eitaa logo
گروه پژوهشی آرتا
24.7هزار دنبال‌کننده
4.4هزار عکس
1.2هزار ویدیو
106 فایل
🇮🇷هدف ما بیان حقایق تاریخی است که کمتر مورد توجه قرار گرفته 🇮🇷 ادمین @Shadfar98 برای ادامه راه نیازمند کمک های فرهنگی شما هستیم ➪‌‌‌‌6273-8110-6742-9933 شادفر 🔥پاسخگوی سوالات ایران باستان @shadfar97 @Dalander @Entezaremahdi1400
مشاهده در ایتا
دانلود
📌فتح بابل و ترس از قتل عام توسط کوروش 👈ماریا برسیوس استاد برجسته تاریخ(دانش آموخته دکتری تاریخ از آکسفورد و استاد فعلی دانشگاه تورنتو) از فتح بابل بدست کوروش چنین می‌نویسد: 📝(قتل عام کوروش در شهر اوپیس باعث شد)مردم سیپار و بابل بین پذیرفتن حاکمی جدید یا کشته شدن و ویران شدن شهرشان ، اولی را انتخاب کنند ✅ @Anti_Archaism
🌹 شهدا زنده اند 🌹 🏴مجموعه ی پژوهشی آرتا شهادت مظلومانه ی پاسداران اسلام در استان سیستان و بلوچستان را به پیشگاه امام عصر (س) و مسلمانان تسلیت عرض میکند. ✅ @Anti_archaism
باستانگراها و طرفداران کوروش ، در راستای ایجاد تفکر تمام مثبت در مورد هخامنشیان و کوروش ، عرب‌ های حجاز را در تاریخ و بخصوص در زمان هخامنشیان نادیده و یا تحقیر می‌کنند ، در حالی که قوم عرب در زمان کوروش و همچنین کمبوجیه و خشایارشا نقش موثری داشته اند. مطلبی که در این گفتار بحث می‌شود، ممکن است با تفکر و اندیشه سستی که باستانگراها در ذهن خود ایجاد کرده اند ، سازگار نباشد ولی واقعیت دارد ، روابط ایرانیان و عرب ‌ها را دست کم تا زمان هخامنشیان می ‌توان ردیابی کرد ، بنابر اخبار کوروش بزرگ عرب ‌ها را مطیع ساخت و آنها را جزء سپاهیان خود کرد و این مطلب تنها در زمان کوروش نبوده است ، بلکه در زمان پسر او کمبوجیه نیز ادامه داشت ، هنگامی که کمبوجیه برای فتح مصر می‌رفت ، پادشاه عرب‌ ها در شمال عربستان او را کمک رسانید . در کتاب تاریخ سیاسی هخامنشی که مولف آن جناب داندمایف استاد تاریخ امپراتوری ایران باستان و بابل میباشند در بیان این واقعه آورده است که : کمبوزیا سفیرانی نزد پادشاه عربستان فرستاد و از وی خواست تا راهی مطمئن و ایمن برای رسیدن به مصر در اختیار او بگذارند ، ظاهرا این پیام به طوایفی عرب رسید که گاو و گوسفند خود را در صحراهای بین مصر و فلسطین جنوبی می چراندند ، شاه عرب با این پیشنهاد کمبوزیا موافقت کرد ، و پیمانی بین هم منعقد ساختند ، شاه عرب پس از آن برای سربازان ایرانی که در راه مصر بودند آب و غذا می رساند ، شترهایی با خیک هایی پر از آب براساس این کمک عربها پس از آن بعنوان تابع و پیرو شاه هخامنشی بشمار نرفتند بلکه بعنوان متحد او تلقی شدند . منبع : تاریخ سیاسی هخامنشی ، داندمایف ، ترجمه : فرید جواهر کلام ، انتشارات فروزان روز ، تهران ، ۱۳۸۹ ، صفحه ۱۰۰ نکته : اکنون جای این پرسش است که اگر عرب‌ ها هم ‌پیمان هخامنشیان بودند پس دلیل این همه شعارهای نژادپرستانه ‌ی باستانگرایان علیه عرب ‌ها چیست؟ بله... ما هم معتقدیم که برخی از سران کشورهای عربی ، به تمام مبانی انسانیت خیانت می‌کنند ، اما باستانگرایانی که به قوم عرب (از صدر تا ذیل) توهین می‌کنند باید به این سؤال پاسخ دهند ؟ @Anti_Archaism ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 🆔کانال ما در سروش: https://sapp.ir/anti_archaism 🆔کانال ما در ایتا: https://eitaa.com/anti_archaism
