eitaa logo
آیات و روایات اجتماعی
1.3هزار دنبال‌کننده
91 عکس
15 ویدیو
0 فایل
آیات و روایات با رویکرد اجتماعی ارتباط با حقیر/سوالات، اشکالات و نقدها: @yahadi71 گلچینی از فهرست مطالب کانال: https://eitaa.com/AyatRevayatEjtemai/72 سایر فیش های مطالعاتی و پراکنده در این کانال گذاشته میشود: @Fishha
مشاهده در ایتا
دانلود
آیات و روایات اجتماعی
💠 نوع مواجهه اسلام و پیامبر با سنن جاهلی 🔺 #قرآن_کریم ذیل آیه 2 سوره مجادله، مسئله #ظِهار را مطرح م
💠 سه نوع مواجهه با سنت های پیشین و جاهلی 🔻 اساسا نسبت به و پیشین، سه سبک مواجهه میتوان داشت. در ادامه به آنها اشاره شده و سبک مواجهه اسلام نیز توضیح داده خواهد شد. 1️⃣ مواجهه اول: 🔸سنت های پیشین همیشه همه اش بد نیست بلکه یک حالت دارد، از خیلی خیلی بد تا سنت های خوب. نباید داس بدست گرفت و هر سنت پیشینی را حذف کرد بلکه جامعه انقلابی در حذف سنت ها، نمیکند. 🔸نباید سنت ها را به یک چشم دید بلکه باید سنت ها را از هم تجزیه و کرد: سنت های خوب را نگه داشت، سنت هایی که قابل است، اصلاح کرد، اگر محتوایش بد بود، آن را اصلاح کرد، اگر قالبش مناسب نبود آن را ترمیم کرد. اما اگر سنتی به هیچ نحو قابل اصلاح نیست، آنگاه به سمت آن پیش میرویم. 🔸مثلا یک است که ظاهرا از زمان مانده است. دلیلی ندارد به بهانه حجاب اسلامی آن را کنار گذاشت و سراغ نمونه دیگری رفت. 2️⃣ مواجهه دوم: 🔸در این سبک مواجهه، کلا نسبت به سنت های جاهلی، حساسیتی وجود ندارد. 🔸مانند که حتی 30 40 سال بعد از آزادی و بیرون کردن انگلیسی ها، همچنان برخی سنت های انگلیسی آنجا باقی مانده، مثلا اینکه برخی مجسمه های شاهزادگان انگلیسی همچنان در میادین آنها نصب است یا برخی جشن های انگلیسی همچنان برگذار میشود و... 3️⃣ مواجهه سوم: 🔸هر دو مشی قبلی غلط است. «اسلام اين‌جورى نيست و همان‌طور كه عرض كردم دارد؛ يعنى سنجيدن سنّت‌ها، سنّت‌هاى خوب را نگه داشتن، بدهايش را رد كردن؛ آنهايى را هم كه رد ميكند با ، با منطق، با توجّه به و به‌صورتى كه در دل مردم جا بيفتد و عمق پيدا بكند رد ميكند.» 🔸به عنوان مثال، اسلام یک نگاه منطقی به دارد. در هیچکارش براساس منطق نیست. را به عنوان یک نوع طلاق قرار داده اما اسلام در مقابل آن، شیوه جدیدی را به عنوان طلاق قرار میدهد: ▪️ اولا به مسئله توجه کرده، به خلاف برخی مسلک ها مانند ها در که کلا طلاق ندارند و هرگاه دو نفر ازدواج کردند تا مرگ همیشه برای هم هستند. ▪️ ثانیا به نحوی کار را پیش میبرد که زن و مرد به هر هوسی نتوانند به راحتی طلاق دهند. ▪️ در واقع اسلام برای اینکه نه جانب را گرفته باشد و نه ، یک مدلی را دنبال میکند با قوانینی که بتواند را حفظ کند. 