eitaa logo
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
3.5هزار دنبال‌کننده
829 عکس
134 ویدیو
60 فایل
❇️ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه مجموعه ای‌ است که سعی دارد در عرصه ترویج گفتمان تحول علوم انسانی قدم بردارد. ◽️آدرس سایت: http://www.nsayeh.com ◻️مدیر مسئول: @hamedshams ◽️جانشین مدیر مسئول: @saeed_karimdadashi ◽️ادمین: @Mahdiniksefat
مشاهده در ایتا
دانلود
📌 شهید مطهری 💢 حوزه‌های علمیه ما اگر از محدودیت‌های مصنوعی که خود برای خود به وجود آورده‌اند خارج گردند و با استفاده از پیشرفت به احیای فرهنگ کهن خود و آراستن و پیراستن آن بپردازند و آن را تکمیل نمایند و به پیش سوق دهند (که آمادگی تکامل و پیشروی دارد) می‌توانند از این انزوای حقارت آمیز علمی خارج شوند. ⭕️ و کالاهای فرهنگی خود را در زمینه‌های مختلف معنوی، فلسفی، اخلاقی، حقوقی، روانی، اجتماعی، تاریخی با کمال افتخار و سربلندی به جهان دانش عرضه نمایند. ⭕️ آینده انقلاب اسلامی، ص۲۰۳ لینک کانال ↙️↙️ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 گفتاری در تاریخچه علوم انسانی و موقعیت ( انسانِ مسلمانِ انقلابی) 💢 انقلاب اسلامی در گام های رشد و تحول خود، بدون حرکت به سوی تولید علم و تحول در علوم انسانی، موفقیت چندانی به دست نخواهد آورد. چراکه نقش نرم‌افزاری دارد و این نرم‌افزار باید متناسب با بافت فکری و فرهنگی جامعه طراحی و تولید شود. لینک کانال ↙️↙️ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 تقابل زنِ جمهوری اسلامی با تحجر و هرزگی 💢 جمهوری اسلامی در چهل سالگی با چالشی مواجه شده است که می توانست به راحتی زیر ساخت های آن را مرتفع سازد و به این چالش قبل از تحقق فائق آید. ⭕️ این ساختار حکومتی متکی بر عقلانیت مدرن و عقلانیت‌های انتقادی نیست بلکه عقلانیتی خاصی را دنبال می کند که توسط امام خمینی (ره) بر پایگاه معارف اسلامی و تجربه زیسته تاریخی مذهب تشیع صورت‌بندی شده است. ⭕️ این عقلانیت در اتمسفر ایران اسلامی نیز رقیبانی دارد که بعضی ها متاثر از نظام بین المللی و عده ای نیز از حیث پایگاه ولی با قرائتی مخدوش نزدیک به می شوند! ⭕️ عقلانیت اجتماعی با تعینات مختلف در عرصه کنش های اجتماعی سعی دارد مبتنی بر پشتوانه های فکری خود مسئله ها را حل نماید. ⭕️ عقلانیت اجتماعی انقلاب اسلامی نیز از دیرباز با مسئله های مهمی مواجه بوده است که یکی از این مسئله ها ، مسئله زن و حجاب می باشد که عقلانیت منحصر به فرد این جریان با پشتوانه اندیشه ای که دارد برای حل مسئله به میدان آمده است. ⭕️ البته جریان متحجر رقیب که متاسفانه تا حدودی هم هژمونی دارد ، در مسئله زن و حجاب معنای دیگری در طول تاریخ به جامعه پمپاژ کرده است که به ضد خود تبدیل شده و لوازم و زیبای خود را نیز از دست داده است! ⭕️ که یکی از مولفه های مهم مسئله زن است در ادبیات متحجرین معنای حفاظ مالک بر ملک خود را افاده می کند یعنی مرد استیلا دارد بر زن و زن به عنوان ملک مرد مورد توجه است لذا مرد به فکر حفظ ملک خود است! لینک ↙️↙️ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
