🔖 بحث سر ملّت آمریکا و مردم آمریکا نیست، آنها هم مثل بقیه مردمند؛ بحث سر رژیم آمریکا است، بحث سر دولت آمریکا است.
نائب المهدی امام خامنه ای (حفظه اللّه)
📘عهد مشترک، ص 250
#کتاب
#عهد_مشترک
#سید_علی_خامنه_ای
#رهبر
@Arshiv_Gholam
🔰 در ادامهی بحث الگو شدن علم تجربی...
🔻پیامدهای الگو شدن علم تجربی:
4⃣ ورود نظریّه پیشرفت:
💠 این اندیشه عبارت است از اینکه انسان در همه زمینه های نظری و عملی، ره به بهبود است، و همیشه آینده از گذشته بهتر است و تاریخ انسان سیر صعودی طی میکند...
🛡نظریّه ترقّی و پیشرفت، انسان جدید را در عرصهی نظر و عمل، رفاه مادّی، بهرهبرداری از زندگی (خوراک، پوشاک، مسکن، تعلیم و تربیت) و . . . برتر از انسان قدیم میداند و معتقد است این سیر، رو به ترقّی و بهبودی بیشتر است. بنابراین این نظریّه، هر آنچه جدید است (أعمّ از اندیشه، رفتار، کالا و . . .) بهتر و مطلوبتر از گونه قدیمی آن است.
⚔ تقابل اصلی این اندیشه با دین است...
⭕️ ادامه دارد...
استاد مهدی مشکی
📚درآمدی بر مبانی و فرآیند شکل گیری مدرنیته، ص ۱۲۲ تا ۱۲۴
#کتاب
#مدرنیته
#مهدی_مشکی
@Arshiv_Gholam
🔰مردم بصره پس از شكست در جنگ جمل به اطاعت على (علیه السّلام) در آمدند و بيعت كردند، جز بنى ناجيه كه بر ضدّ على به لشكرگاه رفتند.
🔻على (علیه السّلام) يكى از أصحاب خود را با سواران بر سرشان فرستاد. آن مرد بيامد و پرسيد:
چرا مىخواهيد بجنگيد، در حالى كه جز شما همه بيعت كردهاند و به اطاعت آمدهاند؟
🔹در اين حال بنى ناجيه سه گروه شدند:
1⃣ گروهى گفتند كه ما مسيحى بوديم و اسلام آورديم و با مردم ديگر در اين فتنه شركت جستيم، اكنون مانند ديگران بيعت مىكنيم. گفت: از آنان دست بدارند.
2⃣ گروه ديگرى گفتند كه ما مسيحى هستيم و اسلام نياورده بوديم اين قوم به جنگ آمدند ما نيز همراه آنان شديم، زيرا ما را مجبور كردند و ما خود نمىخواستيم. چون شكست خوردند، ما هم همان كرديم كه آنها كردند. حال به شما جزيه مىدهيم همچنان كه زين پيش به آنان جزيه مىداديم. فرمان داد كه از آنان نيز دست بدارند.
3⃣ گروه سوّم گفتند كه ما مسيحى بوديم، اسلام آورديم ولى از اسلام خوشمان نيامد بار ديگر به مسيحيت بازگشتيم، اكنون چون ديگر مسيحيان به شما جزيه مىدهيم. آن فرمانده گفت: نه، بايد توبه كنيد و به اسلام بازگرديد. ولى آنان نپذيرفتند. پس مردانشان را كشت و زن و فرزندشان اسير كرد و نزد على (علیه السّلام) آورد.
⭕️ ادامه دارد...
ابراهیم بن محمّد بن سعید بن هلال ثقفي
📜الغارات (ترجمه آيتى)، ص ۱۲۰
#کتاب
#الغارات
#ابراهیم_بن_هلال_ثقفی
@Arshiv_Gholam
🔰در ادامهی أصناف مغرورین...
📌 به فلان بگو چون عامل به اين كتابى كه نوشتهاى نيستى قد ملئت الخافقين كفراً و نفاقاً، يا تنها نفاقاً دارد بارى إلّا جهل و غرور چيزى نيست، لاسيّما بعضى كه صنعت تركيب كلمات دارند در تشبيهات و استعارات و تزيين الفاظ استادند از براى تكثير رغبت مردم و تحصيل مريدين از عوام كالأنعام و به جهت اين مطلب مىزنند اخبار و آيات را بعضى به بعضى و مداخله مىدهند كلمات خارجه از قوانين شرع و عقل را، باك ندارند از نقل دروغ و حكايات عجيبه و غريبه حرصاً فيه من حصول وقع كلماته و مقالته فى الصّدور.
