eitaa logo
گروه پژوهشی آرتا
24.7هزار دنبال‌کننده
4.4هزار عکس
1.2هزار ویدیو
106 فایل
🇮🇷هدف ما بیان حقایق تاریخی است که کمتر مورد توجه قرار گرفته 🇮🇷 ادمین @Shadfar98 برای ادامه راه نیازمند کمک های فرهنگی شما هستیم ➪‌‌‌‌6273-8110-6742-9933 شادفر 🔥پاسخگوی سوالات ایران باستان @shadfar97 @Dalander @Entezaremahdi1400
مشاهده در ایتا
دانلود
🔻پاره کردن لباس در هنگام عزاداری رسم ایرانی! 🔍روایات یونانی درمواردی نکات جالبی از رسوم و فرهنگ ایرانیان بازگو می کند، یکی از آن موارد نحوه گریه و زاری ایرانیان بر بالیدن کمبوجیه در حال احتضار است، هرودوت آخرین سخنان کمبوجیه را درست قبل از مرگش که حاوی پند ها و وصیت های وی چنین روایت می کند: "هرگز اجازه ندهید قدرت دوباره به دست مادها بیفتد. اگر با نیرنگ قدرت را از شما گرفتند با نیرنگ آن را باز ستانید و اگر زور به کار بردند، با تمام نیرو از زور بهره بگیرید. اگر آنچه خواستم کردید، باشدکه زمین هایتان پربار، زنان و رمه هایتان بارور و خودتان همیشه آزاد باشید. واگر آنچه خواستم نکردید و قدرت را از دست دادید و سپس نیز برای باز پس گرفتنش نکوشیدید، نفرینم بر شما باد و باشد که هر یک از شما سرنوشتی چون من یابد.» و پس از گفتن این سخنان کمبوجیه به سرنوشت خویش گریست.ایرانیان با دیدن اشکهای شاه، جامه بر تن دریدند و بسیار زاری کردند." تاریخ هرودوت،کتاب سوم، بند66 #عزاداری #عزاداری_ایرانیان_باستان ✅ @Anti_Archaism
پاسخ به شبهات👇👇👇
بسم الله الرحمن الرحیم حضور و خروش جمع عظیم عشاق و محبین امام علیه سلام، خاری است در چشم معاندین و دشمنان ایشان. یکی از همین دشمنان، در کانال دروغ پراکنی خود در روز شهادت امام شهیدمان دهان نجسش را به یاوه سرایی باز کرده است. لازم میدانم پیش از مطرح کردن شبهه و پاسخگویی به آن چند نکته یاد آور شوم. ادمین این کانال زرتشتی شخصی است بنام ارشک که دروغگویی و بیسوادی او را بار های بار ثابت کردیم، خوب میدانیم دلیل این سوزش و درد چیست. 🚾وقتی تعداد حاضرین در سرویس بهداشتی یکی از هیئت های عزاداری امام حسین علیه سلام از تعداد زرتشتیان ایران بیشتر است باید حق داد دچار عقده و درد شود، و بی عقلی مانند ارشک که بویی از سواد نبرده است با نشر اکاذیب در صدد تسکین سوزش و درد خود باشد. ❌ : حضرات امام و امام حسین علیهم السلام در جنگ با و فتح و حضور داشته اند goo.gl/eST7V8 ✅پاسخ به شبهه ادمین بیسواد برای گفتار خود دو منبع آورده است ۱.تاریخ طبری ۲.فتوح البلدان فلذا برای پاسخ به کیفیت نقل این ماجرا در این دو کتاب میپردازیم. اما لازم میدانم قبل از پاسخ، نکته ای را نقل کنم که شاه کلید فهم شبهه است : اگر حسنین علیهم السلام در فتح ایران حضور داشتند، این واقعه آنقدر بزرگ و مهم بود که تاریخ نویسان،مصادر و راویان متعددی آنرا نقل میکردند. و نکته مهم تر آن است که در تاریخ خلیفه و یعقوبی که هر دو مقدم بر طبری هستند اسمی از حضور امام حسن و امام حسین علیهما السلام در فتح ایران نیامده است. 1.