⭕️ ولی در حقیقت دین ، حجاب یکی از مولفه های کرامت انسانی می باشد که این در ادبیات تئوریسین های انقلاب اسلامی نیز به چشم می خورد. ⭕️ حجاب در این نظام معنای نه تنها حفاظ ملک مرد معرفی نمی شود بلکه می خواهد زن را از کالا شدگی چه به صورت سنتی و چه به صورت مدرن برهاند! ⭕️ حال اگر نتوانیم آنگونه که عقلانیت اجتماعی انقلاب اسلامی حجاب را تبیین می کند آن تبلیغ نمایم ، بیشتر از امروز حجاب به ضد خود تبدیل خواهد شد یعنی حجاب برخاسته از عزت و کرامت انسانی، اذهان را به مستعمره شدن زن رهنمود می کند . ⭕️ لذا باید صریح و پوست کنده اعلام کنیم که زن در دیدگاه اسلام چیست و از چه هستی بر خوردار است و چه جایگاهی در اجتماع دارد که تا حدودی جریان دینی پشتوانه جمهوری اسلامی توانسته جواب گویی آن بر محوریت باشد برخلاف دو جریان دیگر که زن را به مسلخ کالا شدگی اعم از سنتی (جریان سنتی و سر ریز اجتماعی آن ) و مدرن (جریان روشنفکر و فمینیسم و سر ریز اجتماعی آن) می کشانند! ⭕️ این برای اینکه بتواند بر مسئله فائق آید نیاز به جریان سازی دارد ، بخاطر همین زنِ بر آمده از عقلانیت جمهوری اسلامی باید در مقابل جریان متحجر و مدرن قد اعلم کند و در دو جبهه به مبارزه بپردازد تا اینکه بر کرامت خلیفه الله ی خود نایل آید. لینک کانال ↙️↙️ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
| 💢 هر چقدر در عمق مسائل اجتماعی می اندیشم به این گزاره واقف تر می شوم: برای تغییر؛ از شروع کن! لینک کانال ↙️↙️ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 نسبت علوم اسلامی با علوم انسانی 💢 طی سه و چهار سال اخیر یک چیز تازه ای پیدا شده است و آن این است که عده ای از دانشجویان علوم انسانی در دانشگاه ها به علوم اسلامی دانشگاه ها روی آورنده اند. یعنی با رفتن به سراغ علوم انسانی، گمشده خود را پیدا نکرده‌اند و به فکر رجوع به حوزه و علوم اسلامی افتاده اند تا شاید گمشده خود را اینجا پیدا کنند. ⭕️ در همین ماه های اخیر عده از دوستانی که سال آخر اقتصاد یا جامعه شناسی که جزو شاداب ترین و سرزنده ترین رشته های علوم انسانی روز است، هستند، مکرر آمدند و گفتند که میخواهیم درسمان را تمام کنیم . آیا پیشنهادی برای طرحی چندساله برای آشنایی عمیق و علمی با قرآن و اسلام دارید؟؟؟ ⭕️ در میان آنها چه عناصر جالبی هستند گروه هایی هم هستند از رشته های مختلف که می پرسند آیا راهی می شناسید که ما اول در زمینه علوم اسلامی کار کنیم بعد برویم برای دکترای اقتصاد؟! ⭕️ من برای همفکری در طرحی با آنها صحبت می‌کردم... طرح خودشان را برای آینده مطرح می‌کردند و می‌گفتند: بدون جهان‌بینی کامل عملی نیست! و بنا داریم مدت زمانی را صرف آشنایی با مکتب های زنده و برجسته فلسفه امروز دنیا بکنیم و فلسفه بخوانیم و چون مهد بیشتر این مکتبها آلمان است، به خصوص در تماس بین متافیزیک و فیزیک، تصمیم داریم به آنجا سفر کنیم و آلمانی هم یاد بگیریم تا مطالعات دسته اول انجام دهیم و بعد برگردیم...! ⭕️ برگرفته از متن سخنرانی شهید آیت الله دکتر بهشتی (بخش اول) ادامه دارد ... لینک کانال ↙️↙️ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 💢 تمام بحث هایی که در نقادی ما بعد الطبيعه مطرح کرده است را من می پذیرم منتهی من معرفت شناسی کانتی را بسیار عقل زده میدانم انسانی که سوژه است عقل زده است و اراده و احساس در آن حضور ندارد. دومین اشکال کار این است که مقولات وی کاملاً formal هستند، نه تاریخی و واقعی و به همین دلیل است که این مقولات اجازه نمی دهند ما درباره و حرف بزنیم این بدان جهت بود که تلقی از علم در دو علم و خلاصه شده بود و همه اش را به پای و ریخت. ⭕️ لینک کانال ↙️↙️ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 نسبت علوم اسلامی با علوم انسانی 💢 زمینه اصلی در "ادیان" و "علوم انسانی"، "انسان" است. شناخت انسان، بافت های گوناگون هستی او، تار و پود او، خواسته ها و نیازهای او از یک سو، توان ها و کارآیی هایش از سوی دیگر. ⭕️ هدف این سازندگی، جهت ها و راههای عملی این سازندگی، زمینه‌های اصلی علوم انسانی و علوم اسلامی است. ⭕️ تفاوت اصلی "علوم انسانی" متعارف با "علوم اسلامی" در چیست؟! ⭕️ عرض شد که زمینه "علوم انسانی متعارف غیر اسلامی" که امروز در مدارس گوناگون دنیا می خوانند با زمینه "علوم اسلامی" که شما جزء خیل پاسدارانش هستید، یکی است. ⭕️ انسان، بافت هستی او، نیازهای او، توان های او، میزان حدود کارایی، هدف این کارایی، جهت این کارآیی، خود سازی و محیط سازیش و راههای علمی خودسازی و محیط سازی، موضوع و زمینه همه علوم انسانی است. زمینه علوم اسلامی هم همین است. ⭕️ تفاوت اصلی شان در چیست؟! در این است که علوم انسانی متعارف در این راه تنها از مشاهده و تجربه و تحلیل استفاده می کند. ⭕️ برگرفته از متن سخنرانی شهید آیت الله دکتر بهشتی (بخش دوم) ادامه دارد... لینک کانال ↙️↙️ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 نوام چامسکی در گفت و گو با شبکه الجزیره : 💢 آنچه اکنون در روابط رژیم صهیونیستی و آمریکا در حال رخ دادن است را بسیار قابل توجه خواند و گفت اولین بار است که رهبری این رژیم آشکارا از رهبری گسسته شده است. لینک کانال ↙️↙️ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 عدالت در کش و قوس اندیشه ها ⭕️ متون باقی مانده از امام علی (ع) یکی از تراث با ارزش باقی مانده در حوزه عدالت می باشد که می تواند برای راهگشا باشد در حالیکه متاسفانه کار اساسی فقهی و علمی در این زمینه محقق نشده است! لینک کانال ↙️↙️ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
💢 از پایگاه فکری در تلاش است، اصولی را برای تنظیم کند تا تضاد منافع افرادی که در اجتماع به دنبال بیشتر کردن سهم خود از توزیع امور اجتماعی هستند را به طور منصفانه حل و فصل نماید . رالز سعی دارد در این راستا رویکرد وظیفه‌شناختی مورد دفاع کانت را بر رویکرد فایده گرایانه آمریکای سیطره دهد! ⭕️ هم در نقطه مقابل سیستم فکری لیبرال ، رویکرد اقتصادی این سیستم را مبتنی بر استثمار انسان می داند و به این اعتبار نه تنها لیبرال را نظامی غیرانسانی، بلکه حتی ضدانسانی تصویر می کند . مارکس اساسا" نظام اجتماعی مبتنی بر مالکیت خصوصی را نفی