عَنْهُ عَنْ أَبِيهِ عَنِ ابْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ إِسْمَاعِيلَ بْنِ عَمَّارٍ عَنْ إِسْحَاقَ بْنِ عَمَّارٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ (علیه السّلام) قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (صلّی اللّه علیه و آله):
🔸مَنْ أَذَاعَ فَاحِشَةً كَانَ كَمُبْتَدِئِهَا وَ مَنْ عَيَّرَ مُؤْمِناً بِشَيْءٍ لَمْ يَمُتْ حَتَّى يَرْكَبَهُ.
🔹حضرت صادق (عليه السّلام) فرمود رسول خدا (صلّی اللّه علیه و آله) فرموده است:
هر کسی كه كار زشتى را فاش كند مانند كسى است كه آن را انجام داده، و هر كه مؤمنى را به خاطر چيزى سرزنش كند از دنیا نرود تا مرتكب آن شود.
📜الكافي، ج2، ص 356
#حدیث
#الکافی
#امام_صادق
#رسول_الله
@Arshiv_Gholam
⚖ نعمان بن سعد گويد على (علیه السّلام) به بازار مىرفت و تازيانه خود به دست مىگرفت و مىگفت:
«بار خدايا به تو پناه مىبرم از فسق و فجور و شرّ اين بازار»
ابراهیم بن محمّد بن سعید بن هلال ثقفي
📜الغارات (ترجمه آيتى)، ص 45
#کتاب
#الغارات
#ابراهیم_بن_هلال_ثقفی
@Arshiv_Gholam
🔰وَ ما كانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنْفِرُوا كَافَّةً فَلَوْ لا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ وَ لِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُون (سورة التوبة، آیة ۱۲۲)
♦️تفقّه در دین یقیناً به معنای به دست آوردن احکام شرعی نیست، بلکه بدین معناست که انسان در منطقه دین، آگاهی و فهمی به دست آورد...ابتدا باید اجزای دین را بشناسیم تا بدانیم کدام یک از آنها مهمتر است و توصیه آیه به تفقّه در دین ناظر به تحصیل کدام یک از بخشهای دین است.
سید علی خامنه ای
تفسیر سوره برائت، ص 737
#کتاب
#تفسیر_سوره_برائت
#سید_علی_خامنه_ای
#رهبر
@Arshiv_Gholam
فلسفه_علم_کلام_از_هری_اوسترین_ولفسن_ترجمه_احمد_آرام.pdf
13.41M
💥فلسفه علم کلام
✍ هری اوسترین ولفسن
💠 ترجمهی احمد آرام
#معرفی_کتاب
#فلسفه_علم_کلام
#احمد_آرام
#هری_اوسترین_ولفسن
@Arshiv_Gholam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥ای آفتاب بر تن من گرمتر بتاب🎥
🔰 حاج علی انسانی
🔻با حضور حاج قاسم
#فیلم
#روضه
#علی_انسانی
#حاج_قاسم_سلیمانی
@Arshiv_Gholam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥نماز شب🎥
🔰 حضرت استاد وطنخواه (حفظه اللّه)
🌻برو تو نمازشب تکلیف خودت رو مشخّص کن...
💠 قال عیسی بن مریم (علیهما السّلام):
🔸بِحَقٍّ أَقُولُ لَكُمْ طُوبَى لِلَّذِينَ يَتَهَجَّدُونَ مِنَ اللَّيْلِ أُولَئِكَ الَّذِينَ يَرِثُونَ النُّورَ الدَّائِمَ مِنْ أَجْلِ أَنَّهُمْ قَامُوا فِي ظُلْمَةِ اللَّيْلِ عَلَى أَرْجُلِهِمْ فِي مَسَاجِدِهِمْ يَتَضَرَّعُونَ إِلَى رَبِّهِمْ رَجَاءَ أَنْ يُنْجِيَهُمْ فِي الشِّدَّةِ غَدا.