حضور حسنین علیهم السلام در تاریخ طبری : متاسفانه معاندین به دلیل فهم کم و بیسوادی دید غلط و عجیبی نسبت به کتاب تاریخ طبری دارند و گمان میکنند هرآنچه که در این کتاب آمده معتبر است و مسلمانان باید حتما آنرا بپذیرند! در صورتی که نحوه برخورد و یا بررسی مسلمانان و علی الخصوص شیعیان ابدا با کتب تاریخی چنین نیست، و هیچ نقل تاریخی را تا زمانی که صحت آنرا از نظر سندی ثابت نکنند پذیرا نیستند. از همه جالبتر آنست که خود نویسنده تاریخ طبری یعنی محمد بن جریر طبری نیز اعتقادی بر صحت و یا اعتبار همه مطالب خود ندارد و در مقدمه کتاب مینویسد : "بنای من در آنچه آورده‌ام و گفته‌ام بر روایات بوده است نه جحت عقول و استنباط نفوس به جز اندکی که علم اخبار گذشتگان به خبر و نقل به متاخران تواند رسید،نه استدلال و نظر و خبرهای‌ گذشتگان که در کتاب ما هست و خواننده عجب‌داند یا شنونده نپذیرد و صحیح نداند،از من‌ نیست بلکه از ناقلان گرفته‌ام و همچنان یاد کرده‌ام." 📚طبری,مقدمه،ص ۷۱ روایت مورد نظر در کتاب طبری : 🔸حدَّثَنِي عُمَرُ بْنُ شَبَّةَ، قَالَ: حَدَّثَنِي عَلِيُّ بْنُ مُحَمَّدٍ، عَنْ عَلِيِّ بْنِ مُجَاهِدٍ، عَنْ حَنَشِ بْنِ مَالِكٍ، قَالَ: غَزَا سَعِيدُ بْنُ الْعَاصِ مِنَ الْكُوفَةِ سَنَةَ ثَلاثِينَ يُرِيدُ خُرَاسَانَ، وَمَعَهُ حُذَيْفَةُ بْنُ الْيَمَانِ، وَنَاسٌ مِنْ أَصْحَابِ رَسُولِ اللَّهِ (ص) وَمَعَهُ الْحَسَنُ، وَالْحُسَيْنُ، وَعَبْدُ اللَّهِ بْنُ عَبَّاسٍ، وَعَبْدُ اللَّهِ بْنُ عُمَرَ، وَعَبْدُ اللَّهِ بْنُ عَمْرِو بْنِ الْعَاصِ، وَعَبْدُ اللَّهِ بْنُ الزُّبَيْرِ... تاريخ الطبري ، ج 2 ص 607، دار الكتب العلمية . 🔹ترجمه : حنش بن مالك گويد : سعيد بن عاص به سال سىام از كوفه به منظور غزا آهنگ خراسان كرد حذيفة بن يمان و كسانى از ياران پيمبر خدا صلى الله عليه و سلم با وى بودند . حسن و حسين و عبد الله بن عباس و عبد الله بن عمرو عمرو بن عاص و عبد الله بن زبير نيز با وى بودند . عبد الله بن عامر نيز به آهنگ خراسان از بصره در آمد و از سعيد پيشى گرفت و در ابر شهر منزل كرد . 🔍بررسی روایت : در سند این روایت اشکالات متعددی وجود دارد؛ از جمله: علي بن مجاهد بن مسلم بن رفيع که بزرگان اهل سنت به شدت او را تضعیف کرده‌اند و را دروغگو و جعل کننده اخبار میدانند که به چند نمونه اشاره می‌شود: 1.علي بن مجاهد بن مسلم القاضي الكابلي بضم الموحدة وتخفيف اللام متروك من التاسعة وليس في شيوخ أحمد أضعف منه مات بعد الثمانين ت 📚إبن حجر العسقلاني، تقريب التهذيب ، ج1 ص405، دار الرشيد. 2.وقال صالح بن محمد سمعت يحيى بن معين سئل عن علي بن مجاهد فقال كان يضع الحديث وكان صنف كتاب المغازي فكان يضع للكل إسنادا ... وقال أبو حاتم سمعت محمد بن مهران يقول قال يحيى بن الضريس علي بن مجاهد كذاب. 📚تهذيب التهذيب ، ج7 ص330 3.علي بن مجاهد الكابلي أبو مجاهد قال يحيى بن الضريس هو كذاب 📚ابن الجوزي، الضعفاء والمتروكين ، ج2 ص198، رقم: 2398. ادامه دارد... ✅ @Anti_Archaism ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 🆔کانال ما در سروش: https://sapp.ir/anti_archaism‌ 🆔کانال ما در ایتا: https://eitaa.com/anti_archaism
