eitaa logo
گروه پژوهشی آرتا
25.2هزار دنبال‌کننده
4.7هزار عکس
1.3هزار ویدیو
108 فایل
🇮🇷هدف ما بیان حقایق تاریخی است که کمتر مورد توجه قرار گرفته 🇮🇷 ادمین @Shadfar98 برای ادامه راه نیازمند کمک های فرهنگی شما هستیم ➪‌‌‌‌6273-8110-6742-9933 شادفر 🔥پاسخگوی سوالات ایران باستان @shadfar97 @Dalander @Entezaremahdi1400
مشاهده در ایتا
دانلود
🏴 اولین مراسم علنی عزاداری امام حسین علیه السلام را چه کسانی برگزار کردند؟ 🔍پیش از استقرار حکومت آل بویه در ایران و عراق، شیعیان به طور خصوصی واقعه کربلا را گرامی می داشتند؛ بدون انکه مجالس تعزیه به سبک امروز را برقرار نمانید. برای اولین بار در بغداد مراسم عزاداری به راه انداخته و در سال 352 هجری، معزالدوله دستور داد مردم گرد یکدیگر برآیند و اظهار حزن نمایند. در این روز بازارها بسته شد، خرید و فروش موقوف گردید، قصابان ذبح نکردند، هریسه پزها هریسه نپخته، آب ننوشیدند، در بازارها خیمه هایی به پا کردند و بر آنها پلاس آویختند، زنان بر سر و روی خود می زدند و بر حسین علیه السلام ندبه میکردند. در این روز بر سیدالشهدا نوحه سرایی شد و ماتم به پا گردید. چنین مراسمی در بغداد (پایتخت سُنی و حاکم عباسی) آن هم در دوره تسلط آل بویه برپا شد. در جاهای دیگر و دوره های بعد چنین مراسمی برپا نگشت (البته نمیتوان مطمئن بود)؛ تا اینکه در دوره صفویه با پشتیبانی پادشاهان صفویه مجالس عزادری به صورت گسترده ای برگزار شد. تنها ملایان و دانش آموختگان مدارس دینی حق داشتند در مجالس عزاداری بر منبر رفته و و اقعه عاشورا را برای مردم بازگو کنند. (برعکس حالا !!!) (تاریخ آل بویه علی اصغر فقهی 1378، ص 466- 467) ▪️ آل بویه و رسم نصب پارچه های سیاه در محرم در کتاب تاریخ ابن کثیر آمده است که "معزالدوله احمد ابن بویه" در بغداد در دهه اول محرم امر کرد تمامی بازارهای بغداد را بسته، سیاه عزا پوشیدند و به تعزیه سیدالشهدا پرداختند. چون این قاعده در بغداد رسم نبود لهذا علمای اهل سنت آن را بدعتی بزرگ دانستند و چون بر معزالدوله دستی نداشتند چاره ای جز تسلیم نتوانستند. بعد از آن هر ساله تا انقراض دولت دیالمه، شیعیان در ده روز اول محرم در جمیع بلاد رسم تعزیه به جا می آوردند و در بغداد تا اوایل دولت سلجوقی برقرار بود. (نمایش در ایران،بهرام بیضایی،1394،ص 115) @zarinkoob_313 👈🏻 به نقل از کانال ✅ @Anti_Archaism
هدایت شده از گروه پژوهشی آرتا
سوگواری در ایران باستان(1).pdf
807K
🔻مقاله سوگواری در ایران باستان 🔍بررسی تاریخی،قدمت سوگواری عمومی و دسته جمعی در بین ایرانیان به قلم @Anti_Archaism
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
زلال «عاشـورا» در متن زندگى شیعه و در عمق باورهاى پاك او جریان داشته و در طول چهارده قرن سیراب كننده جانها بوده است. اینك نیز عاشورا پرگارى است كه عشق را ترسیم می كند و كانونى است كه ارزشها، احساسها، عاطفه ها، خردها و اراده ها برگردش میچرخند. فرارسیدن ایام تاسوعا وعاشورای حسینی رابه همه عزاداران ودوستداران ابا عبدالله الحسین تسلیت عرض میکنیم. 🏴 @Anti_Archaism