🛎 و نقل شبهاتى را مىكنند كه جايز نيست نقل آنها، و از اذهان نمىتوانند به آسانى رفع كنند، و غرور عوام را زياد مىكنند، از جهت رجاء و جرئتشان بر معاصى كلّا و ربّ الكعبة اينكه چنين اشخاصى سالك مسلك هدايت باشند و ايقاظ يكى از جهالت كرده باشند چه اينكه ضررشان ابقى و ادوم است و فسادشان اكثر و اعظم بل هم أشرّ النّاس و أخزيهم من الخنّاس.
📜تذكرة المتقين، ص 79 و 80
#کتاب
#تذکره_المتقین
#شیخ_محمد_بهاری
@Arshiv_Gholam
🔖 بنده دلم میخواهد این جوانان و دانشجویان ما، چه دختر، چه پسر، و حتّی دانش آموزان مدارس، روی این ریزترین پدیدههای سیاسی دنیا فکر کنند و تحلیل بدهند. گیرم که تحلیلی هم بدهند که خلاف واقع باشد؛ باشد. خدا لعنت کند آن دستهایی را که تلاش کردهاند و میکنند که قشر جوان و دانشگاه ما را غیرسیاسی کنند.
نائب المهدی امام خامنه ای (حفظه اللّه)
📘عهد مشترک، ص 255
#کتاب
#عهد_مشترک
#سید_علی_خامنه_ای
#رهبر
@Arshiv_Gholam
🔰سَهْلٌ عَنِ اِبْنِ فَضَّالٍ عَنْ عَلِيِّ بْنِ عُقْبَةَ وَ عَبْدِ اَللَّهِ بْنِ بُكَيْرٍ عَنْ سَعِيدِ بْنِ يَسَارٍ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اَللَّهِ (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ) يَقُولُ:
🔻اَلْحَمْدُ لِلَّهِ صَارَتْ فِرْقَةٌ مُرْجِئَةً وَ صَارَتْ فِرْقَةٌ حَرُورِيَّةً وَ صَارَتْ فِرْقَةٌ قَدَرِيَّةً وَ سُمِّيتُمُ اَلتُّرَابِيَّةَ وَ شِيعَةَ عَلِيٍّ،
💠 أَمَا وَ اَللَّهِ مَا هُوَ إِلاَّ اَللَّهُ وَحْدَهُ لاَ شَرِيكَ لَهُ وَ رَسُولُهُ (صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ) وَ آلُ رَسُولِ اَللَّهِ (عَلَيْهِمُ اَلسَّلاَمُ) وَ شِيعَةُ آلِ رَسُولِ اَللَّهِ (صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ) وَ مَا اَلنَّاسُ إِلاَّ هُمْ،
💡كَانَ عَلِيٌّ (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ) أَفْضَلَ اَلنَّاسِ بَعْدَ رَسُولِ اَللَّهِ (صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ) وَ أَوْلَى اَلنَّاسِ بِالنَّاسِ حَتَّى قَالَهَا ثَلاَثاً.
🔹سعيد بن يسار گويد شنيدم از امام صادق (عليه السّلام) كه ميفرمود:
ستايش خاصّ خدا است، دستهاى مرجئة شدند، و دستهاى حرورية (و خوارج) گشتند، و دستهاى قدريه شدند، و شما را نيز ترابية (منسوب به أبوتراب كنيۀ مولا) و شيعۀ على ناميدند، به خدا سوگند كه آن (يعنى حق و حقيقت) نيست جز خداى يگانه كه شريك ندارد، و رسول او (صلّى اللّه عليه و آله) و خاندان رسول خدا (عليهم السّلام) و شيعيان رسول خدا (صلّى اللّه عليه و آله)، و نيستند ساير مردم جز همان (كه هستند)، على (عليه السّلام) برترين مردم بود پس از رسول خدا (صلّى الله عليه و آله) و سزاوارترين مردم بود نسبت به آنها، و سه بار در اين جمله را تكرار فرمود.
📜الکافي، ج ۸، ص ۸۰
🔦بیان مرحوم مجلسی (رحمه اللّه) ذیل روایت فوق در مرآة العقول:👇
📌قوله (عليه السّلام):
1⃣ مرجئة، الإرجاء: التأخير، و قد يطلق المرجئة على كلّ من أخّر أميرالمؤمنين (عليه السّلام) عن مرتبته إلى الرّابع، و قال الجزري: هم فرقة من فرق الإسلام يعتقدون، أنّه لا يضرّ مع الأيمان معصية كما لا ينفع مع الكفر طاعة، سمّوا مرجئة لاعتقادهم أنّ اللّه تعالى أرجأ تعذيبهم على المعاصي أي أخّره عنهم، و المرجئة تهمز و لا تهمز، و كلاهما بمعنى التأخير.