حال که ثابت گردید روایتی که طبری آنرا نقل کرده است جعلی است، نکته ایی جالب را بیان میکنم، در صفحه بعد طبری مجدد دقیقا همین روایت را با همین روایان نقل میکند و در کمال تعجب نامی از حسنین علیهم السلام دیده نمیشود! 🔸وحدثني عمر بن شبة قال حدثنا علي بن محمد قال أخبرني علي بن مجاهد عن حنش بن مالك التغلبي قال غزا سعيد سنة ثلاثين فأتى جرجان وطبرستان معه عبدالله بن العباس وعبدالله بن عمر وابن الزبير وعبدالله بن عمرو بن العاص فحدثني علج كان يخدمهم قال كنت أتيتهم بالسفرة ... تاريخ الطبري ، ج 2 ص 608. 💡هدف طبری در نقل این روایت جعلی کاملا مشخ است! حضرت علیه سلام یگانه پهلوان اسلام جنگ با ایران و سایر فتوحات را تحریم کرده و نه خود در آنان شرکت کرده اند و نه فرزندان ایشان، فلذا طرفداران خلفا که طبری نیز جز ایشان است برای مشروعیت بخشیدن به فتوحات به دروغ نام فرزتدان مولا علی علیه السلام را در شمار حاضرین در فتح ایران ذکر میکند. 🔹حق جو و حق طلب باشیم 🔹 محقق : @Anti_Archaism ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 🆔کانال ما در سروش: https://sapp.ir/anti_archaism‌ 🆔کانال ما در ایتا: https://eitaa.com/anti_archaism
📸 سخنرانی موبد دکتر اردشیر خورشیدیان، رئیس انجمن موبدان زرتشتیان ایران، در مراسم عزاداری محرم در بیت مرحوم آیت الله العظمی بروجردی 🔺 صوت سخنرانی ایشان در صورت دریافت در کانال قرار خواهد گرفت 👈 سخنان ایشان مشت محکمی است بر دهان کسانی که به اسم زرتشتی گری به اهل بیت علیهم السلام اهانت می کنند ✅ @Anti_Archaism
4_6021817334681831169.mp3
2.01M
🔺بیانات دکتر اردشیر خورشیدیان رئیس انجمن زرتشتیان ایران در مراسم عزاداری محرم در بیت مرحوم آیت الله العظمی بروجردی ✅ @Anti_Archaism
🔻عزاداری اردشیر دوم برای خواجه زیبا روی دربار! "پس از مدتی تیرتدتس ،زیباترین و دلرباترین خواجگان سرتاسر آسیا درگذشت. شاه که علاقه بی حد و حصری به او داشت،بسیار اندوهگین بود و رنج شدیدی می برد.« در سرتاسر دنیا ، عزاداری برپا گشت.» اما هیچ کس ، توان تسلا دادن به شاه را نداشت.تا سه روز پس از این ماجرا ،هنگامی که شاه قصد ورود به حمام را داشت،اسپزی با جامه عزا در برابر او ایستاد.پادشاه از تمنای وی شادمان گشت و جامه خواجه را به روی اسپزی انداخت . زیبایی و جلوه دلربای او در آن جامه ،شاه را افسون و مسحور کردو از اسپزی تمنا کردتا از آن پس ، روزی که رنج شدید عزای او پایان یابد،با آن جامه به حضور وی آید." پیر برایان از کوروش تا اسکندر ص ۲۲۷ @Anti_Archaism
🏴 اولین مراسم علنی عزاداری امام حسین علیه السلام را چه کسانی برگزار کردند؟ 🔍پیش از استقرار حکومت آل بویه در ایران و عراق، شیعیان به طور خصوصی واقعه کربلا را گرامی می داشتند؛ بدون انکه مجالس تعزیه به سبک امروز را برقرار نمانید. برای اولین بار در بغداد مراسم عزاداری به راه انداخته و در سال 352 هجری، معزالدوله دستور داد مردم گرد یکدیگر برآیند و اظهار حزن نمایند. در این روز بازارها بسته شد، خرید و فروش موقوف گردید، قصابان ذبح نکردند، هریسه پزها هریسه نپخته، آب ننوشیدند، در بازارها خیمه هایی به پا کردند و بر آنها پلاس آویختند، زنان بر سر و روی خود می زدند و بر حسین علیه السلام ندبه میکردند. در این روز بر سیدالشهدا نوحه سرایی شد و ماتم به پا گردید. چنین مراسمی در بغداد (پایتخت سُنی و حاکم عباسی) آن هم در دوره تسلط آل بویه برپا شد. در جاهای دیگر و دوره های بعد چنین مراسمی برپا نگشت (البته نمیتوان مطمئن بود)؛ تا اینکه در دوره صفویه با پشتیبانی پادشاهان صفویه مجالس عزادری به صورت گسترده ای برگزار شد. تنها ملایان و دانش آموختگان مدارس دینی حق داشتند در مجالس عزاداری بر منبر رفته و و اقعه عاشورا را برای مردم بازگو کنند. (برعکس حالا !!!) (تاریخ آل بویه علی اصغر فقهی 1378، ص 466- 467) ▪️ آل بویه و رسم نصب پارچه های سیاه در محرم در کتاب تاریخ ابن کثیر آمده است که "معزالدوله احمد ابن بویه" در بغداد در دهه اول محرم امر کرد تمامی بازارهای بغداد را بسته، سیاه عزا پوشیدند و به تعزیه سیدالشهدا پرداختند. چون این قاعده در بغداد رسم نبود لهذا علمای اهل سنت آن را بدعتی بزرگ دانستند و چون بر معزالدوله دستی نداشتند چاره ای جز تسلیم نتوانستند. بعد از آن هر ساله تا انقراض دولت دیالمه، شیعیان در ده روز اول محرم در جمیع بلاد رسم تعزیه به جا می آوردند و در بغداد تا اوایل دولت سلجوقی برقرار بود. (نمایش در ایران،بهرام بیضایی،1394،ص 115) @zarinkoob_313 👈🏻 به نقل از کانال ✅ @Anti_Archaism
هدایت شده از گروه پژوهشی آرتا
سوگواری در ایران باستان(1).pdf
807K
🔻مقاله سوگواری در ایران باستان 🔍بررسی تاریخی،قدمت سوگواری عمومی و دسته جمعی در بین ایرانیان به قلم @Anti_Archaism
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
زلال «عاشـورا» در متن زندگى شیعه و در عمق باورهاى پاك او جریان داشته و در طول چهارده قرن سیراب كننده جانها بوده است. اینك نیز عاشورا پرگارى است كه عشق را ترسیم می كند و كانونى است كه ارزشها، احساسها، عاطفه ها، خردها و اراده ها برگردش میچرخند. فرارسیدن ایام تاسوعا وعاشورای حسینی رابه همه عزاداران ودوستداران ابا عبدالله الحسین تسلیت عرض میکنیم. 🏴 @Anti_Archaism
4_6033011071722194275.pdf
3.24M
✅ پاسخ به یک ⁉️ آیا علیه السلام فرموده اند ها دشمنان ما هستند؟!!! @masaf_ofogh به نقل از ✅ @Anti_Archaism
🏴مراسم عزاداری ایرانیان باستان برای سوگ سیاوش/از نوحه سرایی تا لطمه زنی و قربانی سرود کین سیاوش، مراسم تعزیه و نوحه خوانی و سوگواری برای سیاوش بوده است که هر ساله در روز یادمان و رخداد این حادثه، یعنی کشته شدن سیاوش برگزار می شده است و در اغلب شهرهای ماوراء النهر، چنین مراسمی برگزار می شد و سوگواران در مجالسی که به این سبب برپا میشد نوحه خوانی را با همسرایی و هم آوایی برگزار میکردند و در دسته ها و هيأت ها، با درفش ها و پرچم ها و شبیه سازی ها، و علم و کتل و عماری به مقصد کشتن گاه سیاوش حرکت میکردند. مدارک و اسناد به دست آمده نشانگر آن است که برخی از سوگواران، از اندام های خود بازنش، به یاد خون سیاوش، خون روان می کرده اند. این مراسم چندین روز ادامه می یافت و رسم اهدای نذور به یاد آن جوان شهید و اطعام سوگواران رایج بود. نیز تصاویری باستانی از این مراسم یافت شده است. شبیه شاهزاده سیاوش را در یک عماری و جایگاه ویژه که با شکوه می ساختند قرار داده و حرکت می دادند. هیأت نوازندگان، در کنار این تخت روان می نواختند و مشایعان و سوگواران، از زنان و مردان خود را می کوفتند و نوحه خوانی می کردند. منبع : هاشم رضی،گاهشماری و جشن های ایران باستان،صفحه 318 Alexander Mongait: Archaeology in the U.S.S.R. Moscow, 1959P,294-295. @Anti_Archaism
