eitaa logo
🕊آسمان دیگر🕊
139 دنبال‌کننده
47 عکس
18 ویدیو
7 فایل
یادداشت‌های سیدمحمدباقرمیرصانع @moralstudies دانش‌آموخته حوزه علمیه قم دانش‌آموخته دکتری فلسفه اخلاق دانشگاه قم عدم تو همچو مشرق اجل تو همچو مغرب سوی #آسمان‌دیگر که به آسمان نماند ره آسمان درونست پَر عشق را بجنبان پَر عشق چون قوی شد غم نردبان نماند
مشاهده در ایتا
دانلود
(۷۵)... یَا مَنْ رِزْقُهُ عُمُومٌ لِلطَّائِعِینَ وَ الْعَاصِین ... اى آن‏که روزی اش همه مطیعان و گنهکاران را فراگیرد. . . ابوالحسن خرقانی: «هر که در این سرا درآید، نانش دهید و از ایمانش مپرسید؛ چه آن کس که به درگاه باری تعالی به جان ارزد البته بر خوان بوالحسن به نان ارزد» کانال 🆔https://eitaa.com/AnotherSky
علی وجدان انسانیت قرون.pdf
2.19M
تقدیم به مناسبت ایام شهادت امیرالمؤمنین علیه‌السلام کتاب حاوی گزارش‌های قابل توجهی از سیره و گفتار امام علی علیه‌السلام است. (تحلیل‌های نویسنده لزوماً مورد تأیید بنده نیست) ۶۲ صفحه مدت زمان تقریبی مطالعه نیم ساعت کانال 🆔https://eitaa.com/AnotherSky
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فَإِذَا جَاءَ وَعْدُ أُولَاهُمَا بَعَثْنَا عَلَيْكُمْ عِبَادًا لَنَا أُولِي بَأْسٍ شَدِيدٍ فَجَاسُوا خِلَالَ الدِّيَارِ ۚ وَكَانَ وَعْدًا مَفْعُولًا ﴿اسرا:٥﴾
چقدر خوبه سر صبح که می‌خوای بری سرِ کار یه صحنه اینطوری ببینی. ببینی که آدما هنوز در جریان احوال هم هستند. دلشون برا هم می‌سوزه. در جریان غم و نداریِ هم هستند. خوبه گه‌گاهی .
«کارگاه معناشناسی در متون وحیانی» 👨‍💻مدرس: حجت الاسلام والمسلمین دکتر شعبان نصرتی 📆زمان: یکشنبه‌ها، ساعت ۱۸ (شروع از نهم اردیبهشت) 📌مکان: خیابان صفاییه، کوچه ۲۱، فرعی اول سمت چپ، پلاک ۵۰، مرکز تخصصی معارف اهل‌بیت علیهم‌السلام ┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄ 🌐https://maaref.org 🆔@Maaref_org تلگرام اینستاگرام آپارات
دانشگاه آزاد عمومی نزدیک به 15 سال پیش، من و سه نفر از رفقا، داخل اتاقک هشتم سالن 15 قطار تهران-مشهد نشسته بودیم که پیرمردی لاغر اندام، خوش‌پوش و خوش‌رو وارد شد. برق چشمانش در همان ابتدای ورود نشان از خوش‌حرفی و خوش‌مجلسی‌اش می‌داد. دربارۀ همه چیز حرفی داشت و برای هر متنی حاشیه‌ای. به ویژه با غذا خوردن من خیلی حال کرده بود و می‌گفت: «جوری می‌خوری که آدمِ سیر به هوس می‌افته» (اون موقع بود که فهمیدم با چه حرصی و ولعی لقمه‌ها را می‌خورم!😅از آن پس شیک‌تر خوردم. ) همسرش را به تازگی از دست داده بود و از عشق‌اش به او حکایت‌ها داشت. اما مهم‌تر از همۀ اینها دیدگاه‌اش دربارۀ دنیا بود: «دنیا است. دانشگاهی که هرکسی یا هر چیزی در آن می‌تواند و باشد، به شرط اینکه شاگرد و دانشجو اهل دیدن، دقّت کردن و درس گرفتن باشد.» با این پیش‌درآمد قصد دارم از برخی معلمان و اساتیدِ خودم در این دانشگاه آزاد تشکر کنم: 1. همان پیرمرد لاغراندمِ خوش‌پوشِ خوش‌روی خوش‌سخنِ خوش‌مجلس که به واژۀ دانشگاه آزاد آبرو داد. 2.