2⃣ قوله (عليه السّلام):
حرورية، قال الجزري: الحرورية، طائفة من الخوارج، نسبوا إلى حروراء بالمدّ و القصر، و هو موضع قريب من الكوفة، كان أوّل مجتمعهم، و تحكيمهم فيها و هم أحد الخوارج الّذين قاتلهم عليّ (كرّم اللّه وجهه).
3⃣ قوله (عليه السّلام):
قدرية، قد تطلق القدرية على القائلين بقدرة العبد و استقلاله، و أن لا مدخل للّه في أفعال العباد بوجه و هم أكثر المعتزلة، و قد تطلق على الأشاعرة القائلين بضدّ ذلك، و أن أفعال العباد مخلوقة للّه، و تقع بتقديره تعالى بلا مدخلية لقدرة العبد ذلك، و الأوّل أكثر استعمالاً في أخبارنا و هما باطلان، و الواسطة الّتي هي الأمر بين الأمرين هي الحقّ و قد مرّ تحقيق ذلك في كتاب التوحيد.
4⃣ قوله (عليه السّلام):
ما هو إلّا اللّه أي ليس الحقّ و العارف بالحقّ إلّا اللّه، و رسوله و الأئمّة و شيعتهم.
📜مرآة العقول، جلد ۲۵، صفحه ۱۸۳
#سخن
#حدیث
#امام_صادق
#علامه_مجلسی
#مرآة_العقول
#الکافی
@Arshiv_Gholam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥حسین بی تو من أصلاً پسر نمیخواهم🎥
🔰 کربلایی علی کرمی
🔻دو تا نیزه هم تو کمتر میخوری...
#فیلم
#روضه
#علی_کرمی
@Arshiv_Gholam
45.51M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥جایگاه جنگ صفّین🎥
🔰 شیخ محمّد مهدی طبّاخیان
📺 روزهای یکشنبه و پنجشنبه، برنامه تلویزیونی صبحانه ایرانی، از شبکه دو، حوالی ساعت ۹
📌صفّین یکی از مهمترین رویدادهای تاریخ و دولت علوی...
#فیلم
#جنگ_صفین
#امام_علی
#معاویه
#سخنرانی
#استاد_طباخیان
@Arshiv_Gholam
@m_mahdi_tabakhian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥مراحل فریضه فراموش شده🎥
🔰 آیت اللّه دکتر شهید بهشتی (رحمه اللّه)
📈 مراحل امر به معروف و نهی از منکر...
#فیلم
#سخنرانی
#شهید_بهشتی
#امر_به_معروف_و_نهی_از_منکر
@Arshiv_Gholam
شیخ غلامعلي بدرلو
📌سُنَّةَ ٱللَّهِ فِي ٱلَّذِينَ خَلَوۡاْ مِن قَبۡلُۖ وَلَن تَجِدَ لِسُنَّةِ ٱللَّهِ تَبۡدِيلٗا (سورة
🔰 ادامهی بحث سنن إلهی...
4⃣ ایجاد رعب و وحشت در دل کفّار:
⚔ در تقابل حقّ و باطل، پيروزى اهل حقّ، در گرو امدادهاى غيبى و تأييدات الهى است.
💡سؤالى كه در اين جا مطرح مىشود اين است كه اين امدادها و تأييدات به چه روش يا روشهايى صورت مىپذيرد؟
🔻امدادها و تأييدات الهى را مىتوان به دو دسته كلّى تقسيم كرد.
☑️ نخست، آن دسته از امدادها و تأييداتى است كه جنبه باطنى و روحى و روانى دارد؛
☑️ دوّم، آن دسته از امدادها و تأييداتى است كه جنبه بيرونى و ظاهرى دارد.
💠 روشهاى امداد باطنى و روحى:
«ايجاد رعب در دل كفّار»
♨️ يكى از روشهاى امداد باطنى و روحى كه خداوند براى امداد اهل حقّ و شكست اهل باطل به كار مىگيرد، إلقاى رعب و ايجاد ترس در دلهاى كفّار و مشركان است...