تمام شد...😞😭 ◾️اللّهُمَّ الْعَنِ الْعِصابَةَ الَّتى جاهَدَتِ الْحُسَيْنَ وَ شايَعَتْ وَ بايَعَتْ وَ تابَعَتْ عَلى قَتْلِهِ اَللّهُمَّ الْعَنْهُمْ جَميعاً ✅ @Anti_Archaism
🔻گاتها کتابی نامفهوم پروفسور ليچفيلد وست استاد دانشگاه آکسفورد و کارشناسان بنام متون کلاسیک درباره گاتها می نویسد: ⬅️درک بسیار دشوار و مسئله دار است و هر کس که به گمان داشتن برداشتی مطمئن از هر گزاره رسید تنها خود را فریب داده است. کافی است روایت های گوناگون امروزی از ترجمه را با هم مقایسه کرد تا به دامنه اختلاف نظرها در بین مفسرها پی برد دشواری های مزبور عموما واژی و نحوی است. از معنی برخی واژگان تنها برداشتی نه چندان دقیق در دست است و از معنی برخی هیچ ایده ایی نداریم. ابهامات دستوری بسیاری نیز هست. مثلا اینکه آیا یک اسم خنثی با پایانه (آ) مفرد (بایی) است یا جمع فاعلی یا مفعولی (رایی) و یا اینکه یک فرم فعلی گذشته است یا بی زمان(مانند امری). در برخی موارد حتی بحث بر سر این جریان دارد که یک واژه اسم است یا فعل. گاه حتی مطمئن نیستیم پایان یک جمله یا گزاره در کجا رخ داده است ✅ @Anti_Archaism
🔻سرباز انگلیسی سوار بر تاریخ ایران! سربازان انگلیسی پس از اشغال ایران در جنگ جهانی دوم در عصر رضا شاه، در طاق بستان کرمانشاه، با بی احترامی سوار بر مجسمه پادشاه ساسانی! ⚠️قابل توجه سلطنت طلب هایی که عقیده دارند رژیم پهلوی برای ایران شکوه و عزت به همراه آوردند... ✅ @Anti_Archaism
4_6043868590132692324.mp3
18.9M
📌سخنرانی استاد رحیم پور با موضوع اسلام و ایرانیان 🗒برخی از نکات ذکر شده در این سخنرانی 🔹بعضی کلمات فارسی وریشه آنها در قرآ ن کریم به کار رفته مثل... 🔹شان نزول برخی آیات در مدح ایرانیان است... 🔹امروز ملی گرایی به مفهوم نژاد آریایی یک دروغ است... 🔹ایرانیان اصلی نژاد آریایی نبودند ، آریایی ها در واقع اشغالگران این منطقه بودند... 🔹از لحاظ تاریخی بعضی به اصل وجود زرتشت تردید کردند که آیا کسی به نام زرتشت بوده است.....اصل اینکه ایشون بوده یا نه اختلاف هست ، مکان ومحل تولد ایشون کاملا اختلافی است 🔹 در شاهنامه به اشاره می کنه ولی این رو در بخش افسانه ها و اساطیر آورده 🔹ازدواج با در ایران قبل از اسلام وجود داشت و حتی توجیه مذهبی و نژادی می شد با اسم حفظ خلوص نژادی....( اینجا استاد منابع زیادی درباره ازدواج با محارم از دینکرد تا موبد نوسای برزومهر و..... که در تایید این مطلب هست رو معرفی می کنه) ✅ @Anti_Archaism
🔻ژان کلنز ایران شناس معروف: در زمان هخامنشیان هرگز وجود نداشته که یونانیان آن را بین ببرند یا بپراکنند. عقیده بر آن است آنچه که در دینکرد و ارداويراف نامه درباره پیشینه اوستا نگاشته اند افسانه است و اعتبار چندانی ندارد. منبع: هفت آسمان 1387 شماره 37 ✅ @Anti_Archaism