🔸 چند نمونه از دقت های اسلام در مسئله طلاق: اولا را به مرد میدهد چون زن بیشتر احساسی است و ممکن است تصمیم احساسی بگیرد و سریع قهر کند. در آمارهایی که در گرفته شده ظاهرا درخواست طلاق از سمت زن چند برابر مرد است. ➖ثانیا مرد نیز به راحتی نمیتواند طلاق بدهد و کلی شرایط دارد مثلا باید صیغه طلاق نزد دو شاهد گفته شود، نه عادل ظاهری مانند امام جماعت. یا اینکه طلاق در عِده زن قبول نیست، بعدش در طُهر هم باید رابطه جنسی نداشته باشند، اگر رابطه ای داشتند، آنگاه میرود تا طهر غیرواقعه بعدی. ➖ثالثا در رجوع هم خیلی راحت گرفته، یعنی طلاق که داد با یک دست زدن به زنش یا چادر کشیدن از رویش و... طلاق باطل میشود. 📚 برگرفته از تفسیر مجادله آیت الله خامنه ای. 📍آیات و روایات اجتماعی | عضو شوید📍
💠 الگویی به نام مُفَضَّل بن عُمَر 🔺 نماينده (ع) در شهر بود. او از طرف امام موظف بود به مشكلات دينى، مالى و اجتماعى مردم كوفه رسيدگى كند. لذا او برای اینکه تواند مدیریت صحیحی داشته باشد، ارتباط گسترده ای با مردم و خصوصا گرفته بود. 🔺علی القاعده در این ارتباط، همه افراد شبیه هم نیستند، برخی دارای بیشترند و برخی دارای ایمان کمتر. پس متفاوت است لذا ناچار است ارتباط صمیمانه ای با گروه های مختلف مردم گرفته تا بتواند آنها را به سمت مقصد و هدایت کند. 🔺عده ای از افراد که متوجه مواجهه و کنش جناب مفضل نبودند و شروع کردند به او با و ، نزد امام و نزد مردم. 🔺به این بهانه که او با ، ، ، و... رفت و آمد دارد و این مدل افراد و لااُبالی دور و بر او میچرخند. ادامه👇👇👇 📍آیات و روایات اجتماعی | عضو شوید📍
آیات و روایات اجتماعی
🔰 وقتى اين به اوج رسيد، گروهى از مومنان و مقدسان كوفه به محضر امام صادق‌(ع) در نامه ای نوشتند: « با افراد رذل، ، و حتی نشست و برخواست دارد لذا شايسته است در نامه ای به او دستور دهيد اين افراد را از خود دور سازد.» (إِنَّ الْمُفَضَّلَ يُجَالِسُ الشِّطَارَ وَ أَصْحَابَ الْحَمَّامِ وَ قَوْماً يَشْرَبُونَ الشَّرَابَ، فَيَنْبَغِي أَنْ تَكْتُبَ إِلَيْهِ وَ تَأْمُرَهُ أَلَّا يُجَالِسَهُم‏) 🔺حضرت بدون اين كه با آنان در اين باره سخن بگويد، نامه‌اى براى مفضل نوشته، مُهر كرد و به آن سپرد و تاکید کردند که نامه را به دست خود مفضل برسانند. 🔺آنان به كوفه برگشته و نامه حضرت را به دست مفضل دادند. حالا این گروه معترضین چه افرادی هستند؟ بزرگانی مانند ، ، ، و . مفضل نامه را باز و قرائت كرد. حضرت به مفضل دستور داده بود كه: یک سری وسائلی بخرد و به محضر ایشان ارسال كند. 🔺در اين نامه اصلا هیچ اشاره‌اى به آن شايعات نشده بود. بعد مفضل نامه را به دست تک تک حاضران داد تا بخوانند. بعد مفضل از آنان پرسيد: خب اكنون چه بايد كرد؟ گفتند: خریدن این وسائل، نیاز به پول زیادی دارد که ما نداریم لذا بايد بنشينيم، تبادل نظر كنيم و از شيعيان يارى بجوييم تا این پول جمع شود. 🔺در واقع آنها تصمیم به بازگشت داشتند و میخواستند خانه مفضل را ترك كنند. مفضل گفت: تقاضا مى‌كنم براى صرف غذا در اينجا بمانيد. آنان به انتظار غذا نشستند. مفضل افرادى را به سراغ همان جوانانى كه از آن‌ها بدگويى شده و به كارهاى ناروا متهم شده بودند فرستاد و آنان را احضار كرد. 