4_6033011071722194275.pdf
3.24M
✅ پاسخ به یک ⁉️ آیا علیه السلام فرموده اند ها دشمنان ما هستند؟!!! @masaf_ofogh به نقل از ✅ @Anti_Archaism
🏴مراسم عزاداری ایرانیان باستان برای سوگ سیاوش/از نوحه سرایی تا لطمه زنی و قربانی سرود کین سیاوش، مراسم تعزیه و نوحه خوانی و سوگواری برای سیاوش بوده است که هر ساله در روز یادمان و رخداد این حادثه، یعنی کشته شدن سیاوش برگزار می شده است و در اغلب شهرهای ماوراء النهر، چنین مراسمی برگزار می شد و سوگواران در مجالسی که به این سبب برپا میشد نوحه خوانی را با همسرایی و هم آوایی برگزار میکردند و در دسته ها و هيأت ها، با درفش ها و پرچم ها و شبیه سازی ها، و علم و کتل و عماری به مقصد کشتن گاه سیاوش حرکت میکردند. مدارک و اسناد به دست آمده نشانگر آن است که برخی از سوگواران، از اندام های خود بازنش، به یاد خون سیاوش، خون روان می کرده اند. این مراسم چندین روز ادامه می یافت و رسم اهدای نذور به یاد آن جوان شهید و اطعام سوگواران رایج بود. نیز تصاویری باستانی از این مراسم یافت شده است. شبیه شاهزاده سیاوش را در یک عماری و جایگاه ویژه که با شکوه می ساختند قرار داده و حرکت می دادند. هیأت نوازندگان، در کنار این تخت روان می نواختند و مشایعان و سوگواران، از زنان و مردان خود را می کوفتند و نوحه خوانی می کردند. منبع : هاشم رضی،گاهشماری و جشن های ایران باستان،صفحه 318 Alexander Mongait: Archaeology in the U.S.S.R. Moscow, 1959P,294-295. @Anti_Archaism
تمام شد...😞😭 ◾️اللّهُمَّ الْعَنِ الْعِصابَةَ الَّتى جاهَدَتِ الْحُسَيْنَ وَ شايَعَتْ وَ بايَعَتْ وَ تابَعَتْ عَلى قَتْلِهِ اَللّهُمَّ الْعَنْهُمْ جَميعاً ✅ @Anti_Archaism
🔻گاتها کتابی نامفهوم پروفسور ليچفيلد وست استاد دانشگاه آکسفورد و کارشناسان بنام متون کلاسیک درباره گاتها می نویسد: ⬅️درک بسیار دشوار و مسئله دار است و هر کس که به گمان داشتن برداشتی مطمئن از هر گزاره رسید تنها خود را فریب داده است. کافی است روایت های گوناگون امروزی از ترجمه را با هم مقایسه کرد تا به دامنه اختلاف نظرها در بین مفسرها پی برد دشواری های مزبور عموما واژی و نحوی است. از معنی برخی واژگان تنها برداشتی نه چندان دقیق در دست است و از معنی برخی هیچ ایده ایی نداریم. ابهامات دستوری بسیاری نیز هست. مثلا اینکه آیا یک اسم خنثی با پایانه (آ) مفرد (بایی) است یا جمع فاعلی یا مفعولی (رایی) و یا اینکه یک فرم فعلی گذشته است یا بی زمان(مانند امری). در برخی موارد حتی بحث بر سر این جریان دارد که یک واژه اسم است یا فعل. گاه حتی مطمئن نیستیم پایان یک جمله یا گزاره در کجا رخ داده است ✅ @Anti_Archaism
🔻سرباز انگلیسی سوار بر تاریخ ایران! سربازان انگلیسی پس از اشغال ایران در جنگ جهانی دوم در عصر رضا شاه، در طاق بستان کرمانشاه، با بی احترامی سوار بر مجسمه پادشاه ساسانی! ⚠️قابل توجه سلطنت طلب هایی که عقیده دارند رژیم پهلوی برای ایران شکوه و عزت به همراه آوردند... ✅ @Anti_Archaism
4_6043868590132692324.mp3
18.9M