📜تحف العقول، ص 510
🔻أَبُو يَعْلَى فِي الْمُسْنَدِ أَنَّهُ [أمیرالمؤمنین] قَالَ:
🔸مَا تَرَكْتُ صَلَاةَ اللَّيْلِ مُنْذُ سَمِعْتُ قَوْلَ النَّبِيِّ (صلّی اللّه علیه و آله) «صَلَاةُ اللَّيْلِ نُورٌ»، فَقَالَ ابْنُ الْكَوَّاءِ وَ لَا لَيْلَةَ الْهَرِيرِ؟ قَالَ وَ لَا لَيْلَةَ الْهَرِيرِ.
📜بحار الأنوار، ج41، ص 17
#فیلم
#حدیث
#بحار_الانوار
#تحف_العقول
#حضرت_عیسی
#امام_علی
#رسول_الله
#سخنرانی
#آیت_الله_بهجت
#استاد_وطن_خواه
#نماز_شب
@Arshiv_Gholam
🔰در آداب حجّ...
🔻أوّلاً بدان غرض از تشريع اين عمل شريف لعلّ اين باشد كه مقصود اصلى از خلقت انسان معرفة اللّه و الوصول إلى درجة حبّه و الأنس به و لا يمكن حصول هذين الأمرين إلّا بتصفية القلب. و آن هم ممكن نبود كه (كفّ النّفس عن الشّهوات و الإنقطاع من الدّنيا الدّنيّة و إيقاعها على المشاقّ من العبادات ظاهريّة و باطنيّة)، از اينجا بوده كه شارع مقدّس عبادات را يك نسخ نگردانيده، بلكه مختلف جعل كرده، زيرا كه به هر يك از آنها رذيلهاى از رذائل از مكلّف زايل مىگردد تا به إشتغال به آنها تصفيه تمام عيار گردد؛
🔹چنانچه صدقات حقوق ماليه و أداء آنها قطع ميل كند از حطام دنيويه، كما اينكه صوم قطع مىكند انسان را از مشتهيات نفسانيه، و صلاة نهى مىكند از هر فحشا و منكرى، و هكذا ساير عبادات، و چون عمل حجّ مجمع العناوين بود با زيادى، چه اينكه مشتمل است بر جملهاى از مشاقّ أعمال كه هر يك بنفسه صلاحيت تصفيه نفس را دارد...
📜تذكرة المتقين، ص 48
#کتاب
#تذکره_المتقین
#شیخ_محمد_بهاری
@Arshiv_Gholam
🔰جَابِرٌ قَالَ سَمِعْتُهُ يَقُولُ دَخَلَ عَلَى أَبِي قَوْمٌ، فَقَالَ لَهُمْ:
🔸مَا لَكُمْ وَ لِلْبَرَاءَةِ بَعْضُكُمْ مِنْ بَعْضٍ؟ إِنَّمَا أَخَذْتُمْ أَخْذَ الْخَوَارِجِ، ضَيَّقُوا عَلَى أَنْفُسِهِمْ حَتَّى بَرِئَ بَعْضُهُمْ مِنْ بَعْضٍ، إِنَّ أَمْرَنَا أَوْسَعُ مِمَّا بَيْنَ السَّمَاءِ وَ الْأَرْضِ، وَ إِذَا أَبْغَضْتَ الرَّجُلَ فَقَدْ بَرِئْتَ مِنْهُ.
📜الأصول السّتة عشر، ص 229
#حدیث
#امام_باقر
#امام_صادق
#الأصول_السته_عشر
@Arshiv_Gholam
🔰أمیرالمؤمنین (علیه السّلام)، در مناشدهای به جریان غدیر تمسّک میکنند. در ذیل کلام حضرت، این چنین نقل شده است:
🔻سپس [پیامبر] فرمود:
«اى مردم! همانا خداوند مولاى من است و من مولاى مؤمنين هستم و أولى هستم (سزاوارترم) به آنها از خودشان، هر كس كه من مولاى اويم پس على مولاى او است. بار خدايا دوست بدار كسى را كه او را دوست بدارد و دشمن دار كسى را كه او را دشمن بدارد و يارى كن آن كه را كه او را يارى نمايد و خوار گردان آن كه را كه او را خوار نمايد».