🔴 : ▪سربازان هخامنشی، به مردم غیر نظامی و اموال آنها آسیبی نمی رساندند!▪ ✅ پاسخ : مورخ مشهور یونانی تنها در یک فقره از برخورد سربازان هخامنشی تحت فرمان داریوش یکم با مردم غیر نظامی یونان روایت میکند : 🔻 بربر ها(هخامنشیان) کودکان یونانی را به گروگان گرفتند و سرزمین آنهارا ویران کردند!🔺 @Anti_Archaism
📌اوستا علم مطلق است!! 🔘کتاب دینکرد بدون شک مهم ترین کتاب زرتشتیان پس از اوستا است، و بزرگان زرتشتی در طول تاریخ عقیده داشته اند که این کتاب صد در صد صحیح است! 🔻اوستا علم مطلق است، هیچ دروغ و حماقتی در آن نیست و همه راست است و قوانین برتر و ستایش ایزدان در آن بیان شده است. 📚کتاب پنجم دینکرد،صفحه 86 ✅ @Anti_Archaism
مولا #علی (ع): اگر دنیا را به من بدهند، تا دانه گندمی را از مورچه‌ای به ستم بگیرم هرگز چنین نخواهم کرد (نهج البلاغه خطبه 224) #زرتشت: 10,000 #مورچه دانه‌کِش را بکُشید تا آمرزیده شوید. 🆔 @n_bastan ✅ @Anti_Archaism
📌تبعیض بین پسر و دختر در زمان هخامنشیان از کتیبه های هخامنشی به جا مانده به صراحت چنین آمده است: 🔻زنانی که فرزند پسر به دنیا می آوردند دو برابر کسانی که فرزند دختر به دنیا می آوردند جیره غذایی می گرفتند 📚شاهنشاهی هخامنشی،ماریا برسیوس،صفحه 206 ✅ @Anti_Archaism
👤باستان شناس معروف : برخی این نقش را تصویر دانسته اند که پنداشتی کاملا خطاست. ✍یادآوری: اساس نظریه بودن کوروش، وجود کوروش بود. ✅ @Anti_Archaism
✂️ داشتن زنان عقدی متعدد و غیر عقدی در میان سلاطین هخامنشی یکی از مواردی که به کرات مشاهده شده است باستان ستایان و باستان گرایانِ افراطی در مورد آن بر اسلام خرده می گیرند و اشکال می کنند ، وجود برخی قوانین شرعی در مورد زن در اسلام می باشد و در بین این مواردی چون وجود داشتن حق «تعدد زوجات عقدی و غیره عقدی » و سایر موارد دیگر همواره مورد مناقشه قرار می گیرند و در این مطلب ما صرفا قصد مطرح کردن پاسخی نقضی را داریم تا ببینیم که آیا اساسا باستان ستایان و باستانان گرایان حق وارد ساختن اشکال در این زمینه را دارند یا خیر ؟! با توجه به این نکته که تعدد زوجات سنتی اصیل در میان خیلی از کشورها همچون ایرانیان رایج بود و همه ی مردها می توانستند زنان قانونی (عقدی) زیادی داشته و علاوه بر این از زنان فرعی (مانند زنان صیغه) نیز بی بهره نبوده اند همانند سلاطین هخامنشی که تعدد زوجات امری رایج در بین شاهان هخامنشی بود و اسنادی زیاد از گزارش هایی در مورد زن بارگی شاهان و بلند پایگان و رهبران دینی هخامنشی با داشتن زنان عقدی متعدد وهمخوابه های بسیار بجا مانده است. در کتاب تاریخ ایران باستان مرحوم پیرنیا ، جلد ۲ ، صفحه ۱۱۹۹ ، گزارش هایی از این قبیل را بصورت مختصر آورده که به این شرح است : آیا شاهان هخامنشی غیر از ملکه زنان عقدی دیگری نیز داشته اند تاریک است ولی یک چیز را می توان استنباط کرد  که داشتن