می­ کند، چرا که به عقیده­ ی او در جامعه­ ی مبتنی بر ، انسان از ذات خود بیگانه می­ شود لذا عدالت را طوری تصویر می کند که مالکیت خصوصی را نفی کند! ⭕️ بعد از مطرح کردن دو دیدگاه موجود در باب عدالت ، گذری داریم به دیدگاه امام علی (ع) که مقتضاى عدالت را ، مساوات می دانند در شرایط حقوقى مساوى، نه در شرایط نامساوى، یعنى نباید میان شرکت‌ کنندگان در یک مسابقه علمى یا در یک مسابقه قهرمانى در غیر آنچه مربوط به استعداد و هنر و لیاقت است فرق گذاشته شود! ⭕️ دیدگاهی که را به مسلخ و فرد را به مسلخ نمی‌برد بلکه میدان را برای استعداد ها چه از صنف و چه از صنف باز می گذارد! ⭕️ این رفت و برگشت ها نشان می دهد که مسئله عدالت از دیرباز جز مسئله های مهم بشر بوده است و اولیا اللهی هم در عالم خاکی به دنبال اجرایی کردن آن بوده اند . این آموزه های اللهی که در قالب متون در اختیار ماست و می تواند نظریه ای اخلاقی تری که با سازگار تر است ارائه بدهد! ⭕️ متون باقی مانده از امام علی (ع) یکی از این تراث با ارزش باقی مانده در حوزه عدالت می باشد که می تواند برای راهگشا باشد در حالیکه متاسفانه کار اساسی فقهی و علمی در این زمینه محقق نشده است! لینک کانال ↙️↙️ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
💢 دکتر عماد افروغ استاد دانشگاه و نماینده سابق مجلس در دوره هفتم در سن 67 سالگی در اثر بیماری دارفانی را وداع و به دیار باقی پر کشید. ⭕️ مدرسه علوم انسانی اسلامی هم به نوبه خود وفات را به علاقمندان حوزه علوم انسانی و اسلامی تسلیت می گوید. لینک کانال ↙️↙️ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 نسبت علوم اسلامی با علوم انسانی 💢 در علوم اسلامی، قبل از هر چیز، یک کاوشگر سخنش این است که ببینم نخست سرچشمه ی وحی در این زمینه چه می گوید. انسان چیست؟ بافت ها، نیازها و توان هایش چیست؟ ⭕️ یک عالم اسلامی اول می خواهد ببیند وحی در این زمینه چه گفته است.؟ میزان کارآیی و اختیار انسان چقدر است؟ هدف لایق زندگی انسان چیست؟ جهت ها و راه های عملی رسیدن انسان به آن هدف چیست؟ اول می خواهد ببیند وحی چه گفته است. ⭕️ پرسش هایی داریم قبل از وحی، پرسش هایی هم داریم بعد از وحی. قبل از وحی می پرسیم اصلا وحی ای در کارهست تا من سراغ آن بروم؟ ⭕️ باید شناخت و معرفت انسانی را به کار انداخت تا به وحی برسیم؛ معارف مربوط به اثبات خدا، یافتن خدا در جهان، پی بردن و راه بردن به خدا یا هر چیز دیگری که میخواهید اسم آن را بگذارید. ⭕️ خداشناسی، معارفی است که ما را به وحی می رساند و این که وحی یکی از واقعیت هاست و می تواند تکیه گاه بشر قرار گیرد. اینها همه قبل از وحی است. ⭕️ برگرفته از متن سخنرانی شهید آیت الله دکتر بهشتی (بخش سوم) ادامه دارد... لینک کانال ↙️↙️ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 آیت الله جوادی آملی 💢 برخی آقایان خیال می‌کردند که و اسلامی یعنی یک مجله‌ای چاپ کنیم و عکس امام و رهبری را اول آن بگذاریم! این است، نه اسلامی! حالا عکس امام و رهبری خوب است، اما اکتفا به این که کاری را دینی نمی‌کند. نباید کرد. ⭕️ باید را زنده کرد، چون علمِ پوسیده و دانشگاه و حوزه ی پوسیده و سردخانه‌ای، عالِم تربیت نمی‌کند. لینک کانال ↙️↙️ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 نسبت علوم اسلامی با علوم انسانی 💢 محتوای وحی را از کجا باید شناخت؟ امروزه گاهی می گویند برای محتوای وحی، چند نفری در یک اتاق در بسته می‌نشینیم، بحث می‌کنیم تا ببینیم مصلحت بشریت چیست!؟ آن وقت می گوییم همان محتوای وحی است. ⭕️ هم می پزیم و می سازیم و می کشیم و سفره مان را پهن می کنیم و به تمام بشریت می‌گوییم هرکه خواهان سعادت است بسم الله! وحی همین است که ما می گوییم!!به نظر شما این راه صحیح است؟؟ هیچ عاقلی پیدا می شود که بگوید این راه صحیح است؟ البته که صحیح نیست. ⭕️ بحث ما در وحی اسلامی، منعکس است در دو آیینه متمم یکدیگر: الف) کتاب ب) سنت ⭕️ برای شناخت وحی باید رفت سراغ کتاب و سنت اما امروز برای کتاب فهمی و سنت فهمی زنده و پویا و نه متحجر و ایستا یا حتی ارتجاعی، علاوه بر همه آنچه تاکنون برای فهم کتاب و سنت به آن احتیاج داشتیم، به یک سلسله معلومات دیگر نیز به صورت کمکی نیازمندیم یعنی اگر انسان بخواهد ببیند وحی درباره روند جامعه چه می گوید، تا الفبایی از جامعه شناسی نداند نمی‌تواند اصلا بفهمد وحی درباره روند جامعه چه می گوید اگر بخواهد ببیند وحی در زمینه تعلیم و تربیت چه می‌گوید، تا وقتی آشنایی کلی با روانشناسی و علوم تربیتی به صورت کلی و در حد معلومات عمومی نداشته باشد اصلا نمی شود. ⭕️ بنابراین اگر امروز انسان بخواهد استنباط زنده از کتاب و سنت داشته باشد، به یک مقدار و در حدگذار، به معلومات عمومی متناسب با زمان احتیاج دارد. ⭕️ برگرفته از متن سخنرانی شهید بهشتی(بخش چهارم) ادامه دارد ... لینک کانال ↙️↙️ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 سید جمال الدین اسد آبادی 💢 فقط حکمت و فلسفه است که درک را برای آدمی میسر می سازد ، شرافت انسان را تبیین می کند و راه راست و صحیح را به او نشان می دهد. ⭕️ نخستین خلل و نقصانی که در هر قوم و ملتی پدیدار می شود و به سوی انحطاط و نابودی اش می کشاند از ناحیه آن است. لینک کانال ↙️↙️ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 📖 مقدمه بر علوم انسانی 🖋 ویلهلم دیلتای ⭕️ ویلهلم دیلتای (1911- 1833) عضو یکی از نحله های فلسفی آلمان پس از کانت محسوب می شود که به آن ها «» می گویند. آن ها مابعدالطبیعه به سبک کانت را نفی می کنند. رگه های اصلی تفکر این اندیشمند را می توان ، ، و به عنوان شاخه ای متمایز از علوم طبیعی برشمرد. ⭕️ در میان این عنوان ها، موضوع اصلی فلسفه دیلتای است. سعی او بر این است که موضوع، منطق، روش و غایت این علوم را از خاصیت زیستی انسان استنتاج کند و علوم انسانی را به عنوان مجموعه ای متمایز از (هم در موضوع هم در روش و هم در غایت) معرفی کند. ⭕️ آنچه امروز «» نامیده می شود در مقطع تاریخی بین ارسطو تا ویلهلم دیلتای شکل گرفته است. برای تعریف علوم انسانی (متمایز از علوم طبیعی) و تدوین منطق آن و تعیین هدف یا غایت آن ارسطو قدم های اولیه را برداشت. در قرن هجدهم ویکو، هیوم، ولتر و