🔘 در آن هنگام سلمان (از ميان آن جمع كثير) برخاست و گفت:
يا رسول اللّه چگونه ولائى؟
🔆 فرمود:
«ولائى مانند ولاء من، هر كس كه من به او أولى (سزاوارتر) هستم از خودش، على (عليه السّلام) أولى (سزاوارتر) به او است از خود او».
💠 و خداى متعال نازل فرمود اين آيه را «الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَ رَضِيتُ لَكُمُ الْإِسْلامَ دِيناً».
♨️ (تا آنجا كه راوى گويد) در اين موقع دوازده تن از أصحاب بدر بپاخاستند و گفتند ما شهادت ميدهيم كه آنچه را فرمودى از رسول خدا (صلّى اللّه عليه و آله) شنيديم.
علّامه عبدالحسین أمینی
📖ترجمه الغدیر، ج۲، ص ۶۰
#کتاب
#الغدیر
#علامه_امینی
@Arshiv_Gholam
🌹سیّدتی یازینب🌹
زینب فرشته بود و پر خویش وا نکرد
این کار را برای رضای خدا نکرد
پر میگشود اگر، همه را باد برده بود
سیمرغ بود و جلوهی بی إنتهاء نکرد
«حضرت استاد سیّد رضا جعفری (حفظه اللّه)»
#شعر
#مدح
#روضه_روز
#حضرت_زینب
@Arshiv_Gholam
مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سِنَانٍ عَنْ مُفَضَّلِ بْنِ عُمَرَ قَالَ قَالَ لِي أَبُو عَبْدِ اللَّهِ (علیه السّلام):
🔸مَنْ رَوَى عَلَى مُؤْمِنٍ رِوَايَةً يُرِيدُ بِهَا شَيْنَهُ وَ هَدْمَ مُرُوءَتِهِ لِيَسْقُطَ مِنْ أَعْيُنِ النَّاسِ أَخْرَجَهُ اللَّهُ مِنْ وَلَايَتِهِ إِلَى وَلَايَةِ الشَّيْطَانِ فَلَا يَقْبَلُهُ الشَّيْطَانُ.
🔹مفضّل بن عمر گويد حضرت صادق (عليه السّلام) به من فرمود:
هر كه به ضرر مؤمن داستانى بگويد و قصدش عيب او و ريختن آبرويش باشد تا از چشم مردم بيفتد، خداوند او را از دوستى (ولایت) خود به دوستى (ولایت) شيطان براند و شيطان هم او را نپذيرند.
📜الكافي، ج2، ص 358
#حدیث
#الکافی
#امام_صادق
@Arshiv_Gholam
صبحگاهی در حریم بوتراب
مانده بودم با سئوالی بی جواب
رو به ایوان گفتمش، قرآن به دست
یاعلی! میزان تویی یا این کتاب؟
در دلم افتاد که قرآن بخوان
خود مشّخص میشود قول صواب
از نبأ، از آل عمران، مائده
خط به خط تا «ناس» از «أمّالکتاب»
هرچه میخواندم به حیدر میرسید
نور میبارید از آن آیات ناب
آیه بعد از آیه، نورٌ بعد نور
آفتاب آمد دلیل آفتاب
مصحف نار است بیشک مصحفی
کز دلش بیرون نیاید بوتراب
خاک بودم پیشت افتادم به خاک
یا أمیرالمؤمنین روحی فداک
من که سرتا پا پر از درخواستم
هر چه را دارم از این در خواستم
من غلام خانهزاد حیدرم
این غلامی را ز قنبر خواستم
نوکری نه، بلکه اینجا رو زدم
پادشاهی را ز نوکر خواستم
با علی دنیای خود را ساختم
هر چه را میخواست حیدر، خواستم
تا بیندازم به پای مرتضی
از خداوند علی، سر خواستم
لب نیالودم به هر پیمانهای
ساغر از ساقی کوثر خواستم
هر زمان در زندگی خوردم زمین
یا علی گفتم زجا برخواستم
من خدای بی علی را کافرم
از علی، اللّه اکبر خواستم
ای برای دین و ایمانم ملاک
یا أمیرالمؤمنین روحی فداک
ما گرفتاریم ای جان نجف!