دکتر کوب : وجود کتاب در زمان هخامنشیان و آتش زدن آن توسط جعلی تاریخی است 🔻پیداست که در این ادوار هنوز آیین زرتشت در بین پارسی ها نفوذی نداشته... و بعدها و حداکثر در دوره سلوکی از نواحی شرقی به بلاد ماد یا پارس آمده باشد.... در این صورت سنت های شفاهی که می گوید اسکندر در این نواحی کتاب اوستا را که بر هزاران پوست گاو نوشته شده بود از بین برد مأخوذ از روایات مجعولی باشد که بعدها با گرایش پارسی ها و مغان با این آیین و برای اثبات قدمت و سابقه این گرایش بوجود آمده است. تاریخ مردم ایران(1)/دکترعبدالحسین زرینکوب/ص 195 ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ ✅ @Anti_archaism
🔻دکتر پرویز رجبی درباره می نویسد: داستان انتقال اوستا از معبد آذرگشنسب یا استخردر زمان حمله اسکندر به افسانه نزدیکتر است یا واقعیت،ونمی توان از پس و پیش کردن محتوای آن و افزودن چند شاهد متاخر به آن حقیقت نزدیک شد. اگر گزارش نامه تنسر و نظائر این گزارش ،که ظاهرا آبشخور همه آن ها یکی است،موثق می بود،آنگاه می توانستیم وجود اوستای مکتوب را،دست کم در تاریخ حمله اسکندر قطعی بدانیم. در نوشته های یونانیان نیز اشاره ای به اوستا و انتقال آن نشده است. مهمتر از همه این که خط اوستای زمان اسکندر خود مساله آفرین هست. اوستای این زمان با چه خطی صورت مکتوب یافته بوده است ؟ علاوه بر این انتظار می رود که از چنین اوستای ربوده شده ،نسخه ای در جای دیگری ازشاهنشاهی بزرگ ایران وجود داشت . برای وجود این امکان که به دستور اسکندر همه اوستاهای موجود از میان رفته اند نیز دلیل قابل اتکایی وجود ندارد. علاوه بر این ، با وجود رونق خط آرامی در دربار هخامنشیان هنوز وجود اوستا را به خط ارامی نوشته شده بوده باشد نمی توان محقق دانست. هزاره های گمشده/ پرویز رجبی/ جلد اول ص ۱۰۸ و ۱۰۹ @Anti_Archaism
🔻گریه،نوحه سرایی،لطمه زنی،پخش غذا و نوشیدنی نذری در ایران باستان! 🔍ابوریحان بیرونی،دانشمند و مورخ بزرگ ایرانی در کتاب خود(آثارالباقیه) روایت های جالبی از ایرانیان پیش از اسلام دارد. وی در مورد نحوه عزاداری ایرانیان چنین می نویسد: "مردم سغد(یکی از استان های ایران باستان)بر مردگان پیشین خود گریه می کنند و برآنان نوحه میزنند و رویهای(صورت) خود را می خراشند و برای مردگان طعام و شراب می برند.چنانکه ایرانیان(در متن اصلی کتاب عبارت اهل فارس آمده است!) به همین طریق رفتار می نمایند" 📚بیرونی،آثارالباقیه،ترجمه اکبر داناسرشت،صفحه ۳۶۳ @Anti_Archaism
🔻تقلید فقهی زرتشتیان از مسلمین! 🔍سِرپرسی سایکس:  ژنرال، نویسنده،جغرافیدان،ایران شناس انگلیسی که سال ۱۸۹۲ در سلسله قاجار کنسولگری انگلیس را در کرمان تاسیس کرد. سایکس از نزدیک با زرتشتیان در ارتباط بوده و به اعتقادات و دین زرتشت آگاهی کامل داشت. وی روایت جالبی از زرتشتیان نقل می کند : "وقتی که در کرمان بودم مشاهده کردم پارسیان(زرتشتیان) به تقلید از همسایگان مسلمان خود که سگ را نجس میدانند از سگ احتراز می کردند" 📚سرپرسی سایکس،تاریخ ایران،جلد اول،صفحه۱۴۲ @Anti_Archaism