🔺وقتى آن جوانان آمدند، مفضل نامه حضرت و درخواست ایشان را با آنها مطرح کرد. آن ها، با شنيدن كلام حضرت، براى انجام فرمان ایشان از خانه خارج شدند و پس از مدت كوتاهى بازگشتند. هر كدام به اندازه وُسع خويش، پولی روى هم نهاده و در مجموع ۲ هزار دينار و ده هزار درهم در برابر مفضل نهادند. 🔺آن گاه مفضل به آن گروه معترض که از بزرگان بودند و هنوز از خوردن غذا فارغ نشده بودند، نگريست و گفت: شما مى‌گویيد اين را از پیش خود کنم؟ گمان مى‌كنيد خدا به نماز و روزه شما محتاج است؟! (تَأْمُرُونِّي أَنْ أَطْرُدَ هَؤُلَاءِ مِنْ عِنْدِي؟ تَظُنُّونَ أَنَّ اللَّهَ تَعَالَى يَحْتَاجُ إِلَى صَلَاتِكُمْ وَ صَوْمِكُمْ؟) مطالعه گزارش دیگری با همین مضمون از جناب کشی 📍آیات و روایات اجتماعی | عضو شوید📍
💠 امام صادق و روش دیگران 🔺(ج2ص401) به نقل از نقل میکند: من با و باهم بودیم که گفت: نظرتان درباره شخصی که را نشناسد چیست؟ 🔺 میگوید: هر كه امام را نشناسد، است. : درصورتی کافر است که حجت و استدلال بر او اقامه شود و او نپذیرد 🔺اما میگوید: سبحان اللَّه؛حتی اگر حجت بر او اقامه بشود و او نپذيرد ولی انكار هم نكند باز هم نیست 🔺خلاصه نزاع مهمی بین اصحاب، درباره نوع مواجهه با شکل میگیرد. این ماجرا میگذرد تا اینکه آنها در حج محضر (ع) مشرف شده و این مسئله را مطرح میکنند. 🔺حضرت درپاسخ میفرمایند: نظر شما درباره ، و تان چیست؟ مگر آنها قائل به توحید و نبوت پیامبر نیستند؟ مگر نماز، روزه و حج بجا نمی آورند؟ گفتند چرا. 🔺حضرت فرمودند: آیا امام و امر امامت را میشناسند؟ گفتند خیر. امام فرمود: نظرتان درمورد آنها چیست؟ پاسخ میدهد: هر كه امر امامت را نشناسد كافر است. 🔺حضرت فرمود: سبحان اللَّه؛ و باز همان سوالات را درباره افراد حاشیه نشین شهرها و طواف کنندگان کعبه و برخی افراد عادی دیگر پرسید و باز همانگونه پاسخ داد. 🔺حضرت اینجا میفرمایند: سبحان اللَّه؛ اين است. میخواهید نگاه صحیح را برای شما کنم؟ در کمال بی ادبی چون تفاوت نگاه خود با امام را میبیند،میگوید خیر. 🔺حضرت میفرمایند: خب چیزی که از ما نشنیده اید و سخن ما نیست را نقل نکنید چرا که برای شما شرّ و بد است. 📍آیات و روایات اجتماعی | عضو شوید📍
💠 بدترینِ وزراء، کارگزاران و مشاوران 🔺حضرت امیر خطاب به در فرمان استانداریش برای مصر مینویسد: 🔺بدترين وزير تو، كسى است كه پيش از تو و آنان در گناهان بوده است. بنابراين، نبايد چنين كسانى دستيار و مشاور تو باشند؛ زيرا كه اينان و برادر بيدادگرانند. 🔺تو مى‌توانى به جاى آنان كسانى را از بهترين مردم برگزينى كه در انديشه و نفوذ و توانمندی همانند آنها باشند، اما بار گِران گناهان و رفتارهای غلط و زشت آنها را به دوش نداشته باشند، از كسانى باشند كه نه ستمگرى را در ستمش يارى كرده‌اند و نه گنهكارى را بر گناهش. 