eitaa logo
اسناد المصائب
3هزار دنبال‌کننده
1هزار عکس
306 ویدیو
42 فایل
﴾﷽﴿ 🕌امام رضا(علیه السلام) : «مَنْ تَذَكَّرَ مُصَابَنَا كَانَ مَعَنَا فِی دَرَجَتِنَا يَوْمَ القِيَامَةِ» 📚أمالی شیخ صدوق، ص۷۳ ✍ارائه ی مصائب و مراثی اهل بیت(علیهم السلام) @hosseinifazel نشر و کپی بدون ذکر منبع🚫 📚کانال تاریخ اسلام : @TarikhEslam
مشاهده در ایتا
دانلود
👤 : ✅خودم از سخنور بزرگ شیعه، مرحوم شیخ محمد تقی فلسفی(رحمة الله علیه) شنیدم که فرمود : «همین الان و با این مهارتی که در خطابه دارم، برای هر سخنرانی هفت ساعت فکر و مطالعه می کنم.» @AsnadolMasaeb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اسناد المصائب
🎙⚠️🎙⚠️🎙⚠️🎙⚠️🎙⚠️ #روضه_های_بی_سند #روضه_های_جعلی 0️⃣3️⃣متن کلیپ : «هر موقع ابی عبدالله می ریخت بهم، ا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙⚠️🎙⚠️🎙⚠️🎙⚠️🎙⚠️ 1️⃣3️⃣متن کلیپ : «خواستند روز عروسی زینب(س) رو آرایش کنند، تا اون زنه اومد آرایش کنه، زینب رو، گفت دست به صورت من نزن! گفت؛ خانم شب عروسیه! آخه من شکل حسینم!!» 🎤 ✍این مطلب یک ماجرای ساختگی و کذب است که متاسفانه بین مداحان و منبری های دور از علم، دهن به دهن چرخیده و هر سال برخی مادحین، شرطی طبق سلائق خودشان به شرط های ضمن عقد حضرت زینب(س) اضافه می کنند! «اینکه حضرت زینب(س) روزی یک بار به دیدار برادرش امام حسین(ع) برود.» «اینکه هرگاه حسین(ع) خواست به سفر برود، عبدالله بن جعفر اجازه دهد، زینب(س) هم با حسین(ع) برود.» «اینکه چون زینب(س) شبیه حسین(ع) هست، آرایش نمی کند تا شکل و شمائلش تغییر نکند!» همگی اینها مسلما کذب و از جعلیات است و هیچ سندیتی ندارد. مگر ما کم روضه مستندِ سوزناک داریم؟ چرا مداحان «به دور از علم» زحمت قدری مطالعه به خودشون نمی دهند؟! چرا مداحان تن به خواندن این اراجیف می دهند؟! واقعا اگر کسی در مورد ناموس خودشان اینگونه در یک جمع صحبت کنند، عکس العملشون چیه؟!! چرا با این سخنان، «ناموس خدا» را این چنین مورد هتک حرمت قرار می دهید؟!! همه اینها از بی معرفتی است. @AsnadolMasaeb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙⚠️🎙⚠️🎙⚠️🎙⚠️🎙⚠️ 2️⃣3️⃣متن کلیپ : «یه چیزی بگم به مدد ارباب، رزق سالتو بگیری! میدونی چی شد حسین از خیمه آمد بیرون؟!! یه نانجیبی فریاد زد؛ حسین چیه؟ کنار زنها نشستی، داری گریه میکنی؟!!» 