زن عقدی متعدد ممکن بوده ، کوروش بزرگ موافق نوشته های هرودوت و کتزیاس دو زن محترمه داشت : کاسان دان و نیز آمی تیس دختر آخرین پادشاه ماد ، کمبوجیه دو دختر کوروش را ازدواج کرد ، داریوش اول نیز دو دختر کوروش و یک دختر بردیا را گرفت ، نظایر این نوع ازدواج ها زیاد است و چون نمی توان تصور کرد که در این موارد دختران یا نوه های شاهان هخامنشی زنان غیر عقدی به شمار می رفتند ، پس باید گفت که می توانسته زنان عقدی متعددی داشته باشد. 📚منبع : تاریخ ایران باستان ، حسن پیرنیا ، جلد ۲ ، تهران ، ۱۳۹۱ ، موسسه انتشارات نگاه ، صفحه ۱۱۹۹ @Anti_Archaism ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 🆔کانال ما در سروش: https://sapp.ir/anti_archaism 🆔کانال ما در ایتا: https://eitaa.com/anti_archaism
💢شاعر معروف قاآنی شیرازی را ذوالقرنین دانسته است. ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ ✅ @Anti_Archaism
💢شاعر،حکیم ناصر خسرو را ذوالقرنین دانسته است. ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ ✅ @Anti_Archaism
💢 نظامی گنجوی را ذوالقرنین دانسته است ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ ✅ @Anti_Archaism
🔘 دلیل انگشت شمار بودن کتب قبل از اسلام چیست؟! دکتر پرویز رجبی تاریخدان و باستان شناس نام آشنا ایرانی پاسخ می دهد: 🔻معمولا بیش از حد درباره از میان رفتن نوشته های پیش از اسلام مرثیه خوانده شده است .در صورتی که به نظر من پیش از اسلام به سبب رونق ادب شفاهی،به ادب مکتوب توجه چندانی نمی شده است. نبود کتابهای گوناگون را باید نتیجه ی این مسأله وتنبلی و کندی ایرانیان در نوشتن دانست.البته گناه این تنبلی و کندی را می توان پای ناهنجار بودن خط پهلوی نوشت . پیش از اسلام بیش تر مردم عامی و بیسواد بوده اند.🔺 ☑️سده های گمشده ص ۱۳۰ جلد ۱ @Anti_Archaism
🔸🔹 از تا 🔹🔸 تضادی که به طور دائم میان رفتار ملحدانه نبونید و تقدس مآبانه مطرح می شود را نباید کامل پذیرفت. می توان در خصوص اینکه قبل از سقوط شهر ، مردم بابل بی صبرانه در انتظار بوده اندنیز شک کرد.هیچ چیز ثابت نمی کند که کوروش با روحانیت بابل روابط دوستی برقرار کرده باشد ،همانطور که نمی توان پیروزی بر دولت ماد و لیدی را به. دلیل رفتار خیانتکارانه دربار دولت ها دانست ، بلکه روش این پیروزی و پذیرش کوروش توسط مردم بابل ، نظیر ورود اسکندر به ایران دانست، زیرا شهر مغلوب ،ناگزیر بوده تا زیر فشار تحمیلی دولت فاتح ، سر تسلیم فرود آورد. با این همه متن استوانه بیان می دارد که کوروش برای ورودبه بابل ، خود را مجری نظم الهی مطرح می کند که نیونید،به آن لطمه وارد کرده بود. استوانه به ما می فهماند ، که قدرت غالب چه نوع تبلیغاتی به کار گرفته تا همکاری سر آمدان و گروه نخبگان محلی را به سوی خود جلب کند. نبونید ،از آغاز در صدد بوده که محراب ابوالهول متعلق به ماه _ خدا. سین را در شهر حران ، تجدید بنا کند،لیکن پس از بازگشت از تیمه ، توانست این طرح را اجرا کند.اما هیچ دلیلی ثابت نمی کند که تجدید این بنا ، موجب روی گرداندن دانایان جامعه بابل ، از پادشاه بابلی باشد‌. 📚پیر برایان از کوروش تا اسکندر ص ۳۵ و ۳۶ ✅ @Anti_Archaism ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 🆔کانال ما در سروش: https://sapp.ir/anti_archaism
