💠 الگویی به نام مُفَضَّل بن عُمَر
🔺#مفضل_بن_عمر نماينده #امام_صادق(ع) در شهر #كوفه بود. او از طرف امام موظف بود به مشكلات دينى، مالى و اجتماعى مردم كوفه رسيدگى كند.
لذا او برای اینکه تواند مدیریت صحیحی داشته باشد، ارتباط گسترده ای با مردم و خصوصا #جوانان گرفته بود.
🔺علی القاعده در این ارتباط، همه افراد شبیه هم نیستند، برخی دارای #ایمان بیشترند و برخی دارای ایمان کمتر.
پس #سطوح_مردم متفاوت است لذا #راهبر_اجتماعی ناچار است ارتباط صمیمانه ای با گروه های مختلف مردم گرفته تا بتواند آنها را به سمت مقصد #راهبری و هدایت کند.
🔺عده ای از افراد که متوجه مواجهه و کنش جناب مفضل نبودند و شروع کردند به #تخریب او با #شایعه و #افتراء، نزد امام و نزد مردم.
🔺به این بهانه که او با #کبوتربازها، #تارکین_نماز، #شرابخواران، #سارقین و... رفت و آمد دارد و این مدل افراد #بی_مبالات و لااُبالی دور و بر او میچرخند.
ادامه👇👇👇
📍آیات و روایات اجتماعی | عضو شوید📍
🔰 وقتى اين #شايعات به اوج رسيد، گروهى از مومنان و مقدسان كوفه به محضر امام صادق(ع) در نامه ای نوشتند:
«#مفضل با افراد رذل، #لاابالی، #کبوتر_باز و حتی #شرابخوار نشست و برخواست دارد لذا شايسته است در نامه ای به او دستور دهيد اين افراد را از خود دور سازد.»
(إِنَّ الْمُفَضَّلَ يُجَالِسُ الشِّطَارَ وَ أَصْحَابَ الْحَمَّامِ وَ قَوْماً يَشْرَبُونَ الشَّرَابَ، فَيَنْبَغِي أَنْ تَكْتُبَ إِلَيْهِ وَ تَأْمُرَهُ أَلَّا يُجَالِسَهُم)
🔺حضرت بدون اين كه با آنان در اين باره سخن بگويد، نامهاى براى مفضل نوشته، مُهر كرد و به آن #گروه_معترض سپرد و تاکید کردند که نامه را به دست خود مفضل برسانند.
🔺آنان به كوفه برگشته و نامه حضرت را به دست مفضل دادند. حالا این گروه معترضین چه افرادی هستند؟ بزرگانی مانند #زراره، #محمدبن_مسلم، #عبدالله_بن_بکیر، #ابوبصیر و #حجر_بن_زائده.
مفضل نامه را باز و قرائت كرد. حضرت به مفضل دستور داده بود كه: یک سری وسائلی بخرد و به محضر ایشان ارسال كند.
🔺در اين نامه اصلا هیچ اشارهاى به آن شايعات نشده بود. بعد مفضل نامه را به دست تک تک حاضران داد تا بخوانند. بعد مفضل از آنان پرسيد: خب اكنون چه بايد كرد؟ گفتند: خریدن این وسائل، نیاز به پول زیادی دارد که ما نداریم لذا بايد بنشينيم، تبادل نظر كنيم و از شيعيان يارى بجوييم تا این پول جمع شود.
🔺در واقع آنها تصمیم به بازگشت داشتند و میخواستند خانه مفضل را ترك كنند. مفضل گفت: تقاضا مىكنم براى صرف غذا در اينجا بمانيد. آنان به انتظار غذا نشستند.
مفضل افرادى را به سراغ همان جوانانى كه از آنها بدگويى شده و به كارهاى ناروا متهم شده بودند فرستاد و آنان را احضار كرد.
🔺وقتى آن جوانان آمدند، مفضل نامه حضرت و درخواست ایشان را با آنها مطرح کرد. آن ها، با شنيدن كلام حضرت، براى انجام فرمان ایشان از خانه خارج شدند و پس از مدت كوتاهى بازگشتند.