🎤 ‌✍رزق سال؟!! از کی تا حالا روضه ی دروغ موجب رزق سال میشه؟!! به نظرم مداحان یه کتاب مقتل جداگانه ای دارند که فقط خودشون از مفاد اون باخبرند و بقیه اطلاعی ازشون ندارند! این نقل در هیچ مقتلی ذکر نشده است. شما اگه میخواید اوج مظلومیت امام حسین(ع) را در کربلا نشان دهید، به همان نقل های معتبر موجود در مقاتل اشاره کنید و لازم نیست دست به دامن جعلیات و روضه های کذب بشید! @AsnadolMasaeb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙⚠️🎙⚠️🎙⚠️🎙⚠️🎙⚠️ 3️⃣3️⃣متن کلیپ : «[ابن زیاد] بلند شد گفت: خب بزنیتش! یکیشون پا شد گفت؛ امیر! میخوایم بزنیمش، اما [زینب کبری(ع)] حرف که میزنه، شمشیرها از نیام بیرون نمیاد! خانم! تو که دیدی دم گودال حرف بزنی شمشیرها بیرون نمیاد! تو که دیدی حرف بزنی کسی نمیتونه جسارت کنه! خب یکم دم گودال حرف میزدی! لااقل نیزه ها..!!» 🎤 ‌✍حیدر خمسه نامی آشنا در تحریف و جعل و سرآمد در خواندن روضه های بی سند و من درآوردی است. اولا؛ داستان غلاف شمشیرها در نیام و دستور ابن زیاد به کشتن و .. کذب است! ثانیا؛ خمسه از یک واقعه ای که در اصل اتفاق نیوفتاده، برای خودش صغری کبری میچینه و بعد نتیجه میگیره و حالا اون نتیجه رو سرایت میده به قتلگاه! و در ادامه تا جایی پیش میره که حتی با عتاب و خطاب به عقیله بنی هاشم(س) راه و چاه نشون میده! حضرت زینب(س) در روز عاشورا به عمر بن سعد فرمود : «ای پسر سعد! آیا حسین(ع) را می کشند، در حالی که تو نظاره گر هستی؟!»(۱) این کلام، ناتوانی ایشان را در مانع شدن دشمن را می رساند که به قتلگاه یورش برده بودند. 📚منبع : ۱)الارشاد شیخ مفید، ج۲، ص۱۱۲ @AsnadolMasaeb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙⚠️🎙⚠️🎙⚠️🎙⚠️🎙⚠️ 4️⃣3️⃣متن کلیپ : «به امام صادق(ع) گفتند؛ آقاجان میشه برا ما یه روضه بخونی؟ انگشتر مبارکو از دست در آورد، نگاه کرد، گریه کرد. گفتند؛ چی شد آقا جان؟ فرمود؛ به اندازه نگین این انگشتر، یه جای سالم به بدن جدّ غریب ما نبود.» 🎤 ‌✍در مورد امام حسین(علیه السلام)، همه گزارش‌ های مقاتل نشان از شدت صدمات و میزان جراحات‌ وارده بر بدن مطهر ایشان دارد. سید بن طاووس می نویسد : 📋«وَ رَمَوُهُ بِالنِّبَالِ .. لَمَّا أُثْخِنَ الْحُسَیْنُ(ع) بِالْجِرَاحِ وَ بَقِیَ کَالْقُنْفُذِ» ♦️امام حسین(ع) را تير باران کردند، و هنگامی که بر امام حسین(ع) جراحات بسیاری وارد گردید، همانند خارپشت شد.(۱) اما نقلی که علیمی ادعا می کند، در منابع معتبر چنین گزارشی وجود ندارد. 📚منبع : ۱)اللهوف سید بن طاووس، ص۱۵۰ @AsnadolMasaeb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙⚠️🎙⚠️🎙⚠️🎙⚠️🎙⚠️ 5️⃣3️⃣متن کلیپ : «ابن الشبیب میگه وارد خانه امام رضا(ع) شدم دیدم امام حسین(ع) داره سیاه می زنه! تا وارد شدم امام فرمود : یا ریان! امروز اول محرمه! جد مرا بی هوا زدند! میگه تا پارچه رو زدیم! دیدم یه صدایی بلند شد که میگه یا بُنیّ! پرسیدم صدای ناله کیه میگه بنی؟!! گفت : صدای ناله مادرمه! تو روضش مادرم میاد! ببین یعنی بیاد با پهلوی شکسته میاد!» 🎤 @AsnadolMasaeb