مونتسکیو این مفاهیم را پیش بردند. در قرن نوزدهم اگوست کنت، جان استوارت میل و سرانجام دیلتای تکمیل صورت تاریخی این علوم را به انجام رساندند. لینک کانال ↙️↙️ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 نسبت علوم اسلامی با علوم انسانی 💢 این مطلب هم داریم که مربوط است به بعد از وحی. گیرم که وحی را شناختیم، وحی تمام جزئیات مربوط به همه ی زمان ها را مو به مو که نگفته است. برای پیاده کردن نقشه ی مدون وحی بر روی عرصه ی زمان ما که ناظر به نسل آینده و سرنوشت آینده باشد، خیلی معلومات نیاز است. ⭕️ اینجاست که معلومات عمومی هم دیگر به درد نمی خورد، اینجا دیگر معلومات تخصصی می خواهد. اسلام و وحی در زمینه ی تعلیم و تربیت، چه مسائل و تعالیم و بنیادهایی را به دست می دهد؟ می خواهیم براساس این بنیادها فن تعلیم و تربیت اسلامی درست کنیم. بسیار خوب، اینجا متخصص تعلیم و تربیتی می خواهیم که علوم اسلامی اش را هم تا حد خوبی فرا گرفته باشد. ⭕️ می خواهیم جامعه بسازیم، چه کار کنیم؟ اقتصاددان می خواهیم؟ سیاست دان می خواهیم؟ یا به معنی امروز که علوم اجتماعی را دیگر آنقدر گسترش داده اند که همه ی علوم انسانی را در خود جای داده، علوم اجتماعی می خواهیم که بتواند در شاخه های آن بر مبنای این پایه های اسلامی، طرح اجرایی برای امروز و فردا بدهد؛ طرحی که امروز میدهد و ممکن است فردا معلوم شود که اشتباه است، چون طرح است. ⭕️ اسلام او اشتباه نیست، پیاده کردنش اشتباه است. مشاهده می خواهد، تجربه هم می خواهد، تحلیل هم می خواهد، جمع بندی هم می خواهد. ملاحظه می کنید که در مسئله بعد از وحی باز برگشتیم به مشاهده، تجربه، تحلیل، جمع بندی. ⭕️ برگرفته از متن سخنرانی شهید آیت الله دکتر بهشتی (بخش پنجم) لینک کانال ↙️↙️ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 💢 در زمینه میتوان ادعا کرد که چیزی که امروز به عنوان علم جامعه شناسی می شناسیم نتیجه اندیشه و است ‌، بدون هگل به این گونه وجود نمی داشت من اینجا مایلم به نگاه نسبت به بپردازم که مکمل بحثهای ما درباره (اگو) یا آزادی است میدانیم که جامعه یک کل برساخته از افراد است اما هگل در سطح تعریف فردگرایانه از جامعه نمی ماند وی در نهایت جامعه را چیزی بیش از افراد می داند و برای آن اصالتی قائل است. البته این اتهام مرسوم را نیز نمیدتوان به هگل وارد کرد که وی افراد را فدای کل می کند زیرا هر چند کل چیزی بیش از جمع جبری افراد است اما در نهایت چیزی ورای افراد نیست در حقیقت کل محصول رابطه دیالکتیکی افراد یا اجزاء است همین امر باعث می شود که هگل اصالت را نه به فرد مجزا و تک افتاده بدهد و نه به یک کل صُلب و پیشینی بلکه مسأله بر سر رابطه میان این دو است که را بر می سازد این نکته هگلی که جامعه چیزی نیست جز نسبتها پس از او توسط جامعه شناسان و متفکران آگاهانه یا ناآگاهانه به اشکال مختلفی تکرار میشود برای مثال همین تعریف در به حقیقت زیر بنایی جامعه در مقام مناسبات تولید بدل میشود؛ یا در به اراده معطوف به بدل میشود و در به نسبت اجزاء با «قدرت» در مقام نیروی بر سازنده وضعیت بدل میشود در نتیجه ایده