محمد لگنهاوزن و حجت الاسلام دکتر علیرضا قائمی نیا 🌐 @meshkatnoor
#یادداشت
🔶 نوشتاری از #روزبه_زارع عضو هیات علمی گروه #غرب_شناسی
🔰 #الهیات_طبیعی معاصر و ادوار آن
🔻 علمای الهیات، از جهات مختلف این علم را تقسیم کرده اند. مهمترین اقسام الهیات که در حقیقت از نظر منبع مقدمات و مبادی آن است، تقسیم آن به الهیات طبیعی و الهیات وحیانی است.
⚜️ بیشتر بخوانید:
🌐 iict.ac.ir/elahyattabei
4_5764809395087082063.mp3
1.65M
💥اهمیت علم عقاید و #معرفی_کتاب مهم گوهر مراد
🎤حضرت استاد #ربانی_گلپایگانی
✂️ برشی از درس خارج کلام جدید
♦️ @kharejkalam
Ashamelah.pdf
2.98M
نسخه جدید المكتبة الشاملة
دانلود رایگان از لینک زیر👇👇👇👇👇👇
https://shamela.ws/index.php/page/download-shamela
“المکتبة الشامله” نرم افزار و کتابخانه جامع همراه بر روی سیستم عامل های اندروید، آیفون و ویندوز می باشد. این نرم افزار مشهور بین پژوهشگران اسلامی است که با آن به راحتی هزاران کتاب را می توانند مطالعه، جستجو و استفاده کنند.
در فایل بارگذاری شده، چگونگی آموزش کار با این نرم افزار معرفی شده است.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 وقتی صهیونیستها مفسر قرآن میشوند!
🔹سخنگوی عربزبان ارتش صهیونیستی در ویدئویی به تحلیل واژه «التطبیع» (عادیسازی) پرداخت و با خواندن یک آیه قرآن تلاش کرد که سازش برخی کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی را پیام اسلام جلوه دهد.
@Farsna
السیدهة زینب رائدة الجهاد فی الاسلام بقرشریف قرشی.pdf
6.18M
#ویژه_پژوهشگران
⚫️ نسخه PDF
💥 السيدة زينب رائدة الجهاد في الاسلام
✍️ اثر مرحوم استاد شیخ باقر شريف القرشي
🔰 طبق توصیه حجتالاسلام #محمدصادق_ابوالحسنی
▪️اشاره: این کتاب، یکی از کتابهای روان و معتبر است که به صورت سیر تاریخی و زندگینامهای (نه صرفا بر اساس فضائل) به حیات فردی و اجتماعی حضرت زینب (س) پرداخته است. کارهای شیخ باقر شریف القرشی اصطلاحا شسته رفته و قابل استفاده است. در این کتاب نقش جهادی حضرت در قیام عاشورا کاملا برجسته شده است.
🆔 کانال اسرار تاریخ | استاد ابوالحسنی
🌐 eitaa.com/monzer_ir
✅ کانال مرکز کلام اسلامی و تفسیر کرمانشاه
@kalamkermanshah
2899200.pdf
11.25M
#ویژه_پژوهشگران
⚫️ نسخه PDF
💥 خصائص الزینبیه؛ به قلم عالم بزرگوار و مجتهد عالیمقام سید نورالدین جزایری (فرزند سید نعمت الله)
✍️ با تقریظ آیت الله سید ابوالحسن اصفهانی و میرزا محمدعلی شهرستانی؛ چاپ بیروت
🔰 طبق توصیه حجتالاسلام #محمدصادق_ابوالحسنی
▪️اشاره: این کتاب، از جمله آثاری است که تا حدودی ما را از نگاه تک بعدی و کلیشهای به حضرت زینب (س) رها میکند. کتاب حاوی چهار مقدمه مهم و دست کم ۲۱ خصیصه روشنگر درباره حضرت زینب (س) است.
