مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
❖ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه برگزار می کند! ▫️بازخوانی اصول و مبادی حکمت انسانی ابونصر فارابی ▫️ب
#حکمت_عملی | #ابونصر_فارابی | #علوم_انسانی_اسلامی
❖ شیوه اجرایی درسگفتار چگونه است؟
•
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
#عقلانیت_اجتماعی_انقلاب_اسلامی | #عالم_تمدن_ساز
❖ شهید آیت الله مرتضی مطهری
• ممکن نیست یک اجتماع، مثلا فرهنگ یا سیاست یا قضاوت یا اخلاق و تربیت و یا اقتصادش فاسد باشد اما دینش درست باشد و بالعکس.
•
•
• نظری به نظام اقتصادی اسلام/ص۴۱
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
#انتخابات | #عقلانیت_اجتماعی_انقلاب_اسلامی
❖ انتخابات و آفت بی قراری
• در روزگار قحطی ایدئولوگهای که همانند دوران آغازین انقلاب مسئولیت پشتیبانی نظری از گفتمان انقلاب اسلامی را برعهده بگیرند، جای خالی بزرگانِ در تصویر عمیقاً احساس میشود. کسانی که در عین دفاع جانانه از ارزشهای اسلامی، مسئله دوران مدرن را خوب فهمیده بودند و سقراطوار به مقابله با اذهان خشکیده و منجمد برمیخاستند.
• وضعیت گفتمان انقلاب در انتخابات ۱۴۰۳ نمایان ساخت که برای مصون ماندن از آفت بیقراری، بیش از هر زمان دیگری نیازمند تولید چنین اشخاصی میباشد که ایستاده بر پایگاه الهیاتی و فلسفی انقلاب اسلامی به بازخوانی ، صورت بندی دقیق و سرریز شدن مبانی در امور جاری کشوری بپردازند.
•
•
• هئیت تحریریه مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
#تماشاگری_اندیشه_ها | #علوم_انسانی | #بازیابی_هویت
❖ ما همه میخواهیم یا دولت را تقویت کنیم یا دولت را سرنگون کنیم؛ اما هیچکس نمیخواهد در حوزههای پایین کار کند و نسل تربیت کند.
•
•
• مرحوم محمد علی مرادی
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
#تماشاگری_اندیشه_ها | #علوم_انسانی | #بازیابی_هویت ❖ ما همه میخواهیم یا دولت را تقویت کنیم یا دول
• ما فکر میکنیم اگر دولت را تقویت کنیم و مؤلفه اصلی آن را نظامیگری قرار دهیم پیروز خواهیم شد در صورتی که این نقطه شکست ماست. ما باید به این سؤال پاسخ میدادیم چگونه میشود انسان ایرانی رشدیافته شود، نه اینکه چگونه میشود اسلحه بهتری داشت بلکه چگونه میشود اندیشه بهتری داشت و اشخاص رشدیافتهتری داشت. بهجای تجهیز لشگر نظامی باید «آموزش و پرورش» را توسعه میدادیم تا خودمان بتوانیم اسلحه بسازیم، این خطای تاریخی ما بود. حالا ما همه میخواهیم یا دولت را تقویت کنیم یا دولت را سرنگون کنیم؛ مثلاً خود ما در زمان شاه چنین قصدی داشتیم و حالا میخواهیم دولت را تقویت کنیم یا بعضی شاید بخواهند دولت را سرنگون کنند اما هیچکس نمیخواهد در حوزههای پایین کار کند و نسل تربیت کند.
• من اصلاً کاری به دولت فعلی ندارم. بحث من سیاسی نیست بلکه کاملا آموزشی است. من میپرسم که تکتک ما چهقدر دغدغه نسل توانمند داریم و میخواهیم در حد توانمان انسانسازی کنیم. دانشجوی خود من میتواند ساعت 2 بعد از نیمهشب زنگ بزند تا با هم متن بخوانیم. تنها چیزی که من از او میخواهم عشق و علاقه است. این کاری است که ما کمتر کردهایم. ما باید ابتدا توپخانه نظریمان را بسازیم تا اگر لازم شد به سلاح هم بیندیشیم. ما در اثر آن شکست تاریخی از اندیشه غافل شدیم اگرچه ما تا زمان ملاصدرا و دشتکی اندیشمند به معنی واقعی داشتهایم ولی از آن به بعد اغلب سیاستمداران و سرداران چهرههای تاریخی ما هستند.