هر كدام به اندازه وُسع خويش، پولی روى هم نهاده و در مجموع ۲ هزار دينار و ده هزار درهم در برابر مفضل نهادند.
🔺آن گاه مفضل به آن گروه معترض که از بزرگان بودند و هنوز از خوردن غذا فارغ نشده بودند، نگريست و گفت:
شما مىگویيد اين #جوانمردان را از پیش خود #طرد کنم؟ گمان مىكنيد خدا به نماز و روزه شما محتاج است؟!
(تَأْمُرُونِّي أَنْ أَطْرُدَ هَؤُلَاءِ مِنْ عِنْدِي؟ تَظُنُّونَ أَنَّ اللَّهَ تَعَالَى يَحْتَاجُ إِلَى صَلَاتِكُمْ وَ صَوْمِكُمْ؟)
➕ مطالعه گزارش دیگری با همین مضمون از جناب کشی
📍آیات و روایات اجتماعی | عضو شوید📍
💠 حکمت و فلسفه برخی واجبات
در نگاه فاطمه زهرا(س)
1. ايمان = پاكی از آلودگى شرك
(فَرَضَ اللّٰهُ الإِيمانَ تَطهيراً مِنَ الشِّرك)
2. نماز = دوری از كِبر
(وَ الصَّلاةَ تَنزيهاً عَنِ الكِبر)
3. زكات = افزایش رزق و روزى
(وَ الزَّكاةَ زِيادَةً فِي الرِّزق)
4. روزه = آشكار شدن اخلاص
(وَ الصِّيامَ تَبييناً لِلإِخلاص)
5. حج = شُكوه دين
(وَ الحَجَّ تَسنِيَةً لِلدّين)
6. عدالت = آرامش دلها
(وَ العَدلَ تَسكيناً لِلقُلوب)
7. فرمانبُردارى و اطاعت = انتظام یافتن آيين و امور مردم
(وَ الطّاعَةَ نِظاماً لِلمِلَّة)
8. امامت = جلوگيرى از تفرقه
(وَ الإِمامَةَ لَمّاً مِنَ الفُرقَة)
9. جهاد = عزّت اسلام
(وَ الجِهادَ عِزّاً لِلإِسلام)
10. صبر = كمكی برای رسيدن به نتيجه و هدف
(وَ الصَّبرَ مَعونَةً عَلَى الِاستيجاب)
11. امر به معروف = اصلاح عمومى و مصلحت امت
(وَ الأَمرَ بِالمَعروفِ مَصلَحَةً لِلعامَّة)
12. نيكى كردن به پدر و مادر = جلوگیری از خشم الهی
(و بِرَّ الوالِدَينِ وِقايَةً عَنِ السَّخَط)
13. صلۀ ارحام = افزونى تعداد جمعيت مسلمانان
(و صِلَةَ الأَرحامِ مَنماةً لِلعَدَد)
14. قصاص = حفظ خونها و جلوگیری از خون ریزی
(وَ القِصاصَ حَقناً لِلدِّماء)
15. وفاى به نذر = قرار گرفتن در معرض آمرزش و مغفرت الهی
(وَ الوَفاءَ بِالنَّذرِ تَعرِيضاً لِلمَغفِرَة)
16. پُر كردن پيمانهها و دقت در ترازوها = جلوگیری از زشتی در كم فروشى
(و تَوفِيَةَ المَكاييلِ وَ المَوازينِ تَعيِيراً لِلبَخسَة)
17. حرمت تهمت زدن به زنان پاكدامن = مانعى براى لعنت و دور شدن از رحمت الهی
(و قَذفَ المُحصَناتِ حَجباً عَنِ اللَّعنَة)
18. دزدى نكردن = مايۀ عفت و پاكى
(و تَركَ السَّرِقَةِ إيجاباً لِلعِفَّة)
19. نخوردن مال يتيم = جلوگيرى از ظلم
(و أكلِ أموالِ اليَتامىٰ إجارَةً مِنَ الظُّلم)
20. عدالت در داورىها = آرامش مردم
(وَ العَدلَ فِي الأَحكامِ إيناساً لِلرَّعِيَّة)
21. حرمت شرك = خالص گردانيدن مردم در ربوبيت او
(و حَرَّمَاللّٰهُ الشِّركَ إخلاصاً لَهُ بِالرُّبوبِيَّة)
📚 من لایحضره الفقیه، شیخ صدوق، ج3، 567.