احمد خان هندی
گروه پژوهشی آرتا
احمد خان هندی
📌نخستین کسی که کوروش رو ذوالقرنین دانست چه کسی بود؟ 🔹احمدخان هندی در دهلي به دنيا آمد و پس از اتمام تحصيلات، در سال 1252 کارمند دولت وابسته به انگليس در هند شد. مدتي به عنوان بايگان دادگاه جنايي کار کرد. چند سال بعد به سبب کتابي که درباره آثار باستاني هند نوشت (آثار الصناديد) مورد استقبال خاورشناسان انگليسي قرار گرفت و به عضويت انجمن پادشاهي آسيايي هند درآمد و از طرف انگلستان براي او مستمري‌ها و نشان‌هايي(نشان سِر sir syed) داده شد( آثار الصناديد، پيشگفتار) احمد خان تفسیری در مورد قرآن نوشت که در آن به صراحت معجزه و دعا رو رد و وحی رو صرفا تجربه دینی(نوعی الهام دینی ) پنداشت. ایشون معروف بود تفسیرش بر اساس مادیات(ناتورالیسم) هست . سید جمال اسد آبادی کسی بود که به شدت با این تفکر مبارزه کرد و با نوشتن مقاله «تفسير و مفسر» در مجموعه مقالات خود به انتقاد از او پرداخت. انتقاد سيد جمال عليه سِر احمد خان از اين موضع بود که او اسلام و طبيعت را يکي مي‌دانست و معتقد به بشري بودن قرآن بود و سخت طرفدار حکومت انگليس و هماهنگ با برنامه آنان؛ به طوري که حکومت انگليسيان را تصويب مي‌کرد و مي‌ستود اولین کسی که به ذوالقرنین بودن کوروش اشاره می کند همین آقای احمد خان هندی بود که ابوالکام آزاد تحت تاثیر سخن ایشون نظریه خود را مطرح کرد برای خواندن شخصیت کامل احمد خان هندی به لینک زیر مراجعه کنید محقق: http://ytre.ir/khan@Anti_Archaism
📌نظر دکتر بهرام فره وشی در مورد چهارشنبه سوری : 🔹ایرانیان قبل از اسلام روزهای هفته نداشتند و آتش افروزی در سه شنبه آخر سال صورت نمی گرفت 🔹در سیصد و شصتمین روز سال ایرانیان برای روح اموات بالای بام آتش روشن می کردن @Anti_Archaism
گوشه ای از یک رسم #باستانی اگر این تصویر حاصل یک مراسم #مذهبی بود روشنفکران،باستانگرایان و... چه غوغایی که بپا نمیکردند... #چهارشنبه_سوری ✅ @Anti_Archaism
🔴 چهارشنبه سوری، جشنی كه شد ! رفته رفته به پايان سال خورشيدی می‌رسيم. روزهایی كه برای بسياری، همراه با شور و شوق و برای بسياری عذاب و ناآرامی است. صدای هولناك انفجار اشياء محترقه آرامش و آسايش را از آنان سلب نموده است. 👈🏻خيلی‌ها گمان می‌كنند كه يك ملّی است! و از همين روی آن را به گرامی می‌دارند! پس لازم است حقايقی را بيان كنيم ‼️ ✅ چهارشنبه سوری ربطی به آيين زرتشتی و ایران ندارد در گاهشماری زرتشتی، موضوعيت ندارد. به تعبيری صريح‌تر، در گاهشماری‌های بومی ايرانی؛ هفته وجود داشت، اما در مذهبیِ ، هفته وجود نداشته و ندارد و اگر بخواهيم دقيق‌تر بنگريم، ورود به تقويم‌های ايرانی در اثر نفوذ فرهنگ سامی (عربی-عبرانی) به فرهنگ ايران بود. 📚 سند: مری بويس، زرتشتيان، باورها و آداب دينی آنها، ترجمه ع.