• من اصلاح این رویه را از خودم شروع کردم و هیچ گلهای از کسی ندارم و توقعی هم ندارم چون تا انسانها توسعه نیابند کاری از دست دولت ها برنمیآید. باید انسان ایرانی شخصیت بیابد یعنی اینکه وجود ارزشمند خودش را نه در فحش دادن به غرب و نه در خودباختگی در مقابل غرب ببیند. این مشکلی است که حتی در دانشمندان جامعه ما دیده میشود. ما از به کار بردن واژههای غربی در گفتههای علمیمان احساس خوبی پیدا میکنیم و تئوریهای اندیشمندان غربی برای ما خیلی ارزشمند است در عین حال به آنها فحش هم میدهیم.
• دلیل این رفتار این است که ما هنوز خودمان را به اندازه کافی قوام ندادهایم. حرف ما به غربی ها این است که ما مثل شما نیستیم، شما هم مثل ما نیستید. ما باید دربیابیم چگونه میتوانیم از فرهنگ گذشته خودمان بهرهمند شویم، علیرغم این که در فضای دنیای مدرن زندگی میکنیم ما باید این پدیدههای جدید را بفلسفیم. اینکه بعضی آقایان متون غربی یا حتی کهن اسلامی را بازخوانی میکنند دردی را دوا نمیکند. برای شما مثالی میزنم؛ من وقتی در کودکی شاگرد بنا بودم به ما میگفتند آجرهای این خانههای قدیمی را با تیشه پاک کنیم تا در بناهای جدید استفاده شود فرهنگ گذشته ما حکم آن خانه قدیمی را دارد که نمیشود دوباره آن را ساخت ولی باید با محتوای آن بنایی در خور امروز ساخت. برای چنین پروژههایی کسی تره هم خرد نمیکند!
•
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#عقلانیت_اجتماعی_انقلاب_اسلامی | #عالم_تمدن_ساز
❖ تا ابد این ملت غیر رشید باقی می ماند!
•
•
• آیت الله شهید مرتضی مطهری
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
#عقلانیت_اجتماعی_انقلاب_اسلامی | #انتخابات
❖ جمهوریت تقلیدی علیه عقلانیت اجتماعی انقلاب اسلامی
• فرض بکنید که اگر همه کسانی که در رأس [هستند] بروند پیشنهاد بکنند که فلان آدم را شما وکیل کنید لکن شما به نظرتان درست نباشد، جایز نیست بر شما تبعیت کنید. باید خودتان تشخیص بدهید که آدم صحیحی است تا اینکه بتوانید رأی بدهید.
•
•
• صحیفه امام/ج ۱۸/ص ۲۸۴
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
#عقلانیت_اجتماعی_انقلاب_اسلامی | #انتخابات
❖ جمهوریت تقلیدی علیه عقلانیت اجتماعی انقلاب اسلامی
• حتّی کسانِ نزدیک من - خانوادهی من، فرزندان من - مطّلع نیستند که من به چه کسی رأی دادم. وظیفهی مردم است که تحقیق کنند.
•
•
• ۲۴/خرداد/۱۳۹۲
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
#عقلانیت_اجتماعی_انقلاب_اسلامی | #انتخابات
❖ جمهوریت تقلیدی علیه عقلانیت اجتماعی انقلاب اسلامی
• در نظام سیاسی و اجتماعی و اقتصادی اسلام مسأله بزرگ و اساسی ، مسأله ای که نقش تعیین کننده و شکل دهنده دارد، این است که انسان های پویای آزادی بسازد که با انتخاب خویشتن به راه حق ، به راه خدا ، به راه پاکی و فضیلت و تقوا در آیند. بسیاری از تدابیر اسلام در نظام های سیاسی و اجتماعی ، در حقیقت در جهت بین بردن عوامل ضد آزادی است.
•
•
• نقش آزادی در تربیت کودکان/ص۱۶
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
#عقلانیت_اجتماعی_انقلاب_اسلامی | #انتخابات
❖ جمهوریت تقلیدی علیه عقلانیت اجتماعی انقلاب اسلامی
• اگر بخواهید به مردم تحمیل کنید که چه کسی را انتخاب کنند، تا قیامت به رشد اجتماعی نمی رسند. مردم باید آزادانه انتخاب کنند.