#سیر_مطالعات_تاریخی
🆔 کانال اسرار تاریخ | استاد ابوالحسنی
🌐 eitaa.com/monzer_ir
✅ کانال مرکز کلام اسلامی و تفسیر کرمانشاه
@kalamkermanshah
۴. چهارمین پیشنشست علمی همایش فلسفه دین اسلامی- امکان فلسفه دین اسلامی- برنجکار، قنبری، محمدرضایی و قائمینیا.mp3
31.92M
#صوت
🔶چهارمین پیش نشست علمی #همایش_فلسفه_دین_اسلامی
🔰نشست مناظره ای "امکان #فلسفه_دین_اسلامی"
🎙سخنرانان:
رضا برنجکار، حسن قنبری، محمد محمدرضایی، علیرضا قائمینیا 🌐 @meshkatnoor
أراد مدرسُ لغة عربية أن يتزوج
فسألهُ أصدقاؤهُ : ما هي صفاتُ الزوجة التي تتمناها؟
فأجاب: أريدُها مرفوعةَ الهامة ، منصوبةَ القامة، مجرورةَ الثّوب ، مُجرَّدةً عن العيب، مربوطةَ الشَّفتين ، مبسوطة الكفَّين ، مُؤنَّثةً تتقنُ أسلوبَ الإغراء، وتطيعُ فعلَ الأمر بلا استثناء، وتجيبُ النَّداء ، وتفهمُ بالإشارة من غير عبارة ، لا تعرفُ الجملةَ الاعتراضيَّة ولا أفعالَ الظن وليس في قاموسها: (لا ولم ولن)، ضميرُها مُتَّصلٌ بضميري، منفصلٌ عن غيري، إذا طلبَتْ فغيرُ جازمة، من كلِّ عِلَّةٍ سالمة ، إذا رأيتُها سَبحَتُ، وإنْ غابَتْ عنّي حَوْقَلْتُ ، تجاملني بالكناية و التَّصريح ، فعلها تامٌّ صحيح ، لا تنازعني في عمل الفاعل على الإطلاق ، قولي عندها معلومٌ لازمٌ بلا طلاق ، تعاملني بالسُّكون والعطف، أمَّا مالي عندها فممنوعٌ من الصرف.
#مستفاد
لطیفه ادبیات عربی.....ویژگی های زوجه صالحه ازدیدگاه مدرس ادبیات عرب😂
هل يمكن تحديد يوم ميلاد المسيح بدقة ؟
الجواب ليس عندي ، بل عند علماء اللاهوت النصارى أنفسهم . والجواب كما ترون لا كما تسمعون...
تقول دائرة المعارف الكتابية : " لا يمكن أن نحدد بدقة اليوم والشهر اللذين ولد فيهما يسوع " جزء 4 -- ص 258
ويقول الدكتور فريز صموئيل : " من الصعب تحديد اليوم الذي وُلد فيه المسيح " يسوع من هو ص 166
تعال نفتش عن تاريخ آلهة الوثنييين التي أصبحت عيدا لميلاد المسيح !
يحدد الأنبا ديسقوريس : " أن الميلاد تم في يوم 25 كانون الأول في بيت لحم وبالتحديد في مزود البقر الزريبة ليمحو كبرياء آدم " موجز تاريخ الكنيسة ص 34
يقول الأب صبحي حموي اليسوعي : " إن عيد الميلاد المحتفل به عادة في 25 كانون الأول ، وحدد بهذا التاريخ ليحل محل عيد الشمس التي لا تقهر ، الذي كان الوثنيون الرومانيون يحتفلون به في ذلك اليوم ، وكان يعد يوم الانقلاب الشتوي " معجم الإيمان المسيحي ص 497
فالأب صبحي حموي يقول إن الاحتفال بدأ سنة 330 ميلادية ، أي بعد مجمع نيقية ، ودخول قسطنطين المسيحية .