معلم کلاس دومِ ابتدایی‌ام مرحوم پیشوا❤️ که با اینکه متوجه شد کلاس را نجس کرده‌ام عیب‌پوشی کرد و دروغ من را راست پنداشت و ضایع‌ام نکرد. (اما خداییش جوری با اعتماد به نفس گفتم: «قبل از اینکه ما بیایم بود» که همۀ بچه‌ها باور کردند) 3. دایی‌ام که با شُل بستنِ پالان الاغ و سوار کردنِ من، برادرم، پسردایی و پسرخاله بر روی الاغِ بی‌چاره به من آموخت، کار از غیرمحکم‌کاری خیلی عیب می‌کنه. (هنوزم احتمال می‌دم دایی بنده قصد ترور دسته‌جمعیِ ما رو داشت) 4. آن سنگ بزرگی که در مسیر خانۀ پدربزرگم بود و به منِ سر به هوا، سر به زیری را آموخت. (البته کمی بد اخلاق بود چون هم شلوارم پاره شد و هم صورتم زخمی.) و بسیار معلم دیگری که به من بسیار درس آموختند و الان فرصتِ بازگو کردنشان نیست. 🖋سیدمحمدباقر میرصانع کانال 🆔https://eitaa.com/AnotherSky
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
«داد و دَِهِش» خداوند در قرآن به صراحت امر به عدل و احسان کرده است: إِنَّ اللَّهَ يَأمُرُ بِالعَدلِ وَالإِحسانِ ﴿نحل:۹۰﴾ عدل و احسان همان «داد» و «دهش» است که فردوسی بارها آنها را به هم عطف کرده، به خوانندگان شاهنامه توصیه میکند! بفرمان یزدان پیروزگر ... بداد و دهش تنگ بسته کمر در ادامه به هشت اثر این دو فضیلت اخلاقی از نگاه فردوسی اشاره می‌کنم: 1. نیرومندی دل و قلب انسان بداد و دهش دل توانگر کنید ... از آزادگی بر سر افسر کنید 2. زنده و پویا شدن جامعه و جهان بر آن نیز گنجی پراکنده کرد ... جهانی بداد و دهش زنده کرد 3. آبادی و رضایت زیر دستان بداد و دهش گیتی آباد دار ... دل زیردستان خود شاد دار 4. پاک شدن انسان از بدی و نقصان چو داد و دهش باشد و راستی ... نپیچد دل از کژی و کاستی 5. آرامش و راحتی سوی زال کرد آنگهی سام روی ... که داد و دهش گیر و آرام جوی 6. نو شدن و تازگی دنیا جهان را بداد و دهش نو کنم ... مگر کز بدان باغ بی خو کنم 7. رمز سعادت دنیا و آخرت دو گیتی بداد و دهش داشتند ... به بیداد بر چشم نگماشتند 8. فضایل اصلی انسان سعادتمند بداد و دهش یافت این نیکوئی ... توداد و دهش کن فریدون توئی ۲۵ اردیبهشت روز بزرگداشت فردوسی 🖋سیدمحمدباقر میرصانع کانال 🆔https://eitaa.com/AnotherSky
نام اثر: ضامنِ خادم اثری از حسن