•
•
• حسینه ارشاد/۱۳۴۸
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
❖ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه برگزار می کند! ▫️بازخوانی اصول و مبادی حکمت انسانی ابونصر فارابی ▫️ب
#معرفی_کتاب | #بازیابی_هویت | #مدینه_فاضله
❖ اصول و مبانی حکمت انسانی از دیدگاه فارابی/حسام الدین شریفی
• شناخت افعالی که انسان باید با اراده خود به صورت فردی یا اجتماعی انجام دهد از دغدغه های پژوهشگران علوم انسانی است که به صورت ها و روش های گوناگونی درباره آن تحقیقاتی صورت گرفته است.از آنجا که افعال انسان، موجودی از موجودات حقیقی عالم هستند که با اراده انسان ایجاد می شوند، حکمت انسانی با روش برهانی اقدام به شناخت حقیقی و یقینی از آنها می کند. اما آیا چنین شناختی امکان دارد؟ درصورت امکان، چگونه باید شکل بگیرد تا نتایج حاصل از آن قابل اعتماد باشد و لوازم چنین شناختی چیست؟
•
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
#پولیس | #مدنیه_فاضله | #فضیلت
❖ سیاست فیلسوف / سیاست سوفسطائی
• وظيفه سياستمدار اين نيست که از تمايلات مردم پيروی کند و در ارضای آنها بکوشد بلکه اين است که مردم را بهتر سازد. سازندگی، پيشرفت صنايع و تجهيزات کشور به تنهايی نشانه سياستمدار خوب نيست.
•
•
• رساله گرگياس/افلاطون/۱/۳۵۷
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
#پولیس | #مدنیه_فاضله | #فضیلت
❖ سیاست فیلسوف / سیاست سوفسطائی
• اين ها هنگامی که زمام امور را به دست دارند رجز می خوانند و هر روز ادعا می کنند که جامعه و دولت را بهتر ساختهاند ولی همينکه از کار افتادند ناله و شکايت می آغازند و از وضع جامعه و دولت چنان بد گویی می کنند که گويی بدتر از آن در تصور نمی گنجد. اين سخنوران و سياستمداران، درست مانند سوفيستها هستند. در حالی که اگر نيک بنگری سوفيستی برتر از کار اين عده است.
•
•
• رساله گرگياس/افلاطون/۱/۳۶۰
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
#پولیس | #مدنیه_فاضله | #فضیلت
❖ سیاست فیلسوف / سیاست سوفسطائی
• سياستمداران فاسد، مانند تهيه کنندگان غذاهای لذيذ هستند، که تنها به خواهشهای تن ما خدمت می کنند و قدمی در راه خوبی و سلامت تن بر نمی دارند. يگانه حاصل کار آنان اين است که شکم را بزرگ و گوشت تن را فاسد سازند. هر چند مردمانی که به سبب پر خوری بيمار می گردند از روی نادانی گناه بيماری خود را به گردن آن مردان نمی گذارند بلکه آنان را می ستايند و کسی را گناهکار می شمارند که بخواهد با اندرز، آنان را از پر خوری باز دارد. سياستمداران فاسد نيز به ظاهر کشور را بزرگ و نيرومند می سازند ولی اين فربهی در حقيقت ورم و بيماری است. آنان برای شهر بسی چيزهای بيهوده ساختهاند ولی از عدالت و خويشتنداری غافل بودهاند. وقتی که يکی از اين سياستمداران را به سبب گناهی که از او سر زده است محاکمه کنند؛ چنان ناله و شيون می آغازد که گويی به مصيبتی بزرگ دچار گرديده و می گويد «با آن همه خدمت که به کشور کردهام سزاوار نيست با من چنين کنند.» اينها ديگران را به ظلم بر خود متهم می کنند در حالی که ادعا می کنند به مردم خدمت کردهاند و مردم را بهتر ساختهاند.