🔺اينان براى تو كم زحمت‌ترند و تو را بهتر كمك مى‌رسانند و نسبت به تو متمايلتر و انس و الفتشان به غير تو كمتر است. پس، اينان را خلوت خويش و همدمان مجالس خود قرار ده 🔺و آنگاه برگزيده‌ترين و مقرّبترين آنان در پيشگاه تو، كسى باشد كه بيشتر از هر چيز بر زبان راند و در آن كارهايت كه خداوند براى دوستانش نمى‌پسندد، هر اندازه هم مطابق ميل و خواست تو باشد، كمتر ياريت رساند. (ثُمّ ليَكُنْ آثَرُهُم عِندَكَ أقوَلَهُم بِمُرِّ الحَقِّ لَكَ‌، وأقلَّهُم مُساعَدَةً فيما يَكونُ مِنكَ مِمّا كَرِهَ اللّٰهُ لأوليائهِ‌، واقِعاً ذلكَ مِن هَواكَ حَيثُ وَقَع) یعنی سخن حق و درست به تو بگوید ولو تو از آن ناراحت بشوی و در کارهای غلطی که دوست داری انجام دهی، مانع تو بشود. 📍آیات و روایات اجتماعی | عضو شوید📍
💠 دوستی و دشمنی ناآگاهانه، به خاطر خدا 🔰 امام باقر(ع): 🔸اگر كسى، شخصی را براى خدا بدارد، خداوند به سبب اين دوستى، به او خواهد داد، هرچند که آن شخصِ مورد دوستى، نزد خدا باشد (لَو أنَّ رَجُلاً أحَبَّ رَجُلاً للّهِِ لَأَثابَهُ اللّهُ عَلى حُبِّهِ إيّاهُ و إن كانَ المَحبوبُ في عِلمِ اللّهِ مِن أهلِ النّار) 🔸و اگر كسى، شخصی را براى خدا بدارد، خداوند به سبب اين دشمنى به او خواهد داد، هرچند که آن شخصِ مورد دشمنى، نزد خدا از باشد. 🔰 در روایت دیگری نیز از رسول خدا چنین نقل شده: 🔸 هر كسی، شخصی را به سبب ديدن عدالتى كه در او دیده و از او آشکار شده، در راه خدا بدارد، حال آن كه آن شخص، در علم خدا باشد، خداوند او را به سبب اين دوستى، خواهد داد، همانگونه كه شخصى، يكى از بهشتيان را دوست مى‌دارد. (مَن أحَبَّ رَجُلاً فِي اللّهِ‌؛ لِعَدلٍ ظَهَرَ مِنهُ و هُوَ في عِلمِ اللّهِ مِن أهلِ النّارِ آجَرَهُ اللّهُ عَلى حُبِّه إيّاهُ كَما لَو أحَبَّ رَجُلاً مِن أهل الجَنَّة) 🔸و هر کسی، شخصی را به سبب ظلم و ستمى كه در او دیده و از او آشکار شده، در راه خدا بدارد، حال آن كه در علم خدا آن شخص، باشد، خداوند به او به سبب اين دشمنى، خواهد داد، همانگونه كه كسى، يكى از دوزخيان را دشمن مى‌دارد. 📍آیات و روایات اجتماعی | عضو شوید📍
آیات و روایات اجتماعی
💠 دوستی و دشمنی ناآگاهانه، به خاطر خدا 🔰 امام باقر(ع): 🔸اگر كسى، شخصی را براى خدا #دوست بدارد، خداو
روایات را باید در منظومه معارف دینی معنا کرد و نمیتوان تک روایات را گرفته و به آن عمل کرد. تلاش ما هم در ارسال روایات، همین بوده که خوانش روایات براساس دستگاه فکری دینی باشد، نه تک گزاره ها این روایت را نیز باید در دستگاه فکری معنا کرد، البته که فهم برخی روایات با این روش، به آسانی نخواهد بود و نیاز به تامل و دقت و مطالعه دارد. این روایت هم به نظرم از آن دسته روایات هست که نیاز به تامل و دقت دارد که مراد حضرت چه بوده است. معمولا روایاتی که ابهامی در معنا دارند را در گروه ارسال نمیکنم اما به ذهنم رسید با توجه به اینکه عمده مخاطبین کانال، طلاب عزیز هستند، خوب است حتی برخی روایاتی که در فهم آنها دچار ابهاماتی هستیم را به اشتراک بگذاریم تا همفکری شده و چه بسا بشود ابهام روایات را تبیین کرد. اگر دوستان تبیینی نسبت به این روایت شریف دارند، در شخصی ارسال کنند.