💢 آیات و روایات اجتماعی | #عضویت👇
https://eitaa.com/joinchat/269877266Cf07fc0f3c9
💠 قیام کنندگان به حق و امر الهی، محبوب ترین افراد
▪️محبوب ترین افراد نزد من، #قیام_کنندگان_به_حق من است.
(أَحَبُّ الْخَلْقِ إِلَيَّ الْقَوَّامُونَ بِحَقِّي)
▪️که برترين مصداق آنها نزد من، ابتدا #پیامبر و پس از ایشان، #امیرالمومنین است.
(وَ أَفْضَلُهُمْ لَدَيَّ وَ أَكْرَمُهُمْ عَلَيَّ سَيِّدُ الْوَرَى وَ أَكْرَمُهُمْ وَ أَفْضَلُهُمْ بَعْدَهُ عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ ع أَخُو الْمُصْطَفَى الْمُرْتَضَى)
▪️و پس از آنها، قيام كنندگان به عدل از #ائمه_حق قرار دارند.
(ثُمَّ مِنْ بَعْدِهِ الْقَوَّامُونَ بِالْقِسْطِ مِنْ أَئِمَّةِ الْحَقِّ)
▪️و برترين مردم پس از آنها، كسى است كه آنها را به حقشان يارى و #نصرت دهد
(وَ أَفْضَلُ النَّاسِ بَعْدَهُمْ مَنْ أَعَانَهُمْ عَلَى حَقِّهِمْ)
▪️و محبوب ترین افراد پس از آنها، کسی است که آنها را دوست داشته باشد و نسبت به دشمنانشان، دشمن باشد، هرچند معرفت آنها ممکن نباشد.
(وَ أَحَبُّ الْخَلْقِ إِلَيَّ بَعْدَهُمْ مَنْ أَحَبَّهُمْ وَ أَبْغَضَ أَعْدَاءَهُمْ لَمْ يُمْكِنْهُ مَعْرِفَتُهُمْ)
📚 التفسير المنسوب إلى الإمام العسکري(ع)، جلد ۱ ، ص۴۲
💢 آیات و روایات اجتماعی | #عضویت👇
https://eitaa.com/joinchat/269877266Cf07fc0f3c9
💠 فرمول نصرت الهی
🔸مقاومت + تقوای الهی = نصرت الهی
🔺قرآن کریم می فرماید:
▫️«بَلىٰ إِنْ تَصْبِرُوا وَ تَتَّقُوا وَ يَأْتُوكُمْ مِنْ فَوْرِهِمْ هٰذٰا يُمْدِدْكُمْ رَبُّكُمْ بِخَمْسَةِ آلاٰفٍ مِنَ الْمَلاٰئِكَةِ مُسَوِّمِين»
▫️آرى، اگر اهل شكيبايى، #استقامت و #پرهيزگارى باشید و با همين جوش و خروش بر شما بتازند، آنجاست که پروردگارتان شما را با پنج هزار فرشتۀ نشاندار، يارى خواهد كرد.
🔺اگر جامعه ای واقعا مسلمان باشد و ارزش های الهی برای او ملاک باشد، آنگاه که بر او میتازند، اگر اهل صبر و استقاومت باشد، این #وعده_الهی است که نصرت خود را شامل حال آنها خواهد کرد.
اما اگر جامعه ای اهل #راحت_طلبی، #عافیت_طلبی و #بی_تفاوت شد، آنگاه نباید توقع نصرت الهی داشت.
🔺اگر در جامعه ای یا گروهی، این دو شرط محقق شد، نصرت هم خواهد آمد. چه اینکه قرآن کریم نیز میفرماید:
▫️«يٰا أَيُّهَا النَّبِيُّ حَرِّضِ الْمُؤْمِنِينَ عَلَى الْقِتٰالِ إِنْ يَكُنْ مِنْكُمْ عِشْرُونَ صٰابِرُونَ يَغْلِبُوا مِائَتَيْنِ وَ إِنْ يَكُنْ مِنْكُمْ مِائَةٌ يَغْلِبُوا أَلْفاً مِنَ الَّذِينَ كَفَرُوا بِأَنَّهُمْ قَوْمٌ لاٰ يَفْقَهُون»
▫️اى پيامبر! مؤمنان را به #جهاد برانگيز. اگر از ميان شما، بيست تن شكيبا و اهل استقامت باشند، بر دويست تن چيره مىشوند، و اگر از شما يكصد تن باشند، بر هزار تن از كافرانْ پيروز مىگردند؛ چرا كه آنان قومىاند كه نمىفهمند.