با سلام و احترام خدمت شما پژوهشگر عزیز و گرامی همان گونه که احتمالا مستحضرید فصلنامه تخصصی حیات معنوی در حوزه اخلاق اجتماعی و معنویت شماره های متعددی را تاکنون در موضوعات مختلف و در قالب ویژه نامه های تخصصی منتشر کرده است. از این رو به اطلاع می رساند یکی از شماره های پیش روی این نشریه به موضوع "صدق و راستی (۲) در ارتباط با موضوعات مختلف؛ اعم از دینی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و ..." اختصاص یافته است ،موجب کمال امتنان و افتخار است که یکی از مقالات این شماره حاصل تأملات فکری و نظریه پردازی جنابعالی باشد. پیشاپیش از لطفی که مبذول می فرمایید سپاسگزارم. جهت ارسال مقاله:👇 آیدی در ایتا @mirsane_smb ايميل Smb.mirsane@gmail.com با احترام مجدد سیدمحمدباقرمیرصانع سردبیر ویژه نامه صدق و راستی۲
استعاره‌های غلط و اخلاق انتخابات «ذهنِ ما برای فهم و درک بسیاری از چیزها از چیز‌های دیگر کمک می‌گیرد» به این عملیات ذهنی استعاره می‌گویند. برای مثال ما برای بررسی و نقد نظریه‌ها و استدلال‌ها، آنها را مانند یک ساختمان در نظر می‌گیریم. به این جملات توجه کنید: 1. این موضوع زیربنای استدلال شما است. 2. پایه‌های استدلال متزلزل است. 3. اگر این ثابت شود استدلال فرو خواهد پاشید. 4. نظریه فلانی بر دلایل قدرتمند بنا شده است. ما در زندگی عادی اینقدر با این استعاره‌ها انس گرفته‌ایم که بسیاری را متوجه نمی‌شویم و به راحتی به کار می‌بریم. اهمیت این استعاره‌ها از آن جهت است که به رفتارهای ما جهت می‌دهند. (برای اطلاع بیشتر ن.ک: «اصول فلسفه و روش رئالیسم»، مقاله ششم، علامه طباطبایی، انتشارات صدرا و «استعاره‌هایی که با آنها زندگی می‌کنیم»؛ نوشته جرج لیکاف، نشر علم) استعاره‌های درست رفتارهای صحیح و اخلاقی را تسهیل می‌کنند و استعاره‌های غلط به رفتارهای ناصواب منجر می‌شود. متأسفانه انتخابات یکی از چیزهایی است که استعاره غلط درباره آن همه‌گیر شده است. بیشتر مردم برای فهم صحنه انتخابات از استعاره "جنگ" استفاده می‌کنند. به عبارات زیر توجه کنید: ۱. کارزار انتخابات ۲. ما پیروز انتخاباتیم. ۳. او در مناظره غلبه کرد. ۴. رقیب با تمام توان به صحنه آمده ... بسیاری از تنش‌ها، بی‌اخلاقی‌ها و گفت‌وگوهای چالشی و تخریبی زاییده این استعاره غلط است. مرزکشی میان نامزدها، تفسیق و تکفیر رقیبِ انتخاباتی به دلیل این است که انتخابات را صحنه جنگ پنداشته‌ایم. در جنگ علاوه بر توانایی خود باید نقاط ضعف نیروی مقابل را ملاحظه کرد، دقیقا به همین دلیل است که نامزدهای انتخاباتی و هواداران دست به تخریب یکدیگر می‌زنند. یکی از راه‌های ترمیم برگرداندن استعاره آن از به است. در انتخاب وکیل تقابل و درگیری معنا ندارد. دو وکیل ممکن است سالم، صالح و معتمد باشند اما آنچه یکی را بر دیگری مقدم می‌کند توانایی و مهارت او است. "حقیقتِ انتخابات گزینش وکیل برای رتق و فتق امور جاری مملکت است." آن را صحنه جنگ و زورآزمایی ندانید. 🖋سیدمحمدباقر میرصانع کانال 🆔https://eitaa.com/AnotherSky