💠 چگونه بدون عمل، نامه اعمال، پُر میشود! 🔺کلینی در شریف به نقل از (ع) نقل میکند: «شخصى از شما نامۀ اعمالش پُر است، بدون آن كه عملى انجام داده باشد». گفتم: چگونه چنين چیزی اینگونه مى‌شود؟ (وَ إِنَّ الرَّجُلَ مِنكُم لَتُملَأُ صَحِيفَتُهُ مِن غَيرِ عَمَلٍ‌، قُلتُ‌: وَ كَيَف يَكُونُ ذَلِكَ؟) 🔺حضرت فرمود: «یکی از شیعیان ما، بر عدّه‌اى مى‌گذرد كه آنها از ما اهل بیت، مى‌كنند؛ امّا همين كه او را مى‌بينند، به يكديگر مى‌گويند: ساكت شويد؛ زيرا اين مرد، از آنهاست. (قالَ‌: يَمُرُّ بِالقَومِ يَنالُونَ مِنّا، فَإِذا رَأَوهُ قالَ بَعضُهُم لِبَعضٍ‌: كُفُّوا، فَإِنَّ هَذا الرَّجُلَ مِن شِيعَتِهِم) 🔺يا شخصى از شيعيان ما، بر آنها مى‌گذرد و آنها به او مى‌زنند و در باره‌اش با حرف مى‌زنند. (وَ يَمُرُّ بِهِمُ الرَّجُلُ مِن شِيعَتِنا فَيَهمِزُونَهُ وَ يَقُولُونَ فِيهِ‌) 🔺خداوند در برابر آن، براى آن شیعه ما، آن قدر ثواب مى‌نويسد كه كارنامه‌اش پُر مى‌شود، بدون آن كه عملى انجام داده باشد». (فَيَكتُبُ اللّٰهُ لَهُ بِذلِكَ حَسَناتٍ حَتّٰى يَملَأَ صَحِيفَتَهُ مِن غَيرِ عَمَلٍ‌) 📌پ.ن: این روایت انگار دقیق برای امروز ما گفته شده است. چه افرادی که در مسیر دفاع از ، مورد طعن و بدگویی و تهمت واقع شدند... هنیئا لک. 📍آیات و روایات اجتماعی | عضو شوید📍
💠 خود را در برابر حق، به صبوری وادار! 1️⃣ (ع): خود را در برابر و پذیرش آن، به وادار؛ زیرا کسی که حقّی را ادا نکند، به اندازۀ دو برابر آن در خرج خواهد کرد. (اصبِرْ نَفسَكَ علىٰ الحقِّ‌؛ فإنَّهُ مَن مَنَعَ شيئاً في حقٍّ أعطىٰ في باطِلٍ مِثْلَيهِ‌) 2️⃣ (ع)، خطاب به مردى که از ايشان استفتايى كرده بود اما فتواى حضرت بر خلاف او بود و ناراحتى در چهره‌اش مشاهده شد، اینگونه فرمود: اى مرد! حقّ را كن؛ زيرا هيچ كس حقّى را تحمّل نكرد، مگر اين كه خداوند در عوض، چيزى به او عطا فرمود كه برايش بهتر است. (اصْبِرْ علىٰ الحقِّ‌، فإنَّهُ لَم يَصبِرْ أحدٌ قَطُّ لحَقٍّ إلّا عَوّضَهُ اللّٰهُ ما هُو خَيرٌ لَه) 📍آیات و روایات اجتماعی | عضو شوید📍