جان نوکرها به قربان نجف
حاضریم از زندگیمان بگذریم
یک سحر باشیم مهمان نجف
رزق ما هر صبح بعد از هر نماز
می رسد از سمت ایوان نجف
چترها را بستهایم و دیدهایم
عشق را در زیر باران نجف
ما گرفتار شیاطین گشتهایم
رحم کن بر ما سلیمان نجف!
آرزو دارد سگ أصحاب کهف
تا شود یک روز دربان نجف
من یقین دارم که مهمان خداست
هر کسی گشته است مهمان نجف
دیده ام پروردگار خویش را
در شکوه صحن سلطان نجف
با خدا داری هزاران اشتراک
کعبه از عشق نجف شد سینه چاک
یا أمیرالمؤمنین روحی فداک
روز خیبر بود و وقت کارزار
تیغ در دستان مرحب بی قرار
روز اوّل، اوّلی رفت و گریخت
دوّمی تا رفت میدان، الفرار
روز دوّم میرود آن کس که شد
هم پیمبر عاشقش هم کردگار
نبض جنگ افتاد در دست علی
چون به دست کاردان افتاده کار
دیگر اکنون روز رزم حیدر است
خون مرحب نوش جان ذوالفقار
مرگ تنها چارهی بیچارهایست
که به خشم مرتضی گردد دچار
با نگاهش لشگری را زد به هم
شیر حق شمشیر میخواهد چهکار؟
مرگ جا میماند از چشمان او
پشت پایش میدود گرد و غبار
فرق دارد در اُحد زخمی شدن
یا که ترجیحِ فرارِ بر قرار
فرق دارد، خواب در آغوش مرگ
یا فرار از ترسِ مُردن سوی غار
فرق ایمان علی با آن سهتا
فرق بین جبر بود و اختیار
این قیاس أصلاً قیاس باطلی است
حضرت دریا کجا و شورهزار؟
هر خلافت هر زمان و هر کجا
بی علی هرگز ندارد اعتبار
گفته این را دشمنش هفتاد بار
از شما هرکس جدا شد، شد هلاک
یا أمیرالمؤمنین روحی فداک
کیست حیدر؟ در شجاعت بی بدل
کیست مولا؟ در وفا ضرب المثل
شانههایش شاهد إنفاق او
شاهد جنگ آوری هایش جمل
در اذان خود شهادت میدهم
عشق بر حیدر بود خیرالعمل
تا أبد هم دل نخواهم کند از این
دُرّ نایابی که دارم از أزل
تا نبینم روی ماه مرتضی
من نخواهم داد جان دست أجل
بی علی هر کار خیری هم کنی
گوییا که چک کشیدی بی محل
خسته از دنیا که باشم میروم
تا مرا مولا بگیرد در بغل
شیعه بودن افتخار أنبیاست
من محبّ او که هستم لاأقل!
تا تو را دارم نگردم بیمناک
یا أمیرالمؤمنین روحی فداک
شعر وقتی وصف یار فاطمه است
واژه ها در اختیار فاطمه است
من چه گویم از علی بی فاطمه؟
از علی که بیقرار فاطمه است
فاطمه دار و ندار مرتضی
مرتضی دار و ندار فاطمه است
گفت «لولا فاطمه» یعنی بدان
کلّ خلقت بر مدار فاطمه است
هر که رو در روی ظالم ایستاد
تا قیامت در کنار فاطمه است
روز محشر هر که دنبال کسی است
چشم ما در انتظار فاطمه است
بار عشق مرتضی برداشتن
کار هر کس نیست، کار فاطمه است
عشق زهرا! لیس معشوقی سواک
یا أمیرالمؤمنین روحی فداک
«داود رحیمی»
#شعر
#مدح
#امام_علی
@Arshiv_Gholam
♦️ملّتی که قویتر و چیرهدستتر است، سعی میکند دائماً تاثیر بگذار؛ أمّا تأثیر نپذیرد.
