eitaa logo
شیخ غلامعلي بدرلو
1.3هزار دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
1.5هزار ویدیو
252 فایل
یاهو زَكَاةُ الْعِلْمِ بَذْلُهُ لِمُسْتَحِقِّهِ وَ إِجْهَادُ النَّفْسِ فِي الْعَمَلِ بِهِ تصنیف غررالحکم، حدیث ۱۳۲ http://eitaa.com/Arshiv_Gholam ارتباط با ادمین: https://eitaa.com/Sheikh_Gholamali
مشاهده در ایتا
دانلود
"میشل فوکو" از نظریه پردازان معاصر فرانسوی، معتقد است ارتباطی محکم میان دانش و قدرت وجود دارد...قدرتمندان به منظور تعمیق قدرت خود و تأثیر بیشتر در بدنه اجتماعی از تئوری های علمی و فنّاوری های خاصّی حمایت می کنند و به تولید و ترویج آن ها کمک می کنند. أمّا اگر نظریّه یا تکنیکی در تقابل با قدرت آنان باشد، نه تنها مورد بی مهری و بی اعتنایی قرار می گیرد، که حتّی با مخالفت و تقابل از سوی آنان مواجه می شود. دکتر احمد حسین شریفی روش شناسی علوم انسانی اسلامی، ص 94 و 95 @Arshiv_Gholam
اگر رونق اقتصادی در کشور باشد، أمّا عدل اجتماعی نباشد، این رونق اقتصادی به درد فقراء و مستضعفان نخواهد خورد و محرومیّت را برطرف نخواهد کرد...همین کشور های پیشرفته اروپایی و غربی. آنچه که از این کشور ها در تلویزیون ها و از پشت دوربین ها به من و شما نشان می دهند جاهای خوبش است. محلّات فقیرنشین و زندگی های تلخ و گرسنگی ها و محرومیّت ها و حسرت ها را که نشان نمی دهند. نائب المهدی امام خامنه ای کتاب عدالت، ص 15 @Arshiv_Gholam
عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنِ ابْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ بَعْضِ أَصْحَابِهِ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ (علیه السّلام) قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (صلّی اللّه علیه و آله): مِنْ إِجْلَالِ اللَّهِ إِجْلَالُ ذِي الشَّيْبَةِ الْمُسْلِمِ. عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ رَفَعَهُ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ (علیه السّلام): لَيْسَ مِنَّا مَنْ لَمْ يُوَقِّرْ كَبِيرَنَا وَ يَرْحَمْ صَغِيرَنَا. الكافي، ج‏2، ص 165 @Arshiv_Gholam
4_448967053303350081.mp3
19.67M
🎙سلام عزیز پرپرم🎙 "حاج محمود کریمی" @Arshiv_Gholam
کربلایی نریمان پناهی(این روزها).mp3
3.05M
🎙این روزها غم تو مرا می کشد حسین🎙 "کربلایی نریمان پناهی" @Arshiv_Gholam
شور_باخانواده‌ام‌آقا.mp3
5.72M
🎙با خونوادم آقا راهی جادم آقا🎙 "کربلایی وحید شکری" @Arshiv_Gholam
 مسئله اعتبار خبر واحد در عقاید از دیرباز مورد نزاع میان دانشمندان أصول فقه بوده است. سالیان أخیر این موضوع در حوزه‌های فلسفه دین و معرفت‌شناسی دینی نیز بررسی شده است. در نگرش مشهور، خبر واحد فقط در مسائل فقهی معتبر و در دیگر ساحت‌ها از جمله عقاید، تاریخ، تفسیر و … نامعتبر است. کتاب "اعتبار خبر واحد در اعتقادات و علوم انسانی" ضمن تحلیل تاریخی مسئله در دانش أصول و معرفت‌شناسی دینی، این موضوع را با رویکردی جدید واکاوی کرده است. علاوه بر بررسی دیدگاه مخالفان و موافقان، تأثیر مصداقی و عینی این بحث در علوم انسانی نیز در انتهای کتاب نشان داده شده است. مسئله «حجّیّت خبر واحد در اعتقادات دینی» یکی از چالشی‌ترین مباحث در فلسفه دین و معرفت‌شناسی دینی است. برخی معتقدند تحصیل یقین در عقاید دینی ضروری است و خبر واحد از مصادیق «ظنّ» محسوب می‌شود، لذا خبر واحد شایستگی استفاده در عقاید دینی را ندارد، نویسنده أثر معتقد است این نظر ناصواب است. ✍ أثری از استاد عبداللّه محمّدی. 