✍روایت «ریان بن شبیب» به صورت کامل :👇 ریان بن شبیب می گوید : «دَخَلْتُ عَلَى اَلرِّضَا(ع) فِي أَوَّلِ يَوْمٍ مِنَ اَلْمُحَرَّمِ! فَقَالَ : يَا اِبْنَ شَبِيبٍ! أَ صَائِمٌ أَنْتَ؟ قُلْتُ : لاَ! فَقَالَ : إِنَّ هَذَا اَلْيَوْمَ هُوَ اَلْيَوْمُ اَلَّذِي دَعَا فِيهِ زَكَرِيَّا رَبَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ فَقَالَ رَبِّ هَبْ لِي مِنْ لَدُنْكَ ذُرِّيَّةً طَيِّبَةً إِنَّكَ سَمِيعُ اَلدُّعٰاءِ فَاسْتَجَابَ اَللَّهُ لَهُ وَ أَمَرَ اَلْمَلاَئِكَةَ فَنَادَتْ زَكَرِيَّا وَ هُوَ قٰائِمٌ يُصَلِّي فِي اَلْمِحْرٰابِ أَنَّ اَللّٰهَ يُبَشِّرُكَ بِيَحْيىٰ فَمَنْ صَامَ هَذَا اَلْيَوْمَ ثُمَّ دَعَا اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ اِسْتَجَابَ اَللَّهُ لَهُ كَمَا اِسْتَجَابَ اَللَّهُ لِزَكَرِيَّا ثُمَّ قَالَ : يَا اِبْنَ شَبِيبٍ إِنَّ اَلْمُحَرَّمَ هُوَ اَلشَّهْرُ اَلَّذِي كَانَ أَهْلُ اَلْجَاهِلِيَّةِ يُحَرِّمُونَ فِيهِ اَلظُّلْمَ وَ اَلْقِتَالَ لِحُرْمَتِهِ فَمَا عَرَفَتْ هَذِهِ اَلْأُمَّةُ حُرْمَةَ شَهْرِهَا وَ لاَ حُرْمَةَ نَبِيِّهَا لَقَدْ قَتَلُوا فِي هَذَا اَلشَّهْرِ ذُرِّيَّتَهُ وَ سَبَوْا نِسَاءَهُ وَ اِنْتَهَبُوا ثَقَلَهُ فَلاَ غَفَرَ اَللَّهُ لَهُمْ ذَلِكَ أَبَداً! يَا اِبْنَ شَبِيبٍ! إِنْ كُنْتَ بَاكِياً لِشَيْءٍ فَابْكِ لِلْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ فَإِنَّهُ ذُبِحَ كَمَا يُذْبَحُ اَلْكَبْشُ وَ قُتِلَ مَعَهُ مِنْ أَهْلِ بَيْتِهِ ثَمَانِيَةَ عَشَرَ رَجُلاً مَا لَهُمْ فِي اَلْأَرْضِ شَبِيهُونَ وَ لَقَدْ بَكَتِ اَلسَّمَاوَاتُ اَلسَّبْعُ وَ اَلْأَرَضُونَ لِقَتْلِهِ وَ لَقَدْ نَزَلَ إِلَى اَلْأَرْضِ مِنَ اَلْمَلاَئِكَةِ أَرْبَعَةُ آلاَفٍ لِنَصْرِهِ فَلَمْ يُؤْذَنْ لَهُمْ فَهُمْ عِنْدَ قَبْرِهِ شُعْثٌ غُبْرٌ إِلَى أَنْ يَقُومَ اَلْقَائِمُ عَلَيْهِ السَّلاَمُ فَيَكُونُونَ مِنْ أَنْصَارِهِ وَ شِعَارُهُمْ يَا لَثَارَاتِ اَلْحُسَيْنِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ يَا اِبْنَ شَبِيبٍ! لَقَدْ حَدَّثَنِي أَبِي عَنْ أَبِيهِ عَنْ جَدِّهِ عَلَيْهِمُ اَلسَّلاَمُ أَنَّهُ لَمَّا قُتِلَ جَدِّيَ اَلْحُسَيْنُ صَلَوَاتُ اَللَّهِ عَلَيْهِ أَمْطَرَتِ اَلسَّمَاءُ دَماً وَ تُرَاباً أَحْمَرَ! يَا اِبْنَ شَبِيبٍ! إِنْ بَكَيْتَ عَلَى اَلْحُسَيْنِ حَتَّى تَصِيرَ دُمُوعُكَ عَلَى خَدَّيْكَ غَفَرَ اَللَّهُ لَكَ كُلَّ ذَنْبٍ أَذْنَبْتَهُ صَغِيراً كَانَ أَوْ كَبِيراً قَلِيلاً كَانَ أَوْ كَثِيراً! يَا اِبْنَ شَبِيبٍ! إِنْ سَرَّكَ أَنْ تَلْقَى اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ وَ لاَ ذَنْبَ عَلَيْكَ فَزُرِ اَلْحُسَيْنَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ!  يَااِبْنَ شَبِيبٍ! إِنْ سَرَّكَ أَنْ تَسْكُنَ اَلْغُرَفَ اَلْمَبْنِيَّةَ فِي اَلْجَنَّةِ مَعَ اَلنَّبِيِّ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ فَالْعَنْ قَتَلَةَ اَلْحُسَيْنِ! يَا اِبْنَ شَبِيبٍ! إِنْ سَرَّكَ أَنْ يَكُونَ لَكَ مِنَ اَلثَّوَابِ مِثْلَ مَا لِمَنِ اُسْتُشْهِدَ مَعَ اَلْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيٍّ عَلَيْهِ السَّلاَمُ فَقُلْ مَتَى ذَكَرْتَهُ يٰا لَيْتَنِي كُنْتُ مَعَهُمْ فَأَفُوزَ فَوْزاً عَظِيماً! يَا اِبْنَ شَبِيبٍ! إِنْ سَرَّكَ أَنْ تَكُونَ مَعَنَا فِي اَلدَّرَجَاتِ اَلْعُلَى مِنَ اَلْجِنَانِ فَاحْزَنْ لِحُزْنِنَا وَ اِفْرَحْ لِفَرَحِنَا وَ عَلَيْكَ بِوَلاَيَتِنَا فَلَوْ أَنَّ رَجُلاً أَحَبَّ حَجَراً لَحَشَرَهُ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ مَعَهُ يَوْمَ اَلْقِيَامَةِ»(۱) ♦️همانطور که دیدید در این روایت «ریان بن شبیب» هیچ اشاره و صحبتی درباره سیاهی زدن و پارچه زدن خانه توسط امام رضا(علیه السلام) و صدای ناله «یا بُنَیَّ» هنگام زدن پارچه ها نشده است. این مطالب از تحریفات و جعلیات خود شخص می باشد که مسلما مصداق نسبت دروغ به امام معصوم دادن و جعل حدیث می باشد. 📚منبع : ۱)عيون أخبار الرضا(ع) صدوق، ج۱، ص۲۹۹ @AsnadolMasaeb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙⚠️🎙⚠️🎙⚠️🎙⚠️🎙⚠️ 6️⃣3️⃣متن کلیپ : «غروب عاشورا که جنگ تمام شد، دیدند طبلی ها طبل می زنند و نیزه دارها راه افتادند پشت خیمه ها! وجنازه علی اصغر(ع) رو با نیزه بیرون کشیدند، وداد می زدند: پیدا کردم!» 🎤 ✍روضه ی نبش قبر از روضه های دروغ رایج در بین برخی مادحین هست. که مفصل در این کانال، در این پست به آن پرداختیم.👇 https://eitaa.com/AsnadolMasaeb/3867 @AsnadolMasaeb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙⚠️🎙⚠️🎙⚠️🎙⚠️🎙⚠️ 7️⃣3️⃣متن کلیپ : «تا گفت : هل من ناصر ینصرنی؟ ناله از خیمه ها بلند شد! علی اصغر(ع) خودشو از گهواره زمین انداخت و گفت : منم ببر! من نمردم هنوز! هنوز یه علی تو بساطت داری!» 