🔻نوحه خوانی ، گریستن وقربانی کردن سه هزار ساله توسط مردم و مغان بخارا بر سر مزار سیاوش : 🔍محمد بن جعفر نرشخى نويسنده و مورخ، در نرشخ، از روستاهاى بخارا به دنيا آمد. در قرن چهارم هجری و دوره سامانیان مى‌زيست. وی نویسنده کتاب "تاریخ بخارا" مهمترین و قدیمترین تاریخ محلی بر جای مانده درباره بخارا است، محمد بن جعفر نرشخی کتاب خود را به نوح یکم پادشاه سامانی تقدیم کرد. در این کتاب شرح جالبی از عزاداری ایرانیان برای سیاوش آمده است : "مغان بخارا بدین سبب آنجای را عزیز دارند و هر سالی هر مردی آنجا یکی خروس بدو بکشندپیش از بر آمدن آفتاب روز نوروز و مردمان بخارا در کشتن سیاوش نوحهاست. چنانکه در همه ولایتها معروف است و مطربان آنرا سرود ساخته اندو قوالان آنرا گریستن مغان خوانند و این سخن زیادت از سه هزار سال است." 📚محمدبن جعفر نرشخی تاریخ بخارا،،صفحه۲۸ @Anti_Archaism
🔻یک هفته عزاداری عمومی،نوحه سرایی و سینه زنی در تاریخ ایران باستان! 🔍 اَمیانوس مارسلینوس( Ammianus Marcellinus) تاریخ‌نگار رومی و معاصر قرن سوم میلادی بود. تاریخدان و ساسانی پژوه بزرگ دانمارکی کریستین سن در مورد مارسلینوس می نویسد: "مارسلينوس افسر رومى يونانى الاصل است، كه سربازى متهور و تربيت يافته بود و با وجود انشاء مصنوعى كه دارد، از روايت درجۀ اول بشمار مى‌رود. اين نويسنده از جنگهاى ايران، كه منجر بفتح قلعه آميدا در سال 359 شد، شرحى مى‌نويسد، كه از حيث دقت نظر هيچ روايتى به پاى آن نتواند رسيد." مارسلینوس در نبرد شاهپور دوم ساسانی که در سپاه رومی ها بود،روایت جالبی از عزاداری سپاهیان ایرانی در غم یکی از جوانان اشراف نقل میکند : "«از فوت اين جوان شاهنشاهى سوگوار شد و همه اعيان با پدر از اين فقدان ناگهانى همدرد گشتند، تمام اعمال جنگى را موقوف ساختند و برسم ملت جوان مقتول مراسم عزادارى او را برپاكردند، زيرا كه هم از حيث نژاد و نسب محترم بود و هم شخصا محبوبيت عام داشت. جسد او را با سلاح معموليش بلند كردند و بر يك چهار پايۀ مرتفعى قرار دادند و در اطراف او ده تخت گذاشته و در هريك جسدى مصنوعى نهادند و اين اجساد چنان خوب ساخته شده بود، كه گويى مردگان حقيقى‌اند. مردان هفت روز به عزادارى مشغول بودند و دسته‌دسته گروه‌گروه با حركات مخصوص و نوحه سوزناك در سوگوارى شاهزاده جوان شركت كردند و زنان بطريق ترحم‌انگيزى، بر سينه خود زدند و با ناله‌هايى، كه در چنين موقع معمول است، بر مرگ آن ناكام، كه اميد كشورى بود، نوحه آغاز كردند." 📚ایران در زمان ساسانیان،ترجمه رشید یاسمی،۳۴۰ ytre.ir/mUq
🔻استعمال ماده مخدر بنگ (حشیش) در دین زرتشتی، کردار نیک شمرده می‌شد. 🔘 گفتاری از دکتر تورج دریایی (استاد دانشگاه و مدیر مرکز مطالعات ایرانی دانشگاه کالیفرنیا) 📚سند: دریایی، تورج و ملک‌زاده، سودابه، «چرا کرتیر فراموش شد؟» ایران نامه، سال 30، شماره 2، تابستان 1394، صص 280-287. #منگ #بنگ #موادمخدر #موبدان_بنگی #زرتشت_حشیش ✅ @Anti_Archaism
🔻آیا علامه طباطبایی(ره) معتقد بودند کوروش ذوالقرنین است؟ گروه پژوهشی آرتا https://eitaa.com/joinchat/2525560832C7caee8d264