📌سخنرانی استاد رحیم پور با موضوع اسلام و ایرانیان 🗒برخی از نکات ذکر شده در این سخنرانی 🔹بعضی کلمات فارسی وریشه آنها در قرآ ن کریم به کار رفته مثل... 🔹شان نزول برخی آیات در مدح ایرانیان است... 🔹امروز ملی گرایی به مفهوم نژاد آریایی یک دروغ است... 🔹ایرانیان اصلی نژاد آریایی نبودند ، آریایی ها در واقع اشغالگران این منطقه بودند... 🔹از لحاظ تاریخی بعضی به اصل وجود زرتشت تردید کردند که آیا کسی به نام زرتشت بوده است.....اصل اینکه ایشون بوده یا نه اختلاف هست ، مکان ومحل تولد ایشون کاملا اختلافی است 🔹 در شاهنامه به اشاره می کنه ولی این رو در بخش افسانه ها و اساطیر آورده 🔹ازدواج با در ایران قبل از اسلام وجود داشت و حتی توجیه مذهبی و نژادی می شد با اسم حفظ خلوص نژادی....( اینجا استاد منابع زیادی درباره ازدواج با محارم از دینکرد تا موبد نوسای برزومهر و..... که در تایید این مطلب هست رو معرفی می کنه) ✅ @Anti_Archaism
🔻ژان کلنز ایران شناس معروف: در زمان هخامنشیان هرگز وجود نداشته که یونانیان آن را بین ببرند یا بپراکنند. عقیده بر آن است آنچه که در دینکرد و ارداويراف نامه درباره پیشینه اوستا نگاشته اند افسانه است و اعتبار چندانی ندارد. منبع: هفت آسمان 1387 شماره 37 ✅ @Anti_Archaism
دکتر کوب : وجود کتاب در زمان هخامنشیان و آتش زدن آن توسط جعلی تاریخی است 🔻پیداست که در این ادوار هنوز آیین زرتشت در بین پارسی ها نفوذی نداشته... و بعدها و حداکثر در دوره سلوکی از نواحی شرقی به بلاد ماد یا پارس آمده باشد.... در این صورت سنت های شفاهی که می گوید اسکندر در این نواحی کتاب اوستا را که بر هزاران پوست گاو نوشته شده بود از بین برد مأخوذ از روایات مجعولی باشد که بعدها با گرایش پارسی ها و مغان با این آیین و برای اثبات قدمت و سابقه این گرایش بوجود آمده است. تاریخ مردم ایران(1)/دکترعبدالحسین زرینکوب/ص 195 ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ ✅ @Anti_archaism
🔻دکتر پرویز رجبی درباره می نویسد: داستان انتقال اوستا از معبد آذرگشنسب یا استخردر زمان حمله اسکندر به افسانه نزدیکتر است یا واقعیت،ونمی توان از پس و پیش کردن محتوای آن و افزودن چند شاهد متاخر به آن حقیقت نزدیک شد. اگر گزارش نامه تنسر و نظائر این گزارش ،که ظاهرا آبشخور همه آن ها یکی است،موثق می بود،آنگاه می توانستیم وجود اوستای مکتوب را،دست کم در تاریخ حمله اسکندر قطعی بدانیم. در نوشته های یونانیان نیز اشاره ای به اوستا و انتقال آن نشده است. مهمتر از همه این که خط اوستای زمان اسکندر خود مساله آفرین هست. اوستای این زمان با چه خطی صورت مکتوب یافته بوده است ؟ علاوه بر این انتظار می رود که از چنین اوستای ربوده شده ،نسخه ای در جای دیگری ازشاهنشاهی بزرگ ایران وجود داشت . برای وجود این امکان که به دستور اسکندر همه اوستاهای موجود از میان رفته اند نیز دلیل قابل اتکایی وجود ندارد. علاوه بر این ، با وجود رونق خط آرامی در دربار هخامنشیان هنوز وجود اوستا را به خط ارامی نوشته شده بوده باشد نمی توان محقق دانست. هزاره های گمشده/ پرویز رجبی/ جلد اول ص ۱۰۸ و ۱۰۹ @Anti_Archaism