سید علی خامنه ای
تفسیر سوره برائت، ص 749
#کتاب
#تفسیر_سوره_برائت
#سید_علی_خامنه_ای
#رهبر
@Arshiv_Gholam
🔰مناشدهی امام سبط، حسين بن على (عليه السّلام) به حديث غدير در سال 58/ 9:
🔻تابعى بزرگوار أبو صادق سليم بن قيس هلالى در كتاب خود، در پيرامون سخت گيرىها و مزاحمتهاى خصمانه معاوية بن أبى سفيان بر شيعيان و وابستگان أميرالمؤمنين (عليه السّلام) بعد از شهادت آن جناب، مطالب جامع و سخنان وافى بيان داشته، سپس چنين مينگارد:
💠 تا اينكه دو سال قبل از مرگ معاويه، حسين بن على (عليهما السّلام) به حجّ بيت اللّه به همراهى عبداللّه بن عبّاس و عبداللّه بن جعفر عزيمت فرمود و بني هاشم را (از مرد و زن) و پيروان و وابستگانشان را، چه آنها كه حجّ نموده بودند و چه آنها كه حج ننموده بودند، جمع نمود و از انصار آنها را كه به شخصيت و مقام آن جناب و أهلبيتش عارف بودند، همه را گرد آورد، و از أصحاب رسول خدا (صلّى اللّه عليه و آله) و از تابعين أنصار كه به صلاحيت و تقوى موصوف بودند و آن سال به حجّ آمده بودند، احدى را فرو گذار نفرمود.
⭕️ در نتيجه جمعيتى بالغ بر هفتصد نفر از مردان در محضر آن جناب جمع شدند كه همگى از تابعين بودند و بالغ بر دويست تن از أصحاب رسول خدا (صلّى اللّه عليه و آله) كه همگان در منى و در خرگاه و اقامتگاه آن حضرت حضور يافتند.
💡سپس بعد از حمد و ثناى خداوند فرمود:
همانا اين ستمكار ياغى (معاويه) بر سر ما و بر سر شيعيان ما آورد آنچه را كه دانستيد و ديديد، مشاهده كرديد و به شما خبر آن رسيد، و من ميخواهم از شما درباره چيزى سئوال كنم. چنانچه سخن من مقرون به صداقت و راستى است مرا تصديق كنيد و اگر بر خلاف حقيقت چيزى از من شنيديد مرا تكذيب نمائيد. سخن مرا بشنويد و گفتار مرا بنويسيد و ثبت كنيد. سپس به شهر و ديار خود مراجعت كنيد و آنها را كه از آنها ايمن هستيد (كه نفاق نورزند و سخن چينى و فتنهانگيزى نكنند) و به آنها اعتماد و وثوق داريد دعوت كنيد و آنچه را كه درباره ما و حقّ ما علم به آن داريد و بدان معتقد هستيد به آنان بياموزيد و إبلاغ نمائيد؛ زيرا ما مىترسيم از اينكه اين حق، كهنه و متروك شود و (در اثر كيد و نيرنگ و تبليغات مداوم دشمن) از بين برود و مغلوب شود، در حاليكه خداى متعال (بر حسب وعده و تصريحى كه در قرآن فرموده) «نور خود را تمام و كامل مىفرمايد اگر چه كفار و ناسپاسان از آن اكراه داشته باشند».
💎 در اين موقع آن جناب فرو گذار نفرمود و آنچه خداوند در قرآن درباره أهلالبيت نازل فرموده، تلاوت و بيان داشت و تفسير فرمود و آنچه را كه رسول خدا (صلّى اللّه عليه و آله) درباره پدرش و مادرش و خودش و أهلبيتش فرموده بود، روايت فرمود.