جامعه در مقام کلیت دیالکتیکی یکی از میراثهای هگل برای متفکران پس از اوست. لینک کانال ↙️↙️ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 در یک مفهوم و ایده کلی و مبهم است هر کسی میتواند به دلخواه آن را تفسیر کند در عین حال، پیش فرض مساله تحول پذیرش نوعی ناکارآمدی عقب ماندگی و بی فایدگی رایج است کمترین معنای تحول این است که دانش و اطلاعات خود را در حوزه های مختلف علوم انسانی به روز کنیم از اندیشه های موجود و معاصر در حوزه های مختلف غافل نباشیم؛ اگر خط شکن و مرزدار نیستیم ، دست کم در مرزهای آن حرکت کنیم چنین نباشد که سالها از مرزهای دانش عقب باشیم و خود را سرگرم نظریات و دیدگاه های فرسوده و تاریخ مصرف گذشته کنیم. ⭕️ البته تحول در اصطلاحی است که میتواند به معنای علوم انسانی نیز باشد و حتی میتواند مساله علوم انسانی را نیز شامل شود. لینک کانال ↙️↙️ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 💢 این کتاب در جستجوی پاسخ سؤالاتی از این قبیل است؛ علوم انسانی چه نوع علومی اند؟ چه تفاوت ها و تمایزهایی با علوم غیرانسانی دارند؟ هدف یا اهداف علوم انسانی چیست؟ علوم انسانیِ اسلامی به چه معنی است؟ آیا قید «اسلامی» در این ترکیب، احترازی است یا توضیحی؟ روش تحقیق در علوم انسانی اسلامی به چه صورت است؟ روش تحلیل و داوری نظریه ها در علوم انسانی چگونه است؟ آیا منحصر دانستن روش شناسی در روش تجربی موجه است؟ آیا استناد به متون دینی در تحلیل کنش های انسانی، علم تولیدی ما را امری اختصاصی و درون دینی نمی کند؟ چگونه می توان درستی نظریه خود را برای کسانی که هم کیش و هم آیین ما نیستند، تبیین کرد؟ ارزش ها چه نقشی در علوم انسانی دارند؟ آیا پذیرش تأثیر ارزش در دانش، مستلزم از دست دادن عینیت و بی طرفی علمی نیست؟ چگونه می توان از علوم انسانی اسلامی سخن گفت و در عین حال ویژگی های عینیت، بی طرفی، آزاداندیشی و واقع گرایی علمی را تأمین کرد؟ دلایل مخالفان علم دینی و به طور خاص، چیست؟ از چه قوت و اعتباری برخوردارند؟ لینک کانال ↙️↙️ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 💢 مفهوم و ایده دیگری که در دو دهه اخیر در کشور ما رایج بوده است و حتی همایش ها و مقالات و نشست های علمی متعددی درباره آن برگزار شده است مساله است. ⭕️ منظور از بومی شدن علوم انسانی را می‌توان این‌گونه بیان داشت که «موضوع این علوم، سوژه‌ای قابل تعمیم نیست»؛ بلکه موضوعی واحد و متغیر است. چرا که موضوع علوم انسانی به مسایل فرهنگی و انسانی باز می‌گردد که به نوبه خود با حوزه‌های معرفتی و رفتاری محیط‌های مختلف اجتماعی، در شرایط تاریخی و فرهنگی گوناگون، تفاوت پیدا می‌کند. ⭕️ در قلمرو این علوم برخلاف علوم طبیعی و غیر انسانی، بین ابژه و سوژه یعنی میان عالم و ذهنیت او و موضوعی که مورد مطالعه او قرار می‌گیرد، یک دیالکتیک و آمد و شد مستقیم برقرار است. یعنی موضوع علوم انسانی پدیده‌هایی است که با معرفت و آگاهی انسان شکل می‌گیرند. معرفت علمی نسبت بدان موضوع، به سرعت و بدون نیاز به تصرف بعدی، می‌تواند موضوع را مستقیم تغییر دهد یا تقویت کند. لینک کانال ↙️↙️ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