💢 آیات و روایات اجتماعی | #عضویت👇
https://eitaa.com/joinchat/269877266Cf07fc0f3c9
منطقه #شامات که تحت نفوذ #پادشاهی_روم بود، برای پیامبر دارای اهمیت خاصی بود لذا حضرت در تلاش بود تا بتواند اسلام را تا آن مناطق نیز گسترش بدهد.
به همین جهت، پیامبر در سال هشتم هجری و دو ماه پس از نبرد خیبر، «حارث بن عمير أزدى» را با نامه اى نزد فرمانروای شام فرستاد و خواست آنها را به اسلام دعوت کند.
وقتی «حارث» به منطقه «مؤته» رسيد، «شرحبيل بن عمرو غسّانى»، فرماندار مرزی آنجا، راه را بر او بسته و او را میکشد.
مقارن اين جريان، حادثه جانگدازترى نیز رخ داد. اين حادثه، تصميم پيامبر را براى ادب كردن مرزنشينان شام كه آزادى #تبليغ را از مبلغان اسلام سلب نموده و ناجوانمردانه سفير پيامبر و سپاه تبليغ او را كشته بودند، جدى تر ساخت.
در ماه ربيع سال هشتم، «كعب بن عمير غفارى» از طرف پيامبر مأموريت يافت كه با پانزده نفر كه همگى به سلاح تبليغ مجهز بودند، به سرزمين «#ذات_اطلاح» كه در پشت «وادى القرى» قرار دارد، روانه شوند و اهالى آنجا را به آيين يكتاپرستى و رسالت دعوت كنند.
سپاه تبليغ در آن محل فرود آمدند و با منطق نيرومند و محكم اسلام، آنان را به يكتاپرستى دعوت كردند. ناگهان مردم مخالفت شديدى با آنان كرده و به آنها حمله ور شدند.
سپاه تبليغ، خود را در محاصره جمعيت انبوهى ديدند و جانانه از خود دفاع كرده و شهادت را بر ذلت و خوارى ترجيح دادند. فقط يك نفر از آنها كه با بدن مجروح در ميان كشتگان افتاده بود، نيمه شب از جاى خود برخاست و راه مدينه را پيش گرفت و جريان را به عرض پيامبر رسانيد.
كشتن سپاه تبليغ و نیز سفیر حضرت،
بر رسول خدا سخت و دشوار آمد و سبب شد تا در ماه جمادى، #فرمان_جهاد توسط پیامبر صادر گردد و سپاهى مركب از سه هزار نفر براى سركوبى ياغيان و مزاحمان تبليغ اسلام اعزام شوند.
پیامبر، #جعفر_بن_ابی_طالب را به عنوان فرمانده اصلی لشکر و #زید_بن_حارثه و #عبدالله_بن_رواحه را به عنوان جانشینان او تعیین میکند.
رسول خدا به لشکریان توصیه هایی کرده و تاکید میکنند ابتدا آنها را به پذیرش اسلام دعوت کنید.
اگر پذیرفتند، از آنها بخواهید به مدینه هجرت کنند مانند مهاجرین، در غیر این صورت مانند اعراب مسلمان خواهند بود که در سرزمین خود مانده اند.
اما اگر اسلام را نپذیرفتند، به قبول #جزیه آنها را دعوت کنید، و در غیر این صورت، با آنها وارد #جهاد شوید.
همچنین تاکید کردند:
اگر به کسی امان دادید، به آن پای بند باشید، به افرادی که در صومعه ها هستند آسیب نرسانید، متعرض زنان، کودکان و پیران نشوید، درختان را قطع نکرده و هیچ خانه ای را تخریب نکنید.