🔸سَنُلْقِي فِي قُلُوبِ الَّذِينَ كَفَرُوا الرُّعْبَ بِما أَشْرَكُوا بِاللّهِ ما لَمْ يُنَزِّلْ بِهِ سُلْطاناً (سورة آل عمران، آیة ۱۵۱)؛
🔹به زودى در دلهاى كسانى كه كفر ورزيدند هراس افكنيم، زيرا چيزى را با خدا شريك گردانيدهاند كه بر (حقانيت) آن (خداوند) دليلى نازل نكرده است.
در آيه اى ديگر خداوند عامل پيروزى مسلمانان را اين گونه بيان مىكند:
🔸إِذْ يُوحِي رَبُّكَ إِلَى الْمَلائِكَةِ أَنِّي مَعَكُمْ فَثَبِّتُوا الَّذِينَ آمَنُوا سَأُلْقِي فِي قُلُوبِ الَّذِينَ كَفَرُوا الرُّعْبَ فَاضْرِبُوا فَوْقَ الأَْعْناقِ وَ اضْرِبُوا مِنْهُمْ كُلَّ بَنان (سورة الأنفال، آیة ۱۲)؛
🔹(و به ياد آر) زمانى را كه پروردگارت به فرشتگان وحى كرد كه من با شما هستم، پس كسانى را كه ايمان آوردهاند ثابت قدم بداريد. به زودى در دل كافران هراس خواهيم افكند، پس فرازِ گردنها را بزنيد و همه سر انگشتانشان را قطع كنيد.
هم چنين خداوند در مورد آن چه در گذشته اتّفاق افتاده و با كمك خود سبب پيروزى مسلمانان و شكست كفّار شده است چنين مىفرمايد:
🔸وَ رَدَّ اللّهُ الَّذِينَ كَفَرُوا بِغَيْظِهِمْ لَمْ يَنالُوا خَيْراً وَ كَفَى اللّهُ الْمُؤْمِنِينَ الْقِتالَ وَ كانَ اللّهُ قَوِيًّا عَزِيزاً * وَ أَنْزَلَ الَّذِينَ ظاهَرُوهُمْ مِنْ أَهْلِ الْكِتابِ مِنْ صَياصِيهِمْ وَ قَذَفَ فِي قُلُوبِهِمُ الرُّعْبَ فَرِيقاً تَقْتُلُونَ وَ تَأْسِرُونَ فَرِيقاً * وَ أَوْرَثَكُمْ أَرْضَهُمْ وَ دِيارَهُمْ وَ أَمْوالَهُمْ وَ أَرْضاً لَمْ تَطَؤُها وَ كانَ اللّهُ عَلى كُلِّ شَيْء قَدِيراً (سورة الأحزاب، آیة ۲۵ إلی ۲۷)؛
🔹و خداوند آنان را كه كفر ورزيدهاند، بى آن كه به مالى رسيده باشند، به غيظ (و حسرت) برگرداند، و خدا مؤمنان را در (كار) جنگ كفايت نمود، و خدا همواره نيرومند شكست ناپذير است. و كسانى از اهل كتاب را كه با (مشركان) همپشتى كرده بودند از دژهاشان فرود آورد و در دل هاشان هراس افكند (تا آن كه) گروهى از آنان را بكشتيد و گروهى را اسير كرديد؛ و زمينشان و خانهها و اموالشان و زمين هايى را كه بر آن قدم ننهاده بوديد به شما ميراث داد، و خدا همواره بر هر چيزى توانا است.
در آيه اى ديگر نيز با اِخبار از گذشته مىفرمايد:
🔸هُوَ الَّذِى أَخْرَجَ الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْ أَهْلِ الْكِتابِ مِنْ دِيارِهِمْ لِأَوَّلِ الْحَشْرِ ما ظَنَنْتُمْ أَنْ يَخْرُجُوا وَ ظَنُّوا أَنَّهُمْ مانِعَتُهُمْ حُصُونُهُمْ مِنَ اللّهِ فَأَتاهُمُ اللّهُ مِنْ حَيْثُ لَمْ يَحْتَسِبُوا وَ قَذَفَ فِي قُلُوبِهِمُ الرُّعْبَ يُخْرِبُونَ بُيُوتَهُمْ بِأَيْدِيهِمْ وَ أَيْدِى الْمُؤْمِنِينَ فَاعْتَبِرُوا يا أُولِي الأَْبْصارِ (سورة الحشر، آیة ۲)؛
🔹او است كسى كه از ميان اهل كتاب كسانى را كه كفر ورزيدند در نخستين اخراج (از مدينه) بيرون كرد؛ (در حالى كه) شما گمان نمىكرديد كه از خانه هاشان بيرون روند و خودشان (هم) گمان داشتند دژهاشان در برابر خدا مانع آنها خواهد بود، و(لى) خداوند از آن جايى كه گمان نمىبردند به سويشان آمد و در دل هاشان هراس افكند (به طورى كه) به دست خودشان و دست مؤمنان خانههاى خود را خراب مىكردند. پس اى صاحبان بينش و بصيرت پند گيريد.