21.05M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌 نقدهای از ساختارهای بر آمده از مدرنیته 💢 نقد فوکو از ساختار قدرت و تلاشی که این نظام، بشکلی مهندسی شده در جهت بازتولید نظام بردگی انسان با بهره گیری از شبکه دانش و سیطره فناوری انجام می هد، آن موضوعی است که در سراسر نظام فکری و ساختار نظام مند آثارش جریان دارد. وجه همت فوکو همواره بر این قرار گرفته که به ما بگوید چگونه ساختارها با نوعی نظم پیچیده، آنگونه که توده انسانها کمترین درکی از آن نداشته باشند، خود آنها را به بردگی می کشد. پیشتر البته متفکرانی چون مارکوزه با بهره گیری از روانشناسی فرویدی، این سیطره نظام قدرت بر مغز انسانها و ماشینی کردن زندگی امروزی را به نوعی دیگر بازگو کرده بودند. ⭕️ محمد آخوند پور امیری لینک کانال ↙️↙️ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
⭕️ آنجایی که فوکو در «مراقبت و تنبیه» از چگونگی شکل گیری نظام مراقبت و گذر از تنبیهات سفت و سخت بدنی در گذشته به سوی نوعِ بدیعی از تنبیهات و مراقبت ها سخن می گوید؛ در واقع شما را پیشاروی ساختاری به غایت پیچیده می گذارد که شما را به این نکته ظریف رهنمون سازد که در نظام سلطه کنونی یک بزهکار تنها یک بزهکار نیست؛ بلکه مهره ای است در چرخ دنده های نظام سلطه؛ در جهت ایفاء وظایفی که پیشتر برایش تعریف شده و باید به آن وظایف بخوبی عمل نماید. ⭕️ این وجه انتقادی نسبت به مدرنیته و کل ساختار نظام سرمایه داری را متفکران دیگر مکاتب انتقادی نیز به نوعی بازگو کرده اند؛ اما در وجه تمایز اندیشه های فوکو و دیگر منتقدین شاید ذکر این نکته حائز اهمیت باشد که فوکو نه تنها بدنبال نقد وضع موجود است(یعنی همان کاری که دیگر منتقدین نیز می کنند)؛ بلکه این هشدار را به ما می دهد که چنانچه کل این نظام برساختگی اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و ... را امروز برهم نزدید و حتی در بدیهی ترین اموری که با آن روبرو هستید شک نکنید؛ به صِرف انتقاد و تحولات اندک، ساختار سلطه همچنان باقیست. حماقت و بردگی بازتولید می شود، شاید احمقانه تر و وحشیانه تر از گذشته. به همین دلیل تفکر فوکو نه بدنبال اصلاح بلکه بدنبال انقلاب است. لینک کانال ↙️↙️ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 💢 اصطلاح دیگری که فراوان مورد استفاده محققان این عرصـه قـرار گرفته و حتی جزء نخستین اصطلاحاتی بوده است که توسط اندیشمندان مسلمان در مواجهه با دانش های جدید به کار رفته است اسلامی سازی است. ⭕️ در حالیکه این رویکرد شامل تاویل و تفسیر علمی (مدرن) از دین همچون روند مرحوم احمد خان هندی ، بازرگان و سنجابی می باشد. ⭕️ این روند سعی دارد تعارض علم و دین را با تاویل متون دینی به نفع علم حل نماید و در حقیقت این دین است که مدرن می شود!! ⭕️ که متاسفانه این رویکرد بین منادیان علوم انسانی اسلامی رایج بوده طوری که از اول واکنش گروهی از اندیشمندان مسلمان را به همراه داشته است. لینک کانال ↙️↙️ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b