بهرامی، تهران: نشر ققنوس، 1391، ص 99 فی الواقع، در آيين زرتشتی چيزی به نام وجود ندارد، و بالتبع، نيز در اين آيين وجود ندارد. خانم دکتر از محققان صاحب‌نام زرتشتی می‌نويسند: «خیلی از آنها (جشن‌ها و آیین‌ها) هرگز زرتشتی نبوده اند، مثل چهارشنبه سوری.» 📚 سند: مجله‌ی هفت آسمان، بهار ۱۳۸۴، شماره ۲۵، صفحه ۱۸ موبد موبدان ايران، می‌نويسد: «شک نیست که افتادن این آتش‌افروزی به شب آخرین چهارشنبه سال، پس از اسلام است، چه، ایرانیان باستان شنبه و آدینه نداشتند. چون روز چهارشنبه نزد روز شوم و نحسی بود لذا برای رفع نحسی اقداماتی می‌کردند. بنابراین چهارشنبه سوری جزو جشن‌های ایران باستان .» 📚 سند: جهانگير اوشيدری، دانشنامه مزدَیَسنا، تهران: نشر مركز، 1389، ص ۳۳۳، ذیل عنوان «سوری» همچنين دکتر کورش نیکنام، موبد زرتشتی و پژوهشگر در آداب و سنن ایران باستان، عقیده دارد که چهارشنبه سوری هیچ ارتباطی با زرتشتیان ندارد و شکل گیری این مراسم را پس از حمله اعراب به ایران می‌داند: «در گاهشماری زرتشتیان اصلاً هفته وجود ندارد. شنبه و یکشنبه و... بعد از تسلط اعراب به فرهنگ ایران وارد شد. بنابراین اینکه ما شب چهارشنبه‌ای را جشن بگیریم (چون چهارشنبه در فرهنگ روز نحس هفته بوده) خودش گویای این هست که چهارشنبه سوری بعد از اسلام در ایران مرسوم شد.» 📚 سند: بی بی سی فارسی، چهارشنبه سوری، جشنی در استقبال از نوروز، ‌15 مارس 2009، 25 اسفند 1387 در تكمله سخن موبد بايد به عرض برسانيم كه هرچند در بين ، چهارشنبه (يوم الاربعاء) نحس شمرده می‌شد، ليكن در قرآن و روايات صحيح، نحس بودنِ چهارشنبه مورد تأييد نيست (چون در عقائد اسلامی، هيچ روزی ذاتاً نحس نيست) ولذا جشنی با عنوانِ چهارشنبه سوری و مشابه اين در منابع اسلامی وجود ندارد (بلكه اين رسم و رسومات مربوط به عرب عصر جاهلی بوده است كه برخلاف تعاليم اسلامی، تا ساليان دراز ادامه پيدا كرد). حتی در كتاب «كلثوم ننه» (كتابی طنز در نقد باورهای خرافی)، به صراحت، چهارشنبه سوری را مربوط به تقويم عربی و در آخرين چهارشنبه ماه صفر می‌داند كه بسياری از مردم آن را كرده و با درهم آميختن خرافات، آن را جشن می‌گيرند. 📚 سند: كلثوم ننه، باب هشتم، (در بيان سازها و افعال آنها)، ص 42 🔴🔴🔴 چالش ! روشن است كه اين جشن، ربطی به زرتشتيان ندارد، و انتساب آن به ايران باستان ابداً صريح نيست. چهارشنبه سوری (يوم الاربعاء) مربوط به عرب عصر جاهليت بوده است، و يا در بهترين حالت، تركيبی از سنت‌های بومی ايرانی و سنت‌های عرب عصر جاهلی است. پس چرا عده‌ای با همه وجود می‌كوشند كه اين سنت ناموزون و بی‌محتوا را زنده نگه دارند؟ آن همه ، ايجاد فضای تنش‌زا، مردم آزاری و ايجاد صداهای مهيب و دلخراش، خرد شدن شيشه‌ها ناشی از موج انفجار، تلفات يا زخمی شدن نيروی انسانی كه فضا را به بدترين شكل برای شهروندان ناامن می‌كند،آيا اينها چيزی جز است؟ چرا عده‌ای به خاطر شادیِ چند ساعته (آن هم از نوع نشاط كاذب)، حاضر می‌شوند به هر و تن دهند و آسايش را از ديگران سلب كنند ؟ آيا ، مصداقی غير از اين دارد؟ آيا اين جشن كذايی، توهين به هويت مردم ايران نيست؟ عجيب‌تر اينكه افراطی كه رسماً با (به علت عربی بودن كتابِ مقدس آن) مخالفت می‌كنند، و بر اساس منش نژادپرستانه‌ی خود، معتقد به حذف «هرگونه پيوند با عرب» هستند، در اين موضع، كاملاً خود را به و و زده‌اند. چون باستانگرايان به خاطر اهداف سياسی، حاضرند هويتِ مورد ادعای خود را لگدمال كنند! ✅ @Anti_Archaism