علّامه محمّدتقی مصباح یزدی (رحمه اللّه)
📚جنگ و جهاد در قرآن
#سخن
#قرآن
#ایجاد_ترس
#ایجاد_رعب_و_وحشت
#سنن_الهی
#علامه_مصباح_یزدی
#جنگ_و_جهاد_در_قرآن
@Arshiv_Gholam
گریه کن تو را به قیامت حساب نیست
آنجا که هست نام تو حرف از عذاب نیست
شرط و شروط در کرم تو ندیدهاند
در بخشش کریم، حساب و کتاب نیست
اى راه اتّصال خلایق به آسمان
أصلاً دعاى بى تو مرا مستجاب نیست
جنّت براى اوست، برادر خطا مکن
کارش کرامت است به فکر ثواب نیست
یک روضه با کنایه نوشتم براى تو
جعده به هیچ وجه شبیه رباب نیست
«کرامت نعمت زاده»
#شعر
#مناجات_و_روضه
#مدح_و_روضه
#امام_حسن
@Arshiv_Gholam
روضه.mp3
2.8M
🎙السّلام ای حرم بیزائر🎙
📌مدح و روضه
🏴مراسم تخریب قبور أئمّه بقیع (علیهم السّلام)
#صوت
#مدح_و_روضه
@Arshiv_Gholam
زمینه.mp3
2.14M
🎙العجل بقیّة اللّه🎙
📌زمینه
🏴مراسم تخریب قبور أئمّه بقیع (علیهم السّلام)
#صوت
#سینه_زنی
@Arshiv_Gholam
ذکر .mp3
600.7K
🎙ذکر أباعبداللّه (علیه السّلام)🎙
📌شور
🏴مراسم تخریب قبور أئمّه بقیع (علیهم السّلام)
#صوت
#سینه_زنی
@Arshiv_Gholam
مناجات پایانی.mp3
985.8K
🎙کارش کرامت است به فکر ثواب نیست🎙
📌مناجات پایانی
🏴مراسم تخریب قبور أئمّه بقیع (علیهم السّلام)
#صوت
#مناجات_و_روضه
@Arshiv_Gholam
🔖 بنده معتقدم برای رایج کردن یک گناه در عمل، یکی از راههایش این است که آن گناه را در زبانها رایج کنند. آن قدر بگویند که قبحش از بین برود.
نائب المهدی امام خامنه ای (حفظه اللّه)
📘عهد مشترک، ص 258
#کتاب
#عهد_مشترک
#سید_علی_خامنه_ای
#رهبر
@Arshiv_Gholam
🔰در ادامهی أصناف مغرورین...
💠 و فرقه ديگر هستند تهذيب اخلاق كرده و تصفيه نفس از لوث كدورات نموده و نفس را از شواغل و علائق دنيويه استخلاص فرموده و طمع خود را از خلق به سوى حق گردانيده و رحمت و شفقت بر عباد، او را بر هدايت و ارشاد واداشته؛
⚠️ إلّا اينكه بعد از همه اينها شيطان بر او راه پيدا كرده و دعوت خفيه نموده، كمكم اين مطلب را در او نموده تا قوى گرديده فصار متصنّعا لهم فى الالفاظ و العبارات و الحركات.
✔️ عوام النّاس هم او را تلقّى به قبول نمودهاند به طورى كه اختيار اموال و انفس را به او واگذار نموده و خودشان را از جمله خدم و عبيد او مىدانند.
🚫 در اين هنگام لذّت شهوات بر او غالب شود، از سر شروع به تلذّذات ترك كرده مىنمايد به خيال اينكه شيطان را ديگر بر او راهى نيست، هيهات، هيهات اگر سالك مسلك نجات بود از كيد شيطان مأمون نمىشد فى حال من الحالات بل كان مواظباً على التّضرّع و الإبتهال و مستعيناً فى دفعه عن الكريم المتعال و خائفاً عن نفسه من سبب عقيدته و من خطر سوء الخاتمة نعوذ باللّه منه.
📜تذكرة المتقين، ص 80 و 81
#کتاب
#تذکره_المتقین
#شیخ_محمد_بهاری
@Arshiv_Gholam