📚 مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران. @Arshiv_Gholam
آنچه امروز به دست ما رسیده و به نام "إختیار معرفة الرّجال" معروف است، تألیفی از شیخ طوسی می باشد که از میان روایات و کلمات کشّی برگزیده است...هدف أصلی از تألیف این کتاب، بیان روایات و أخبار صادره از معصومین (علیهم السّلام) در شأن راویان و دیدگاه دانشمندان رجالی مقدّم بر کشّی است...این کتاب از معتبرترین و قدیمی ترین سند تاریخ تشیّع، در عصر امامان شیعه است. استاد اکبر ترابی شهرضایی پژوهشی در علم رجال، ص 84 و 85 @Arshiv_Gholam
رهبری برای برنامه های کشور سیاست گذاری می کند؛ برنامه را دولت می ریزد و اجراء و بازرسی می کند...هیکل کار، سیاست گذاری است...سیاست تأمین عدالت اجتماعی، عدم پیدایش طبقات جدید و کاهش دادن فاصله ی طبقات؛ ما این سیاست را هم به دولت و هم به مجلس ابلاغ کردیم. نائب المهدی امام خامنه ای کتاب عدالت، ص 16 @Arshiv_Gholam
مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى وَ عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ سَهْلِ بْنِ زِيَادٍ جَمِيعاً عَنِ ابْنِ مَحْبُوبٍ عَنْ عَلِيِّ بْنِ رِئَابٍ عَنْ أَبِي بَصِيرٍ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ (علیه السّلام) يَقُولُ: الْمُؤْمِنُ أَخُو الْمُؤْمِنِ كَالْجَسَدِ الْوَاحِدِ إِنِ اشْتَكَى شَيْئاً مِنْهُ وَجَدَ أَلَمَ ذَلِكَ فِي سَائِرِ جَسَدِهِ وَ أَرْوَاحُهُمَا مِنْ رُوحٍ وَاحِدَةٍ وَ إِنَّ رُوحَ الْمُؤْمِنِ لَأَشَدُّ اتِّصَالًا بِرُوحِ اللَّهِ مِنِ اتِّصَالِ شُعَاعِ الشَّمْسِ بِهَا. الكافي، ج‏2، ص 166 @Arshiv_Gholam
از آنجا که فهم، تفسیر و تطبیق قوانین دینی، أمری کاملاً تخصّصی است؛ هنگامی می توان اطمینان پیدا کرد که به دین کاملاً عمل می گردد که فرآیند قانون گذاری و اجراء، زیر نظر متخصّصین فهم احکام دینی صورت پذیرد...در واقع اجرای قوانین اسلامی نیز مانند تمام أمور تخصّصی دیگر وقتی اعتبار تخصّصی پیدا می کند که زیر نظر متخصّصین این أمر صورت پذیرد. استاد محمد نجفی حکومت اسلامی از مبانی تا مقاصد، ص 163 و 164 @Arshiv_Gholam
زمینه(4).mp3
9.71M
🎙میریزه اشکام ولی نه مثل زینب🎙 "کربلایی حسن عطایی" @Arshiv_Gholam
حاج نریمان پناهی(1).mp3
6.98M
🎙میون کوچه ها آه🎙 "کربلایی نریمان پناهی" @Arshiv_Gholam
Taheri-Ensani Shab 2 Ramezan 95-06.mp3
3.43M
🎙اگه چشمام پر اشکه🎙 "کربلایی حسین طاهری" @Arshiv_Gholam