🔸و در مورد هر جمله از فرمايشات آن جناب حاضرين ميگفتند:
«بار خدايا! تمام اينها درست است و راست است و از رسول خدا (صلّى اللّه عليه و آله) شنيده و بدانها گواهيم»
🔸و تابعين ميگفتند:
«بار خدايا! چنين است. آنان كه از صحابه مورد وثوق و تصديق هستند اين را حديث نمودهاند و ما از آنها شنيده و به آن ايمان داريم و گواهيم»
⚪️ تا آنجا كه فرمود:
به خدا سوگند ميدهم شما را آيا آگاهى داريد كه رسول خدا (صلّى اللّه عليه و آله) على (عليه السّلام) را در روز غدير خم منصوب فرمود و ولايت او را إعلام نمود و فرمود بايد حاضر به غايب إبلاغ كند؟!
⚫️گفتند:
«بار خدايا! آرى به اين جريان آگاه و مطلّع و گواهيم».
علّامه عبدالحسین أمینی
📖ترجمه الغدیر، ج۲، ص ۶۳ و ۶۴
#کتاب
#الغدیر
#علامه_امینی
@Arshiv_Gholam
🔰 در ادامهی آداب حجّ...
🔻انسان نمىرسد به اين كرامت عظمى إلّا به ملاحظه آداب و رسوم حقيقى آن و هى أمور:
1⃣ الأوّل اينكه هر عبادتى از عبادات بايد به نيّت صادقه باشد، و به قصد إمتثال أمر شارع به جا آورده شود تا عبادت شود. كسى كه اراده حجّ دارد، أوّلاً بايد قدرى تأمّل در نيّت خود بنمايد، هواى نفس را كنار گذارد، ببيند غرضش از اين سفر إمتثال أمر الهى و رسيدن به ثواب و فرار از عقاب اوست، يا نه، نستجير باللّه غرضش تحصيل اعتبار يا خوف از مذمت مردم يا تفسيق آنها يا از ترس فقير شدن (بنابر اينكه معروف است هركه ترك حجّ كند او مبتلاء به فقر خواهد شد)، يا امور ديگر از قبيل تجارت و تكيّف و سير در بلاد و غير ذلك.
🔺اگر درست تأمّل كند خودش مىفهمد كه قصدش چطور است. و لو به آثار اگر معلوم گرديد كه غرض خدا نيست، بايد سعى در إصلاح قصد خود نمايد. لاأقل ملتفت باشد به قباحت اين عمل كه قصد حريم ملك الملوك را كرده براى اينگونه مطالب بىفايده. لاأقل به نحو خجالت وارد شود نه به طرز غرور و عجب.
📜تذكرة المتقين، ص 49 و 50
#کتاب
#تذکره_المتقین
#شیخ_محمد_بهاری
@Arshiv_Gholam
🏵 أبوبكر بن عبّاس از قدم ضبّى روايت كند كه على (علیه السّلام) كس فرستاد تا لبيد بن عطارد تميمى را نزد او بياورد. در راه كه مىآمد به يكى از منازل بنى أسد رسيد. نعيم بن دجاجه آنجا بود. نعيم برخاست و لبيد را آزاد كرد. پس نزد على (علیه السّلام) آمدند و گفتند كه ما لبيد را دستگير كرديم و بياورديم، در راه بر نعيم بن دجاجه گذشتيم او بندى را برهانيد (و نعيم از افراد «شرطه الخميس» بود).
♻️ على (علیه السّلام) فرمان داد نعيم را حاضر آوردند و سخت بزدند. چون او را بازمىگردانيدند، گفت:
«يا أميرالمؤمنين با تو زيستن سبب خوار شدن است و جدا شدن از تو كفر است».
▫️على (علیه السّلام) گفت:
واقعاً چنين است؟
▪️گفت:
آرى.
▫️على (علیه السّلام) گفت:
آزادش كنيد.
ابراهیم بن محمّد بن سعید بن هلال ثقفي
📜الغارات (ترجمه آيتى)، ص 45 و 46
#کتاب
#الغارات
#ابراهیم_بن_هلال_ثقفی
@Arshiv_Gholam