ويزيد هذا تأكيدا الأب سلوان موسى إنه بدأ في سنة 354 ميلادية . حيث قال : " أما ابتداء تعييد الميلاد في 25 ديسمبر كانون الأول فبدأ منذ سنة 354 " الأرشمنديت سر التجسد ص 60
ويؤكد الكلام المؤرخ ويل ديورانت فيقول : " وفي عام 354 ميلادية احتفلت الكنائس الغربية ، ومنها كنيسة روما بذكرى مولد المسيح في اليوم الخامس والعشرين من كانون الأول ، وكان قبل هذا يحتفل فيه بعيد مثران - إله الشمس - واتهمت الكنائس الشرقية أخواتها الغربية بالوثنية وعبادة الشمس " قصة الحضارة ج 11 -- ص 212
وقد خالفت الكنيسة الشرقية ، هذا واعتمدت اليوم السادس من يناير يوما لميلاد المسيح . يقول محررو دائرة المعارف الكتابية : " وقد اختارت الكنيسة الشرقية يوم السادس من يناير للاحتفال بيوم ميلاد يسوع " جزء رابع ص 258
ويؤكد هذا الكلام ويل ديورانت فيقول : " كان المسيحيون الشرقيون يحتفلون بمولد المسيح في اليوم السادس من يناير منذ القرن الثاني بعد الميلاد " قصة الحضارة ج 11 --- 213
وفي النهاية يقول الدكتور فريز صموئيل : " إن ميلاد المسيح من الصعب تحديده ، وقد جاء في بشارة لوقا أن الوقت لم يكن شتاء ، لأن الرعاة كانوا يرعون قطيعهم في الحقول ، وليالي شهر ديسمبر ويناير وفبراير في بيت لحم تكون ممطرة شديدة البرودة .... وبناء على هذا فإن ميلاد المسيح قد تم في بداية الصيف أو نهاية الخريف ، وحددوا ذلك التاريخ ب 29 سبتمبر من السنة الرابعة قبل الميلاد " يسوع من هو ص 166 ، 167
https://t.me
3777-ar-alhojat-alghara-ala-shahadat-alzahra.pdf
693.1K
🔷کتاب با ارزش "الحجة الغراء على شهادة الزهراء
🔷نوشته آیت الله جعفر سبحانی
◀ در این کتاب میتوانید اسناد شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها را در منابع شیعه و سنی ملاحظه فرمایید.
#معارف_اعتقادی
#موسسه_کلامی_احیاء
ایتا🌷👇
https://eitaa.com/ehyakalam
تلگرام🌷👇
https://telegram.me/ehyakalam
واتساپ🌹👇
https://chat.whatsapp.com/CPK9Lks4bLp9byNzn7osfG
kermani.mp3
15.01M
#صوت
💯🔊 #بشنوید
🔰 چهارمین نشست ارائه مقالات همایش #فلسفه_دین_اسلامی؛
📌 با عنوان «بررسی نقش دلیل عقلی در تحقق ایمان»
🎙با ارائه:
حجتالاسلام #علیرضا_کرمانی
📅 دوشنبه 8 دیماه 99
🆔 @iictchannel
eisanya.mp3
25.14M
#صوت
💯🔊 #بشنوید
🔰 نشست ارائه مقالات همایش #فلسفه_دین_اسلامی؛
📌 با عنوان «تبیین فلسفه دین مبتنی بر تفکر #صدرایی»
🎙با ارائه:
دکتر #عیسی_محمدی_نیا
📅 سهشنبه 9 دیماه 99
🆔 @iictchannel
kermani.mp3
22.49M
#صوت
💯🔊 #بشنوید
🔰 نشست ارائه مقالات همایش #فلسفه_دین_اسلامی؛
📌 با عنوان «معنا داری تفکیک #فلسفه_دین به اسلامی و سکولار بر اساس شاخصههای آن در الهیات غرب»
🎙با ارائه:
حجتالاسلام #محمد_رضا_خاکی_قراملکی
📅 سهشنبه 9 دیماه 99
🆔 @iictchannel
hekmatmehr.mp3
19.58M
#صوت
💯🔊 #بشنوید
🔰 نشست ارائه مقالات همایش #فلسفه_دین_اسلامی؛
📌 با عنوان « بررسی ارتباط و تعامل دین با #هنر »
🎙با ارائه:
#محمد_مهدی_حکمت_مهر
📅 چهارشنبه 10 دیماه 99
🆔 @iictchannel
🔴 #اطلاعیه
بسمه تعالی
در خلال روند درمانی آیت الله مصباح یزدی، حال ایشان رو به وخامت گذاشته است؛
لذا از تمامی مؤمنین خواستاریم با تضرع به درگاه خداوند متعال و توسل به اهل بیت (ع)، خصوصا حضرت بقیة الله الاعظم (ارواحنا فداه) برای شفای عاجل و کامل ایشان دعا بفرمایید.
۹۹/۱۰/۱۱
💻 @mesbahyazdi_ir