🔥 #چهارشنبه_سوری، از كجا آمده است❓ ✅ @Anti_Archaism
#دروغگویی ادمین متوهم زرتشتی در مورد ماهی قرمز! 🚬ادمین متوهم #زرتشتی که همانند بزرگان دینش(موبدان) علاقه زیادی به مواد توهم زا دارد(رجوع کنید به مقاله اوستا،بنگ پرواز به سوی خردورزی) در کانال خود مدعی شده است ۵۰۰۰ و ۶۰۰۰ سال پیش ایرانیان با ماهی قرمز آشنایی داشتند! ✅جواب : اولا، سند این ادعا کجاست؟ چرا عکس سفالینه هارا ضمیمه متن نکردید؟ و نشان مخاطب نمی دهید؟ از چه چیز ترس دارید؟ متاسفانه ما بارها دروغگویی و متوهم بودن این فرد بیسواد را ثابت کردیم. او پشیزی ارزش برای مخاطبین خود قائل نیست... ثانیا، فرض را بر آن بگذاریم نقش ماهی بر سفالینه های مکشوفه باشد، از کجا تشخیص دادید این ماهی ها قرمز و مخصوص سفره هفت سین هستند؟ با استفاده از بَنگ گشتاسپی؟! ثالثا، وجود نقش ماهی بر سفالینه چه ربطی به ماهی قرمز سفره هست سین دارد؟! ایرانیان نقش و نگاره حیوانات بسیاری را بر دیواره غار ها، سنگ ها کتیبه ها و الواح حک کرده یا ترسیم کرده اند! پس طبق منطق و استدلال این آقایان بی مغز و بنگی ما باید بر سر سفره شیر وحشی بگذاریم چون نگاره شیر در تخت جمشید وجود دارد!! #التماس_تفکر #ماهی_قرمز ✅ @Anti_Archaism
محقق صاحب نام زرتشتی : هرگز جشن نبوده 📖مجله هفت آسمان،بهار۱۳۸۴،شماره۲۵،صفحه ۱۸ ✅ @Anti_Archaism
: هیچ ارتباطی با و ندارد! در گاه شماری ایران باستان و زرتشتیان اصلأ هفته وجود ندارد. ما در ایران باستان هفت روز هفته نداشتیم ✅ @Anti_Archaism
🔥 #چهارشنبه_سوری، از كجا آمده است❓ ✅ @Anti_Archaism
🔴 چهارشنبه سوری، جشنی كه شد ! رفته رفته به پايان سال خورشيدی می‌رسيم. روزهایی كه برای بسياری، همراه با شور و شوق و برای بسياری عذاب و ناآرامی است. صدای هولناك انفجار اشياء محترقه آرامش و آسايش را از آنان سلب نموده است. 👈🏻خيلی‌ها گمان می‌كنند كه يك ملّی است! و از همين روی آن را به گرامی می‌دارند! پس لازم است حقايقی را بيان كنيم ‼️ ✅ چهارشنبه سوری ربطی به آيين زرتشتی و ایران ندارد در گاهشماری زرتشتی، موضوعيت ندارد. به تعبيری صريح‌تر، در گاهشماری‌های بومی ايرانی؛ هفته وجود داشت، اما در مذهبیِ ، هفته وجود نداشته و ندارد و اگر بخواهيم دقيق‌تر بنگريم، ورود به تقويم‌های ايرانی در اثر نفوذ فرهنگ سامی (عربی-عبرانی) به فرهنگ ايران بود. 📚 سند: مری بويس، زرتشتيان، باورها و آداب دينی آنها، ترجمه ع.بهرامی، تهران: نشر ققنوس، 1391، ص 99 فی الواقع، در آيين زرتشتی چيزی به نام وجود ندارد، و بالتبع، نيز در اين آيين وجود ندارد. خانم دکتر از محققان صاحب‌نام زرتشتی می‌نويسند: «خیلی از آنها (جشن‌ها و آیین‌ها) هرگز زرتشتی نبوده اند، مثل چهارشنبه سوری.» 