🎤 ✍اولا؛ عبارت «هل من ناصر ینصرنی؟» در منابع معتبر ذکر نشده و فقط این عبارات در مقاتل معتبر آمده است. «هَلْ مِنْ ذَابٍّ يَذُبُّ عَنْ حَرَمِ رَسُولِ اللهِ(ص)؟ هَلْ مِنْ مُوَحِّدٍ يَخَافُ اللَّهَ فِينَا؟ هَلْ مِنْ مُغِيثٍ يَرْجُو اللَّهَ بِإِغَاثَتِنَا؟ هَلْ مِنْ مُعِينٍ يَرْجُو مَا عِنْدَ اللَّهِ فِي إِعَانَتِنَا؟»(۱) ثانیا؛ از این داستان هم در هیچ منبع معتبر و مستندی ذکری به میان نیامده است و اولین کسی که این داستان را نقل کرده «ملا فاضل دربندی»(۱۲۸۶ق) در کتاب «اسرار الشهادة» است که بدون مدرک و سند این مطلب را آورده است. این کتاب در کنار کتاب «روضة الشهداء» اثر «ملاحسین واعظ کاشفی»(۹۱۰ق) به‌ عنوان تحریف‌ کنندگان تاریخ قیام امام حسین(علیه السلام) قرار گرفته است. 📚منابع : ۱)الارشاد شیخ مفید، ج۲، ص۷۲ @AsnadolMasaeb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙⚠️🎙⚠️🎙⚠️🎙⚠️🎙⚠️ 8️⃣3️⃣متن کلیپ : «گفتش که؛ «أَینَ هذهِ المتکبّره؟» کیه این زنه که کل بساط مارو با حرفاش زیر سوال برد؟ گفتن دختر علی زینبه! عصبانی شد، تیغ کشید که زینب رو بکشه، اومدن گرفتن گفتن این دیگه رسواییه داره! نشوندنش سر جاش. وقتی نشست داداش منحوسش داشت گریه می کرد، گفت تو چرا گریه میکنی؟ گفت؛ وقتی تو حمله کردی به این خانم، خواستی تیغ بکشی برای این خانم، یه مرتبه دیدم این سر داخل طشت چشماشو از خجالت بست!» 🎤 ✍اولا؛ «مَنْ هَذِهِ المُتَکبِّرةُ!» نه «أَینَ!» ثانیا؛ خود عبارت «مَنْ هَذِهِ المُتَکبِّرة» در منابع متقدم نیامده و به جای آن طبق کتاب های «الارشاد» و «اللهوف» این عبارت آمده که عبیدالله بن زیاد گفت : «مَنْ هَذِهِ الَّتِي انْحَازَتْ نَاحِيَةً وَ مَعَهَا نِسَاؤُهَا؟» این زن کیست که از سایر اسراء جدا شده و دور تا دور او را زنان فراگرفته؟(۱)(۲) ثالثا؛ این سخن هم، جایی نقل نشده که ابن زیاد برادری داشته و در آن مجلس برای سر امام حسین(علیه السلام) گریسته باشد و چشمان حضرت(ع) هم از شدت خجالت بسته شود که این مسلما کذب و از جعلیات خود مداح است. 📚منابع : ۱)الارشاد شیخ مفید، ج۲، ص۱۱۶ ۲)اللهوف سید بن طاووس، ص۱۶۰ @AsnadolMasaeb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙⚠️🎙⚠️🎙⚠️🎙⚠️🎙⚠️ 9️⃣3️⃣متن کلیپ : «نبش قبر حضرت علی اصغر(علیه السلام) و جدا کردن راس ایشان و به نیزه زدن آن در مقابل حضرت رباب(س)!» 🎤 ‌✍پیشتر در مورد روضه بی سند نبش قبر در روز عاشورا مطالبی گفته شد. به لینک زیر مراجعه کنید.