•
•
• رساله گرگياس/افلاطون/۱/۳۵۹
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
#سیاست_فیلسوف | #سیاست_سوفسطائی | #دولت_رفاه
❖ سیاست و حقیقت/سقراط یا ماکیاولی
🔸 با ارائه : استاد امیرآقاجانلو
•
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
سیاست و حقیقت، سقراط یا ماکیاولی.mp3
15.22M
❖ سیاست و حقیقت/سقراط یا ماکیاولی
🔸 با ارائه : استاد امیرآقاجانلو
•
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
#سیاست_فیلسوف | #سیاست_سوفسطائی | #دولت_رفاه
❖ بازخوانی انتخابات/نهاد جمهوریت
🔸 با ارائه : استاد علی اسدی
•
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
بازخوانی انتخابات.mp3
13.55M
❖ بازخوانی انتخابات/نهاد جمهوریت
🔸 با ارائه : استاد علی اسدی
•
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
#سیاست_فیلسوف | #سیاست_سوفسطائی | #دولت_رفاه
❖ تاملاتی در نسبت عقلانیت اجتماعی با حکمرانی
🔸 با ارائه : استاد امین اسدپور
•
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
نسبت عقلانیت اجتماعی با حکمرانی.mp3
39.2M
❖ تاملاتی در نسبت عقلانیت اجتماعی با حکمرانی
🔸 با ارائه : استاد امین اسدپور
•
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
#پوپولیسم_عریان | #عقلانیت_اجتماعی | #انتخابات
❖ داوری فیلسوف، داوری شهروند
•
•
• دکتر محمدرضا قائمی نیک
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
#پوپولیسم_عریان | #عقلانیت_اجتماعی | #انتخابات ❖ داوری فیلسوف، داوری شهروند • • • دکتر محمدرضا قائ
۱) کسانی که با آراء دکتر داوری اردکانی در آثارش، کمابیش آشنایی دارند می دانند که او علیرغم آنکه مسئله اش، سیاست است، اما شیوۀ تفکر او، تجویز نیست، بلکه دعوت به تفکر است. اگر این مبنا را بپذیریم، ناگزیر امروز دکتر داوری نباید چنین موضعی را می گرفت و سخن از تمام شدن ایران و بقاء و عدم بقای ایران به دلیل یک انتخاب سیاسی سخن می گفت. او حتی اگر مخالف رای دادن به دکتر جلیلی و موافق با رای دادن به دکتر پزشکیان بود، بازهم بایستی به همان شیوه همیشگی ما را دعوت به تفکر می کرد تا از خلال این تفکر، ما به بهترین انتخاب برسیم، نه آنکه صریحاً چنین موضع گیری کند.
۲) آنهایی که در سال 84، رقابت شدید میان مرحوم آقای هاشمی رفسنجانی و دکتر احمدی نژاد را در انتخابات ریاست جمهوری به یاد داشته باشند و در آن دوره، به مرحوم رفسنجانی رای نداده باشند، کمابیش با وضعیتی مشابه امروز روبرو بودند، وقتی که آیت الله جوادی آملی، هم در آن مقطع و هم در مقاطع بعدی، حمایت تام و تمامی از مرحوم هاشمی رفسنجانی انجام دادند.
• «مردان الهی با انفاق، خود را تثبیت می کنند، نمی لرزند، نمی لغزند، گِله نمی کنند، آشفته نمی شوند، جامعه را آشفته نمی کنند؛ و اگر جامعه ای بخواهد بلرزد و بلغزد و متشتّت شود و آشفته شود، آنها نمی گذارند. آیت الله هاشمی رفسنجانی (رضوان الله تعالی علیه) اینچنین بود. دیدید، او از تخت به تخته کشانده شده و هیچ تکان نخورد!» و یا «برخی از افراد، کسانی اند که علم مناسبی را اندوختند؛ ولی آن درایت و مدیریت و سیاست و تدبیر سیاسی و عقلانی را تجربه نکردند. برخی به عکس، امور تدبیر و سیاست را تجربه کرده اند، ولی علم لازم را فراهم نکرده اند. برخی ها هر دو را جمع کرده اند، امّا به صورت جمع مکسّر. کسی که در حدّ خود مقدار لازم علم فراهم کرده باشد، جهاد را خوب تجربه کرده باشد، شهامت و شجاعت را تجربه کرده باشد، سیاست را تجربه کرده باشد، مدیریت و مدبریت را تجربه کرده باشد، کشوردانی و کشورداری و کشورآرایی را با این مجموعه تجربه کرده باشد و جمع این فضائل جمع مکسّر نباشد، جمع سالم باشد؛ آیت الله_هاشمی رفسنجانی (رضوان الله تعالی علیه) است». این عبارات تنها بخشی از عبارات حکیم متعالیه معاصر، آیت الله جوادی آملی درباره مرحوم هاشمی رفسنجانی است که بعد از عدم اقبال های متعددِ مردم در انتخابات های بعد از 1384 مطرح شده اند. در فضای سیاسی، مرحوم هاشمی رفسنجانی، نماد تفکر لیبرال و توسعۀ سرمایه داری شناخته می شود و آیت الله جوادی آملی، حکیم متعالیه معاصر محسوب می شوند.