📚 سند: مجله‌ی هفت آسمان، بهار ۱۳۸۴، شماره ۲۵، صفحه ۱۸ موبد موبدان ايران، می‌نويسد: «شک نیست که افتادن این آتش‌افروزی به شب آخرین چهارشنبه سال، پس از اسلام است، چه، ایرانیان باستان شنبه و آدینه نداشتند. چون روز چهارشنبه نزد روز شوم و نحسی بود لذا برای رفع نحسی اقداماتی می‌کردند. بنابراین چهارشنبه سوری جزو جشن‌های ایران باستان .» 📚 سند: جهانگير اوشيدری، دانشنامه مزدَیَسنا، تهران: نشر مركز، 1389، ص ۳۳۳، ذیل عنوان «سوری» همچنين دکتر کورش نیکنام، موبد زرتشتی و پژوهشگر در آداب و سنن ایران باستان، عقیده دارد که چهارشنبه سوری هیچ ارتباطی با زرتشتیان ندارد و شکل گیری این مراسم را پس از حمله اعراب به ایران می‌داند: «در گاهشماری زرتشتیان اصلاً هفته وجود ندارد. شنبه و یکشنبه و... بعد از تسلط اعراب به فرهنگ ایران وارد شد. بنابراین اینکه ما شب چهارشنبه‌ای را جشن بگیریم (چون چهارشنبه در فرهنگ روز نحس هفته بوده) خودش گویای این هست که چهارشنبه سوری بعد از اسلام در ایران مرسوم شد.» 📚 سند: بی بی سی فارسی، چهارشنبه سوری، جشنی در استقبال از نوروز، ‌15 مارس 2009، 25 اسفند 1387 در تكمله سخن موبد بايد به عرض برسانيم كه هرچند در بين ، چهارشنبه (يوم الاربعاء) نحس شمرده می‌شد، ليكن در قرآن و روايات صحيح، نحس بودنِ چهارشنبه مورد تأييد نيست (چون در عقائد اسلامی، هيچ روزی ذاتاً نحس نيست) ولذا جشنی با عنوانِ چهارشنبه سوری و مشابه اين در منابع اسلامی وجود ندارد (بلكه اين رسم و رسومات مربوط به عرب عصر جاهلی بوده است كه برخلاف تعاليم اسلامی، تا ساليان دراز ادامه پيدا كرد). حتی در كتاب «كلثوم ننه» (كتابی طنز در نقد باورهای خرافی)، به صراحت، چهارشنبه سوری را مربوط به تقويم عربی و در آخرين چهارشنبه ماه صفر می‌داند كه بسياری از مردم آن را كرده و با درهم آميختن خرافات، آن را جشن می‌گيرند. 📚 سند: كلثوم ننه، باب هشتم، (در بيان سازها و افعال آنها)، ص 42 🔴🔴🔴 چالش ! روشن است كه اين جشن، ربطی به زرتشتيان ندارد، و انتساب آن به ايران باستان ابداً صريح نيست. چهارشنبه سوری (يوم الاربعاء) مربوط به عرب عصر جاهليت بوده است، و يا در بهترين حالت، تركيبی از سنت‌های بومی ايرانی و سنت‌های عرب عصر جاهلی است. پس چرا عده‌ای با همه وجود می‌كوشند كه اين سنت ناموزون و بی‌محتوا را زنده نگه دارند؟ آن همه ، ايجاد فضای تنش‌زا، مردم آزاری و ايجاد صداهای مهيب و دلخراش، خرد شدن شيشه‌ها ناشی از موج انفجار، تلفات يا زخمی شدن نيروی انسانی كه فضا را به بدترين شكل برای شهروندان ناامن می‌كند،آيا اينها چيزی جز است؟ چرا عده‌ای به خاطر شادیِ چند ساعته (آن هم از نوع نشاط كاذب)، حاضر می‌شوند به هر و تن دهند و آسايش را از ديگران سلب كنند ؟ آيا ، مصداقی غير از اين دارد؟ آيا اين جشن كذايی، توهين به هويت مردم ايران نيست؟ عجيب‌تر اينكه افراطی كه رسماً با (به علت عربی بودن كتابِ مقدس آن) مخالفت می‌كنند، و بر اساس منش نژادپرستانه‌ی خود، معتقد به حذف «هرگونه پيوند با عرب» هستند، در اين موضع، كاملاً خود را به و و زده‌اند. چون باستانگرايان به خاطر اهداف سياسی، حاضرند هويتِ مورد ادعای خود را لگدمال كنند! ✅ @Anti_Archaism