👇 https://eitaa.com/AsnadolMasaeb/3867 🏴یا صاحب الزمان(علیه السلام)! مکشوف تر از این نشنیده بودم! پیشنهاد میشه با حال مناسب گوش بدید. @AsnadolMasaeb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙⚠️🎙⚠️🎙⚠️🎙⚠️🎙⚠️ 0️⃣4️⃣متن کلیپ : «روایتی جعلی از امام صادق(علیه السلام) مبنی بر عدم عبور هیچ کسی از پل صراط مگر با اذن و رضایت امام علی(علیه السلام) حتی خاتم الانبیاء!!» 🎤 ‌✍پیشتر در پاسخ دقیقا همین روایت جعلی نقد و بررسی شد. به لینک زیر مراجعه کنید.👇 https://eitaa.com/AsnadolMasaeb/4586 @AsnadolMasaeb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍بیان مرحوم «ابوالحسن شعرانی» درباره نقل روضه های اختلافی و نقل احادیث ضعیف در منابر در كتاب «دمع السُّجوم» كه ترجمه و شرح كتاب «نَفَس المَهموم» مرحوم «شیخ عباس قمی» است. @AsnadolMasaeb
1⃣در نقل حدیث به معنی، شرط است که حاصل مضمون حدیث محفوظ بماند و چیزی بر آن افزوده و یا کاسته نگردد! مثلا اگر امام بفرماید : «الان انکسر ظهری و قلت حیلتی» و کسی بگوید : «الان پشتم شکست و امیدم ناامید شد و چاره از دستم رفت» جایز نیست! برای آنکه، (امیدم ناامید شد) در عبارت امام نیست و «قلت حیلتی» یعنی چاره ام کم شد نه از دستم رفت! مگر آنکه صریحا بگوید که : امام قریب به این مضامین فرموده یا به عنوان زبان حال بخواند.‌ 2⃣اگر ذاکر نسبت قضیه را به کتابی که از آن نقل کرده است بدهد و به مستمع چنان وانمود کند که یقیناً صحیح است ضرر ندارد و گرنه تدلیس است و تدلیس در روایت جایز نیست. 3⃣اگر راوی خود مجتهد نیست در امثال آنها رجوع به مجتهد اعلم کند و این هم از مسائل تقلیدی است. 4⃣واجب نیست عین الفاظ حدیث را نقل کردن، بلکه نقل به معنی هم جایز است اگر موجب تدلیس نشود؛ یعنی ناقل صریحا بگوید نقل به معنی کرده ام یا عادت بر آن جاری باشد. مثل نقل احادیث در منابر به زبان غیر عربی! 5⃣تغییر الفاظ حدیث به طوری که معنی محفوظ باشد و تدلیس نشود ضرر ندارد؛ مثلا ضمیر به جای ظاهر و ظاهر به جای ضمیر آوردن و مقدّر را مذکور ساختن و لفظی را به مرادف یا قریب المعنی تبدیل کردن مثل «إنکَسَرَ بِه» «اِنَفَصَمَ» و همچنین مختصر یا مفصل کردن، به طوری که معنی تغییر نکند جایز است. مثلا «یا ایها الذین آمنوا» را به «ای مومنین» و «یا ابناء الدنیا» را به «ای کسانی که فریب دنیا و مال دنیا را خوردید و هکذا! 6⃣همچنین تغییر صیغه ماضی به مضارع و بالعکس در صورتی که از زمان منسلخ باشد مثل «کان الله علیما حکیما» را گویی : «خداوند دانا و حکیم می باشد» و به لفظ جامع طوری جایز است که معنی محفوظ ماند و تدلیس نشود و به اصطلاح مطول معانی اُوَل باید محفوط بماند.(۱) ⁉️حال، آیا مادحین ما این نکات را رعایت می کنند؟! 📚منبع : ۱)دمع السُّجوم شعرانی، ص۴۳۲ @AsnadolMasaeb