جایگاه اخلاق کاربردی در هندسه دانش های اخلاقی، نقش فرا اخلاق در اخلاق کاربردی، نقش اخلاق کاربردی در توجّه به فلسفه اخلاق، راهکارهای حلّ تزاحمات اخلاقی از نگاه اندیشمندان اسلامی، نقش قاعده زرّین در تصمیم گیری اخلاقی، نقش جنسیّت در داوری های اخلاقی بر اساس اندیشه اسلامی و بررسی نقش عرف در تشخیص وظایف اخلاقی، عناوین هفت فصلی است که در این مجموعه گردآوری شده اند. اخلاق کاربردی دانشی نوپدید أمّا بسیار پویا است. علی رغم عمر کوتاهی که از آن می گذرد توانسته است افزون بر نشان دادن جذابیّت خود برای محقّقان، گره های علمی و عملی فراوانی را باز کند. در عین حال، به دلیل تأثیرپذیری شدید اخلاق کاربردی از مبانی و معیارهای ارزش داوری، بسیاری از تحقیقات موجود به دلیل تأثیرپذیری از مبانی لیبرالیستی و سکولاریستی و به طور کلّی به دلیل بی ارتباطی با مبانی فکر اسلامی، نه تنها گرهی از گره های علمی یا عملی جامعة ما را باز نمی کند که حتّی ممکن است انحرافات نظری و عملی زیادی هم ایجاد کند. هر گونه غفلت یا سستی در این عرصه ممکن است اخلاقیات و سبک زندگی بخش های مختلفی از جامعه ما را به انحراف بکشاند و خسارت های جبران ناپذیری را به دنبال آورد. به همین دلیل، اخلاق کاربردی را از جملة دانش هایی می دانیم که در اولویّت اسلامی سازی اند. ✍ أثری از استاد احمد حسین شریفی و جمعی از پژوهشگران. 📚 مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (رحمه اللّه) @Arshiv_Gholam
عَظیمَ المَنّ! گناه آورده ام غافرَ التَّوب! اشتباه آورده ام لا تُؤدِّبني، خودم شرمنده ام تازه قلبم را به راه آورده ام عُدّتی في کُربَتی! دل خسته ام من جوانیِ تباه آورده ام صاحِبي في شِدّتی! من را مَران رو به سوی بارإله آورده ام أینَ عَفوُک؟ أینَ سِترُک؟ یا جَمیل! نامه ای غرق گناه آورده ام قاضیَ الحاجات، خَیرَالحاکمین! رو به ربِّ دادخواه آورده ام یا أنیسَ الذّاکرین و یا بَصیر! اشک توبه از نگاه آورده ام یا حَلیم و یا کَریم و یا غَفور! خلوتی، تار و سیاه آورده ام هارِبٌ مِنکَ إلَیکَ، یا إله! من به سوی تو پناه آورده ام وَاصرِف عَنّي سَیّدي الأسواءَ، حفیظُ! وَاقضِ عَنَّا الدَّین، آه آورده ام یا غیاثَ المُستغیثین! ربَّنا! یک زبان عذر خواه آورده ام لا تُخَیِّبني، أنا العَبدُ الحُسین گریه بر این پادشاه آورده ام @Arshiv_Gholam
نجاشی این کتاب را به دلیل سرزنش بعضی از مخالفان شیعه که معتقد بودند شیعه از أصل و نسب درستی برخوردار نیست و در میان آن ها دانشمند و کتابی وجود ندارد، تألیف کرد تا دانشمندان و نویسندگان شیعه را معرّفی کند و تألیفشان را برشمارد...نجاشی علاوه بر این که هدف أصلی کتابش را فراموش نکرده، به جرح و تعدیل نویسندگان نیز پرداخته است. استاد اکبر ترابی شهرضایی پژوهشی در علم رجال، ص 89 و 90 @Arshiv_Gholam
عَنْهُ عَنْ عَلِيِّ بْنِ الْحَكَمِ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ بُكَيْرٍ الْهَجَرِيِّ عَنْ مُعَلَّى بْنِ خُنَيْسٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ (علیه السّلام) قَالَ: قُلْتُ لَهُ مَا حَقُّ الْمُسْلِمِ عَلَى الْمُسْلِمِ؟ قَالَ لَهُ سَبْعُ حُقُوقٍ وَاجِبَاتٍ مَا مِنْهُنَّ حَقٌّ إِلَّا وَ هُوَ عَلَيْهِ وَاجِبٌ إِنْ ضَيَّعَ مِنْهَا شَيْئاً خَرَجَ مِنْ وِلَايَةِ اللَّهِ وَ طَاعَتِهِ وَ لَمْ يَكُنْ لِلَّهِ فِيهِ مِنْ نَصِيبٍ، قُلْتُ لَهُ جُعِلْتُ فِدَاكَ وَ مَا هِيَ؟ قَالَ يَا مُعَلَّى إِنِّي عَلَيْكَ شَفِيقٌ أَخَافُ أَنْ تُضَيِّعَ وَ لَا تَحْفَظَ وَ تَعْلَمَ وَ لَا تَعْمَلَ، قَالَ قُلْتُ لَهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ، قَالَ أَيْسَرُ حَقٍّ مِنْهَا أَنْ تُحِبَّ لَهُ مَا تُحِبُّ لِنَفْسِكَ وَ تَكْرَهَ لَهُ مَا تَكْرَهُ لِنَفْسِكَ وَ الْحَقُّ الثَّانِي أَنْ تَجْتَنِبَ سَخَطَهُ وَ تَتَّبِعَ مَرْضَاتَهُ وَ تُطِيعَ أَمْرَهُ وَ الْحَقُّ الثَّالِثُ أَنْ تُعِينَهُ بِنَفْسِكَ وَ مَالِكَ وَ لِسَانِكَ وَ يَدِكَ وَ رِجْلِكَ وَ الْحَقُّ الرَّابِعُ أَنْ تَكُونَ عَيْنَهُ وَ دَلِيلَهُ وَ مِرْآتَهُ وَ الْحَقُّ الْخَامِسُ أَنْ لَا تَشْبَعَ وَ يَجُوعُ وَ لَا تَرْوَى وَ يَظْمَأُ وَ لَا تَلْبَسَ وَ يَعْرَى وَ الْحَقُّ السَّادِسُ أَنْ يَكُونَ لَكَ خَادِمٌ وَ لَيْسَ لِأَخِيكَ خَادِمٌ فَوَاجِبٌ أَنْ تَبْعَثَ خَادِمَكَ فَيَغْسِلَ ثِيَابَهُ وَ يَصْنَعَ طَعَامَهُ وَ يَمْهَدَ فِرَاشَهُ وَ الْحَقُّ السَّابِعُ أَنْ تُبِرَّ قَسَمَهُ وَ تُجِيبَ دَعْوَتَهُ وَ تَعُودَ مَرِيضَهُ وَ تَشْهَدَ جَنَازَتَهُ وَ إِذَا عَلِمْتَ أَنَّ لَهُ حَاجَةً تُبَادِرُهُ إِلَى قَضَائِهَا وَ لَا تُلْجِئُهُ أَنْ يَسْأَلَكَهَا وَ لَكِنْ تُبَادِرُهُ مُبَادَرَةً فَإِذَا فَعَلْتَ ذَلِكَ وَصَلْتَ وَلَايَتَكَ بِوَلَايَتِهِ وَ وَلَايَتَهُ بِوَلَايَتِكَ. الكافي، ج‏2، ص 169 @Arshiv_Gholam
نظارت فقیه در ناحیه تقنین و اجراء باید همراه دو أمر باشد تا اطمینان به نِصاب دینی این حکومت پیدا کنیم: اوّل: نظارت او دارای ضمانت اجرایی باشد... دوّم: نظارت او باید از نوع پیشگیری باشد، نه صرفاً از نوع درمان... استاد محمد نجفی حکومت اسلامی از مبانی تا مقاصد، ص 164 @Arshiv_Gholam
اساس اصلاحات این است که ما با فقر و فساد و تبعیض مبارزه کنیم. هر اصلاحاتی اگر واقعا اصلاحات باشد بر محور این می چرخد. نائب المهدی امام خامنه ای کتاب عدالت، ص 19 @Arshiv_Gholam
کتاب "سلوک اخلاقی طرح های برگرفته از کتاب و سنّت" به قلم استاد امیر غنوی، به همّت سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شده است. سلوک مستند، دغدغه کسانی است که نیاز به وحی و رسول را باور کرده و سلوک را جز در پی رسول باور ندارند. دغدغه استناد نشان از ترس خسارت دارد. سلوک نامه ها کمتر از نعمت نقد برخوردار شده اند و بیشتر تأثیر روانی و رفتاری آن ها مورد توجّه بوده است. مشکلات سلوک نامه هایی که با ادّعای استناد همراه میباشد بیشتر است؛ چرا که سنجش استناد طرح، محتاج مهارت های فقیهان است که در فضای مسابقه ای و عاطفی مباحث اخلاقی کمتر می توان شاهد آن بود. افزون بر این، پذیرش استناد به مثابه معیار، فضای بهتری را ایجاد می کند؛ زیرا نقد مستندات بحث اخلاقی و به حوزه تفکر کشاندن و روش های اثبات و تحلیل دلالت کلام را به میان می آورد. ✍ أثری از استاد امیر غنوی. 📚 پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی. @Arshiv_Gholam