۳) با توجه به این دو مواجهه تقریباً یکسان، چند موضع می توان گرفت؛ موضع اول آن است که موضع گیری سیاسی این دو استاد را به مبانیِ آنها برگردانیم و نتیجه بگیریم که پس اساساً دیدگاه های فلسفیِ دکتر داوری، درنهایت منجر به چنین موضع سیاسی در انتخابات 1403 شده و بنابراین عدم قبول مواضع سیاسی امروز اصلاح طلبان و اعتدالیون پیرامون دکتر پزشکیان، به نفیِ دیدگاه های فلسفیِ دکتر داوری اردکانی اقدام کنیم؛ همانطور که بعضی در سال 84 به بعد، با نفیِ سیاست های مرحوم هاشمی، به نفی دیدگاه های فلسفیِ آیت الله جوادی آملی رسیدند.
• موضع دوم آن است که با اساتید مذکور همراه شویم و پا بر روی تشخیص سیاسی خودمان بنهیم و علیرغم آنکه با تحقیق، به دکتر جلیلی رسیده ایم، به دلیل رایِ دکتری داوری، از دکتر پزشکیان حمایت کنیم؛ چنانکه بعضی با استناد به دیدگاه آیت الله جوادی آملی، علیرغم آنکه با تحقیق به دکتر احمدی نژاد رسیده بودند، اما تغییر رای دادند.
• اما موضع سومی هم هست و آن اینکه اساساً سیاست در ایرانِ پس از انقلاب اسلامی، هنوز به مرحلۀ تامل سیاسی جامع نرسیده است. دولت، در جمهوری اسلامی، پدیده پیچیده است که نه می توان آن را با نظریات فلسفه سیاسی مدرن از ماکیاولی تا هابز و هگل و دیگران توضیح داد و نه توضیح آن با تکیه بر حکمت متعالیه یا حتی فلسفۀ سیاسی فارابی یا حتی فقه سیاسی موجودِ ما ممکن است. ما در وضعیتِ خاص دولت در جمهوری اسلامی، با پدیدۀ جدیدی روبرو هستیم که هنوز توان صورت بندیِ فلسفی آن را نداریم؛ از این منظر، شاید نتوان میان بنیان های اندیشه اساتید فلسفه معاصر و کنونی مان با مواضع سیاسیِ آنها، آنهم درباره انتخاب رئیس دولت، سنخیتی و ضرورتی برقرار کرد. اگرچه اساتید فلسفه می کوشند درباره فلسفه سیاسی ایده هایی مطرح کنند، اما صورت بندیِ تا توضیحِ نظریۀ دولت، فاصله زیادی دارد. از این منظر، مواضعِ آنها درباره یک نامزد یا نامزدی دیگر، در مقام فیلسوف نیست، بلکه در مقام یک شهروند فرهیخته است.
•
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
❖ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه برگزار می کند!
▫️دوره خوانش نظام فکری فلسفی ایمانوئل کانت
▫️با ارائه ی استاد امیر آقاجانلو
🔸 هزینه شرکت در دوره ۱۰۰ هزارتومان است که پس از قبولی داوطلبان عزیز در مصاحبه شفاهی دریافت می شود.
🔸 برای اطلاعات بیشتر و ثبت نام
💻 https://nsayeh.com/?p=7394
•
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
❖ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه برگزار می کند! ▫️دوره خوانش نظام فکری فلسفی ایمانوئل کانت ▫️با ارا
#ایمانوئل_کانت | #فلسفه_نقدی | #علوم_انسانی
❖ موضوع درسگفتار چیست؟
•
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
❖ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه برگزار می کند! ▫️دوره خوانش نظام فکری فلسفی ایمانوئل کانت ▫️با ارا
#ایمانوئل_کانت | #فلسفه_نقدی | #علوم_انسانی
❖ چرا در این درسگفتار شرکت کنم؟
•
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b